071-91009294  | 021-88724227  |

مهاجرت به نروژ از طریق تخصص

مهاجرت به نروژ از طریق تخصص

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

از جمله شرایط  مهاجرت به نروژ از طریق تخصص اینکه شما باید توسط شرکتی استخدام شوید که قراردادی با شرکت های نروژی داشته باشد و در نروژ فعالیت کند. شعبه نروژی شرکت شما باید آدرس تجاری ثبت شده ای در نروژ داشته باشد و قوانین مالیاتی را نقض نکرده باشد. در این زمینه، ما در موسسه حقوقی میرداماد راهنمای شما خواهیم بود.

شرایط ویزای کاری نروژ

نروژ چگونه کشوری است؟ حدود 14 % از جمعیت نروژ را مهاجران تشکیل داده اند، که یک سوم آنها برای کار به نروژ مهاجرت کرده اند. علی رغم مالیات و هزینه های بالا در نروژ  ، استاندارد بالای زندگی در این کشور افراد زیادی را از سراسر دنیا به خود جذب کرده است. علاوه بر این برخی از مزایای زندگی در نروژ عبارتند از: مناظر طبیعی شگفت انگیز ، فرهنگ جهانی و آب و هوای معتدل این کشور.

عمده مهاجران در شهرهای اصلی مستقر شده اند؛  به خصوص تجارت های بزرگ بین المللی در بخش های مالی و انرژی، خارجیان با استعداد زیادی را به خود جذب کرده اند.

اگر قصد کار کردن در نروژ را داشته باشید ، ممکن است لازم باشد برای اخذ ویزای کار اقدام کنید.  درخواست برای ویزای کاری نروژ بسیار ساده است . در این مقاله می توانید از شرایط درخواست و اخذ ویزا مطلع شوید.

چه افرادی به ویزای کار نیاز دارند؟

در اولین مرحله باید مشخص کنید که به ویزا نیاز دارید یا خیر . در برخی موارد با توجه به ملیت و شغل مورد نظر شما ممکن است به ویزا نیاز نداشته باشید. شهروندان اروپایی برای زندگی ، تحصیل و کار در نروژ به ویزا نیاز ندارند. اما اگر قصد اقامت نروژ بیش از 3 ماه را داشته باشند، باید  در اداره پلیس محلی آدرس خود را ثبت کنند.

شهرندان غیر اروپایی باید برای ویزای کار درخواست دهند. راهنمای مهاجرت کاری اداره مهاجرت نروژ ، فرم ساده ای را تهیه کرده است که می توانید به راحتی ملیت و دلیل سفر خود را در آن مشخص کنید . در این فرم توضیحاتی درباره انواع ویزا نیز قید شده است.

پروسه اخذ ویزای کاری نروژ

مهاجرت به نروژ ،توسط اداره مهاجرت نروژی (UDI) تنظیم می شود. با توجه به موقعیت شما ، ویزاهای مختلفی برای کارمندان و کارگران وجود دارد. بر خلاف بسیاری از کشورهای اروپایی ، کارت آبی در نروژ اعمال نمی شود.

برای اخذ ویزای کار از طریق مهارت (  skilled workers scheme ) باید در شغلی در سطح حرفه ای مشغول به کار و دارای تحصیلات و یا گواهی های مرتبط به آن باشید. معمولا برای دریافت ویزا به یک پیشنهاد شغلی تمام وقت نیاز دارید و حقوق پیشنهادی نباید کمتر از متوسط حقوق نروژ باشد. اگر قصد کار کردن به صورت نیمه وقت و یا برای چند کارفرما را دارید باید در فرم درخواست ویزا ، موقعیت خود را با جزئیات توضیح دهید.

پروسه اخذ ویزای کاری نروژ
پروسه اخذ ویزای کاری نروژ

در برخی موارد استثنائاتی وجود دارد که لازم نیست برای ورود به نروژ شغلی به شما پیشنهاد شده باشد.  این در صورتی است که شهروند کشوری باشید که توافقات به خصوص و دوسویه ویزا با نروژ دارد و مهارت خاص و تضمین شده ای هنگام ورود به نروژ داشته باشید. در این شرایط یک مجوز کوتاه مدت ( حداکثر 6 ماه ) به شما داده می شود تا در این مدت مسکنی برای خود برگزینید و شغل مورد نظر خود را بیابید. زمانی که شغلی به شما پیشنهاد شد، پیش از شروع کار باید مجوز کوتاه مدت خود را به مجوز کار تبدیل کنید.

