071-91009294  | 021-88724227  |

تحصیل در آلمان | شرایط + هزینه ها (راهنمای کامل) 2023

تحصیل در آلمان

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

تحصیل در آلمان، به دلیل رایگان بودن تحصیلات در اکثر دانشگاه‌های آلمان و امکان تحصیل به زبان انگلیسی ، مورد توجه بسیاری از مهاجرانی که برای ادامه تحصیل مهاجرت می‌کنند قرار گرفته است. عوامل دیگری مانند: با اعتبار بودن مدارک دانشگاه‌‌های آلمان در سرتاسر جهان، بالا بودن کیفیت آموزش و امکان اشتغال در آلمان پس از اتمام دوره تحصیل در آلمان، باعث شده که کشور آلمان به یک مقصد محبوب برای ادامه تحصیل تبدیل شود. توجه داشته باشید که اگر متاهل هستید و قصد ادامه تحصیل در المان را دارید، می‌توانید برای همسر و فرزندان خود درخواست ویزای همراه دهید و با خانواده خود تحصیلات خود را در آلمان تکمیل کنید. در حین تحصیل شما، افرادی که به عنوان همراه با شما به آلمان وارد می‌شوند، اجازه کار و فعالیت در کشور آلمان را خواهند داشت! 

تحصیل پزشکی در آلمان

دلایل تحصیل در آلمان

تحصیل در این کشور یک فرصت استثنایی برای زندگی و پیشرفت تحصیلی و شغلی در یک کشور پیشرفته صنعتی محسوب می‌شود. آلمان در زمینه‌های مختلف از قبیل آموزش، فرهنگ، تاریخ و چشم‌اندازهای بی‌نظیر طبیعی، فوق‌العاده است. در این کشور از مزایای فوق العاده‌ای نظیر کیفیت زندگی و همچنین رفاه اجتماعی بالا برخوردار خواهید بود. از دلایل  تحصیل در این کشور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان دریافت معتبرترین مدارک دانشگاهی جهان
  • برخورداری از تنوع رشته نظیر تحصیل پزشکی در آلمان
  • امکان تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی
  • شهریه رایگان یا بسیار ناچیز دانشگاه‌های آلمان
  • هزینه‌های زندگی بسیار مقرون به صرفه
  • امکان دریافت بورسیه و کمک هزینه تحصیلی
  • زندگی در یک کشور امن

شرایط تحصیل در آلمان

با تحصیل در دانشگاه‌های معتبر کشور آلمان، مسیر مناسب خود را برای ورود به بازار کار بین المللی باز خواهید کرد. امکان اشتغال به کار در کنار تحصیل آلمان از جمله مزایای سیستم آموزشی این کشور محسوب می‌شود. دانشجویان بین المللی پس از پایان دوران تحصیلات خود در این کشور قادر خواهند بود که برای پیدا کردن شغل و اقامت در این کشور، 18 ماه دیگر نیز در خاک آلمان بمانند.

شرایط تحصیل در المان از نظر سنی محدودیت خاصی دارد. به عنوان مثال برای تحصیل در دوره کارشناسی باید حداکثر 23 سال داشته باشید. در غیر این صورت سفارت ممکن است برای صدور ویزای شما درنگ کند. این محدودیت سنی در دوره کارشناسی ارشد حداکثر 28 سال بوده و در دوره دکتری 35 سال است.

