071-91009294  | 021-88724227  |

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

در این مطلب میخوانید

شرایط تحصیل پزشکی در آلمان

آموزش رشته پزشکی در آلمان  هم در دانشگاه‌های دولتی و هم خصوصی انجام می‌شود و متقاضیان با اطمینان از اینکه روند تحصیل پزشکی در آلمان در هر دو دانشگاه یکسان است می‌توانند درخواست‌های خود را با رعایت همه الزامات ارسال کنند. به طور کلی می‌توانیم شرایط تحصیل در این کشور را این‌طور تعریف کنیم که متقاضی باید حداقل شش سال و سه ماه برای تحصیل در این کشور تلاش کند.  همه دانشجویان برای تکمیل دوره باید در امتحان دولتی مشخصی با نام «Ärztliche Prüfung» شرکت کنند. 

تحصیل در آلمان

مهاجرت تحصیلی به آلمان

در صورتی که بتوانند این آزمون را با موفقیت سپری کنند، مجوز رسمی برای فعالیت پزشکی کشور آلمان تحت عنوان «Approbation» را به دست می‌آورند. همچنین برای تکمیل و رعایت تمامی شرایط لازم تحصیل در آلمان با رشته پزشکی باید مراحل زیر را در نظر بگیرید.

جدول مراحل تحصیل در رشته پزشکی

مرحله

توضیحات

اول

این مرحله با نام پیش بالینی شناخته می‌شود و بر مباحث علوم طبیعی مانند فیزیک، شیمی،  زیست شناسی و غیره تمرکز دارد. دانشجو در این دوره اصول مهم و پایه پزشکی را یاد گرفته و با قبولی در آزمون نهایی می‌تواند وارد دوره بعدی شود.

دوم

این دوره با نام مرحله بالینی شناخته می‌شود و جزو بخش‌های اصلی تحصیل رشته پزشکی در آلمان است که با شش ترم در سه سال تمام می‌شود. دروس این دوره شامل موضوعات اصلی پزشکی هستند و گستره‌ای از فیزیولوژی و بیوشیمی تا آناتومی را در خود جای می‌دهند. همچنین دانشجو باید در سخنرانی‌ها و سمینارها، برخی دوره‌های عملی و کارآموزی شرکت کند.

سوم

به عنوان مرحله نهایی تحصیل پزشکی در آلمان در نظر گرفته می‌شود و شامل یک سال کارآموزی دانشجو در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها است. فرد باید در این دوره همه جنبه‌های عملی جراحی را به همراه طب داخلی و موضوع انتخابی معرفی شده بیاموزد. این آموزه‌ها در آینده کاری او نقش مهمی دارند.

چهارم

در نهایت دانشجو باید با گذراندن آزمون مربوطه ثابت کند که تحصیلات موفقی داشته است. این آزمون‌ها به طور کامل با استاندارد دولتی هماهنگ هستند و دانشجویان بعد از قبولی در آنها، می‌توانید برای دریافت مجوز پزشکی اقدام کنند.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در آلمان

تحصیل دندانپزشکی در آلمان هم از آن دست موقعیت‌هایی است که هیچ فردی به راحتی از آن نمی‌گذرد در نتیجه رقابت بسیار بالا است. برای تکمیل تحصیل در این رشته هم به بازه زمانی پنج سال یا شش ماهه نیاز دارید. متقاضیان می‌توانند در دو بخش پیش بالینی و بالینی تحصیل کرده و آموزه‌های خود را تکمیل کنند. شرایط تحصیل در این رشته هم این‌طور پیش می‌رود که:

  1. در بخش پیش بالینی دانشجو به مدت پنج ترم باید علوم طبیعی، مواد پزشکی و دندانپزشکی را یاد بگیرد.
  2. پس از پایان این دوره، آزمون اولیه را سپری کرده و در صورت پذیرش وارد مرحله بعدی شود.
  3. در مرحله دوم باید سخنرانی‌ها و سمینارها را در کنار آموزش عملی در نظر داشته باشد.
  4. در نهایت همانند دوره قبل با قبولی در یک آزمون مدرک خود را دریافت کرده و ثابت می‌کند که برای فعالیت در تخصص دندانپزشکی در آلمان آمادگی دارد. دانشجو واجد شرایط می‌تواند در رشته‌های مختلفی مانند جراحی دهان و دندان، ارتودنسی و دیگر تخصص‌ها فعالیت داشته باشد.

ویزاهای اخذ شده

آزمون ورودی پزشکی آلمان

پس از بررسی شرایط کلی باید بدانید که تحصیل پزشکی در آلمان مستلزم موفقیت در آزمون ورودی است. مهم‌ترین مرحله‌ای که باید از آن عبور کنید قبولی در آزمون Test für Medizinische Studiengänge (TMS) است که به عنوان یک آزمون ورودی (با نمره قبولی 70 تا 130) در برخی دانشگاه‌های دولتی اهمیت زیادی دارد. از آنجایی که رقابت میان علاقه‌مندان هم زیاد است، باید تلاش مضاعفی را در نظر بگیرید. اما در نهایت می‌توانید از امکانات رایگان دانشگاه‌های دولتی آلمان استفاده کنید.

