071-91009294  | 021-88724227  |

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آفریقای جنوبی

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آفریقای جنوبی

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

افراد بسیاری در سراسر دنیا هستند که تمایل به ادامه تحصیل در کشورهای پیشرفته و مدرنی را دارند که مدارک آن ها دارای اعتبار بین المللی باشد و آینده شغلی آن ها را تضمین نماید. یکی از کشورهایی که در سالیان اخیر پیشرفت های چشمگیری در تمامی زمینه ها به خصوص از نظر علمی داشته آفریقای جنوبی می باشد که اغلب دانشگاه های آن دارای اعتبار بین المللی می باشند. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آفریقای جنوبی از رشته های پرطرفدار می باشد که همه ساله دانشجویان بسیاری را از سراسر جهان به خود جذب می کند. متقاضیان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آفریقای جنوبی می توانند با مراجعه به موسسه معتبر حقوقی در کوتاه ترین زمان و به صورت تضمینی ویزای تحصیلی آفریقای جنوبی و پذیرش از برترین دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی آفریقای جنوبی را بدست آورند.

شرایط اعزام دانشجو و تحصیل تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی ارائه دهنده ی بهترین درجات پزشکی و دندانپزشکی با کیفیتی بسیار بالا می باشدو هزینه های تحصیل نسبت به دیگر کشورهای پیشرفته بسیار ارزان می باشد از این رو دانشجویان بسیاری از سراسر دنیا جهت تحصیل پزشکی و دندانپزشکی، آفریقای جنوبی را مد نظر دارند.  دروس در دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی آفریقای جنوبی اغلب به زبان انگلیسی ارائه می شوند از این رو داشتن مدرک زبان حداقل آیلتس 6.5 برای متقاضیان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی آفریقای جنوبی الزامی می باشد.

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آفریقای جنوبی

تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی 6 سال به طول می انجامد. دانشجویان رشته پزشکی در دانشگاه های آفریقای جنوبی در سال اول تحصیل که شامل ترم 1 و 2 تحصیلی می شود با علوم بهداشتی مورد نیاز جهت آموزش دیدن متخصص بهداشت و درمان آشنا می شوند و در سال دوم و سوم تحصیل که شامل ترم 3 تا 6 می شود دانشجویان با سیستم یکپارچه بهداشت و درمان و عملکرد های بالینی آشنا می شوند. در سال پنجم تحصیل که شامل ترم 9 و 10 می شود دانشجویان دروس تخصصی تر همانند: جراحی ارتوپدی، پزشکی قانونی، بیهوشی، مغز و اعصاب، چشم پزشکی و…. را می گذرانند و در سال آخر تحصیلی یعنی ترم 11 و 12 علاوه بر دروس تخصصی همچون: عمل جراحی، زنان و زایمان، پزشک خانواده و … دانشجویان مشغول گذراندن دوره کارآموزس می شوند و حتی حقوق نیز دریافت می نمایند.

دانشجویانی که دوره کارآموزی خود را با موفقیت به پایان می رسانند یک تاییدیه از جانب شورای بهداشت حرفه ای آفریقای جنوبی دریافت می کنند و می توانند به صورت مستقل مشغول به کار شوند و یا در بیمارستان ها، درمانگاه ها و یا دیگر موسسات که به پزشک نیاز دارند مشغول کار شوند.

تحصیل دندانپزشکی در آفریقای جنوبی 5 سال به طول می انجامد. دانشگاه های دندانپزشکی آفریقای جنوبی دو برنامه در حوزه دندانپزشکی ارائه می دهند که شامل: دیپلم دانشگاه در سلامت دهان و دندان که 2 سال به طول می انجامد و کارشناسی درمانی دندانپزشکی که 3 سال به طول می انجامد. فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی در آفریقای جنوبی یا دیگر کشوهای جهان می توانند به صورت مستقل و یا در بیمارستان ها و درمانگاه های خصوصی یا دولتی مشغول کار شوند.

