071-91009294  | 021-88724227  |

سرمایه گذاری در آلمان | روش ها + هزینه ها 2023

سرمایه گذاری در آلمان

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

آلمان یکی از کشورهای اروپایی است که از نظر اقتصادی جزو کشورهای توسعه ‌یافته محسوب می‌ شود. این کشور بهترین  گزینه برای سرمایه ‌گذاری خارجی و مهاجرت است. سرمایه گذاری در آلمان علاوه بر سودآور بودن، می‌تواند راهی برای مهاجرت به این کشور هم باشد. روش‌ های سرمایه ‌گذاری در المان متنوع هستند. حداقل میزان سرمایه لازم برای دریافت اقامت دائم آلمان از طریق ثبت شرکت، ۳۵۰ هزار یورو است. برای اطلاع از شرایط مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه گذاری روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه به شرح تمام آنها خواهیم پرداخت.

دلایل انتخاب آلمان به‌ عنوان بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری

سرمایه ‌گذاری در المان یکی از بهترین انتخاب‌ ها برای سرمایه ‌گذاری در کشورهای اروپایی است. دلیل انتخاب آلمان به ‌عنوان بهترین مقصد برای سرمایه ‌گذاری به شرایط اقتصادی این کشور مربوط می ‌شود. ازجمله مهم ‌ترین دلایلی که می ‌توان به آن اشاره کرد، عبارت‌اند از:

  • آلمان دارای مهم ‌ترین و قوی ‌ترین اقتصاد در بین کشورهای منطقه یورو است.
  • عضویت آلمان در اتحادیه اروپا، پیمان ناتو و سازمان ملل
  • دریافت رتبه چهارم از لحاظ تولید ناخالصی داخلی
  • بالا بودن سطح رفاه اجتماعی
  • دارا بودن سیستم آموزشی رایگان
  • بهره‌ مندی از سیستم بهداشتی پیشرفته
  • مالکیت خودروسازی‌های معروف دنیا مانند بنز، bmw و پورشه
  • وجود شرکت‌ ها و برندهای بزرگ و مطرح دنیا در این کشور

ویزاهای اخذ شده

در این مطلب میخوانید

اخذ تابعیت آلمان با روش سرمایه ‌گذاری

به دست آوردن تابعیت و شهروندی آلمان دارای مزایای بسیاری است که ازجمله آن‌ها می‌توان به زندگی و اشتغال در کشور آلمان اشاره کرد. افرادی که بتوانند تابعیت آلمان را دریافت کنند، علاوه بر دارا بودن شغل آزاد و حقوق بازنشستگی در این کشور، می‌توانند به سایر کشورهای اتحادیه اروپا بدون ویزا سفر کنند.

گذرنامه آلمان نیز یکی از فرصت‌ های استثنایی است که با دریافت تابعیت آلمان به دست می‌ آید. گذرنامه این کشور که در جهان جزو گذرنامه‌های قدرتمند به شمار می‌رود، به دارندگان آن اجازه ورود به ۱۹۰ کشور جهان را بدون اخذ ویزا می ‌دهد.

دریافت تابعیت آلمان پس از هشت سال اقامت در این کشور امکان ‌پذیر است. افرادی که دارای همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال باشند، می‌توانند در روند بررسی پرونده اصلی دریافت اجازه اقامت، برای همسر و فرزندان خود نیز مجوز اقامت بگیرند. درنهایت نیز می‌توانند برای دریافت تابعیت آلمان درخواست بدهند.

مهاجران خارجی که موفق به دریافت تابعیت می‌ شوند، می ‌توانند از سیستم آموزشی پیشرفته و بهداشتی آلمان بهره ‌مند شوند. دسترسی به بازار کار در این کشور و زندگی در شرایط مرفه جزو مزایای دیگری است که دریافت تابعیت به همراه دارد.

توجه: طبق قانون کشور آلمان، مهاجرانی که قصد گرفتن تابعیت آلمان را دارند، باید از تابعیت قبلی خود صرف ‌نظر کنند. چرا که کشور آلمان قوانینی دارد که تابعیت مضاعف مهاجران را به رسمیت نمی ‌شناسد.

 روش ها و شرایط سرمایه ‌گذاری در المان

سرمایه‌گذاری در کشور آلمان دارای روش‌ های متفاوتی است که برخی از آن ‌ها منتج به اخذ اقامت آلمان می ‌شوند. در این قسمت به انواع روش‌ های مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه‌گذاری اشاره می ‌کنیم.

راه‌اندازی کسب ‌و کار

مهاجران خارجی می ‌توانند با دریافت مجوز صنفی مربوط به هر کسب ‌و کار، یک شغل در آلمان راه‌اندازی کنند و برای دریافت اقامت سرمایه ‌گذاری آلمان اقدام کنند.

ثبت شرکت

یکی از روش ‌هایی که به‌ طور قطع می‌ تواند اقامت آلمان را به دنبال داشته باشد، ثبت شرکت است. در آلمان می ‌توان از طریق ثبت شرکت مسئولیت محدود و همچنین ثبت شرکت تضامنی برای گرفتن اقامت اقدام کرد. کمترین میزان

تأسیس نمایندگی جدید در کشور آلمان

افرادی که در کشور خودشان یک تجارت دارند و می‌ خواهند در کشور آلمان نیز یک شعبه جدید یا نمایندگی راه‌اندازی کنند، می ‌توانند از این طریق اقامت آلمان را بگیرند. این افراد می ‌توانند از طریق تأسیس شعبه مستقل یا تأسیس شعبه وابسته برای سرمایه‌ گذاری در المان اقدام نمایند.