در این آزمون سه فاکتور دانش، تجربه و توانایی عمومی شما برای رشته پزشکی در نظر گرفته می‌شود و حتما باید امتحان خود را در مکانی که دانشگاه تأیید کرده ارائه کنید. به یاد داشته باشید که نمره قبولی شما می‌تواند در تعیین رشته هم تأثیر زیادی داشته باشد. البته برخی از دانشگاه‌های این آزمون را پس از قبولی فرد در دوره کالج برگزار می‌کنند. به هر طریق زمان ارائه درخواست برای تحصیل پزشکی در آلمان اطلاعات لازم در مورد این آزمون را نیز در لیست بررسی‌های خود قرار دهید.

آزمونهای مهم تحصیل در آلمان

نکته: فراموش نکنید که شرکت در آزمون‌های TestDaF و DSH نشان دهنده میزان تسلط شما در زبان است. در برخی از دانشگاه‌ها تسلط به زبان هم شرط مهمی است که نمره این آزمون‌ها می‌تواند تسهیل کننده این شرط باشد.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش پزشکی در آلمان

تحصیل پزشکی در المان نیازمند جمع آوری مدارک زیر است.

  • کپی گذرنامه دانشجو
  • نامه پذیرش دانشگاه مربوطه
  • عکس در اندازه‌های مورد قبل برای گذرنامه
  • مدارک اثبات پوشش بیمه درمانی
  • مدارک اثبات مهارت زبان انگلیسی یا آلمانی

پذیرش مستقیم پزشکی آلمان

تحصیل در رشته پزشکی آلمان می‌تواند با پذیرش مستقیم از خود دانشگاه انجام شود. در واقع شما با رعایت تمامی الزامات ذکر شده و رساندن سطح زبان آلمانی خود به B2 می‌توانید برای این نوع پذیرش اقدام کنید. برای نمونه دانشجو می‌تواند با گذراندن 2 الی 3 ترم از رشته پزشکی در دانشگاه سراسری ایران، بدون ورود به کالج‌های آلمان به صورت مستقیم برای پذیرش دانشگاه اقدام کند. پیشنهاد می‌کنیم برای اخذ اطلاعات بیشتر مورد این نوع پذیرش و تحصیل پزشکی در آلمان با کارشناسان  مؤسسه ما در ارتباط باشید.

شرط معدل برای تحصیل پزشکی در آلمان

یکی از شرایط تحصیل پزشکی در آلمان معدل دانشجو است. همان طور که قبلا هم اشاره کردیم رقابت در رشته‌های پزشکی آلمان زیاد است. در نتیجه مهم است که دانشجویان بتوانند نمرات بالایی را به دست آورده و آزمون‌ها را با نمره کلی خوب پاس کنند. در واقع بالا بودن سطح معدل شما اجازه می‌دهد که وارد دوره تحصیلی بعدی شوید.

همچنین اگر با مدرک دیپلم برای تحصیل در کالج‌ها اقدام می‌کنید باید معدل بالای 17 داشته باشید. این رقم با نمره آزمون FSP شما جمع می‌شود.

شرایط سنی تحصیل پزشکی در آلمان

تحصیل تخصص پزشکی در آلمان شرایط سنی خاصی ندارد؛ اما افراد بالای 24 سال معمولا زمان دریافت ویزا دچار مشکل می‌شوند. البته این مورد هم قابل حل است و باید پرونده تحصیلی خود را زیر نظر کارشناسان پیس ببرید. اما باید منطقی فکر کرده و تمامی جوانب را نیز بررسی کنید. به طور کلی گپ‌های تحصیلی و سن بالا برای تحصیل در زمان اخذ ویزا مشکل ساز است.

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در آلمان

پزشکی در المان را می‌توان هم با زبان آلمانی و هم با زبان انگلیسی آموزش دید. تنها کافی است که مدارک مورد نیاز اثبات مهارت زبان برای تحصیل پزشکی در آلمان را دریافت کرده باشد. به این معنی که آزمون‌های مربوطه را به خوبی پشت سر بگذارید.

تحصیل پزشکی در آلمان به زبان انگلیسی

توجه داشته باشید که اکثر دانشگاه‌های آلمان زبان انگلیسی را با ارائه مدرک آیلتس 6 تا 6.5 و یا تافل 75 تا 80 قبول دارند. در نتیجه نگرانی از بابت تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی با زبان انگلیسی نخواهید داشت.

تحصیل رشته پزشکی در آلمان به زبان آلمانی

اکثر دوره‌های پزشکی در کشور آلمان، به زبان اصلی یعنی همان آلمانی تدریس می‌شوند. در نتیجه اگر قصد دارید در دانشگاه پزشکی این کشور ثبت‌نام کنید، مهم است که مهارت زبان آلمانی را هم در نظر بگیرید. اگرچه این مورد بسته به دانشگاه مورد نظر شما متفاوت است، اما اکثر این دانشگاه‌ها به گواهینامه C1 نیاز دارند. پس اگر مجبور هستید در یک دوره مقدماتی (دوره کالج) حضور داشته باشید، باید مدرک زبان آلمان در سطح B1 را دریافت کنید.

پذیرش پزشکی در آلمان بدون مدرک زبان

با توجه به اطلاعات ارائه شده در بخش قبلی باید در نظر داشته باشید که تحصیل در رشته پزشکی بدون ارائه مدرک زبان میسر نیست. در شرایط فعلی تسلط به یکی از زبان‌های انگلیسی و آلمانی از جمله شروط مهم دانشگاه‌ها است و بدون آن نمی‌توانید برای پذیرش اقدام کنید.