دانشگاه پزشکی کیپ‌تاون

دانشگاه کیپ‌تاون در شهر کیپ‌تاون در کشور آفریقای جنوبی می­ باشد. دانشگاه کیپ‌تاون در سال ۱۸۲۹ تأسیس شد. و دارای ۲٬۵۱۰ کادر دفتری و علمی و ۲۱٬۵۱۰ دانشجو می باشد که تعداد ۶٬۱۷۴ نفر از این دانشجویان را دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری تشکیل می‌دهند. دانشگاه کیپ‌تاون معتبرترین دانشگاه قاره آفریقا می باشد. این دانشگاه دارای دانشکده های علوم انسانی، علوم، مهندسی، حقوق، بازرگانی، علوم بهداشت می باشد.

دانشگاه پزشکی کیپ‌تاون

مزایای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آفریقای جنوبی

از مزایای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آفریقای جنوبی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انگلیسی زبان بودن ساکنین و امکان تحصیل به زبان انگلیسی این امکان را به متقاضیان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی آفریقای جنوبی می دهد که با دانستن حتی سطح پایینی از زبان انگلیسی به راحتی بتوانند با مردمان آفریقای جنوبی ارتباط برقرار کنند و نیازی به یادگیری زبان دیگری ندارند؛ البته در دنیای امروز اغلب افراد با زبان انگلیسی آشنایی نسبی دارند.
  • امکان زندگی و تحصیل در آفریقای جنوبی به هزینه هایی بسیار اندک به این ترتیب افراد با صرف هزینه هایی کمتر نسبت به دیگر کشورها می توانند مدرک پزشکی یا دندانپزشکی معتبر را اخذ نمایند.
  • داشتن اعتبار بین المللی مدارک دانشگاهی آفریقای جنوبی این امکان را به دانشجویان می دهد که پس از فارغ التحصیلی در هر کشوری که مد نظر دارند مشغول کار شوند.
  • امکان اشتغال در حین تحصیل: دانشجویان می توانند برای تامین بخشی از هزینه های زندگی و تحصیل خود در آفریقای جنوبی تا 20 ساعت در هفته را مشغول کار شوند.
  • امکان اخذ ویزای تحصیلی آفریقای جنوبی حتی بدون مدرک زبان: به این صورت که آن دسته از متقاضیان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی آفریقای جنوبی که مدرک زبان آیلتس یا تافل ندارند می توانند از یکی از کالج های زبان در آفریقای جنوبی پذیرش بگیرند و پس از گذراندن دوره های مربوطه به کمترین هزینه، در یکی از برترین دانشگاه های آفریقای جنوبی به تحصیلات خود ادامه دهند.
  • امکان استفاده از خوابگاه های دانشجویی با کلیه امکانات و هزینه هایی بسیار کم.

هزینه های تحصیل و زندگی در آفریقای جنوبی

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در برترین دانشگاه های آفریقای جنوبی حدود 14500 دلار در سال می باشد و هزینه های کالج زبان به ازای دوره های شش ماهه  حدود 3000 تا 4000 دلار می باشد. هزینه ی خوابگاه دانشجویی جهت اقامت تحصیلی با کلیه امکانات از جمله: میز مطالعه، تخت خواب، تلوزیون، اینترنت پرسرعت و… در ماه حدود 300 تا 400 دلار می باشد. شهریه تحصیل در پزشکی آفریقای جنوبی چیزی در حدود سالانه 5000 تا 6500 دلار می باشد.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی آفریقای جنوبی:

  • کپی و اصل کارت ملی و شناسنامه
  • آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی سلامت پزشکی
  • معرفی یک حساب بانکی معتبر
  • مدرک زبان
  • 6 قطعه عکس پاسپورتی
  • گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار
  • تایید مدارک توسط سفارت

شرایط تحصیل رشته پزشکی در آفریقای جنوبی

اخذ پذیرش در دانشگاه های پزشکی آفریقای جنوبی مشکل است، اما راه های زیادی به جز راه مستقیم ( از دبیرستان به دانشگاه پزشکی) وجود دارد. در این مقاله با روش های مختلف تحصیل در رشته پزشکی در آفریقای جنوبی آشنا خواهید شد.

