071-91009294  | 021-88724227  |

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا + شرایط و مدارک پذیرش 2023

تحصیل پزشکی در کانادا

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

تحصیل پزشکی در کانادا یکی از بهترین گزینه‌های تحصیل در خارج از کشور است و این کشور از دیرباز در بالاترین فهرست مقاصد تحصیل پزشکی برای متقاضیان ایرانی قرار دارد. با تحصیل پزشکی در کشور کانادا می‌توانید یکی از بهترین و معتبرترین مدرک دانشگاهی موجود را دریافت کنید. برای تحصیل پزشکی در کانادا باید یک لیسانس در علوم پایه دریافت کنید و بعد از آن در آزمون MCAT شرکت کرده و حداقل نمره را دریافت کنید. با داشتن آیلتس 5 و مدرک دیپلم با معدل حداقل 15 می‌توانید در این آزمون شرکت کنید. مدت زمان تحصیل دکترای پزشکی 3 تا 4 سال است و هزینه‌ای بالایی دارد اگر می‌خواهید با هزینه پایین تحصیل کنید بهتر است کشور دیگری را برای تحصیل پزشکی انتخاب کنید.

کشور کانادا یکی از بزرگترین و قدرتمندترین کشورهای جهان است که در شمالی‌ترین نقطه قاره آمریکای شمالی قرار گرفته است. راه‌های زیادی برای مهاجرت به کشور کانادا وجود دارد که مهاجرت تحصیلی یکی از بهترین گزینه‌ها است. مهاجرت تحصیلی به کشور کانادا به دلیل سیستم آموزشی قوی آن و همینطور شرایط اقتصادی و فرهنگی کشور کانادا بسیار معتبر و محبوب است. کشور کانادا هر ساله 400 هزار دانشجو را جذب می‌کند؛ که این دانشجویان از نقاط مختلف جهان به این کشور مهاجرت می‌کنند. کسب اقامت کشور کانادا پس از تحصیل در این کشور یکی از بهترین مزایای تحصیل در این کشور است. شما پس از اتمام تحصیل و دریافت مدرک خود می‌توانید در کشور کانادا به دنبال سغل مورد نظر خود بگردید و با پیدا کردن شغل مناسب ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تغییر دهید و اقامت کشور کانادا را کسب کنید.

تحصیل پزشکی در کانادا

کشور کانادا که از ثروتمند‌ترین و مرفه‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود و مهاجرت تحصیلی به کانادا یکی از برترین گزینه‌های موجود برای دانشجویان بی المللی است.  بالا بودن سطح رفاه اجتماعی، حقوق شهروندی، تنوع فرهنگی، امنیت و آرامش و بالا بودن سطح درآمد از دلایل مهم مهاجران تحصیلی برای تحصیل در کشور پهناور کانادا محسوب می‌شود. بالا بودن کیفیت زندگی، برخورداری از بیمه سلامت و بالا بودن استانداردهای زندگی در این کشور سالانه مهاجران زیادی را روانه این کشور می‌کند. همه این عوامل موجب می‌شود تا این کشور در بالاترین فهرست مقاصد مهاجران تحصیلی قرار گیرد.

کشور کانادا در شاخص‌های یک محل مناسب برای زندگی از لحاظ سطح درآمد، اقدامات بشردوستانه، مسکن، محیط زیست، وضعیت سلامت، امنیت اجتماعی و تعادل میان کار و زندگی در میان دیگر کشورهای جهان رتبه برتر را دارد. کیفیت سیستم آموزشی و اعتبار مدارک دانشگاهی صادر شده از دانشگاه‌های این کشور و شرایط اخذ مجوز کار پس از فارغ تحصیلی موجب شده است تا هر روز به شمار مهاجران تحصیلی کانادا اضافه شود. متقاضیان می‌توانند در مقاطع و رشته‌های تحصیلی مختلف به تحصیل بپردازند و از این طریق نه تنها زمینه لازم برای اشتغال در فرصت‌های شغلی گوناگون این کشور را فراهم کنند، بلکه به راحتی مجوز اقامت این کشور ایده آل را اخذ کنند.

در همین راستا و به منظور آشنایی با چگونگی تحصیل پزشکی در کانادا، مشاوران و کارشناسان موسسه حقوقی و مهاجرتی میرداماد (توسعه گران عدالت و مهر) با تهیه این مقاله سعی کرده اند تا به پرسش های شما پاسخ دهند و همه ابهامات موجود در مورد این موضوع را برطرف کنند. با ما همراه باشید.

شرایط تحصیل پزشکی در کانادا

متقاضیانی که قصد تحصیل پزشکی در کانادا را دارند، باید دارای مدرک لیسانس علوم پایه باشند. در واقع می‌توان گفت که مهم‌ترین شرط تحصیل پزشکی در این کشور دارا بودن مدرک کارشناسی یا لیسانس علوم پایه در رشته‌های زیست شناسی، شیمی، فیزیک و یا رشته های مربوط به علوم پایه می‌باشد. متقاضی با دارا بودن مدرک لیسانس علوم پایه باید در آزمون MCAT (Medical College Admission Test) شرکت کند و نمره لازم را کسب کند. علاوه بر این معدل درسی لازم برای تحصیل پزشکی در کالج های پزشکی کانادا معدل ۳.۵ از ۴ می‌باشد. متقاضی برای اخذ پذیرش پزشکی کانادا باید دارای معدل دیپلم دبیرستان حداقل ۱۵ باشد. دارا بودن مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس ۵ نیز الزامی می‌باشد. اگر متقاضی فاقد مدرک رسمی مهارت زبان انگلیسی باشد، می‌تواند در دوره‌های آمادگی زبان در کالج‌های کانادا شرکت کند و مهارت لازم را کسب کند.

"شرایط

آزمون ورودی پزشکی MCAT کانادا

آزمون MCAT (Medical College Admission Test) یک آزمون استاندارد برای متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی کانادا و آمریکا و استرالیا می‌باشد. این آزمون بر مبنای تفکر انتقادی، ارزیابی مهارت حل مسئله، علم و دانش مفاهیم طبیعی و رفتاری و علوم اجتماعی و اصول و قواعد پیش نیاز برای تحصیل در رشته پزشکی می‌باشد. این آزمون برای اخذ پذیرش پزشکی در همه دانشگاه‌های کانادا الزامی نمی‌باشد. دانشگاه‌های پزشکی کبک، دانشگاه پزشکی اوتاوا و دانشگاه پزشکی نورثرن برای اخذ پذیرش پزشکی متقاضی به نتیجه آزمون MCAT نیاز ندارند. این آزمون که توسط انجمن کالج‌های پزشکی آمریکا برگزار می‌شود، برای پذیرش پزشکی کانادا برای متقاضیان دارای لیسانس علوم پایه برگزار می‌شود.

 

برنامه تحصیل پزشکی در کانادا

متقاضیانی که با دارا بودن لیسانس علوم پایه در رشته‌های زیست شناسی، شیمی، فیزیک و یا رشته‌های مرتبط تحصیل در کالج‌های پزشکی کانادا را شروع کرده اند، با ۳ تا ۵ سال تحصیل موفق به اخذ مدرک دکترای پزشکی MD می‌شوند. دانشجویان در مدت تحصیل خود باید به فراگیری دروس زیر بپردازند: آناتومی، بیوشیمی، بیوفیزیک، بیوستاتیک، ژنتیک، بافت شناسی، یاخته شناسی، ایمنی شناسی، عصب شناسی، آسیب شناسی، داروشناسی، رادیولوژی، فیزیولوژی، سم شناسی و …

تحصیل پزشکی در کانادااخذ ویزای تحصیلی پزشکی کانادا

متقاضیان تحصیل پزشکی در کانادا به منظور اخذ ویزای تحصیلی باید مدارکی را ارائه دهند. متقاضی برای اخذ ویزای دانشجویی کانادا باید مدارک لازم را به سفارت کانادا ارسال کند. بخش‌های مهم روند اخذ ویزای تحصیلی کانادا به صورت آنلاین انجام می‌شود و در حدود ۹ هفته طول می کشد تا همه مراحل اخذ ویزا کامل شود، البته به وضعیت محل و کشوری که در آن قرار دارند نیز بستگی دارد. اما بهترین کار این است که حتماً وقت اضافی را برای درخواست ویزا اختصاص دهید. بلافاصله پس از پذیرش و ثبت نام در دانشگاه مورد نظر خود، می توانید از قبل درخواست مجوز تحصیل در کانادا را شروع کنید. مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی پزشکی کانادا عبارت است از:

  • ارائه پاسپورت معتبر
  • ارائه مدرک مهارت به زبان انگلیسی آیلتس حداقل ۵
  • ارائه ریزنمره های آخرین مدرک تحصیلی
  • ارائه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی و ریزنمرات با معدل بالای ۱۵
  • ارائه اسناد و گواهی محل اقامت در کانادا
  • اثبات تمکن مالی مبنی بر این که متقاضی توانایی تامین هزینه های زندگی و تحصیل در مدت تحصیل در کانادا را دارا می باشد.
  • ارائه نامه پذیرش در آزمون MCAT
  • ارائه هدف نامه تحصیلی
  • اگر قصد تحصیل در کبک را دارید، همچنین به یک گواهی نامه پذیرش کبک، انگلیسی و فرانسوی سند خود، بیانیه ای از مترجم و یک کپی معتبر از اصل اسناد نیاز دارید.

"برنامه

تحصیل رایگان پزشکی در کانادا 

تحصیل پزشکی در کانادا یکی از برترین رشته‌های موجود برای دانشجویان بین المللی است. این رشته دارای آینده شغلی خوب و درآمد بالا در تمام کشورهای جهان از جمله کانادا است. تحصیل رایگان پزشکی در کشور کانادا امکان پذیر نیست؛ اما برای کاهش هزینه‌های تحصیل پزشکی در کانادا می‌توان از چند روش استفاده کرد. انتخاب دانشگاه پزشکی در کانادا با هزینه کمتر، کار در حین تحصیل در این کشور و استفاده از بورسیه‌های تحصیلی موجود در کشور کانادا از جمله روش‌هایی است که باعث کاهش هزینه تحصیل پزشکی در کانادا می‌شود.

متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی کانادا که فاقد تمکن مالی کافی برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور می‌باشند، می‌توانند از بورسیه‌های تحصیلی پزشکی برخوردار شوند. دولت کانادا با اتخاذ سیاست‌هایی مبنی بر اعطای بورسیه به دانشجویان دوره پزشکی صرف نظر از صلاحیت و سواد علمی دانشجو برای تحصیل پزشکی، متقاضیان بسیاری را برای تحصیل رایگان پزشکی به این کشور جذب کرده است. در واقع اولین مورد در اعطای بورسیه‌های تحصیلی پزشکی به دانشجویان بین المللی تعیین تمکن مالی کافی یا ناکافی وی می‌باشد. در این راستا بورسیه‌های پزشکی BURSARIES و GRANTS به دانشجویان پزشکی با تمکن مالی ناکافی اعطا می‌شود. ذکر این نکته ضروری است که اعطای بورسیه‌های تحصیلی بر اساس شرایط تحصیلی دانشجو انجام می‌شود و دانشجویان در صورتی که دارای شرایط خاص باشند، می‌توانند از این بورسیه‌ها برخوردار شوند.

برای اینکه بتوانید در کشور کانادا به صورت رایگان در رشته پزشکی تحصیل کنید نیاز به داشتن شرایطی از جمله عملکرد تحصیلی عالی و فعالیت بالا در برنامه‌های فوق برنامه، مهارت بالا در زبان انگلیسی و برتری در آزمون‌های زبان انگلیسی و بالا بودن معدل هستید. برای اینکه بتوانید بورسیه تحصیلی کانادا در رشته پزشکی را دریافت کنید باید در آزمون‌های GMAT و GRE شرکت کنید و نمره بالایی نیز دریافت کنید.

