071-91009294  | 021-88724227  |

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در روسیه 2023

تحصیل-پزشکی-در-روسیه

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

کشور روسیه واقع در شمال اوراسیا و پهناورترین کشور جهان می باشد و از نظر جمعیتی نهمین کشور پرجمعت در جهان است. روسیه از جمله کشورهایی است که از نظر علمی بسیار پیشرفته و مدرن می باشد و مدارک علمی آن در سراسر دنیا معتبر می باشد. از جمله رشته های تحصیلی که در این کشور بسیار حائز اهمیت و پرطرفدار می باشد تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در روسیه می باشد. انتخاب روسیه به عنوان کشوری جهت تحصیل پزشکی با هزینه مقرون به صرفه و ارزان منطقی به نظر می رسد. دانشگاه پزشکی مسکو، سن پیطرزبورگ از بهترین انتخاب ها جهت تحصیل رشته های داروسازی و پزشکی در روسیه می باشند.  معمولاً دانشجویان ایرانی جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی روسیه ، این دانشگاه ها را انتخاب می کنند. دانشگاه‌های کشور روسیه از سال 1395 مورد تایید وزارت بهداشت کشور ایران قرار گرفته‌اند.

تحصیل در روسیه

مهاجرت تحصیلی به روسیه

هر ساله از سراسر جهان دانشجویان زیادی برای تحصیل به ویژه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی روسیه به این کشور مهاجرت می‌کنند؛ هزینه پایین، مدارک با سطح و اعتبار علمی بالا، ورود به دانشگا‌ه‌های روسیه بدون نیاز به آزمون ورودی و پیدا کردن شغل مورد نظر خود پس از اتمام تحصیل در کشور روسیه و در دیگر کشورهای جهان از مهم‌ترین مزایای تحصیل در روسیه است. تحصیل به زبان انگلیسی و روسی در این کشور امکان پذیر است؛ شما با توجه به شرایط خود و علاقه به کار در کشور روسیه یا دیگر کشورهای جهان می‌توانید زبان مورد نظر خود را انتخای کید.اگر بخواهید به زبان روسی تحصیل کنید نیاز به گذراندن دوره مقدماتی دارید. هزینه تحصیل به زبان روسی پایین‌تر است و مدرک آن مورد تایید کشور ایران است.

شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در روسیه

روسیه از نظر علمی پیشرفت های چشمگیری در تمامی رشته های تحصیلی به خصوص در رشته هایی همچون پزشکی و دندانپزشکی داشته و مدارک تحصیلی آن ها از اعتباری بین المللی برخوردارند. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه های روسیه با امکانات و کیفیتی بسیار بالا و با هزینه هایی کم در اختیار دانشجویان قرار می گیرد؛ از این رو همه ساله افراد بسیاری از سراسر دنیا برای تحصیل در روسیه به این کشور مهاجرت می کنند. راه های مهاجرت به روسیه و اخذ اقامت این کشور علاوه بر تحصیل راهکارهای دیگری مثل کار در روسیه و یا سرمایه گذاری نیز دارد که برای بسیاری بهترین کار استفاده از روش تحصیلی می باشد.

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی روسیه

تحصیل پزشکی در روسیه یکی از محبوب ترین و البته مقرون به صرفه ترین انتخاب برای دانشجویان بین المللی از اروپا، آسیا، آفریقا، آمریکا و استرالیا می باشد و اعتبار مدرک پزشکی روسیه بسیار بالا است. شهریه تحصیل پزشکی در روسیه نسبت به دیگر کشورها بسیار کمتر است و استانداردهای آموزشی در سطحی بسیار عالی می باشد از این رو دانشگاه های پزشکی روسیه برای دانشجویان بین المللی بسیار قابل توجه است  و باعث به وجود آمدن رقابت بین سایر دانشگاه های پزشکی بین المللی شده است.

