071-91009294  | 021-88724227  |

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اتریش + شرایط پذیرش 2023

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اتریش

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

کشور اتریش در سال های اخیر به یکی از مقاصد مهاجرت تحصیلی علوم پزشکی تبدیل شده است. تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی این کشور در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی دارای مزیت های بی شماری است. بر این اساس در این مقاله به بررسی چگونگی پذیرش و تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی اتریش می پردازیم.

در این مطلب میخوانید

چرا تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اتریش؟

جمهوری اتریش که یکی از کهن ترین و زیباترین کشورهای اروپایی است در مرکز اروپای مرکزی قرار دارد. این کشور عضو سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، پیمان شینگن و منطقه یورو می باشد. کشور پیشرفته و صنعتی اتریش یکی از مقاصد گردشگری و مهاجرت تحصیلی متقاضیان می باشد. از دلایل مهاجرت تحصیلی به اتریش برای متقاضیان این کشور می توان بالا بودن کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی و امنیت و سطح بالای استانداردهای زندگی را نام برد. این کشور در سال ۲۰۱۸ بر اساس دارا بودن شاخص های انسانی در رتبه ۲۰ جهان قرار گرفت. بر این اساس کارشناسان و مشاوران موسسه حقوقی و مهاجرتی میرداماد (توسعه گران عدالت و مهر) این مقاله کامل و دقیق را تهیه کرده اند تا چگونگی اخذ پذیرش و تحصیل در دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی را برای متقاضیان توضیح دهند. اگر قصد تحصیل در رشته پزشکی اتریش را دارید، این مقاله را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

تحصیل در اتریش

مهاجرت تحصیلی به اتریش

شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اتریش

متقایان به منظور تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اتریش باید در آزمون ورودی دانشگاه های اتریش شرکت کنند. برای کسب آمادگی در این آزمون متقاضیان باید در دوره یک ساله پیشپزشکی شرکت کنند تا آمادگی لازم را برای کسب نمره لازم در آزمون ورودی بدست بیاورند. از آن جا که زبان تحصیل در این دوره آمادگی پیشپزشکی زبان آلمانی است، متقاضیان باید دارای مدرک مهارت زبان آلمانی C1 باشند. متقاضیان در این دوره پیشپزشکی به تحصیل دروس شیمی، زیست شناسی، فیزیک و ریاضیات می پردازند.سهمیه متقاضیان بین المللی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای ورود به دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی اتریش در حدود ۲۵ درصد و سهمیه متقاضیان بین المللی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا در حدود ۵ درصد می باشد. بر این اساس متقاضیان ایرانی برای تحصیل پزشکی در اتریش باید دارای سطح علمی بالایی در دروس آزمون باشند.

شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اتریش
شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اتریش

شرایط تحصیل پزشکی رایگان اتریش برای متقاضیان ایرانی

متقاضیان ایرانی به منظور تحصیل در اتریش در دوره پزشکی رایگان دانشگاه های دولتی این کشور باید در کنکور سراسری ایران شرکت کرده و در رشته پزشکی پذیرفته شده باشند. متقاضیان ایرانی باید در دوره های روزانه دانشگاه های دولتی پزشکی ایران پذیرفته شده باشند تا بتوانند در دوره های رایگان پزشکی دانشگاه های دولتی اتریش قبول شوند. در صورتی که متقاضی در دانشگاه آزاد ایران پذیرفته شده باشد، گذراندن ۷۰ واحد درسی در این دانشگاه برای اخذ پذیرش پزشکی اتریش الزامی است. متقاضیان می توانند در دوره های پزشکی اتریش در دانشگاه های خصوصی این کشور تحصیل کنند که بالطبع متقاضی نیازمند واجد شرایط ذکر شده برای تحصیل در این دانشگاه ها نمی باشد و همچنین باید هزینه بالایی را برای تحصیل بپردازند.علاوه بر این متقاضیان باید در آزمون ورودی دانشگاه های این کشور نیز نمره لازم را کسب کرده باشند. بدین منظور متقاضیان می توانند در دوره های پیشپزشکی دانشگاه های این کشور شرکت کنند تا برای آزمون ورودی دانشگاه های اتریش آمادگی لازم را کسب کنند.

