071-91009294  | 021-88724227  |

ویزای کاری آلمان | مهاجرت کاری به آلمان 2023

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

آلمان یک کشور صنعتی قدرتمند به خصوص در خودروسازی محسوب ‌می‌شود. این کشور از رفاه اجتماعی، رشد اقتصادی و فرهنگ بالایی برخوردار است. نرخ بیکاری در آلمان پایین بوده و حقوق و مزایای مناسبی برای کارمندان خود که در مشاغل مختلفی مشغول به کار هستند، فراهم می‌‌کند. با توجه به گسترش صنایع در آلمان، کمبود نیروی کار متخصص در موقعیت‌های شغلی این کشور احساس می‌شود. به همین خاطر مهاجرانی که در کار با ماشین آلات، مهندسی، علوم کامپیوتر، شبکه و… تبحر دارند به سادگی می‌توانند شغل مورد نظر خود را در این کشور پیدا کنند.

در این مطلب میخوانید

شرایط مهاجرت کاری به آلمان

آلمان نیز مانند سایر کشورهای اروپایی دچار کمبود نیروی کار با مهارت است. به همین خاطر دولت این کشور طرح‌های نوینی را برای جذب نیروی کار ماهر از سراسر جهان تصویب کرده است. طبق این قوانین ‌می‌بایست میزان جذب کارگرانی که آموزش حرفه‌ای و غیر آکادمیک دیده‌اند در این کشور بیشتر شود. این کارگران واجد شرایط می‌توانند با دریافت کارت شانس آلمان وارد خاک این کشور شده و تا یک سال به جستجوی کار تمام وقت بپردازند.

کارت شانس آلمان به این دسته از افراد این امکان را نیز ‌می‌دهد که بتوانند در طول یک سال با ۲۰ ساعت کار درهفته تا زمانی که بتوانند یک کار مناسب تمام وقت پیدا کنند، مشغول شوند. به این ترتیب ورود افراد جویای کار به کشور آلمان ساده‌تر خواهد شد و در صورت پیدا کردن شغل مناسب ‌می‌توانند برای اخذ اقامت دائم درخواست دهند.

ویزاهای اخذ شده

به غیر از دریافت کارت شانس آلمان باید به دو روش عمده دریافت ویزای جستجوی کار و همچنین پیشنهاد شغلی اشاره کرد. اخذ ویزای کاری آلمان صرف نظر از روش مهاجرتی به یک سری شرایط عمو‌می ‌نیاز دارد که در جدول زیر ارائه شده است.

محدودیت

18 الی 45 سال

سطح مهارت زبان آلمانی

B1 به بالا

پیشنهاد شغلی

در اکثر موارد الزا‌می‌است

تمکن مالی

حدود5000 یورو

شرایط سنی گرفتن ویزای کار آلمان

هر یک از متقاضیان پیش از درخواست اخذ ویزای کار باید شرایط آن را که موجب ریجکت شدن پرونده می‌شود، شناسایی کنند. یکی از شرایطی که دولت آلمان برای افراد جویای کار در نظر گرفته است،  محدودیت سنی ‌می‌باشد. این کشور به دنبال جذب نیروی کار با انگیزه و جوان است. گذاشتن شرایط سنی باعث می‌‌شود که تنها افرادی که توان جسمی ‌بیشتری دارند به این کشور مهاجرت کنند. این محدودیت سنی که باعث جوان نگهداشتن جمعیت در آلمان می‌شود حداکثر ۴۵ سال است.

البته در صورتی که به قصد تحصیل به آلمان مهاجرت کرده باشید، ‌می‌توانید پس از اتمام تحصیلات خود به دنبال شغل بگردید و زمان ۵ سال کار همراه با پرداخت مالیات، شهروندی این کشور را دریافت کنید. به طور کلی افراد بالای ۱۸ و زیر ۵۰ سال ‌می‌توانند برای اخذ ویزای کار در آلمان اقدام کنند. پس در نتیجه هر چقدر که سن متقاضی کمتر باشد شانس او نیز برای مهاجرت بیشتر خواهد بود.

شرایط سنی ویزای کاری آلمان

مدرک زبان مورد نیاز برای گرفتن ویزای کاري آلمان

به طور کلی برای مهاجرت به کشور آلمان و اشتغال به کار باید گواهی مهارت زبان آلمانی را داشته باشید. سطح زبان مورد نیاز شما برای دریافت ویزا را کارفرما تعیین ‌می‌کند. با اینکه بعضی از روش‌های محدود برای مهاجرت به آلمان نیازی به مدرک زبان ندارند اما همچنان بهتر است برای جلوگیری از هر گونه مشکلی که باعث ریجکت شدن پرونده شما ‌می‌شود، مدرک زبان آلمانی با حداقل سطح یک یا دو را داشته باشید. داشتن مهارت زبان علاوه بر افزایش شانس شما برای دریافت میزان به روابط اجتماعی و پیدا کردن کار مناسب نیز کمک ‌می‌کند.

نوع شغل و تخصص در گرفتن ویزای کاری موثر است؟

اولین اقدام شما برای مهاجرت به کشور آلمان باید این باشد که آیا مهارت و شغل شما در این کشور بازار کار مناسبی دارد یا خیر. بسیاری از مشاغل کشور آلمان از رونق مناسبی برخوردارند و دولت آن به خاطر کمبود نیروی کار مهاجران متخصص در این دسته از مشاغل از افراد حرفه‌ای دعوت به عمل ‌می‌آورد.

برای اخذ ویزای کاري آلمان باید جاب آفر معتبر داشته باشید جاب آفر به آن دسته از مشاغلی اختصاص داده می‌‌شود که تقاضای بالایی داشته و در عین حال با کمبود نیروی کار مواجه هستند. برای پیدا کردن این دسته از حرفه‌ها باید به بانک مشاغل آلمان مراجعه کنید.

انواع ويزاي كاري آلمان

همانطور که گفتیم، روش‌های مختلفی برای مهاجرت کاری به آلمان وجود دارد هر یک از این روش‌ها مستلزم دارا بودن شرایط خاصی هستند که توسط دولت آلمان تعیین شده است. با توجه به به شرایط خود می‌‌توانید از طریق روش‌هایی که در ادامه معرفی شده‌اند و مناسب با شرایط شما هستند، اقدام کنید.

ویزای جستجوی کار در آلمان (Job seeker)

از جمله محبوب ترین ویزای کاری در میان متقاضیان مهاجرت به آلمان باید به ویزای جاب سیکر اشاره کرد. ویزای جاب سیکر به افرادی تعلق ‌می‌گیرد که از مهارت و تخصص کافی در کار خود برخوردار هستند. این متقاضیان با دریافت ویزای خود تا ۶ ماه فرصت دارند که شغل مناسب خود را در این کشور پیدا کنند.

برای پیدا کردن کار در آلمان نیز ‌می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • پیدا کردن کار در سایت‌های کاریابی به صورت آنلاین
  • برآورده کردن شرایط لازم برای شغل مورد نظر
  • انجام مصاحبه به صورت آنلاین با کارفرما

در صورتی که موفق به انعقاد قرارداد با یک کارفرما شوید ویزای شما از جاب سیکر به اقامت کاری تبدیل ‌می‌شود و پس از زندگی و کار در این کشور در طول دو تا سه سال ‌می‌توانید پاسپورت آلمان و اقامت دائم این کشور اروپایی را دریافت کنید. پس از گرفتن اجازه اقامت بلند مدت در آلمان قادر خواهید بود که طی مدت ۶ ماه به دنبال شغل مناسبی بگردید.

به هر جهت دریافت ویزای جاب سیکر به معنای اجازه کار کردن در این کشور نیست و تنها مربوط به مدت زمانی می‌شود که ‌می‌توانید به جستجوی کار مشغول باشید. در صورتی که طی مدت ۶ ماه بتوانید شغل خود را در این کشور تضمین کنید، قادر خواهید بود ویزای کاری آلمان را دریافت کرده و در غیر این صورت باید به کشور خود برگردید.

***مهلت 6 ماهه ویزای جاب سیکر آلمان***

ویزای خود اشتغالی آلمان

ویزای خود اشتغالی هم یکی از دیگر انواع ویزا است که برای مهاجرت به آلمان کاربرد دارد این نوع ویزا صرفاً به اشخاصی تعلق ‌می‌گیرد که قصد داشته باشند یک کسب و کار جدید در این کشور راه اندازی کنند. ویزای خود اشتغالی بیش از بقیه برای سرمایه داران و سرمایه گذارانی مناسب است که قصد دارند کسب و کار خودشان را در این کشور به راه بیاندازند.

ویزای جاب آفر آلمان (Job offer)

دریافت جاب آفر از آلمان نیز انواع ویزای کاری محسوب می‌‌شود که مختص افرادی است که قصد دارند به طور مستقیم در شغلی که کارفرمای آن برای کارمند خود دعوت نامه ارسال کرده است، مشغول شوند. برای دریافت این نوع دعوت نامه یا به عبارتی پیشنهاد شغلی لازم است که ابتدا رزومه کاری خود را برای کارفرما ارسال کنید. در صورتی که شرکت مذکور رزومه شما را تایید کند ‌می‌تواند با ارسال دعوتنامه شما را برای اخذ ویزا و مهاجرت کاری به این کشور جلب نماید.

ویزای AU PAIR آلمان

این نوع ویزا به جوانانی تعلق می‌گیرد که قصد دارند بر زبان و فرهنگ غالب کشور آلمان مطالعه و بررسی به عمل آورند. این نوع ویزا نیز مانند سایر روش‌ها، شرایط و محدودیت‌های خاص خود را دارد. لازم به ذکر است که در صورتی که هدف شما از مهاجرت کاری به آلمان در واقع اخذ اقامت دائم در این کشور است باید به دنبال ویزایی باشید که با استفاده از آن بتوانید چند سال در این کشور کار کرده تا در نهایت پس از پرداخت مالیات در این دوره اقامت دائم آلمان را دریافت کنید.

ویزای کار فصلی در آلمان

ویزای کار فصلی در کشور آلمان به متقاضیان تعلق ‌می‌گیرد که شهروند یکی از کشورهای هم پیمان با آلمان هستند و معاهده نیروی کار فصلی به آن‌ها این امکان را می‌‌دهد که برای اشتغال در برخی از کارها به مدت زمان خاصی در این کشور اقامت داشته باشند. متاسفانه کشور ایران در چنین معاهده‌ای با آلمان نیست و متقاضیان ایرانی باید برای دریافت اقامت کاری آلمان از روش‌های دیگری اقدام کنند.

ویزای کاري آلمان (Employement Visa)

ویزای کاری آلمان نیز صرفاً به افرادی تعلق ‌می‌گیرد که سابقه کاری مفید و مرتبط با شغل خود را داشته باشند. این دسته از افراد ‌می‌بایست مدرک تحصیلی و یا مهارتی معتبر خود را برای درخواست ویزا ارائه دهند. داشتن مدرک مهارت زبان آلمانی یکی از شرایط مهمی است که بدون داشتن آن نمی‌توانید به راحتی در این کشور مشغول به کار شوید. به همین جهت مدرک زبان یکی از شروط لازم برای متقاضیان محسوب می‌شود. ویزای کار آلمان بدون مدرک زبان کاری غیر ممکن نیست اما احتمال بسیار پایینی دارد.

علاوه بر این جهت اقامت در کشور آلمان باید تمکن مالی نیز داشته باشید تا قادر به پرداخت هزینه‌های ضروری خود در این کشور شوید. داشتن پیشنهاد شغلی یا جاب آفر از جانب یک کارفرمای معتبر باعث ساده شدن مراحل کاری شما خواهد شد. طی کردن مراحل اخذ ویزای کار بین ۶ تا ۱۲ ماه طول ‌می‌کشد و یکی از سریع ترین روش‌های مهاجرت به کشور آلمان خواهد بود. در این روش به مدرک زبان حداقل B1 یا B2 نیاز دارید اما در شروع مراحل ویزای کاری به آن احتیاجی نیست. داشتن ويزاي كاري آلمان نهایتاً باعث می‌شود که اقامت دائم این کشور را دریافت کنید.