دانشگاه‌های پزشکی کشور کانادا

یکی از برترین مدارک پزشکی در جهان توسط کشور کانادا ارائه داده می‌شود به همین دلیل مهاجرت به کانادا مورد توجه دانشجویان بین المللی قرار گرفته است. کشور کانادا 17 دانشگاه پزشکی دارد که بین این دانشگاه‌ها 11 دانشگاه آن از برترین دانشگاه‌های پزشکی جهان هستند و در بین 200 دانشگاه برتر پزشکی در جهان قرار می‌گیرند. رقابت برای تحصیل پزشکی در کشور کانادا بسیار سخت است به این دلیل که همه‌ دانشگاه‌های کشور کانادا برای رشته پزشکی دانشجو بین المللی دریافت نمی‌کنند. اگر می‌خواهید پس از تحصیل در کشور کانادا به ایران برگردید باید دانشگاهی را انتخاب کنید که توسط وزارت بهداشت کشور ایران مورد تایید قرار گرفته است. شرایط تحصیل در دانشگاه‌های مختلف کشور کانادا مختلف است و برای اینکه بتوانید از شرایط هر کدام باخبر شوید بهتر است به سایت دانشگاه مورد نظر خود بروید و شرایط تحصیل پزشکی را مطالعه کنید. در ادامه 5 دانشگاه برتر پزشکی کشور کانادا را معرفی می‌کنیم.

                 نام دانشگاه  رتبه در سایت QS          رتبه پزشکی
دانشگاه تورنتو U of Toronto2614
دانشگاه مک‌گیل McGill University2725
دانشگاه بریتیش کلمبیا U of British Columbia4631
دانشگاه آلبرتا U of Alberta14041
دانشگاه مک مستر McMaster University12692

تحصیل در دانشگاه تورنتوتحصیل در دانشگاه تورنتو

دانشکده پزشکی دانشگاه تورنتو در سال 1843 تاسیس شده است. این دانشکده یکی از قدیمی‌ترین و برترین دانشکده‌های موجود در کشور کانادا است. دانشکده پزشکی تورنتو به دلیل اتفاقاتی مانند کشف انسولین، سلول‌های بنیادی و پیوند ریه شهرت و اعتبار جهانی دارد. دانشکده تورنتو در رتبه بندی سایت QS رتبه 26 را داراست. دپارتمان‌های آموزشی موجود در دانشگاه تورنتو شامل دپارتمان بیهوشی، دپارتمان بیوشیمی، موسسه مهندسی زیست پزشکی، مرکز تحقیقات سلولی و زیست مولکولی، ایمنی‌شناسی، تصویربرداری پزشکی، آزمایشگاه دارو و پاتوبیولوژی، چشم‌پزشکی، گوش، حلق و بینی، پزشکی کودکان، روان‌پزشکی و جراحی در مقطع پزشکی می‌شود.

تحصیل در دانشگاه آلبرتا

دانشکده پزشکی دانشگاه آلبرتا دارای کیفیت بالای آموزشی است و در این رشته جزو برترین دانشکده‌های جهان است. دانشکده پزشکی آلبرتا با ارائه آموزش‌های تخصصی سعی در تربیت پزشکانی با سطح سواد بالا و توانایی در برقراری ارتباط با بیماران را دارد. برنامه‌های تحصیلی در دانشکده پزشکی آلبرتا در کلاس‌های آموزشی، آزمایشگاه و بیمارستان‌ها ارائه داده می‌شود. دانشجویان رشته پزشکی پس از 4 سال تحصیل در این دانشکده موفق به دریافت دکتری عمومی می‌شوند.

پس از دریافت دکتری عمومی در این کشور می‌توانید در کلینیک‌ها و مراکز درمانی مشغول به کار شوید و یا در رشته‌های درد و بیهوشی، بیوشیمی، مهندسی بیومدیکال، بیولوژی سلولی، مراقبت پزشکی، دندانپزشکی و بهداشت دندان، طب اورژانس، پاتولوژی و پزشکی آزمایشگاه، پزشک خانواده، فارماکولوژی، فیزیولوژی، روان‌پزشکی، رادیولوژی و … مشغول به تحصیل در دانشگاه آلبرتا کانادا شوید.

تحصیل در دانشگاه آلبرتا

هزینه تحصیل پزشکی در برترین دانشگاه های پزشکی کانادا

دانشگاه های پزشکی کشور کانادا همواره در رتبه بندی‌ها و رنکینگ‌های جهانی برترین دانشگاه‌های پزشکی جهان دارای رتبه‌های برتر جهانی بوده اند. از مجموع دانشگاه‌های برتر و جهانی کانادا در حدود ۱۲ دانشگاه دارای رتبه های جهانی زیر ۲۰۰ می‌باشند. دانشگاه‌‌های برتر دوره پزشکی و رتبه جهانی و هزینه‌های شهریه این دانشگاه‌ها در زیر ارائه شده است:

 نام دانشگاهرتبه جهانیهزینه شهریه سالانه
دانشگاه پزشکی تورنتو1127.850 دلار کانادا
دانشگاه پزشکی مک گیل223.739.617 دلار کانادا
دانشگاه پزشکی بریتیش کلمبیا271.775.538 دلار کانادا
دانشگاه پزشکی مک مستر359.595.502 دلار کانادا
دانشگاه پزشکی مونترال51-10014.130دلار کانادا
دانشگاه پزشکی آلبرتا51-1001.204.416 دلار کانادا
دانشگاه پزشکی کلگری101-15015.986 دلار کانادا
دانشگاه پزشکی اتاوا101-15022.500 دلار کانادا
دانشگاه وسترن آنتاریو101-1502.645.610 دلار کانادا
دانشگاه پزشکی دالهاوزی151-20018.300 دلار کانادا
دانشگاه پزشکی لاوال151-2001.997.196 دلار کانادا
دانشگاه پزشکی کوئین151-20024.260 دلار کانادا

ویزای همراه برای تحصیل در کانادا

بر اساس قوانین الحاق خانواده کانادا، دانشجویان مشغول به تحصیل در این کشور می توانند با اخذ ویزای همراه خانواده خود را در کانادا به همراه داشته باشند. بر این اساس دانشجوی پزشکی در حال تحصیل در کانادا می تواند برای اخذ ویزای همراه همسر و فرزندان زیر ۱۹ سال خود اقدام کند. البته فرزندان بالای ۱۹ سال متقاضی در صورتی می توانند ویزای همراه کانادا را دریافت کنند که به خانواده خود وابسته باشند.همسر دانشجوی مشغول به تحصیل در کانادا با اخذ ویزای همراه می تواند در این کشور مشغول به کار تمام وقت شود. دانشجو پس از تمام شدن دوره تحصیلی خود با یافتن کار مناسب در این کشور می تواند ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کند. در این صورت با اخذ مجوز کار دانشجو خانواده وی نیز می توانند مجوز اقامت خود در این کشور را تمدید کنند.

کار در زمان تحصیل در کانادا

امکان کار در حین تحصیل برای دانشجویان پزشکی در کشور کانادا موجود است. برای کم کردن هزینه‌های تحصیل در کشور کانادا با توجه به اینکه هزینه تحصیل و زندگی در این کشور معمولا بالا است دانشجویان می‌توانند حداکثر 20 ساعت در هفته در طول سال تحصیل کنند. امکان کار تمام وقت در تعطیلات برنامه ریزی شده نیز امکان پذیر است. پس از اتمام دوره تحصیلات دانشگاهی، فارغ التحصیلان می‌توانند برای مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) اقدام کنند. این مجوز‌ها در ابتدا ۸ ماه معتبر هستند؛ اما در ادامه می‌توانند تا ۳ سال تمدید شوند. دارندگان PWGP می‌توانند کار تمام وقت یا نیمه وقت را انتخاب کنند و امکان کار برای خود یا کافرما نیز وجود دارد.

وضعیت کار و اشتغال پس از تحصیل پزشکی در کانادا

دانشجویان در حین تحصیل می توانند با اخذ مجوز کار پاره وقت دانشجویی ضمن کسب درآمد و کمک به تامین هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور، زمینه لازم در جهت اشتغال و کسب تجربه کاری را نیز فراهم کنند. با تمام شدن دوره تحصیلی دانشگاهی، فارغ تحصیلان می توانند با اخذ مجوز کار پس از تحصیل با جست و جوی کار مناسب، مجوز اقامت را دریافت کنند. پزشکانی که دارای مدرک تحصیلی خود هستند می‌توانند در مکان‌های مختلفی مانند دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و پزشک قانونی مشغول به کار شوند.

فارغ تحصیل پس از 5 سال کار و اشتغال در کانادا می‌تواند برای اخذ مجوز اقامت دائم این کشور اقدام کند. البته فارغ تحصیل باید در طی مدت طبابت و اشتغال همه مالیات های خود را به موقع پرداخت کرده باشد. فارغ تحصیلان دوره پزشکی کانادا برای اخذ مجوز کار و طبابت در این کشور باید دارای مدرک MD باشند. متخصصان پزشکی نیز برای طبابت نیازمند مدرک PostMD می‌باشند. فارغ تحصیلان به منظور شروع به کار و طبابت در کانادا پس از اخذ مجوز کار باید در انجمن NDEB عضو شوند تا بتوانند مجوز کار را دریافت کنند.

رشته پزشکی در کشور کانادا یکی از مشاغل با در آمد بالا محسوب می‌شود و متوسط حقوق یک پزشک در کانادا به تخصص و سابقه کاری فرد و استانی که در آن مشغول به کار شده است بستگی دارد. ایالت آلبرتا بالاترین میزان درآمد در رشته پزشکی را داراست. ماهانه 32.031 دلار و سالانه 384.380 دلار کانادا درآمد پزشکان در کشور کانادا است. استان انتاریو دارای درآمدی برابر با 30 هزار دلار کانادا در ماه برای پزشکان است. استان کبک دارای میانگین در آمد 325 هزار دلار در سال است.

"وضعیت

هزینه‌های تحصیل و زندگی در کانادا

هزینه های زندگی هر فرد در هر کشور به سبک زندگی و الگوی مصرف آن فرد بستگی دارد. یکی از پرهزینه ترین موارد زندگی در کشور کانادا هزینه اجاره محل زندگی است. به طور متوسط اجاره یک آپارتمان دو خوابه در مرکز شهر در حدود ۹۹۰ دلار کانادا است. هزینه حمل و نقل ماهانه در حدود ۹۵ دلار کانادا می باشد.هزینه های کلی زندگی در کانادا به طور متوسط ماهانه در حدود ۱۰۰۰ دلار تا ۲۰۰۰ دلار کانادا می باشد. البته هزینه های زندگی و مسکن در شهرهای تورنتو و ونکور و انتاریو بالا است اما در شهر کبک هزینه ها پایین تر و مقرون به صرفه تر است. هزینه تحصیل پزشکی در کانادا بر اساس دانشگاه و شهر منتخب متفاوت است. به طور کلی هزینه های تحصیل پزشکی در کانادا سالانه در حدود ۱۱۰۰۰ دلار تا ۱۳۰۰۰ دلار می باشد. هزینه اجاره بهای خوابگاه های دانشجویی در کانادا ماهانه در حدود ۳۰۰ تا ۷۰۰ دلار می باشد.

در کنار شهریه دانشگاه مورد نظر شما هزینه‌های زندگی در کشور کانادا نیز موجود است که متوسط رو به بالا است و این به دلیل کیفیت بالا زندگی در این کشور است. هزینه‌های عمومی یک شهروند کانادا شامل هزینه‌هایی از قبیل مسکن، پوشاک، مسکن، خوراک و بهداشت است که در استان‌های مختلف کشور کانادا متفاوت است. هزینه زندگی برای یک دانشجو در استان‌های کبک، مونترال و اتاوا در یک ماه بین 800 تا 1500 دلار است. شهرهای ونکوور و کلگری از شهرهای گران‌ قیمت کشور کانادا هستند و از کیفیت بالایی برای زندگی نیز برخوردارند؛ هزینه زندگی در این شهرها می‌تواند به ماهی 2000 دلار نیز برسد.