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

تحصیل دندانپزشکی در المان حتما هزینه‌های مختلفی را لازم دارد. شما باید از زمان ترجمه مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در آلمان تا هزینه خانه و خورد و خوراک در آلمان، بودجه بندی مناسبی داشته باشید. البته اگر در دانشگاه‌های دولتی مشغول به تحصیل باشید هزینه شما رایگان است؛ اما قبولی در دانشگاه‌های خصوصی مستلزم پرداخت شهریه خواهد بود. برای بررسی این موضوع می‌توانید با کارشناسان مؤسسه ما در تماس بوده و البته نگاهی هم به اعداد و ارقام زیر داشته باشید.

  • هزینه رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی: حدود 250 تا 750 یورو
  • هزینه رشته پزشکی در دانشگاه‌های خصوصی: تا 26000 یورو
  • هزینه رشته دندانپزشکی در دانشگاه‌های خصوصی: تا 20000 یورو
  • هزینه‌های کلی زندگی دانشجویی: از 750 تا 1200 یورو

هزینه های زندگی و تحصیل

دانشگاه‌های پزشکی آلمان

معروف‌ترین دانشگاه‌های این کشور برای تحصیل در رشته پزشکی به شرح زیر هستند.

  • دانشگاه فنی مونیخ (Technical University of Munich)
  • دانشگاه هایدلبرگ (Heidelberg University)
  • دانشگاه مونیخ (Munich)
  • دانشگاه آزاد برلین (Free University of Berlin)
  • دانشگاه هومبولت برلین (Humboldt-Universität zu Berlin)
  • دانشگاه آخن (RWTH Aachen University)
  • دانشگاه فرایبورگ (University of Freiburg)
  • دانشگاه ابرهارد کارلز، توبینگن (Eberhard Karls University, Tübingen)
  • دانشگاه گوتینگن (University of Göttingen)    
  • دانشگاه هامبورگ (University of Hamburg)
  • دانشگاه بن (University of Bonn)
  • دانشگاه گوته فرانکفورت آم ماین (
  • emberg)
  • دانشگاه اولم (University of Ulm)
  • دانشگاه وورتسبورگ (University of Würzburg)
  • دانشگاه مونستر (University of Münster )
  • دانشگاه یوهانس گوتنبرگ ماینتس (Johannes Gutenberg University of Mainz)
  • دانشگاه لایپزیگ (University of Leipzig)
  • دانشگاه کیل (University of Kiel)

تحصیل پزشکی در آلمان با دیپلم

همان طور که زمان بررسی شرط معدل برای تحصیل پزشکی در آلمان اشاره کردیم، تحصیل پزشکی در آلمان با مدرک دیپلم هم امکان پذیر است. در واقع متقاضی پس از اتمام دوران 12 سال تحصیل خود در ایران می‌تواند برای ورد به کالج‌های آلمان درخواست داده و مسیر مهاجرت تحصیلی خود را در پیش بگیرد. فراموش نکنید که معدل دانشجو باید 17 باشد تا بتواند حد نصاب نمره قبولی را به دست آورد.

نکته: شما باید مدرک زبان تا سطح B1 را اخذ کرده و بعد وارد کالج‌های مربوطه با نام عملی M-Kurs شوید. مهم است که در کالج واحدهای شیمی، زیست و زبان را با نمره بالا پاس کنید.

تحصیل پزشکی در آلمان با مدرک لیسانس

کسانی که با مدرک لیسانس از کشور خودشان قصد ادامه تحصیل در آلمان را دارند، دیگر نیازی به گذراندن آزمون‌های M-Kurs نخواهند داشت. این افراد می‌توانند با تهیه مدارک لازم و اخذ ویزای تحصیلی به صورت مستقیم وارد دانشگاه شده و دوره‌های یاد شده در بخش‌های قبلی را سپری کنند. این مورد در شرایط تحصیل دندانپزشکی در آلمان هم صادق است.

هزینه زندگی دانشجویی پزشکی در آلمان

در بررسی‌های قبلی اشاره‌ای به هزینه‌های تحصیل پزشکی در آلمان داشتیم. یادآوری می‌کنیم که دانشگاه‌های خصوصی این کشور جزو گران‌ترین دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند و حتما بودجه بندی مناسبی را نیاز دارند. توجه داشته باشید که یک دانشجو می‌تواند هزینه‌های زندگی خود را به سه روش مدیریت کند.

  • استفاده از خوابگاه‌های دانشجویی با صرف هزینه‌ای معادل 246 یورو در ماه
  • اجاره سوئیت و هم خانه شدن با دوستان با هزینه حدودا 363 یورو در ماه
  • اجاره آپارتمان تک نفره با هزینه ماهیانه 398 یورو

به طور کلی می‌توان گفت که هزینه زندگی دانشجویی در کشور آلمان چیزی حدود 850 یورو است. البته این مقدار برای یک زندگی با شرایط متوسط تخمین زده می‌شود.

ویزای تحصیل پزشکی در آلمان

برای تحصیل در هر کشوری نیاز به اخذ ویزای تحصیلی داریم و آلمان هم از این قاعده مستثنی نیست. یکی از مدارک مهم برای اخذ ویزا، دریافت نامه پذیرش از دانشگاه است. پس از آن یک ویزای 3 ماه دریافت می‌کنید تا به آلمان سفر کنید. برای تمدید اعتبار این سند باید به اداره ثبت نام بیگانگان در آلمان مراجعه کنید.

