071-91009294  | 021-88724227  |

سرمایه گذاری در جمهوری چک

سرمایه گذاری در جمهوری چک

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

تمام درخواست های ویزا باید در فرم های ویژه ای ثبت شود که می تواند در وب سایت وزارت امور خارجه مشاهده گردد. همه متقاضیان مهاجرت به جمهوری چک باید تمام شرایط مورد نیاز را برای کسب ویزا داشته باشند که البته انواع مختلفی از ویزا و اجازه ی اقامت برای سرمایه گذاری در جمهوری چک وجود دارد. در این مقاله چارچوب ضوابط و کلیات این مسئله را مشاورین ما در موسسه حقوقی میرداماد مورد بررسی قرار داده اند.

شرایط سرمایه گذاری در جمهوری چک برای خارجی ها

اگر می خواهید در مورد سرمایه گذاری خارجی در جمهوری چک اطلاعات بیشتری کسب کنید این مطلب به شما کمک زیادی خواهد کرد. این مطلب را Bányaiová Vožehová نگارش کرده است. به شبکه E-Iure بپیوندید. این مطلب صرفا به منزله یک همکاری و راهنمای گام به گام است و به هیچ وجه نمی توان آن را به عنوان مشاوره حقوقی در نظر گرفت. اگر می خواهید مشاوره بگیرید یا نیاز به مشاور حقوقی دارید می توانید از یک وکیل یا یک موسسه حقوقی درخواست خود را در میان بگذارید. در صورت نیاز Bányaiová Vožehová بهترین گزینه در جمهوری چک محسوب می شود.

ویزاهای اخذ شده

شرایط سرمایه گذاری اشخاص خارجی در جمهوری چک

به طور کلی شرایط برای سرمایه گذاری خارجی در جمهوری چک نسبتا آسان است. محیط سیاسی و اقتصادی پایدار، استوار و قابل پیش بینی و همچنین مشوق های سرمایه گذاری انگیزه خوبی برای اشخاص خارجی است تا در جمهوری چک سرمایه گذاری کنند.  سرمایه گذاران باید برای تحقق سرمایه گذاری های خود در جمهوری چک چند نکته را مد نظر داشته باشند از جمله نیروی کار واجد شرایط و قابل اعتماد، موقعیت جغرافیایی سودمند در اروپای مرکزی، در دسترس بودن تأمین کنندگان مختلف و تامین اعتبار مالی مختلف.

علاوه بر این جمهوری چک عضو سازمانهای مختلف بین المللی از جمله سازمان تجارت جهانی (WTO)، سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD)، صندوق بین المللی پول (IMF) و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است. همچنین این کشور به عنوان عضو اتحادیه اروپا قوانین و معیارهای خود را تصویب می کند.  صنعت خودرو و مهندسی مکانیک و همچنین مهندسی هوافضا، نانو فناوری ها و صنعت IT نیز نقش مهمی در صنعت این کشور ایفا می کنند.

محافظت از سرمایه‌ گذاری

جمهوری چک یکی از طرفین معاهدات دو جانبه است که هدف آنها حمایت و پشتیبانی از سرمایه گذاری های اشخاص خارجی است. براساس اصل سرمایه در جمهوری چک هیچ گونه تبعیضی صورت نمی گیرد بلکه این کشور از سرمایه اشخاص خارجی در مقابل سلب مالکیت غیرقانونی اموال آنها محافظت می کند. جمهوری چک همچنین عضو آژانس چند جانبه تضمین سرمایه گذاری (MIGA) و عضو گروه بانک جهانی است و علاوه بر موارد فوق این کشور مسئول محافظت از سرمایه گذاری اشخاص خارجی (FDI) را نیز به عهده دارد.

