071-91009294  | 021-88724227  |

تحصیل در پرتغال

تحصیل در پرتغال

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

پرتغال به عنوان چهارمین کشور مسالمت آمیز جهان در سال های اخیر از مقاصد مهاجرت تحصیلی متقاضیان بین المللی و از جمله ایرانی ها بوده است. پرتغال یک کشور پیشرفته است که از سال ۲۰۰۰ با تبعیت از سیستم بولونیا و دارا بودن هزینه های مقرون به صرفه تحصیلی و همچنین بورسیه های تحصیلی عالی شرایط ویژه ای را برای تحصیل دانشجویان بین المللی فراهم کرده است. در این مقاله به قلم مشاوران موسسه مهاجرتی میرداماد به ارائه اطلاعات مفید در مورد تحصیل در پرتغال می پردازیم. با ما همراه باشید. 

تحصیل پزشکی در پرتغال

در این مطلب میخوانید

نظام آموزشی تحصیل در پرتغال

نظام آموزشی پرتغال دارای کیفیت بالایی است. نظام آموزشی مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان، دانشگاه ها و دیگر موسسه های آموزش عالی از استاندارد بالایی برخوردار است و به خانواده ها گزینه های متنوعی را برای تحصیل فرزندان ارائه می دهد. بر اساس آمارهای جدید نظام آموزشی پرتغال در جایگاه بهترین کشورها برای آموزش در سال 2022 قرار گرفته است. بر اساس این گزارش نظام آموزشی پرتغال به همراه US News and World Report، گروه BAV و مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا، رتبه 24 جهانی را کسب کردند. سیستم آموزشی در پرتغال شامل مدارس دولتی و خصوصی است. وزارت آموزش و پرورش  Direção-Geral da Educação – DGE  نظام آموزشی در پرتغال را از دوره پیش دبستانی تا دبیرستان اداره می کند. وزارت علوم، فناوری و آموزش عالی (Ministério da Ciência, Tecnologia e Ensino Superior – MCTES)  بر سیاست ها و بودجه های آموزش عالی نظارت دارد. در پرتغال ترکیبی از آموزش دولتی (به طور رایگان) و خصوصی (با پرداخت هزینه) وجود دارد. کودکان قبل از رفتن به مدرسه در 6 سالگی باید در پیش دبستانی ثبت نام کنند.

ویزاهای اخذ شده

تحصیل در مدارس پرتغال

مدارس در کشور پرتغال به مدارس دولتی و خصوصی و همچنین مدارس بین المللی تقسیم می شوند. تحصیل در مدارس پرتغال از 6 تا 18 سال اجباری است و تحصیل در دانشگاه پس از پایان دوره دبیرستان اختیاری می باشد. دولت پرتغال در راستانی کمک به کودکان مهاجر و برای آشنایی بیشتر با زبان پرتغالی از سنین پایین، دوره های زبان پرتغالی را به صورت رایگان برگزار می کند. صرف نظر از تحصیل در مدارس دولتی یا خصوصی نظام آموزشی در پرتغال یکسان و شامل 3 مرحله به علاوه تحصیلات دانشگاهی و شامل سطوح آموزشی زیر است:

مقاطع تحصیلی مدارس پرتغال

سن ورود

مدت زمان آموزش

مراکز آموزشی و تحصیلی معتبر در پرتغال

توضیحات

آموزش در دوره پیش دبستانی

(Educação Pré-escolar)

3 تا 6 سالگی /اجباری

3 سال/ 25 ساعت در هفته

مونته سوری Montessori و والدورف Waldorf

-بر طبق قانون جدید، تمام مهدکودک ها در بخش اجتماعی برای همه کودکان متولد شده در تاریخ 1 سپتامبر 2021 یا بعد از آن رایگان خواهد بود.

-این طرح در راستای رایگان کردن پیش دبستانی ها قصد دارد تا سال 2024 در حدود 100.000 کودک را تحت پوشش قرار دهد.

مقطع دبستان

(Ensino Basico)

از 6 تا 15 سال/ اجباری

9 سال/ شامل 3 دوره آموزشی

دوره اول primeiro ciclo

آموزش پایه مدت 4  سال

دوره دوم segundo ciclo

پایه پنجم و ششم به مدت 2 سال

دوره سوم terceiro ciclo

دوره 3 ساله با دریافت یک دیپلم یا گواهینامه

مدارس به چند گروه دولتی، خصوصی  و بین المللی تقسیم می شوند.

-مدارس دولتی پرتغال رایگان است.

-اجباری بودن آموزش زبان انگلیسی در مدارس ابتدایی و تبدیل پرتغال به 10 کشور برتر انگلیسی زبان اروپا

-آموزش زبان فرانسوی یا اسپانیایی از کلاس هفتم

تحصیل در مقطع دبیرستان

(Ensino Secundário

از 15 تا 18 سالگی/ اجباری

-از پایه دهم تا 12

-دانش آموزان باید در دو مرحله نهایی در کلاس 11 (بر اساس انتخاب رشته تجربی/انسانی) و دو مرحله نهایی در کلاس 12 (به زبان پرتغالی و موضوع دیگری) شرکت و گواهینامه دریافت کنند

بهترین مدارس بین المللی در پرتغال: مدرسه سنت جولیان در کارکاولوس St. Julian’s School in Carcavelos و مدرسه بریتانیایی اوپورتو the Oporto British School

-شامل دوره های عمومی، دوره های هنری و حرفه ای یا فنی می باشد.

-گواهی و مدرک پایان تحصیلات متوسطه به دانش آموزانی اعطا می شود که تمام دروس این دوره را بگذرانند.

-نمره های ارزیابی داخلی 70 درصد نمره نهایی آن ها را تشکیل می دهد و 30 درصد باقیمانده بر اساس چهار آزمون اجباری سراسری است.