 شایان ذکر است، شرایط اخذ بورسیه تحصیلی روسیه نیز برای اکثر رشته ها و در دانشگاه های خوب وجود دارد ولی معمولاً سالانه این بورسیه شامل رشته های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی نمی شوند. بعضاً افراد بورسیه تحصیلی را جایگزین تحصیل رایگان در روسیه تلقی می کنند. همچنین این که امکان تحصیل به زبان انگلیسی در روسیه برای اکثر رشته ها نیز وجود دارد.

ویزاهای اخذ شده

هزینه‌های تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در روسیه شامل دو هزینه می‌شود که یکی هزینه‌های زندگی و دیگری شهریه دانشگاه می‌شود. هزینه‌های زندگی در کشور روسیه پایین است و نسبت به دیگر کشورهای قدرتمند جهان مقرون به صرفه است. هزینه زندگی در روسیه برای یک فرد دانشجو ماهانه بین 300 تا 500 دلار است. هزینه تحصیل در رشته پزشکی سالانه بین 5 تا 7 هزار دلار و هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی سالانه بین 6 تا 8 هزار دلار است؛ البته همه‌ی این هزینه‌ها تقریبی و میانگین است. هزینه‌های زندگی و تحصیل در روسیه به نوع دانشگاه، محل تحصیل و زبان تحصیل نیز بستگی دارد؛ همان طور که در ابتدا اشاره کردیم هزینه تحصیل به زبان روسی پایین‌تر است.

هزینه‌های زندگی در کشور روسیه

هزینه‌های زندگی در کشور روسیه شامل خورد و خوراک، حمل و نقل، مسکن و هزینه‌های آب و برق و غیره می‌شود. هزینه زندگی در کشور روسیه نسبت به بسیاری از کشورهای مشابه پایین‌تر است و حتی در شهرهای مختلف این کشور هزینه‌ها متفاوت است. هزینه حمل و نقل در کشور روسیه پایین است و افراد می‌توانند از انواع وسایل نقلیه مانند اتوبوس، تاکسی و مترو استفاده کنند. هزینه‌های حمل و نقل در روسیه شامل بلیط مترو 0.40 دلار، تاکسی  کیلومتری 0.23 دلار و کارت مترو برای یک ماه 6 دلار می‌شود؛ اگر شما دانشجو هستید می‌توانید با تخفیف بلیط‌‌ها را دریافت کنید.

هزینه‌های مسکن در کشور روسیه بالا است که به عوامل مختلفی مانند متراژ، محل قرار گیری و شهر بستگی دارد. هزینه اجاره آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر و حومه شهر متفاوت است. هزینه اجاره آپارتمان در مرکز شهر حدود 500 دلار و در حومه 350 دلار است. اجاره آپارتکان 3 خوابه در مرکز شهر حدود 1000 دلار و در حومه شهر حدود 600 دلار است. قیمت خرید خانه در کشور روسیه برای هر متر آپارتمان در مرکز شهر 1.600.000 دلار و در حومه شهر 1.120.000 دلار است.

هزینه خورد و خوراک در کشور روسیه که طبق اطلاعات رسمی شامل یک سبد خرید می‌شود که دارای نان، پاستا، گوشت ماهی، سبزیجات، میوه ها، شیر و شکر است به صورت میانگین معادل 65 دلار آمریکا یا 4200 روبل است. مردم کشور روسیه با توجه به هزینه‌های خود در یک ماه حداقل هزینه مورد نیاز برای زندگی در این کشور را 300 دلار آمریکا یا بین 8000 تا 20000 روبل تخمین زده‌اند.

پادکست شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در روسیه

اگر زمان کافی برای خواندن تمامی مطالب را ندارید ما به طور مختصر تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در روسیه رو برای شما در این پادکست شرح داده ایم.