شرایط سرمایه گذاری در آلمان

حداقل سرمایه موردنیاز برای اقامت در آلمان

سرمایه لازم برای مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه‌گذاری، دارای میزان مشخصی است. با توجه به اینکه مهاجران کدام ‌یک از روش‌ های سرمایه‌گذاری را انتخاب می ‌کنند، حداقل سرمایه لازم فرق می ‌کند.

با توجه به اینکه ثبت شرکت در آلمان یکی از روش‌ های کم‌هزینه برای گرفتن اقامت محسوب می‌ شود، متقاضیان می ‌توانند با پرداخت ۲۵ هزار یورو برای سرمایه ‌گذاری اقدام نمایند.

البته ۲۵ هزار یورو تنها سرمایه اولیه است. قطعاً پس از شروع راه‌اندازی شرکت، سرمایه بیشتری موردنیاز خواهد بود تا بتوانند درنهایت اقامت و تابعیت آلمان را به دست بیاورند. این هزینه‌ها مربوط به موارد زیر می‌ شود.

  • اجاره کردن یک دفتر برای شرکت
  • تأمین حقوق کارمندان به مدت یک سال
  • سرمایه موردنیاز برای خرید تجهیزات
  • هزینه تبلیغات

استانداردهای سرمایه‌ گذاری در آلمان چیست؟

مهاجران خارجی که قصد مهاجرت به المان از طریق سرمایه ‌گذاری دارند، بایستی علاوه بر شرایط سرمایه‌گذاری به استانداردهای آن کشور نیز توجه داشته باشند. این استانداردها شامل عوامل سیاسی، قضایی و اقتصادی می ‌شوند. هر کشوری که برای سرمایه ‌گذاری انتخاب می‌ کنید باید یک سیستم قضایی سالم و بی ‌طرف داشته باشد. به‌این ‌ترتیب، در صورت بروز مشکلات حقوقی، نگرانی بابت اعاده حق نخواهید داشت. چرا که می‌ دانید یک مرجع مطمئن برای رسیدگی به درخواست ‌های شما وجود دارد.

برقرار بودن ثبات سیاسی و عدم وجود مشکلات داخلی و خارجی در کشور مورد نظر نیز، اهمیت زیادی دارد. البته به دلیل اینکه روابط سیاسی موجود بین کشور آلمان و ایران مثبت ارزیابی می ‌شود، مشکلی از این بابت برای مهاجران ایرانی وجود ندارد.

اصلی ‌ترین نکته‌ای که جزو استانداردهای سرمایه‌ گذاری محسوب می‌ شود، شرایط اقتصادی است که می‌ تواند نقش پررنگ‌ تری نسبت به دو فاکتور قبلی داشته باشد. اگر کشوری که برای سرمایه ‌گذاری انتخاب می‌ کنید اقتصاد قوی و پیشرفته ای داشته باشد، قطعاً با خیالی آسوده می ‌توانید سرمایه خود را به اقتصاد این کشور تزریق کنید و از قبل مطمئن باشید که سود قابل قبولی به دست خواهید آورد. از شاخص‌ های مربوط به استاندارد سرمایه ‌گذاری در المان می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

نرخ کنترل فساد

میزان شاخص کنترل فساد نشان می ‌دهد که در کشور مورد نظر دولتمردان یا وابسته دخالتی در امور کشور به نفع خودشان دارند یا خیر؟ میزان نرخ کنترل فساد در کشور آلمان 2.5+ تا 2.5- معین‌شده است. بر اساس نمودار هر چه عدد به‌دست‌آمده مثبت ‌تر باشد، یعنی سیستم قضایی کشور موردنظر سالم ‌تر است.

نرخ مصادره اموال

مصادره شدن اموال در یک کشور خارجی جزو ریسک‌ های سرمایه‌گذاری محسوب می ‌شود. میزان تعریف‌ شده ریسک مصادره اموال از ۱ تا ۷ است و هرچه میزان این عدد کمتر باشد، یعنی امنیت مهاجران خارجی برای سرمایه‌گذاری بیشتر است. در صورتی‌ که قانون تغییر کند یا شرایط سیاسی دگرگون شود، سیستم قضایی آلمان می ‌تواند اموال سرمایه‌گذاران خارجی را مصادره نماید و این‌ یکی از استانداردهای سرمایه ‌گذاری در آلمان است که باید به آن توجه داشته باشید.

معرفی بهترین تجارت‌ها در آلمان

برای شروع یک تجارت جدید در کشور آلمان و دریافت اقامت از طریق سرمایه ‌گذاری، انواع کسب‌ و کارها و روش‌ های گوناگونی وجود دارد. در این قسمت ما قصد داریم به برخی از بهترین‌ های آن‌ها اشاره کنیم.

تجارت بیوتکنولوژی

کشور آلمان در سال‌های اخیر تمرکز خود را بر ترویج و توسعه صنعت بیوتکنولوژی قرار داده است. به همین خاطر دولت برای تأمین منابع لازم برای زیرساخت‌ های این تجارت، صدها میلیون دلار را هزینه کرده است. دولت برای استخدام برترین دانشمندان بین‌المللی و توسعه صنعت بیوتکنولوژی، بودجه‌های کلانی را به برای تحقیق و توسعه در نظر گرفته. البته ورود به این تجارت و سرمایه‌گذاری در این حوزه، نیازمند دارا بودن سرمایه کلان و آشنایی با این صنعت است.

راه‌اندازی غذاخوری فست فود

در کشور آلمان فروش فست فود و فرانچایز، پیتزا و غذاهای کبابی فروش بسیار خوبی دارد. به همین خاطر راه‌اندازی یک کسب ‌و کار در این زمینه می ‌تواند موفق باشد. البته درست است که سرمایه لازم برای راه‌اندازی این کسب‌ و کار کم است، اما برای این کار حتماً باید گواهینامه رسمی آکادمیک داشته باشید. البته به‌هر حال در بین سایر تجارت ‌ها، روش راحت‌ تری است.