صرف نظر از نوع ویزا ، می توانید درخواست خود را شخصا به سفارت نروژ ارسال کنید یا می توانید وکالتی به کارفرمای خود بدهید تا او درخواست شما را تنظیم و ارسال کند.

هزینه و مدت زمان صدور ویزای کار نروژ

هزینه ویزای کار نروژ با توجه به نوع آن متفاوت خواهد بود، اما به طور کلی بین 375-435 دلار می باشد. در برخی موارد با توجه به کشور شما و نحوه ارسال درخواست ،ممکن است مشمول هزینه های اضافی نیز بشوید. به طور متوسط پروسه بررسی درخواست صدور ویزا 4 الی 5 هفته طول می کشد.

ویزای کاری نروژ برای مشاغل نیمه وقت ، ثابت و فصلی

در برخی موارد اگر قصد کار کردن کمتر از سه ماه را داشته باشید، ممکن است نیاز به دریافت مجوز کار نباشد. این معافیت به ملیت و نوع شغل شما بستگی دارد. می توانید جزئیات دقیق تر در این زمینه را در وب سایت اداره مهاجرت نروژ مشاهده کنید.

می توانید برای ورود به نروژ ویزای کار را از طریق  پرستار خانواده ( au pair ) دریافت کنید. صدور این ویزا معیارهای سخت گیرانه ای  برای au pair و خانوداه میزبان دارد.

همچنین برای اقامت به مدت 6 ماه می توان برای ویزای فصلی درخواست داد. این ویزا به یک پیشنهاد شغلی قطعی نیاز دارد. باید گفت که این ویزا تنها برای مشاغل خاص مانند کشاورزی یا ماهیگیری صادر می شود.

اخذ ویزای کاری نروژ از طریق کارآفرینی

اگر قصد راه اندازی تجارتی در نروژ دارید، باید برای ویزای کارمند ماهر (skilled worker visa ) درخواست دهید. برای دریافت این مجوز باید تجربه کافی داشته باشید . همچنین مدارک تحصیلی یا حرفه ای  را ارائه دهید که نشان دهد در تجارت خود موفق خواهید شد و انتظار می رود حداقل سود ناخالص سالیانه شما 27605 دلار باشد. در این شرایط می توانید برای مهاجرت اعضای خانواده خود به نروژ درخواست دهید.

اگر قصد راه اندازی تجارت خود را نداشته باشید، در صورتی که قراردادی با یک شرکت نروژی امضا کرده باشید،  می توانید ویزای کارمند ماهر (skilled worker visa ) را دریافت کنید . محدودیت هایی برای اخذ این ویزا وجود دارد ، از جمله:

  • مجوز شما حداکثر تا 2 سال اعتبار دارد و پس از آن برای درخواست مجدد باید حداقل دو سال در خارج از نروژ زندگی کنید.
  • در صورتی می توانید برای مهاجرت اعضای خانواده درخواست دهید که از قبل دارای قرارداد کاری بیش از 6 ماه با یک شرکت محلی باشید.
اخذ ویزای کاری نروژ از طریق کارآفرینی
اخذ ویزای کاری نروژ از طریق کارآفرینی

مدارک مورد نیاز ویزای کاری نروژ جهت مهاجرت از طریق تخصص

چک لیست مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای کار با توجه به ملیت و نوع ویزا عبارتند از :

  1. پاسپورت معتبر
  2. فرم درخواست تکمیل شده و چک لیست مدارک تهیه شده
  3. دو قطعه عکس اخیر در سایز و فرم عکس پاسپورت
  4. رزومه با جزئیات و مدارک تحصیلی
  5. اثبات وجود پیشنهاد شغلی و حقوقی توافقی
  6. اثبات مسکن مناسب در نروژ

با توجه به موقعیت شما ، ممکن است لازم باشد درباره موقعیت فعلی و شرایط شغل پیشنهاد شده توضیحاتی بدهید؛ به عنوان مثال اگر قصد کار به صورت نیمه وقت و یا برای چند کارفرما را داشته باشید.