هزینه اجاره و خرید خانه در کشور کانادا بالا است؛ البته شرایط مسکن و محل قرار گیری آن در هزینه‌ها تاثیر دارد و شما می‌توانید با تنوع بالایی در اجاره یا خرید مسکن رو به رو باشید. طبق تحقیقات انجام شده در کشور کانادا مردم حدود 50 درصد درآمد خود را صرف اجاره خانه و هزینه برق، گاز و آب می‌کنند. هزینه خرید خانه در کشور کانادا بالا است و معمولا شهروندان این کشور خرید ملک را انتخاب نمی‌کنند. در جدول‌های زیر هزینه خورد و خوراک، حمل و نقل و مسکن را بررسی خواهیم کرد.

هزینه خورد و خوراک در کشور کانادا

                  خورد و خوراک                     هزینه به دلار کانادا
        یک وعده غذا در رستوران ارزان قیمت              17 دلار
         مک دونالد              10 دلار
        1 کیلو گوشت گاو              12 دلار
        1 کیلو مرغ              7 دلار
        12 عدد تخم مرغ              3 دلار
        500 گرم ماکارونی              1.5 دلار
         1 کیلو سیب              8 دلار
         1 کیلو موز              1.7 دلار
         1 کیلو سیب زمینی              0.5 دلار
        برنج سفید (1 کیلوگرم)              3.8 دلار
        شیر 1 گالن              2.5 دلار
       آب ( یک و نیم لیتر)              2 دلار

هزینه اجاره مسکن در شهرهای مختلف کشور کانادا

             شهرهای کشور کانادا               هزینه اجاره آپارتمان 1 خوابه           هزینه اجاره آپارتمان 2 خوابه
            کبک              900           1100
            لندن              1000           1200
            ادمونتون              900           1200
            سنت جان              800           890
           ساسکاتون              830           1000
           رجینا              860           1080

هزینه حمل و نقل در کشور کانادا 

          حمل و نقل در کشور کانادا            هزینه به دلار کانادا
          بلیط مترو( یک هفته)            38.5 دلار
          هر کیلومتر تردد با تاکسی            4 دلار
         خرید خودرو            1300 دلار
         بنزین( یک لیتر)            1.5 دلار
         پارکینگ عمومی( برای یک ساعت)            3 دلار

"هزینه

مزایای تحصیل و زندگی در کانادا

دانشجویانی که در حال تحصیل و زندگی در بهترین کشور جهان برای زندگی می باشند، از مزایای اقامت و تحصیل و زندگی در این کشور برخوردار می شوند. از جمله این مزیت های مهم موارد زیر را می توان ذکر کرد:

  1. بالا بودن سطح امنیت اجتماعی
  2. وجود تعادل میان کار و زندگی
  3. بالا بودن سطح درآمد
  4. انجام اقدامات بشردوستانه
  5. برخورداری از مسکن مناسب
  6. دارای شاخص آلودگی محیط زیست
  7. وضعیت سلامت و بهداشت مردم
  8. خدمات درمانی رایگان کانادا
  9. بالا بودن کیفیت سیستم آموزشی کانادا
  10. معتبر بودن پاسپورت کانادا در میان برترین کشورهای جهان
  11. آزادی های فردی و اجتماعی کشور کانادا
  12. حقوق برابر افراد ساکن در کانادا
  13. امنیت و ثبات سیاسی و اجتماعی کانادا
  14. فرصت های کاری گوناگون
  15. وجود امکانات عمومی فراوان در شهرهای کانادا
  16. ثبات و امنیت اقتصادی کانادا
  17. بالا بودن استانداردهای تحصیلی
  18. خونگرم و مهمان نواز بودن مردم کانادا
  19. رشد و توسعه زیرساخت های شهری کانادا
  20. حمایت دولت از شهروندان و مهاجران در سختی ها و بحران ها
  21. دارای بالاترین رتبه استاندارد جهانی بالاتر از کشور آمریکا و برخی از بهترین کشورهای اروپایی
مزایای تحصیل و زندگی در کانادا
مزایای تحصیل و زندگی در کانادا

نکاتی در مورد تحصیل پزشکی در کانادا

  • دانشجویان پس از فارغ تحصیلی از رشته پزشکی می توانند به جست و جوی کار در کانادا باشند و کار مناسب و مرتبط با رشته تحصیلی خود را پیدا کنند.
  • دانشجویان دوره پزشکی می‌توانند با اخذ مجوز کار پاره وقت دانشجویی تا ۲۰ ساعت در هفته به کار بپردازند.
  • از مجموع ۱۷ دانشگاه و کالج پزشکی در کانادا در حدود ۱۲ دانشگاه در زمره ۲۰۰ دانشگاه برتر و معتبر جهان می‌باشند.
  • دانشجوی پزشکی مشغول تحصیل در کانادا می‌تواند برای همسر و فرزندان زیر ۱۹ سال خود ویزای همراه اخذ کند.
  • همسر دانشجوی پزشکی که با ویزای همراه در کانادا حضور دارد، می‌تواند در کانادا به طور تمام وقت کار کند.
  • با تبدیل و یا تمدید ویزای تحصیلی، دانشجوی پزشکی می‌تواند مجوز اقامت خانواده خود را نیز تمدید کند.
  • متقاضی برای تحصیل پزشکی در کانادا باید دارای مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس ۶.۵ باشد.
  • برخی از دانشگاه‌های پزشکی کانادا مورد تائید وزارت بهداشت ایران می‌باشد.
  • دانشجویان پس از فارغ تحصیلی می‌توانند بر اساس سال‌های تحصیل خود در این کشور کار کنند. دانشجویی که از دوره ۵ ساله داروسازی این کشور فارغ تحصیل شده است، می‌تواند پس از فارغ تحصیلی تا ۳ سال در این کشور کار کند.
  • دانشجویانی که در طول تحصیل خود از بورسیه‌های تحصیلی کانادا استفاده می‌کنند، پس از فارغ تحصیلی نیاز به برگشت هزینه‌های بورسیه ندارند.
  • در برخی از ایالت‌های کانادا دانشگاه‌ها پس از فارغ تحصیلی تا ۷۰ درصد شهریه‌های اخذ شده از دانشجو در طول سال های تحصیلی را به عنوان معافیت مالیاتی به دانشجو برمی‌گردانند.
  • فرزندان همراه دانشجوی پزشکی در کانادا می‌توانند در مدرسه های کانادا به رایگان تحصیل کنند.

تحصیل دندانپزشکی در کانادا

شرایط تحصیل دندانپزشکی در کانادا

جهت واجد شرایط بودن برای ورود به برنامه ی دندانپزشکی دی دی اس و مهاجرت به کانادا متقاضیان می بایست:

  • سه سال تحصیل دانشگاهی تکمیل نمایند (به عبارت دیگر 15 درس یک ساله یا معادل آن، تا پایان ماه مه 2018)
  • پنج درس پیش زمینه ی زیر را تا پایان ماه مه 2018 بگذرانند:
  • یک درس یک ساله (یا دو درس نیم ساله) در بیوشیمی عمومی. این درس می بایست شیمی پروتئین و شیمی دیگر بیومولکول ها، متابولیسم سلولی و زیست مولکولی را پوشش دهد.

آموزش دندانپزشکی در کانادا

یک درس یک ساله (یا دو درس نیم ساله) در فیزیولوژی پستانداران عمومی (انسانی یا حیوانی). این درس می بایست دستگاه های زیر را پوشش دهد:

  • دستگاه اسکلت-عضلانی، مکانیسم های هموستاز، دستگاه خونسازی، دستگاه عصبی، دستگاه ایمنی، دستگاه قلبی عروقی، فیزیولوژی کلیوی، فیزیولوژی نورونی، فیزیولوژی گوارشی و غدد درون ریز.
  • دو درس یک ساله ی مازاد (یا چهار درس نیم ساله) در مطالعات زیستی. (به عنوان مثال آناتومی، بیوشیمی، زیست شناسی، گیاه شناسی، ژنتیک، ایمنی شناسی، میکروبیولوژی، زیست شناسی/ژنتیک مولکولی، علم اعصاب، علوم تغذیه، داروشناسی، سم شناسی، فیزیولوژی، جانورشناسی)
  • یک درس یک ساله (یا دو درس نیم ساله) در علوم انسانی یا اجتماعی. (به عنوان مثال – انسانی: تاریخ هنر، رمان های کلاسیک، مطالعات آسیای شرقی، انگلیسی، تاریخ، زبان ها، موسیقی، مطالعات خاور دور و نزدیک، فلسفه. علوم اجتماعی: انسان شناسی، اقتصاد، جغرافیا، مدیریت، علوم سیاسی، مطالعات مذهبی، جامعه شناسی)

شرایط لازم تحصیل دندانپزشکی در کانادا

حداقل میانگین نمره ی کلی 3.0 (از 4.0) را برای تمامی فعالیت های دانشگاهی به دست آورند. هرچند حداقل میانگین نمره ی کلی 3.0 (یعنی نمره ی ب) در زمان تقاضا تضمین کننده ی انتخاب شدن نمی باشد. در آزمون مهارت های دندان پزشکی (DAT) آمریکایی یا کانادایی شرکت کرده و مقرر نمایند تا نتایج آزمون به دفتر پذیرش دانشجو ارسال گردد.

نمرات میانگین آکادمیک، و آزمون توانایی ادراکی، جزئی از فرایند پذیرش هستند. ما متقاضیان را ملزوم به تکمیل بخش توانایی یدی در آزمون DAT نمی نماییم. آزمون DAT می بایست در 24 ماه اخیر ارائه ی تقاضا اخذ شده باشد. برای متقاضیانی که بیش از یک بار در این آزمون شرکت نموده اند ما از بالاترین نمرات استفاده خواهیم نمود.

دانشگاه زبان انگلیسی تورنتو کانادا

از آنجا که در دانشگاه تورنتو زبان انگلیسی زبان اصلی جهت آموزش و برقراری ارتباط می باشد، متقاضیان می بایست، صرف نظر از وضعیت شهروندی یا کشور مبدا شان، سطحی قابل قبول از تسلط بر زبان انگلیسی نشان دهند. متقاضیان از دانشگاه های خارج از کانادا که انگلیسی زبان اصلی آموزش نمی باشد می بایست نتایج یک آزمون تسلط بر زبان انگلیسی را به عنوان جزئی از تقاضای خود ارسال نمایند. آزمون ها باید در 2 سال آخر در زمان ارسال تقاضا اخذ شده باشند. مدارک قابل قبول از مهارت انگلیسی باید تا موعد پذیرش (1 ام دسامبر) ارسال گردند. نتایج رسمی آزمون باید توسط نهاد آزمون گیرنده مستقیما به دانشگاه تورنتو ارسال شوند.