مدارک لازم اخذ ویزای تحصیلی پزشکی و دندانپزشکی اتریش

متقاضیان به منظور اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های اتریش نیازمند اخذ ویزای تحصیلی این کشور می باشند. متقاضیانی که شهروندان اتحادیه اروپا می باشند، برای تحصیل در اتریش نیازمند اخذ ویزای تحصیلی نمی باشند اما شهروندان کشورهای غیر اتحادیه اروپا مانند متقاضیان ایرانی باید قبل از ورود به اتریش برای اخذ ویزا و اقامت تحصیلی در این کشور درخواست دهند. بر این اساس متقاضیانی که قصد اقامت بیش از ۶ ماه در این کشور را داشته باشند، باید در حدود ۳ ماه قبل از ورود به اتریش، درخواست اخذ ویزا و اقامت تحصیلی خود را ارائه دهند. بدین منظور متقاضیان باید مدارک زیر را برای اخذ ویزای تحصیلی اتریش ارائه دهند:

  • پاسپورت معتبر با اعتبار کافی برای مدت اقامت در اتریش
  • ارائه انگیزه نامه تحصیلی و اهداف تحصیل در اتریش
  • ارائه مدارک تحصیلی دانشگاهی یا دیپلم متوسطه
  • ارائه تمکن مالی کافی مبنی بر توانایی تامین هزینه های زندگی و تحصیل در اتریش
  • ارائه بیمه نامه مسافرتی با پوشش ۳۰.۰۰۰ یورو
  • ارائه فرم تکمیل شده درخواست ویزای تحصیلی پزشکی و دندانپزشکی اتریش
  • ارائه آدرس محل سکونت متقاضی در اتریش
  • ۲ قطعه عکس در اندازه عکس پاسپورت
  • نامه پذیرش از دانشگاه معتبر اتریش
  • گواهی عدم سوپیشینه
ویزاهای اخذ شده

مدارک لازم اخذ پذیرش پزشکی و دندانپزشکی اتریش

متقاضیان تحصیل پزشکی در اتریش اتریش به منظور اخذ پذیرش باید مدارک لازم را ارائه دهند. از جمله مدارک مهم موارد زیر را می توان ذکر کرد:

  • آخرین مدرک تحصیلی دیپلم و یا مدرک دانشگاه ترجمه شده به زبان انگلیسی یا آلمانی
  • ریزنمره های تحصیلی دیپلم و دوره دانشگاه ترجمه شده به زبان انگلیسی یا آلمانی
  • پاسپورت معتبر
  • انگیزه نامه تحصیلی متقاضی
  • مدرک مهارت زبان آلمانی سطح C1
  • شماره شناسایی اتریشی eCard در صورت وجود

هزینه های اخذ ویزای تحصیلی اتریش

هزینه ویزای تحصیلی و مجوز اقامت در کشور اتریش غیرقابل استرداد است و باید نقدا و به دلار آمریکا در سفارت اتریش پرداخت شود. در هنگام دریافت ویزا دو نوع ویزا از نظر زمانی قابل دریافت است که هزینه‌های مختلفی دارد در دو جدول زیر هزینه‌های اخذ ویزای تحصیلی اتریش را بررسی می‌کنیم.

هزینه ویزا و مجوز اقامت جهت مهاجرت به اتریش برای تحصیل غیر قابل استرداد می باشد و باید نقدا و به دلار آمریکا (قابل پرداخت در سفارت اتریش) پرداخت شود. هزینه ویزا و مجوز برای اقامت و تحصیل کمتر از 6 ماه در اتریش :

هزینه دریافت ویزای شینگن نوع C برای اقامت کمتر از 6 ماه   مبلغ 69 دلار
هزینه دریافت مجوز اقامت D برای کمتر از 6 ماه   مبلغ 171 دلار

هزینه مجوز برای اقامت و تحصیل بیش از 6 ماه در اتریش 

هزینه مجوز اقامت   137 دلار
هزینه مجوز اقامت برای افراد زیر 18 سال   86 دلار
هزینه اثر انگشت برای مجوز اقامت   23 دلار
هزینه تایید امضا   92 دلار
تایید کپی مدارک   46 دلار
هزینه گواهی سوابق کیفری   48 دلار
مدارک لازم پذیرش پزشکی و دندانپزشکی اتریش
مدارک لازم پذیرش پزشکی و دندانپزشکی اتریش

آزمون ورودی پزشکی و دندانپزشکی اتریش

متقاضیان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی اتریش باید قبل از تحصیل در این دانشگاه ها در دوره یک ساله پیشپزشکی شرکت کنند تا آمادگی لازم برای اخذ نمره لازم در آزمون ورودی را کسب کنند. شرکت در این دوره آمادگی پیشپزشکی برای همه متقاضیان تحصیل در دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی اتریش الزامی است. از آن جا که زبان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی اتریش زبان آلمانی است، متقاضیان باید دارای مدرک مهارت زبان آلمانی C1 باشند.آزمون ورودی پزشکی و دندانپزشکی اتریش در سال یک بار برگزار می شود و متقاضیان برای ثبت نام در این آزمون تا ۳۱ مارس مهلت دارند. این آزمون ۸ ساعت طول می کشد و متقاضیان می توانند فقط برای یک دانشگاه اتریش اقدام کنند. دروس و موضوعات درسی تدریس شده در دوره آمادگی پیشپزشکی و همچنین آزمون ورودی شامل دروس زیر می باشد:

  • دروس فیزیک، شیمی، زیست شناسی و ریاضیات
  • سوال های چهار گزینه ای درک مطلب و واژه های تخصصی پزشکی
  • تست های مربوط به توانایی شناخت و درک احساس بیماران و هوش هیجانی و واکنش متقاضی در جهت برخورد درست اجتماعی
  • تست های هوش ریاضی و درک مطلب و اشکال هندسی

زبان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی اتریش

دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی اتریش به زبان آلمانی تدریس می کنند، البته برخی دانشگاه های این کشور به زبان انگلیسی نیز تدریس می کنند. متقاضیان برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی اتریش باید دارای مدرک مهارت زبان آلمانی C1 باشند. متقاضی در ابتدای کار نیازی به ارائه مدرک زبان آلمانی ندارد و می تواند از دانشگاه پذیرش مشروط بگیرد و در طی یک سال همزمان با شرکت در دوره پیشپزشکی به تحصیل زبان آلمانی نیز بپردازد.متقاضیان بین المللی می توانند در دانشگاه های انگلیسی زبان این کشور به تحصیل بپردازند اما باید به این موضوع توجه کرد که متقاضیان تحصیل پزشکی در اتریش

در هر کشور بر اساس کار و ارتباط و تعامل نزدیک با مردم آن کشور و طبابت و کار پس از فارغ تحصیلی باید با زبان جامعه آن کشور آشنا باشند تا بهتر بتوانند با بیماران ارتباط برقرار کنند. در صورتی که متقاضی فاقد مدرک مهارت زبان آلمانی باشد، می تواند در دوره های آمادگی زبان آلمانی کالج ها و دانشگاه های اتریش شرکت کند تا مهارت و تسلط لازم را کسب کند.


برنامه تحصیل پزشکی اتریش

متقاضیان برای تحصیل در دوره لیسانس پزشکی اتریش باید دارای مدرک مهارت زبان آلمانی باشند چون زبان تدریس در این رشته زبان آلمانی می باشد. مدت زمان تحصیل لیسانس پزشکی اتریش در حدود ۳ تا ۴ سال می باشد. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد پزشکی اتریش در حدود ۲ سال می باشد. با تمام شدن دوره فوق لیسانس دانشجو می تواند مدرک پزشکی عمومی خود را دریافت کند. دانشجویان برای ادامه تحصیل در مقطع دکترای پزشکی و دندانپزشکی اتریش باید دارای مدرک کارشناسی ارشد پزشکی از دانشگاه ها معتبر باشند.زبان تحصیل در مقطع دکترای پزشکی و دندانپزشکی اتریش زبان های انگلیسی و آلمانی است. اگر متقاضی در کالج های اتریش و یا کشورهای اروپایی تحصیل کرده باشد، می تواند با شرکت در آزمون ورودی و کسب نمره لازم تحصیل در دوره پزشکی اتریش را شروع کند.

برنامه تحصیل پزشکی اتریش
برنامه تحصیل پزشکی اتریش

برنامه تحصیل دندانپزشکی اتریش

متقاضی برای تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه های اتریش باید در آزمون ورودی نمره لازم را کسب کند. همانند تحصیل در دوره پزشکی اتریش، متقاضی برای شرکت در دوره دندانپزشکی این کشور نیز باید در دوره پیشپزشکی یا پریمدیکال دانشگاه های این کشور شرکت کند. در این دوره متقاضیان به تحصیل دروس زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضیات می پردازند.آزمون ورودی دوره پزشکی و دندانپزشکی اتریش به زبان آلمانی می باشد و متقاضیانی که فاقد این مدرک و مهارت می باشند، می توانند برای درخواست پذیرش مشروط از دانشگاه های اقدام کنند و ضمن تحصیل در دوره پیشپزشکی به تحصیل زبان آلمانی نیز بپردازند. طول مدت تحصیل دندانپزشکی اتریش در حدود ۶ سال است و زبان تحصیل این دوره زبان آلمانی می باشد.

بورسیه های تحصیلی در اتریش

اگر چه تحصیل در دوره های پزشکی و دندانپزشکی اتریش رایگان است و دانشجو فقط ملزم به پرداخت هزینه جزئی ثبت نام می باشد، اما دانشگاه های این کشور بورسیه هایی را نیز به دانشجویان اعطا می کنند. دانشجویان به منظور برخورداری از این بورسیه های تحصیلی باید واجد شرایط باشند. از جمله شرایط مهم در اخذ بورسیه های تحصیلی موارد زیر را می توان نام برد:

  • دارا بودن مقاله های علمی چاپ و منتشر شده در ژورنال های معتبر علمی جهان مانند ISI
  • دارا بودن نمره های بالا و سطح و سواد علمی عالی
  • رزومه تحصیلی و سوابق علمی درخشان
  • دارا بودن مدرک مهارت زبان

دولت اتریش بورسیه های تحصیلی این کشور را در چهارچوب بورسیه های دولتی و دانشگاهی به دانشجویان بین المللی اعطا می کند. میزان این بورسیه ها از ۶۰۰ یورو تا ۲۰۰۰ یورو در ماه می باشد. از مهم ترین بورسیه های دانشگاه های اتریش موارد زیر را می توان نام برد:

  • بورسیه فرصت های مطالعاتی Sklodowska اتریش
  • بورسیه برنامه تحصیلی Oman
  • بورسیه موسسه مطالعات پیشرفته ماری کوری
  • بورسیه بنیاد جمهوری ارتش اتریش
  • بورسیه و کمک هزینه تحصیلی Ernst Mach

دانشگاه های برتر پزشکی و دندانپزشکی اتریش

دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی اتریش دارای رتبه های جهانی در رتبه بندی ها و رنکینگ های جهانی می باشند. دانشگاه های این کشور در بین دانشگاه های زبان آلمانی اروپا دارای اعتبار و ارزش فراوانی است. تحصیل رایگان و دلایل ذکر شده موجب می شود تا متقاضیان از سرتاسر جهان برای تحصیل در دانشگاه های این کشور اقدام کنند. از برترین دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی این کشور چند دانشگاه زیر را می توان نام برد:

دانشگاه های برتر پزشکی و دندانپزشکی اتریش
دانشگاه های برتر پزشکی و دندانپزشکی اتریش

دانشگاه پزشکی وین

دانشگاه پزشکی وین در سال ۲۰۰۴ به عنوان یک دانشگاه مستقل از دانشگاه وین شروع به فعالیت کرد. این دانشگاه در رنکینگ ها و رتبه بندی های جهانی برترین دانشگاه های پزشکی جهان دارای رتبه ۵۰ می باشد. رتبه این دانشگاه در میان دانشگاه های کشورهای اروپایی رتبه ۱۴ و در میان دانشگاه های زبان آلمانی اروپا دارای رتبه ۳ می باشد. طول مدت تحصیل پزشکی در این دانشگاه در حدود ۶ سال می باشد. متقاضیان برای اخذ پذیرش از این دانشگاه باید دارای مدرک مهارت زبان آلمانی باشند و در آزمون ورودی نمره لازم را کسب کرده باشند.بخش دندانپزشکی این دانشگاه که از پیشرفته ترین بخش های دندانپزشکی اروپا می باشد، دارای رشته های جراحی دندان، دندانپزشکی کودکان، پریو دنتولوژی، ارتودنسی و دندان مصنوعی می باشد. شرایط اخذ پذیرش در دوره دندانپزشکی این دانشگاه همانند دوره پزشکی است. آزمون ورودی این دانشگاه به نام آزمون MedAT در تابستان هر سال در دانشگاه یوهانس کپلر برگزار می شود.

دانشگاه پزشکی گراس

تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در اتریشاین دانشگاه در سال ۲۰۰۴ به عنوان دانشگاهی مستقل از دانشگاه کارل و فرانتس گراس شروع به کار و فعالیت کرد. این دانشگاه برتر در اروپا توانسته است تا جایزه پرافتخار نوبل در رشته های فیزیک و پزشکی را از آن خود کند. دانشگاه پزشکی گراس در میان دانشگاه های پزشکی کشورهای اروپایی دارای رتبه ۱۱ می باشد. این دانشگاه هر سال در حدود ۴۳۰۰ دانشجو را در رشته های پزشکی و دندانپزشکی و پرستاری پذیرش می کند.

دانشگاه پزشکی اینسبورگ

دانشگاه پزشکی اینسبورگ در سال ۲۰۰۴ به عنوان دانشگاهی متمایز از دانشگاه لئوپولد فرانزز فعالیت علمی خود را آغاز کرد. این دانشگاه که در حوزه های آموزش پزشکی و علوم زیستی و اعصاب بسیار فعال می باشد، افتخار کسب جوایز مهم جهانی و از جمله جایزه نوبل شیمی در چندین سال متوالی را از آن خود کرده است.این دانشگاه دارای رتبه و رنکینگ ۱۹ در میان دانشگاه های پزشکی کشورهای اروپا می باشد. دانشگاه اینسبورگ دارای شرایط مناسب برای تحقیق و تحصیل و تدریس در محیطی مناسب می باشد. اهداف تاسیس دانشگاه پزشکی این دانشگاه تحقیق و پژوهش در سطح جهان، آموزش با کیفیت بالا و پیشرفت مداوم و مستمر در حوزه پزشکی بالینی می باشد. این دانشگاه در حدود ۳۰۰۰ دانشجو دارد.