تجارت حمل‌ونقل وجود

سیستم حمل‌ و نقل در تمام کشورها ضروری است و ازآنجاکه تقاضا برای حمل‌ونقل هیچ‌وقت از بین نمی‌رود، اگر قصد سرمایه‌ گذاری در المان را دارید، می‌توانید در بخش حمل‌ونقل وارد شوید. اگر سرمایه اولیه شما کم است، می‌توانید با راه‌اندازی سرویس تاکسی شروع کنید و به‌مرورزمان سیستم حمل‌ونقل بین‌شهری یا بین ایالتی راه‌اندازی نمایید.

تجارت مواد غذایی

یکی از نیازهای انسانی که تا ابد وجود دارد، نیاز به مواد غذایی و خوراک است؛ بنابراین تجارت مواد غذایی یکی از بهترین تجارت‌ ها محسوب می‌ شود که می‌ توانید در کشور آلمان انتخاب کنید.

بهترین تجارت ها در آلمان

صنعت خرده ‌فروشی قطعات خودرو

آلمان یکی از کشورهای بزرگ اروپایی است که در زمینه صنعت خودروسازی جزو غول‌های دنیا محسوب می‌شود. بخش عمده صنعت این کشور به خودروسازی اختصاص دارد. به همین خاطر فرصت‌های بسیاری برای تولید محصولات وابسته به خودرو و مانند محصولات الکترونیکی وجود دارد؛ بنابراین می ‌توانید از طریق کمترین سرمایه‌ای که دارید، روی تولید خودرو و یا محصولات الکترونیکی آن‌ها تمرکز کنید و یا اگر سرمایه بیشتری دارید، در بخش‌ های وسیع ‌تر سرمایه ‌گذاری نمایید.

بازاریابی و تبلیغات اینترنتی

در دنیای امروز که بیشتر کسب‌ و کارها برای جذب مشتریان بیشتر به فضای مجازی روی آورده‌اند و از تبلیغات آنلاین استفاده می ‌کنند، تقاضا برای استخدام افرادی که در زمینه بازاریابی آنلاین تخصص دارند افزایش پیداکرده است.

شما نیز می‌ توانید در حوزه‌هایی مانند طراحی وب‌ سایت، توسعه ‌دهنده وب، بهینه‌سازی موتورهای جستجو، کپی رایتینگ و … فعالیت کنید.

در کشور آلمان مالیات برای سرمایه ‌گذاران خارجی چقدر است؟

در کشور آلمان فعالیت‌ های گوناگون مشمول مالیات بر درآمد می‌ شوند. افرادی که قصد دارند با سرمایه‌ گذاری، اقامت آلمان را به دست بیاورند. باید قبل از اقدام به مهاجرت و سرمایه‌گذاری درباره قوانین مالیات، اطلاعات کافی داشته باشند. مهاجران خارجی با سرمایه ‌گذاری در آلمان باید ۲۵% از درآمد خود را برای مالیات بپردازند.

شرایط دریافت وام برای سرمایه‌گذاران خارجی در آلمان

یکی از مزایای سرمایه‌گذاری در کشور آلمان دریافت وام برای سرمایه‌گذاران خارجی است. این وام که جزو وام‌های یارانه‌ای عمومی محسوب می‌شود، با نرخ بهره کمتر نسبت به ارزش فعلی بازار به سرمایه‌گذاران خارجی تعلق می‌گیرد. این وام‌ها از طرف بانک‌های دولتی به متقاضیان اعطا می‌ شوند. افرادی که روش خرید ملک برای سرمایه‌ گذاری در آلمان را انتخاب می‌کنند، امکان استفاده از نوع دیگری از وام را دارند.

مزایای سرمایه ‌گذاری در المان

مهاجرت سرمایه ‌گذاری آلمان علاوه بر دریافت اقامت و تابعیت این کشور، مزایای بیشتری هم دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می ‌کنیم.

  • آلمان یکی از سیستم‌های قوی اقتصادی دنیا را دارد.
  • در کشور آلمان نسبت به دیگر کشورهای اروپایی، سیاست ‌های ساده‌ تری برای نیروی کار خارجی و مالیات در نظر گرفته می‌شود.
  • سیاست ‌های تجاری برای شرکت‌های تجاری عمومی در کشور آلمان بسیار مناسب است.
  • به دلیل دارا بودن فناوری پیشرفته، کار در بخش ‌های صنعتی بسیار ساده است.
  • فراوانی نیروی کار متخصص و تحصیل ‌کرده که به زبان انگلیسی آشنا هستند.
  • انتخاب تجارت به ‌عنوان مهم‌ ترین منبع درآمدزایی در آلمان
  • دارا بودن سومین واردات بزرگ اتحادیه اروپا
  • در کشور آلمان سرمایه ‌گذاران خارجی برای پرداخت مالیات و ثبت شرکت هیچ فرقی با شهروندان آلمانی ندارند و هیچ تبعیضی برای آن‌ها قائل نمی ‌شود.
  • سیستم رقابتی مالیات در کشور آلمان
  • پایین بودن نرخ فساد در آلمان
  • مهاجران خارجی در کشور آلمان از بابت مصادره اموال و سلب مالکیت نگران نیستند.
  • سرمایه‌گذاران خارجی باید سهام عمده در شرکت‌ های آلمانی داشته باشند.

