071-91009294  | 021-88724227  |

تحصیل در چک

تحصیل در چک

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

امروزه اغلب افراد در سراسر جهان خواهان مهاجرت به کشورهای پیشرفته اروپایی می باشند. یکی از سریع ترین راه های مهاجرت به کشورهای اروپایی، مهاجرت از طریق تحصیل می باشد و یکی از پرطرفدارترین کشورهای اروپایی که همه ساله افراد بسیاری از سراسر جهان برای تحصیل در دانشگاه های معتبر آن، به آنجا مهاجرت می کنند جمهوری چک می باشد. جمهوری چک واقع در اروپای مرکزی می باشد که از سال 2004 به عضویت اتحادیه اروپا درآمد و با کشورهای آلمان، اتریش، لهستان و اسلواکی همسایه می باشد.

تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک

تحصیل پزشکی در جمهوری چک

شرایط اعزام دانشجو و تحصیل در چک

جمهوری چک به عنوان زیباترین کشور شرق اروپا شناخته می شود که پس از رهایی از نفوذ شوروری اولین کشور بلوک شرق بود که از دیدگاه بانک جهانی به عنوان کشوری توسعه یافته شناخته شد. در این کشور در حدود 70 دانشگاه فعالیت می کنند که دو سوم آنها دانشگاه های خصوصی هستند. از این بین 18 دانشگاه در جمع 300 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. زبان اصلی آموزش در این کشور زبان چکی است اما محدوده ی آموزش به زبان های خارجی، به ویژه انگلیسی، در حال گسترده تر شدن است. در جمهوری چک هر سال تحصیلی به دو نیم سال زمستانی و بهاری تقسیم می شود. نمیسال زمستانی از نیمه های سپتامبر شروع شده و امتحانات آن در اواسط فوریه برگزار می شود. نیمسال بهاری نیز از اوایل فوریه آغاز شده و تا اواخر ژوئن ادامه می یابد.

در این کشور روش ارزیابی دانشجویان بسته به رشته ی مورد نحصیل متفاوت است. در برخی رشته ها در پایان هر نیمسال از دروس گذارنده شده امتحان گرفته می شود و در برخی رشته های دیگر در پایان هر مقطع تحصیلی آزمون جامع برگزار می گردد. موسسات تحصیلات عالی این کشور دوره های معتبری را برای مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا برگذار می کنند. این موسسات آموزش عالی می توانند دانشگاهی یا غیر دانشگاهی باشند. موسسات دانشگاهی عموما برای هر سه مدرک تحصیلی توانایی جذب دانشجو را دارند، در حالی که موسسات غیر دانشجویی غالبا مدرک کارشناسی ارائه می کنند.

تحصیل در چک به زبان انگلیسی

این کشور یک جای فوق العاده برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا کارشناسی است.
امروزه بیش از 37،000 دانشجوی خارجی در جمهوری چک تحصیل می کنند . شما می توانید زبان انگلیسی خود را از طریق یک دوره آمادگی زبان بهتر کنید تا بتوانید به زبان انگلیسی در چک تحصیل کنید : اگر شما می خواهید در برنامه تحصیلی به زبان انگلیسی در جمهوری چک شرکت کنید، باید اثبات کنید که مهارت های زبان شما به اندازه کافی مناسب برای شرکت در کلاس ها و درک سخنرانی ها است. این دوره ها همچنین شما را برای هر یک از آزمون های انگلیسی که دانشگاه ها از شما می گیرند آماده می کند.
تست انگلیسی زبان
برای درخواست تحصیل در جمهوری چک، باید یکی از مدارک زبان انگلیسی زیر را ارائه دهید.

  • TOEFL
  • آیلتس
  • C1 پیشرفته یا C2

ویزاهای اخذ شده

دانشگاه های جمهوری چک آموزش های عالی را ارائه می دهند . طیف وسیعی از رشته های مختلف در دانشگاه های چک ارائه می شود . این رشته ها شامل علم و فناوری ، انسان شناسی ؛ ادبیات و هنر وقانون هست . دانش آموزان در همه جا می توانند دوره های عالی در رشته های مورد نظر خود را پیدا کنند ، این دوره ها توسط بهترین استادان برگزار می شود . تحصیل در رشته های کارشناسی ارشد می تواند از یک تا سه سال طول بکشد. برنامه های کارشناسی ارشد بسیار تئوری هستند و دانش آموزان با یک امتحان دولتی نهایی و دفاع از پایان نامه در یک انجمن عمومی می توانند مدرک کارشناسی ارشد خود را بگیرند.