دانشگاه های پرتغال در رتبه بندی QS

آموزش عالی در پرتغال 

دانش آموزان از دبیرستان های پرتغال با اخذ مدرک IB فارغ التحصیل می شوند. برنامه   IB یک برنامه درسی 2 ساله در دو سال آخر تحصیلات دبیرستان و برای آماده سازی دانش آموزان در مورد تفکر انتقادی، درک بین فرهنگی و تحقیقات متمرکز است. در واقع دانش آموزان با تحصیل در این دو سال دبیرستان برای ورود به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی آماده می شوند. در حدود 7 دانشگاه پرتغال در رتبه بندی برترین دانشگاه های جهان QS در سال 2022 قرار دارند که دانشگاه پورتو و دانشگاه لیسبون در بالاترین این فهرست می باشند. سیستم آموزش عالی پرتغال در فهرست بهترین و قدرتمندترین نظام آموزش عالی جهان QS در جایگاه 35 رتبه بندی شده است. مقاطع تحصیلی دانشگاه های پرتغال و مدت زمان تحصیل در آن ها عبارت است از:

مقاطع تحصیلی دانشگاه های پرتغال

مدت زمان تحصیل در دانشگاه ها

مدت زمان تحصیل در موسسه های پلی تکنیک

تحصیل کارشناسی در پرتغال

در حدود 4 تا 6 سال

در حدود 3 تا 4 سال

تحصیل کارشناسی ارشد در پرتغال

در حدود 2 سال

در حدود 2 سال

تحصیل دکتری در پرتغال

در حدود 3 تا 4 سال

انواع مراکز آموزش عالی در پرتغال

مراکز آموزش عالی در پرتغال به دو گروه تقسیم می شوند که هر دو گروه شرایط بسیار خوبی را برای تحصیل دانشجویان بومی و بین المللی فراهم کرده اند. دو گروه مراکز آموزش عالی در پرتغال عبارت اند از:

·         دانشگاه ها Universities in Portugal

دانشگاه های پرتغال بر آموزش و پژوهش نظری تمرکز دارند. پرتغال دارای دانشگاه ‌های خصوصی و دانشگاه‌ های دولتی است و دانشگاه‌ های خصوصی دارای هزینه تحصیلی و شهریه بالاتری می باشند. پرتغال خانه یکی از قدیمی ترین دانشگاه های اروپا، دانشگاه کویمبرا است که در سال 1290 تاسیس شد. بسیاری از دانشگاه های پرتغال با برخی از دانشگاه های برتر جهان همکاری های علمی و پژوهشی دارند و به دانشجویان اجازه می دهند از طریق مبادله و یا انتقال واحدهای درسی  در کشورهای دیگر ادامه تحصیل دهند. برخی از برنامه های تحصیلی دانشگاه های پرتغال به زبان انگلیسی ارائه می ‌شوند که بیشتر مختص دانشجویان بین ‌المللی است. رشته های تحصیلی دانشگاه های پرتغال از حقوق و پزشکی تا رشته های علوم انسانی، انرژی های تجدیدپذیر و بیوتکنولوژی را شامل می شود.

·         موسسه های پلی تکنیک Polytechnic institutes in Portugal

موسسه های پلی تکنیک در پرتغال برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد را ارائه می دهند، اما دوره های دکتری در این مراکز تدریس نمی شوند. موسسه های پلی تکنیک به آموزش حرفه ای تخصصی و دوره های آموزشی مبتنی بر حرفه، مانند رشته های مهندسی و پرستاری می پردازند. موسسه های پلی تکنیک در پرتغال به دلیل تمرکز قوی بر یادگیری عملی شناخته شده هستند. این موسسه ها طیف گسترده ای از دوره های فنی و برنامه های حرفه ای را ارائه می دهند و دانشجویان را برای مشاغل در زمینه های مختلف از جمله مهندسی، طراحی و فناوری آماده می کنند. تمرکز این موسسه ها بر یادگیری مبتنی بر پروژه های مهارتی و کسب آمادگی برای تفکر انتقادی، حل مسئله و کار گروهی است. یکی از شناخته شده ترین موسسه های پلی تکنیک در پرتغال، مؤسسه پلی تکنیک پورتو Polytechnic Institute of Porto است که به دلیل وجود برنامه های مهندسی، طراحی و فناوری خود شناخته شده است. دانشجویان بین المللی می توانند در چندین مرکز تحقیقاتی این موسسه با تمرکز بر فناوری های پیشرفته مانند انرژی های تجدیدپذیر، شهرهای هوشمند و حمل و نقل پایدار مهارت های آموزش حرفه ای را فراگیرند.

تفاوت دانشگاه ها و موسسه های پلی تکنیک پرتغال در یک نگاه

مراکز آموزش عالی در پرتغال

مقاطع تحصیلی

توضیحات

دانشگاه ها  universidade

-کارشناسی

-کارشناسی ارشد

دکتری

-برنامه های تحصیلی دانشگاه ها آکادمیک و نظری

-دارای هزینه های تحصیلی بالاتر

-کسب آمادگی برای ورود به مقطع تحصیلی بالاتر

موسسه های پلی تکنیک

Politénico

-کارشناسی

-کارشناسی ارشد

-برنامه های تحصیلی موسسه های پلی تکنیک کاربردی و حرفه ای

-دارای هزینه های تحصیلی کمتر

-کسب مهارت های عملی برای کار پس از فارغ التحصیلی

موسسه های پلی تکنیک پرتغال

·         تحصیل در پرتغال در مقطع کارشناسی

دانشجویان برای تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه های پرتغال باید دارای مدرک دیپلم و مدرک دوره پیش دانشگاهی باشند. متقاضیانی که فاقد مدرک پیش دانشگاهی می باشند می توانند دوره پیش دانشگاهی را در کشور پرتغال بگذرانند و سپس ترم تحصیلی را آغاز کنند. متقاضیان علاوه بر مدارک تحصیلی باید گواهی تمکن مالی را ارائه دهند. مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی در پرتغال در حدود ۴ سال است و باید بین ۱۸۰ تا ۲۴۰ واحد درسی را بگذرانند. زبان تحصیل در مقطع کارشناسی پرتغال زبان پرتغالی و انگلیسی است. دانشگاه های دولتی پرتغال هزینه های کمتری دارند اما متقاضی باید به زبان پرتغالی تسلط داشته باشد. برای تحصیل در مقطع کارشناسی در پرتغال، دانشجویان بین ‌المللی نیاز به ارائه کارنامه تحصیلات متوسطه دیپلم دارند و همچنین باید یک آزمون ورودی را نیز بگذرانند. دانشگاه های برتر پرتغال برای تحصیل در پرتغال مقطع کارشناسی عبارت است از:

  • University of Porto دانشگاه پورتو
  • University of Lisbon دانشگاه لیسبون
  • Catholic University of Portugal دانشگاه کاتولیک پرتغال
  • University of Aveiro دانشگاه آویرو
  • University of Coimbra دانشگاه کویمبرا
  • NOVA University of Lisbon دانشگاه NOVA لیسبون