 

معایب سرمایه‌ گذاری در آلمان

مهم‌ترین دلیلی که می‌ تواند مانع مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه ‌گذاری شود، بالا بودن نرخ سرمایه ‌گذاری در این کشور است؛ بنابراین اگر سرمایه هنگفتی ندارید، بهتر است از خیر این کار بگذرید. قوانین مالیاتی در کشور آلمان پیچیده هستند و همین دست و پاگیر بودن قوانین، می‌ تواند جزو معایب آن محسوب شود.

اگر بخواهید در این کشور بر اساس روال عادی سرمایه ‌گذاری کنید و یک شرکت ساده راه‌اندازی کنید، باید به قوانین پیچیده و ساخت آلمان پایبند باشید و کاغذبازی‌های اداری لازم برای این کار را انجام دهید.

در کشور آلمان نیروی کار در اولویت قرار دارد و قوانینی که در این کشور تصویب‌شده بیشتر به نفع نیروی کار است تا کارفرما، همین امر می‌تواند با منافع سرمایه‌گذاران و مؤسسان شرکت، در تضاد باشد.

اخذ اقامت آلمان از طریق سرمایه‌ گذاری

روش‌ های سرمایه‌ گذاری در آلمان که در نهایت می ‌توانند منتج به اخذ اقامت این کشور شوند، زیاد هستند؛ اما برخی از این روش ‌ها دارای شرایط بهتری برای مهاجران خارجی هستند و سرمایه کمتری نیاز دارند. در ادامه به روش‌ های مختلف مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه‌ گذاری، اشاره می ‌کنیم.

  • راه‌اندازی کسب‌ و کار

در صورتی ‌که بتوانید جوازهای صنفی لازم برای راه‌اندازی کسب ‌و کار را بگیرید، می‌توانید اقامت سرمایه ‌گذاری آلمان را اخذ نمایید.

  • ثبت شرکت

راه‌اندازی شرکت به ‌صورت مسئولیت محدود یا شرکت‌ های تضامنی، نیازمند حداقل سرمایه‌ای حدود ۲۵ هزار یورو است.

  • سرمایه‌گذاری از مسیر تأسیس شعبه و نمایندگی

افرادی که می ‌خواهند شعبه‌های مستقل یا وابسته از تجارت خودشان را در آلمان راه‌اندازی کنند، می ‌توانند از این روش استفاده کنند.

دریافت ویزای سرمایه‌ گذاری آلمان با خرید ملک

معمولاً اصلی ‌ترین هدف سرمایه ‌گذاران خارجی، دریافت اقامت و پاسپورت کشور مقصد است، اما برخی از روش‌ های سرمایه‌گذاری وجود دارند که در نهایت باعث دریافت پاسپورت و اقامت نمی‌ شوند. روش خرید ملک نیز یکی از این روش‌ ها است.

درست است که خرید ملک جزو بهترین روش‌ها و کم ریسک ترین ها محسوب می‌ شود، اما چنانچه بخواهید سرمایه خود را در بخش املاک صرف کنید، موفق به دریافت پاسپورت و اقامت آلمان نمی‌ شوید.

دریافت ویزای آلمان با خرید ملک

البته برای هر مشکلی راه چاره وجود دارد. در صورتی‌ که یک طرح اقتصادی در کشور آلمان ارائه کنید و مورد تائید قرار بگیرد، می‌ توانید بر اساس این طرح اقتصادی، در آلمان برای خرید و فروش ملک یا ساخت ‌وساز فعالیت خود را آغاز کنید.

سرمایه ‌گذاری در آلمان از طریق ارائه بیزینس پلن و ورود به بازار ساخت‌ و ساز مسکن، جزو روش‌ های اصلی سرمایه‌گذاران خارجی محسوب می ‌شود. در ادامه دلایلی را مطرح می ‌کنیم تا به شما اثبات کنیم، خرید ملک می ‌تواند به ‌عنوان بهترین روش مهاجرت سرمایه گذاری آلمان در نظر گرفته شود.

  • هزینه خرید ملک در کشور آلمان در مقایسه با کشورهای اروپایی خیلی پایین‌تر است.
  • بازار خرید آپارتمان‌های ۵۷ تا ۱۴۰ متری در کشور آلمان بسیار محدود است.
  • با توجه به افزایش میزان رشد جمعیت، تقاضا برای خرید ملک افزایش پیدا کرده است.
  • به دلیل اینکه تأمین مالی در کشور آلمان یک سرمایه‌گذاری سودآور است، شما می‌توانید مبلغی کمتر از درآمد خودتان را برای خرید خانه یا اجاره آپارتمان پرداخت نمایید.
  • مالیات مربوط به خرید ملک، در کشور آلمان بسیار کم است.
  • پس از گذشت ۵ تا ۱۲ سال بعد از خرید آپارتمان، مبلغ مالیات حدود ۲ تا ۸۰% در سال کاهش پیدا می‌کند.
  • بر اساس آخرین مطالعات از ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ به بعد ۳۷۵ هزار تا ۴۵۰ هزار آپارتمان موردنیاز بوده است. همین امر نشان می ‌دهد که نیاز به آپارتمان به‌ سرعت در حال افزایش است.

همان طور که پیش تر بیان کردیم یکی از راه های مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه گذاری ثبت شرکت است که در ادامه به بیان این مورد نیز می پردازیم.

سرمایه گذاری در آلمان از طریق ثبت شرکت

آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد در قاره اروپا، با دسترسی به 454 میلیون مصرف کننده، مسئول 22 درصد از تولید ناخالص داخلی اروپا است. با توجه به اینکه آلمان در رتبه دوم صادرات در جهان قرار دارد، مقصد سودآوری برای بسیاری از سرمایه گذاران بین المللی است. بیش از 22000 شرکت خارجی در آلمان به ثبت رسیده است که حدود 2.1 میلیون نفر را استخدام کرده اند و سالانه تریلیون ها یورو گردش مالی دارند.