ویزاهای اخذ شده

تحصیل در آلمان در مقاطع مختلف تحصیلی

 تحصیل در کشور آلمان در مقاطع مختلف امکان پذیر است. به همین جهت در هر شرایط سنی که باشید، می‌توانید برای ادامه تحصیلات خود در مقاطع بالاتر به کشور آلمان مهاجرت کنید. این تنوع به خاطر برخورداری آلمان از یک نظام آموزشی پیشرفته است. مقاطع مختلف تحصیلی در کشور آلمان به شرح زیر است:

مقطع کارشناسی

Bachelor

دوره کارشناسی ارشد

Master

دوره دکتری

PhD

دوره‌های آوسبیلدونگ

Ausbildung

تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی

ادامه تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی در کشور آلمان مزایایی از جمله رایگان بودن شهریه، تعداد ویزای صادر شده بالا، رنکینگ بالای دانشگاه‌ها و کیفیت بالای آموزشی به همراه خواهد داشت. مدت زمان دوره کارشناسی در دانشگاه‌های آلمان بسته به رشته تحصیلی حدود 6 تا 8 ترم زمان خواهد برد. بیشتر برنامه‌های تحصیلی این مقطع به زبان آلمانی یا ترکیب آلمانی و انگلیسی ارائه می‌شود.

تنوع برنامه‌های تحصیلی برای تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی بسیار زیاد است. به همین خاطر در صورتی که دانشجویان قصد داشته باشند پس از اتمام دوره کارشناسی، ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند، باید از ابتدا در انتخاب رشته تحصیلی و بازار کار آن در آلمان توجه کافی داشته باشند. در شرایطی که رشته متقاضی در میان مشاغل مورد نیاز نیروی کار متخصص آلمان باشد، پیدا کردن شغل در آینده و در ادامه دریافت ویزای آلمان برای او ساده‌تر خواهد بود.

تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

دارا بودن مدرک کارشناسی مناسب، شرط اصلی پذیرش در دوره کارشناسی ارشد برای تحصیل در آلمان است. البته الزامی نیست که این مدرک در آلمان دریافت شده باشد، اما باید مدرک شما توسط دانشگاه آلمانی که به آن درخواست داده‌اید، به رسمیت شناخته شده و معادل همین مدارک در کشور آلمان باشد.

بسیاری از دانشگاه‌های آلمان، دوره‌های کارشناسی ‌ارشد خود را به زبان انگلیسی نیز برگزار می‌کنند. ناگفته نماد که تحصیل در آلمان مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های آلمان رایگان است. این دو مزیت بزرگ سبب شده است که متقاضیان زیادی تصمیم به مهاجرت تحصیلی به این کشور را داشته باشند.

دوره کارشناسی ارشد

 در این پایه 120 واحد درسی در مدت زمان 4 ترم ارائه خواهد شد و پس از آن که متقاضیان با موفقیت امتحانات پایانی خود را گذراندند، به مدرک فارغ‌التحصیلی دست پیدا خواهند کرد. سیستم آموزشی آلمان، معمولا 90 واحد از 120 واحد کل مربوط به درس‌های آموزشی تئوری و 30 واحد نیز مربوط به پایان‌نامه است.

تحصیل دکترا در آلمان

تحصیل در المان در دوره دکتری نیز مانند بسیاری از کشورهای میزبان مهاجرت تحصیلی، پیش از درخواست پذیرش تحصیلی نیاز به تعیین سوپروایزر دارد. علاوه ‌بر سوپروایزر، به ارائه توصیه‌نامه از اساتید و دانشگاه‌های پیشین خود نیز نیاز دارید.

دوره‌های دکترای آلمان تنوع بسیار زیادی دارد و شرکت در هر کدام بسته به رشته مربوطه و همچنین نظر سوپروایزر شما است. هر یک از این دوره‌ها نیز شرایط و ویژگی‌های خاص خود را دارند. در جدول زیر به دو مورد از دوره‌های دکترای رایج اشاره شده است:

نام دوره دکتری

وضعیت و شرایط دوره

The Traditional PhD

در این دوره دانشجو روی پروژه تحقیقاتی خاصی تحت نظارت استاد راهنمای خود مشغول پژوهش می‌شود.

Structured

در این دوره نیز دانشجو ابتدا باید واحدهای تئوری مشخصی را گذرانده و پس از آن روی پروژه تز خود کار کند.