مدرک زبان آلمانی

ویزای آوسبیلدونگ آلمان (Ausbildung Visa)

دولت آلمان یک سری دوره‌های کارآموزی برای افراد علاقه مند به کشورهای خارج از اتحادیه اروپا برگزار ‌می‌کند تا بتوانید در رشته یا حرفه‌های خاصی آموزش ببینید. شرکت‌های مستقر در این کشور نیز با استخدام این دسته از نیروهای کارآموز علاوه بر آن که در هزینه‌های استخدام و پرداخت حقوق صرفه جویی ‌می‌کنند از نیروی کار مناسبی نیز برخوردار خواهند شد. متقاضیان این دوره‌ها در فرصتی که به آن‌ها داده می‌شود می‌توانند توانایی‌های خود را به کارفرما ثابت کرده و در موقعیت شغلی خود ماندگار شوند.

به همین خاطر است که متقاضیان شرکت در این دسته از دوره‌های کارآموزی شانس زیادی برای اشتغال به کار در در آلمان دارند. برای دریافت ویزای شرکت در دوره‌های کارآموزی باید شرایط زیر را داشته باشید:

·       اصل مدارک فارغ التحصیلی یا فنی و ترجمه و تاییدیه‌های مربوط به هر کدام

·       داشتن تاییدیه کتبی و یا قرارداد شرکتی که قصد شرکت در دوره کارآموزی آن را دارید.

ویزای خوداشتغالی و فریلنسری (Self-employed and Freelancer)

ویزای فریلنسری یا به اصطلاح آزادکاری آلمان به افرادی داده می‌‌شود که قصد دارند به این کشور مهاجرت کرده اما به صورت آزاد با شرکت‌ها و کارفرمایان مختلف کار کنند. متقاضیان بین المللی برای کار در یک حرفه لیبرال در آلمان می‌‌توانند این نوع ویزا را دریافت کنند.

با توجه به آزادی عمل فریلنسری، تعداد افرادی که به این شیوه کار می‌‌کنند روز به روز در حال افزایش است. این افراد برای ادامه کار خود در کشور آلمان نیازی به دفتر کار و پروتکل خاصی ندارند. برای اشتغال به کار به شیوه فریلنسری در آلمان بهتر است درک درستی از محیط خود اشتغالی این کشور داشته باشید. بهتر است پیش از درخواست خود از این موضوع مطلع شوید که شرایط لازم برای کار در حرفه خود در آلمان را دارید. در صورتی که فعالیت شما در زمینه حرفه‌های آزاد باشد، می‌‌توانید کار خود را در آلمان به عنوان یک فریلنسر در این کشور دنبال کنید. در صورتی که واجد شرایط هستید باید درخواست ویزای خود اشتغالی دهید تا در صورت تایید، اجازه ورود به این کشور برای شما صادر شود.

بلوکارت آلمان (Blue Card)

پس از اخذ ويزاي كاري آلمان ‌می‌توانید برای دریافت بلوکارت این کشور اقدام کنید. داشتن بلوکارت به شما این امکان را می‌‌دهد که در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا مشغول به کار شوید. دریافت این کارت ویژه شرایط مخصوص به خود را دارد که از جمله مهمترین آن‌ها باید به داشتن قرارداد کاری با دستمزد حداقل یک و نیم برابر میانگین حقوق در آلمان اشاره کرد.

بلوکارت به متخصصان تعلق دارد و سایر شرایط اخذ آن به شرح زیر است:

  • دارا بودن مدرک تحصیلی دانشگاهی از دانشگاه‌های مورد تایید کشور آلمان
  • پرداخت ماهیانه مالیات و بیمه

دریافت بلوکارت به مدرک زبان آلمانی، بیزینس پلن و همچنین راه اندازی کسب و کار در این کشور نیازی ندارد. با استفاده از ویزای جاب سیکر ‌می‌توانید ظرف مدت شش ماه دنبال کار بگردید. در صورتی که شغل شما درآمدی بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ یورو در ماه داشته باشد، این کارت به شما اعطا خواهد شد.

Au Pair and Internship

ویزای Au pair به متقاضیان این برنامه داده می‌‌شود تا فرصتی برای تبادل فرهنگی بین المللی باشد. این ویزا به افراد واجد شرایط این مهلت را ‌می‌دهد تا مدتی را به خارج از کشور بروند. در طول این مدت متقاضیان باید در مورد فرهنگ‌های مختلف مطالبی بیاموزند و همچنین مهارت‌های خود را در فراگیری یک زبان خارجی افزایش دهند. این ویزا در ازای کمک به مراقبت از کودکان اعطا ‌می‌شود.

متقاضی Au pair در واقع یک زن یا مرد جوان با سن  ۱۷ تا ۳۰ سال است که می‌‌تواند در یک خانواده میزبان اقامت کند. به این شخص هزینه توافق شده‌ای در ازای خدمات او پرداخت می‌‌شود و از خورد و خوراک رایگان و شرایطی برابر با سایر افراد خانواده برخوردار خواهد بود. از جمله شروط درخواست ویزای Au pair باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • ثبت نام در سایت مربوطه و ایجاد پروفایل شخصی و تکمیل آن با عکس و توضیحات متقاضی
  • رعایت تما‌می‌شرایط این نوع ویزا مطابق با آنچه که سفارت کشور میزبان اعلام کرده است.
  • دریافت تاییدیه از خانواده میزبان و ارائه آن به سفارت
  • ارائه تما‌می‌ مدارک پشتیبانی خواسته شده از جانب خانواده میزبان
  • شفاف‌سازی ساعات کاری فرد و همچنین مسئولیت‌های سپرده شده به او طی یک قرارداد رسمی ‌که به امضای طرفین رسیده باشد.

برنامه انتقال درون‌شرکتی (ICT)

ویزای کار انتقال درون شرکتی زیرمجموعه از ویزای کاری بوده و به منزله مجوزی است که برای برخی شرکت‌ها طی شرایطی خاص صادر ‌می‌شود تا کسب و کار خود را به کشور آلمان منتقل کنند. این شرکت‌ها باید بین المللی یا چند ملیتی باشند تا واجد شرایط این نوع ویزا گردند. تما‌می‌ افراد شاغل در این شرکت اعم از مدیر کل، مدیران اجرایی و ارشد یا حتی کارمندان باید تخصص‌های ویژه در زمینه کاری خود را داشته باشند تا انتقال این شرکت به آلمان به نفع این کشور باشد.

صدور این نوع ویزا به افراد شاغل در شرکت مذکور این امکان را ‌می‌دهد که در کشور مقصد ساکن شده و به فعالیت خود ادامه دهند. در مقیاس بزرگتر، باید ویزای انتقال درون شرکتی را به منزله تاسیس شعبه جدیدی از آن کمپانی در کشور آلمان دانست. داشتن شرایط زیر برای شرکت و همچنین افرادی که در آن کار ‌می‌کنند ضروری خواهد بود:

  • دارا بودن ملک، آدرس، کد پستی، تلفن و حضور فیزیکی شرکت
  • بین المللی یا چند ملیتی بودن شرکت مورد نظر و حداقل وابستگی آن به یکی از شرکت‌های بین المللی
  • فعالیت تمام وقت شرکت یعنی حداقل ۳۰ ساعت کار در هفته و داشتن حداقل یک سال سابقه کار ارتباط با حیطه کاری شرکت در حوزه بین المللی آلمان

لازم به ذکر است که در این مرحله یعنی زمان درخواست ویزا اگر شرکت مذکور ملکی تهیه نکرده باشد می‌تواند از آدرس وکیل یا مشاور خود استفاده کند.

ویزای کار المان بدون مدرک تحصیلی

مطابق با قوانین جدید کشور آلمان کسانی که مدرک دیپلم دارند نیز می‌توانند ویزای کاری این کشور را دریافت کنند. برای این کار باید ببینید که مدرک شما در سیستم اداری این کشور معادل سازی می‌شود یا خیر. وب سایت‌های زب و آنابین به این منظور راه‌اندازی شده‌اند.

دریافت ويزاي كاري آلمان با مدرک دیپلم و یا فنی حرفه ای برای ایرانیان امکان پذیر نیست و این دسته از متقاضیان باید حداقل مدرک فوق دیپلم داشته باشند. در بسیاری از مشاغل حساس لازم است که مدرک تحصیلی و سابقه کاری شما یکسان باشند اما در سایر موقعیت‌های شغلی از این نظر محدودیتی وجود ندارد.

ویزای کاری آلمان با مدرک تحصیلی

ویزای کاری آلمان با مدرک فنی حرفه ای

متقاضیانی که قصد دارند با مدرک فنی حرفه ای ويزاي كاري آلمان را دریافت کنند باید در موسسه خاصی تایید صلاحیت شوند. این موسسه توانایی‌های فردی و صلاحیت شغلی متقاضی کار را مورد بررسی قرار داده و در صورت تایید اطلاعات آن نسبت به برگزاری دوره‌های تکمیلی اقدام ‌می‌کند. پس از اتمام این دوره‌ها، متقاضیان می‌‌توانند برای دریافت ویزای کار خود مشغول به کار شوند.

شرایط اشتغال به کار با استفاده از مدرک فنی حرفه ای شرایط اختصاصی تری دارد که از جمله آن‌ها باید به محدودیت سنی اشاره کنیم. این دسته از افراد نباید بالای چهل سال سن داشته باشند و همچنین سوابق کاری آن‌ها نیز باید مورد تایید قرار بگیرد. یکی دیگر از شرایطی که به این روش مهاجرت اختصاص داده شده است، تسلط بر زبان آلمانی ‌می‌باشد. خوشبختانه اگر مدرک فنی حرفه ای شما از جانب یک موسسه معتبر صادر شده باشد و یا مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد داشته باشید حقوق شما مشمول ۲۵ درصد افزایش خواهد بود.

نحوه گرفتن وقت سفارت آلمان برای ویزای کار

گرفتن وقت سفارت آلمان یکی از ضروری ترین اقداماتی است که باید برای دریافت ویزای کار خود انجام دهید. برای رزرو وقت از این سفارت باید هزینه آن را بپردازید. این هزینه به حساب شرکت ویزامتریک پرداخت خواهد شد. پس از گذشت ۲۴ ساعت از پرداخت هزینه مورد نظر، قرار ملاقات با سفارت برای شما تعیین ‌می‌شود.

به این منظور باید پس از ورود به سایت در قسمت بالای صفحه گزینه روش‌های “درخواست روادید” را انتخاب کرده و روی “رزرو قرار ملاقات” کلیک نمایید. پس از بارگذاری صفحه روی “مراحل انتصاب” کلیک کرده تا به بخش تعیین نوع نوبت سفارت وارد شوید. انواع وقت سفارت از جمله تحصیلی، ویزای توریستی شنگن و تایید مدارک به شما نمایش داده خواهد شد. پس از طی کردن این مراحل باید منتظر ایمیل تایید رزرو وقت خود از سفارت آلمان باشید. در صورتی که وقت تعیین شده برای شما مناسب نیست ‌می‌توانید در سایت ویزامتریک وضعیت نوبت خود را مشاهده کرده یا آن را تغییر دهید.