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی آلمان

برای موفقیت بیشتر در مراحل دریافت ویزا، تمامی مدارک زیر را جمع آوری کنید.

  • فرم درخواست ویزای دانشجویی آلمان (تکمیل ‌شده)
  • گذرنامه با اعتبار حداقل 6 ماه
  • اثبات وضعیت مدنی برای تحصیل پزشکی در آلمان (با مدارکی مانند شناسنامه متقاضی، شناسنامه کودکان، گواهی ازدواج، گواهی فوت همسر)
  • دو قطعه عکس (باکیفیت)
  • کپی ویزا یا ویزاهای قبلی (در صورت وجود)
  • اثبات و ارائه آدرس محل اقامت در آلمان (شما باید ثابت کنید در طول تحصیل جایی برای اقامت دارید)
  • بیمه درمانی دانشجویان برای کل مدت زمان اقامت در آلمان
  • رزومه یا همان CV
  • انگیزه‌نامه با شرح دلیل انتخاب دانشگاه، برنامه‌های تحصیلی و هدف متقاضی
  • مدارک مورد نیاز برای اثبات مهارت زبان آلمانی یا انگلیسی (برای دوره‌های زبان آلمانی نمره TestDaf یا DSH و زبان انگلیسی نمره TOEFL یا IELTS)
  • مدارک دال بر اثبات تمکن مالی (حداقل ۱۰۳۳۲ یورو در سال معادل ۸۶۱ یورو در ماه)

موقعیت کار پس از تحصیل پزشکی در آلمان

به جرأت می‌توان گفت یکی از مزیت‌های تحصیل پزشکی در آلمان امکان ادامه زندگی در این کشور و ارائه درخواست کار به دولت است. فارغ التحصیلان می‌توانند بعد از اتمام دوره تحصیلی خود در این کشور برای ماندن و کار کردن درخواست خود را ارائه کنند.

کسب درآمد پس از تحصیل

تنها شرط مهم این است که توانسته باشید دوره‌های مذکور را با موفقیت طی کرده و مدرک پزشک خود را در گرایش مورد نظر به دست آورید. پس از پایان تحصیل مجوز اقامت 18 ماه دارید تا بتوانید شغل مناسب خود را پیدا کنید. در صورت موفقیت در این مرحله می‌توانید با اجازه اقامت 5 ساله زندگی و کار در آلمان را ادامه دهید.

هزینه‌ تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های آلمان

در بخش‌های قبلی هم اشاره‌ای به این موضوع داشتیم که هزینه‌های تحصیلی در این کشور بسته به نوع دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کنید متفاوت است. کسانی که در دانشگاه‌های دولتی آلمان تحصیل می‌کنند، نیازی به پرداخت هیچ شهریه‌ای ندارند و فقط هزینه بلیط و بیمه پزشکی خود را پرداخت می‌کنند.  اما کسانی که برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی آلمان درخواست داده‌اند، باید برای تحصیل در رشته‌های پزشکی شهریه سالانه پرداخت کنند که بسته به دانشگاه متغیر است.

درآمد پزشکان در آلمان

آلمان یکی از بهترین کشورهای برای فعالیت در زمینه پزشکی محسوب می‌شود و به همین دلیل است که تقاضای تحصیل پزشکی در آلمان زیاد شده است. فراموش نکنید موقعیت شغلی شما بر میزان درآمدتان تأثیر مستقیم دارد. برای نمونه بین حقوق دریافتی پزشک فعال در بیمارستان و پزشکی که در کلینیک فعالیت می‌کند، تفاوت قابل توجهی وجود دارد. اما در نهایت امر یک پزشک متخصص سالانه حدود 80.000 یورو درآمد دارد. بدیهی است که کسب تجربه می‌تواند این میزان درآمد را بیشتر کند و تا 10.000 یورو نیز پیش ببرد.

اپلای پزشکی دانشگاه های آلمان

برای اپلای پزشکی در دانشگاه های آلمان متقاضیان از دو طریق می توانند اقدام کنند. دریافت پذیرش دانشگاه های خصوصی آلمان، که برای ورود به این دانشگاه ها پرداخت شهریه لازم است. روش دوم پذیرش در دانشگاه های دولتی می باشد که متقاضیان هزینه ای بابت تحصیل پرداخت نخواهند کرد و می توانند به صورت رایگان درس بخوانند. برای اپلای پزشکی در دانشگاه های آلمان، متقاضیان بایستی در کنکور ایران شرکت کرده و قبول شوند و یا در کالج های آلمان یک دوره یک ساله بگذرانند. راه دیگری نیز برای افرادی که می خواهند غیر از این دو مسیر برای اپلای پزشکی اقدام نمایند وجود دارد که در این روش متقاضیان باید 35 واحد درسی را پاس کنند تا بتوانند پذیرش مستقیم پزشکی دانشگاه های آلمان را اخذ نمایند. در این صورت دیگر نیازی به تحصیل در دوره یک ساله کالج و همچنین کنکور ایران و آزمون ورودی نخواهد بود.