تحصیل در چک بدون مدرک زبان

در جمهوری چک امکان تحصیل با و بدون داشتن مدرک زبان ممکن است. انجام فرایند پذیرش در دانشگاه های چک در تمامی طول سال امکان پذیر است منتها از به دلیل تعداد محدود دانشگاه ها پیشنهاد میکنیم که هر چه سریع تر اقدام به پذیرش نمایید. در صورتی که قصد تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان این کشور را داشته باشید دانشگاه شما را ملزم میکند که ثابت کنید دانش زبان انگلیسی شما با چهارچوب معمول اروپا مطابقت دارد. برای این منظور معمول ترین راه ارائه ی مدرک زبان بین المللی معتبری نظیر (TOEFL، FEC، CAE و آیلتس با حداقل نمره ی 5/5) است. منتها اگر چنین مدرک بین المللی ای در اختیار ندارید از شما خواسته می شود تا در آزمون جایگزین انگلیسی ای به صورت آنلاین شرکت نمایید. در صورتی که در این آزمون حداقل نمره ی لازم را کسب کنید می توانید بدون ارائه ی مدرک زبان در جمهوری چک تحصیل نمایید.

تحصیل در چک لیسانس

در جمهوری چک دوره ی لیسانس بین 3 تا 4 سال طول می کشد. این مقطع تحصیلی عموما با یک ارزیابی نهایی به پایان می رسد که معمولا شامل ارائه و دفاع از تز می شود. فارغ التحصیلان کارشناسی در این کشور می توانند وارد بازار کار شده یا تحصیلاتشان را در رشته های مربوطه ادامه دهند. تحصیل در دانشگاه های دولتی به زبان چکی رایگان است و بسیاری از دانشگاه ها به مدت یک سال دوره های آموزش زبان برگزار می گنند که با شرکت در آنها می توان برای تحصیل و همچنین شرکت در آزمون های ورودی آماده شد. در صورتی که قصد تحصیل به زبان ها خارجی را داشته باشید مشمول پرداخت شهریه خواهید شد که البته در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی بسیار پایین تر است.

شرط اصلی برای ورود به دوره ی لیسانس به کسب نمره ی قبولی در دوره ی دبیرستان است و بنابراین تاییدیه ی فارغ التحصیلی از مدارک اساسی شما به حساب می آید. این مدرک بایستی به تایید سفارت جمهوری چک برسد. پس از آماده سازی و ارسال مدارک مورد نیاز و پرداخت هزینه ی ثبت نام ممکن است نیاز باشد تا فرد متقاضی در آزمون های ورودی شرکت کند. این آزمون می تواند آزمون کتبی یا مصاحبه ی شفاهی باشد. آزمون های ورودی معمولا در جمهوری چک برگزار می شوند اما راه هایی برای شرکت از خارج از مرزها نیز وجود دارد (مثلا از طریق اسکایپ). پس از پایان آزمون و تصمیم گیری از جانب مقامات دانشگاه، نامه ی پذیرش ارسال می شود که به کمک آن می توان برای گرفتن ویزا اقدام نمود.

تحصیل در چک کارشناسی ارشد

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در جمهوری چک به منزله فرصتی است برای یادگیری بیشتر در دانشگاه هایی که تحقیقات تاریخی را تجربه کرده اند و مورد ارزیابی دقیق قرار داده اند. دانشگاه های جمهوری چک با 600 سال سابقه تحصیلات عالی و برخی از قدیمی ترین و معتبر ترین دانشگاه های اروپای مرکزی می باشند. جمهوری چک ، محل خوبی برای تحصیل در رشته کارشناسی ارشد است. استادان مشهور و فارغ التحصیلان دانشگاه های چک، برخی از هنرمندان و متفکران مهم و تاثیرگذار در تاریخ اروپا را شامل می شوند – از رمان نویسانی چون فرانتس کافکا تا نظریه پردازان علمی نظیر مسیحی داپلر و آلبرت اینشتین. جمهوری چک یک پیشنهاد جذاب در زمینه تحصیلات تکمیلی را ارائه می دهد. دلایل بسیار مهمی برای تحصیل در چک وجود دارد که به شرح زیر آنها را برای شما ارائه می دهیم:

چشم اندازهای بین المللی مطلوب باعث شده بیش از 40000 دانشجوی بین المللی در دانشگاه های چک حضور یابند و دولت این کشور مایل است این تعداد را افزایش دهد و دوره های بیشتر را در تمام مقاطع به زبان انگلیسی تدریس و ارائه دهند.