تحصیل در مدارس آلمان

کشور آلمان به خاطر داشتن سیستم آموزشی قوی، آب و هوای خوب و امنیت بالای آن به یکی از پرمتقاضاترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی تبدیل شده است. هر ساله دانش آموزان زیادی به همراه والدین خود به این کشور مهاجرت می‌کنند.

مدارس بین المللی در آلمان از دوره‌های آموزشی استاندارد تبعیت می‌کنند. این سیستم آموزشی به تایید سازمان‌های معتبر اروپا و آمریکای شمالی رسیده است. به همین خاطر دانش آموزان می‌توانند به آسانی از مهارت، اعتبار و دانش خود در سایر نقاط جهان مثل ایالات متحده آمریکا، انگلیس، فرانسه و… استفاده کنند.

در نظام آموزشی حاکم بر کشور آلمان، دانش آموزان پس از پایان دوران ابتدایی خود این امکان را دارند که وارد دبیرستان‌های مختلفی شوند. به عنوان مثال افرادی که از شرایط تحصیل در آلمان و نمرات عالی برخوردار باشند، می‌توانند درخواست خود را برای ورود به مدارس Gymnasium ارسال نمایند. علاوه بر این، دانش آموزانی که در دوره ابتدایی و راهنمایی خود سطح متوسطی داشته‌اند، وارد مدارس Realschule خواهند شد.

تحصیل پزشکی در آلمان

رشته پزشکی قطعا بهترین رشته برای تحصیل در آلمان محسوب می شود که همواره متقاضیان زیادی داشته و فارغ التحصیلان این رشته از جایگاه اجتماعی بالا و درامد مکفی برخوردار خواهند بود. طبق گزارشاتی که داده شده میانگین درامد پزشکان در آلمان سالانه 80 هزار یورو می باشد. از آن جایی که میزان تولد در آلمان کاهش یافته و جمعیت آن رو به پیری می رود، فرصت های شغلی در حرفه پزشکی بیشتر شده و پیش بینی می شود تا سال 2029 رشد 15 درصدی خواهد داشت. متقاضیان برای تحصیل پزشکی در آلمان باید به زبان آلمانی مسلط بوده و حداقل سطح B2 را در زبان آلمانی داشته باشند. در صورتی که دانشجویان تسلط کافی به این زبان ندارند می توانند در دوره های یک ساله زبان آلمانی که در کالج های کشور آلمان ارائه می شود، شرکت کنند و زبان خود را تقویت نمایند.

تحصیل پیراپزشکی در کشور آلمان

رشته های پیرا پزشکی هم مانند رشته پزشکی، طرفداران زیادی دارند و در بهداشت و سلامت جامعه نقش مهمی ایفا می کنند. شرایط ورود به این رشته ها مانند رشته پزشکی بوده و دانشجویان پس از گذراندن آزمون ورودی و قبولی در آن، می توانند به صورت رایگان در دانشگاه تحصیل کنند. با توجه به استاندارد های بالای آلمان در زمینه بهداشت و سلامت، درامد رشته های پیرا پزشکی بالا می باشد و موقعیت شغلی خوبی به شمار می روند. به طور کلی رشته های پیرا پزشکی عبارتند از:

  • مامایی
  • پرستاری
  • کار درمانی
  • فیزیوتراپی
  • هوشبری
  • بینایی سنجی
  • شنوایی سنجی
  • علوم آزمایشگاهی
  • دامپزشکی

رشته های پزشکی و پیراپزشکی از محبوب ترین رشته ها در آلمان محسوب می شوند

تحصیل دندانپزشکی در آلمان

کشور آلمان در زمینه پزشکی و سلامت عملکردی قوی دارد و رشته هایی همانند پزشکی و دندانپزشکی دارای بازار کار مناسب بوده و درامد بالایی دارند. آلمان برای پشتیبانی از دانشجویان بین المللی برنامه های آموزش دندانپزشکی ارائه می دهد. در حال حاضر به دلیل کمبود دندانپزشک این رشته آینده شغلی روشنی دارد و فارغ التحصیلان آن می توانند در تمامی بیمارستان های اروپا مشغول به کار شوند. بر اساس آمار های گزارش شده در حال حاضر حدودا نیمی از فارغ التحصیلان دندانپزشکی در بیمارستان ها مشغول به کار هستند.