چهار فرم اصلی برای ثبت شرکت در آلمان وجود دارد که به صورت زیر است:

  • دو نوع شرکت با مسئولیت محدود ( GmbH یا UG – mini-Gmbh)
  • شرکت سهامی (Stock Corporation)
  • مشارکتی (Partnerships)
  • مالکیت انحصاری ( Sole Proprietor)

مشخصات اصلی شرکت های با مسئولیت محدود UG/GmbH

  • حداقل سرمایه سهام 25.000 یورو برای یک شرکت GmbH ( حداقل 50 درصد باید پرداخت شود)
  • حداقل سرمایه سهام 1 یورو برای شرکت UG
  • متداول ترین بیزینس ها و شرکتها در آلمان
  • داشتن حداقل یک سهامدار

یکی از مزایای شرکت UG این است که زمانی که به سرمایه 25000 یورویی می رسد، به طور خودکار بدون هیچ هزینه اضافی به یک شرکت GmbH تبدیل می شود. این شرکت برای افرادی که سرمایه اولیه بالایی ندارند، یک گزینه عالی است.

مشخصات اصلی شرکت های AG

  • حداقل سرمایه سهام 50000 یورو
  • فرم استاندارد برای شرکت های عمومی بزرگ
  • داشتن حداقل یک سهامدار
  • تحت کنترل مقررات شرکت های پذیرفته شده در بورس

مشخصات اصلی شرکت های مشارکتی

  • دو نوع مشارکت: مشارکت عمومی Ohg/ یا مشارکت محدود KG
  • داشتن حداقل دو شریک ( که یکی از آنها می تواند شرکت GmbH داشته باشد.)
  • مناسب برای مشاغل کوچک و خانوادگی

سرمایه گذاران بین المللی مشارکت های KG را به مشارکت های محدود ترجیح می دهند.

مشخصات اصلی شرکت های با مالکیت انحصاری

  • ساده ترین شرکت تجاری در آلمان با کمترین نظارت
  • مسئولیت نامحدود برای تمام بدهی ها
  • مشمول نرخ مالیات بر درآمد فردی

سرمایه گذاری در آلمان از طریق ثبت شرکت به یک گزینه محبوب برای سرمایه گذاران بین المللی تبدیل شده است، به خصوص زمانی که از عملکرد بلند مدت مطمئن نیستند. ثبت شرکت در آلمان فرایند نسبتا ساده ای دارد. تنها کاری که سرمایه گذاران باید انجام دهند این است که شرکت را به ثبت تجاری برسانند.

به این نکته توجه داشته باشید که شرکت مرکزی، مسئولیت تمام امور حقوقی و مالیاتی را بر عهده خواهد داشت. با وجود قوانین پیچیده در آلمان، توصیه می شود که با یک تیم متخصص در ارتباط باشید. موکلان و مشاوران موسسه مهاجرتی میرداماد تمام اطلاعات مورد نیاز برای سرمایه گذاری در آلمان را در اختیار شما قرار می دهند.

سرمایه گذاری در آلمان از طریق کارآفرینی

آلمان به عنوان یکی از برترین اقتصادهای دنیا و قدرتمندترین اقتصاد اروپا، فرصت های باورنکردنی و سرمایه های کلانی را برای راه اندازی کسب و کارهای جدید در اختیار سرمایه گذاران و کارآفرینان بین المللی قرار می دهد. طبق قانون اقامت آلمان، افرادی که متقاضی سرمایه گذاری در آلمان از طریق کارآفرینی هستند، به منظور دریافت مجوز باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • وجود تقاضا برای محصولات و خدمات پیشنهادی
  • تاثیر مثبت کسب و کار بر اقتصاد آلمان
  • امکان دسترسی به منابع مالی برای تامین هزینه ها
  • ارائه مدارک بازنشستگی برای افراد بالای 45 سال

الزامات سرمایه گذاری در آلمان از طریق کارآفرینی، بسته به شرایط متقاضیان و اینکه آیا این ایده قبلا توسط یک شهروند آلمانی ارائه شده است یا نه، متغیر است. اداره اتباع خارجی آلمان مدارک مشخصی را بسته به کسب و کار شما درخواست می کند و سپس با اتاق بازرگانی منطقه و سایر سازمان های نظارتی، بررسی می کند که آیا ایده کارآفرینی شما به اندازه کافی تخصصی است و دارای تاثیرات مثبت بر اقتصاد آلمان است یا خیر.

اگر ایده کارآفرینی شما تایید شد، مجوز اقامت و زندگی در آلمان برای شما صادر می شود. هر چند که ممکن است محدودیت هایی برای کارهایی که می توانید انجام دهید و یا مناطقی که می توانید فعالیت کنید وجود داشته باشد. در مورد افرادی که یکی از اعضای خانواده آنها جزء شهروندان آلمانی است، برای راه اندازی کسب و کار و کارآفرینی چندین مرحله اضافی وجود دارد که باید آنها را تکمیل کنند.

سرمایه گذاری در آلمان از طریق ثبت شرکت

سرمایه گذاری در آلمان از طریق استارت آپ

ایده های نو و جذاب همیشه مورد توجه دولت آلمان بوده است. به همین دلیل، سیاست های کاملا آزادی از طرف دولت آلمان برای ایجاد یک کسب و کار جدید و کارآفرینی، فارغ از ملیت متقاضیان برای ایده های خوب در نظر گرفته شده است. اگر رویای سرمایه گذاری در آلمان از طریق استارت آپ را دارید، از طریق ویزای خود اشتغالی آلمان (Self-Employment Visa) می توانید برای راه اندازی استارت آپ در این کشور اقدام کنید. از شرایط اصلی سرمایه گذاری در آلمان از طریق استارت آپ ، ارائه مدارکی مبنی بر توجیه اقتصادی کسب و کار است. کسب و کار شما باید دارای تاثیر مثبت بر اقتصاد آلمان باشد و یا تقاضا برای محصول و خدمات شما وجود داشته باشد.

