071-91009294  | 021-88724227  |

ویزای کار ایتالیا | مشاغل مورد نیاز + شرایط و مدارک 2023

مهاجرت کاری به ایتالیا

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

کشور ایتالیا دارای شرایط اقتصادی مناسبی در منطقه اروپا است. وجود زیر ساختهای توسعه یافته در ایتالیا، کیفیت بالای زندگی و همچنین جاذبه­های دیدنی در این کشور، مهاجران زیادی را جذب ایتالیا کرده است. اما سوالی که وجود دارد آن است که آیا کشور ایتالیا با داشتن شرایط اقتصادی مناسب، مقصدی مناسب برای کار نیز هست یا خیر؟ ما در این مقاله سعی داریم تا شرایط کار در ایتالیا را بررسی کنیم و سوال مطرح شده را برای متقاضیان مهاجرت به ایتالیا از طریق کار، پاسخ دهیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

همه چیز درباره مهاجرت کاری به ایتالیا

ایتالیا تأثیر زیادی بر هنر، فرهنگ و سیاست اروپا داشته است. وجود استانداردهای بالای زندگی در ایتالیا، زندگی اجتماعی پرهیاهو و همچنین غذاهای لذیذ که در سرتاسر جهان شناخته شده اند. باعث شده است تا شروع به زندگی و کار در ایتالیا، دلگرم کننده به نظر برسد. اما آیا شرایط مهاجرت به ایتالیا از طریق کار واقعا مناسب است؟

باید بدانید که ایتالیا دارای نرخ بالای بیکاری به خصوص در بین جوانان است و این امر، یافتن شغل در ایتالیا را با چالش­ها و سختی­هایی همراه می­کند. به علاوه، لزوم تسلط به زبان ایتالیایی نیز به سختی­های کار در ایتالیا افزوده است. اما توجه داشته باشید آنچه گفته شد، به معنای آن نیست که یافتن شغل در ایتالیا غیر ممکن است. همچنان فرصت­های شغلی متعددی در این کشور برای نیروی کار ماهر و متخصص وجود دارد. حتی در کلیه مشاغل مربوط به حوزه آموزش زبان و گردشگری، امکان کار به زبان انگلیسی نیز در ایتالیا فراهم است.

نرخ بیکاری در کشور ایتالیا

ویزاهای اخذ شده

شرایط  کلی مهاجرت کاری به ایتالیا

کلیه شهروندان کشورهای خارج اتحادیه اروپا باید برای مهاجرت به ایتالیا از طریق کار، ویزای کاری و مجوز اقامت کاری این کشور را دریافت کنند. اخذ ویزای کار در ایتالیا و همچنین مجوز اقامت کاری ایتالیا، منوط به دریافت پیشنهاد شغلی (جاب آفر) از یک کارفرما در ایتالیا است. در واقع، ارائه نامه کارفرما و یا قرارداد کاری با کارفرما، از ملزومات اخذ ویزای کاری ایتالیا است.

به علاوه، شرایط دیگری نیز جهت اخذ ویزای کاری ایتالیا لازم می­باشد که در وبسایت اداره مهاجرت ایتالیا به طور کامل آورده شده است. متقاضیان کار در ایتالیا میتوانند برای اطلاع از شرایط دقیق، با کارشناسان موسسه میرداماد نیز در ارتباط باشند. برخی از مهم ترین شرایط اخذ ویزای کار ایتالیا عبارت اند از:

  • داشتن پاسپورت معتبر
  • عدم سوپیشینه
  • داشتن سلامت کامل و ارائه گواهی پزشکی
  • اثبات تمکن مالی
  • دریافت بیمه درمانی در ایتالیا
  • تعیین محل اقامت در ایتالیا
  • پرداخت هزینه
ساعات کاری در ایتالیا

 

شرایط اخذ جاب آفر جهت مهاجرت کاری به ایتالیا

منظور از جاب آفر، یک پیشنهاد شغلی از کارفرما در ایتالیا است که مانند یک دعوت نامه عمل می­کند و به موجب آن میتوان ویزای کار و اقامت کاری در ایتالیا دریافت نمود. البته برای اعطای جاب آفر به شهروندان کشورهای خارج اتحادیه اروپا، از سوی دولت این کشور شرایطی تعیین شده است.