هزینه مهاجرت به المان از طریق کار

مهاجرت کاری به آلمان در قیاس با سایر کشورهای اروپایی چندان هزینه بر نخواهد بود. هزینه مورد نیاز برای خوراک، پوشاک، مسکن و فعالیت‌های فرهنگی در آلمان نسبت به میانگین اتحادیه اروپا مقداری بالاتر است. هزینه زندگی در این کشور برای فردی که با ویزای کاری و غیر دانشجویی به آلمان مهاجرت کرده باشد، حدود ۱۲۰۰ یورو در ماه خواهد بود. علاوه بر آن ‌می‌بایست ماهیانه حدود ۱۵۰ یورو نیز بابت بیمه درمانی خود پرداخت کند. توجه داشته باشید که هزینه زندگی در شهرهای بزرگ آلمان با یکدیگر تفاوت قابل توجهی دارند در جدول زیر به میانگین بخشی از هزینه‌هایی که باید پرداخت کنید اشاره شده است.

اجاره مسکن

از 300 یورو به عنوان اتاق مشترک در خوابگاه تا 700 یورو برای آپارتمان یک خوابه

غذا و نوشیدنی

150 تا 200 یورو

بیمه درمانی

105 یورو

سفر

حدود 100 یورو

اقامت آلمان از طریق کار به همراه خانواده

یکی از مزایای دریافت ویزای کار آلمان آن است که ‌می‌توانید به همراه تمام افراد تحت تکفل خود مانند همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال به این کشور سفر کنید. ویزای افراد تحت تکفل متقاضی از همان ابتدا به آن‌ها تعلق می‌گیرد. این افراد می‌‌توانند به همراه شما به این کشور سفر کرده و مشغول زندگی شوند.

 فرآیند و مراحل دریافت ویزای اشتغال آلمان

برای دریافت ویزای اشتغال آلمان باید ابتدا به دنبال یک پیشنهاد شغلی برای عقد قرارداد کاری در یک شرکت معتبر آلمانی باشید. در صورت داشتن قرارداد کاری باید آن را به انضمام سایر مدارک خود به سفارت ارائه دهید. بعد از بررسی شدن این مدارک توسط افسر مهاجرت، یک مصاحبه حضوری ۱۵ الی ۲۰ دقیقه ای با شما ترتیب داده می‌‌شود که در آن سوالات مهمی ‌را از شما ‌می‌پرسند.

یک تا دو ماه بعد از مصاحبه و بررسی پرونده از طرف سفارت با شما تماس گرفته خواهد شد. در صورت تایید مدارک و پرونده ‌می‌بایست در زمان اعلام شده برای اخذ ویزای خود به سفارت آلمان مراجعه کرده و پاسپورت خود را به آنان تحویل دهید. ویزای اشتغال شما در آلمان طی مدت دو الی سه هفته بعد صادر ‌می‌شود.

متوسط حقوق و درآمد در کشور آلمان

طبق اطلاعات ارائه شده به وسیله اداره آمار فدرال آلمان متوسط حقوق ناخالص در این کشور ۴۷۹۲۷  یورو در سال یا ۳۴۴۹ یورو در ماه اعلام شده است. هزینه‌های زندگی در این کشور برای یک خانواده ۴ نفره معادل سه هزار یورو در ماه خواهد بود. این هزینه برای یک فرد مجرد تنها ۸۰۰ یورو در ماه است.

به این ترتیب در صورتی که یک شغل مناسب در این کشور داشته باشید ‌می‌توانید تما‌می‌هزینه‌های زندگی خود را پرداخت کرده و هر ماه مبلغ قابل توجهی نیز پس انداز کنید. در صورتی که رزومه کاری شما حرفه ای باشد حتی ممکن است درآمد بیشتری این میزان هم تحت عنوان حقوق دریافت کنید. پس نتیجه می‌گیریم که اگر تخصص شخصی در زمینه یکی از مشاغل پردرآمد در آلمان باشد ممکن است درآمد او به ۹۲ هزار یورو در سال نیز برسد.

شرایط لازم برای اخذ ویزای جستجوی کار در آلمان

ویزای جاب سیکر آلمان به شما این امکان را می‌دهد تا در ۶ ماه اقامت در این کشور شغل مناسب خود را انتخاب کنید. در صورتی که قبل از پایان این مدت بتوانید مشغول به کار شوید، ویزای کاري آلمان به شما داده خواهد شد. ویزای کاری یا اجازه کار در آلمان به شما فرصت زندگی و کار در این کشور را ‌می‌دهد اما همانطور که گفتیم باید برای دریافت آن حداقل ۳ سال سابقه کار و تمکن مالی کافی جهت پوشش هزینه‌های خود را داشته باشید.

علاوه بر آن حداقل ۸۶۴۰ یورو از در طول مدت ویزا از حساب شما مسدود می‌شود. هزینه لازم برای دریافت ویزای جستجوی کار در آلمان برای بسیاری از متقاضیان در سال‌های گذشته حدود ۷۵ یورو بوده است که برخی از اتباع نیز از پرداخت آن معاف بودند.

هزینه ویزا جاب سیکر

وضعیت و قوانین و فرهنگِ کار در آلمان

فرهنگ و قواعد کار در آلمان یکی از مهم ترین موارد قابل بررسی برای متقاضیان این شیوه مهاجرتی محسوب ‌می‌شود. اکثر قوانین کار در این کشور به نفع کارمندان است و چیزی به اسم قرارداد ضمیمه یا رضایت دو طرفه وجود ندارد که کارفرمایان بتوانند از آن سوء استفاده کنند. در قرارداد کاری ‌می‌بایست به شرایط اصلی کار مورد نظر از جمله حقوق، مزایا، تاریخ شروع قرارداد، تعداد مرخصی‌های مجاز، محل انجام کار و سایر موارد اشاره شود.

قرارداد‌هایی که محدودیت زمان دارند در این کشور بسیار نادر بوده و غالباً کارفرماها قراردادهای خود را به مدت نامحدود ‌می‌بندند. اشتغال به کار در روزهای تعطیل و شنبه‌ها در آلمان ممنوع اعلام شده است. طبق قانون کار باید کارمندان ۲۰ روز در سال حق مرخصی داشته باشند. در صورتی که کارمند دچار بیماری خاصی شود باید از شش و حتی ۱۲هفته حقوق کامل خود را از جانب کارفرما دریافت نماید. بانوان نیز در دوران بارداری خود از تما‌می ‌حقوق خود برخوردار هستند.

مدارک لازم برای اخذ ویزای کاری آلمان

آماده سازی مدارک لازم برای دریافت ويزاي كاري المان و چینش آن‌ها یکی از اقدامات مهمی‌ است که باید تحت نظر مشاور انجام شود. مشاوران ما در موسسه مهاجرتی میرداماد آماده همکاری با متقاضیان این روش مهاجرتی ‌می‌باشند ازجمله مدارکی که باید به سفارت آلمان ارائه دهید باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسکن کپی و اصل پاسپورت
  • ارائه کاورلتر که به نوعی انگیزه نامه و برنامه‌های کاریابی متقاضی را نشان ‌می‌دهد، محسوب ‌می‌شود.
  • فرم تکمیل شده درخواست ويزاي كاري المان
  • تما‌می ‌مدارک تحصیلی به همراه ترجمه آن‌ها
  • رزومه کامل تعیین محل زندگی شخص در آلمان
  • ارائه مدارک تمکن مالی برای پوشش هزینه‌های مدت زمان حضور در این کشور
  • مدارک هویتی کامل از قبیل شناسنامه و کارت ملی
  • مدارک مربوط به بیمه

چگونه در آلمان کار پیدا کنیم؟

روش‌های مختلفی برای پیدا کردن کار در کشور آلمان وجود دارد نکته قابل توجه این است که متقاضی باید حتماً رزومه خوبی برای کار در این کشور داشته باشد و مدرک زبان خود را تا سطح متوسطی برساند. شانس کسانی که به زبان آلمانی مسلط هستند برای پیدا کردن کار بیشتر خواهد بود چرا که رقابت و تعداد درخواست‌ها برای اشتغال به کار طی سال‌های اخیر بسیار زیاد شده است. برای پیدا کردن کار در آلمان ‌می‌توانید از سایت‌های کاریابی، موسسات کاریابی، سفارت‌خانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و روزنامه‌ها کمک بگیرید.

وبسایت‌های اینترنتی کاریابی در آلمان

با پیشرفت تکنولوژی امروزه سایت‌های تخصصی متعددی در آلمان ایجاد شده‌اند که مشاغل ‌می‌توانند موقعیت‌های شغلی خود را در آن اعلام کنند. کارفرمایان در این وب سایت‌ها تمام شرایط لازم خود را برای استخدام درج ‌می‌کنند. متقاضیان با ایجاد پروفایل و درجه مشخصات هویتی تحصیلی و فنی خود ‌می‌توانند برای هر یک از این موقعیت‌های شغلی درخواست دهند. از جمله مهمترین و بزرگترین این سایت‌ها باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • stepstone.de
    www.indeed.de
    www.staufenbiel.de
    www.jobvector.de
    www.xing.de
    www.linkedin.de

شرایط اخذ اقامت دائم آلمان بعد از کار در آلمان

در صورتی که متقاضی بتواند شغلی در این کشور پیدا کند تا تمام هزینه‌های زندگی سالیانه خود را به واسطه آن بپردازد، قادر خواهد بود به اقامت دائم آلمان برسد. پس از پیدا کردن کار به سادگی می‌‌توانید مجوز اقامت کاری آلمان و بلوکارت آن را دریافت کنید. با داشتن بلو کارت قادر خواهید بود اقامت کاری آلمان را داشته باشید و بعد از گذشت ۲۱ الی ۳۳ ماه با توجه به سطح زبان خود اقامت دائم این کشور را از طریق کار به دست آورید. پس با این حساب، هر چه مهارت زبان آلمانی شما بالاتر باشد در مدت زمان کوتاه تری ‌می‌توانید اقامت دائم خود را دریافت کرده و از مزایای فوق العاده زندگی در قطب صنعتی و اقتصادی اروپا بهره مند شوید.

چقدر طول می‌‌کشد تا اقامت دائم آلمان بگیریم؟

بعد از دریافت ویزای کار خود در صورتی که ۵ سال پیاپی در آلمان زندگی کرده و مالیات بپردازید ‌می‌توانید واجد شرایط اخذ اقامت آلمان باشید. علاوه بر این پس از گذشته مدت زمان سه سال از دریافت اقامت دائم خود می‌توانید پاسپورت و تابعیت این کشور را نیز دریافت کنید.

شرایط اخذ ویزای کار آلمان برای پرستاران و پزشکان

پرستاران و پزشکانی که شهروند خارج از اتحادیه اروپا هستند قادر خواهند بود با دریافت بلوکارت اتحادیه اروپا نسبت به مهاجرت به کشور آلمان اقدام کنند. بلوکارت نسبت به سایر ویزا‌ها مزایای بیشتری دارد. با داشتن این کارت ‌می‌توانید راحت تر و سریع تر اقامت دائم آلمان را دریافت کنید. البته دریافت این کارت نیز شرایطی دارد از جمله شروط آن باید یک پیشنهاد شغلی با حداقل حقوق ۳۸۶۸۸ یورو در سال داشته باشید. همچنین باید مدرک تحصیلی شما نیز در آلمان به رسمیت شناخته شود.

مزایای ويزاي كاري المان

بالغ بر ۵۰ شرکت در آلمان از میان مجموع ۵۰۰ شرکت مطرح و برتر در سطح جهانی وجود دارند که به دنبال نیروی کار متخصص ‌می‌گردند. در صورتی که واجد شرایط لازم برای استخدام در این شرکت‌ها باشید از مزایای ویزای کاری آلمان که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است بهره مند خواهید شد.