تایید درخواست ویزای کارآفرینی آلمان تا حدود زیادی بر ارزیابی قابلیت کسب و کار، ایده کسب و کار، تجربه کارآفرینی، میزان سرمایه و تاثیرات کسب و کار شما بر روی اشتغال در آلمان بستگی دارد. مسئولین آلمانی برای تایید ایده کارآفرینی، با نهادهای تجاری، صنعتی، منطقه ای و همچنین مراکز دریافت مجوز، در مورد کسب و کار متقاضیان مشورت می کنند. توجه داشته باشید که برای بررسی دقیق ایده کارآفرینی شما، باید تمام اطلاعات از جمله ایده کسب و کار، پیش بینی بازار کار و برنامه های مالی ارائه دهید.

نحوه سرمایه گذاری در بورس آلمان

اگر به این فکر می کنید که چگونه در بورس آلمان سرمایه گذاری کنید و ثروت خود را افزایش دهید، نکات زیر را با دقت مطالعه کنید. سه راه اصلی برای سرمایه گذاری در بورس آلمان وجود دارد. سرمایه گذاران می توانند مستقیما در صندوق های  ETF، صندوق های سرمایه گذاری و یا سهام های فردی سرمایه گذاری کنند.

سرمایه گذاری در صندوق های ETF

صندوق های ETF به صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله گفته می شود که سرمایه گذاری های آنها به صورت فعال مدیریت نمی شوند. صندوق های ETF به طور دقیق از شاخصه های بازار بورس تبعیت می کنند. شاخص به مجموعه ای از اوراق بهادار شرکت های مختلف گفته می شود که به سرمایه گذاران برای ارزیابی عملکرد بازار کمک می کنند.

به این نکته توجه داشته که ETF یک سرمایه گذاری بلند مدت است. خرید سهام در آلمان از طریق صندوق EFT به این شکل است که پول های سرمایه گذاران مختلف جمع آوری می شود و بر اساس شاخصه های تعیین شده، سهام خریداری می شود. برای مثال، اگر شما در یک DAX ETF سرمایه گذاری کنید، پول شما ( به همراه سرمایه دیگر سرمایه گذاران) در 40 شرکت بزرگ آلمان به نسبت شاخص DAX سرمایه گذاری می شود.

سرمایه گذاری های بلند مدت ( حداقل 10 سال) به رشد سرمایه شما بسیار کمک می کنند. شما می توانید از این سرمایه گذاری ها برای دوران بازنشستگی خود استفاده کنید.

 سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری

یکی از متنوع ترین راه ها برای سرمایه گذاری در بورس آلمان، صندوق های سرمایه گذاری است. سرمایه گذاری از طریق این صندوق ها بدین صورت است که یک موسسه تمام سرمایه سرمایه گذاران را جمع آوری کرده و با آن سهام خریداری می کند. از مزایای این روش می توان به کاهش کارمزد تراکنش ها اشاره کرد، زیرا هزینه ها بین سرمایه گذاران تقسیم می شود.

صندوق های سرمایه گذاری را صندوق های مدیریت فعال نیز می نامند زیرا مدیر صندوق وظیفه مدیریت هزینه ها و تصمیم گیری در خصوص سرمایه گذاری در بورس را بر عهده دارد. البته باید گفت که هزینه های اداری بالا برای مدیر صندوق و تبصره های زیاد از اشکالات این نوع خرید سهام در المان است.

سرمایه گذاری در سهام های فردی

یکی از قدیمی ترین روش های سرمایه گذاری در بورس آلمان، خرید سهام شرکت ها است. در این روش، سرمایه گذاران بعد از انجام تحقیقات گسترده، یک شرکت خوب را پیدا می کنند و با خرید سهام شرکت، سرمایه گذاری خود در آلمان را ثبت می کنند. به این مسئله توجه داشته باشید که خرید سهام تنها در یک شرکت، می تواند با ریسک بالا همراه باشد. شما می توانید با خرید سهام در شرکتهای بیشتر و در صنایع مختلف، خطر خرید سهام را کاهش دهند.

برای سرمایه گذاری در آلمان از طریق سهام های فردی، سرمایه گذاران می بایست برای هر خرید و فروش، کارمزد پرداخت کنند. علاوه بر این، در صورتیکه سرمایه گذاران خواستار خرید سهام از شرکت های مختلف باشند، باید سرمایه کافی فراهم کنند، زیرا هزینه برخی از سهام ها به بیش از هزار یورو می رسد.

خرید بیزینس در آلمان

خرید بیزینس در آلمان به معنی انتقال سهام یک بیزینس به خریدار است. خرید بیزینس در آلمان توسط دفاتر اسناد رسمی در این کشور انجام میشود و خریدار می بایست مدارک هویتی و شناسایی معتبری را برای خرید ارائه کند. توجه داشته باشید که پروسه خرید بیزینس در آلمان دارای قوانین خاصی است، بنابراین توصیه می شود حتما با یک وکیل مهاجرت مشورت کنید. خریداران بیزینس در آلمان باید به مواردی همچون نام، آدرس، شماره ثبت بیزینس، میزان درآمد سالانه و سوابق مالیاتی دقت کنند.