شرایط اخذ اقامت و مهاجرت به جمهوری چک از طریق سرمایه گذاری

رئیس جمهور اخیراً اصلاحیه جدیدی در قانون مهاجرت چک تصویب کرده است که اساساً قانون فعلی را تغییر می دهد. این قانون 15 روز پس از انتشار رسمی، که در روزهای آتی رخ می دهد، عملی خواهد شد. از بین سایر تغییرات، قانون جدید مهاجرت اجازه می دهد تا سرمایه گذاران مجوز اقامت طولانی مدت اخذ کنند (از این پس “ویزای سرمایه گذاری”). به موجب این قانون اصطلاح سرمایه گذار (” Investor “) مشمول سهامداران یا مدیران شرکتی می شود که معیارهای مندرج در زیر را دارا باشند. این قانون تاکنون در قوانین مهاجرت چک گم بود و باب میل کسانی است که می خواهند از طریق سرمایه گذاری در جمهوری چک ویزا اخذ کنند.

شرایط سرمایه گذاری اشخاص خارجی در جمهوری چک
شرایط سرمایه گذاری اشخاص خارجی در جمهوری چک

مروری بر طرح های مهاجرت به جمهوری چک از طریق سرمایه گذاری

جمهوری چک ویزای سرمایه گذاری جدیدی را در سال 2017 آغاز کرد و با این کار سرمایه گذاران پولدار با 75 میلیون کرونا (چیزی بیش از 3.6 میلیون دلار) را هدف خود قرار داده تا با صرف هزینه و یک ایده تجاری آز آنها حداقل برای 20 شهروند چک یا سایر شهروندان اتحادیه اروپا اشتغال ایجاد کند. این قیمت بسیار بالاتر از مبلغ ویزاهای سرمایه گذار تجاری اروپایی است – برای مثال مبلغ ویزای آلمان فقط به 1 میلیون یورو (1.2 میلیون دلار) سرمایه نیاز دارد – از این رو این برنامه مناسب متقاضیانی است که دلایل خاصی برای مهاجرت به این کشور دارند.

برنامه ویزای سرمایه گذاری چک که مجوز اقامت دو ساله قابل تمدید را به متقاضی اعطا می کند، به سرمایه گذاران متعدد اجازه می دهد تا از طریق یک سرمایه گذاری واحد ویزا دریافت کنند، اخذ این ویزا نسبت ویزاهای اشتغال و تجاری فعلی این کشور مراحل راحت تری دارد.

نحوه درخواست

متقاضیان ویزای سرمایه گذاری باید مستندات زیر را ارائه دهند: هر درخواست باید حاوی اسنادی نظیر برنامه کامل تجاری، ارزیابی ریسک، پیش بینی های رشد، صورت های مالی و در بعضی موارد اسناد مربوط به منبع بودجه پروژه باشد. با این حال، روند درخواست نسبتاً ساده است فقط تنها هزینه های اسمی درخواست باید پرداخت شود، طبق گفته مقامات ظرف 30 روز پردازش درخواست انجام میشود. متقاضیان ویزای تجاری نیز باید مدارک مهم ارائه دهند با این تفاوت که دوره پردازش این درخواست 90 تا 120 روز می باشد چون این ویزا باید به دقت بررسی شود. متقاضیان ویزای تجاری نیز باید اثبات کنند که به استقلال مالی رسیده اند و می توانند در جمهوری چک به راحتی اسکان کنند.

تابعیت از طریق سرمایه گذاری

جمهوری چک از طریق برنامه سرمایه گذاری تابعیت ارائه نمی دهد، اما سرمایه گذاران که اقامت خود را اخذ می کنند می توانند پس از 10 سال اقامت تابعیت بگیرند.

حداقل سرمایه گذاری در جمهوری چک جهت اخذ اقامت

این امر شامل مجوز اقامت طولانی مدت برای تجار – اشخاص حقیقی و بر حسب مورد – شرکاء، اعضای نهادهای قانونی و نمایندگان مجاز شرکتهای تجاری است که می خواهند در جمهوری چک یک پروژه سرمایه گذاری مهمی راه اندازی کنند. سرمایه گذاری های بسیار مهم نیز به مواردی اطلاق می شود که منابع مالی آن به ارزش حداقل 75 میلیون کرونر در جمهوری چک سرمایه گذاری می شود و حداقل 20 شغل جدید در جمهوری چک ایجاد می کند. بالغ بر 60٪ سرمایه گذاری منابع مالی را می توان با سرمایه گذاری ارائه شده در سایر دارایی ها جایگزین کرد.