تمام مدارک باید به زبان انگلیسی و یا نروژی ارائه شوند. اگر اصل مدارک به زبانی غیر از انگلیسی یا نروژی باشد، پیش از ارائه  باید ترجمه و تایید شوند.

پیدا کردن کار در نروژ

  1. با جستجو در مکان های زیر می توان شغل مورد نظر خود را در نروژ پیدا کرد:
  2. اینترنت
  3. رسانه
  4. اتحادیه های کارگری
  5. آژانس های خصوصی استخدام و کاریابی
  6. درخواست عمومی کار

اینترنت :

اکثر آگهی های استخدام در اینترنت به ثبت می رساند . در وب سایت NAV می توان با ثبت رزومه خود به جستجوی مشاغل ثابت و دائمی پرداخت. این وب سایت به زبان نروژی است. با این حال در  Nav می توانید فهرست کاملی از موقعیت های شغلی خالی را به زبان انگلیسی مشاهده کنید. این وب سایت دائما با مشاغل جدید به روز رسانی می شود. همچنین می توانید به زبان های مختلف برای کاریابی در نروژ در وب سایت http://eures.europa.eu  به جستجو بپردازید.

بسیاری از شرکت های نروژی سایت اختصاصی خود را دارند و برخی اوقات آگهی  های استخدام تنها در وب سایت خود شرکت ثبت می شوند. برای پیدا کردن وب سایت شرکت ها می توانید از سایت آنلاین  www.gulesider.no استفاده کنید. لیست اکثر مشاغل در وب سایت www.finn.no/jobb  موجود می باشد. همچنین می توانید در سایت  خدمات کاریابی از کشور خود به جستجوی شغل مورد نظر بپردازید.

رسانه :

در بسیاری از  روزنامه های نروژی ، آگهی های استخدام دیده می شود. بزرگترین روزنامه ملی برای کاریابی Aftenposten می باشد. همچنین می توانید روزنامه های نروژ را در سایت www.norske-aviser.com مشاهده کنید.

پیدا کردن کار در نروژ
پیدا کردن کار در نروژ

اتحادیه های کارگری :

اتحادیه های کارگری منبع خوبی از اطلاعات هستند و ممکن است با اتحادیه های کشور شما در ارتباط باشند. عضویت در اتحادیه های کارگری اجباری نیست، اما بسیار رایج است. برخی از اتحادیه ها مجله هایی با آگهی استخدام در صنایع منتشر می کنند.

LO (کنفدراسیون اتحادیه کارگری نروژ)  بزرگترین کنفدراسیون اتحادیه کارگری نروژ است. این سازمان نمای کلی از اتحادیه های مختلف کارگری در نروژ، با توجه به بخشی که در آن قرار است کار کنید ، ارائه  می دهد.

UNIO دومین اتحادیه کارگری بزرگ نروژ است. افراد زیادی در این اتحادیه عضو هستند که در زمینه های آموزش ، پرستاری و مشاغل پلیسی مشغول به فعالیت می باشند. Akademikerne کنفدراسیون اتحادیه کارگری است که اعضای آن را افراد حرفه ای با تحصیلات عالی تشکیل داده است. یکی دیگر از کنفدراسیون اتحادیه کارگری  Yrkesorganisasjonenes Fellesforbund است . YS از 23 فدراسیون تشکیل شده که بخش های مختلف استخدام را تحت پوشش قرار می دهند.

آژانس های خصوصی استخدام و کاریابی در نروژ

خارجیان جویای کار می توانند برای کاریابی در آژانس های خصوصی استخدام  ثبت نام کنند. معمولا آژانس های استخدام در صنایع و حرفه های خاص تخصص دارند. لیست  این آژانس ها را می توانید در وب سایت بیابید : www.gulesider.no ( با کلمه “rekruttering” یا “vikartjenester” به جستجو بپردازید.)