بسته به بیزینسی که خریداری می کنید، ممکن است هزینه های بیشتری نسبت به راه اندازی یک کسب و کار در آلمان پرداخت کنید. تغییرات در شرکت خریداری شده به همراه هزینه های دفتر اسناد ممکن است هزینه های بیشتری را به همراه داشته باشد. سرمایه گذاری در آلمان از طریق خرید بیزینس به یک روش محبوب برای سرمایه گذاری در سالهای اخیر تبدیل شده است. افراد می توانند با خرید بیزینس در آلمان، کسب و کار خود را در این کشور راه اندازی کرده و اقامت خود را دریافت کنند.

سرمایه گذاری در آلمان از طریق خرید اوراق

یکی دیگر از روش های سرمایه گذاری در آلمان، خرید اوراق در این کشور است. سرمایه گذارانی که به دنبال سوددهی هستند می توانند از طریق خرید اوراق ثروت خود را افزایش دهند. میزان سود اوراق در آلمان بسته به مدت زمان آنها ( معمولا بین 3 تا 30 ماه) متغیر است. طبیعتا اوراق بلند مدت سود بیشتری نسبت به اوراق کوتاه مدت دارند. افرادی که به دنبال اقامت از طریق سرمایه گذاری در آلمان هستند، باید به این نکته توجه داشته باشند که امکان دریافت افامت آلمان از طریق خرید اوراق وجود ندارد؛ بنابراین بهتر است روش های دیگر سرمایه گذاری را برای دریافت اقامت آلمان دنبال کنید.

سرمایه گذاری در آلمان از طریق خرید ملک

سرمایه گذاری در آلمان از طریق خرید ملک

سطح بالای کیفیت زندگی در آلمان و هزینه های پایین، افراد زیادی را مشتاق زندگی در این کشور کرده است. از همین رو بسیاری از سرمایه گذاران، خرید ملک در این کشور را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند. باید گفت که سرمایه گذاری در آلمان از طریق خرید ملک یکی از مطمئن ترین راه های سرمایه گذاری در این کشور است. لازم به ذکر است که دریافت اقامت آلمان تنها از طریق خرید ملک امکان پذیر نمی باشد. بنابراین این گزینه برای اخذ ویزا در دسترس نیست.

اشخاص دارای مجوز اقامت آلمان هیچ محدودیتی برای خرید ملک در این کشور ندارند. علاوه بر این برای سرمایه گذاری در آلمان از طریق خرید ملک هیچ حداقل و حداکثری وجود ندارد. خرید ملک در آلمان به سرمایه گذاران حق اقامت در تمام کشورهای اتحادیه اروپا را می دهد. سرمایه گذاران ایرانی از زمانی که ملکی را در آلمان خریداری می کنند از حق تردد آزادانه در منطقه شینگن با 28 کشور اروپایی برخوردار می شوند.

حداقل سرمایه گذاری در آلمان برای اقامت

آلمان با قرار گرفتن در قلب اروپا، فرصت های عالی برای سرمایه گذاران از سراسر جهان فراهم کرده است. سرمایه گذاری مناسب در آلمان می تواند شما را واجد شرایط دریافت اقامت در این کشور کند. دریافت اقامت آلمان به این معنی است که شما می توانید از تمام امکانات این کشور بهره مند شوید. با دریافت مشاوره تخصصی از موکلان موسسه مهاجرتی میرداماد یک سرمایه گذاری امن در آلمان را انجام دهید.

زمانی که برای اقامت آلمان از طریق سرمایه گذاری اقدام می کنید هیچ حداقل قیمتی برای سرمایه گذاری اعمال نمی شود. با این وجود، موکلان حقوقی اقامت آلمان سرمایه 350000 یورویی را توصیه می کنند، زیرا این رقم تضمین می کند که شما تمام معیارهای سرمایه گذاری در آلمان را دارید.

این هزینه برای سرمایه گذاری در میان کشورهای اروپایی کاملا متعارف است. البته افرادی که به دنبال سرمایه گذاری در بخش املاک و مستغلات و پروژه های بزرگ هستند، قطعا به سرمایه گذاری های بسیار بیشتری نیاز دارند. توجه داشته باشید که یکی دیگر از روش های مهاجرتی به این کشور مهاجرت کاری به آلمان می باشد.

هزینه سرمایه گذاری در آلمان

هزینه سرمایه گذاری در آلمان بسته به روشی که برای سرمایه گذاری انتخاب می کنید متفاوت است. به طور مثال برای واجد شرایط بودن اخذ ویزا از طریق ثبت شرکت در آلمان، بهتر است با حداقل سرمایه 50000 یورو شروع کنید. در خصوص خرید سهام در کشور آلمان، هیچ حداقل هزینه ای وجود ندارد؛ زیرا اکثر کارگزاری ها حداقلی برای افتتاح حساب در نظر نمی گیرند. هزینه خرید هر سهم بسته به شرکت می تواند حتی از 10 یورو هم شروع شود و هزینه برخی از سهام ها به 1000 یورو نیز می رسد.

برای سرمایه گذاری در آلمان از طریق خرید ملک، هزینه ها بسته به شهر و منطقه ای که انتخاب می کنید، متغیر است. هزینه خرید ملک در آلمان از 2000 یورو در هر متر مربع شروع می شود و تا 11000 یورو در هر متر مربع نیز به فروش می رسد.

قوانین سرمایه گذاری در آلمان

قوانین سرمایه گذاری در آلمان برای سرمایه گذاران خارجی کاملا آزادانه است و شرایط یکسانی با سرمایه گذاران آلمانی برای آنها از سوی دولت این کشور در نظر گرفته می شود. قوانین سرمایه گذاری در آلمان بر اساس رقابت های اقتصادی- جغرافیایی در بازار آزاد اروپا و حاکمیت و سلطه بر بازار کار جهانی تدوین شده است. از همین رو تمام کسب و کارهایی که دارای منفعت اقتصادی بسیار بالا برای کشور آلمان باشند، حق سرمایه گذاری در قلب اروپا را خواهند داشت.