این بدان معناست که موقعیت شغلی مورد نظر باید توسط کارفرما در ایتالیا، حداقل به مدت 3 ماه آگهی شده و ثابت گردد که برای آن عنوان شغلی، فردی مناسب و شایسته در ایتالیا یافت نشده است. پس از گذشت 3 ماه از انتشار آگهی در روزنامه‌ها، مجلات و وبسایت­های ایتالیا و عدم یافتن فردی مناسب، آگهی مورد نظر باید برای 3 ماه دیگر در روزنامه‌ها و وبسایت­های اتحادیه اروپا منتشر شود. در نهایت، چنانچه فردی شایسته پیدا نشود، کارفرما میتواند از بین متقاضیان خارج اتحادیه اروپا فردی را انتخاب نماید.

علاوه بر شروط تعیین شده از سوی دولت که در بالا به آن اشاره شد، از سوی کارفرما نیز شروطی جهت اعطای جاب آفر تعیین می­شود. البته شرایط دقیق، به نوع کار بستگی دارد ولی در حالت کلی، برخی از مهمترین شرایط لازم اخذ جاب آفر عبارت اند از:

  • داشتن پاسپورت معتبر
  • ارائه گواهی عدم سوپیشینه
  • ارائه رزومه­ای قوی
  • داشتن سابقه کاری مرتبط
  • تسلط به زبان ایتالیایی

متقاضیان کار در ایتالیا میتوانند کلیه امور مربوط به اخذ جاب آفر و حتی برقراری ارتباط با کارفرما در ایتالیا را به کارشناسان و وکلای موسسه میرداماد بسپارند. توصیه می­شود جهت کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان ما در موسسه میرداماد در تماس باشید و مشاوره دریافت نمایید.

خدمات موسسه میرداماد در زمینه مهاجرت کاری به ایتالیا

موسسه مهاجرتی میرداماد با داشتن برجسته ترین کارشناسان و وکلای مهاجرتی، کلیه امور مربوط به مهاجرت کاری به کشور ایتالیا، مانند بررسی رزومه و شرایط متقاضی، یافتن یک موقعیت شغلی مناسب در ایتالیا برای متقاضی، اخذ جاب آفر در ایتالیا و همچنین کلیه امور مربوط به اخذ ویزای کار در ایتالیا را بر عهده میگیرد. وکلای موسسه میرداماد قادراند در کمترین زمان و بدون هدر رفتن وقت و هزینه متقاضیان، اقامت ایتالیا از طریق کار را برای آنان دریافت کنند.

کارشناسان و وکلای مجرب موسسه میرداماد با علم و آگاهی از جدیدترین قوانین ایتالیا در خصوص اخذ ویزای کاری، ارتباط با وکلای مهاجرتی در ایتالیا و همچنین از طریق ارتباط با موسسات کاریابی در کشور ایتالیا میتوانند به طور تضمینی، ویزا و اقامت ایتالیا را برای متقاضیان مهاجرت به ایتالیا از طریق کار دریافت کنند. موسسه مهاجرتی میرداماد، رویای شما را جهت کار و زندگی در ایتالیا محقق می­کند. از این رو در صورتی که نیاز یه وکیل مهاجرت به ایتالیا دارید می توانید به مشاوران ما در این موسسه مراجعه نمایید.