جهت اخذ ویزای سرمایه گذاری شرایطی وجود دارد که باید رعایت شوند. مهمترین موارد عبارتند از:

  1. سرمایه گذار باید حداقل 20 شغل تمام وقت (برای شهروندان اتحادیه اروپا) ایجاد کند و حداقل در طول مدت زمان ویزای سرمایه گذاری آنها را عملی کند.
  2. سرمایه گذار می بایست حداقل 75.000.000 CZK سرمایه گذاری کند (تقریباً 2.850.000 یورو یا 3.250.000 دلار آمریکا)، ضمنا نیازی نیست کل مبلغ لازم به صورت نقدی سرمایه گذاری شود. حداکثر 60٪ از این مبلغ را می توان از طریق دارایی ها (ملموس یا نامشهود) سرمایه گذاری کرد – به عنوان مثال ماشین آلات، املاک و مستغلات، کاردانی و غیره .
  3. سرمایه گذار باید یک طرح تجاری در رابطه با سرمایه گذاری ارائه دهد.

 شرایط اساسی دیگری نیز وجود دارد که سرمایه گذار باید جهت اخذ ویزای سرمایه گذاری در جمهوری چک از آن برخوردار باشد؛ از جمله می توان به تایید تسویه حساب بدهی، نداشتن سابقه کیفری و همچنین ارائه صورتهای مالی 2 سال گذشته و سایر الزامات اشاره کرد.

در صورتی که سرمایه گذار از شرایط فوق برخوردار باشد – بدون در نظر گرفتن شکل قانونی آن – مدیران اجرایی و سهامداران مجاز به اخذ ویزای سرمایه گذاری خواهند بود. با این حال، مدیران اجرایی شرکتی که بیش از 5 مدیر اجرایی داشته باشد؛ یا سهامداران شرکتی که کمتر از 30٪ سهام در این شرکت دارند، باید اثبات کنند که حضور آنها در جمهوری چک تأثیر قابل توجهی در تجارت شرکت مربوطه خواهد داشت. این امر به منظور جلوگیری از سوءاستفاده از ویزای سرمایه گذاری اعمال میشود.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در جمهوری چک

  1. جمهوری چک از اعضای اتحادیه اروپا است اما جز مناطق تحت پوشش یورو نیست.
  2. بانک مرکزی این کشور قوی و مستقل بوده و یک ارز پایدار را تنظیم می‌کند. این امر باعث می‌شود چک دسترسی خیلی خوبی به بازارهای اروپا و همچنین مناطق بین المللی پایدار و مناسب داشته باشد.
  3.  رشد اقتصادی بسیار خوب: 2/3 درصد در سال 2017 (OECD).
  4. بخش بانکداری پایدار که نسبت به بحران‌های اخیر انعطاف پذیری خوبی از خود نشان داده است.
  5. مخارج عمومی در سطح رضایت بخش و کنترل شده‌ای است.
  6. یکی از پایین‌ترین نرخ‌های بیکاری در اروپا که باعث ایجاد محیط تجاری بهینه و سالمی شده است.
  7.  سابقه‌ای طولانی در تولیدات صنعتی (پتانسیل خیلی خوب این بخش ادامه دارد).
  8. کیفیت نیروی کار (میانگین هزینه بالا)
  9. منطقه جغرافیایی مرکزی
مزایا و معایب سرمایه گذاری در جمهوری چک
مزایا و معایب سرمایه گذاری در جمهوری چک