آزمون پذیرش در دانشگاه های کانادا

آزمون های زیر مورد پذیرش دندانپزشکی در کشور کانادا می باشند:

  • آزمون انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی (TOFEL): حداقل نمره ی لازم در TOFEL PBT نمره ی کل 600 + نمره 5.0 در TWE و در TOFEL IBT نمره ی کل 100 + 22 در نوشتار.
  • آزمون سنجش زبان انگلیسی میشیگان (MELAB): حداقل نمره ی لازم کلی 85 می باشد، در صورتی که نمره ی هیچ بخشی جداگانه کمتر از 80 نباشد.
  • سامانه ی آزمون گیری بین المللی زبان انگلیسی (IELTS) مدل آکادمیک: حداقل نمره ی مورد نیاز کلی 6.5 می باشد، در صورتی که نمره ی هیچ بخشی جداگانه زیر 6.0 نباشد.
  • گواهی مهارت در انگلیسی (COPE): حداقل نمره ی لازم کلی 86 می باشد، با نمره ی حداقل 32 در نوشتار و 22 در هر کدام از قسمت های شنیدار و خواندن.
  • دوره ی آمادگی آکادمیک زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم، دانشکده ی مطالعات پیوسته، دانشگاه تورنتو: حداقل ملزوم نمره ی “ب” در سطح 60/پیشرفته می باشد.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه های کانادا

تحصیل در کانادا در مقایسه با بسیاری از کشورها بسیار مقرون به صرفه است. شما برای پوشش هزینه های تحصیل و زندگی تقریباً به 20.000 تا 30.000 دلار کانادایی در سال نیاز دارید. با این حال این محدوده هزینه ها فقط به صورت میانگین می باشد و بر اساس موسسه و دوره ای که ثبت نام کرده اید، مکان و مخارج زندگی شما متفاوت است.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه های کانادا
هزینه تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه های کانادا

شهریه:

شهریه ها برای دانشجویان بین المللی در تمام استان ها و دوره ها متفاوت است. جدول زیر میانگین محاسبه شده هزینه های تحصیلی (به دلار کانادا) برای دانشجویان تمام وقت با توجه به رشته تحصیلی نشان می دهد.

  • دکترای جراحی دندان (DDS) – دانشگاه Alberta، ادمونتون، کانادا – 22520 دلار
  • دیپلم بهداشت دهان و دندان (DDH) – دانشگاه Dalhousie، هلیفکس، کانادا –33940 دلار
  • دیپلم بهداشت دهان و دندان – دانشگاه Vancouver Island، نانایمو، کانادا – 39410 دلار
  • گواهی دستیار دندانپزشکی – دانشگاه Fraser Valley، بوتسفورد، کانادا – 14.477 دلار
  • کاردانی علوم مقدماتی دندانپزشکی – دانشگاه Thompson Rivers، کملوپس، کانادا – 8.153 دلار
  • دندانپزشکی (پیش حرفه ای) – دانشگاه Lethbridge، لث بریج، کانادا – 5.333 دلار
  • دکترای دندانپزشکی (DMD) – دانشگاه McGill، مونترال، کانادا – 22090 دلار
  • دیپلم بهداشت دهان و دندان – کالج New Caledonia، پرینس جورجیا، کانادا – 11.823 دلار
  • بهداشت دهان و دندان – کالج Vancouver Community، ونکوور، کانادا – 5333 دلار
  • بهداشت دهان و دندان (DHYG) – کالج Cambrian، سادبری بزرگ، کانادا – 39410 دلار

مسکن:

معمولاً اکثر دانشجوها در سال اول تحصیل در خوابگاه های محوطه دانشگاه زندگی می کنند که به آنها “محل اقامت” یا به صورت خلاصه “rez” می گویند. شما معمولاً یک خوابگاه “یا dorm” را با هم اتاقی دیگر شریک می شوید، و امکاناتی مثل آشپزخانه، اتاق نشیمن و اتاق خشکشویی را با سایر دانشجوها سهیم می شوید. پیشنهاد می شود بین 3000 تا 7.500 دلار در سال را برای خوابگاه دانشجویی کنار بگذارید.

دانشجوها پس از سال اول برای اینکه هزینه ها به نصف برسند، خانه یا آپارتمانی را با سایر دانشجوها شریک می شوند. در این صورت شما یک اتاق کرایه می کنید و آشپزخانه، حمام و اتاق نشیمن را سهیم می شوید. نرخ کرایه از شهر به شهر در مناطق بزرگتر متفاوت است؛ مثل کلگری، تورنتو و ونکوور که از همه شهرها گرانتر هستند (گرچه به طور متوسط بسیار ارزانتر از شهر نیویورک یا لندن می باشند). پیشنهاد می شود در ماه، 700-250 دلار کانادایی برای اجاره محل اقامت دور از محوطه دانشگاه کنار بگذارید.

حمل و نقل:

TTC در تورنتو (کمیسیون حمل و نقل تورنتو) یک شبکه مترو و اتوبوس دوطبقه است که کل شهر را دور می زند. در زیر برخی از هزینه های تقریبی برای بلیط های مختلف TTC را می بینید:

  • بلیط ماهانه – 99 دلار کانادا در ماه
  • بلیط سالانه- 91.50 دلار کانادا از زمان خرید در ماه
  • بلیط روزانه –50 دلار کانادا
  • تکی – (یک سفره) –50 دلار کانادا

غذا:

در اینجا جزئیات هزینه های برخی از اقلام مواد غذایی محبوب در کانادا (با تکریم از Numbeo) می بینید:

  • شیر (1 لیتر) –77 دلار کانادا
  • یک عدد نان –57 دلار کانادا
  • برنج (یک کیسه یک کیلو گرمی)- 3.07 دلار کانادا
  • 12 عدد تخم مرغ –17 دلار کانادا
  • سینه مرغ بدون استخوان (یک کیلوگرم)- 12.47 دلار کانادا
  • سیب زمینی (یک کیسه یک کیلوگرمی)- 1.98 دلار کانادا
  • آب (یک بطری 1 لیتری)- 1.63 دلار کانادا

بورسیه های تحصیل دندانپزشکی  کشور کانادا

تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه های کانادا یکی از بهترین گزینه ها برای تحصیل دانشجویان بین المللی می باشد. هزینه تحصیل دندانپزشکی در کانادا نسبت به دیگر رشته ها بالا تر است و دانشجویان می توانند از بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی که دانشگاه ها ارائه می دهند، استفاده کرده و بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی خود را پوشش دهند.

همان طور که می دانید تحصیل رایگان دندانپزشکی در کانادا، امکان پذیر نمی باشد و دانشجویان بایستی شهربه پرداخت کنند. بنابر این استفاده از بورسیه های تحصیلی، کمک زیادی به متقاضیان خواهد کرد. نا گفته نماند که دانشجویان باید صلاحیت و شرایط لازم برای دریافت بورسیه را داشته باشند. در سال تحصیلی 2022 نزدیک به 220 بورسیه تحصیلی مختلف از طرف دانشگاه های دندانپزشکی این کشور، ارائه شده است که بعضی از آن ها فول فاند می باشد و برخی دیگر بخشی از هزینه های تحصیل را پوشش می دهد. بورسیه دندانپزشکی کانادا به صورت فول فاند به این معنی است که تمام هزینه های تحصیل دانشجو پرداخت می شود و به عبارت دیگر، متقاضیان به صورت کاملا رایگان تحصیل می کنند. آن دسته از بورسیه هایی که دانشگاه بخشی از هزینه ها را متقبل می شود، مبلغ 5 تا 7 هزار دلار در سال خواهد بود.

دانشگاه لاوال کانادا بورسیه های بیشتری را در رشته دندانپزشکی ارائه می دهد. این دانشگاه دارای گروهی به نام GRBE می باشد که در آن محققانی در زمینه بهداشت دهان، تحقیقات بالینی انجام می دهند. این گروه حمایت ها مالی زیادی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی دندانپزشکی تدوربن کرده است. دانشگاه لاوال به دانشجویان کارشناسی ارشد، هر سه ماه یک بار مبلغ 500 تا 800 دلار اعطا میکند که این بورسیه برای دانشجویان مقطع دکتری هر سه ماه یک بار معادل 1000 تا 1200 دلار می باشد. هر دانشگاه بورسیه مختص خودش را دارد که اکثر آن ها شایسته محور هستند. مبلغ و نوع بورسیه تحصیلی در هریک از ایالت های کانادا متفاوت می باشد.

استفاده از بورسیه تحصیلی راهی برای کاهش هزینه های تحصیل دندانپزشکی در کانادا می باشد

امتحان ورودی رشته دندانپزشکی در کانادا

برنامه امتحان صلاحیت دندانپزشکی (DAT) توسط اتحادیه دندانپزشکی کانادا (CDA) به منظور هماهنگی با اتحادیه دندانپزشکی آمریکا برگزار می گردد و این روند از سال 1966 به عنوان حرکتی ملی صورت گرفته است.

به عنوان متقاضی تحصیل در دانشکده دندانپزشکی، می بایست در آزمون صلاحیت دندانپزشکی نمرات خوبی در سطح پیشرفته امتحان کسب کنید تا مجوز ورود شما به این دانشکده صادر شود. بهتر آن است که حداقل یک سال پیش از ورود به مدرسه دندانپزشکی، در این امتحان شرکت کنید.

ارسال نمرات امتحان صلاحیت دندانپزشکی یکی از الزامات پذیرش در 10 دانشکده برتر دندانپزشکی کانادا است. اگرچه تمامی دانشگاه ها نیازی به نتایج این آزمون ندارند. نمرات تست DAT کانادا توسط بسیاری از دانشگاه های ایالات متحده مورد پذیرش قرار می گیرند. اما از طرفی نمرات آزمون صلاحیت دندانپزشکی ایالات متحده، به سبب آنکه شامل مهارت های کار با دست نمیشوند، توسط دانشگاه های کانادا مورد پذیرش واقع نمیشوند. در شرایط استثنایی، پذیرش در دانشکده دندانپزشکی کانادا با توجه به نمرات امتحان صلاحیت دندانپزشکی ایالات متحده انجام می پذیرد.

امتحانات هر ساله دو بار در ماه نوامبر و فوریه در مناطق مختلف کشور کانادا برگزار می گردند. امتحانات بدین سبب برگزار میگردند که توانایی علمی عمومی، درک مطلب اطلاعات علمی، درک بصری دو و سه بعدی و مهارت کار با دست را مورد ارزیابی قرار دهند.

در حالی که تمام دانشگاه های دندانپزشکی کانادا نیازمند دریافت تقاضانامه به منظور ارسال نمرات DAT به عنوان بخشی از روند پذیرش هستند، نتایج حاصل از آزمون تنها یکی از فاکتورهای در نظر گرفته شده به منظور ارزیابی پذیرش در قسمتی از تقاضانامه است. اهمیت مرتبط با آزمون صلاحیت دندانپزشکی در ارزیابی پذیرش توسط هر دانشگاه تحت شرایط خاص انجام می پذیرد و در حیطه امتحان نمی باشد.

جهت ثبت نام در امتحان صلاحیت دندانپزشکی نیازی به مراجعه به دانشگاه دندانپزشکی مورد نظر نیست. هر دانشگاه دعوت نامه ای مبنی بر شرکت متقاضی در امتحان برای وی ارسال می نماید.

محدوده DAT (محدوده سوالات امتحان صلاحیت دندانپزشکی):

  1. امتحان مهارت کار با دست در 30 دقیقه
  2. بررسی اطلاعات فرد در زمینه علوم طبیعی با 70 سوال در 60 دقیقه (بیولوژی از سوال 1 تا 40 و شیمی از سوال 41 الی 70)
  3. امتحان توانایی ادراکی 90 سوال در 60 دقیقه
  4. امتحان درک مطلب خواندن 50 سوال در 50 دقیقه.

درآمد دندانپزشکان در کانادا

افرادی که رشته دندانپزشکی را برای تحصیل انتخاب می کنند حتما به این مسئله نیز فکر کرده اند که درامد این شغل چقدر است؟ دندانپزشکی در کشور کانادا بازار کار خوبی دارد و یکی از پر درآمدترین شغل ها در کانادا محسوب می شود. میزان درامد دندانپزشکان در کانادا بستگی به ایالتی دارد که در آن کار می کنند و همچنین بستگی دارد که فرد در بیمارستان مشغول طبابت است یا در مطب خصوصی. دندانپزشک ایرانی در تورنتو می تواند گزینه خوبی برای افرادی که ساکن این شهر هستند باشد، چرا که ایرانی ها در کانادا دندانپزشکی دارند که تمام امور دندانپزشکی خود را با او انجام می دهند و اصولا ترجیح می دهند خدمات دندانپزشکی خود را به پزشکان هم زبان خود بسپارند.