پزشکی رشته بسیار محبوبی در میان دانشجویان می باشد. دانشگاه های آفریقای جنوبی سالانه هزاران درخواست برای برنامه کارشناسی پزشکی ( MB.CHB ) دریافت می کنند. اما ظرفیت دانشگاه ها بسیار کمتر است. متاسفانه به دلیل زیرساختارها فیزیکی که لازمه آموزش به پزشکان می باشد، تقریبا امکان بیشتر کردن ظرفیت دانشگاه ها وجود ندارد. به همین دلیل ورود به دانشگاه های پزشکی بسیار مشکل است، اما غیر ممکن نیست. در صورتی که تحصیل در رشته پزشکی برای شما بسیار اهمیت داشته باشد، راه های مختلف را برای رسیدن به این هدف آزمایش خواهید کرد.

شرایط تحصیل رشته پزشکی در آفریقای جنوبی

دو راه اصلی برای تحصیل در رشته پزشکی در آفریقای جنوبی وجود دارد:

  1. شروع MB.CHB بلافاصله پس از تکمیل دوره دبیرستان
  2. شروع MB.CHB با داشتن مدرک کارشناسی ( BSc )

دانشکده پزشکی تعدادی رشته کارشناسی علوم بهداشت را به خصوص برای دانشجویانی که موفق به ورود به رشته پزشکی نشده اند، ارائه می دهد. نکته مثبت این رشته ها این است که دانشجویان می توانند پس از سال سوم وارد رشته پزشکی شوند. این برنامه تحصیلی( Graduate Entry Medical Programme ( GEMP نام دارد. با GEMP در صورتی که مدرک کارشناسی مربوطه را تکمیل کرده باشید، می توانید برای سال سوم رشته پزشکی درخواست دهید. این بدان معناست که یک سال به مدت زمان تحصیلات شما اضافه می شود، اما پس از 7 سال با دو مدرک کارشناسی فارغ التحصیل خواهید شد.

مدت زمان تحصیل به هر دو روش یکسان است و تنها در روش دوم یک سال به تحصیلات شما اضافه می شود. می توانید هر روشی که مناسب شماست را انتخاب کنید، اما باید توجه داشته باشید که پروسه پذیرش در رشته پزشکی از هر روش بسیار رقابتی است.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در آفریقای جنوبی

تحصیل در مقطع کارشناسی رشته دندانپزشکی (BDS) در کشور آفریقا، 5 سال تحصیلی تمام وقت زمان میبرد. در سالهای اول تا سوم تحصیل، تمرکز اصلی بر روی مباحثی مثل علم اخلاق پزشکی، قوانین پزشکی و علوم دندان است و دروس سالهای چهارم و پنجم، بر فهم محتوای پزشکی، دندان پزشکی و اجتماعی رشته دندان پزشکی بالینی تاکید دارد. پس از اتمام دوره 5 ساله تحصیل، می بایست برای مدت یک سال در خدمات اجتماعی این کشور کار کنید. دانشجویانی که برای نخستین بار در مقطع کارشناسی رشته دندان پزشکی ثبت نام می شوند می بایست نام خود را در “انجمن مشاغل پزشکی و سلامت” آفریقای جنوبی به ثبت برسانند.

دندان پزشکی شغلی است برای افراد تیز بین با بهره هوشی بالا و کسانی که از ترکیب مهارت های دستی با چالش های ذهنی لذت می برند و ارتباط برقرار کردن با افراد دیگر را دوست دارند و این فرصت را که دانش و مهارت های خود را در خدمت دیگران به کار گیرند پاس می دارند!

بیشتر افراد شغل دندانپزشکی را به این شکل تفسیر می کنند: مراقبت از دندان ها! اما دندانپزشکی مدرن از مرز های قدیمی « خالی و پر کردن دندان » فراتر رفته است. مدیریت بیماری ها و نا به هنجاری های صورت، فک و مفاصل فک و بافت نرم دهان، باعث شده است که رشته دندان پزشکی به سیستم مراقب کلی دهان و نظام صورت انسان تبدیل شود و بیشتر از گذشته گسترش یابد. در حقیقت دندانپزشک ها، پزشکان سر و گردن اند!

این نکته را در ذهن خود داشته باشید که برای پذیرش در رشته دندان پزشکی در کشور آفریقای جنوبی شرکت در آزمون ملی بنچمارک (National Benchmark Test) یا NBT و داشتن نمره این آزمون ضروریست. هزینه های تحصیل و شهریه ها در هر کدام از دانشگاه های آفریقای جنوبی در بخش علوم پزشکی و سلامت متفاوت اند.