برای اخذ ویزای تحصیل در آلمان در رشته دندانپزشکی از دو طریق می توان عمل کرد. در روش اول متقاضی باید در یک کنکور ورودی که زبان آن نیز آلمانی است شرکت کند. بنابراین افراد باید دارای حداقل سطح B2 در زبان آلمانی باشند و این کنکور دو ماه قبل از شروع تحصیل دندانپزشکی در آلمان برگزار می شود. روش دوم این است که متقاضی در دوره های کالج شرکت کند، که این دوره یک ساله بوده و در طول دو ترم دروس زبان، زیست شناسی و شیمی آموزش داده می شود. دوره کالج رایگان بوده و لازم است متقاضی برای شرکت در آن مدرک زبان آلمانی ارائه کند.

بازه زمانی تحصیل در رشته دندانپزشکی حداقل 5 تا 6 سال یعنی 10 تا 12 ترم می باشد، که این مدت زمان در طی دو دوره برگزار می شود. دوره اول حدود 4 تا 5 ترم بوده و دروسی از جمله: دروس علوم طبیعی (فیزیک، شیمی، زیست شناسی و جانورشناسی) و مبانی پزشکی (بیوشیمی، فیزیولوژی و آناتومی) تدریس می شود. بعد از اتمام این دوره، دانشجو باید در یک آزمون دولتی شرکت کند و بعد از قبولی در آن وارد دوره اصلی که عملی می باشد خواهد شد، که این دوره شامل دروس آزمایشگاهی، سخنرانی ها و سمینار ها می شود. بعد از این دوره دانشجو بایستی یک دوره عملی در بیمارستان ها و کلینیک ها بگذراند و بعد از آن مجدد در آزمون شرکت کرده و دانشجو در صورت قبولی در آن می تواند تخصص خود را انتخاب کند. تخصص دندانپزشکی در آلمان شامل ارتودنسی، جراحی دهان و دندان و … می باشد.

مدارک لازم برای دریافت پذیرش تحصیل دندانپزشکی در آلمان

برای تحصیل در رشته دندانپزشکی، باید در یک آزمون ارزیابی شرکت کرد که دوره هایی برای آماده شدن برای این آزمون برگزار می شود. یکی از شرایط لازم برای ثبت نام تحصیل در آلمان، این است که متقاضی در یکی از دانشگاه های عمومی آلمان پذیرفته شود. پس از قبولی در آزمون ورودی لازم است دانشجو مدارک لازم برای تحصیل در آلمان را برای دانشگاه تهیه کند:

  • مدرک قبولی در آزمون
  • رزومه به زبان آلمانی
  • توصیه نامه
  • انگیزه نامه نوشته شده توسط دانشجو
  • ترجمه تمام مدارک اشاره شده در رزومه از جمله مدرک تحصیلی به زبان آلمانی
  • مدرک زبان C1 برای دانشگاه های دولتی و آیلتس 6.5 برای دانشگاه های خصوصی
  • ترجمه ریز نمرات مقطع دبیرستان به زبان آلمانی
  • هزینه بررسی مدارک ( application fee)

رشته دندانپزشکی به دلیل توسعه حوزه سلامت و اهمیت آن دارای درامد بالا و جایگاه مناسبی در آلمان می باشد