دانشگاه های رایگان پزشکی و دندانپزشکی اتریش

دانشگاه های کشور اتریش تحصیل رایگان را به متقاضیان بین المللی ارائه می دهند. متقاضیان به منظور تحصیل رایگان در اتریش در دانشگاه های این کشور باید دارای مدرک مهارت زبان آلمانی باشند، البته برخی از دانشگاه های خصوصی این کشور به زبان انگلیسی نیز تدریس می کنند. از مهم ترین دانشگاه های رایگان اتریش موارد زیر را می توان نام برد:

  • دانشگاه وین Veinna University
  • دانشگاه اینسبورگ University of Innsbruck
  • دانشگاه گراس University of Graz
  • دانشگاه آنتون بروکنرAnton Brucker University
  • دانشگاه جووان نیومUniversity of Joanneum
  • دانشگاه پزشکی گراس Medical University of Graz

دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی اتریش مورد تائید وزارت بهداشت ایران 2022-2023

یکی از نگرانی های متقاضیان تحصیل در دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی اروپا مورد تائید بودن این دانشگاه ها از لحاظ وزارت بهداشت ایران می باشد. متقاضی با تحصیل در دانشگاه های مورد تائید ایران می تواند با اطمینان به کشور خود بازگردد و با در دست داشتن مدرک معتبر و مورد تائید پزشکی و دندانپزشکی اتریش به ادامه تحصیل و یا طبابت و کار بپردازد. بر اساس رای صادر شده در دویست و نهمین جلسه شورای عالی ارزشیابی مدارک دانش آموختگان خارج از کشور، دانشگاه های مورد تائید وزارت بهداشت ایران در اتریش در سال 2022-2023 عبارت است از:

  • دانشگاه وین
  • دانشگاه جوهانسون کپلر در شهر لینتس
  • دانشگاه پزشکی وین
  • دانشگاه پزشکی گراس
  • دانشگاه پزشکی اینسبورگ
  • دانشگاه گراس
  • دانشگاه علوم پزشکی بوکو
  • دانشگاه کارل فرانزنز گراس

تحصیل در سایر رشته‌های علوم پزشکی در اتریش

ممکن است خیلی از افراد به تحیل در سایر رشته‌های علوم پزشکی علاقه داشته باشند. ما در این قسمت شما را با برخی از مهم‌ترین این رشته‌ها آشنا می‌کنیم.

رشته داروسازی

در رشته داروسازی، موارد زیر به دانشجویان ارائه می‌شود:

  • روش‌های علمی تهیه و توزیع مواد دارویی
  • آشنایی با چگونگی تاثیر مواد دارویی مختلف روی بدن و ذهن انسان
  • تاثیرات متقابل و موازی مواد دارویی بر روی هم
  • چگونگی ترکیب دارو‌ها با یکدیگر

در صورتی که قصد تحصیل در رشته داروسازی را در کشور اتریش دارید، باید مدت زمان 5 سال(ده ترم) زمان صرف کنید. متقاضیان می‌توانند در هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته داروسازی مشغول به تحصیل شوند. گرایش‌های مختلف رشته داروسازی در این مقاطع شامل شیمی دارویی، بیوتکنولوژی دارویی و سم شناسی است. این رشته در دانشگاه‌های کشور اتریش به زبان آلمانی و انگلیسی ارائه می‌شود.

شما برای تحصیل در رشته داروسازی در کشور اتریش باید مانند رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در آزمون ورودی شرکت کنید. زبان این آزمون آلمانی است، شما برای تحصیل در رشته داروسازی در این کشور باید مدرک زبان آلمانی نیز ارائه دهید. دانشجویان رشته داروسازی در کشور اتریش باید پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، دوره‌های عملی و کاورزی را در داروخانه بگذرانند. در این صورت صلاحیت استخدام و اشتغال برای آن‌ها صادر می‌شود.

رشته پرستاری

دانشجویان رشته پرستاری باید ابتدا در آزمون ورودی شرکت کنند. در صورتی که در این آزمون پذیرفته شوند باید برای تایید صلاحیت حرفه‌ای خود در رشته پرستاری در یک مصاحبه حضوری شرکت کنند. طول دوره تحصیل رشته پرستاری در کشور اتریش 3 سال است. زبان ارائه آموزش‌ها در این رشته نیز زبان آلمانی است. دانشجویان پس از سه سال تحصیل در رشته پرستاری، به عنوان پرستار عمومی شناخته می‌شوند.

افرادی که به اخذ تخصص در رشته پرستاری علاقه دارند، باید در مقطع فوق لیسانس رشته پرستاری به تحصیل بپردازند. تخصص رشته پرستاری دارای گرایش‌های مختلف است. گرایش‌های رشته پرستاری در مقطع فوق لیسانس شامل موارد زیر است:

  • مدیریت بهداشت
  • مامایی
  • طب تکمیلی
  • تغذیه
  • بهداشت عمومی

مدت تحصیل در مقطع فوق لیسانس و تخصص پرستاری دو سال یعنی 4 ترم است. دروس در این مقطع به زبان آلمانی ارائه می‌شود. دانشجویان مقطع دکتری در رشته پرستاری باید مدت 4 سال معادل 8 ترم مشغول به تحصیل باشند.