نقاط ضعف و معایب سرمایه گذاری خارجی مستقیم (FDI) در جمهوری چک

  • اقتصاد جمهوری چک وابستگی بسیاری به سطح صادرات (84 درصد تولید ناخالص ملی در سال 2017، OECD) و جریان داخلی سرمایه گذاری خارجی دارد که این کشور را به خصوص در هنگام بحران‌ها آسیب پذیر می‌کند.
  • بدبینی این کشور نسبت به یورو و عدم علاقه‌اش به قبول کردن این ارز می‌تواند در دراز مدت باعث دلسرد شدن کارآفرینان اروپایی شده و از رقابتی بودن این کشور بکاهد.
  • این کشور سابقه تنش‌های سیاسی دارد که می‌تواند ثبات آن را برای کارآفرینان بالقوه به خطر بیاندازد.
  • اصلاحات قانون گذاری و قضایی به کندی عملی می‌شوند؛ این امر به وسیله تاریخ سیاسی نوشته شده توسط ائتلاف‌های دولتی توضیح داده می‌شود.
  • کمبود نیروی کار و مسن بودن جامعه مانع بزرگی برای توسعه و پیشرفت کشور است و توانایی کشور برای برآورده کردن نیازهای تولیدی را محدود می‌کند.

بهترین فرصت های سرمایه گذاری ها در جمهوری چک

تولید

سرمایه گذاری در بخش‌های تولید با تکنولوژی بالا به واسطه سابقه صنعتی طولانی و غنی جمهوری چک پتانسیل بسیار خوبی دارد و به شدت توسط برنامه‌ها و اهداف دولتی که شامل طرح‌های تشویقی سرمایه گذاری است، حمایت می‌شود. حمایت از سرمایه گذاری در تولیدات با تکنولوژی بالا در مرکز فعالیت‌های سرمایه گذاران جمهوری چک قرار دارد.

خدمات همگانی

بخش خدمات آب و برق هنوز در پروسه خصوصی سازی است. همه استعلام‌ها درباره تولیدکنندگان و توزیع کنندگان این بخش‌ها باید مستقیما به وزارت صنعت و تجارت اعلام شوند.

مراکز تکنولوژی و خدمات پشتیبانی تجاری

این بخش شامل مراکز تماس با مشتری، مراکز خدمات مشترک، مراکز رفع مشکلات تخصصی، توسعه نرم افزار، مراکز تحقیق و توسعه، مراکز طراحی و مراکز تعمیرات ابزار با تکنولوژی بالا است. جمهوری چک می‌خواهد برای این خدمات تبدیل به قطب منطقه شود و جذب سرمایه گذاران مستقیم خارجی به خدمات پشتیبانی تجاری یکی از اولویت‌های سرمایه گذاران جمهوری چک است.

خدمات مالی، گردشگری و دیگر خدمات

خصوصی سازی بخش بانکداری به پایان رسیده است اما هنوز هم فرصت‌های سرمایه گذاری خیلی خوبی در بخش خدمات مالی وجود دارد و تقاضا برای این خدمات در حال افزایش است. با این حال سرمایه گذاران جمهوری چک افسوس می‌خورند منابع لازم را ندارند که نقش مهمی در کمک به سرمایه گذاری در بخش خدمات مالی، گردشگری و دیگر خدمات ایفا کنند. برای اطلاعات بیشتر با انجمن سرمایه گذاری خارجی تماس بگیرید.

تحقیق و توسعه

مخارج و هزینه‌های بخش تحقیق و توسعه (R & D) در جمهوری چک طی ده سال گذشته به طور مداوم افزایش یافته است. در سال 2004 این کشور یکی از اعضای اتحادیه اروپا شد که این موضوع باعث افزایش حمایت از بخش علوم و تحقیقات شد. این کشور به انواع سرمایه‌ها و برنامه‌های اروپایی دسترسی پیدا کرده است، مانند سرمایه‌های منسجم و ساختاری اتحادیه اروپا. این سرمایه‌ها به خصوص می‌توانند برای توسعه زیرساخت‌های بخش تحقیق و توسعه و فعالیت‌های نوآورانه شرکت‌ها استفاده شوند. اخذ ویزا و برنامه های مهاجرتی را موسسه حقوقی میرداماد به کمک کارشناسان و وکلای با تجربه خود حتی در زمینه تحصیل در چک در اختیار شما قرار می دهد، تنها کافی است با شماره های موجود در همین وبسایت تماس گرفته و به رایگان مشاوره بگیرید.