تقریبا تمام هزینه های تحصیل و دوره های تحصیلی در دانشگاه های عمومی چک رایگان است، صرف نظر از ملیت هر فرد، هزینه ی زندگی در جمهوری چک با کیفیت عالی و با هزینه های پایین همراه است.

کشور چک در نزدیکی آلمان، لهستان، اسلواکی و اتریش قرار گرفته است و این کشور در مركز اروپا قرار دارد و از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است .

ویزای تحصیلی و دانشجویی در چک

دانشجویان بین المللی خارج از اتحادیه ی اروپا که به دنبال ادامه ی تحصیل در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا می باشند.
متقاضیانی که تا به حال در دانشگاه های چک سابقه ی تحصیل نداشته اند و یا اینکه مقطع دبیرستان را در این کشور نگذرانده باشند می توانند اقدام نمایند البته این امر شامل کرس های زبان و یا دوره های کوتاه مدت درسی نمی شود. و افرادی که در حال تحصیل در این کشور می باشند و یا اینکه به مدت ۶ ماه در این کشور تحصیل نموده باشند مستحق چنین موردی نمی باشند.

برای اخذ ویزای دانشجویی ابتدا باید از دانشگاه پذیرش بگیرید و سپس پروسه اخذ ویزا که شامل گرفتن وقت سفارت انجام می شود، داشتن نامه پذیرش و تمکن مالی از جمله مهم ترین مدارک اخذ ویزا می باشد.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش در جمهوری چک

  • ترجمه و اصل مدارک تحصیلی به انضمام ریز نمرات آن
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • ترجمه شناسنامه
  • بیوگرافیCV
  • انگیزه نامه
  • پاسپورت
  • مدرک زبان

سوالات متداول درباره شرایط تحصیل در چک

 در جمهوری چک هر سال تحصیلی به دو نیم سال زمستانی و بهاری تقسیم می شود. نیمسال زمستانی از نیمه های سپتامبر شروع شده و امتحانات آن در اواسط فوریه برگزار می شود. نیمسال بهاری نیز از اوایل فوریه آغاز شده و تا اواخر ژوئن ادامه می یابد.

تحصیل در رشته های کارشناسی ارشد می تواند از یک تا سه سال طول بکشد.

زبان اصلی آموزش در این کشور زبان چکی است اما محدوده ی آموزش به زبان های خارجی، به ویژه انگلیسی، در حال گسترده تر شدن است.

برای درخواست تحصیل در جمهوری چک، باید یکی از مدارک زبان انگلیسی زیر را ارائه دهید.

  • TOEFL
  • آیلتس
  • C1 پیشرفته یا C2

در جمهوری چک دوره ی لیسانس بین 3 تا 4 سال طول می کشد.

شرط اصلی برای ورود به دوره ی لیسانس به کسب نمره ی قبولی در دوره ی دبیرستان است و بنابراین تاییدیه ی فارغ التحصیلی از مدارک اساسی شما به حساب می آید. این مدرک بایستی به تایید سفارت جمهوری چک برسد. پس از آماده سازی و ارسال مدارک مورد نیاز و پرداخت هزینه ی ثبت نام ممکن است نیاز باشد تا فرد متقاضی در آزمون های ورودی شرکت کند. این آزمون می تواند آزمون کتبی یا مصاحبه ی شفاهی باشد. 

حدود ۶۰۰ الی ۸۰۰ دلار در هر ماه می باشد.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی بین ۲ تا ۱۵ هزار دلار می باشد که در دانشگاه های خصوصی و دولتی متفاوت است .

اخبار های مرتبط

تحصیل پرستاری در چک

تحصیل پرستاری در چک

جمهوری چک یکی از کشورهای اتحادیه اروپا است که سالانه دانشجویان خارجی به خصوص ایرانی به تحصیل در موسسات آن

مشاهده
ویزای تحصیلی چک

ویزای تحصیلی چک

بدلیل سطح علمی بالا و دانشگاه های معتبر تحصیل در چک مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. کشور جمهوری چک

مشاهده
اسکرول به بالا