دانشگاه‌های خصوصی کشور اتریش

دانشجویانی که در دانشگاه‌های دولتی کشور اتریش مشغول به تحصیل هستند در صورتی که اهل کشور‌های اروپایی باشند نیازی به پرداخت شهریه ندارند. دانشجویان متعلق به سایر کشور‌ها باید مبلغ بسیار کمی برای شهریه پرداخت کنند. همچنین تحصیل به زبان انگلیسی در مقاطع کارشناسی دانشگاه‌های اتریش امکان پذیر نیست. قبولی در دانشگاه‌های دولتی کشور اتریش نیز به علت شهریه بسیار کم بسیار رقابتی است.

به علت دو مورد مذکور، بسیاری از افراد به دنبال تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی کشور اتریش هستند. زیرا پذیرش در این دانشگاه‌ها بسیار راحت است و امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز وجود دارد. شهریه دانشگاه‌های خصوصی کشور اتریش در سال 2021، مبلغ 3000 الی 23000 یورو سالیانه است. جالب است بدانید که شهریه دانشگاه‌های دولتی برای برخی از رشته‌ها مانند پزشکی، دندانپزشکی، مدیریت و… بسیار بیشتر از دانشگاه‌های خصوصی است.

دانشگاه‌های مشهور و مهم پزشکی در کشور اتریش

در ادامه لیست مهم‌ترین و برترین دانشگاه‌های پزشکی در کشور اتریش را بیان می‌کنیم. این دانشگاه‌ها معمولا دارای رنکینگ و رتبه علمی بسیار بالا در کشور اتریش و جهان هستند.

  • وین
  • اینسبروک
  • گراتس
  • سالزبورگ

هزینه های زندگی و تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اتریش

برآورد هزینه دقیق زندگی در هر شهر و کشور به نوع زندگی و الگوی مصرف هر فرد بستگی دارد اما از آن جا که تحصیل در کشور اتریش رایگان است، متقاضیان برای تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی این کشور متحمل هیچ هزینه ای نمی شوند و فقط باید بتوانند هزینه های زندگی خود در این کشور را تامین کنند. متقاضیان برای تحصیل فقط ملزم به پرداخت هزینه اندک سالانه ۶۰۰ یورو تا ۱۵۰۰ یورو برای تحصیل در این کشور می باشند. هزینه های زندگی در اتریش عبارت است از:

  • هزینه اجاره محل اقامت دانشجویی: ماهانه در حدود ۳۰۰ یورو تا ۴۰۰ یورو
  • هزینه خوابگاه های دانشجویی: ماهانه در حدود ۲۵۰ یورو
  • هزینه خورد و خوراک: روزانه در حدود ۱۰ یورو
  • هزینه حمل و نقل عمومی دانشجویان با استفاده از کارت دانشجویی نصف قیمت می باشد. هزینه این کارت سالانه در حدود ۲۰ یورو است.
  • هزینه بیمه دانشجویی: ماهانه در حدود ۵۵ یورو
  • هزینه های اضافی دیگر: ماهانه در حدود ۵۰۰ یورو
هزینه های زندگی و تحصیل پزشکی و دندانپزشکی اتریش
هزینه های زندگی و تحصیل پزشکی و دندانپزشکی اتریش

ویزای همراه با تحصیل پزشکی و دندانپزشکی اتریش

دولت اتریش نیز همگام با دیگر کشورهای حامی اتحاد و همراهی خانواده و بر اساس نظام حقوقی رسمی این کشور مجوز اخذ ویزای همراه را برای اعضای خانواده و همسر و فرزندان دانشجوی این کشور ارائه می دهد. بر طبق این قانون دانشجو می تواند برای اخذ ویزای همراه خانواده خود اقدام کند و آن ها را در اتریش همراه داشته باشد. اعضا خانواده دانشجو پس از فارغ تحصیلی دانشجو و اخذ ویزای کار می توانند با تغییر مجوز کار پاره وقت خود به مجوز کار تمام وقت در این کشور مشغول کار و اشتغال شوند.

کار ضمن تحصیل دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی اتریش

دانشجویان در حین تحصیل دوره های پزشکی و دندانپزشکی اتریش می توانند با اخذ مجوز دانشجویی به کارهای پاره وقت بپردازند. دانشجویان با درآمد کسب شده از کارهای پاره وقت دانشجویی می توانند بخش زیادی از هزینه های زندگی خود را در کشور اتریش تامین کنند. گرچه تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور رایگان محسوب می شود اما هزینه های زندگی در کشور اروپایی اتریش بالا می باشد و دانشجویان برای تامین هزینه های زندگی خود ناچار به انجام کار دانشجویی می باشند.
میزان حقوق کار پاره وقت دانشجویی از ساعتی ۸ یورو تا ۱۰ یورو می باشد. دانشجویان با کار دانشجویی علاوه بر کسب درآمد تجربه لازم در جهت کار و طبابت پس از فارغ تحصیلی در این کشور را نیز بدست می آورند. دانشجویان می توانند پس از فارغ تحصیلی با مهارت های فراگرفته در دوران دانشجویی به کار در بیمارستان ها بپردازند و پس از چند سال کار و طبابت شرایط لازم برای اخذ اقامت دائم اتریش را فراهم کنند.