بررسی شرایط اقتصادی ایتالیا برای کار

ایتالیا یکی از کشورهای غیرشرقی است که به دلیل وابستگی زیادش به واردات گاز از روسیه، از نظر اقتصادی پس از جنگ روسیه و اوکراین، آسیب پذیرتر شده است. تورم در ایتالیا در حال افزایش است و با توجه به محدودیت­های گردشگری و ورود مهاجران پس از همه­گیری کرونا و همچنین بدهی عمومی بزرگ ایتالیا، ثبات مالی این کشور در خطر است.

امروزه رقابت بزرگی در بازار کار ایتالیا، به خصوص برای شهروندان کشورهای ثالث که قصد کار در ایتالیا را دارند، به وجود آمده است. دولت ایتالیا برای اعطای مجوز کار به شهروندان خارج اتحادیه اروپا سهمیه­های ویژه (حدود 30000) تعیین نموده است و تنها یک الی دوبار در سال، به خارجی­ها مجوز کار اعطا می­کند. در واقع به جز چند استثنا، تقریبا غیرممکن است که ویزای کار در ایتالیا را خارج از سهمیه بتوان دریافت کرد. علاوه بر این، این کشور نرخ بیکاری بالایی در بین کشورهای توسعه یافته اروپایی دارد (حدود 9-10٪ و در میان جوانان این رقم از 28-30٪ فراتر میرود).

تقاضای نیروی کار در بخشهای متکی بر انرژی مانند تولید و ساخت و ساز در ایتالیا در حال کاهش است. به علاوه، رشد اشتغال در بخش­های مربوط به خرده فروشی و گردشگری نیز در ایتالیا کند شده است. پیش بینی‌ها نشان می­دهد که نرخ بیکاری در ایتالیا قرار است از 8.3 درصد در سال 2022 به 8.5 درصد در سال 2024 افزایش یابد.

انواع ویزای کاری در ایتالیا

ویزای کار ایتالیا نوعی ویزای اقامت طولانی مدت است که به عنوان ویزای ملی یا D-Visa نیز شناخته می­شود. ویزای کار در ایتالیا به شما اجازه ورود به ایتالیا را می­دهد، اما همچنان باید پس از ورود به این کشور (تا سقف 8 روز)، درخواست دریافت مجوز اقامت ایتالیا نیز داده شود. کلیه علاقه مندان به مهاجرت به ایتالیا از طریق کار که شهروند یک کشور خارج از اتحادیه اروپا هستند، باید برای کار در کشور ایتالیا ویزا دریافت کنند.

ویزای کار ایتالیا

ویزای کار در ایتالیا میتواند با توجه به نوع کار و مدت قرارداد کاری، متفاوت باشد. افرادی که قصد اقامت طولانی مدت در ایتالیا و کار در این کشور برای بیش از 90 روز را دارند، باید نسبت به اخذ ویزای نوع D اقدام کنند. به طور کلی، انواع ویزای کار ایتالیا شامل موارد زیر است:

ویزای کار طولانی مدت در ایتالیا

این ویزای کار ایتالیا که قبلا نیز با عنوان ویزای D معرفی شد، مختص افرادی است که از یک کارفرما در ایتالیا پیشنهاد شغلی دریافت کرده­اند و برای کار بیش از 90 روز، قرارداد کاری اخذ نموده­اند. در واقع، این نوع ویزا بهترین و محبوب ترین ویزای کار ایتالیا است و اخذ آن برای علاقه مندان به کار در ایتالیا، میتواند منجر به دریافت اقامت و حتی شهروندی ایتالیا شود.

ویزای کارگران فصلی در ایتالیا

این نوع ویزا جهت کار در ایتالیا در فصول خاصی از سال می­باشد و عموما برای نیروی کار در بخشهای کشاورزی و گردشگری صادر می­شود. این ویزا از نوع کوتاه مدت است و معمولا بین 20 روز تا 9 ماه اعتبار دارد. البته در برخی شرایط و در صورت نیاز مبرم ایتالیا به کارگران فصلی، امکان اخذ ویزای دو ساله نیز وجود دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان موسسه میرداماد در تماس باشید.