دندانپزشکی در کشور کانادا درآمد بالایی دارد

هزینه دندانپزشکی در کانادا تحت پوشش بیمه سلامت این کشور می باشد. به طور کلی درامد دندانپزشکان در سال 2022 بین 59 تا 209 هزار دلار در سال می باشد که میانگین این درامد حدود 140 هزار دلار در سال است. برای مثال در ایالت آلبرتا میانگین درامد دندانپزشک حدود 127 هزار دلار کانادا می باشد، میانگین درامد دندانپزشکان در بقیه ایالت ها در ادامه آورده شده است:

  • کبک: حدود 121 هزار دلار کانادا
  • انتاریو: حدود 114 هزار دلار کانادا
  • بریتیش کلمبیا: حدود 104 هزار دلار کانادا

لازم به ذکر است که بخشی از درامد دندانپزشکان در این کشور بابت مالیات کسر می شود و درامد نهایی بعد از کسر مالیات محاسبه می گردد. از آن جایی که دندانپزشکان دستمزد بالایی دارند و وجود دستیار دندانپزشک نیز بسیار ضروری است، حقوق دستیار دندانپزشک در کانادا هم رقم خوبی خواهد بود.

کار پس از تحصیل دندانپزشکی در کشور کانادا

کانادا یکی از کشور هایی است که فرصت های شغلی فراوانی در آن وجود دارد و دانشجویان پس از تحصیل در آن بیکار نخواهند ماند. رشته دندانپزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست و دانشجویان پس از فارغ التحصیلی به راحتی می توانند کار پیدا کنند. شرایط کانادا هم به این صورت است که بعد از اتمام تحصیلات متقاضیان، دولت این کشور مدت زمانی مشخص را به دانشجویان مهلت می دهد تا به جستجوی کار بپردازند. این مهلت بنا به شرایط مختلف تغییر می کند، به این صورت که اگر متقاضی زیر 2 سال در کانادا تحصیل کرده باشد، دولت این کشور به مدت زمان تحصیل فرد به او اجازه ماندن در کانادا و جستجوی کار را می دهد. در صورتی که افراد، بالای 3 سال در این کشور تحصیل کرده باشند، تا حداکثر 3 سال اجازه اقامت در کانادا و جستجوی کار را خواهند داشت. متقاضیان پس از یافتن شغل می توانند در کانادا بمانند و مشغول به کار شوند و مدتی بعد اقدام به دریافت اقامت دائم این کشور نمایند.

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی دندانپزشکی کشور کانادا

پس از دریافت پذیرش تحصیلی دندانپزشکی از یکی از دانشگاه های کانادا، متقاضیان می توانند برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور اقدام کنند. تمامی افراد از 14 تا 80 ساله که درخواست ویزای تحصیلی، کاری و یا توریستی کانادا را دارند، بایستی برای انگشت نگاری به سفارت کانادا مراجعه کنند. از آن جایی که سفارت کانادا در داخل ایران وجود ندارد، متقاضیان باید برای انگشت نگاری به سفارت کانادا در کشور های همسایه مراجعه نمایند. این کشور ها عبارتند از: ارمنستان، ترکیه، گرجستان و امارات متحده عربی. هزینه انگشت نگاری به ازای هر فرد 85 دلار می باشد. در ادامه مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی در رشته دندانپزشکی در کشور کانادا را نام می بریم:

  • مدارک شناسایی به همراه ترجمه آن ها
  • پاسپورت معتبر
  • ارائه نامه پذیرش دانشگاه
  • ترجمه مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات
  • فرم تکمیل شده ویزای تحصیلی
  • پرداخت هزینه ویزای تحصیلی
  • ارائه گواهی تمکن مالی (حدودا 35 هزار دلار)
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه (در صورت اجبار از سمت سفارت)
  • مدرک زبان انگلیسی
  • عکس

شرایط ویزای همراه برای تحصیل دندانپزشکی در کشور کانادا

یکی از نگرانی هایی که دانشجویانی که در کشور های خارجی تحصیل می کنند دارند، همراه کردن خانواده خود می باشد. خوشبختانه کشور کانادا این امکان را برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده است که در صورت مهاجرت تحصیلی به این کشور، می توانند همسر و فرزندان زیر 18 سال خود را به کانادا ببرند. خانواده دانشجویان می توانند تا زمانی که فرد در حال تحصیل در کانادا می باشد، کنار او بمانند و اقامت داشته باشند. فرزندان زیر 18 سال افراد می توانند در مدارس کانادا تحصیل کنند و همسر فرد متقاضی نیز اجازه کار کردن به صورت تمام وقت در این کشور را خواهد داشت.

همسر متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در کانادا می توانند مشغول به کار شوند

چرا تحصیل پزشکی در کانادا ارزشمند است؟

رشته پزشکی در کشور کانادا به عنوان بهترین رشته گروه علوم پزشکی و با دارا بودن بالاترین درآمد و حقوق دارای گرایش های متنوعی است. در واقع تنوع و گوناگونی گرایش های پزشکی در کشور کانادا به صورتی است که بسیاری از تخصص پزشکی در کشور کانادا در کشورهای دیگر تدریس نمی شوند.

علاوه بر این کشور کانادا به عنوان یک کشور پیشگام در تحقیق و پژوهش و کشف داروهای مهم در علم پزشکی محسوب می شود. بسیاری از داروهای تولید شده و روش های درمانی در دیگر کشورها وجود ندارند.

جدا از کیفیت بالای آموزش و استانداردهای تحصیلی، دانشگاه های پزشکی کانادا بورسیه پزشکی کانادا را به متقاضیان واجد شرایط اعطا می کنند. دانشجویان پزشکی با دریافت این بورسیه ها بخش زیادی از هزینه های تحصیل و زندگی در کانادا را تامین می کنند.

به همه موارد ذکر شده، بالا بودن درآمد پزشک در کانادا، تحصیل در سایر رشته های علوم پزشکی در کشور کانادا و وجود فرصت های شغلی متنوع را نیز اضافه کنید تا به یک جمع بندی کامل در مورد ارزشمندی و اعتبار تحصیل پزشکی در کانادا پی ببرید.

آیا شرایط تحصیل پزشکی در کانادا دشوار است؟

تحصیل پزشکی در کانادا و تحصیل تخصص پزشکی در کانادا بسیار رقابتی است و بر این اساس متقاضیانی در این رقابت پیروز می شوند که دارای همه شرایط لازم باشند. از شرایط مهم تحصیل پزشکی کانادا دارا بودن مدرک کارشناسی علوم پایه می باشد. در واقع تفاوت عمده تحصیل پزشکی کانادا با پزشکی ایران در همین امر است که در ایران فقط با دارا بودن مدرک دوره دیپلم دبیرستان می توان در رشته پزشکی تحصیل کرد.

پس از دارا بودن این شرط مهم نوبت به دارا بودن مدرک دوره دیپلم دبیرستان با معدل بالای 15 می رسد. علاوه بر این متقاضی باید دوره پیش-دانشگاهی را نیز در ایران تکمیل کرده باشد.

دارا بودن مدرک زبان انگلیسی با حداقل نمره آیلتس 6.5 یا 7 و تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسه از جمله الزامات مهم برای تحصیل پزشکی در کانادا است.

این چند مدرک مهم مانند مدرک مقطع کارشناسی علوم پایه، مدرک زبان و مدرک دیپلم متوسطه از جمله مهم ترین مدارک و شرایط تحصیل پزشکی در کانادا است. به همه این شرایط محدودیت سنی کمتر از 25 سال را نیز اضافه کنید.

مرحله دشوار دیگر برای تحصیل پزشکی در کانادا شرکت در آزمون Medical College Admission Test یا به اصطلاح MCAT است. از آن جا که ظرفیت رشته پزشکی در دانشگاه های کانادا محدود است، کسب نمره لازم از این آزمون برای متقاضیان دشوار است.

تفاوت تحصیل پزشکی کانادا با پزشکی ایران این است که در ایران با دارا بودن مدرک دوره دیپلم دبیرستان می توان در رشته پزشکی تحصیل کرد اما در کانادا باید دارای مدرک کارشناسی علوم پایه بود.

دلایل متقاضیان ایرانی برای تحصیل پزشکی در کانادا چیست؟

گرچه شرایط تحصیل پزشکی در کانادا و کار به عنوان پزشک کانادا در این کشور چندان راحت و بدون مسئولیت نیست، اما تقاضای زیادی برای پزشکی کانادا وجود دارد. علاوه بر تحصیل پزشکی کانادا در حوزه عمومی تحصیل تخصص پزشکی در کانادا نیز از گزینه های متقاضیان ایرانی است. مهم ترین دلایل متقاضیان ایرانی برای تحصیل تخصص پزشکی در کانادا و تحصیل پزشکی عمومی در این کشور عبارت است از:

اعتبار جهانی مدرک تحصیلی پزشکی کانادا

وجود دانشگاه های برتر با رتبه های تک رقمی در رنکینگ های جهانی، بالا بودن سطح آموزش و کیفیت آموزشی، وجود استانداردهای آموزشی و تحصیلی عالی و موفقیت فارغ التحصیلان پزشکی دانشگاه های کانادا موجب شده است تا مدرک تحصیلی پزشکی کانادا دارای اعتبار بالایی باشد.

اعطای بورسیه پزشکی کانادا

دانشگاه های کانادا بورسیه پزشکی کانادا را نه تنها به دانشجویان دارای شرایط تحصیلی عالی اعطا می کنند، بلکه دانشجویان فاقد تمکن مالی کافی نیز می توانند از این بورسیه ها برخوردار شوند. شرایط دریافت بورسیه پزشکی کانادا دارا بودن معدل تحصیلی بالا، دارا بودن مدرک زبان با نمره بالا و دارا بودن موفقیت های علمی تحصیلی می باشد.

وجود فرصت های شغلی

کشور کانادا به دلیل سالمند شدن جمعیت، نیازمند نیروی کاری حرفه ای و متخصص در همه حوزه های کاری است. علاوه بر این بالا بودن درآمد پزشک در کانادا و وجود امنیت شغلی و خدمات اجتماعی قوی بسیاری از پزشکان را برای مهاجرت شغلی به این کشور ترغیب می کند. پزشکان برای افزایش احتمال فرصت های کاری می توانند به تحصیل تخصص پزشکی در کانادا بپردازند.

اخذ ویزای همراه خانواده

متقاضیان برای تحصیل پزشکی در کانادا، تحصیل پرستاری در کانادا، تحصیل دندانپزشکی در کشور کانادا و تحصیل داروسازی در کانادا می توانند ویزای همراه خانواده را دریافت کنند. ویزای همراه خانواده کانادا امکان همراهی همسر و فرزندان زیر 18 سال متقاضی در کانادا و تجربه زندگی در کنار یکدیگر را فراهم می کند.

امکان اخذ مجوز اقامت دائم و شهروندی کانادا

فارغ التحصیلان با تحصیل پزشکی در کانادا، تحصیل تخصص پزشکی در کانادا، تحصیل در سایر رشته های علوم پزشکی در کشور کانادا و تحصیل دندانپزشکی در کشور کانادا با یافتن کار در مهلت جستجوی کار می توانند در این کشور به کار و طبابت بپردازند. پس از گذشت 5 سال از اقامت و 3 سال از کار و اشتغال فارغ التحصیلان می توانند برای اخذ مجوز اقامت دائم کانادا و سپس شهروندی این کشور اقدام کنند.

احتمال پذیرش متقاضیان ایرانی در رشته پزشکی کانادا چقدر است؟

بسیاری از دانشگاه های کانادا برنامه های تحصیل پزشکی کانادا را به متقاضیان بین المللی ارائه می دهند. از میان همه دانشگاه های پزشکی کانادا فقط 7 دانشگاه متقاضیان بین المللی را برای تحصیل پزشکی پذیرش نمی کنند. علاوه بر این دانشگاه های کلگری و دالهوزی هر ساله تعداد بالایی از متقاضیان از کشورهای خاورمیانه و کشورهای حوزه خلیج فارس را برای رشته پزشکی پذیرش می کنند.