  • امکان دریافت بلو کارت و پاسپورت آلمان
  • امکان اشتغال به تحصیل رایگان برای فرزندان شما
  • امکان دریافت اقامت کاری اجازه نامه سفر به اتحادیه اروپا بدون دریافت ویزا
  • بهره مند شدن تما‌می ‌اعضای خانواده از خدمات بهداشتی درمانی و رفاهی

شرایط اخذ ويزاي كاري المان و وضعیت اقامت و اخذ تابعیت در آلمان

برای دریافت ويزاي كاري المان باید شروط اصلی زیر را داشته باشید:

  • داشتن مدارک مورد نیاز
  • ارائه فرم‌های انگشت نگاری به سفارت
  • واجد شرایط لازم برای کار مورد نظر بودن
  • داشتن حداقل مدرک لیسانس فوق لیسانس یا مدرک معادل از دانشگاه‌های معتبر جهان
  • داشتن حداقل سن ۱۸ سال
  • داشتن حداقل ۵ سال سابقه کار حرفه ای
  • اثبات توانایی مالی در طول مدت زمان اقامت در آلمان
  • داشتن بیمه درمانی یا مسافرتی در زمان اقامت

متقاضیان واجد شرایط مهاجرت کاری به آلمان که شرایط لازم را دارند ‌می‌توانند نسبت به دریافت ویزای خود اقدام کرده و به این کشور سفر کنند. متقاضیان اصلی پس از چهار سال کار کردن در کشور آلمان ‌می‌توانند با ارائه مدارکی نظیر اقامت قانونی خود در سال‌های اخیر و مدارک مبتنی بر پرداخت مالیات درخواست خود را برای دریافت اقامت دائم آلمان ارائه دهند. امکان درخواست ویزای همراه برای اعضای خانواده این افراد نیز وجود دارد.

بهترین شهرهای آلمان برای کار

کشور آلمان دارای بالاترین تولید ناخالص داخلی در جهان است که این درصد بالا این کشور را به یکی از قدرتمندترین اقتصادهای جهان تبدیل کرده است. نرخ بیکاری در سطح پایین و حدود 5% در این کشور امکان کار در آلمان برای پناهندگان، کاریابی در آلمان برای ایرانیان و مهاجرت به آلمان از طریق کار و اخذ ویزای کاری آلمان را فراهم کرده است. وجود شرکت های نوآورانه و صنعتی و همچنین فناوری های پیشرفته در شهرهای آلمان موجب افزایش فرصت های شغلی مختلف شده است. بهترین شهر آلمان برای کار و اشتغال دارای فرصت های شغلی مختلفی با توجه به شرایط زندگی ساکنان شهرها و حقوق و درآمد متفاوت آن ها می باشند. پردرآمدترین مشاغل آلمان در بهترین شهرهای آلمان برای کار و اشتغال است. بر اساس معیارهای مشخصی مانند وجود فرصت های شغلی، میزان حقوق و درآمد در آلمان، میزان هزینه های زندگی در آلمان و چشم اندازهای آینده شغلی فهرستی از 5 شهر به عنوان بهترین شهرهای آلمان برای کار را ارائه کرده ایم که در ادامه به خلاصه کلی هر یک می پردازیم.

برلین، شهر رسانه و تکنولوژی های نوآورانه

برلین پایتخت آلمان و از بهترین شهر آلمان برای مهاجرت کاری به المان است. شهر برلین به دلیل وجود شرکت های بین المللی و شناخته شده جهانی دارای فرصت های شغلی فراوانی برای متقاضیان اخذ ویزای کار آلمان است. از مهم ترین مشاغل مورد نیاز آلمان در شهر برلین، بهترین شهر آلمان برای کار مشاغل در حوزه های فناوری اطلاعات و ارتباطات، رسانه و تکنولوژی های نوآورانه، انرژی زیست محیطی و حوزه های مرتبط را می توان نام برد. وجود پردرآمدترین مشاغل آلمان در این شهر و نحوه استخدام در شرکت های آلمانی در این مشاغل  سالانه متقاضیان بسیاری را از سرتاسر جهان برای کار به این شهر می کشاند.

برلین از بهترین شهرهای آلمان برای کار و اشتغال و زندگی است

فرانکفورت، شهر اشتغال در حوزه های مالی

بر اساس آخرین آمارها فرانکفورت پنجمین شهر بزرگ آلمان و یک مرکز مالی پیشگام در جهان و  بهترین شهر آلمان برای کار است. وجود بانک های جهانی مانند بانک مرکزی اروپا، دویچه بانک و بانک فدرال آلمان و دیگر سازمان های مالی بزرگ جهانی و ملی در این فرانکفورت، این شهر را به یک مرکز اشتغال در حوزه های مالی آلمان تبدیل کرده است. به همین دلیل فرصت های شغلی بسیاری در حوزه های اقتصادی و مالی در این شهر برای مهاجرت کاری به آلمان و اخذ ویزای کاری آلمان و کاریابی در آلمان برای ایرانیان وجود دارد. وجود درصد پایین نرخ بیکاری در حدود 5% فرانکفورت را به بهترین شهر آلمان برای زندگی تبدیل کرده است. بسیاری از پردرآمدترین مشاغل آلمان در حوزه های مالی در شهر فرانکفورت، از بهترین شهرهای آلمان برای کار وجود دارد. از مهم ترین مزایای کار در آلمان اقامت در این شهر زیبا و کار و اشتغال در فرصت های شغلی متفاوت آن می باشد.

مونیخ، شهری با میزان حقوق و درآمد بالا

شهر مونیخ از بهترین شهرهای آلمان برای کار و زندگی و اقامت می باشد. بر اساس آمارهای رسمی در سال 2013 در حدود 750.000 نفر در مشاغل تجاری، ارتباطات، حمل و نقل، سازمان های دولتی و رفاهی در شهر مونیخ مشغول کار و اشتغال بودند که درصد بسیار زیادی در بخش تولیدی و صنعتی کار می کردند. گرچه هزینه های زندگی در شهر مونیخ در مقایسه با دیگر شهرهای آلمان بالاتر است، اما وجود فرصت های شغلی در حوزه های صنعتی، فناوری های نوآورانه و مهندسی و بهداشت و درآمدهای بالاتر از میانگین مونیخ را در زمره بهترین شهرهای آلمان برای کار قرار داده است. متقاضیان با مهاجرت به آلمان از طریق کار و استخدام کارگر ساده در المان در این شهر زیبا می توانند از مزایای کار در آلمان برخوردار شوند.

اشتوتگارت، شهری با بازار پررونق

شهر اشتوتگارت از بهترین شهر آلمان برای کار به عنوان یکی از 10 شهر پرجمعیت آلمان و یکی از قدرتمندترین مناطق اقتصادی و تجاری آلمان محسوب می شود. وجود صنایع مهندسی و فناوری پیشرفته به همراه شرکت های بزرگ تجاری مانند پورشه، بوش و دایملر در این شهر فرصت های شغلی فراوانی برای اخذ ویزای کار آلمان و مهاجرت کاری به آلمان فراهم کرده است. فضای پر جنب و جوش و بازار پر رونق اشتوتگارت را به عنوان یکی از بهترین شهرهای آلمان برای کار تبدیل کرده است. بسیاری از مشاغل مورد نیاز آلمان در این شهر تجاری و با بازارهای اقتصادی فعال وجود دارد. شرایط استخدام کارگر ساده در المان و کاریابی برای ایرانیان و همچنین شرایط کار در آلمان برای پناهندگان در این شهر فراهم است.

هامبورگ، مرکز تجاری بزرگ آلمان

هامبورگ دومین شهر بزرگ آلمان و به عنوان مرکز تجاری این کشور و همچنین بهترین شهر آلمان برای کار دارای اهمیت فراوانی است. متقاضیان اخذ ویزای کاری آلمان با مدرک فنی حرفه ای، متقاضیان کار دانشجویی در آلمان و متقاضیان راه اندازی کسب و کار در آلمان با توجه به وجود فرصت های شغلی می توانند در این شهر کار مورد نظر را پیدا کنند. میزان حقوق کارگری در آلمان و به طور کلی میزان حقوق و درآمد در آلمان در شهر هامبورگ از میانگین ملی بالاتر است و این به دلیل وجود فرصت های شغلی تجاری و اقتصادی و وجود بندر بزرگ هامبورگ است.

شغل مدیر فروش در صدر فهرست پردرآمدترین مشاغل آلمان قرار دارد

پردرآمدترین مشاغل آلمان

کشور آلمان یکی از مقاصد کاری برای متقاضیان بین المللی است که دارای نرخ بیکاری کمتری در مقایسه با دیگر کشورهای اتحادیه اروپا است. بالا بودن میزان حقوق و درآمد در آلمان، امکان اخذ ویزای کار آلمان و مهاجرت کاری به این کشور و همچنین نیاز آلمان به کارگران و متخصصان ماهر و باتجربه موجب شده است تا بسیاری از متقاضیان به این کشور مهاجرت کاری کنند. کشور آلمان تا سال 2030 نیاز به حداقل 3 میلیون نیروی کار ماهر خواهد داشت که کارگران و متخصصان حرفه ای واجد شرایط از همین امروز می توانند برای کار در آلمان اقدام کنند. متقاضیان برای مهاجرت کاری به آلمان می توانند از طریق راه اندازی کسب و کار در آلمان و یا اشتغال در شرکت های آلمانی و یا سرمایه گذاری اقدام کنند. آشنایی با نحوه استخدام در شرکت های آلمانی و چگونگی اخذ مجوز لازم از اداره کار آلمان برای مهاجرت کاری به آلمان الزامی است. در ادامه به ارائه برخی از مشاغل با درآمد مناسب در آلمان می پردازیم:

مشاغل با درآمد مناسب در آلمانمیانگین میزان حقوق و درآمد در آلمان
مدیر فروشسالانه 116.000 یورو
متخصص رشته های علوم بهداشتسالانه 58.000 یورو
پژوهشگر و محقق حوزه بیوتکنولوژی و علم عصب شناسیسالانه 50.000 یورو
کارشناس علوم داده ها و فناوری اطلاعات ITسالانه 47.000 یورو
متخصص رشته های مهندسیسالانه 46.000 یورو
متخصص امور مالی و حسابداریسالانه 44.000 یورو
مدرس و معلم خصوصیسالانه 40.000 یورو
متخصص بازاریابیسالانه 32.000 یورو
پژوهشگر و محقق در حوزه های ریاضیات، فناوری اطلاعات و علوم عصب شناسیسالانه 50.000 یورو

کار سیاه در آلمان چیست؟

کار سیاه در آلمان اصطلاحی برای کارهای غیرقانونی است که با مجازات های قانونی همراه است. بسیاری از متقاضیان اخذ ویزای کاری المان وقتی از یافتن کار قانونی و رسمی در این کشور نا امید می شوند، به کار سیاه روی می آورند.

در پاسخ به پرسش کار سیاه در آلمان چیست، می توان گفت همه کارهایی که به صورت غیرقانونی در حال انجام است. در بیشتر مواقع کار در آلمان برای پناهندگان وجود ندارد و آن ها به دلیل عدم آگاهی از قانونی یا غیرقانونی بودن این کارها به کار سیاه روی می آورند.

کار سیاه در آلمان احتمال اخذ اقامت آلمان از طریق کار را کاهش می دهد. برای اطلاع از جزئیات کار سیاه در آلمان چیست، به موارد زیر توجه کنید:

امکان شکایت از کارفرما و مراجعه به سیستم قضایی آلمان در صورتی که کارفرما به هر دلیل حقوق متقاضی را پرداخت نکند با کار سیاه وجود ندارد.

امکان پرداخت حق بیمه بازنشستگی با انجام کار سیاه در آلمان وجود ندارد و برای همین در زمان بازنشستگی پول و حقوق کافی ندارند.

امکان دریافت بیمه سلامت برای هزینه های درمانی متقاضی و خانواده متقاضی با کار سیاه در آلمان وجود ندارد.

امکان دریافت حقوق استعلاجی با پرداخت حقوق حداکثر تا 6 ماه برای کارهای قانونی وجود دارد اما با کار سیاه در آلمان این امکان وجود ندارد.