دانشگاه های معتبر پزشکی آفریقای جنوبی

  1. University of Cape Town؛ دانشگاه کیپ تاون یک دانشگاه تحقیقاتی عمومی واقع در کیپ تاون در استان کیپ غربی آفریقای جنوبی است. UCT در سال 1829 به عنوان کالج آفریقای جنوبی تاسیس شد و آن را قدیمی ترین موسسه آموزش عالی در آفریقای جنوبی می دانند.
  2. University of Witwatersrand؛ دانشگاه ویت وات زرند، ژوهانسبورگ، یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی آفریقای جنوبی است که در مناطق شمالی مرکز ژوهانسبورگ واقع شده است.
  3. Stellenbosch University؛ دانشگاه استلنبوش یک دانشگاه تحقیقاتی عمومی واقع در استلنبوش، یک شهر در استان کیپ غربی آفریقای جنوبی است.
  4. University of KwaZulu Natal؛ دانشگاه خوزو ناتال یا UKZN دانشگاهی است که دارای پنج دانشگاه در استان ناتال در آفریقای جنوبی است.
  5. University of Pretoria؛ این دانشگاه در سال 1908 به عنوان پردیس پرتوریا دانشگاه کالج دانشگاه ترانسوال مستقر در ژوهانسبورگ تاسیس شد و نهاد چهارم آفریقای جنوبی در عملیات مداوم برای کسب مدرک دانشگاهی است.
  6. North West University – South Africa؛ دانشگاه شمال غرب یک دانشگاه آفریقای جنوبی با سه دانشگاه در Potchefstroom، Mahikeng و Vanderbijlpark، آفریقای جنوبی است. در Potchefstroom دفتر مرکزی دانشگاه است.

دانشگاه های معتبر پزشکی آفریقای جنوبی

مدارک و شرایط اخذ پذیرش رشته پزشکی و دندانپزشکی در آفریقای جنوبی

دانشکده علوم پزشکی رتبه های APS را محاسبه نمی کند بلکه عملکرد آکادمیک و رتبه آزمون ملی بنچ مارک ( NBT ) در نظر گرفته می شود. دو نقطه برای ورود به دوره MBBCh وجود دارد:

  1. سال اول MBBCh
  2. سال سوم MBBCh ( فارغ التحصیل دوره ورودی پزشکی) برای متقاضیانی که دوره های پیش نیاز را گذرانده باشند.

موضوعات و درجه کسب شده برای پزشکی:

  • HL انگلیسی – 5
  • ریاضیات – 5
  • علوم زیستی و یا علوم فیزیک – 5

موضوعات و درجات کسب شده برای دندانپزشکی:

  • HL انگلیسی – 5
  • ریاضیات – 5
  • علوم زیستی و یا علوم فیزیک – 5

در صورتی که شما متقاضی پذیرش در دانشگاه علوم پزشکی باشید، اگرچه نتایج پایان تحصیل دوران مدرسه شما بسیار مهم هستند اما تنها بر اساس این نتایج انتخاب نخواهید شد و ترکیبی از شاخصه هایی که محاسبه شده اند، بررسی می شوند.

نتیجه حاصل از 5 درس و 2 نمره مربوط به آزمون ملی بنچ مارک ( NBT )

تنها نمره مربوط به پنج درس برای پذیرش در دانشگاه در نظر گرفته می شود که این نمرات بر اساس درصد گرفته شده محاسبه می شوند، نه بر اساس رقم ها. این درس ها عبارتند از زبان انگلیسی، ریاضیات، علوم فیزیک/ علوم زیستی و بهترینِ دو درس دیگر. ( در رشته دندانپزشکی فیزیک، علوم زیستی و بهترینِ یک درس دیگر مورد توجه قرار می گیرد)