·         تحصیل در پرتغال در مقطع کارشناسی ارشد

دانشجویان بین المللی برای تحصیل در پرتغال در مقطع کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس  باید دارای مدرک کارشناسی باشند. مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ۲ سال با گذراندن ۹۰ تا ۱۲۰ واحد درسی است. زبان تحصیل مقطع کارشناسی ارشد پرتغال زبان انگلیسی و پرتغالی است. دانشجویان بین المللی برای تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان، باید دارای مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس با نمره ۶ یا ۶.۵ باشند. دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه هایی را دارند که به زبان پرتغالی تدریس می کنند، می توانند قبل از شروع ترم تحصیلی در دوره های آمادگی زبان پرتغالی شرکت کنند و پس از کسب نمره و مهارت لازم در این دانشگاه ها مشغول تدریس شوند. از بهترین دانشگاه های برتر پرتغال برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد موارد زیر را می توان نام برد:

  • University of Porto دانشگاه پورتو
  • University of Lisbon دانشگاه لیسبون
  • Catholic University of Portugal دانشگاه کاتولیک پرتغال
  • University of Aveiro دانشگاه آویرو
  • University of Beira Interior دانشگاه بیرا
  • ISCTE-University Institute of Lisbon
  • University of Coimbra دانشگاه کویمبرا
  • University of Minho دانشگاه مینهو
  • NOVA University of Lisbon دانشگاه NOVA لیسبون
  • University of Algarve دانشگاه آلگاروه

·         تحصیل در پرتغال در مقطع دکتری

متقاضیان تحصیل دکتری در پرتغال باید دارای مدرک کارشناسی ارشد باشند. طول مدت زمان تحصیل دکتری بین ۳ تا ۵ سال و زبان تحصیل انگلیسی و پرتغالی است. دانشجویان در این مقطع نیاز به داشتن یک سوپروایزر علمی و استاد راهنما دارند. دانشجویان در ترم های اول مقطع دکترا به فراگیری دروس و در ترم های بعد به تحقیق و پژوهش علمی می پردازند. پس از تمام شدن دوره تحصیلی دانشجو باید به دفاع از تز و پایان نامه دکترا بپردازد تا بتواند مدرک دکترا را دریافت کند. مهم ترین مدارک لازم برای پذیرش در مقطع دکترا پرتغال مقاله های تحقیقی چاپ شده در ژورنال های علمی جهان و معدل بالای ۱۷ دوره کارشناسی ارشد می باشد.

شرکت در آزمون های ورودی دانشگاه های پرتغال

سیستم پذیرش تحصیلی در پرتغال شامل آزمون ‌های ورودی است که بر اساس ملیت و کشور دانشجویان بین المللی متفاوت است. دانشجویان از کشورهای اتحادیه اروپا یا اخیراً ساکن پرتغال می توانند در آزمون ملی پرتغال شرکت کنند. دانشجویان از کشورهای غیر اتحادیه اروپا امکان شرکت در آزمون های ورودی در سفارت پرتغال در کشور خود را دارند. دانشجویان بین المللی برای تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه های پرتغال باید در آزمون ورودی ویژه رشته پزشکی شرکت کنند. از آزمون های ورودی دانشگاه های پرتغال موارد زیر را می توان نام برد:

  • آزمون CPE
  • آزمون CAE
  • آزمون تافل TOEFL
  • آزمون آیلتس IELETS
  • آزمون PTEA

تحصیل در پرتغال به زبان انگلیسی

وجود دوره های و برنامه های تحصیلی به زبان انگلیسی یکی از دلایل تحصیل دانشجویان بین المللی و به ویژه ایرانی ها در دانشگاه ها و موسسه های پلی تکنیک پرتغال است. امکان تحصیل در پرتغال به زبان انگلیسی از مزایای تحصیل در این کشور محسوب می شود. دانشگاه های پرتغال برنامه های تحصیلی مختلفی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند. از مهم ترین و محبوب ترین برنامه های تحصیلی که به زبان انگلیسی در دانشگاه های پرتغال ارائه می شوند، موارد زیر را می توان نام برد:

رشته های علوم مهندسی (مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی الکترونیک و غیره)

رشته های علوم پزشکی (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و غیره)

رشته های علوم کامپیوتر

رشته مهندسی پزشکی

رشته پرستاری  

رشته های امور مالی 

تحصیل به زبان انگلیسی در پرتغال

تحصیل در پرتغال بدون مدرک زبان

آیلتس یا سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی، یکی از الزامات ضروری برای تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان در سراسر جهان به عنوان اثبات توانایی های زبان انگلیسی است. اما خبر خوب اینکه امکان تحصیل در پرتغال بدون مدرک زبان و مدرک آیلتس نیز وجود دارد. بسیاری از دانشگاه ها و کالج ها در پرتغال به شرطی که دانشجو در مقطع تحصیلی قبل به زبان انگلیسی تحصیل کرده باشد، مدرک آیلتس را از دانشجو درخواست نمی کنند. گرچه دارا بودن مدرک زبان انگلیسی آیلتس، تافل، کمبریج یا Ibt و یا حتی مدرک زبان پرتغالی CIPLE دانشجویان بین المللی می تواند احتمال اخذ ویزای تحصیلی کشور پرتغال را افزایش دهد. زبان تدریس در بیشتر دانشگاه های پرتغال زبان پرتغالی است، اما چندین رشته و برنامه تحصیلی در دانشگاه های پرتغال به زبان انگلیسی نیز تدریس می شوند و خبر خوب این که تعداد دوره هایی که به زبان انگلیسی تدریس می شوند، به ویژه در سطح کارشناسی ارشد در حال افزایش است. یکی از معایب تحصیل در کشور پرتغال این است که دوره های آموزشی بسیار کمی به زبان انگلیسی در این کشور وجود دارد. چند  دانشگاه پرتغال که به زبان انگلیسی تدریس می کنند، عبارت است از:

دانشکده تجارت و اقتصاد کاتولیکا لیسبون Católica Lisbon School of Business & Economics

موسسه پلی تکنیک لیسبون  Polytechnic Institute of Lisbon

دانشگاه لیسبون University of Lisbon

دانشگاه الگاروه University of the Algarve

شرایط سنی تحصیل در پرتغال

به طور کلی دانشجویان بین المللی برای تحصیل در هر کشور و از جمله پرتغال باید دارای شرایط سنی مناسب باشند. در واقع دارا بودن شرایط سنی خاص از شرایط مهم تحصیل در بسیاری از کشورها می باشد، اما از الزامات و شرایط مهم تحصیل در پرتغال نمی باشد. گرچه در برخی مواقع بالا بودن سن دانشجو به دلیل برخورداری از شرایط تحصیلی عالی ندیده گرفته می شود، اما دارا بودن شرایط سنی تحصیل در پرتغال می تواند احتمال اخذ ویزای تحصیلی را افزایش دهد.

مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی پرتغال

دانشجویان بین المللی برای تحصیل در دانشگاه های پرتغال باید مدارک لازم را برای اخذ پذیرش تحصیلی و اخذ ویزای تحصیلی ارائه دهند. مدارک تحصیلات در مقاطع تحصیلی قبل باید در نسخه اصلی و با ترجمه انگلیسی باشند. مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های پرتغال عبارت است از:

  • آخرین مدارک تحصیلی متقاضی
  • برای پذیرش مقطع کارشناسی: مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی
  • برای پذیرش مقطع کارشناسی ارشد: مدرک کارشناسی و ریز نمره ها
  • برای پذیرش مقطع دکترا: مدرک کارشناسی ارشد و ریزنمره ها
  • انگیزه نامه تحصیلی قوی
  • توصیه نامه از اساتید مقطع قبل
  • مدرک مهارت زبان انگلیسی
  • فرم تکمیل شده درخواست پذیرش تحصیلی
  • نتیجه لازم از آزمون ورودی (بیشتر در هنگام درخواست برای مقطع کارشناسی)
  • گواهی تمکن مالی برای اثبات توانایی تامین هزینه های زندگی و تحصیل در پرتغال
  • گواهی مبنی بر اتمام دوره دبیرستان یا مقطع کارشناسی
  • رسید پرداخت هزینه درخواست در حدود 50 یورو
  • نمونه کارها (فقط برای برخی از مقاطع تحصیلی لازم است)

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی کشور پرتغال

دانشجویان بین المللی بر اساس ملیت خود نیاز به اخذ ویزای تحصیلی و ارسال مدارک لازم برای ویزای تحصیلی پرتغال دارند. قوانین ویزا برای دانشجویان بین المللی در پرتغال به ملیت دانشجو و مدت دوره بستگی دارد:

  • برای دوره تحصیلی بیشتر از 3 ماه:

شهروندان غیر اتحادیه اروپا و غیر منطقه اقتصادی اروپا: نیاز به اخذ ویزای تحصیلی و مجوز اقامت

شهروندان اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس: نیاز به اخذ ویزای تحصیلی و مجوز اقامت در سازمان های محلی

  • برای دوره تحصیلی کمتر از 3 ماه:

شهروندان غیر اتحادیه اروپا و غیر منطقه اقتصادی اروپا: نیاز به اخذ ویزای دانشجویی فقط برای ملیت هایی که به ویزای شینگن پرتغال نیاز دارند.

دانشجویان بین المللی با ارسال مدارک لازم برای ویزای تحصیلی پرتغال و اخذ این ویزا می توانند برای تحصیل در دانشگاه های این کشور آماده شوند. مدارک لازم برای ویزای تحصیلی پرتغال عبارت است از:

  • پاسپورت معتبر یا سند مسافرتی
  • نامه پذیرش از دانشگاه و رشته مورد نظر در پرتغال
  • رسید پرداخت هزینه های تحصیل
  • ارائه مدارک دریافت بورسیه در مقطع قبل
  • دو عکس در اندازه پاسپورت، اخیراً گرفته شده
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزای دانشجویی پرتغال
  • اثبات دارا بودن تمکن مالی کافی برای تامین هزینه های زندگی و تحصیل در مدت تحصیل در پرتغال از طریق ارائه صورت حساب های بانکی، بورسیه تحصیلی، اثبات کمک مالی یا اثبات حمایت مالی
  • مدرک اقامت در پرتغال (قرارداد اجاره خانه و آپارتمان، گواهی خوابگاه دانشجویی یا یک دعوت نامه از یکی از اعضای خانواده و یا دوستی باشد که دانشجو با آن ها در پرتغال زندگی خواهد کرد)
  • گواهی عدم سوء پیشینه و سوابق کیفری
  • گواهی بیمه سلامت مسافرتی شینگن
  • بیمه درمانی از یک شرکت خصوصی بیمه در پرتغال

ددلاین برای درخواست پذیرش دانشگاه

ددلاین اپلای دانشگاه های پرتغال

به طور کلی 3 نوبت ددلاین یا مهلت ارسال نامه درخواست برای تحصیل دانشجویان بین المللی در پرتغال وجود دارد. دوره های دانشگاهی در پرتغال بیشتر در پاییز یا بهار شروع می شوند. ددلاین ها در هر دانشگاه متفاوت است و دوره های تحصیلی در همان دانشگاه ممکن است مهلت های متفاوتی داشته باشند. مدت زمان اعلام نتیجه درخواست اپلای یک تا 2 ماه بعد از پایان مهلت و ددلاین اپلای است. برخی از ددلاین های ارسال درخواست پذیرش تحصیلی در دانشگاه های پرتغال عبارتند از:

اولین مهلت درخواست: از ماه اپریل تا ماه می

مهلت درخواست دوم: از ماه ژوئن تا ماه جولای

مهلت درخواست سوم: از ماه آگوست تا ماه سپتامبر

لیست بهترین دانشگاه های پرتغال در سال 2023-2024

با این که پرتغال کشور کوچکی است، اما دانشگاه های آن در فهرست بهترین دانشگاه های جهان و دارای رتبه های برتر و زیر 500 تا 100 می باشند. در جدول زیر بهترین دانشگاه های پرتغال در سیستم های رتبه بندی جهانی در سال 2023 ارائه شده اند:

دانشگاه های برتر پرتغال

THE 2023

QS 2023

ARWU 2022

Catholic University of Portugal

دانشگاه کاتولیک پرتغال

351-400

801-1000

University of Porto

دانشگاه پورتو

401-500

274

201-300

University of Lisbon

دانشگاه لیسبون

501-600

=335

201-300

University of Coimbra

دانشگاه کویمبرا

601-800

=438

501-600

NOVA University of Lisbon

دانشگاه NOVA لیسبون

601-800

=369

501-600

 

دانشگاه های برتر پرتغال 

دانشگاه های کشور پرتغال در رتبه بندی ها و رنکینگ های دانشگاه های برتر جهان دارای رتبه های برتر می باشند. وجود دانشگاه های برتر و بالا بودن سطح علمی و آموزشی دانشگاه ها و رتبه برتر این دانشگاه ها این کشور را به یکی از مقاصد برتر مهاجرت تحصیلی تبدیل کرده است و سبب شده مهاجرت تحصیلی به پرتغال طرفداران بسیاری داشته باشد. برخی از برترین دانشگاه های پرتغال عبارت اند از:

نام دانشگاه

رتبه جهانی

تعداد دانشجویان

توضیحات

دانشگاه لیسبون

رتبه جهانی 500

-به عنوان بزرگترین دانشگاه پرتغال

-دارای 18 کالج مختلف

دانشگاه پورتو

رتبه جهانی 400

بیش از 31.000 دانشجو

-دانشگاه دولتی پرتغال

-واقع در شهر پورتو

دانشگاه نووالیسائو

رتبه جهانی 500

بیش از 19.500 دانشجو

-به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های پرتغال

-دارای رنکینگ های جهانی

دانشگاه کوئیمبرا

رتبه جهانی 501

بیش از 24.800 دانشجو

-از قدیمی ترین دانشگاه های پرتغال

-دارای تعداد زیادی دانشجوی بین المللی

خدمات موسسه میرداماد برای تحصیل در دانشگاه های پرتغال

هر سال بسیاری از متقاضیان ایرانی برای تحصیل در دانشگاه های پرتغال درخواست می دهند، اما درصد بسیار کمی از این متقاضیان با موفقیت می توانند پذیرش تحصیلی را دریافت کنند. توصیه ما مشاوران موسسه مهاجرتی در شیراز و سایر شهرستان ها به همه این متقاضیان این است که به جای صرف پول و وقت فراوان و بدون گرفتن نتیجه درست با وکلا و مشاوران آگاه در این حوزه مشاوره کنید. مشاوران موسسه ما با آگاهی از جدیدترین قوانین و شرایط تحصیل در پرتغال کمک می کنند تا در کمترین زمان ممکن و با پایین ترین هزینه پذیرش تحصیلی دانشگاه پرتغال را دریافت کنید.

از جمله خدمات موسسه میرداماد برای تحصیل در دانشگاه های پرتغال می توان به ارائه اطلاعات لازم در مورد شرایط اخذ پذیرش، شرایط اخذ ویزای تحصیلی، مدارک لازم برای ویزای تحصیلی پرتغال، مزایای تحصیل در پرتغال و شرایط اقامت پرتغال از طریق تحصیل اشاره کرد. اگر با شرایط تحصیل در پرتغال آشنا نیستید، همین حالا با وکلا و مشاوران موسسه مهاجرتی در تهران و یا سایر شهرستان ها تماس بگیرید و از مشاوره های رایگان و سودمند آن ها برخوردار شوید.

رشته های تحصیلی دانشگاه های پرتغال

دانشگاه های پرتغال برای تحصیل دانشجویان بین المللی در رشته هایی مانند بیوتکنولوژی، پزشکی، علوم اجتماعی و هنر در جهان شناخته شده اند. دانشگاه‌ های پرتغال دوره های تحصیلی انگلیسی زبان را برای بیشتر رشته‌ ها از علوم کامپیوتر تا رشته تجارت ارائه می‌ دهند. برخی از محبوب ترین رشته های تحصیل در پرتغال برای دانشجویان بین المللی عبارت است از:

کارشناسی ارشد در کسب و کار بین المللی

کارشناسی ارشد در امور مالی

کارشناسی ارشد در علوم اطلاعات

کارشناسی ارشد مهندسی عمومی

رشته های علوم پزشکی

رشته معماری و طراحی

رشته مدیریت تحصیل

رشته پرستاری

رشته های علوم مهندسی

رشته هنرهای آشپزی

بالاترین رتبه موضوعی  و بهترین رشته های تحصیلی هر دانشگاه پرتغال

رشته معماری از دانشگاه لیسبون

رشته مهندسی عمران از دانشگاه لیسبون

رشته علوم کشاورزی از دانشگاه پورتو

رشته علوم فیزیکی از دانشگاه پورتو

موضوعات مرتبط با ورزش از دانشگاه لیسبون

رشته تاریخ از دانشگاه لیسبون

رشته آمار از دانشگاه لیسبون

رشته داروسازی و فارماکولوژی از دانشگاه لیسبون

رشته حقوق از دانشگاه مینهو

رشته فناوری از دانشگاه لیسبون

هزینه تحصیل پزشکی در پرتغال

رشته های تحصیلی برتر دانشگاه های پرتغال در یک نگاه

رشته های تحصیلی برتر

زیر گروه های رشته تحصیلی

هزینه های تحصیلی

علوم پزشکی

پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و تغذیه

سالانه از حدود 7.000 تا 12.500 یورو

علوم

بیوتکنولوژی، ریاضیات کاربردی، IT و غیره

سالانه از حدود 3.000 تا 4.000 یورو

علوم اجتماعی

رشته های تحصیلی مختلف

سالانه از حدود 3.000 تا 4.000 یورو

مطالعات تجاری و بازرگانی

رشته های مختلف در حوزه تجاری

سالانه از حدود 4.000 تا 5.000 یورو

تحصیل پزشکی در پرتغال

دانشجویان بین المللی با دارا بودن شرایط تحصیل در پرتغال می توانند در رشته های علوم پزشکی این کشور مانند رشته های پزشکی و دندانپزشکی تحصیل کنند. دانشگاه پورتو با دارا بودن رتبه جهانی برتر یکی از بهترین دانشگاه های علوم پزشکی پرتغال است. دانشجویان مشغول به تحصیل در دوره پزشکی پرتغال می توانند مجوز اقامت تحصیلی را به مدت یک سال دریافت کنند. هزینه های تحصیل پزشکی در پرتغال به زبان پرتغالی سالانه در حدود ۳۵۰ تا ۵۵۰ یورو و هزینه تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی سالانه در حدود 1.200 تا 1.500 یورو می باشد. دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی پرتغال می توانند به منظور تامین بخشی از هزینه های زندگی و تحصیل خود در پرتغال از بورسیه اراسموس برخوردار شوند. این بورسیه که مختص دانشجویان دوره پزشکی و دندانپزشکی است، سالانه در حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ یورو می باشد. دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی پرتغال با شروع کارآموزی در بیمارستان ها و درمانگاه ها می توانند با اخذ مجوز کار دانشجویی بین ۱۰ تا ۲۰ ساعت در هفته کار کنند. بهترین دانشگاه های پرتغال برای تحصیل در رشته های علوم پزشکی در سال 2023-2024 عبارت اند از:

بهترین دانشگاه های پزشکی پرتغال در سال 2023

رتبه در میان کشورهای اروپایی (برای رشته پزشکی)

رتبه در جهان (برای رشته پزشکی)

درصد پذیرش دانشجو

واقع در شهر

تعداد دانشجویان

دانشگاه پورتو

University of Porto

114

325

59%

پورتو

1.911

دانشگاه کویمبرا

University of Coimbra

181

524

44%

کویمبرا

1.290

دانشگاه لیسبون

University of Lisbon

199

589

لیسبون

49.769

دانشگاه مینهو

University of Minho

236

702

براگا

19.077

دانشگاه آویرو

University of Aveiro

308

958

آویرو

13.000

هزینه تحصیل در پرتغال 

دانشگاه های پرتغال از جمله دانشگاه های مقرون به صرفه در سراسر اروپا هستند. دانشگاه های دولتی پرتغال در بیشتر موارد هزینه های مقرون به صرفه تری از دانشگاه های خصوصی دارند. هزینه های تحصیلی در مقاطع تحصیلی مختلف پرتغال در دانشگاه های خصوصی بر اساس دانشگاه، دوره و محل انتخابی دانشجو متفاوت است. هزینه های تحصیلی در جدول زیر برای دانشجویان اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا است و دانشجویان از کشورهای غیر اتحادیه اروپا باید شهریه بالاتری بپردازند:

  • هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی پرتغال در مقطع کارشناسی ارشد سالانه حدود 1200 تا 1400 یورو است.
  • هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی پرتغال در مقطعD. سالانه حدود 3500 تا 4000 یورو است.
  • هزینه های تحصیل در دانشگاه های خصوصی پرتغال سالانه تا بیش از 7.000 یورو می باشد.
  • هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه مادیرا سالانه در حدود 4000 یورو است.
  • هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آویرو سالانه در حدود 4500 تا 5500 یورو است.

هزینه زندگی دانشجویی در پرتغال 

هزینه های زندگی دانشجویی در پرتغال بر اساس استانداردهای کشورهای اروپای غربی نسبتاً مقرون به صرفه و مناسب است. البته هزینه های زندگی دانشجویی در شهرهای بزرگ پرتغال مانند لیسبون و پورتو بالاتر از شهرهای کوچک و دورافتاده است. پرتغال کمترین هزینه زندگی را در اروپای غربی ارائه می دهد و تقریباً همه چیز، از محل اقامت گرفته تا خواربار، دارای هزینه های مقرون به صرفه است. با احتساب اجاره بها، یک دانشجوی بین المللی به همراه همسر خود ماهانه در حدود 2.500 دلار هزینه زندگی دارند.

هزینه اقامت دانشجویی در یک آپارتمان یک خوابه

ماهانه در حدود 400 دلار

هزینه اقامت دانشجویی در یک آپارتمان دو خوابه

ماهانه در حدود 800 دلار

هزینه اقامت در خوابگاه های دانشجویی متعلق به دانشگاه

ماهانه در حدود 400 یورو

هزینه اقامت در سالن های دانشجویی توسط اپراتورهای بین المللی

ماهانه از حدود 595 یورو به بالا

هزینه های خورد و خوراک

ماهانه در حدود 400 دلار

هزینه صرف غذا در یک رستوران معمولی

از حدود 9 تا 12 دلار

هزینه های مصرف انرژی (برق، آب، گرمایش و سرمایش و دفع زباله)

ماهانه از حدود 100 دلار

بیمه درمانی معتبر

ماهانه در حدود 75 دلار

هزینه اینترنت

ماهانه در حدود 65 دلار

هزینه حمل و نقل عمومی

ماهانه در حدود 150 دلار

هزینه یک بلیط سینما

در حدود 7 یورو

بورسیه تحصیلی پرتغال برای دانشجویان بین المللی

دانشگاه های پرتغال بورسیه های تحصیلی با بودجه کامل را در 2023 – 2024 به دانشجویان بومی و بین المللی اعطا می کنند. برخی از بورسیه ها نیاز به ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس دارند و برخی از بورسیه ها بدون نیاز به ارائه مدرک آیلتس می باشند و فقط نیاز به تسلط به زبان انگلیسی دارند. در ادامه برخی از بورسیه های تحصیلی در پرتغال برای دانشجویان بین المللی در سال 2023 – 2024 ارائه شده است:

بورسیه های تحصیلی پرتغال

دانشگاه

مقطع تحصیلی

پوشش بورسیه

رشته های تحصیلی

دانشجویان بین المللی/ بومی

جوایز بین المللی کارشناسی ارشد دانشگاه آویرو پرتغال Portugal University of Aveiro Masters International Awards

دانشگاه آویرو

کارشناسی ارشد

تامین مالی برخی هزینه های تحصیلی

همه رشته ها و برنامه های تحصیلی

دانشجویان بین المللی

200 جایزه شایستگی در مقطع کارشناسی در دانشگاه کویمبرا، پرتغال 200 Merit Undergraduate Awards at University of Coimbra, Portugal

دانشگاه کویمبرا

کارشناسی

تامین مالی برخی هزینه های تحصیلی

همه رشته ها و برنامه های تحصیلی

دانشجویان بین المللی

بورسیه تحصیلی لیسبون MBA در پرتغال Lisbon MBA Scholarship in Portugal

-دانشکده تجارت و اقتصاد کاتولیکا لیسبون

-دانشکده تجارت و اقتصاد NOVA

کارشناسی ارشد، MBA

تامین مالی برخی هزینه های تحصیلی

مدیریت کسب و کار

دانشجویان بین المللی

بورسیه های کارشناسی ارشد Erasmus Mundus SERP-Chem Master Scholarships

Masters

در بیشتر دانشگاه های پرتغال

کارشناسی ارشد

تامین مالی برخی هزینه های تحصیلی

رشته های حقوق، تجارت و ارتباطات

دانشجویان بین المللی، دانشجویان اتحادیه اروپا، دانشجویان غیر اروپایی و دانشجویان از کشورهای فرانسه، ایتالیا، پرتغال و لهستان

بورسیه شایستگی Merit scholarship

دانشگاه پورتو و کالج های آن

کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری

تامین مالی برخی هزینه های تحصیلی

دانشجویان بین المللی

بورسیه تحصیلی SAUSP Scholarship

دانشگاه پورتو

کارشناسی، کارشناسی ارشد و

کارشناسی ارشد پیوسته

هزینه های اقامت دانشجویی، خورد و خوراک، حمل و نقل و دیگر هزینه های تحصیلی

دانشجویان بین المللی

بورسیه علمی Scientific Scholarship

دانشگاه پورتو

کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری

 