در پاسخ به معایب کار سیاه در آلمان چیست، باید گفت که امکان اخراج از کار در هر لحظه با انجام کار سیاه در آلمان وجود دارد اما در کارهای قانونی کارفرما نمی تواند بدون دلیل متقاضی را اخراج کند.

حداقل حقوق و دستمزد با استخدام کارگر در المان هر ساعت حدود 9 یورو است. اما اگر متقاضی در حال انجام کار سیاه باشد، همین حداقل دستمزد را نیز دریافت نمی کند.

با انجام کار سیاه در آلمان امکان دریافت مزایای اجتماعی و امکان اقامت و زندگی آزادانه در آلمان کمتر می شود و متقاضی دائم در حال نگرانی از گرفتار شدن است.

کار سیاه در آلمان کار غیرقانونی است که مشمول بیمه سلامت، حق بیمه بازنشستگی و حقوق استعلاجی نمی باشد.

مراحل یافتن کار در آلمان

متقاضیان کاریابی در آلمان قبل از شروع کار باید ویزای کاری آلمان را دریافت کنند. مجوز ویزای کار آلمان از طریق کنسولگری ها یا سفارت خانه های خارج از کشور آلمان صادر می شود و برای متقاضیان مهاجرت به آلمان از طریق کار مجوز یافتن کار در آلمان را صادر می کند.

کاریابی در آلمان برای ایرانیان به عنوان شهروندان غیر از کشورهای اتحادیه اروپا با ارائه درخواست اخذ مهاجرت کاری به المان امکان پذیر است. این ویزای کار به متقاضیان اجازه اقامت 6 ماهه در آلمان را می دهد تا بتوانند کارفرمایان احتمالی را پیدا کنند.

از مراحل مهم یافتن کار در آلمان می توان به ارائه درخواست ویزای کار و تهیه یک بیمه درمانی معتبر اشاره کرد.

از مهم ترین مراحل یافتن کار و اخذ ویزای کاری آلمان اخذ تاییدیه های لازم از اداره کار آلمان، آشنایی با نحوه استخدام در شرکت های آلمانی و پرداخت همه هزینه مهاجرت کاری به آلمان و دیگر هزینه های اخذ ویزای کار این کشور را می توان نام برد.

جاب آفر یا پیشنهاد شغلی از کارفرمای آلمان

اخذ جاب آفر یا پیشنهاد شغلی از کارفرمای آلمان از روش های دریافت ویزای کاری آلمان می باشد. متقاضیان برای مهاجرت به آلمان از طریق کار باید از خارج از کشور آلمان برای اخذ جاب آفر یا پیشنهاد شغلی اقدام کنند. در واقع متقاضیان مهاجرت به آلمان از طریق کار باید قبل از ورود به این کشور از طریق سایت ها و موسسه های کاریابی کارفرمای آلمانی را پیدا کنند.

تا قبل از سال 2021 کارفرمایان آلمانی باید به مدت 6 ماه فرصت شغلی مورد نظر را در کشور آلمان و کشورهای اتحادیه اروپا آگهی می کردند. اگر در پایان مهلت مشخص برای این فرصت شغلی نیروی کار مناسب پیدا نمی شد، با ارائه دعوت نامه کاری آلمان با متقاضی قرارداد کاری امضا می کردند.

اما از سال 2021 و بر اساس قوانین جدید کارفرمای آلمان هیچ محدودیتی از نظر ارائه آگهی در کشور آلمان و یا کشورهای اتحادیه اروپا ندارد. علاوه بر این اولویت کار برای متقاضیان اروپایی و آلمانی نیست و هر متقاضی با دارا بودن شرایط لازم می تواند از طریق مهاجرت کاری به آلمان ویزای کار را دریافت کند.

متقاضی با اخذ ویزای جاب آفر یا پیشنهاد شغلی از کارفرمای آلمان نیاز به ارائه گواهی تمکن مالی و تضمین مالی ندارد. علاوه بر این متقاضی از شرایط کاری و حقوق و مزایای خود از طریق کارفرمای آلمانی آگاه می شود.

متقاضیان اخذ جاب آفر یا پیشنهاد شغلی از کارفرمای آلمان برای یافتن شغل مناسب می توانند به لیست مشاغل مورد نیاز آلمان مراجعه کنند.

دعوت نامه کاری آلمان

دعوت نامه کاری آلمان یا همان جاب آفر یا پیشنهاد کاری از کارفرمای آلمان برای کار نیروهای خارجی در این کشور می باشد. دارا بودن دعوت نامه کاری آلمان موجب سرعت بخشیدن به روند اخذ ویزای کاری آلمان می شود و در برخی مواقع اخذ ویزای کار این کشور را تضمین می کند. متقاضیان برای دریافت دعوت نامه کاری آلمان باید در مشاغل مورد نیاز آلمان دارای سوابق کار حرفه ای باشند و علاوه بر این دارا بودن مدرک زبان آلمانی نیز الزامی است.

متقاضیان ایرانی از روش های مختلف مانند مراجعه به موسسه کاریابی در آلمان برای ایرانیان و یا موسسه های کاریابی در ایران می توانند برای اخذ جاب آفر یا پیشنهاد کاری از کارفرمای آلمان و یا دعوت نامه کاری آلمان اقدام کنند.

علاوه بر این متقاضیان با مراجعه به وب سایت های کاریابی در آلمان برای ایرانیان و ارسال مدارک لازم برای این وب سایت ها می توانند دعوت نامه کاری آلمان را دریافت کنند.

در واقع پاسخ به پرسش آیا امکان اخذ دعوت نامه کار در آلمان بدون مدرک تحصیلی امکان پذیر است، می توان گفت که دارا بودن سوابق کاری مفید و مدرک زبان آلمانی به همراه مدرک تحصیلی احتمال اخذ ویزای کار را افزایش می دهد.

نحوه استخدام در شرکت های آلمانی

متقاضیان علاقمند به کار در شرکت های آلمانی می توانند از طریق مراجعه به وب سایت این شرکت ها نحوه استخدام در شرکت های آلمانی را بررسی کنند. بسیاری از شرکت های آلمانی شرایط استخدام و نیروی مورد نیاز در مشاغل مورد نیاز را در وب سایت های خود ذکر کرده اند. بر این اساس متقاضیان برای آشنایی با نحوه استخدام در شرکت های آلمانی باید به وب سایت اختصاصی آن شرکت مراجعه کنند.

متقاضیان واجد شرایط با استخدام در شرکت های آلمانی می توانند حقوق و درآمد بالایی کسب کنند. همچنین نحوه استخدام در شرکت های آلمانی معتبر با حقوق بالا می تواند منتهی به اخذ اقامت آلمان از طریق کار و اخذ بلوکارت آلمان شود.

دارا بودن سوابق کاری مفید و مدرک زبان آلمانی به همراه مدرک تحصیلی احتمال اخذ ویزای کار را افزایش می دهد

آیا کار در آلمان بدون مدرک تحصیلی امکان پذیر است؟

متقاضیان برای مهاجرت کاری به آلمان و اخذ ویزای کاری آلمان باید دارای مدرک تحصیلی و یا مدرک فنی حرفه ای باشند. در واقع بدون ارائه مدرک تحصیلی حداقل دیپلم و یا مدرک فنی حرفه ای امکان اخذ ویزای کاری المان وجود ندارد. تنها استثنای موجود برای این که آیا کار در آلمان بدون مدرک تحصیلی امکان پذیر است، دارا بودن جاب آفر یا پیشنهاد کاری از کارفرمای آلمان است.

متقاضیان برای اخذ اقامت آلمان از طریق کار و کاریابی در این کشور می توانند از طریق 3 روش ویزای کاری آلمان، ویزای کارگران ماهر و ویزای بلوکارت اتحادیه اروپا اقدام کنند. در عمل امکان کار در آلمان از طریق این 3 روش به جز از طریق بلوکارت اتحادیه اروپا امکان پذیر نمی باشد.

در جواب پرسش این که آیا کار در آلمان بدون مدرک تحصیلی امکان پذیر است، باید گفت که سفارت آلمان ویزای اقامت و کار را برای متقاضیان بدون مدرک تحصیلی یا مدرک فنی حرفه ای صادر نمی کند. علاوه بر این کارفرمای آلمانی نیز از متقاضی برای دعوت نامه کاری آلمان مدرک تحصیلی یا فنی حرفه ای می خواهد.

کار در آلمان بدون مدرک زبان امکان پذیر است؟

متقاضیان برای کار دانشجویی در آلمان، اخذ ویزای کاری آلمان با مدرک فنی حرفه ای و همچنین راه اندازی کسب و کار در آلمان و مهاجرت کاری به المان نیازمند دارا بودن مدرک زبان آلمانی می باشند. تقریبا همه کارفرمایان آلمانی برای حتی استخدام کارگر ساده در المان و صدور دعوت نامه کاری در آلمان دارا بودن مدرک زبان آلمانی را از شرایط و الزامات مهم می دانند.

گرچه برخی مشاغل آنلاین برای دارندگان مدرک زبان انگلیسی در آلمان وجود دارد، اما برای هر نوع شغل در آلمان آشنایی و تسلط به زبان آلمانی الزامی است. بهرحال متقاضی برای زندگی و اقامت و کار در یک کشور آلمانی زبان و تعامل با جامعه نیازمند فراگیری این زبان رسمی است.

کار در آلمان برای پناهندگان

گرچه مردم کشور آلمان دید مثبت و خوبی در مورد پناهندگان ندارند و بر این اساس کارفرمایان آلمانی ترجیح می دهند آن ها را استخدام نکنند، اما شرایط کار در آلمان برای پناهندگان با شرایطی امکان پذیر است. پناهندگان برای کار در آلمان باید دارای ویزای کاری آلمان باشند و بیشتر می توانند در شرایط استخدام کارگر ساده در المان فعالیت کاری کنند.

به منظور مهاجرت کاری به آلمان و کار در آلمان برای پناهندگان دارا بودن دعوت نامه کاری از کارفرمای آلمانی الزامی است. پناهندگان می توانند با دارا بودن شرایط لازم در کشور آلمان کارفرمای مناسب را پیدا کنند. از جمله شرایط لازم برای کار در آلمان برای پناهندگان و اقامت آلمان از طریق کار برای این متقاضیان موارد زیر را می توان نام برد:

دارا بودن تخصص کاری و حرفه ای احتمال اخذ ویزای کاری آلمان را افزایش می دهد.

عدم وجود سوابق کیفری و سوء پیشینه و عدم ارتکاب جرم و جنایت در مدت اقامت در کشور آلمان از مهم ترین شرایط کار در آلمان برای پناهندگان است.

پناهندگان باید دارای توانایی کار برای شرایط استخدام کارگر ساده در المان باشند.

پناهندگان باید به یکی از زبان های انگلیسی یا آلمانی تسلط داشته باشند.

کاریابی در آلمان برای ایرانیان

متقاضیان ایرانی برای کار و اشتغال در آلمان می توانند از طریق مراجعه به وب سایت ها و موسسه های کاریابی کارفرمای مورد نظر را پیدا کنند. اما بهترین روش برای کاریابی در آلمان برای ایرانیان مراجعه به موسسه های مهاجرتی معتبر است. در واقع موسسه های مهاجرتی مورد تایید مانند موسسه مهاجرتی میرداماد می تواند به عنوان یک واسطه بین کارفرماهای آلمانی و متقاضیان ایرانی عمل کنند.

گرچه کاریابی در آلمان برای ایرانیان با اخذ ویزای جاب سیکر Job Seeker نیز امکان پذیر است که به دلیل الزام به وجود فیزیکی متقاضی در آلمان و صحبت با کارفرما به طور مستقیم امکان آن برای بسیاری از ایرانیان وجود ندارد.

اگر متقاضیان ایرانی دارای مجوز اقامت آلمان باشند و در این کشور اقامت داشته باشند، می توانند از طریق موسسه های کاریابی در آلمان نیز برای یافتن کار مناسب اقدام کنند.