زبان تحصیل پزشکی کشور روسیه

متقاضیان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در روسیه می بایست حتما به زبان روسی تسلط داشته باشند زیرا اغلب دروس در دانشگاه های روسیه به زبان روسی ارائه می شود؛ البته برای آن دسته از دانشجویانی که با زبان روسی آشنایی ندارند جای نگرانی نیست زیرا دانشگاه های روسیه برای آن دسته از دانشجویان خارجی که با زبان روسی آشنایی ندارند کلاس های آموزشی زبان روسی برگزار می کند که دوره پادفک یا پاتفک نامیده می شود. دوره یادگیری پادفک 1 سال به طول می انجامد البته دانشجویان می توانند این دوره آموزشی را به صورت فشرده و طی شش ماه به پایان برسانند. هزینه ی دوره های پادفک 3700 دلار می باشد. البته بنا به درخواست دانشجویان در رشته های تحصیل پزشکی در روسیه جهت ارائه دروس به زبان انگلیسی، اغلب دانشگاه های روسیه دروس این رشته ها را به زبان انگلیسی نیز ارائه می کنند.

دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی روسیه از سطح علمی بسیار بالایی در جهان برخوردارند و مدارک آن ها در سراسر دنیا تایید شده می باشد. کتاب ها و مقالات منتشر شده در دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی روسیه به ده ها زبان ترجمه شده اند و در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده اند. تحصیل پزشکی در روسیه حدود 6 سال به طول می انجامد و تحصیل دندانپزشکی در روسیه حدود 5 سال به صورت تمام وقت به طول می انجامد. البته این زمان با توجه به تلاش و پشتکار دانشجویان متغیر است.

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در روسیهدانشگاه های پزشکی روسیه

یکی از معروف ترین و البته بزرگ ترین دانشگاه های پزشکی در روسیه ، دانشگاه دولتی سن پترزبورگ می باشد که بیش از 100 سال قدمت دارد و در شمال غربی روسیه قرار دارد. دانشگاه پزشکی سن پترزبورگ دارای 8 دانشکده می باشد که عبارتند از: دانشکده پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی کودکان، دانشکده پزشکی ورزشی، دانشکده پرستاری، دانشکده توانبخشی و دانشکده پزشکی ورزشی.

آن دسته از متقاضیان تحصیل در روسیه در رشته های پزشکی به زبان انگلیسی که مدرک زبان آیلتس یا تافل ندارند می بایست جهت پذیرش در دانشگاه مورد نظر ابتدا در مصاحبه به زبان انگلیسی شرکت نمایند اما آن دسته از متقاضیانی که مدرک زبان دارند دیگر نیازی به انجام مصاحبه ندارند و تنها با ارائه مدرک زبان می توانند پذیرش دانشگاه را اخذ نمایند. تحصیل پزشکی در روسیه حدود 6 سال و در رشته دندانپزشکی حدود 5 سال به طول می انجامد. متقاضیان تحصیل در روسیه حتما می بایست مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی در یکی از رشته های ریاضی و فیزیک یا علوم تجربی با حداقل معدل 16 را داشته باشند. شهریه تحصیل پزشکی در روسیه به زبان انگلیسی حدود 4700 دلار می باشد و رشته دندانپزشکی به زبان انگلیسی 4200 دلار می باشد.

کشور روسیه در جهان یکی از بهترین مکان‌ها برای تحصیل رشته پزشکی و دندانپزشکی است. بر اساس آمار جهانی 30 مورد از 100 دانشگاه برتر رشته پزشکی در جهان در کشور روسیه واقع شده و رتبه‌های خوبی در سطح جهانی دارد که در ادامه به معرفی برخی از دانشگاه‌ها و رتبه کشوری و جهانی آن‌ها می‌پردازیم.