دانشجویان بین المللی

بورسیه تحصیلی فول فاند Fully-Funded

بیشتر دانشگاه های پرتغال

در تمام مدت تحصیل کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری

همه هزینه های تحصیلی، شهریه و هزینه های زندگی

دانشجویان بین المللی

شرایط تحصیل رایگان در پرتغال

به طور کلی شرایط تحصیل رایگان و بدون پرداخت هیچ هزینه ای برای دانشجویان بین المللی در هیچ کدام از کشورهای جهان وجود ندارد. گرچه با برخی روش ها می توان هزینه های تحصیلی را کاهش داد و شرایط تحصیل کم هزینه را فراهم کرد. برخی از مهم ترین روش های شرایط تحصیل رایگان در پرتغال و یا شرایط تحصیل کم هزینه عبارت است از:

·         برخورداری از بورسیه های تحصیلی پرتغال

دانشجویان بین المللی با دارا بودن شرایط تحصیلی عالی و یا شایستگی های تحصیلی با دریافت بورسیه های فول فاند دانشگاه های پرتغال می توانند همه هزینه های تحصیلی و بخش زیادی از هزینه های زندگی خود را تامین کنند.

·         امکان تحصیل در دانشگاه های دولتی پرتغال

دانشجویان بین المللی که دارای مدرک زبان پرتغالی در سطح B1 و B2 باشند، می توانند در دانشگاه های دولتی پرتغال با پرداخت هزینه ای اندک تحصیل کنند. دانشگاه های خصوصی و زبان انگلیسی پرتغال دارای هزینه های تحصیلی و شهریه بالا می باشند.

·         امکان کار و اشتغال دانشجویی در حین تحصیل در پرتغال

دانشجویان بین المللی با دارا بودن شرایط اخذ مجوز کار دانشجویی و کار و اشتغال در این کشور می توانند بخش زیادی از هزینه های تحصیلی و زندگی خود را از محل درآمد کار دانشجویی تامین و شرایط تحصیل کم هزینه را فراهم کنند.

کار دانشجویی در پرتغال

دانشجویان بین المللی از کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پرتغال فقط می توانند 20 ساعت در هفته به طور پاره وقت و در همه تعطیلات رسمی به طور تمام وقت در حین تحصیل به کار و اشتغال دانشجویی بپردازند. برای کار در پرتغال در حین تحصیل دانشجویان باید دارای ویزای دانشجویی، مجوز اقامت پرتغال و مجوز SEF کار در پرتغال باشند. دانشجویان دکترا می توانند با اخذ مجوز کار دانشجویی در حدود ۳۰ ساعت در هفته کار کنند و بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی در پرتغال را تامین کنند. مدت زمان کار دانشجویی پاره وقت برای هر مقطع تحصیلی در پرتغال عبارت است از:

مقطع تحصیلی

مدت زمان مجاز کار پاره وقت دانشجویی

میزان درآمد

کارشناسی

هفته ای 10 ساعت

هر ساعت از 8 تا 10 یورو

کارشناسی ارشد

هفته ای 20 ساعت

هر ساعت 10 تا 12 یورو

دکتری

هفته ای 30 ساعت

هر ساعت در حدود 15 یورو

کار دانشجویی در پرتغال

ویزای همراه دانشجویی پرتغال

دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در دانشگاه های پرتغال را دارد، قبل از هر اقدامی نیاز به اخذ ویزای تحصیلی دارد. دانشجویی که ویزای تحصیلی پرتغال را دریافت کرده باشد، می تواند ویزای همراه را نیز اخذ کند. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در پرتغال می توانند برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود ویزای همراه پرتغال را دریافت کنند. ارائه مدارک محل اقامت و گواهی تمکن مالی برای اخذ ویزای همراه پرتغال الزامی است. اعضای خانواده باید پس از اقامت دانشجو در پرتغال برای ویزای همراه خانواده درخواست دهند. همسر دانشجوی بین المللی و فرزندان زیر 18 سال وی با اخذ ویزای همراه اجازه کار و تحصیل رایگان در مدارس دولتی پرتغال را دارند. اعضای خانواده واجد شرایط اخذ ویزای همراه پرتغال عبارتند از:

همسر یا شریک ثبت نام شده و یا همسر دارای نام خانوادگی دانشجو

فرزندان کمتر از 18 سال و فرزندان خوانده ها

فرزندان بالغ (مجرد) و وابسته یا دچار بیماری و ناتوانی جسمی

خوابگاه دانشجویی در پرتغال

دانشجویان بین المللی که به دنبال مقصدی برای تحصیل در خارج از کشور با سواحل بکر، دانشگاه های جهانی و زندگی شبانه پر جنب و جوش هستند، کشور پرتغال گزینه مناسبی است. این کشور که شبه جزیره ایبری Iberian Peninsula را با همسایه خود اسپانیا به اشتراک می گذارد، دارای تاریخ طولانی و افتخارآمیزی همراه با آب و هوای معتدل و مطلوب برای هر دانشجوی بین المللی است. پرتغال برای دانشجویان بین المللی گزینه هایی مانند اقامتگاه های متعلق به دانشگاه، آپارتمان های خصوصی و سالن های دانشجویی را ارائه می دهد که توسط شرکت های خصوصی اداره می شود. هزینه های محل اقامت بزرگترین هزینه ای است که هر دانشجوی بین المللی چه از طریق خرید خانه و چه اجاره ملک در پرتغال با آن مواجه است. هزینه های اجاره در شهرهای کوچک پرتغال از حدود 400 دلار در ماه برای یک آپارتمان یک خوابه تا 800 دلار برای یک آپارتمان دو خوابه در نوسان است. آپارتمان‌های ارزان‌ تر ممکن است منبع گرمایی نداشته باشند و یا دارای آسانسور نباشند. هزینه های اجاره خانه در لیسبون، پایتخت این کشور از حدود 1000 دلار در ماه شروع می شود.