کارفرماهای آلمانی پس از امضای قرارداد کاری با ایرانیان باید میزان حقوق کارگری در آلمان و مزایای شغلی را مشخص کنند. علاوه بر این برای صدور بیمه درمانی و بیمه تامین اجتماعی آلمان برای ایرانیان اقدام کنند.

بیشتر ایرانیان دارای شرایط کار و استخدام کارگر ساده در المان می باشند و بر این اساس باید از طریق مراکز کاریابی برای ایرانیان در آلمان اقدام به اخذ دعوت نامه کاری آلمان کنند.

بهترین روش برای کاریابی در آلمان برای ایرانیان مراجعه به موسسه های مهاجرتی معتبر است

استخدام کارگر ساده در المان

متقاضیان برای کار در آلمان به عنوان کارگر ساده باید مجوز کار عمومی General Work Permit را دریافت کنند. برای استخدام کارگر ساده در المان نیازمند اخذ جاب آفر یا پیشنهاد شغلی از کارفرمای آلمان می باشد. بر اساس قوانین قدیمی کار در آلمان کارفرمای آلمانی فرصت شغلی مورد نظر برای کارگر ساده را در کشور آلمان و کشورهای عضو اتحادیه اروپا آگهی می کرد. اگر در مدت زمان مشخص برای این فرصت شغلی کارگر ساده پیدا نمی شد، متقاضی می توانست با کارفرمای آلمان قرارداد کاری امضا کند.

اما از سال 2021 و بر اساس قوانین جدید کارفرمایان آلمانی هیچ محدودیتی از نظر ارائه آگهی در کشور آلمان و یا کشورهای اتحادیه اروپا ندارند. علاوه بر این اولویت کار برای متقاضیان اروپایی و آلمانی نمی باشد و هر متقاضی با دارا بودن شرایط لازم می تواند از طریق مهاجرت کاری به آلمان ویزای کار را دریافت کند.

ذکر این نکته ضروری است که برای اخذ اقامت آلمان از طریق کار و استخدام کارگر ساده در المان متقاضی نیازمند دارا بودن مدرک تحصیلی دانشگاهی و یا سوابق کاری حرفه ای نمی باشد. استخدام کارگر ساده در المان در زمره کار دانشجویی نیز محسوب می شود، زیرا نیازمند سوابق کاری حرفه ای نمی باشد.

مصاحبه کاری در آلمان

متقاضی برای مصاحبه کاری در آلمان باید با ذکر نام و نام خانوادگی خود را به مسئول پذیرش و مصاحبه کننده معرفی کند. اگر مصاحبه فیزیکی است، متقاضی باید برای دست دادن و تماس چشمی آماده باشد. اگر مصاحبه از طریق آنلاین و اسکایپ است، نگاه مستقیم به دوربین الزامی می باشد.

قبل از مصاحبه کاری در آلمان متقاضی باید در مورد تاریخچه شرکت، موسس و اهداف کاری شرکت، شرکای احتمالی و یا اصلی شرکت اطلاعات لازم را کسب کند. آشنایی با نحوه استخدام در شرکت های آلمانی و میزان حقوق کارگری در آلمان و همچنین مزایای کار در آلمان در شرکت های مورد نظر قبل از مصاحبه کاری الزامی است.

علاوه بر این متقاضی می تواند اطلاعات مورد نیاز در مورد شرکت ها را از رسانه های اجتماعی، یوتیوب، لینکدین و دیگر شبکه های اجتماعی دنبال کند. از دیگر نکات مهم برای روند مصاحبه کاری در آلمان و کار در مشاغل مورد نیاز آلمان موارد زیر را می توان نام برد:

حاضر بودن سر وقت برای مصاحبه کاری یکی از موارد مهم در اثبات نظم کاری متقاضی است. در کشور آلمان سر وقت بودن به معنای 10 تا 15 دقیقه زودتر سر قرار حاضر شدن است. اگر متقاضی به هر دلیل قادر به حضور سر وقت نمی باشد، باید از قبل با شرکت هماهنگ کند.

دارا بودن لباس مرتب و تمیز و ظاهر آراسته نشانه اعتماد به نفس بالای متقاضی است.

متقاضی باید رزومه حرفه ای و دیگر مدارک لازم را همراه داشته باشد. گرچه شاید نیازی به هیچ یک از مدارک مورد نظر نباشد، اما همراه آوردن آن ها بهتر از بی نظمی و عدم آمادگی است.

اعتماد به نفس بالا، ادب و متانت از اول مصاحبه تا آخر آن نشانه شخصیت قوی متقاضی است. در واقع نه تنها کلمات و سخنان متقاضی بلکه زبان بدن و لحن گفتار بر مصاحبه کننده تاثیر می گذارد.

پرسیدن سوال در طی مصاحبه یا پایان آن به متقاضی کمک می کند تا نقش خود در شرکت را بهتر متوجه شود.

کسب اطلاعات در مورد میزان حقوق و درآمد در آلمان در این شرکت و یا میزان حقوق کارگری در آلمان و یا میانگین حقوق اداره کار آلمان از بدیهی ترین موارد در مصاحبه کاری در آلمان است.

حاضر بودن سر وقت برای مصاحبه کاری یکی از موارد مهم در اثبات نظم کاری متقاضی است. در آلمان سر وقت بودن به معنای 10 تا 15 دقیقه زودتر سر قرار حاضر شدن است

ویزای کاری آلمان با مدرک فنی حرفه ای

کشور آلمان از جمله کشورهایی است که شرایط صدور ویزای کار را با ارائه مدرک فنی حرفه ای ایران فراهم کرده است. متقاضیان با دارا بودن شرایط لازم می توانند ویزای کاری آلمان با مدرک فنی حرفه ای را دریافت کنند. متقاضیان برای مهاجرت کاری به آلمان علاوه بر ارائه سوابق کاری و مدرک فنی حرفه ای معتبر باید هزینه ویزای کاری آلمان و دیگر هزینه های لازم را پرداخت کنند.

از جمله شرایط لازم برای مهاجرت کاری به آلمان از طریق مدرک فنی حرفه ای موارد زیر را می توان نام برد:

دارا بودن سوابق کاری حرفه ای

دارا بودن مهارت و تخصص در یک حوزه شغلی

دارا بودن مدرک فنی حرفه ای در یک حوزه شغلی

دارا بودن گواهی تمکن مالی کافی

دارا بودن مدرک زبان آلمانی

دارا بودن سن زیر 40 سال

متقاضیان با دریافت ویزای کاری آلمان با مدرک فنی حرفه ای می توانند پس از شرکت در دوره های عملی و تکمیلی در هر هفته تا حدود 10 ساعت مشغول به کار شوند. البته در برخی مواقع متقاضیان علاوه بر شرکت در دوره های عملی و تکمیلی باید در آزمون های تشخیص مهارت آلمان نیز نمره لازم را کسب کنند. دارا بودن رزومه کاری و تحصیلی قوی یکی از عوامل مهم در کسب ویزای کاری المان با مدرک فنی حرفه ای است.

متقاضیان برای دریافت ویزای کاری آلمان با مدرک فنی حرفه ای و اخذ اقامت آلمان از طریق کار باید مدارک لازم را به سفارت آلمان در ایران تحویل دهند. برخی از مهم ترین مدارک لازم برای اخذ ویزای کاری المان با مدرک فنی حرفه ای عبارت است از:

  • تکمیل و ارائه فرم درخواست ویزای کاری المان
  • مدارک و سوابق تحصیلی از دوره دبیرستان تا دانشگاه
  • گواهی نامه های مهارت کاری عملی
  • رزومه تحصیلی و مدارک و گواهی نامه های تحصیلی
  • رزومه کاری و سوابق کاری درخشان در حوزه شغلی مورد نظر
  • گواهی تمکن مالی ویزای کاری آلمان کافی برای اثبات توانایی تامین هزینه های زندگی در مدت اقامت در آلمان
  • پاسپورت با حداقل یک صفحه خالی و دارا بودن حداقل 3 ماه بیشتر از مدت اقامت در آلمان
  • 3 قطعه عکس گرفته شده در 3 ماه گذشته
  • مدرک زبان آلمانی معتبر و یا اثبات تسلط به زبان آلمانی
  • بیمه پزشکی معتبر و پوشش کامل بیمه ای آن در آلمان
  • ویزاهای گذشته برای ورود به آلمان
  • رسید هزینه ویزای کاری المان

هزینه ویزای کاری المان

متقاضی برای مهاجرت به آلمان از طریق کار و اخذ ویزای کاری المان باید هزینه های مختلفی را پرداخت کند. علاوه بر این رسید پرداخت بیشتر هزینه های اخذ ویزای کار را نیز باید ضمیمه پرونده مهاجرت کاری کند و به سفارت آلمان ارائه دهد. برخی از موارد مهم در هزینه ویزای کاری آلمان عبارت است از:

  • هزینه ترجمه مدارک و رزومه کاری و تحصیلی: در حدود 3 میلیون تا 7 میلیون تومان
  • هزینه ویزای آلمان برای اخذ تاییدیه سازمان زاب: در حدود 200 یورو
  • هزینه اخذ تاییدیه از دادگستری و وزارت امور خارجه: حدود000 تا 800.000 تومان
  • هزینه تاییدیه مدرک تحصیلی و شناسنامه در سفارت آلمان: در حدود 25 یورو برای شناسنامه و 45 یورو برای مدرک تحصیلی
  • هزینه ویزای آلمان برای مصاحبه سفارت: در حدود 75 یورو
  • هزینه رزرو هتل: در حدود 1000 یورو
  • هزینه بلیط یک سره از ایران به آلمان: در حدود 400 یورو
  • میزان گواهی تمکن مالی: در حدود 5118 یورو برای یک هفته در حساب بانکی متقاضی

کار دانشجویی در آلمان

متقاضیان مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل می توانند از فرصت های متعدد برای توسعه و رشد در محیط خارج از دانشگاه و کسب درآمد و تجربه کار دانشجویی در آلمان برخوردار شوند.

دانشجویان مشغول تحصیل در دانشگاه های آلمان برای کسب درآمد و تامین هزینه های زندگی در یک کشور اروپایی و همچنین کسب تجربه کاری نیازمند کار و اشتغال می باشند.

با وجود محدودیت ساعات کار دانشجویی در آلمان و میزان حقوق و درآمد در آلمان از طریق کار دانشجویی با همین میزان درآمد دانشجویان می توانند بسیاری از هزینه های زندگی و تحصیلی خود در مدت اقامت در آلمان را تامین کنند.

میزان حقوق و درآمد کار دانشجویی در آلمان در حدود 450 یورو در هر ماه می باشد که می تواند تا حدود زیادی هزینه های زندگی و تحصیل در یکی از باکیفیت ترین کشورهای جهان برای زندگی را تامین کند.

میزان حقوق و درآمد کار دانشجویی در آلمان بستگی به کار و محدوده کار و صنعت مورد اشتغال دارد. در شهرهای گران قیمت آلمان مانند مونیخ و هامبورگ گرچه میزان درآمد کار دانشجویی بالا است اما دانشجویان باید درصد زیادی از درآمد خود را برای اجاره خانه اختصاص دهند.

دانشجویان ایرانی و کلا همه دانشجویان از کشورهای غیر-عضو اتحادیه اروپا به مدت 120 روز کامل یا 240 نیم -روز اجازه کار در آلمان در حین تحصیل را دارند. کار به عنوان دستیار پژوهشی و تحقیقی در کنار اساتید دانشگاه های آلمان در زمره کار دانشجویی محسوب نمی شود و برای آن باید به اداره امور ثبت مهاجران مراجعه کرد.

استخدام کارگر ساده در المان را می توان از جمله کار دانشجویی در آلمان طبقه بندی کرد. به طور کلی میزان ساعت کار دانشجویی در آلمان به طور کامل در حدود 120 روز است.