وضعیت کار پس از فارغ تحصیلی در اتریش

فارغ تحصیلان دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی اتریش می توانند برای کار و اشتغال در این کشور اقامت کنند. بسیاری از متقاضیان که قصد اخذ مهاجرت به اتریش و اقامت اتریش را دارند، از طریق تحصیل و اشتغال ،اقامت این کشور را دریافت می کنند. دولت اتریش با ارائه مهلت یک ساله به فارغ تحصیلان این کشور فرصت جست و جوی کار را برای آن ها مهیا می کند تا با یافتن شغل مناسب ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند. با توجه به پایین بودن نرخ بیکاری این کشور در حدود ۵ درصد فارغ تحصیلان می توانند در این مهلت یک ساله کار مرتبط با رشته تحصیلی خود را پیدا کنند.حقوق پزشکان در اتریش در سال های اول کار و طبابت در حدود ۵۰.۰۰۰ یورو و از سال چهارم به بعد تا حدود ۶۰.۰۰۰ یورو نیز می رسد. میزان حقوق پزشکان و دندانپزشکان در اتریش به سوابق کاری و حرفه ای و محل کار آن ها بستگی دارد. به طور معمول حقوق پزشکان و دندانپزشکان در بیمارستان های دولتی اتریش کمتر از بیمارستان های خصوصی است. پس از ۵ سال کار و اشتغال متقاضیان می توانند برای اخذ اقامت دائم این کشور درخواست دهند. البته متقاضی باید در طی این مدت مالیات و بیمه خود را به طور مرتب پرداخت کرده باشد.پس از گذشت ۵ سال از دریافت اقامت دائم اتریش متقاضیان می توانند برای دریافت پاسپورت اتریش اقدام کنند. برای اخذ پاسپورت اتریش متقاضی باید ثابت کند که با زندگی در جامعه مردم اتریش سازگاری و انطباق دارد و از قوانین و مقررات این کشور تبعیت می کند. علاوه بر این موارد متقاضی باید به زبان آلمانی مسلط باشد.

تحصیل در دوره های تخصصی پزشکی اتریش

متقاضیانی که دوره های پزشکی خود را گذرانده اند و قصد تحصیل در دوره های تخصصی پزشکی اتریش را دارند، باید برای اخذ پذیرش واجد شرایط خاصی باشند. از جمله شرایط مهم می توان به دارا بودن سطح علمی بالا، رزومه علمی قوی، مدرک مهارت زبان آلمانی، سوابق علمی تحصیلی و آموزشی درخشان و سابقه شرکت در سمینارهای علمی باشد.اخذ پذیرش در رشته های تخصصی پزشکی اتریش در مقایسه با مقاطع پایین تر دشوارتر می باشد، زیرا این مقطع به صورت رقابتی و سخت می باشد. اگر متقاضی بتواند از یکی از موسسه ها و دانشگاه های معتبر اتریش پذیرش تحصیلی دریافت کند، مقامات ویزای تحصیلی این افراد را بر اساس پذیرش دانشگاه های معتبر این کشور را راحت تر صادر می کند.اگر متقاضی مدرک پزشکی خود را در کشور دیگری دریافت کرده باشد و قصد تحصیل در دوره های تخصصی پزشکی اتریش را داشته باشد، باید مدارک پزشکی خود را در اتریش معادل سازی کند. بدین منظور متقاضی باید برای معادل سازی از طریق دانشگاه تربیت مدرس اتریش و یا دانشگاه فنی حرفه ای اتریش اقدام کند. متقاضی باید از یک دانشگاه اتریش پذیرش دریافت کند . با ارائه مدرک مهارت زبان آلمانی C1 با یافتن استاد راهنما برای تحصیل و کار در اتریش درخواست خود را ارائه دهد. متقاضی با دارا بودن مدرک دکترای پزشکی می تواند در مهلت یک تا ۲ سال استاد راهنمای مناسب خود را پیدا کرده و برای اخذ ویزای تحصیلی و مجوز کار در این کشور اقدام کند.