ویزای انجام تحقیقات علمی در ایتالیا

فارغ التحصیلان دانشگاهی میتوانند جهت انجام پروژه­های تحقیقاتی خود، با حمایت یک دانشگاه و یا موسسه تحقیقاتی در ایتالیا، ویزا دریافت نمایند. اعتبار این ویزا محدود به مدت انجام تحقیقات در ایتالیا است.

ویزای تعطیلات کاری در ایتالیا

ویزای تعطیلات کاری، تنها به شهروندان استرالیا، نیوزلند، کانادا و کره جنوبی تعلق میگیرد. بر طبق این ویزا، امکان کار تا سقف 12 ماه در ایتالیا وجود دارد.

ویزای خوداشتغالی در ایتالیا

آن دسته از کارآفرینان که قصد دارند کسب و کار خود را در ایتالیا راه اندازی کنند میتوانند با دریافت ویزای کاری بلند مدت ایتالیا که معمولا دو سال اعتبار دارد و قابل تمدید است، اقامت این کشور را به دست آورند. کارآفرینان میتوانند جهت بررسی بازار کار در ایتالیا و اطلاع از کسب و کارهای پرسود در این کشور، با کارشناسان و وکلای مجرب موسسه میرداماد مشاوره دریافت کنند.

بررسی هزینه اخذ ویزا جهت مهاجرت کاری به ایتالیا

قطعا متقاضیان مهاجرت به ایتالیا از طریق کار باید در محاسبه هزینه­های لازم، هزینه اخذ ویزا را نیز در نظر داشته باشند. در این قسمت به برخی از این هزینه‌ها اشاره شده است:

  • هزینه اخذ ویزای کار در ایتالیا: 116 یورو
  • هزینه اخذ مجوز برای 3 تا 12 ماه اقامت: 40 یورو
  • هزینه اخذ مجوز برای 12 تا 24 ماه اقامت: 50 یورو
  • هزینه اخذ اجازه اقامت بلند مدت: 100 یورو

البته برای اخذ مجوزهای اقامت طولانی مدت، کارگران با صلاحیت بالا و نقل و انتقالات درون شرکتی، باید هزینه­های دیگری نیز پرداخت شود که به شرح زیر است:

  • هزینههای اداری برای ارسال کیت پستی: حدود 30 یورو
  • هزینه تمبر مالیاتی: 16 یورو
  • هزینه صدور: 30.46 یورو

نحوه پیدا کردن کار در ایتالیا

به طور کلی، فرآیند یافتن کار در کشور ایتالیا به شرح زیر است:

  • یافتن یک موقعیت شغلی مناسب
  • ارتباط با کارفرما و ارسال روزمه و سوابق کاری
  • اخذ جاب آفر و دریافت نامه کارفرما
  • ارسال درخواست برای اخذ ویزای کار ایتالیا
  • سفر به ایتالیا
  • ملاقات با کارفرما و امضا قرارداد کاری
  • ثبت نام در اداره پلیس محلی جهت اخذ مجوز اقامت ایتالیا

متقاضیان کار در ایتالیا میتوانند شخصا برای یافتن یک کارفرما در این کشور اقدام کنند و یا فرآیند پیدا کردن کار و اخذ جاب افر را به موسسات کاریابی در ایران و یا ایتالیا بسپارند. موسسات کاریابی بسیاری در ایتالیا وجود دارد که متقاضیان مهاجرت به ایتالیا از طریق کار میتوانند با مراجعه به این وبسایت این موسسات، از مشاغل مورد نیاز در ایتالیا مطلع شوند و با کارفرما، ارتباط برقرار کنند. به طور کلی، کاریابی در ایتالیا به روشهای زیر ممکن است:

  • بررسی روزنامه‌ها و مجلات معتبر ایتالیا
  • مراجعه به نهاد کاریابی EURES در ایتالیا
  • مراجعه به آژانس‌ها و موسسات کاریابی معتبر در ایتالیا که تحت نظر وزارت کار این کشور هستند
  • مراجعه به وبسایت­های معتبر کاریابی در ایتالیا