درخواست عمومی کار:

در نروژ بازار غیر رسمی استخدام وجود دارد . در این بازار مشاغلی که در هیچ یک از سازمان ها ثبت و یا آگهی نشده اند، به ثبت می رسد. یک راه برای استخدام در این مشاغل ، ارسال درخواست کار به یکی از شرکت های مورد نظر است. پس از ارسال درخواست ، باید با شرکت تماس بگیرید . در صورت ارسال درخواست به چند شرکت، باید رزومه خود را به زبان انگلیسی یا نروژی ، معرفی نامه، مدارک تحصیلی و غیره را با خود به همراه داشته باشید. به منظور اطلاع دقیق از شرایط زندگی در نروژ و قوانین مهاجرتی این کشور، بهتر است با مشاورین تخصصی حوزه کاری موسسه حقوقی میرداماد گفت و گو کنید.

سوالات متداول در مورد مهاجرت به نروژ از طریق تخصص

1- چه کسانی واجد شرایط دریافت ویزای کاری تخصص نروژ هستند؟

افرادی می توانند برای ویزای کاری نروژ اقدام کنند که یک پیشنهاد شغلی دریافت کرده باشند.

2- آیا دانشجویان می توانند پس از اتمام دوران تحصیل ویزای کاری تخصص نروژ را دریافت نمایند؟

بله، دانشجویان می توانند پس از اتمام دوران تحصیل در صورت پیدا کردن کار، ویزای کاری تخصص نروژ را دریافت نمایند.

3- آیا پیدا کردن کار در نروژ آسان است؟

بر اساس مطالعه اخیر دانشگاه برگن، کارفرمایان نروژی حتی وقتی یک فرد خارجی برای شغل بهتر صلاحیت دارند، از نروژی های قومی طرفداری می کنند.

4- شایع ترین شغل در نروژ چیست؟

بخش خدمات، بخش بزرگی از اقتصاد نروژ را تشکیل می دهد و صنایع عمده نروژ عبارتند از: کشاورزی، مواد شیمیایی، صید ماهی، فرآوری مواد غذایی، فلزات، معدن، محصولات کاغذی، نفت و گاز.

5- آیا می توانید بدون تسلط به زبان نروژی در نروژ کار کنید؟

در حالی که بسیاری از شرکت ها فاقد نیروی کار ماهر هستند، در صورت عدم تسلط خوب به زبان نروژی، احتمال پذیرش شما برای کار بسیار پایین است.

6- آیا نروژ برای کار کردن متخصصان کشوری امن است؟

نروژ یکی از امن ترین کشورهای جهان شناخته شده است. میزان جرم و جنایت حتی در شهرهای بزرگ مانند اسلو، برگن، تروندهایم و استاوانگر بسیار پایین است.

7- هزینه زندگی در نروژ چقدر است؟

متوسط هزینه زندگی در نروژ بستگی به شیوه زندگی شما و منطقه زندگی شما دارد. با این حال، به طور کلی، شما می توانید انتظار داشته باشید برای زندگی در این کشور هزینه ای بین 2000 تا 40000 دلار را تخمین بزنید.

8- شرایط دریافت ویزای کاری نروژ برای ایرانیان چگونه است؟

ایرانیان می توانند در صورتیکه پیشنهاد شغلی از یک کارفرما دریافت کرده باشند، برای اخذ ویزای کاری نروژ اقدام نمایند.

9- آیا مدرک تحصیلی در یافتن کار در نروژ موثر است؟

شما شاید بتوانید با مدرک دیپلم نیز ویزای کاری نروژ را دریافت نمایید؛ اما پیدا کردن کارفرما در نروژ با مدارک تحصیلی پایین مشکل است.

10- میزان حقوق در نروژ به چه شکل است؟

میزان حقوق در نروژ بسته به موقعیت و تخصص افراد متفاوت است. در نظر داشته باشید که میزان حقوق دریافت نسبت به هزینه های زندگی در نروژ مناسب است.

11- شرایط دریافت ویزای کاری برای متخصصان گروه درمان در نروژ به چه شکل است؟

زمان دریافت ویزای کاری برای متخصصان گروه درمان در نروژ ممکن است کوتاهتر از سایر مشاغل باشد و همچنین از تضمین شغلی مناسب مرتبط با رشته تحصیلیشان بهره مند هستند.

اسکرول به بالا