تحصیل داروسازی در آلمان

داروسازی در آلمان زیر مجموعه بهداشت و سلامت بوده و کاربرد وسیعی در آلمان دارد. به دلیل پایین بودن هزینه تحصیل یا حتی رایگان بودن، وجود آزمایشگاه های مجهز و داشتن کادر آموزشی مجرب، کشور آلمان یکی از مناسب ترین کشور ها برای تحصیل داروسازی می باشد. بازه زمانی تحصیل در رشته داروسازی بین 5 تا 6 سال می باشد و دروس فیزیولوژی، زیست شناسی، فیزیک، فارماکولوژی و داروسازی بالینی در این رشته تدریس می شود. تحصیل در این رشته شامل دو مرحله است که در مرحله اول، دانشجویان دروس فیزیک و اصول بنیادی زیست شناسی انسانی را فرا می گیرند و در مرحله دوم با اصول پزشکی و داروسازی آشنا می شوند. دانشجویان می توانند با هزینه خیلی کم و یا رایگان در رشته داروسازی آلمان تحصیل کنند.

دروس مشترک که در تمام کالج ها و دانشگاه های آلمان در رشته داروسازی تدریس می شود عبارتند از: فیزیک، ریاضی، زیست شناسی و شیمی. افراد خارجی ای که مدرک دیپلم خود را خارج از آلمان دریافت کرده باشند، باید مدرک دیپلم خود را ارزشیابی نمایند. بنابراین دانشجویان بین المللی لازم است قبل از ورود به دانشگاه در رشته داروسازی، در دوره های یک ساله کالج پیش پزشکی شرکت کرده و پس از گذراندن این دوره، در آزمون ورودی شرکت کنند تا بتوانند در این رشته تحصیل کنند.

یک راه حل برای معادل سازی مدرک دانشجویان خارجی وجود دارد که کشور آلمان برای این افراد در نظر گرفته است. مرجعی به نام Studienkolleg وجود دارد که افراد می توانند در دوره های آن شرکت کنند. گزارشات نشان داده افرادی که در این دوره ها شرکت می کنند، احتمال قبولیشان در رشته داروسازی بیشتر خواهد شد. Studienkolleg شامل چهار دوره می باشد که دانشجو باید بر اساس رشته خود، یکی از آن ها را انتخاب نماید.

نام دورهدروس مرتبط
T-Kursریاضی، کامپیوتر، شیمی، فیزیک و زبان آلمانی
M-Kursفیزیک، شیمی، زیست شناسی، ریاضی و زبان آلمانی
W-Kursاقتصاد، تجارت، ریاضی، جامعه شناسی و زبان آلمانی
G-Kursجامعه شناسی، آمار، ادبیات آلمانی، تاریخ و زبان آلمانی

بهترین دانشگاه های داروسازی برای تحصیل در آلمان

دانشگاه برلین (FU Berlin)دانشگاه آخن (RWTH Aachen University)
دانشگاه بن (University of Bonn)دانشگاه گوتینگن (University of Gottingen)
دانشگاه هامبورگ (University of Hamburg)دانشگاه درسدن ( TU Dresden)
دانشگاه اسن ( University of Duisburg-Essen)دانشگاه نورنبرگ ( University of Erlangen-Nuremberg)
دانشگاه فرانکفورت ( Goethe University-Frankfurt)دانشگاه مونیخ ( TU Munchen)

در اینجا به 10 مورد از برترین دانشگاه های داروسازی در آلمان اشاره می کنیم:

 

مدارک لازم برای دریافت پذیرش تحصیل داروسازی در آلمان

تحصیل داروسازی در آلمان و مدارک و شرایط لازم برای ثبت نام در دانشگاه ها و کالج های مختلف، متفاوت می باشد ولی در حالت کلی برای اخذ پذیرش در رشته داروسازی آلمان مدارک زیر لازم است:

  • ترجمه ریز نمرات دبیرستان به زبان آلمانی
  • ترجمه رسمی مدرک دیپلم به زبان آلمانی
  • فرم تکمیل شده پذیرش
  • مدرک زبان آلمانی سطح B2
  • نامه تمکن مالی و گواهی سلامت پزشکی
  • اصل و کپی مدارک شناسایی
  • اصل و کپی گذرنامه
  • گواهی عدم سوء پیشینه در آلمان و خارج از آن