موقعیت کار پس از تحصیل در پرتغال

سیستم دانشگاهی پرتغال با ارائه دانش و علم، فناوری و همچنین مهارت آموزی و برگزاری دوره های عملی دانشجویان را برای کار و اشتغال پس از تحصیل آماده می کند. دانشگاه‌ های پرتغال موظفند پس از فارغ ‌التحصیلی، در مورد شغل اولیه فارغ التحصیلان گزارش دهند. در واقع اطمینان از استخدام فارغ التحصیل چه در محیط دانشگاه و چه در خارج از آن از مسئولیت های دانشگاه های پرتغال است. برنامه های مقطع کارشناسی ارشد پرتغال به جای انتقال دانش تئوری در حوزه های علمی بر ارائه مهارت و کارآموزی عملی و کسب شایستگی در یک حوزه کاری و حرفه ای تمرکز می کنند. نتیجه این برنامه ها ارائه رزومه علمی تحصیلی قوی فارغ التحصیلان و مهارت های کسب شده برای اشتغال در بازار کار پرتغال پس از فارغ التحصیلی از مقطع کارشناسی ارشد است. امکان فراگیری زبان پرتغالی برای کار یا ادامه تحصیل در مقطع دکترا در کشور پرتغال یا برزیل عالی است. تحصیل در مقطع دکترا در پرتغال یک موفقیت چشمگیر است و باید دانشجو را برای طیف وسیعی از چشم اندازهای شغلی آماده کند. اگر فارغ التحصیلان شغل مناسب را در این کشور پیدا کردند، باید قبل از انقضای ویزای دانشجویی برای تغییر آن به ویزای کار اقدام کنند. درخواست اخذ ویزای کار پرتغال ظرف 30 روز قبل از انقضای ویزای دانشجویی پذیرفته نمی شود. اگر اعتبار ویزای دانشجویی فارغ التحصیل دانشگاه پرتغال قبل از اخذ ویزای کار این کشور تمام شود، فارغ التحصیل باید به کشور خود بازگردد و از آن جا برای اخذ ویزای کار پرتغال درخواست دهد. 

از مهم ترین مزایای تحصیل در پرتغال

مزایای تحصیل در پرتغال

دانشجویان بین المللی با مهاجرت به پرتغال و تحصیل در این کشور از مزایای فراوان تحصیل در این کشور اروپایی برخوردار می شوند. برخی از مهم ترین این مزایا عبارت است از:

  • اعتبار علمی و جهانی مدارک دانشگاه های پرتغال
  • مقرون به صرفه بودن هزینه های تحصیلی در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی
  • پایین بودن هزینه های زندگی در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی
  • برخورداری دانشجویان بین المللی از بورسیه های تحصیلی
  • امکان اخذ مجوز کار دانشجویی و کار در حین تحصیل
  • پذیرش مدارک دانشگاهی پرتغال در کشورهای دیگر
  • تحصیل در پرتغال بدون مدرک زبان
  • امکان رفت و آمد به کشورهای حوزه شینگن بدون نیاز به اخذ ویزا
  • عدم محدودیت سنی برای تحصیل در دانشگاه های پرتغال
  • امکان اخذ اقامت دائم و تابعیت پرتغال پس از ۵ سال کار و زندگی در پرتغال.
  • فراگیری زبان پرتغالی به عنوان دومین زبان پرگویش در آمریکای لاتین و یکی از 10 زبان پرگویش در آفریقا
  • کیفیت بالای سیستم دانشگاهی در پرتغال

معایب تحصیل در پرتغال

تحصیل در دانشگاه های پرتغال علاوه بر مزایای بسیار دارای معایب و مشکلاتی نیز هست. در واقع معایب و مشکلات تحصیل در پرتغال به دلیل زیاد و برجسته بودن مزایای تحصیل در این کشور کمتر به چشم می آیند. از مهم ترین معایب تحصیل در پرتغال برای دانشجویان بین المللی موارد زیر را می توان نام برد:

  • عدم ارائه بسیاری از رشته ها و برنامه های تحصیلی به زبان انگلیسی
  • دشواری فراگیری زبان پرتغالی
  • بالا بودن هزینه تحصیل در دانشگاه‌ های خصوصی به زبان انگلیسی
  • افزایش هزینه های اجاره بها برای دانشجویان بین المللی
  • عدم صدور ویزای همراه خانواده به همراه ویزای اقامت تحصیلی دانشجو
  • پایین بودن سطح حقوق و درآمد (حداقل دستمزد در پرتغال، بر اساس آمار یورواستات Eurostat‘s statistics ماهانه در حدود 700 یورو است که در مقایسه با حداقل دستمزد در فرانسه یا آلمان بیش از 1.500 یورو بسیار پایین است.)

سخن آخر

در این مقاله در مورد تحصیل در پرتغال در سال 2023-2024 اطلاعات جالبی ارائه شد و به این پرسش ها پاسخ داده شد که چگونه در دانشگاه های پرتغال تحصیل کنیم؟ و آیا اخذ بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی امکان پذیر است؟ علاوه بر این در مورد شرایط اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های پرتغال توضیحات لازم ارائه شد. به طور کلی با همه موارد ذکر شده می توان گفت که کشور پرتغال یکی از مقرون به صرفه ترین و کم هزینه ترین مقصد مهاجرت تحصیلی با دارا بودن معتبرترین دانشگاه های اروپا است. ضمن این که با تحصیل در این کشور اروپایی دانشجو از مزایای فراوانی همچون زندگی در یک کشور اروپایی امن و آرام با همان استانداردها و کیفیت زندگی اروپایی برخوردار می شود. اگر با همه موارد ذکر شده در مورد تحصیل در پرتغال تردید دارید و هنوز سوالات و ابهامات فراوانی ذهن شما را به خود مشغول کرده است و در تصمیم گیری مردد هستید، مشاوران و کارشناسان موسسه مهاجرتی میرداماد راهنمایی های سودمندی به شما ارائه می دهند.

سوالات متداول درباره تحصیل در پرتغال

خیر. موسسه های پلی تکنیک در پرتغال برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد را ارائه می دهند، اما دوره های دکتری در این مراکز تدریس نمی شوند.

هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی پرتغال در مقطع کارشناسی ارشد سالانه حدود 1200 تا 1400 یورو است.

هزینه های تحصیل در دانشگاه های خصوصی پرتغال سالانه تا بیش از 7.000 یورو می باشد.

از روش های دریافت بورسیه های تحصیلی، تحصیل در دانشگاه های دولتی و کار و اشتغال پاره وقت می باشد.

بله. همسر دانشجوی بین المللی و فرزندان زیر 18 سال با اخذ ویزای همراه اجازه کار و تحصیل رایگان در مدارس دولتی پرتغال را دارند.

اخبار مرتبط

اسکرول به بالا