مشاغل مورد نیاز در ایتالیا

هرساله لیست کاملی از مشاغل مورد نیاز در ایتالیا (shortage list) توسط اداره مهاجرت این کشور ارائه می­شود و متقاضیان کار در ایتالیا میتوانند با مراجعه به این لیست اطمینان حاصل نمایند که شغل مورد نظر آنها در ایتالیا با کمبود نیرو مواجه است یا خیر. ما در جدول زیر، برخی از مشاغل مورد نیاز در ایتالیا را در سال 2022 برای شما آورده ایم.

عنوان شغلی

میزان سابقه کاری لازم

مهندس داده

2 تا 7 سال

مشاور مدیریت داده

3 تا 5 سال

بانکدار

1 تا 6 سال

مدیریت کسب و کار

4 تا 7 سال

مشاور خدمات مشتری

6 سال

مهندس معمار

6 تا 12 سال

مدیریت سرمایه گذاری

6 تا 7 سال

مشاور خرده فروشی

6 تا 9 سال

تحلیلگر منابع انسانی   

4 سال

آرشیتکت

5 تا 13 سال

مهندس رباتیک

4 سال

مدرک زبان مورد نیاز جهت مهاجرت کاری به ایتالیا

اگرچه امروزه امکان کار به زبان انگلیسی در اکثر کشورهای جهان وجود دارد اما در کشور ایتالیا، داشتن مهارت در زبان ایتالیایی جهت کار الزامی است. تسلط ایتالیایی­ها به زبان انگلیسی مانند مردم سایر کشورهای اروپایی نمی­باشد و این کشور به لحاظ تسلط به زبان انگلیسی در رتبه بالایی قرار ندارد. البته در برخی مشاغل، مانند مشاغل حوزه آموزش و حوزه گردشگری امکان کار در ایتالیا به زبان انگلیسی وجود دارد.

توصیه ما به متقاضیان مهاجرت به ایتالیا از طریق کار آن است که به منظور موفقیت در اخذ پیشنهاد شغلی و افزایش شانس دریافت ویزا، حتما علاوه بر مدرک زبان انگلیسی، مدرک مهارت در زبان ایتالیایی نیز ارائه کنند. جهت اطلاع از آزمون‌ها و نمرات مورد قبول، با کارشناسان موسسه میرداماد در تماس باشید.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای کاری ایتالیا

متقاضیان کار در ایتالیا باید جهت اخذ ویزا و مجوز اقامت این کشور، مدارکی را که از سوی اداره مهاجرت این کشور تعیین شده است ارائه نمایند. هرگونه نقص در مدارک میتواند منجر به ریجکتی ویزا شود. کارشناسان موسسه میرداماد قادر می­باشند با بررسی تخصصی و مدارک شما و حتی تکمیل آنها، ریسک ریجکتی ویزا را به حداقل برسانند. برخی از مدارک لازم برای ویزای کار ایتالیاعبارت اند از:

  • پاسپورت معتبر
  • عکس با فرمت پاسپورت
  • کپی قرارداد کاری با کارفرما
  • رزومه و سوابق کاری
  • مدارک مربوط به سوابق تحصیلی
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزای کاری
  • مدارک اثبات تمکن مالی
  • مدارک مربوط به محل اقامت متقاضی در ایتالیا
  • مدارک اثبات پرداخت هزینه ویزا
  • مدارک اخذ بیمه در ایتالیا
  • مدرک زبان (در صورت لزوم)

شرایط کار در ایتالیا برای ایرانیان

با توجه به نوسانات شدید نرخ ارز در ایران، لازم است متقاضیان کار در خارج از کشور علاوه بر بررسی شرایط کاری و اقتصادی کشور مقصد، هزینه­های زندگی در این کشور را نیز بررسی کنند. در خصوص کشور ایتالیا باید بدانید که هزینه­های زندگی مقرون به صرفه در ایتالیا در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، شرایط زندگی و کار در ایتالیا برای ایرانیان را آسان تر کرده است.