 دانشگاه‌های پزشکی و دندانپزشکی روسیه           رتبه کشور در روسیه           رتبه جهانی در QS
دانشگاه پزشکی دولتی روسیه(RSMU)          107           4021
آکادمی پزشکی دولتی نووسیبیرسک(NSMA)          9            786
دانشکده پزشکی سنت پترزبورگ(SPSMA)          91            3720
دانشگاه پزشکی کوبان         265            6997
موسسه پزشکی بشکیر         57            2827
دانشگاه دولتی ولگاگراد         167            5133
دانشگاه پزشکی سیبری         119            4250
دانشگاه پزشکی ریازان         234            6289

شرایط تحصیل رشته پزشکی در روسیه

امروزه روسیه در میان دانشجویان سراسر دنیا که به مطالعه پزشکی در خارج از کشور علاقه مند هستند شهرت زیادی کسب کرده است. روسیه مرکز اصلی آموزش پزشکی در اروپاست و دانشگاه های پزشکی روسیه به دلیل استفاده از آخرین تکنولوژی ها و امکانات و کیفیت بالای آموزش شهرت بسیار زیادی در میان دانشجویان بین الملل به دست آورده اند. دانشگاه های پزشکی روسیه موقعیت خود را با استفاده از سبک آموزش پزشکی استثنایی که در میان کشور ها بی همتاست ، نشانه دار کرده اند. مدارک ارائه شده توسط دانشگاه های پزشکی روسیه در سطح جهان توسط سازمان های بزرگ جهانی مانند یونسکو، who، mci معتبر شناخته می شوند. یکی از مهم ترین دلایل مطالعه پزشکی در روسیه توسط دانشجویان خارجی پذیرش بسیار ساده دانشگاه های این کشور است.

در روسیه معمولا نیازی به امتحان ورودی نیست . دانشجویان کافی است برای درخواست دیپلم دوران دبیرستان با حداقل 50% نمره در دروس فیزیک، شیمی، زیست شناسی و زبان انگلیسی، گذرنامه معتبر، نتیجه آزمایش منفی HIV، گواهی تولد ، فرم درخواست را ارایه دهند. همچنین تحصیل پزشکی در روسیه یکی از مقرون به صرفه ترین در مقایسه با دیگر کشورها در اروپا و آسیا و آفریقاست. در بخش هزینه، دولت روسیه حدود %80 تا %90 درصد هزینه دانشجویان پزشکی خارجی را پرداخت میکند و این بدین معنی است که دانشجویان تنها باید %10 تا%20 درصد هزینه های واقعی آموزش را پرداخت کنند. در بسیاری از کالج های پزشکی در روسیه دورهای آموزشی را به زبان انگلیسی ارائه می کنند و این یک مزیت بزرگ برای دانشجویان خارجی است.

موسسه پزشکی I.M.SCHENOB مسکو آکادمی پزشکی سنت پترزبورگ دو تا از بزرگترین دانشگاه روسیه هستند که برنامه های پزشکی را به زبان انگلیسی ارایه می دهند. دانشجویان در دوره تحصیل به آزمایشگاه های مدرن و بیمارستان های روسیه برای آموزش عملی دسترسی دارند و این امر به دانشجویان کمک می کند تا در زمینه مطالعه درک بسیار خوبی از مفاهیم آموزشی داشته باشند. علاوه بر این روند دریافت ویزا برای دانشجویان نسبت به کشورهای دیگر بسیار ساده است. دانشجویان پس از دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر باید مدارکی مثل گذرنامه معتبر،،فرم درخواست ویزای تکمیل شده، عکس، نامه پشتیبانی از دانشگاه و کپی پذیرش دانشگاه را ارائه دهند. روسیه دانش آموزان بین المللی را به آرزوی تحصیل در رشته پزشکی می رساند.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در روسیه

دانشجویان بین الملل می توانند در دانشگاه های پزشکی روسیه در دانشکده های دندانپزشکی ثبت نام کنند.تحصیلات دندان پزشکی در روسیه در موسسات آموزش عالی که بعد از دوران دبیرستان هستند در دسترس است. امتحان ورودی برای رشته دندانپزشکی در راستای دیگر رشته های پزشکی در زمینه های شیمی، زبان، زیست شناسی انجام می شود. اکثر دوره های دندانپزشکی از زبان روسی برای ارائه آموزش استفاده می کنند و دوره هایی که به زبان انگلیسی ارائه می شوند نیاز به گواهی زبان IELTS وTOEFL دارند.