جدا از دانشگاه های استان کبک که رشته پزشکی را به زبان فرانسه به متقاضیان بین المللی ارائه می دهند، دیگر دانشگاه های کانادا رشته های علوم پزشکی را به زبان انگلیسی تدریس می کنند. از این نظر اگر متقاضی ایرانی دارای مدرک زبان انگلیسی یا فرانسه باشد، دارای معدل بالای درسی در مقطع دیپلم و کارشناسی علوم پایه باشد و دیگر شرایط لازم را نیز دارا باشد، احتمال بالایی برای اخذ پذیرش پزشکی کانادا دارد.

دانشگاه های کلگری و دالهوزی هر ساله تعداد بالایی از متقاضیان از کشورهای خاورمیانه و کشورهای حوزه خلیج فارس را برای رشته پزشکی پذیرش می کنند.

درآمد پزشک در کانادا

از مزایای مهاجرت به کانادا به عنوان متقاضی تحصیل پزشکی کانادا و یا به عنوان متقاضی کار و طبابت در این کشور بالا بودن سطح درآمد پزشک کانادا و برخورداری از آینده شغلی مطمئن و خدمات اجتماعی گسترده را می توان نام برد.

در واقع کشور کانادا به دلیل کمبود نیروی کاری حرفه ای و متخصص به پزشکان ماهر و فارغ التحصیلان پزشکی بسیار نیاز دارد. و به همین دلیل سالانه بسیاری از پزشکان برای کار و طبابت و یا تحصیل تخصص پزشکی در کانادا و یافتن کار تخصصی در این حوزه به این کشور مهاجرت می کنند.

  • میانگین درآمد پزشک کانادا در سال 2022 از حدود 116.000 دلار کانادا به بالا می باشد. بالاترین میزان درآمد پزشک در کانادا سالانه تا حدود 230.000 دلار کانادا است که چندین برابر از میانگین درآمدهای پرداخت شده برای مشاغل کارمندی بالاتر است.
  • درآمد پزشک در کانادا با تخصص گوش و حلق و بینی، جراحی پلاستیک و زیبایی، متخصص گوارش، رادیولوژیست و متخصص ارتوپد در بالاترین سطح قرار دارد.
  • بهترین استان از لحاظ کسب درآمد پزشک کانادا استان کبک و جزیره پرنس ادوارد می باشد. میزان درآمد پزشک کانادا در جزیره پرنس ادوارد در سال 2022 سالانه تا حدود 449.000 دلار کانادا می رسد. میزان درآمد پزشک در کانادا در استان کبک در سال 2022 سالانه تا حدود 400.000 دلار کانادا است.
  • بدترین استان کانادا برای کار و درآمد پزشکان استان نیواسکوشیا است که یک پزشک در این استان دارای درآمد سالانه 301.000 دلار کانادا است. استان های انتاریو، اتاوا و نوا اسکوشیا از بدترین استان ها برای کار و درآمد پزشک کانادا می باشند.

 

آیا آینده شغلی رشته پزشکی در کشور کانادا خوب است؟

کشور کانادا از جمله کشورهایی است که جمعیت سالمند آن روز به روز در حال افزایش است. در واقع خارج شدن نیروی کاری متخصص و حرفه ای در امور پزشکی نیاز به ورود نیروی کاری جوان و با تخصص کاری را افزایش می دهد. کشور کانادا به دلیل کمبود نیروی کاری متخصص در حوزه علوم پزشکی به پزشکان و فارغ التحصیلان ماهر نیازمند است.

بر اساس اداره آمار کار کانادا BLS به دلیل نیاز کشور کانادا به پزشکان مهاجر نرخ اشتغال در این گروه شغلی از سال 2018 تا 2028 در حدود 7% افزایش خواهد یافت. افزایش نرخ اشتغال با افزایش فرصت های کاری همراه است و با توجه به این موارد می توان گفت که آینده شغلی رشته پزشکی در کشور کانادا خوب و مطلوب است.

پزشکان با وجود فرصت های شغلی فراوان می توانند در کشور کانادا به عنوان مدیر بیمارستان کار کنند، در دانشگاه ها به تدریس بپردازند، در بیمارستان های دولتی و خصوصی کار کنند و به تحقیق و پژوهش در حوزه پزشکی بپردازند. فارغ التحصیلان رشته پزشکی در کشور کانادا با طبابت در بیمارستان ها، مراکز تحقیقاتی و کلینیک ها می توانند درآمد عالی کسب کنند.

 کشور کانادا به دلیل کمبود نیروی کاری متخصص در حوزه علوم پزشکی به پزشکان و فارغ التحصیلان ماهر نیازمند است.

تحصیل در سایر رشته های علوم پزشکی در کشور کانادا

متقاضیان برای تحصیل در سایر رشته های علوم پزشکی در کشور کانادا مانند رشته های داروسازی و دندانپزشکی نیز باید همان روال تحصیل پزشکی در کانادا را طی کنند. در واقع متقاضیان برای تحصیل دندانپزشکی در کشور کانادا، تحصیل داروسازی در کانادا و تحصیل پزشکی کانادا باید دارای مدرک کارشناسی علوم پایه (زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضیات) باشند. می توان گفت که تحصیل دندانپزشکی در کشور کانادا، تحصیل داروسازی در کانادا و تحصیل پزشکی کانادا بدون دارا بودن مدرک مقطع کارشناسی علوم پایه امکان پذیر نیست.

تحصیل در سایر رشته های علوم پزشکی در کشور کانادا مانند رشته های ژنتیک، فیزیوتراپی، اتاق عمل، مهندسی پزشکی، شنوایی سنجی، گفتار درمانی، بینایی سنجی و مامایی با دارا بودن مدرک دوره دیپلم دبیرستان امکان پذیر است.

تحصیل پرستاری در کانادا

کشور کانادا یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای رشته پرستاری است چرا که متقاضیان پس از فارغ التحصیلی با توجه به وجود فرصت های شغلی متنوع در این گروه شغلی می توانند به کار و اشتغال بپردازند. تحصیل در رشته پرستاری در زمره تحصیل در سایر رشته های علوم پزشکی در کشور کانادا محسوب می شود که دارای شرایط ویژه ای است.

پرستاران در کانادا بر اساس نوع مقطع تحصیلی و مدت زمان تحصیل و کار به 3 گروه تقسیم می شوند که در ادامه به توضیح هر یک از انواع رشته های پرستاری در کانادا می پردازیم:

تحصیل پرستاری در کشور کانادا در گروه RN

گروه پرستاران RN یا Registered Nurse به پرستاران دارای پروانه کار اطلاق می شود که دارای مدرک کارشناسی پرستاری باشند. تحصیل پرستاری در کشور کانادا در این گروه شغلی با کار و اشتغال رسمی در بیمارستان های کانادا همراه است. گروه پرستاران RN در کانادا دارای مجوز کار از نظام پرستاری کانادا می باشند.

 

تحصیل پرستاری در کشور کانادا در گروه LPN

گروه پرستاران LPN یا Licensed Practical Nurse به پرستاران دارای مجوز کار در کانادا اطلاق می شود که دارای مدرک 2 ساله کالج های پرستاری کانادا باشند. پرستاران در این گروه شغلی دارای مهارت های لازم بالینی و تئوری پرستاری برای کار در حوزه های بیماری های معمولی می باشند.

تحصیل پرستاری در کشور کانادا در گروه RPN

گروه پرستاران RPN یا Registered Psychiatric Nurse به پرستارانی اطلاق می شود که یک دوره 2 تا 4 ساله تخصصی روانپزشکی پرستاری را در کالج های کانادا گذرانده باشند. پرستاران در این گروه شغلی دارای مهارت های آموزش تئوری و بالینی در حوزه های روانپزشکی و پرستاری می باشند.

 

کشور کانادا یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای رشته پرستاری است زیرا متقاضیان پس از فارغ التحصیلی با توجه به وجود فرصت های شغلی متنوع می توانند به کار و اشتغال بپردازند.

 

شرایط تحصیل پرستاری در کانادا

متقاضیان تحصیل پرستاری در کشور کانادا می توانند در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترای پرستاری در کشور کانادا تحصیل کنند. متقاضیان برای تحصیل در رشته پرستاری در کشور کانادا باید در ابتدا از دانشگاه های این کشور پذیرش تحصیلی دریافت کنند. پس از اخذ پذیرش تحصیلی نوبت به دریافت ویزای تحصیلی برای تحصیل پرستاری در کانادا است. از مهم ترین شرایط تحصیل پرستاری در کانادا می توان به دارا بودن مدرک تحصیلی دوره دیپلم متوسطه، گواهی تمکن مالی برای اثبات تامین هزینه های زندگی و تحصیل در کانادا و نامه پذیرش تحصیلی اشاره کرد.

علاوه بر این دارا بودن بیمه سلامت معتبر و ارائه آدرس محل اقامت و پاسپورت با اعتبار کافی از دیگر شرایط و مدارک تحصیل پرستاری در کانادا است.

شرایط تحصیل پرستاری در مقاطع تحصیلی مختلف کانادا

متقاضیان برای تحصیل پرستاری در هر مقطع تحصیلی در کانادا باید دارای شرایط و مدارک خاصی باشند. مثلاً از مهم ترین شرایط تحصیل پرستاری در کانادا در مقطع کارشناسی دارا بودن مدرک زبان انگلیسی آیلتس 7 و مدرک دوره دیپلم دبیرستان می باشد. علاوه بر این متقاضی باید دارای معدل مناسب در دروس پایه دبیرستان مانند زیست شناسی، فیزیک، شیمی و زبان انگلیسی باشد.

اگر متقاضی نیازمند کسب آمادگی های درسی قبل از شروع دوره پرستاری باشد، می تواند در دوره یک ساله پیش- پرستاری دانشگاه های کانادا شرکت کند. در واقع با شرکت در این دوره پیش-پرستاری متقاضی آمادگی های لازم تحصیلی و زبانی برای تحصیل در دانشگاه را کسب می کند.

متقاضیان تحصیل پرستاری در کانادا در مقطع کارشناسی می توانند در رشته های پرستاری سالمندان، پرستاری اطفال، پرستاری اورژانس، پرستاری مدرسه ها و پرستاری قلبی تحصیل کنند.

متقاضیان برای تحصیل پرستاری در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد باید دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه های مورد تایید و مدرک زبان انگلیسی آیلتس باشند. در حدود 32 برنامه تحصیل پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا وجود دارد. برای تحصیل در مقطع دکترای پرستاری متقاضیان می توانند در حدود 15 برنامه تحصیلی دکترا این رشته به تحصیل خود ادامه دهند.

مهاجرت شغلی پرستاران به کانادا

متقاضیانی که از دانشگاه های مورد تایید کانادا در خارج از این کشور در رشته پرستاری فارغ التحصیل شده اند، می توانند از طریق برنامه های مهاجرتی اکسپرس اینتری Express Entry و برنامه نیروی متخصص فدرال به این کشور مهاجرت کنند. از مهم ترین شرایط مهاجرت شغلی پرستاران به کانادا معادل سازی مدرک تحصیلی پرستاری و دارا بودن مدرک زبان انگلیسی آیلتس حداقل 6.5 را می توان نام برد. اخذ ویزای همراه برای همسر و فرزندان متقاضی و همچنین کار و اشتغال با درآمد مناسب و مطلوب از مزایای مهاجرت شغلی پرستاران به کانادا است.

پرستاران مهاجر می توانند از طریق برنامه های مهاجرتی اکسپرس اینتری Express Entry و برنامه نیروی متخصص فدرال به کشور کانادا مهاجرت کنند.