دانشجویان ایرانی و کلا همه دانشجویان از کشورهای غیر-عضو اتحادیه اروپا به مدت 120 روز کامل یا 240 نیم -روز اجازه کار در آلمان در حین تحصیل را دارند

اقامت آلمان از طریق کار

اقامت آلمان از طریق کار زمانی امکان پذیر است که متقاضی بر اساس شرایط کاری و حرفه ای و همچنین روش مهاجرت کاری در شغل مناسب مشغول به کار باشد. اگر متقاضی از طریق اخذ ویزای کاری آلمان قصد دریافت مجوز اقامت آلمان از طریق کار را دارد، باید در مدت حدود 6 ماه کار مورد نظر را در این کشور پیدا کند.

پس از یافتن کار مورد نظر متقاضی با چند سال کار و اشتغال در حرفه مورد نظر و دارا بودن شرایط لازم می تواند برای اخذ اقامت آلمان از طریق کار البته مجوز اقامت دائم اقدام کند.

از مهم ترین شرایط اخذ مجوز اقامت آلمان از طریق کار دارا بودن رزومه کاری حرفه ای قوی و همچنین دارا بودن گواهی عدم سوء پیشینه را می توان نام برد.

برخی از دیگر شرایط اخذ اقامت آلمان از طریق کار و اخذ تابعیت و شهروندی این کشور موارد زیر را می توان نام برد:

  • دارا بودن 7 سال سابقه کار و زندگی و اقامت در آلمان
  • دارا بودن مدرک زبان آلمانی B1
  • دارا بودن گواهی عدم سوء پیشینه
  • پرداخت منظم و دقیق مالیات و بیمه
  • آگاهی از قوانین شهروندی آلمان
  • کسب نمره لازم در آزمون های شهروندی آلمان
  • سازگاری با فرهنگ جامعه آلمانی
  • آشنایی با زبان و تاریخ و فرهنگ آلمانی

اداره کار آلمان

متقاضیان برای اخذ ویزای کاری آلمان و مهاجرت کاری به آلمان باید از طریق اداره کار آلمان BA پیش-تاییدیه را دریافت کنند. اداره کار آلمان پیش-تاییدیه و واجد شرایط بودن متقاضی را بررسی می کند. اگر متقاضی واجد شرایط لازم بود، پیش-تاییدیه را در پاسخ به درخواست اخذ ویزای کار متقاضی صادر می کند.

متقاضی برای اخذ پیش-تاییدیه از اداره کار آلمان باید از خارج از کشور آلمان برای ارائه درخواست اخذ ویزای کار اقدام کند. متقاضی باید درخواست خود را به صورت کتبی به اداره کار آلمان ارائه دهد. علاوه بر درخواست اخذ ویزای کار، متقاضی باید گواهی قرارداد کاری با کارفرمای آلمانی و رزومه کاری و دیگر مدارک لازم را نیز به اداره کار آلمان تحویل دهد.

اگر درخواست متقاضیان برای اخذ ویزای کار بسیار زیاد باشد و مشکلاتی در روند اخذ ویزا ایجاد شود، متقاضیان می توانند از طریق دیگری به نام فرست ترک ِDas beschleunigte Fachkräfteverfahren/81a و از طریق کارفرمای آلمانی و تنظیم وکالت نامه با این کارفرما اقدام کنند. کارفرمای آلمانی باید وکالت نامه و کپی پاسپورت را به همراه گواهی صلاحیت حرفه ای کار و تاییدیه ارزیابی رزومه و مدارک کاری را به اداره امور بیگانگان اداره کار آلمان تحویل دهد.

راه اندازی کسب و کار در آلمان

از روش های مهاجرت به آلمان و اخذ اقامت آلمان و کار و زندگی در این کشور روش راه اندازی کسب و کار را می توان نام برد. راه اندازی کسب و کار در آلمان در زیر شاخه سرمایه گذاری در آلمان محسوب می شود. متقاضیان می توانند از روش ثبت شرکت، خوداشتغالی و راه اندازی کارهای آزاد از زیر شاخه سرمایه گذاری در آلمان برای مهاجرت کاری به آلمان اقدام کنند.

از متداول ترین روش های راه اندازی کسب و کار در آلمان روش خوداشتغالی و راه اندازی کارهای آزاد را می توان نام برد که در ادامه به بررسی خلاصه هر یک  از این دو مورد می پردازیم:

راه اندازی کسب و کار در آلمان از طریق خوداشتغالی

متقاضی برای راه اندازی کسب و کار در آلمان از طریق خوداشتغالی باید دارای طرح تجاری خلاقانه و قابل اجرا و همچنین سودآور باشد.

دارا بودن مجوز اقامت موقت آلمان برای خوداشتغالی در این کشور اهمیت زیادی دارد.

متقاضی باید ثابت کند که راه اندازی کسب و کار در آلمان با طرح تجاری مورد نظر دارای سود مناسب و گردش مالی خوبی در این کشور است و در مدت مشخص می تواند موجب رونق اقتصادی شود.

متقاضی باید دارای سن مناسب و کمتر از 45 سال باشد.

متقاضی برای راه اندازی کسب و کار در آلمان از طریق خوداشتغالی باید این درخواست را در شهرداری آلمان یا اتاق بازرگانی آلمان ثبت کند.

متقاضی برای خوداشتغالی در آلمان و اخذ ویزای کاری آلمان باید دارای سرمایه لازم برای اجرای طرح تجاری باشد.

راه اندازی کسب و کار در آلمان از طریق مشاغل آزاد

در کشور آلمان مشاغل آزاد در حوزه های سلامت، فنی و مهندسی، حقوق، اقتصاد و فناوری اطلاعات وجود دارد.

متقاضی برای راه اندازی کسب و کار در آلمان در هر یک از حوزه های مشخص باید دارای سوابق کاری قوی و مدارک شغلی و حرفه ای باشد.

متقاضی برای راه اندازی کسب و کار در آلمان در مشاغل آزاد باید درخواست خود را ثبت کند و مالیات تعیین شده را پرداخت کند.

از متداول ترین روش های راه اندازی کسب و کار در آلمان روش خوداشتغالی و راه اندازی کارهای آزاد را می توان نام برد

حداکثر سن برای مهاجرت کاری به آلمان چقدر است؟

شما بر اساس اینکه از چه روشی به کشور آلمان مهاجرت کنید جداکثر سنی برای مهاجرت به المان متفاوت خواهد بود ولی در این مقاله ما قرار است تا حداکثر سن برای مهاجرت کاری به آلمان را با هم بررسی کنیم.

در صورتی که قصد دارید تا از طریق ویزای جستجوی کار آلمان یا Job Seeker اقدام کنید حتما باید زیر 45 سال داشته باشید و اگر هم از طریق پیشنهاد کاری یا همان Job Offer اقدام میکنید باید سن شما مابین 25 الی 40 سال باشد.

مشاغل مورد نیاز آلمان

متقاضیان برای اخذ ویزای کاری آلمان و اخذ اقامت آلمان از طریق کار و اشتغال باید در ابتدا بررسی کنند که آیا شغل مورد نظر آن ها در فهرست مشاغل مورد نیاز آلمان در سال 2022 می باشد. اگر شغل آن ها در این فهرست وجود داشته باشد، احتمال اخذ ویزای کاری المان افزایش می یابد.

ذکر این نکته ضروری است که برای کاریابی در آلمان برای ایرانیان و کار با اخذ دعوت نامه کاری آلمان و یا کار از طریق اخذ جاب آفر یا پیشنهاد شغلی از کارفرمای آلمان دارا بودن مدرک زبان آلمانی الزامی است.

جالب است که با وجود بحران همه گیری کرونا و کاهش مهاجرت متقاضیان هنوز نیاز کشور آلمان به جذب نیروهای کاری ماهر و متخصص کاهش نیافته است و این گرایش سیر صعودی دارد. بر اساس  Deutschland.de مشاغل مورد نیاز آلمان در سال 2022 در فهرست زیر ارائه شده است. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که این فهرست به طور کامل در برگیرنده همه مشاغل مورد نیاز آلمان نمی باشد و مشاغل جانبی را نیز باید در نظر داشت. برخی از پردرآمدترین مشاغل آلمان در این فهرست دیده می شوند.

مثلا شرکت های آلمانی فقط به نیروی کاری متخصص در حوزه توسعه نرم افزار نیاز ندارند، آن ها به مهندسان QA برای تست کدها، کارشناسان امنیتی Security Expert برای محافظت از داده ها و مدیران مهندسی Engineering Manager برای رهبری گروه های فناوری نیاز دارند.

  • توسعه دهنده نرم افزار
  • برنامه نویس کامپیوتری
  • مهندس الکترونیک
  • مهندس برق
  • نصاب برق
  • پرستار
  • معمار
  • مشاور فناوری اطلاعات IT
  • تحلیلگر فناوری اطلاعات IT
  • کارشناس اقتصاد
  • کارشناس مدیریت کسب و کار
  • مدیریت دستیاری تولید
  • نماینده فروش
  • مدیریت فروش
  • مهندس معماری
  • مهندس برق

میزان حقوق و درآمد در آلمان

در جدیدترین قانون اداره کار آلمان قانون گذاران آلمانی طرح افزایش حقوق و درآمد را به 12 یورو برای هر ساعت تصویب کردند. این افزایش از ابتدای اکتبر 2022 در کشور آلمان قابل اجرا است، همچنین برای مشاغل و کسب و کارهای کوچک محدودیت درآمد بالاتر وجود دارد.

بر این اساس میزان حقوق و درآمد در آلمان برای کسب و کارهای کوچک تا حدود 70 یورو تصویب شده است. به عبارت دیگر از اول اکتبر 2022 میزان حقوق و درآمد در آلمان ماهانه تا سقف 520 یورو از پرداخت مالیات و بیمه تامین اجتماعی معاف می باشد. بر طبق این طرح قانونی حداقل محدودیت مشاغل و کسب و کارهای بزرگتر از حدود 1300 یورو به 1600 یورو می باشد.

متقاضی با اخذ ویزای کاری آلمان و مهاجرت کاری به این کشور و اشتغال در یک شغل مناسب می تواند به طور معمول ماهانه تا 3810 یورو حقوق و درآمد کسب کند.

میانگین میزان حقوق و درآمد در آلمان ماهانه حداقل از 960 یورو تا حداکثر 17000 یورو می باشد. این میانگین حقوق و درآمد در آلمان شامل حق مسکن، حمل و نقل و دیگر مزایا است. در فهرست زیر پردرآمدترین مشاغل در آلمان در سال 2022 و میزان حقوق و درآمد در آلمان برای برخی از برترین مشاغل ارائه شده است:

پردرآمدترین مشاغل در آلمانمیزان حقوق و درآمد در آلمان در سال 2022
پزشکان جراح/ پزشکانماهانه از 6.520 تا 22.500 یورو
قضاتماهانه از 5.480 تا 18.900 یورو
وکلاماهانه از 4.430 تا 15.300 یورو
مدیر بانکماهانه از 4.170 تا 14.400 یورو
مدیر عامل اداریماهانه از 3.910 تا 13.500 یورو
مدیر عامل مالیماهانه از 3.650 تا 12.600 یورو
دندانپزشک تخصصی ارتودنسیماهانه از 3.520 تا 12.200 یورو
استاد دانشگاهماهانه از 3.130 تا 10.800 یورو
خلبانماهانه از 2.610 تا 9.020 یورو
مدیر بازاریابیماهانه از 2.350 تا 8.110 یورو

حقوق کارگری در آلمان

میزان حقوق و درآمد در آلمان و میزان حقوق کارگری در این کشور در هر نقطه و شهر متفاوت است. به طور کلی میزان حقوق کارگری در آلمان برای متقاضیانی که از طریق استخدام کارگر در المان و بدون مدرک تحصیلی بر اساس محدوده محل کار در کشور در نوسان است. در بخش های شرقی آلمان سطح حقوق کارگری در آلمان پایین تر از بخش های غربی این کشور است.