دوره کارشناسی دندانپزشکی در روسیه برای دوره های انگلیسی زبان به طور متوسط 5 سال طول می کشد و دوره هایی که به زبان روسی تدریس می شوند 7 ساله است که یک دوره آموزش یک ساله زبان را نیز شامل می شود و بعد از آن دانشجویان آماده پذیرش در یک کار بی نظیر می شوند. دانشجویان دندانپزشکی از فناوری های مدرنی که برای درمان بیماری های دهان و دندان استفاده می شود مانند مدل سازی سه بعدی، رادیولوژی سه بعدی،جراحی های ترمیمی فک و صورت بهره مند می شوند و با کنفرانسهای ویدیویی با کلینیک های سطح یک روسیه و جهان ارتباط برقرار می کنند.

بعد از دوره های کارشناسی دانشجویان بین الملل می توانند دوره های تخصصی و برنامه های سطح بالا را در دانشگاه های روسیه مثل دانشگاه فدرال KAZAN( منطقه وگها) که دوره های آن پنج ساله است بگذرانند. زبان آموزشی در دوره های تخصصی دندانپزشکی زبان روسی و انگلیسی است.همچنین فارغ التحصیلان می توانند دوره های کارآموزی را در کشورهای آلمان، سوئیس و بریتانیا بگذرانند. هزینه تحصیل در دانشکده های دندانپزشکی در روسیه بسیار پایین است.

به طور مثال دانشگاه دولتی دندانپزشکی مسکو یکی از ارزان ترین کالج ها در روسیه است که در دوره تحصیلی 5 ساله دندانپزشکی هزینه ان حدود 6.400 دلار در سال است.دانشگاه herzen یکی دیگر از دانشگاه هایی است که تحصیل دندانپزشکی در آن بسیار ارزان است و حدود 3.000 دلار تا 4.000 دلار در سال است.دیگر ارزان ترین دانشگاه روسیه دانشگاه دولتی altai است که طیف وسیعی از بورسیه های تحصیلی را برای دانشجویان بین الملل فراهم می کند.

مدارک لازم جهت ویزای تحصیلی روسیه

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی روسیه عبارتند از:

  • آخرین مدرک تحصیلی
  • ریز نمرات آخرین مدرک تحصیلی
  • کپی و اصل پاسپورت
  • کپی و اصل شناسنامه
  • گواهی پزشکی
  • 12 قطعه عکس 4*3 شامل 6 قطعه عکس رنگی و 6 قطعه عکس سیاه و سفید. تمامی عکس ها باید مات باشند.

لازم به ذکر است که تمامی مدارک  می بایست همراه با ترجمه رسمی و تایید شده از سوی وزارت امور خارجه و دادگستری باشد و کپی مدارک نیز می بایست تایید شده از سوی قوه قضاییه باشد. وب سایت تحصیل در روسیه نیز اطلاعاتی در اختیار قرار می دهد.

سوالات متداول درباره تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در روسیه

قیمت دلار و دانشگاه، به این سوال مرتبط می شود، حدود سالانه صد میلیون تومان به بالا می باشد.

خیر، فقط تحصیل به زبان روسی مورد تایید وزارت بهداشت می باشد.

خیر، هیچ تمکن مالی برای اخذ ویزای تحصیلی یا دانشجویی روسیه مورد نیاز نیست.

مدت زمان تحصیل پزشکی در روسیه 6 سال و دندانپزشکی 5 سال است.