به طور کلی برای پذیرش در دانشگاه های دولتی آلمان دو راه وجود دارد:

  • گروه اول متقاضیان، کسانی هستند که شرایط ورود مستقیم به دانشگاه های پزشکی را ندارند. این افراد برای پذیرش و تحصیل پزشکی در آلمان باید دیپلم خود را با معدل 20 اخذ کرده باشند. این متقاضیان با داشتن مدرک زبان آلمانی در سطح B1 می توانند در دوره های زبان آلمانی این کشور ثبت نام کرده و سطح زبان خود را به C1 برسانند. این دوره های زبان یک ساله می باشد که البته متقاضی می تواند با شرکت در دوره های فشرده به سطح دلخواه خود برسد. پس از رسیدن به سطح زبان مطلوب، لازم است افراد در دوره های فاندیشن پزشکی شرکت کرده و آمادگی لازم برای ورود به دانشگاه پزشکی را کسب کنند. بعد از اتمام این دوره در صورتی که فرد در آزمون پایانی آن قبول شود می تواند وارد دانشگاه شود. دوره های فاندیشن در دانشگاه های پزشکی آلمان و در شهر برلین برگزار می شود.
  • گروه دوم متقاضیانی هستند که شرایط ورود مستقیم به دانشگاه های پزشکی را دارند. این افراد بایستی مدرک زبان آلمانی C1 داشته باشند و در صورت نداشتن این مدرک می توانند در دوره های زبان آلمانی که در دانشگاه های آلمان برگزار می شود شرکت کنند. برای این افراد الزامی به شرکت در دوره های فاندیشن وجود ندارد ولی این دوره می تواند کمک بسیاری به متقاضیان بکند؛ زیرا افراد باید در آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی این کشور، که به زبان آلمانی می باشد شرکت کنند و در صورت قبولی در آن، می توانند به دانشگاه راه یافته و در رشته پزشکی تحصیل کنند.

برای تحصیل پزشکی در دانشگاه های آلمان ارائه مدرک زبان آلمانی سطح C1 لازم است

مهندسی پزشکی در کشور آلمان

رشته مهندسی پزشکی (medical Engineering) یکی از بهترین رشته های تحصیلی در آلمان است که متقاضیان زیادی دارد و بازار کار خوبی نیز در انتظار فارغ التحصیلان این رشته می باشد. این رشته در واقع ترکیبی از دو رشته مهندسی و پزشکی است که در آن از اصول علوم مهندسی و مفاهیم طراحی در رشته زیست شناسی و پزشکی استفاده شده است. مهندسی پزشکی، استاندارد پزشکی بیمارستان ها را تعیین می کند و وظیفه تهیه و نگهداری تجهیزات پزشکی بیمارستان ها بر عهده مهندسین پزشکی می باشد. رشته مهندسی پزشکی هر روز در حال پیشرفت و گسترش می باشد و در کشور آلمان دانشجویان بین المللی بسیاری در این رشته تحصیل می کنند.

شرایط تحصیل  مهندسی پزشکی در کشور آلمان

برای ورود به رشته مهندسی پزشکی در این کشور، متقاضیان بایستی مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره 6 و یا مدرک زبان آلمانی سطح C1 را داشته باشند. در ادامه شرایط تحصیل در هر یک از مقاطع تحصیلی را به تفکیک توضیح می دهیم:

کارشناسی مهندسی پزشکی

دوره کارشناسی در رشته مهندسی پزشکی حدودا 4 سال (7 ترم) می باشد و در این مقطع دروس به دو زبان انگلیسی و آلمانی تدریس می شود. در صورتی که دانشجویان ایرانی یک سال در یکی از دانشگاه های دولتی ایران تحصیل کرده باشند، می توانند بدون شرکت در دوره کالج وارد یکی از دانشگاه های آلمان شوند. حداقل معدل لازم برای پذیرش در مقطع کارشناسی 15 می باشد و ارائه مدرک زبان نیز الزامی است.

کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی

طول دوره فوق لیسانس در این رشته 1.5 تا 2 سال (4 ترم) است و افراد باید دارای مدرک لیسانس در یکی از رشته های برق، علوم کامپیوتر، فیزیک و یا  ریاضیات باشند. حداقل معدل لیسانس برای پذیرش در مقطع ارشد بین 15 تا 17 می باشد. ارائه 2 توصیه نامه از سوی اساتید معتبر ایران به همراه انگیزه نامه برای ورود به دانشگاه الزامی است.

دکتری مهندسی پزشکی

برای تحصیل در این مقطع تسلط به زبان انگلیسی الزامی بوده و دانشجو باید مدرک آیلتس یا تافل با نمره 7 ارائه دهد. دوره تحصیل دکترا در رشته مهندسی پزشکی 5 سال طول می کشد و بیشتر دروس تحقیقاتی می باشند.

مدارک لازم برای پذیرش در مهندسی پزشکی دانشگاه های آلمان

مدارکی که برای ثبت نام در دانشگاه های آلمان برای این رشته لازم است بسته به دانشگاه، متفاوت است و افراد باید به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنند ولی در حالت کلی مدارک زیر لازم است:

  • رزومه کاری
  • ترجمه آخرین مدرک تحصیلی
  • ریز نمرات دروسی از جمله ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست شناسی
  • فرم پذیرش تکمیل شده
  • توصیه نامه
  • ارائه تمکن مالی
  • داشتن بیمه شخصی
  • دو قطعه عکس
  • گذرنامه و کارت شناسایی

مهندسی پزشکی یکی از پرطرفدارترین رشته های تحصیلی در آلمان به شمار می رود

دانشگاه های مهندسی پزشکی کشور آلمان

در بیشتر دانشگاه های آلمان رشته مهندسی پزشکی برای دانشجویان بومی و بین المللی ارائه می شود که ما در این قسمت قصد داریم 3 مورد از بهترین دانشگاه های آلمان در زمینه مهندسی پزشکی را بررسی کنیم:

دانشگاه هامبورگ

این دانشگاه در 28 مارچ سال 1919 تاسیس شده است و بزرگ ترین موسسه تحقیقاتی در شمال آلمان به شمار می رود. دانشگاه هامبورگ با وجود عمر کوتاهی که دارد برنده 6 جایزه نوبل شده و دانشمندان زیادی از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند.