بخش سرمایه گذاری در آلمان تحت نظارت Bundesanstalt für Finanzdienstleistungsaufsicht (BaFin) فعالیت می کند که سازمان نظارت مالی فدرال است. آلمان قوانین و سیاست های شفاف و کارآمدی را برای گسترش رقابت در بازار سرمایه گذاری اعمال کرده است. دولت آلمان از طریق کسر مالیات، وام های مالی برای شرکتها و سایر سوبسیدها، سرمایه گذاران خارجی را جذب می کند. هر چند که در آلمان ویزای طلایی وجود ندارد، اما سرمایه گذاران خارجی بعد از سه سال اقامت در آلمان می توانند پاسپورت این کشور را دریافت کنند.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای سرمایه گذاری در آلمان

اشخاصی که قصد سرمایه گذاری در آلمان را دارند، به منظور دریافت ویزا می بایست مدارک مشخصی را ارائه کنند. برای بررسی دقیق درخواست سرمایه گذاری، ارائه تمام اطلاعات مورد تقاضا الزامی است. به این نکته توجه داشته باشید که الزامات و مدارک اخذ ویزای سرمایه گذاری آلمان بسته به نوع سرمایه گذاری و کسب و کار متفاوت است و ممکن است در برخی موارد به مدارک بیشتری نیاز باشد. به طور کلی برای اخذ ویزای سرمایه گذاری در آلمان به مدارک زیر نیاز است:

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک شناسایی به همراه عکس
  • تکمیل فرم درخواست
  • ارائه بیمه درمانی
  • تعیین محل اقامت
  • سوابق کاری و تحصیلی
  • ارائه مدارک تمکن مالی
  • نامه عدم سوء پیشینه
  • گردش مالی حساب
  • پرداخت هزینه درخواست
  • ارائه برنامه و طرح تجاری

قوانین سرمایه گذاری در آلمان برای سرمایه گذاران ایرانی

شاخص های سرمایه گذاری در آلمان

آلمان به عنوان پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا، دارای زیر ساخت ها بسیار توسعه یافته ای برای سرمایه گذاری است. در طول بحران اقتصادی اروپا در طی دهه های گذشته، آلمان از معدود کشورهای اروپایی بود که با آسیب ها و خطرات جدی رو به رو نشد. طبق گزارش صندوق بین المللی پول، 32 درصد از اقتصاد منطقه یورو به آلمان اختصاص دارد. از شاخصه های مهم سرمایه گذاری در آلمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مالیات

نرخ مالیات یکی از شاخص های تاثیر گذار سرمایه گذاری در آلمان است. برخی از افراد بر این باورند که نرخ مالیات در این کشور بالا است، اما باید گفت که دولت آلمان با هدف جذب سرمایه گذاران خارجی، مشوق های مالیاتی متعددی را برای سرمایه گذاران در نظر گرفته است.

تولید ناخالص داخلی

نرخ تولید ناخالص داخلی (GDP) در آلمان در سالهای اخیر به بیش  از 4 تریلیون یورو رسیده است. صنایع و سرمایه گذاری ها در افزایش تولید ناخالص داخلی در آلمان نقش بسزایی داشته اند.

تورم

از دیگر شاخص های سرمایه گذاری در آلمان نرخ تورم است. در حال حاضر نرخ تورم در آلمان به بیش از 7 درصد رسیده است.

نحوه دریافت اقامت آلمان از طریق سرمایه گذاری

آن دسته از افرادی که به دنبال مهاجرت به آلمان و سرمایه گذاری در این کشور هستند به منظور سرمایه گذاری در آلمان، متقاضیان می بایست مراحل زیر را دنبال کنند:

  • انتخاب کسب و کار مناسب با یک طرح تجاری کامل
  • درخواست برای تایید اولیه در اداره مهاجرت منطقه
  • تعیین وقت در دفتر اسناد رسمی و پرداخت هزینه
  • ارائه درخواست ویزا به سفارت آلمان در کشور
  • ورود به آلمان با ویزای نوع D و ثبت نام و محل سکونت
  • درخواست برای مجوز اقامت

سخن پایانی

اگر سرمایه یا وقت شروع هریک از کسب و کار هایی که در بالا ذکر شد را ندارید می توانید یکی از کسب و کار های راه اندازی شده را بخرید. همیشه کسب و کار هایی وجود دارند که برای فروش گذاشته شده اند و شما باید تلاش کنید که برای خرید این کسب و کار ها به گوش باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر و بررسی شرایط مهاجرت به آلمان و همچنین اطلاع از مزایا و معایب زندگی در آلمان، به موسسه حقوقی میرداماد مراجعه کنید. 

سوالات متداول درباره سرمایه گذاری در آلمان

  • حداقل سرمایه برای دریافت اقامت آلمان 25.000 یورو است.

بله. اقامت به تمام اعضاء تحت تکلف شما مثل همسر و فرزندان زیر 18 سال تعلق می‌ گیرد.

روش‌های مختلفی وجود دارد؛ از جمله خرید ملک، خرید سهام و ثبت شرکت.

تنها روش سرمایه‌گذاری که بتوانید با آن به آلمان مهاجرت کرد، ثبت شرکت با استفاده از ویزای خود حمایتی است.

  • بله این کشور از نظر اقتصادی، سیاسی و اجتماعی محیطی امن و پیشرفته دارد.

اخبار مرتبط

اسکرول به بالا