نکات مهم در مورد تحصیل پرستاری در کانادا

در این بخش از مقاله به ارائه نکات مهم در مورد تحصیل پرستاری در کانادا، بورسیه پرستاری کانادا، کار و اشتغال پس از فارغ التحصیلی در کانادا و دیگر موارد مهم می پردازیم. برخی از مهم ترین نکات برای تحصیل در رشته پرستاری در کشور کانادا عبارتند از:

  • دانشگاه های مک گیل، آلبرتا و کلگری همه مقاطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا) رشته پرستاری را در کانادا به متقاضیان بین المللی ارائه می دهند.
  • پرستاران فارغ التحصیل از دانشگاه های کانادا برای اخذ مجوز کار در این کشور باید در آزمون CRNE امتیاز لازم را کسب کنند. در واقع کسب امتیاز لازم در این آزمون شرط مهم شروع کار به عنوان پرستار رسمی در کانادا است.
  • برخی از دانشگاه های کانادا از جمله دانشگاه تورنتو (سالانه در حدود 20.000 دلار کانادا)، دانشگاه بریتیش کلمبیا (سالانه در حدود 1500 دلار کانادا)، دانشگاه مک گیل (سالانه در حدود 1500 دلار کانادا) و دانشگاه کلگری (سالانه در حدود 1500 دلار کانادا) به دانشجویان واجد شرایط بورسیه تحصیلی پرداخت می کنند.
  • متقاضیان علاوه بر دانشگاه های کانادا می توانند در دوره های 2 تا 3 ساله پرستاری کالج های کانادا نیز تحصیل کنند.
  • متقاضیان تحصیل پرستاری در کانادا می توانند از مزایای اخذ مجوز کار دانشجویی تا 20 ساعت در هفته برخوردار شوند.
  • به دلیل کمبود نیروی کاری حرفه ای در رشته پرستاری و سالمند شدن جمعیت کانادا این کشور به پرستاران واجد شرایط برای کار و اشتغال نیاز شدیدی دارد.
  • فارغ التحصیلان دوره پرستاری در کانادا برای اخذ مجوز و پروانه کار در این کشور باید دارای مدرک حداقل کارشناسی 4 ساله پرستاری، مدرک زبان انگلیسی یا فرانسه، سوابق کاری پرستاری و شرکت در دوره های عملی و کارآموزی پرستاری NCLEX-RN و CPNRE باشند.

تحصیل دندانپزشکی در کشور کانادا

متقاضیان ایرانی برای تحصیل رشته دندانپزشکی در کشور کانادا با برنامه تحصیلی متفاوتی روبرو هستند. در واقع برنامه تحصیل رشته دندانپزشکی در کشور کانادا با برنامه تحصیل دندانپزشکی در ایران متفاوت است. متقاضیان در ابتدا باید در مقطع 2 تا 4 ساله رشته های علوم پایه (زیست شناسی، شیمی، ریاضیات، میکروبیولوژی، زیست شناسی مولکولی و زیست شناسی جانوری )تحصیل کنند. پس از اخذ مدرک کارشناسی علوم پایه کسب نمره لازم در آزمون ورودی دندانپزشکی کشور کانادا برای متقاضیان الزامی است.

رشته دندانپزشکی در بسیاری از برترین دانشگاه های کانادا مانند دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه تورنتو، دانشگاه آلبرتا، دانشگاه مک گیل و دانشگاه مانیتوبا به متقاضیان بین المللی ارائه می شود.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در کشور کانادا

متقاضیان برای تحصیل دندانپزشکی در کشور کانادا باید دارای شرایط لازم باشند. از مهم ترین شرایط لازم برای تحصیل در سایر رشته های علوم پزشکی در کشور کانادا مانند دندانپزشکی دارا بودن مدرک کارشناسی علوم پایه و مدرک زبان انگلیسی آیلتس با حداقل نمره 6.5 می باشد. علاوه بر این دارا بودن انگیزه نامه علمی تحصیلی قوی و اخذ امتیاز لازم در مصاحبه علمی نیز الزامی است.

شرکت در آزمون ورودی DAT یا Dental Aptitude Test Program از دیگر شرایط تحصیل رشته دندانپزشکی در کشور کانادا است. عدم وجود گپ و وقفه تحصیلی بیشتر از 2 سال و اخذ نمره لازم از آزمون ورودی DAT نیز برای تحصیل رشته دندانپزشکی در کشور کانادا ضروری است.

مدارک لازم برای تحصیل دندانپزشکی در کشور کانادا

متقاضیان برای تحصیل دندانپزشکی در کشور کانادا باید در ابتدا ویزای تحصیلی این کشور را دریافت کنند. از جمله مدارک لازم برای تحصیل در سایر رشته های علوم پزشکی در کشور کانادا از جمله دندانپزشکی مدرک کارشناسی علوم پایه، نامه پذیرش از دانشگاه دندانپزشکی کانادا و گواهی تمکن مالی کافی را می توان نام برد. علاوه بر این دارا بودن مدرک زبان انگلیسی یا فرانسه، انگیزه نامه تحصیلی و پاسپورت معتبر نیز الزامی است. متقاضیان پس از ارسال مدارک لازم می توانند ویزای تحصیلی رشته دندانپزشکی کانادا را دریافت کنند و در دانشگاه های کانادا به تحصیل بپردازند.

مهاجرت شغلی دندانپزشکان به کانادا

متقاضیانی که مدرک دندانپزشکی خود را از دانشگاه های خارج از کانادا دریافت کرده اند و قصد کار و طبابت در کانادا را دارند، باید مدارک خود را معادل سازی کنند. روند معادل سازی مدارک تحصیلی رشته دندانپزشکی در کشور کانادا شامل شرکت در 3 آزمون معادل سازی، پذیرش در آزمون کتبی و عملی OSCE و اخذ تاییدیه ارزیابی مدارک علمی و تحصیلی از CDAC می باشد.

از برنامه های مهاجرت شغلی دندانپزشکان به کانادا برنامه نیروی متخصص فدرال و برنامه اکسپرس اینتری را می توان نام برد.

علاوه بر کار و طبابت در کانادا با مدرک دندانپزشکی متقاضیان مهاجرت به کانادا می توانند در رشته های تخصصی دندانپزشکی کانادا ادامه تحصیل دهند. از جمله مهم ترین دوره های تخصصی دندانپزشکی در کشور کانادا دوره دکترای جراحی دندان DDS، دکترای دندانپزشکی DMD، دوره تخصصی بالینی و دکترای جراحی دندان را می توان نام برد.

روند معادل سازی مدارک تحصیلی رشته دندانپزشکی در کشور کانادا شامل شرکت در 3 آزمون معادل سازی، پذیرش در آزمون کتبی و عملی OSCE و اخذ تاییدیه ارزیابی مدارک علمی و تحصیلی از CDAC می باشد.

نکات مهم در مورد تحصیل دندانپزشکی در کشور کانادا

در این بخش از مقاله به ارائه نکات مهم در مورد تحصیل دندانپزشکی در کشور کانادا، بورسیه دندانپزشکی کانادا، کار و اشتغال پس از فارغ التحصیلی در کانادا و دیگر موارد مهم می پردازیم. برخی از مهم ترین نکات برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور کانادا عبارتند از:

  • زبان تحصیل دندانپزشکی در کشور کانادا زبان های انگلیسی و فرانسه است و شرط آن دارا بودن مدرک زبان انگلیسی آیلتس 6.5 و مدرک زبان فرانسه معتبر می باشد.
  • برخی از برترین دانشگاه های دندانپزشکی در کشور کانادا بورسیه های دندانپزشکی را به متقاضیان واجد شرایط اعطا می کنند. از مهم ترین شرایط اخذ بورسیه های تحصیلی دندانپزشکی به دارا بودن صلاحیت های علمی، دارا بودن مدرک زبان با نمره در سطح بالا و دارا بودن شرایط علمی تحصیلی عالی می توان اشاره کرد.
  • متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در کشور کانادا می توانند برای همسر و فرزندان خود ویزای همراه خانواده را دریافت کنند.
  • از مزایای تحصیل دندانپزشکی در کشور کانادا اخذ مجوز کار دانشجویی از حدود 20 تا 30 ساعت در هفته می باشد.
  • فارغ التحصیلان دوره دندانپزشکی کانادا برای اخذ مجوز کار در این کشور باید دارای مدرک تحصیلی 4 ساله دندانپزشکی معتبر، تاییدیه لازم از سازمان ارزیابی و معادل سازی مدرک تحصیلی و اخذ نمره لازم در آزمون قوانین و اخلاق پزشکی باشند.
  • دندانپزشکان در کانادا دارای درآمد و حقوق عالی می باشند. میانگین درآمد سالانه یک دندانپزشک با تجربه تا 350.000 دلار کانادا می رسد.
  • فارغ التحصیلان دندانپزشکی از دانشگاه های کانادا می توانند پس از تمام شدن تحصیل خود تا مدت 3 سال در این کشور به یافتن کار مناسب بپردازند و با یافتن کار در این فرصت کار 3 ساله ویزای کار کانادا را دریافت کنند.
  • از مهم ترین دلایل تحصیل دندانپزشکی در کشور کانادا برای متقاضیان ایرانی کمبود دندانپزشک ماهر در این کشور، وجود فرصت های شغلی در حوزه دندانپزشکی، بالا بودن درآمد و حقوق و کار در مراکز درمانی این کشور است.

تحصیل داروسازی در کانادا

تحصیل داروسازی در کانادا از دیگر دلایل مهاجرت تحصیلی به کانادا برای متقاضیان ایرانی است. وجود دانشگاه های برتر در رشته داروسازی، اعتبار مدرک تحصیلی داروسازی، امکان کار و اشتغال پس از فارغ التحصیلی و تحصیل به زبان انگلیسی و فرانسه از دلایل متقاضیان برای تحصیل داروسازی در کانادا است.

متقاضیان می توانند در مقاطع مختلف تحصیلی رشته داروسازی در برترین دانشگاه های این کشور تحصیل کنند. دانشگاه بریتیش کلمبیا دارای برنامه مقطع تحصیلی دکترای علوم دارویی است و دانشگاه های تورنتو و دالهوزی دارای برنامه مقطع کارشناسی ارشد علوم دارویی است.

دانشگاه های آلبرتا و ساسکاچوان نیز ارائه کننده برنامه مقطع کارشناسی علوم دارویی می باشند. علاوه بر دانشگاه های برتر کانادا متقاضیان می توانند در کالج سنکا نیز به تحصیل مقطع 4 ساله کارشناسی شیمی دارو بپردازند.

وجود دانشگاه های برتر، اعتبار مدرک تحصیلی داروسازی، امکان کار و اشتغال پس از فارغ التحصیلی و تحصیل به زبان انگلیسی و فرانسه از دلایل متقاضیان برای تحصیل داروسازی در کانادا است.

شرایط تحصیل داروسازی در کانادا

متقاضیان برای تحصیل داروسازی در کانادا همانند تحصیل در سایر رشته های علوم پزشکی در کشور کانادا پزشکی و دندانپزشکی باید دارای مدرک کارشناسی 4 ساله علوم پایه باشند. در واقع متقاضیانی واجد شرایط تحصیل در دوره داروسازی در کانادا می باشند که دوره 4 ساله کارشناسی علوم پایه را تکمیل کرده باشند.

متقاضیان با دارا بودن شرایط لازم می توانند در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی داروسازی ادامه تحصیل دهند. از مهم ترین شرایط تحصیل داروسازی در کانادا دارا بودن نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر در کانادا، دارا بودن گواهی تمکن مالی کافی، دارا بودن انگیزه نامه علمی تحصیلی قوی و مدرک زبان انگلیسی را می توان نام برد.