دانشگاه هایدلبرگ

دانشگاه هایدلبرگ از دانشگاه های برتر و دولتی آلمان به حساب می آید و در سال 1386 تاسیس شده است. این دانشگاه یکی از معروف ترین و قدیمی ترین دانشگاه های آلمان به شمار می رود. دانشگاه هایدلبرگ در بیشتر رشته های تحصیلی از لحاظ رتبه با دانشگاه آکسفورد برابری می کند.

دانشگاه فنی مونیخ

تاسیس این دانشگاه به سال 1868 برمی گردد و یکی دیگر از برترین دانشگاه های آلمان محسوب می شود.

تحصیل پزشکی در آلمان با معدل پایین

شرط معدل برای رشته پزشکی یکی از اصلی ترین باید های لازم برای برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل پزشکی  می باشد و برای رشته هایی مثل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و … متقاضیان باید دارای حداقل معدل 18 باشند. علاوه بر شرط معدل افراد باید مدرک زبان آلمانی حداقل در سطح B1 نیز ارائه کنند. اگر افراد از طریق دوره زبان به آلمان وارد شوند و پس از اتمام دوره زبان معدل 20 دریافت کنند می توانند وارد دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی شوند.

از آن جایی که برای تحصیل پزشکی در آلمان بین دانشجویان بین المللی رقابت زیادی حاکم است، دانشگاه های آلمان برای پذیرش دانشجو، شرط معدل لحاظ کرده اند. در این میان دانشجویان با معدل پایین، شانس کمتری برای پذیرش در دانشگاه های آلمان دارند اما اگر همچنان برای تحصیل رایگان پزشکی در آلمان مصمم هستند دو راه پیش رو دارند. راه اول این است که اقدام به پذیرش برای دانشگاه هایی همچون دانشگاه مونیخ نمایند که معدل تاثیر چندانی بر پذیرش دانشجویان ندارد و به عنوان راه دوم می توانند وارد دوره های کالج آلمان شده و بعد از بهبود بخشیدن نمرات خود، برای آزمون ورودی پزشکی آلمان اقدام نمایند.

بورسیه تحصیل پزشکی در آلمان

به طور کلی برای رشته های علوم پزشکی بورسیه های کمتری نسبت به دیگر رشته ها مانند مهندسی یا علوم پایه، از طرف دانشگاه ها ارائه می شود و دانشجویان پزشکی برای اخذ بورسیه، کمی با دشواری مواجه می شوند. توجه داشته باشید که در کشور آلمان، موسسه DAAD که به عنوان بزرگ ترین مرکز ارائه دهنده بورسیه، شناخته می شود نیز هیچ بورسیه ای برای دانشجویان بین المللی پزشکی ارائه نمی دهد. اما با این حال موسساتی در آلمان هستند که به دانشجویان بورسیه اعطا می کنند. در ادامه به چند مورد از بورسیه های تحصیلی پزشکی اشاره می کنیم:

  • بورسیه پزشکی Keith و Dorothy 2020
  • بورسیه Research Sir Ratanji Dalal
  • بورسیه DKFZ 2019
  • بورسیه تحصیلی Humboldt University of Berlin2019
  • بورسیه Marie Curie Zukunftskollege(ZIF-MC)
  • بورسیه پزشکی Friedrich-Alexander (IZKF)
  • بورسیه تحصیلی گوته آلمان
  • بورسیه تحصیلی پزشکی دانشگاه ژاکوبز برمن
  • بورسیه پزشکی KAS کنارد
  • بورسیه پزشکی هینریچ بول

متقاضیان با معدل پایین شانس کمتری برای پذیرش پزشکی در دانشگاه های آلمان خواهند داشت

شرایط لازم برای اخذ بورسیه پزشکی

گرفتن بورسیه پزشکی دانشگاه های آلمان و مهاجرت تحصیلی به آلمان از طریق بورسیه شرایطی دارد و  که به ترتیب زیر می باشد:

  • داشتن مقاله های علمی تحقیقی
  • داشتن معدل بالا در مقطع قبلی
  • ارائه توصیه نامه از اساتید در مقطع قبلی
  • داشتن مدرک زبان آلمانی
  • فعالیت های تحقیقی و علمی

تحصیل پزشکی در آلمان بدون کنکور 

متقاضیان رشته پزشکی کشور آلمان باید در کنکور ایران شرکت کرده و قبول شوند، اما اگر فرد به هر دلیلی موفق به قبولی در کنکور نشود و مصمم به تحصیل پزشکی در آلمان بدون کنکور باشد، باید یک سال تحصیلی (دو ترم) در کالج های آلمان تحصیل کند؛ البته این مسئله در صورتی امکان پذیر است که فرد متقاضی شرایط سنی مناسبی نیز داشته باشد. در این دوره دروسی همچون زیست، شیمی و زبان تدریس می شود و افراد بعد از گذراندن این دوره با کسب معدل خوب، قادر خواهند بود به دانشگاه های پزشکی آلمان راه پیدا کنند. این دوره رایگان می باشد که البته مخارج شخصی زندگی به عهده خود فرد خواهد بود.