میزان حقوق و درآمد در آلمان برای متقاضیانی که از طریق اخذ ویزای کار در این کشور به کار و اشتغال مشغولند، ماهانه در حدود 1.585 یورو و سالانه تا حدود 19.020 یورو می باشد. میزان حقوق کارگری در آلمان برای دانشجویانی که از طریق کار دانشجویی در آلمان مجوز کار پاره وقت دریافت کرده اند، در هر ماه در حدود 450 یورو است. متوسط میزان کار دانشجویی در آلمان در هر ترم در حدود 120 ساعت با کسب حداقل حقوق کارگری در آلمان می باشد.

میزان حقوق و درآمد در آلمان برای متقاضیان دارای ویزای کار ماهانه در حدود 1.585 یورو و سالانه تا حدود 19.020 یورو می باشد

بازنشستگی در آلمان

نگرانی از بابت مشکلات مالی در دوران بازنشستگی یکی از مشکلات مهم مالی در کشور آلمان است. این مشکل برای متقاضیانی که در مدت زمان فعالیت شغلی خود درآمد چندانی ندارند، جدی تر است.

متقاضیانی که دارای مجوز اقامت آلمان از طریق کار می باشند و با مهاجرت کاری به آلمان در یک کار مناسب مشغول فعالیت می باشند، از مزایای حقوق بازنشستگی در آلمان برخوردار می شوند. متقاضیان از طریق اخذ جاب آفر یا پیشنهاد شغلی از کارفرمای آلمان میزان حقوق و درآمد مشخصی در آلمان کسب می کنند. میزان حقوق بازنشستگی در آلمان بر اساس دوره های کاری و میزان و سطح درآمد تعیین می شود.

کارفرمای آلمانی به طور خودکار بخشی از حقوق ناخالص این متقاضیان را برای طرح بیمه بازنشستگی پرداخت می کند. دولت آلمان نیز برای جبران کمک های مالیاتی ارائه می دهد. این وجوه به متقاضیانی پرداخت می شود که در حال حاضر در آلمان بازنشسته هستند. هنگامی که این متقاضیان فعلی مشغول کار در آلمان بازنشسته شوند، مستمری آن ها توسط متقاضیان جوان مشغول کار پرداخت خواهد شد. این روش و فرآیند مدیریت بازنشستگی در آلمان و پرداخت مستمری Umlageverfahren نام دارد.

میزان مستمری بازنشستگی در آلمان بر اساس سن متقاضی، سطح درآمد ماهانه وی، منابع مالی، شرایط خانوادگی و زندگی تعیین می شود.

مزایای کار در آلمان

متقاضیانی که از طریق اخذ ویزای کاری آلمان و یا دریافت دعوت نامه کاری آلمان و یا از طریق کاریابی در آلمان برای ایرانیان در این کشور به کار و اشتغال مشغول می باشند، از مزایای فراوانی برخوردارند.  از مهم ترین مزایای کار در آلمان می توان به اخذ مجوز اقامت دائم و سپس تابعیت و شهروندی این کشور اشاره کرد.

ارائه مرخصی استعلاجی با حقوق چندین بار در سال و همچنین پرداخت مزایای بیکاری از مزایای کار در آلمان است. اگر متقاضیان پس از یک سال کار خود را در آلمان از دست بدهند، دولت تا زمانی که آنها شغل جدید پیدا کنند، در حدود 60% از سه ماه حقوق آخر را به آن ها پرداخت می کند.

در ادامه به ارائه برخی از مهم ترین مزایای کار در آلمان برای متقاضیان مهاجرت کاری به آلمان می پردازیم:

  • رضایت از زندگی در سطح بالا، میزان امید به زندگی زنان حدود 84 سال و مردان 79 سال
  • زندگی در جامعه ای تحصیل کرده، در حدود3% از کارگران آلمانی دارای مدرک دیپلم دبیرستان
  • اقامت در کشوری با بالا بودن حس اجتماعی در میان شهروندان
  • پایین بودن هزینه های زندگی در مقایسه با انگلستان، دانمارک، نروژ، فرانسه و هلند
  • برخورداری از حمل و نقل عمومی و استفاده از دوچرخه
  • اقامت در کشوری با سیستم جامع رفاهی و امنیت شغلی و بیمه برای همه شهروندان
  • وجود سیستم مراقبت های بهداشتی عالی
  • امکان تحصیل رایگان فرزندان متقاضی در مدارس دولتی آلمان
  • امکان کار و اشتغال تمام وقت همسر متقاضی در آلمان
  • امکان سفر و رفت و آمد به کشورهای اروپایی و آمریکا و کانادا

مهم ترین مزایای کار در آلمان اخذ مجوز اقامت دائم و سپس تابعیت و شهروندی این کشور است

سخن پایانی

در این مقاله شرایط اخذ ویزای کاری امان، مهاجرت کاری به آلمان، بهترین شهرهای آلمان برای زندگی، و کار در آلمان برای پناهندگان به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفت.

علاوه بر این به پرسش های کار سیاه در آلمان چیست؟ آیا امکان کار در آلمان بدون مدرک تحصیلی امکان پذیر است؟ و هزینه ویزای کار در آلمان و میزان حقوق کارگری در آلمان چقدر است؟ پاسخ داده شد.

نکات مهم این مقاله در مورد بهترین شهر برای کار در آلمان، پردرآمدترین مشاغل آلمان، مزایای کار در آلمان و مشاغل مورد نیاز آلمان است که مشاوران موسسه مهاجرتی میرداماد با آگاهی کامل از این شرایط و برخورداری از دانش روز بهترین راهنمایی ها را به شما ارائه می دهند.

حتی اگر دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی و یا سوابق کاری درخشان نیستید، نگران نباشید! کارشناسان مهاجرتی موسسه ما بهترین روش برای مهاجرت کاری به آلمان و اخذ ویزای کاری المان را به شما ارائه می دهند.

گرچه مطالب این مقاله بر اساس آخرین قوانین مهاجرتی نوشته شده است اما با گذشت زمان و تغییر قوانین ممکن است تغییر کند.

بدون شک بسیاری از متقاضیان بدون مشاوره های مهاجرتی و بدون کمک از کارشناسان موسسه های مهاجرتی قادر به ارائه درخواست و ارسال مدارک لازم برای مهاجرت کاری و اخذ دعوت نامه کاری آلمان می باشند، اما کمک از مشاوران و کارشناسان ماهر موجب تسریع در روند اخذ ویزای کاری آلمان و اخذ دعوت نامه کاری آلمان و تضمین انجام کارهای مهاجرت شغلی برای متقاضیان واجد شرایط می باشد.

اگر از نحوه استخدام در شرکت های آلمانی و یا چگونگی کار و اشتغال در آلمان آگاه نیستید، می توانید سوال های خود را در بخش دیدگاه این مقاله مطرح کنید تا کارشناسان و مشاوران مهاجرتی مطلع و باتجربه و آگاه از آخرین قوانین مهاجرتی به آن ها پاسخ دهند.

مشاوران و کارشناسان ارشد موسسه مهاجرتی میرداماد دارای تخصص کاری و آگاه از آخرین قوانین مهاجرتی هستند. این مشاوران همه تلاش خود را به کار می بندند تا شرایط لازم برای استخدام کارگر ساده در المان، شرایط کاریابی در آلمان برای ایرانیان و کار دانشجویی در آلمان را برای متقاضیان فراهم کنند.

در این مقاله سعی کردیم تا تجربه مهاجرت کاری به آلمان را با شما به اشتراک بگذاریم البته بهتر است حتما قبل از هر اقدامی برای مهاجرت کاری به آلمان سعی کنید با یک وکیل یا مشاور مهاجرت به آلمان مشورت نمایید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

برای اطلاع از چارچوب کار در آلمان ویزای کاری آلمان بهتر است که با مشاورین موسسه میرداماد همراه باشید، مشاورین ما اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار خواهند داد که پروسه مهاجرت به آلمان را برای شما تسهیل می کند.

سوالات متداول درباره مهاجرت کاری به آلمان

زبان آلمانی برای کار در آلمان ضروری نیست. هر کس می تواند با کمک داشتن سطح خوب زبان انگلیسی را در آلمان کار کند. اما لازم است بدانید مهارت زبان آلمانی شانس شما را برای کار پیدا کردن بالا می برد.

شما مجاز به کار در آلمان بدون ویزای کاری معتبر نیستید. شما یا باید ویزای جاب سیکر آلمان دریافت کنید و یا از کشور خود پیشنهاد کاری داشته و ویزای کار دریافت کنید.

توجه داشته باشید که کلیه ویزاهای کوتاه مدت کاری آلمان 60 یورو هزینه دارد.

ویزای تحصیلی را نمی توان به ویزای کاری یا ویزای جویای کار تبدیل کرد! اما اگر کسی در آلمان مدرک تحصیلی خود را دریافت کند، 18 ماه فرصت می یابد تا به دنبال شغلی در حیطه رشته خود بگردد، بدون نیاز به ویزای دیگری.

مهاجرت به آلمان از طریق ویزای شغل برای جستجوگرانی است که می توانند به متخصصان و کارمندان ماهر و مشاوره در خارج از کشور مبدل شوند تا بتوانند در آلمان زندگی خود را ادامه دهند. آلمان یکی از ثروتمندترین کشورهای اروپا است که پذیرای متخصصان می باشد.

اگر یک فرد خارجی هستید که به دنبال شغل در آلمان هستید، لازم است بدانید که از کجا کار خود را شروع کنید، به خصوص اگر انگلیسی زبان هستید. یافتن مشاغل انگلیسی زبان در آلمان نیز ممکن است، اگرچه در بیشتر موارد حتی به مقدار کمی آلمانی نیز نیاز خواهید بود.

مزایای اصلی کارت آبی آلمان برای دارنده کارت آبی اتحادیه اروپا به دارنده این اختیار را می دهد که دوره طی مدت 180 روزه در کشورهای دیگر شنگن با هدف گردشگری سپری کند.

برای واجد شرایط بودن بلو کارت، متقاضی باید دارای مدرک دانشگاه یا کالج و یک قرارداد کار با یک شرکت آلمانی باشد که حداقل 53،600 یورو در سال (2019) حقوق می دهد. برای مشاغل معینی که از کمبود نیروی کار ماهر رنج می برند سطح حقوق و دستمزد 41808 یورو در سال است

متقاضی هنگام درخواست بلو کارت باید شرایط زیر را داشته باشد: دارای مدرک کارشناسی ارشد یا معادل آن باشد. حداقل 5 سال تجربه در زمینه خود داشته باشید. حداقل یک سال قرارداد کاری یا پیشنهاد شغلی برای مشاغل بسیار ماهر داشته باشید

مراحل درخواست ویزای طولانی مدت آلمان معمولاً بین یک تا سه ماه طول می کشد، بنابراین مطمئن شوید که زمان زیادی را در اختیار دارید. بازه زمانی انتظار برای دریافت ویزا به ملیت شما بستگی دارد

امکان تبدیل ویزای توریستی شینگن به ویزای کار در آلمان وجود ندارد. در صورت دریافت پیشنهاد شغلی، باید به کشور خود بازگردید و برای اجازه کار از طریق سفارت آلمان اقدام کنید.

اخبار های مرتبط

شغل های پردرآمد در آلمان

شغل های پردرآمد در آلمان

موسسه‌ حقوقی میرداماد با در اختیار داشتن نیروهای متخصص و متبحر در زمینه‌ی حقوق بین‌الملل برای ارائه‌ بهترین گزینه‌های موجود

مشاهده

اسکرول به بالا