 

مهاجرت شغلی داروسازان به کانادا

متقاضیانی که مدرک داروسازی خود را از دانشگاه های خارج از کانادا دریافت کرده اند، برای مهاجرت شغلی به کانادا باید مدارک تحصیلی خود را به سازمان های ارزیابی و معادل سازی مدارک تحصیلی کانادا ارائه دهند. متقاضیان مهاجرت شغلی به کانادا به عنوان داروساز می توانند از طریق برنامه های اکسپرس اینتری و نیروی کار ماهر به این کشور مهاجرت کنند. البته برای اخذ مجوز کار در حوزه داروسازی در کانادا شرکت در دوره های آموزشی عملی و آزمون های مختلف الزامی است.

 

نکات مهم در مورد تحصیل داروسازی در کانادا

در این بخش از مقاله به ارائه نکات مهم در مورد تحصیل داروسازی در کانادا، بورسیه داروسازی کانادا، کار و اشتغال پس از فارغ التحصیلی در کانادا و دیگر موارد مهم می پردازیم. برخی از مهم ترین نکات برای تحصیل در رشته داروسازی در کشور کانادا عبارتند از:

  • مدت زمان تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور کانادا در مقطع کارشناسی 6 سال است که شامل 2 سال در دوره کارشناسی علوم پایه و 4 سال در دوره حرفه ای داروسازی می باشد.
  • متقاضیان تحصیل داروسازی در کانادا با برخورداری از بورسیه های تحصیلی می توانند بخش زیادی از هزینه های زندگی و تحصیل در کانادا را تامین کنند.
  • از مهم ترین بورسیه های تحصیلی داروسازی کانادا می توان به بورسیه تحصیلی دلتا، بورسیه کینگ مکنزی، بورسیه CGS و بورسیه SSRHC و بورسیه داروسازی دانشگاه بریتیش کلمبیا Affiliated Fellowships in Canada اشاره کرد.
  • متقاضیان با تحصیل داروسازی در کانادا می توانند با اخذ مجوز کار دانشجویی تا 20 ساعت در هفته به کار و اشتغال دانشجویی مشغول شوند.
  • فارغ التحصیلان رشته داروسازی در کانادا برای کار در این رشته باید در آزمون تخصصی داروسازان کانادا Pharmacist Evaluating Examination نمره لازم را دریافت کنند تا مجوز کار و فعالیت در حوزه داروسازی را اخذ کنند.
  • از مهم ترین شرایط کار به عنوان داروساز در کانادا دارا بودن مدرک حداقل کارشناسی داروسازی، دارا بودن مدرک زبان انگلیسی یا فرانسه، شرکت در دوره های کارآموزی عملی داروسازی و اخذ نمره لازم در آزمون ملی انجمن داروسازی کانادا می باشد.
  • سطح درآمد و حقوق داروسازان در کانادا به نسبت دیگر مشاغل در سطح مطلوب است و سالانه تا حدود 150.000 دلار کانادا می باشد.
  • متقاضیان دارای مدرک داروسازی از دانشگاه های کانادا پس از 3 سال کار و اشتغال از 5 سال اقامت در کانادا می توانند برای اخذ تابعیت کانادا اقدام کنند.

سخن آخر

در این مقاله به ارائه اطلاعات کامل تحصیل پزشکی در کانادا پرداختیم. از مجموع موارد شرح داده شده می توان نتیجه گیری کرد که بالا بودن سطح امنیت اجتماعی، وجود تعادل میان کار و زندگی و بالا بودن سطح درآمد و حقوق برابر و امنیت و ثبات سیاسی و اجتماعی کانادا و همچنین فرصت های کاری گوناگون از مهم ترین دلایل مهاجران در انتخاب کشور کانادا برای تحصیل می باشد. پایین بودن هزینه های تحصیل پزشکی در مقایسه با کشورهای آمریکا و استرالیا و آمریکا و همچنین اعتبار مدرک تحصیلی پزشکی و وجود دانشگاه های معتبر و امکان اخذ اقامت کانادا را نیز می توان از دلایل تحصیل پزشکی در این کشور دانست.

اگر قصد تحصیل پزشکی در کانادا را دارید و فاقد تمکن مالی کافی برای تحصیل می باشید، می توانید با بهره مندی از مشاوره های مهاجرتی کارشناسان مجرب موسسه حقوقی و مهاجرتی میرداماد ( توسعه گران عدالت و مهر) زمینه لازم در جهت تحصیل پزشکی در کانادا را برای خود فراهم کنید. مشاوران موسسه ما در شعبه های تهران و شیراز با سابقه صدها پرونده مهاجرت تحصیلی و شغلی همه تلاش خود را به کار می بندند تا بهترین گزینه مهاجرت را به متقاضیان ارائه دهند. با مشاوره با مشاوران برجسته موسسه ما در هزینه و وقت خود صرفه جویی کنید.در این مقاله به شرح چگونگی تحصیل پزشکی در کانادا پرداختیم. اگر قصد تحصیل در دانشگاه هایی با رتبه جهانی دو رقمی را دارید، اگر قصد تحصیل پزشکی در بهترین کشور جهان را دارید، اگر قصد زندگی در برترین کشور جهان از لحاظ شاخص های زندگی را دارید، اگر قصد تحصیل در معتبرترین دانشگاه های جهان را دارید، ما به شما تحصیل پزشکی در برترین دانشگاه های کانادا را پیشنهاد می کنیم. با تحصیل در کانادا می توانید پس از فارغ تحصیلی مقدمات اخذ اقامت دائم و تابعیت این کشور را فراهم کنید. اگر برای تحصیل پزشکی در کانادا نیاز به مشاوره با متخصصان مهاجرت دارید، می توانید از خدمات مشاوره ای موسسه حقوقی و مهاجرتی میرداماد (توسعه گران عدالت و مهر ) برخوردار شوید.

سوالات متداول درباره تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا

دارا بودن مدرک کارشناسی علوم پایه در رشته های زیست شناسی، شیمی، فیزیک و دارا بودن معدل دیپلم دبیرستان حداقل ۱۵و دارا بودن مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس ۵

آزمون MCAT بر مبنای تفکر انتقادی، ارزیابی مهارت حل مسئله، علم و دانش مفاهیم طبیعی و رفتاری و علوم اجتماعی و اصول و قواعد پیش نیاز برای تحصیل در رشته پزشکی می باشد.

دانشگاه های پزشکی کبک، دانشگاه پزشکی اوتاوا و دانشگاه پزشکی نورثرن

دارا بودن رزومه تحصیلی قویدارا بودن مقاله های تحقیقی چاپ شده در مجله های ISIدارا بودن مدرک زبان انگلیسیدارا بودن تائیدنامه اساتید دانشگاه کانادادارا بودن نمره های درسی بالا

اعطای بورسیه به دانشجویان دوره پزشکی صرف نظر از صلاحیت و سواد علمی دانشجو برای تحصیل پزشکی، متقاضیان بسیاری را برای تحصیل رایگان پزشکی به این کشور جذب کرده است.

بر اساس قوانین الحاق خانواده کانادا دانشجوی پزشکی در حال تحصیل در کانادا می تواند برای اخذ ویزای همراه همسر و فرزندان زیر ۱۹ سال خود اقدام کند.

دانشجویان می توانند با درخواست ویزای همراه دانشجویی، برای همسر و شریک زندگی خود مجوز اقامت و کار دریافت کنند.

به طور کلی هزینه های تحصیل پزشکی در کانادا سالانه در حدود ۱۱۰۰۰ دلار تا ۱۳۰۰۰ دلار می باشد.

به طور متوسط ماهانه در حدود ۱۰۰۰ دلار تا ۲۰۰۰ دلار کانادا

برخورداری از خدمات درمانی رایگان بالا بودن کیفیت سیستم آموزشی معتبر بودن پاسپورت کانادا در میان برترین کشورهای جهانبرخورداری از آزادی های فردی و اجتماعی

هزینه زندگی برای یک دانشجو در استان‌های کبک، مونترال و اتاوا در یک ماه بین 800 تا 1500 دلار است.

هزینه اجاره و خرید خانه در کشور کانادا بالا است؛ البته شرایط مسکن و محل قرار گیری آن در هزینه‌ها تاثیر دارد و شما می‌توانید با تنوع بالایی در اجاره یا خرید مسکن رو به رو باشید.

             شهرهای کشور کانادا               هزینه اجاره آپارتمان 1 خوابه           هزینه اجاره آپارتمان 2 خوابه
            کبک              900           1100
            لندن              1000           1200
            ادمونتون              900           1200
            سنت جان              800           890
           ساسکاتون              830           1000
           رجینا              860           1080

 

برای اخذ پذیرش پزشکی کانادا باید دارای معدل دیپلم دبیرستان حداقل ۱۵ باشد.

خیر؛ اگر متقاضی فاقد مدرک رسمی مهارت زبان انگلیسی باشد، می‌تواند در دوره‌های آمادگی زبان در کالج های کانادا شرکت کند و مهارت لازم را کسب کند.

  • ارائه پاسپورت معتبر
  • ارائه مدرک مهارت به زبان انگلیسی آیلتس حداقل ۵
  • ارائه ریزنمره های آخرین مدرک تحصیلی
  • ارائه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی و ریزنمرات با معدل بالای ۱۵
  • ارائه اسناد و گواهی محل اقامت در کانادا
  • اثبات تمکن مالی مبنی بر این که متقاضی توانایی تامین هزینه های زندگی و تحصیل در مدت تحصیل در کانادا را دارا می باشد.
  • ارائه نامه پذیرش در آزمون MCAT
  • ارائه هدف نامه تحصیلی

برای کم کردن هزینه‌های تحصیل در کشور کانادا با توجه به اینکه هزینه تحصیل و زندگی در این کشور معمولا بالا است دانشجویان می‌توانند حداکثر 20 ساعت در هفته در طول سال تحصیل کنند. امکان کار تمام وقت در تعطیلات برنامه ریزی شده نیز امکان پذیر است.

فرزندان همراه دانشجوی پزشکی در کانادا می توانند در مدرسه های کانادا به رایگان تحصیل کنند.

پس از اتمام دوره تحصیلات دانشگاهی، فارغ التحصیلان می‌توانند برای مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) اقدام کنند. این مجوز‌ها در ابتدا ۸ ماه معتبر هستند؛ اما در ادامه می‌توانند تا ۳ سال تمدید شوند.

تحصیل رایگان پزشکی در کشور کانادا امکان پذیر نیست؛ اما برای کاهش هزینه‌های تحصیل پزشکی در کانادا می‌توان از چند روش استفاده کرد. انتخاب دانشگاه پزشکی در کانادا با هزینه کمتر، کار در حین تحصیل در این کشور و استفاده از بورسیه‌های تحصیلی موجود در کشور کانادا از جمله روش‌هایی است که باعث کاهش هزینه تحصیل پزشکی در کانادا می‌شود.

عملکرد تحصیلی عالی و فعالیت بالا در برنامه‌های فوق برنامه، مهارت بالا در زبان انگلیسی و برتری در آزمون‌های زبان انگلیسی، بالا بودن معدل،  شرکت و کسب معدل بالا در آزمون‌های GMAT و GRE از جمله شرایط دریافت بورسیه تحصیل پزشکی در کانادا است.

پزشکانی که دارای مدرک تحصیلی خود هستند می‌توانند در مکان‌های مختلفی مانند دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و پزشک قانونی مشغول به کار شوند.

فارغ تحصیل پس از 5 سال کار و اشتغال در کانادا می‌تواند برای اخذ مجوز اقامت دائم این کشور اقدام کند. البته فارغ تحصیل باید در طی مدت طبابت و اشتغال همه مالیات های خود را به موقع پرداخت کرده باشد.

رشته پزشکی در کشور کانادا یکی از مشاغل با در آمد بالا محسوب می‌شود و متوسط حقوق یک پزشک در کانادا به تخصص و سابقه کاری فرد و استانی که در آن مشغول به کار شده است بستگی دارد.

اخبار مرتبط

اسکرول به بالا