لیست کالج های پزشکی در کشور آلمان

از آن جایی که در آموزش پزشکی، تمرین حرف اول را می زند، کالج های پزشکی کشور آلمان مجهز به مدرن ترین آزمایشگاه ها می باشند که به دانشجویان کمک می کنند تا مهارت های زیادی کسب کنند. در ادامه فهرستی از بهترین کالج های آلمان که امکانات بسیاری دارند را به شما معرفی می کنیم:

دانشگاه مونیخ (University of Munich) دانشگاه هایدلبرگ (Heidelberg University)
دانشگاه هومبولت برلین (Humboldt-Universität zu Berlin) دانشگاه آزاد برلین (Freie Universität Berlin)
دانشگاه یوهان ولفگانگ گوته فرانکفورت آم ماین (Johann Wolfgang Goethe University Frankfurt am Main) دانشگاه هامبورگ (University of Hamburg)
دانشکده پزشکی هانوفر (Hannover Medical School) دانشگاه فنی مونیخ (Technical University of Munich)
دانشگاه ابرهارد کارلز، توبینگن (Eberhard Karls University, Tübingen) دانشگاه کیل (University of Kiel)
دانشگاه اولم (University of Ulm) دانشگاه فرایبورگ (University of Freiburg)
دانشگاه دویسبورگ-اسن (University of Duisburg-Essen) دانشگاه بن (University of Bonn)
دانشگاه فنی درسدن (Technical University of Dresden) دانشگاه مونستر (University of Münster)
دانشگاه ارلانگن نورنبرگ (University of Erlangen Nuremberg) دانشگاه لایپزیک (Leipzig University)

تحصیل تخصص پزشکی در دانشگاه های آلمان

تحصیل رایگان پزشکی در آلمان برای آن دسته از افرادی که به دنبال گرفتن تخصص پزشکی در خارج از کشور هستند، یکی از بهترین گزینه ها به حساب می آید. دانشگاه های پزشکی این کشور جزء بهترین دانشگاه های دنیا به شمار می روند و برنامه های تحصیلی با کیفیتی در زمینه تخصص پزشکی ارائه می دهند. مطابق با قوانین وزارت بهداشت آلمان، پزشکانی که در خارج از آلمان فارغ التحصیل شده اند، برای گرفتن مجوز کار و یا شرکت در دوره های تخصص پزشکی، لازم است در برخی آزمون ها شرکت کرده و همچنین بعضی دوره های خاص را بگذرانند.

گرفتن تخصص در رشته پزشکی برای پزشکان ایرانی که قصد ادامه تحصیل در آلمان را دارند به دو شکل انجام می شود:

  • افراد می توانند در مقاطع تخصص بالینی یا کلینیکال در رشته های گوناگون، در یک دانشگاه یا بیمارستان ادامه تحصیل بدهند.
  • دانشجویان می توانند در مقطع دکترا (PHD) در رشته های پایه علوم پزشکی در دانشگاه های مختلف آلمان به تحصیل بپردازند.

لازم به ذکر است مدرکی که پزشکان بعد از فارغ التحصیلی در رشته های علوم پزشکی و دندانپزشکی می گیرند بر خلاف ایران، مدرک دکترا نبوده و معادل فوق لیسانس می باشد و گرفتن مدرک پی اچ دی همانند تحصیل در مقطع دکترا برای سایر رشته ها می باشد.

در مقطع تخصص پزشکی دروس فقط و فقط به زبان آلمانی ارائه می شوند

 

شرایط تحصیل تخصص پزشکی در کشور آلمان

از شرایط لازم و ضروری برای تحصیل در تخصص پزشکی در آلمان، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه مدرک فارغ التحصیلی و ریز نمرات
  • پروانه دائم
  • سابقه حداقل دو سال فعالیت در بیمارستان ها
  • داتشنامه پزشکی
  • مدرک زبان آلمانی در سطح B1

بیشتر رشته های تحصیلی در مقطع دکتری علوم پزشکی، در دانشگاه ها به هر دو زبان انگلیسی و آلمانی تدریس می شود، اما در مقطع تخصص پزشکی، دروس فقط و فقط به زبان آلمانی ارائه می شوند. برای ورود به دوره تخصص پزشکی، متقاضیان باید دارای سطح زبان B2 باشند، که البته برای شروع و زمانی که پزشک در حال اخذ دوره های کالج تخصصی می باشد، مدرک زبان در سطح B1 کفایت می کند.

مراحل ورود به سیستم تخصص پزشکی

  1. قبولی در آزمون Aprobation و معادل سازی مدرک پزشکی
  2. پذیرش از یک کلینیک یا بیمارستان به عنوان رزیدنت یا دستیار
  3. دریافت اجازه کار پزشکی یا کار طبابت (Arbeitserlaubnis) در کلینیک یا بیمارستان خاصی در آلمان

مزایای تحصیل پزشکی در آلمان

با توجه به تمامی نکاتی که ذکر شد، مزایای تحصیل در کشور آلمان به شرح زیر هستند:

  • فرصت‌های شغلی بی شماری برای کسب درآمد بالا
  • امکان ارسال درخواست کار به کشورهای اروپایی
  • وجود دانشگاه و امکانات بی‌نظیر
  • امنیت کشور آلمان
  • امکان اخذ اقامت پس از تحصیل

معایب تحصیل پزشکی در آلمان

برای اینکه مبحث تحصیل پزشکی در آلمان را طور منطقی بررسی کنیم، بد نیست به معایب آن هم نگاهی داشته باشیم. این موارد عبارتند از:

  • ضرورت تحصیل به زبان بومی
  • عدم وجود خوابگاه در برخی از دانشگاه‌ها
  • تفاوت فرهنگی زیاد با ایران که برای برخی دانشجویان دشوار است

در صورتی که علاقمند به سرمایه گذاری در آلمان هستید می توانید با مشاوران ما در این موسسه تماس بگیرید.