سوالات متداول درباره سرمایه گذاری در جمهوری چک

جمهوری چک از طریق برنامه سرمایه گذاری تابعیت ارائه نمی دهد، اما سرمایه گذاران که اقامت خود را اخذ می کنند می توانند پس از 10 سال اقامت تابعیت بگیرند.

  1. سرمایه گذار باید حداقل 20 شغل تمام وقت (برای شهروندان اتحادیه اروپا) ایجاد کند و حداقل در طول مدت زمان ویزای سرمایه گذاری آنها را عملی کند.
  2. سرمایه گذار می بایست حداقل 75.000.000 CZK سرمایه گذاری کند (تقریباً 2.850.000 یورو یا 3.250.000 دلار آمریکا)، ضمنا نیازی نیست کل مبلغ لازم به صورت نقدی سرمایه گذاری شود. حداکثر 60٪ از این مبلغ را می توان از طریق دارایی ها (ملموس یا نامشهود) سرمایه گذاری کرد – به عنوان مثال ماشین آلات، املاک و مستغلات، کاردانی و غیره .
  3. سرمایه گذار باید یک طرح تجاری در رابطه با سرمایه گذاری ارائه دهد.
  4. تایید تسویه حساب بدهی، نداشتن سابقه کیفری و همچنین ارائه صورتهای مالی 2 سال گذشته

جمهوری چک از اعضای اتحادیه اروپا است اما جز مناطق تحت پوشش یورو نیست.بانک مرکزی این کشور قوی و مستقل بوده و یک ارز پایدار را تنظیم می‌کند. این امر باعث می‌شود چک دسترسی خیلی خوبی به بازارهای اروپا و همچنین مناطق بین المللی پایدار و مناسب داشته باشد.

  • تولید
  • خدمات همگانی
  • مراکز تکنولوژی و خدمات پشتیبانی تجاری
  • خدمات مالی، گردشگری و دیگر خدمات
  • تحقیق و توسعه

زمان دریافت این نوع ویزای سرمایه گذاری حدود ۳۰ تا ۴۵ روز می باشد.

اعتبار ویزای سرمایه گذاری ۲ ساله می باشد.

برای شهروندان خارجی بالای ۱۸ سال سرمایه گذاری قابل اجرا است.

حداقل سرمایه گذاری در اوراق قرضه در کشور چک ۳۰٫۰۰۰ کرون چک است.

  • شرکت تجاری عام (مشارکت نامحدود).
  • مشارکت محدود.
  • شرکت با مسئولیت محدود.
  • شرکت سهامی.
  • تعاونی.
  • شرکت سهامی اروپا.
  • گروه بندی منافع اقتصادی اروپا.
  • انجمن تعاونی اروپا.

93،844.60 کرون چک بوده و قیمت هر متر مربع برای خرید ملک در مرکز شهر و قیمت هر متر مربع برای خرید ملک در خارج از مرکز 66،312.81 کرون چک می باشد.

  • مدارک مربوط به ثبت شرکت در چین و ارائه شماره ثبت شرکت و آگهی ان.
  • مدرک ثابت کننده اجاره محل سکونت و محل شرکت و یا خرید ملک در چک.
  • خرید بیمه درمانی و حوادث در جمهوری چک.
  • گواهی تمکن مالی صادر شده از بانک برای متقاضی اصلی و همراهان.
  • گواهی نداشتن پیشینه موثر کیفری

اخبار مرتبط

اسکرول به بالا