  • تمام متقاضیان ( به جز متقاضیانی که تنها خواهان فارغ التحصیلی در دوره های ورودی پزشکی هستند (GEMP)) باید در آزمون ملی بنچ مارک شرکت کنند ( NBT).
  • ممکن است از متقاضیان دوره GEMP خواسته شود در تست هوش دیگری (WAPT) شرکت کنند.به همین دلیل توصیه می شود که تمام متقاضیان برای چنین پیشامدی آمادگی لازم را داشته باشند. از تمام متقاضیان GEMP که از آن ها خواسته شده است در آزمون WAPT شرکت کنند انتظار می رود که در روز آزمون سوالات مربوط به بیوگرافی را تکمیل نمایند.
  • تمام مقاضیان کارشناسی ( کار درمانی) و یا کارشناسی ( فیزوتراپی) باید زمانی (16 ساعت ) را صرف مشاهده یا کار آموزی در کار درمانی/ فیزیوتراپی کنند و گواهینامه اتمام کارآموزی دریافت نمایند. تنها گواهی کسانی که دوره کار آموزی خود را بین یکم جولای 2017 تا سی و یکم جولای 2018 پشت سر گذاشته اند، معتبر و مورد قبول می باشد.

مدارک لازم برای ارائه درخواست:

  • نامه درخواست
  • متقاضیان آزمون هوش باید رسید پرداخت هزینه غیر قابل برگشت مربوط به درخواستشان /چک لیست را ارائه دهند.
  • ارائه گزارش مربوط به کلاس یازدهم که توسط مدیر مدرسه مهر و امضا شده باشد.
  • اگر برای شرکت در دوره پذیرفته شده اید لازم است که یک کپی از گواهی پذیرش خود را ارائه دهید.
  • پیش از اتمام تاریخ پذیرش، تقاضای خود را به همراه مدارک مورد نیاز و هزینه درخواست پذیرش، تحویل دهید.

سوالات متداول درباره تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آفریقای جنوبی

  1. University of Cape Town
  2. University of Witwatersrand
  3. Stellenbosch University
  4. University of KwaZulu Natal
  5. University of Pretoria
  6. North West University – South Africa

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در برترین دانشگاه های آفریقای جنوبی حدود 14500 دلار در سال می باشد.

  • کپی و اصل کارت ملی و شناسنامه
  • آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی سلامت پزشکی
  • معرفی یک حساب بانکی معتبر
  • مدرک زبان
  • 6 قطعه عکس پاسپورتی
  • گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار
  • تایید مدارک توسط سفارت

دروس در دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی آفریقای جنوبی اغلب به زبان انگلیسی ارائه می شوند از این رو داشتن مدرک زبان حداقل آیلتس 6.5 برای متقاضیان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی آفریقای جنوبی الزامی می باشد.

  • دانشجویان رشته پزشکی در دانشگاه های آفریقای جنوبی در سال اول با علوم بهداشتی مورد نیاز جهت آموزش دیدن متخصص بهداشت و درمان آشنا می شوند.
  • در سال دوم و سوم تحصیل دانشجویان با سیستم یکپارچه بهداشت و درمان و عملکرد های بالینی آشنا می شوند. 
  • در سال پنجم دانشجویان دروس تخصصی تر را می گذرانند.
  • در سال آخر تحصیلی علاوه بر دروس دانشجویان مشغول گذراندن دوره کارآموزی می شوند و حتی حقوق نیز دریافت می نمایند.

تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی 6 سال به طول می انجامد.

تحصیل دندانپزشکی در آفریقای جنوبی 5 سال به طول می انجامد.

شرایط انجام کار ضمن تحصیل در آفریقای جنوبی به صورت کار پاره وقت بوده و تا حداکثر 20 ساعت در هر هفته می باشد.

هر فرد متناسب با نوع زندگی خود و با احتساب هزینه های دیگری باید 600 دلار در ماه را صرف هزینه زندگی در آفریقای جنوبی کند.

دانشگاه های دندانپزشکی آفریقای جنوبی دو برنامه در حوزه دندانپزشکی ارائه می دهند که شامل: دیپلم دانشگاه در سلامت دهان و دندان که 2 سال به طول می انجامد و کارشناسی درمانی دندانپزشکی که 3 سال به طول می انجامد.

  • ارائه اصل شناسنامه و همچنین کارت ملی متقاضی به همراه کپی آن ها
  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات دروس گذرانده متقاضی
  • ارائه گواهی نامه عدم سوء پیشینه متقاضی
  • ارائه گواهینامه سلامت پزشکی متقاضی
  • ارائه مدرک زبان آیلتس حدود 6.5
  • ارائه شش قطعه عکس رنگی

اخبار مرتبط

اسکرول به بالا