سخن آخر

اگر شما شرایط تحصیل پزشکی در این کشور را دارید و قصد دارید برای بررسی شرایط پذیرش دانشگاه‌های پزشکی اقدام کنید، بهترین کار مراجعه به متخصصان این حوزه است. پس شما می توانید در این زمینه به موسسه حقوقی توسعه گستران عدالت و مهر میرداماد مراجعه نمایید. موسسه حقوقی توسعه گستران عدالت و مهر میرداماد دارای نمایندگی های معتبر در شهر های شیراز، تهران، اصفهان، مشهد، تبریز و رشت می باشد.

سوالات متداول درباره تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

بله آلمان یکی از بهترین کشور ها برای تحصیل در این رشته می‌باشد.

بله دانشجویان می توانند برای تحصیل پزشکی با ارائه مدرک دیپلم خود اقدام نمایند.

بله دانشجویان متقاضی می توانند برای دوره های تخصصی پزشکی آلمان اقدام نمایند.

بله دانشگاه های آلمان این امکان را برای دانشجویان فراهم کرده‌اند.

دوره تحصیل پزشکی در این کشور ۶ ساله می‌باشد.

بله امکان تحصیل دوره‌های تخصصی مانند فوریت‌های پزشکی در این کشور موجود می‌باشد.

برترین دانشگاه‌ها عبارتند از: دانشگاه آخن، دانشگاه هایدلبرگ، دانشگاه ویتن، دانشگاه لوبک، دانشگاه مونستر، دانشگاه مگدبورگ، دانشگاه توبینگن و… .

در این دانشگاه‌ها شما باید هر ترم ۲۰۰ یا ۳۰۰ یورو پرداخت کنید.

هزینه پزشکی دانشگاه‌های خصوصی ما بین ۵۷۰۰ یورو تا ۱۵۵۰۰ یورو در هر ترم می‌باشد.

هزینه زندگی در این کشور حدودا ۸۵۰ یورو در ماه می باشد.

این مدارک عبارتند از: پاسپورت، مدارک هویتی، گواهی عدم سو پیشینه، گواهی تمکن مالی، بیمه نامه معتبر، مدارک اخذ پذیرش از دانشگاه‌های پزشکی، مدرک زبان معتبر و… . 

اخبار مرتبط

مهندسی پزشکی در آلمان

مهندسی پزشکی در آلمان

سالانه افراد زیادی برای کار مهندسی پزشکی در آلمان مهاجرت می‌کنند. کشور آلمان یکی از قطب‌های برتر از نظر فناوری

مشاهده

نظرات کاربران

  • توسط ava
    تاریخ: شهریور 4, 1401
    نفر
    نفر

    سلام وقتتون بخیر
    من دانشجوی پرستاری هستم و 20 سالمه معدل کارشناسیم 17 هستش و معدل دیپلمم هم 19 به بالا هست اگر یه مقاله چاپ شده داشته باشم
    شانس قبولیم برای پزشکی المان چقدره؟
    با توجه به اینکه 35 واحد گذروندم بازم لازمه که کالج برم؟و اینکه پرستاری خوندم کمک کننده است؟
    و یه سوال دیگه اینکه میتونم به عنوان پرستار توی المان کار دانشجویی انجام بدم؟

    • توسط مهدی کیوانی
      تاریخ: شهریور 5, 1401
      نفر
      نفر

      با سلام و عرض ادب
      در صورتیکه دانشگاه مورد تایید قبول شده بشید، امکان این اقدام وجود دارد. در نظر داشته باشید که تا زمانیکه شما مدرک تحصیلیتان را دریافت نکنید، به عنوان پرستار اجازه کار را ندارید.

  • توسط ساناز نجفی
    تاریخ: آذر 14, 1401
    نفر
    نفر

    سلام وقت بخیر.
    من کارشناسی مامایی با چهار سال سابقه کار در ایران دارم آیا با این مدرک می‌توانم در آلمان هم کار کنم و هم در رشته پزشکی ادامه تحصیل بدم.
    شرایط پذیرش چه خواهد بود؟

    • توسط مشاور مهاجرت و اعزام دانشجو
      تاریخ: آذر 16, 1401
      نفر
      نفر

      با سلام و احترام
      برای کارکردن در آلمان، در ابتدا نیاز به معادل سازی مدارک خود دارید. در رابطه با سوالات خود در زمینه معادل سازی می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

    • توسط مشاور مهاجرت و اعزام دانشجو
      تاریخ: آذر 16, 1401
      نفر
      نفر

      با سلام و احترام
      در نظر داشته باشید که برای کارکردن در آلمان، در ابتدا نیاز به معادل سازی مدارک خود دارید.

دیدگاهتان را با ما در میان بزارید

اسکرول به بالا