بله دانشگاه های معتبر بین المللی دارد ولی این سوال مقداری کلی است و به هدف شما برای ادامه تحصیل یا زندگی بستگی دارد، بهتر است برای جواب این سوال کشوری که قصد دارید پس از فارغ تحصیلی در روسیه به آنجا بروید را مشخص کنید.

طبق لیست جدید وزارت بهداشت دانشگاه های دوستی ملل یا رودن همچنین دانشگاه های کازان و ملی سنت پطرزبورگ از تایید خارج شده اند و نکته جالب این که تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی نیز مورد تایید نخواهد بود.

  • آخرین مدرک تحصیلی
  • ریز نمرات آخرین مدرک تحصیلی
  • کپی و اصل پاسپورت
  • کپی و اصل شناسنامه
  • گواهی پزشکی
  • 12 قطعه عکس 4*3 شامل 6 قطعه عکس رنگی و 6 قطعه عکس سیاه و سفید. تمامی عکس ها باید مات باشند.

هزینه پایین، مدارک با سطح و اعتبار علمی بالا، ورود به دانشگا‌ه‌های روسیه بدون نیاز به آزمون ورودی و پیدا کردن شغل مورد نظر خود پس از اتمام تحصیل در کشور روسیه و در دیگر کشورهای جهان از مهم‌ترین دلایل انتخاب کشور روسیه است.

تحصیل به زبان انگلیسی و روسی در این کشور امکان پذیر است؛ شما با توجه به شرایط خود و علاقه به کار در کشور روسیه یا دیگر کشورهای جهان می‌توانید زبان مورد نظر خود را انتخای کید.اگر بخواهید به زبان روسی تحصیل کنید نیاز به گذراندن دوره مقدماتی دارید. هزینه تحصیل به زبان روسی پایین‌تر است و مدرک آن مورد تایید کشور ایران است.

هزینه زندگی در روسیه برای یک فرد دانشجو ماهانه بین 300 تا 500 دلار است.

هزینه تحصیل در رشته پزشکی سالانه بین 5 تا 7 هزار دلار و هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی سالانه بین 6 تا 8 هزار دلار است؛ البته همه‌ی این هزینه‌ها تقریبی و میانگین است.

هزینه‌های زندگی و تحصیل در روسیه به نوع دانشگاه، محل تحصیل و زبان تحصیل نیز بستگی دارد؛ همان طور که در ابتدا اشاره کردیم هزینه تحصیل به زبان روسی پایین‌تر است.

 دانشگاه‌های پزشکی و دندانپزشکی روسیه           رتبه کشور در روسیه           رتبه جهانی در QS
دانشگاه پزشکی دولتی روسیه(RSMU)          107           4021
آکادمی پزشکی دولتی نووسیبیرسک(NSMA)          9            786
دانشکده پزشکی سنت پترزبورگ(SPSMA)          91            3720
دانشگاه پزشکی کوبان         265            6997
موسسه پزشکی بشکیر         57            2827
دانشگاه دولتی ولگاگراد         167            5133
دانشگاه پزشکی سیبری         119            4250
دانشگاه پزشکی ریازان         234            6289

هزینه خورد و خوراک در کشور روسیه که طبق اطلاعات رسمی شامل یک سبد خرید می‌شود که دارای نان، پاستا، گوشت ماهی، سبزیجات، میوه ها، شیر و شکر است به صورت میانگین معادل 65 دلار آمریکا یا 4200 روبل است.

هزینه اجاره آپارتمان در مرکز شهر حدود 500 دلار و در حومه 350 دلار است. اجاره آپارتکان 3 خوابه در مرکز شهر حدود 1000 دلار و در حومه شهر حدود 600 دلار است. قیمت خرید خانه در کشور روسیه برای هر متر آپارتمان در مرکز شهر 1.600.000 دلار و در حومه شهر 1.120.000 دلار است.

اخبار مرتبط

اسکرول به بالا