البته بالا بودن نرخ بیکاری در ایتالیا، شرایط یافتن شغل در این کشور را برای ایرانیان با دشواری­هایی همراه کرده است. توصیه کارشناسان و وکلای موسسه میرداماد به متقاضیان مهاجرت به ایتالیا از طریق کار آن است که سایر کشورهای اروپایی مانند آلمان و اتریش که نرخ بیکاری بسیار پایینی را دارند انتخاب نمایند. اما اگر متقاضیان با دانستن وضعیت کار در ایتالیا همچنان تاکید بر یافتن کار در این کشور را دارند، کارشناسان ما در موسسه میرداماد قادر می­باشند آنها را تا زمان ورود به بازار کار در ایتالیا همراهی کنند.

شرایط اخذ اقامت ایتالیا ازطریق کار در این کشور

اخذ جاب آفر در ایتالیا، مهاجرت به ایتالیا برای کار و اخذ ویزای کار ایتالیا میتواند یکی از برترین گزینه­ها برای دریافت اقامت دائم و شهروندی ایتالیا است. برخی از مهم­ترین شرایط جهت اخذ اقامت دائم ایتالیا از طریق کار در این کشور عبارت اند از:

  • دریافت اقامت موقت ایتالیا از طریق اخذ ویزای کاری
  • کار و زندگی مستمر در ایتالیا به مدت حداقل 5 سال
  • پرداخت به موقع مالیات به مدت حداقل 5 سال
  • عدم ارتکاب به جرم در طول اقامت خود در ایتالیا

دارندگان اقامت دائم ایتالیا از طریق کار میتوانند با گذشت 10 سال از اخذ اقامت دائم، درخواست شهروندی دهند. ذکر این نکته لازم است که فارغ التحصیلان دانشگاه­های ایتالیا، از شانس بیشتری جهت یافتن کار در ایتالیا و دریافت اقامت این کشور برخوردار هستند. شما میتوانید برای اطلاع از شرایط کار پس از تحصیل در ایتالیا، به مقالات مرتبط با تحصیل در ایتالیا که در وبسایت موسسه میرداماد موجود است مراجعه نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله، شرایط مهاجرت کاری به ایتالیا مورد بررسی قرار گرفت. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مخاطب گرامی مفید بوده باشد. کشور ایتالیا که یکی از برترین جاذبه­های توریستی در اروپا است، دارای کیفیت بالای زندگی می­باشد و مزایای بسیاری را به مهاجران اعطا می­کند. اما با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری در ایتالیا و لزوم تسلط به زبان ایتالیایی، توصیه ما به متقاضیان کار در ایتالیا آن است که سایر کشورهای اروپایی که دارای نرخ پایین بیکاری هستند و به زبان انگلیسی مسلط می­باشند را انتخاب نمایند.

سوالات متداول درباره ویزای کار ایتالیا

فراد شاغل در ایتالیا، از دوشنبه تا جمعه و به طور متوسط 36 ساعت در هفته کار میکنند. ساعات کاری معمولا از 8 صبح تا 1 بعد از ظهر و همچنین از 3 تا 6 بعداز ظهر است.

بله. امکان اخذ ویزای همراه برای همسر و فرزندان زیر 18 سال وجود دارد.

به شغل و سابقه کاری بستگی دارد اما به طور متوسط، 28500 یورو در ماه است.

به کار و شرایط متقاضی بستگی دارد اما در حالت کلی، شهرهای میلان و رم، بهترین مقاصد مهاجرت کاری هستند و بالاترین درآمدها و دستمزدها را دارند.

معمولا رشته داروسازی جزو مشاغل پردرآمد و مورد تقاضا در ایتالیا است

اخبار های مرتبط

اسکرول به بالا