مزایای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اتریش

دانشجویان با تحصیل در دوره های پزشکی و دندانپزشکی اتریش از مزایای فراوان تحصیل در این کشور برخوردار می شوند. از جمله مزیت های تحصیل در این کشور موارد زیر را می توان برشمرد:

  • تحصیل در دانشگاه های معتبر و برتر جهانی با رتبه های زیر ۵۰ جهانی
  • تحصیل در دانشگاه های برتر زبان آلمانی در میان کشورهای آلمانی زبان
  • تحصیل رایگان پزشکی و دندانپزشکی
  • بالا بودن سطح رفاه و امنیت اجتماعی
  • دارا بودن رتبه ۲۰ در میان کشورهای جهان از نظر بالا بودن کیفیت و استانداردهای زندگی
  • امکان اخذ ویزای همراه برای همراهی همسر و فرزندان متقاضی در اتریش
  • امکان اخذ مدرک مهارت زبان آلمانی در اتریش
  • تحصیل در دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی اتریش مورد تائید وزارت بهداشت ایران
  • امکان اخذ اقامت دائم پس از ۵ سال کار و طبابت و اشتغال در اتریش
  • امکان اخذ پاسپورت اتریش پس از ۱۰ سال کار و طبابت و اشتغال در اتریش
مزایای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اتریش
مزایای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اتریش

مشاغل پردرآمد در اتریش

مشاغل متفاوتی مانند وکیل، خلبان، مدیر اجرایی، مدیر بانک، دندان پزشک و جراح از پردرآمدترین شغل‌های موجود در کشور اتریش است؛ البته همه‌ی مهندسی‌ها نیز مشاغل مهم و پردرآمدی در این کشور هستند. دندان پزشکی یکی از مشاغل پردرآمد اتریش است. افراد جهت آنکه در این حرفه بتوانند فعالیت کنند باید در این رشته و در دانشگاه های اتریش تحصیل نمایند تا صلاحیت علمی مربوطه را کسب کنند، سپس به عنوان کارآموز در کلینیک‌های دندان پزشکی اتریش مشغول به فعالیت شوند. معمولا درآمد دندانپزشکان با توجه به موارد مختلفی همچون تعداد مراجعین و محل کار آنها تعیین می‌گردد که می‌توان گفت به طور متوسط ماهیانه از 3800 تا 12 هزار یورو خواهد بود.

جراحی از مشاغل سخت و پر ریسک در اتریش می‌باشد و به همین جهت جراحان از درآمد بالایی نیز برخوردار خواهند بود و جهت کار در این حرفه نیاز به 5 سال سابقه کار و 12 سال تحصیل و دانش پزشکی است، جراحان در اتریش بسیار مقام بالایی دارند و از رفاه فراوانی برخوردار هستند و درآمد یک جراح در حدود 7 تا 21 هزار یورو به طور ماهیانه می‌باشد.

در این مقاله تحصیل پزشکی و دندانپزشکی اتریش مورد بررسی دقیق و علمی قرار گرفت. از مجموع موارد شرح داده شده می توان نتیجه گیری کرد که متقاضی می تواند به طور رایگان در این کشور تحصیل کند و از مزیت های فراوان تحصیل پزشکی در اتریش برخوردار شود.

اگر هنوز با مطالعه این مقاله نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، می توانید از خدمات مشاوره مهاجرتی موسسه حقوقی و مهاجرتی میرداماد بهره مند شوید. مشاوران برجسته و مجرب موسسه ما در شعبه های تهران و شیراز با سابقه صدها پرونده مهاجرت تحصیلی و شغلی بهترین گزینه مهاجرتی را بر اساس شرایط زندگی، سن، تحصیلات و بودجه به متقاضیان ارائه می دهند.

سوالات متداول درباره تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اتریش

رایگان بودن تحصیل و اعتبار بالای مدارک دانشگاهی

به طور کلی هزینه تحصیل در این رشته ها رایگان می باشد و دانشجویان ملزم به پرداخت یک هزینه جزئی ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو سالانه می باشند.

ارائه مدرک مهارت زبان آلمانیارائه توصیه نامه از اساتید دانشگاهارائه مقاله های منتشر شده در ژورنال های علمی معتبر

بله همه متقاضیان ملزم به شرکت در آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی اتریش می باشند.

در ابتدا متقاضی باید در دوره ۴ ساله لیسانس پزشکی شرکت کند و سپس با شرکت در دوره ۲ ساله فوق لیسانس پزشکی می تواند مدرک پزشکی عمومی خود را دریافت کند.

دانشجو با تمام شدن دوره داروسازی با خیال راحت به کشور خود بازمی گردد و به اشتغال و طبابت می پردازد و یا به تحصیل خود ادامه می دهد.

تحصیل در دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی اتریش مورد تائید وزارت بهداشت ایرانامکان اخذ اقامت دائم پس از ۵ سال کار و طبابتامکان اخذ پاسپورت اتریش پس از ۱۰ سال کار و طبابت

حقوق پزشکان در اتریش در سال های اول کار و طبابت در حدود ۵۰.۰۰۰ یورو و از سال چهارم به بعد تا حدود ۶۰.۰۰۰ یورو نیز می رسد.

هزینه اجاره محل اقامت دانشجویی: ماهانه در حدود ۳۰۰ یورو تا ۴۰۰ یوروهزینه خوابگاه های دانشجویی: ماهانه در حدود ۲۵۰ یوروهزینه خورد و خوراک: روزانه در حدود ۱۰ یورو

اخبار مرتبط

اسکرول به بالا