داروسازی در آلمان همانند دیگر رشته های پزشکی بسیار پر کاربرد بوده و دارای جایگاه ویژه ای است

تحصیل در کالج های آلمان

قبل از اینکه متقاضیان بخواهند در مقطع کارشناسی دانشگاه های کشور آلمان تحصیل کنند، بایستی سوابق تحصیلی آن ها مورد بررسی قرار گیرد. افراد برای ورود به مقطع کارشناسی باید مدرک تحصیلی معادل مدارک آلمانی (HZB) ارائه دهند و در صورتی که مدرک فارغ التحصیلی دانشجو با این استاندارد تطابق نداشته باشد، فرد باید قبل از ورود به دانشگاه، یک دوره مقدماتی یک ساله کالج (Studienkolleg) را بگذراند. دانشجویان پس از طی کردن این دوره در آزمون ورودی دانشگاه های کشور آلمان (Feststellungsprüfung) یا FSP شرکت کرده و در صورت قبولی در این آزمون می توانند به دانشگاه راه یابند و موفق به تحصیل در المان شوند.

انواع کالج ها در آلمان

برای تحصیل در آلمان کالج های کشور آلمان به دو دوسته دانشگاهی و علمی کاربردی تقسیم می شوند و بسته به اینکه انتخاب شما کدام یک از این دو نوع کالج باشد، مسیر های مختلفی پیش روی شما خواهد بود.

  • دانشگاه ها: موسساتی هستند که بیشتر بر پایه تحقیق و پژوهش بنا شده اند و به جای کاربرد های عملی، روی رویکرد های نظری تمرکز دارند که این موسسات تا مقطع دکتری را در بر می گیرند.
  • دانشگاه های علمی کاربردی UAS)): این موسسات بر عکس دانشگاه ها بیشتر روی مسائل عملی و کاربرد آن ها متمرکز هستند و در آن ها دوره های کاراموزی توسط متخصصان ارائه می شود. تعداد محدودی از موسسات علمی کاربردی تحصیلات تا مقطع دکتری را ارائه می دهند.

شرایط و مدارک لازم برای تحصیل در کالج های آلمان

کالج ها در آلمان دو ترم تحصیلی دارند و بر این اساس نیز پذیرش دانشجو دو بار در سال انجام می شود. شرایط لازم برای پذیرش در این کالج ها به شرح زیر می باشد:

  • آزمون ورودی: برای ورود به کالج های این کشور از متقاضی آزمون زبان آلمانی گرفته می شود (حتی اگر متقاضی مدرک زبان آلمانی داشته باشد) و همچنین بسته به دوره ای که دانشجو قصد تحصیل در آن را دارد موارد مربوط به آن دوره، امتحان گرفته می شود. مثلا درس ریاضیات برای کالج مهندسی.
  • تحصیلات مدرسه: برای تحصیل در کالج های کشور آلمان داشتن گواهینامه اتمام دوره دبیرستان الزامی است.
  • مدرک زبان: متقاضیان باید مسلط به زبان آلمانی حداقل در سطح B2 باشند. هر یک از مدارک زبان گوته، TestDaF، DSH و یا TELC در صورت ارائه از طرف متقاضی مورد قبول خواهد بود.

در ادامه مدارک مورد نیاز برای تحصیل در کالج های آلمان را نام می بریم:

  • نسخه ترجمه شده و محضری مدرک دیپلم
  • فرم پذیرش
  • کپی پاسپورت
  • چند قطعه عکس
  • وکالت نامه والدین (در صورتی که متقاضی زیر 18 سال باشد.)
  • رزومه تحصیلی از تمام سال های تحصیل مدرسه به زبان آلمانی
  • مدرک زبان آلمانی حداقل سطح B2

لیست کالج های آلمان

در صورتی که علاقمند به مهاجرت به آلمان و تحصیل در کالج های این کشور هستید، باید با این کالج ها آشنا شوید. در این قسمت به معرفی کالج های کشور آلمان می پردازیم:

موسسه فناوری کارلسروههدانشگاه فنی برلینکالج گلاوخاو
دانشگاه گرایفسوالددانشگاه یوهانس گوتنبرگمدرسه فناوری و اقتصاد
دانشگاه روپرشت کارلز هایدلبرگدانشگاه آزاد بایرنکالج فنی دانشگاه درسدن
کالج هانوفردانشگاه سارلندمدرسه کایزرسلاوترن
کالج زاکسن-آنهالت هالهدانشگاه هامبورگکالج متینگن
کالج آزاد برلینکالج دانشگاه لایپزیگدانشگاه ویسمار
دانشگاه علوم کاربردی نوردهاوزنمدرسه کیلدانشگاه ماربورگ
مدرسه تسیتا/گرلتیزکالج زاکسن-آنهالت کوتنکالج اقتصادی بوخوم
دانشگاه کاسلکالج فنی دارمشتاتدانشگاه علوم کاربردی کنستانس
دانشگاه گوته فرانکفورت

کالج های آلمان به دو دسته دانشگاهی و علمی کاربردی تقسیم می شوند

شرایط ادامه تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی

دوره‌های آموزشی در دانشگاه‌های آلمان به زبان‌های آلمانی و انگلیسی ارائه می‌شوند. متقاضیان برای تحصیل در آلمان در دانشگاه‌های انگلیسی زبان این کشور باید مدرک مهارت زبان انگلیسی با حداقل نمره آیلتس 6/5  را داشته باشند. برای تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی زبان، داشتن مدرک زبان آلمانی نیز الزامی‌است. علت این الزام به خاطر آن است که زبان تدریس در بعضی از رشته‌ها تنها در ترم اول انگلیسی بوده و در ترم‌های بعد به زبان آلمانی انجام می‌شود.

شرط معدل برای تحصیل در المان به زبان انگلیسی بسیار مهم و قابل توجه خواهد بود. تجربه موسسه مهاجرتی ما نشان داده است که با داشتن معدل بالای 15، امکان دریافت پذیرش در دانشگاه‌های انگلیسی زبان از در کشور آلمان وجود دارد. در این شرط، منظور ما از معدل، معدل دیپلم و پیش دانشگاهی، معدل تمام ترم‌های دانشگاهی در دوره کارشناسی و ارشد است.

رشته‌های تحصیلی به زبان انگلیسی در آلمان

تحصیل در آلمان مقطع کارشناسی برخی از رشته‌ها کاملا به زبان انگلیسی انجام می‌شود که عبارتند از:

  • مهندسی الکترونیک
  • مهندسی مکانیک
  • فناوری اطلاعات
  • مهندسی هوافضا

بهترین رشته های تحصیلی آلمان

برای افرادی که قصد تحصیل در آلمان را دارند، دانستن این که کدام رشته های تحصیلی بهتر هستند و طرفدار بیشتری دارند از مهمترین موارد به شمار می رود و می تواند در تصمیم گیری آن ها اثر گذار باشد. دانشجویان با شناسایی بهترین رشته های تحصیلی در آلمان قادر خواهند بود، یک انتخاب رشته درست داشته باشند و به دنبال آن، شغل مناسبی اتخاذ کرده و در ادامه، موفق به دریافت اقامت و پاسپورت این کشور شوند.

از آن جایی که آلمان کشوری صنعتی محسوب می شود، همواره به نیرو های فنی و مهندسی نیاز دارد. همچنین به دلیل اهمیت دادن کشور آلمان به حوزه سلامت، رشته های پزشکی و پیرا پزشکی نیز محبوبیت خاصی در این کشور دارند و جزو رشته های پر اهمیت محسوب می شوند. البته رشته های مورد نیاز در آلمان فقط معطوف به این دو رشته نمی شود و با توجه به نیاز های جدید، رشته های دیگری نیز در اهمیت بالایی قرار دارند که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت و همچنین رشته های نام برده را بیشتر بررسی می کنیم:

تحصیل مهندسی در آلمان

همان طور که در بالا اشاره شد آلمان یک کشور صنعتی بوده و در واقع قطب صنعت اروپا به حساب می آید. از این رو رشته مهندسی در این کشور جایگاه ویژه ای داشته و موقعیت شغلی مناسبی نیز خواهد داشت و در واقع می توان اذعان کرد که بهترین رشته تحصیلی در آلمان بعد از پزشکی، رشته مهندسی می باشد. در حال حاضر 25 درصد از دانشجویان بین المللی آلمان، در رشته های مهندسی مشغول به تحصیل در المان هستند. بیشترین تقاضا در رشته های مهندسی، مربوط به رشته های الکترونیک و مکانیک می باشد. بهترین گرایش های رشته مهندسی به قرار زیر می باشند:

  • مهندسی برق
  • مهندسی الکترونیک
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی شیمی
  • مهندسی نانو
  • مهندسی هوا فضا
  • مهندسی پزشکی
  • مهندسی IT
  • مهندسی هسته ای
  • مهندسی عمران
  • مهندسی مکاترونیک
  • مهندسی داده

مدیریت

رشته مدیریت یکی از بهترین رشته های علوم انسانی می باشد که در همه جای دنیا کاربرد دارد و هر کشوری با توجه به سیاست های خود، ساز و کار ویژه ای برای آن مشخص می کند. مدیریت موجب نظم دادن و انسجام بخشیدن به یک مجموعه شده و کمک می کند تا آن مجموعه به هدف مشخصی برسد. این رشته دارای گرایش های مختلفی است که در اینجا آن ها را عنوان می کنیم:

  • مدیریت منابع انسانی
  • مدیریت مالی
  • مدیریت MBA
  • مدیریت پروژه
  • مدیریت بازار یابی بین المللی
  • مدیریت هتلداری و گردشگری
  • مدیریت استراتژیک

ریاضیات و کامپیوتر

علوم کامپیوتر نه تنها در آلمان بلکه در تمام کشور ها جزو بهترین رشته ها محسوب می شود، یکی از بهترین انتخاب های تحصیل در آلمان است و بازار کار خوبی هم دارد. ریاضیات و کامپیوتر یکی از پر طرفدارترین رشته ها در آلمان هستند که دانشجویان زیادی علاقمند به تحصیل در آن می باشند. این رشته ها علاوه بر زبان آلمانی به زبان انگلیسی هم در دانشگاه های دولتی تدریس می شوند و دانشجویان می توانند به صورت رایگان در این دانشگاه ها تحصیل کنند. کشور آلمان رتبه بالایی در فناوری و تکنولوژی داشته و بستر مناسبی برای تحصیل در رشته کامپیوتر و ریاضیات را فراهم می کند. دانشگاه هایی همچون دانشگاه فنی برلین، دانشگاه فنی مونیخ، موسسه کارلسروهه و هومبرت برلین که بهترین دانشگاه آلمان به شمار می روند، در این زمینه دانش بروزی در اختیار دانشجویان می گذارند. در ادامه به بهترین رشته های ریاضیات و کامپیوتر در آلمان اشاره می کنیم:

  • احتمال
  • محاسبات
  • تجزیه و تحلیل عددی
  • هندسه
  • جبر
  • ریاضیات مهندسی
  • سخت افزار
  • برنامه نویسی
  • علوم کامپیوتر
  • امنیت شبکه
  • فناوری اطلاعات

هنر

درست است که آلمان کشوری صنعتی محسوب می شود و در ارائه رشته های مهندسی و ریاضیات بسیار قوی عمل می کند، اما به همان اندازه نیز در رشته هنر موفق عمل کرده است. در دانشگاه های کشور آلمان، این رشته علاوه بر حالت تئوری، به صورت عملی نیز ارائه می شود و دانشجو این فرصت را خواهد داشت که کسب تجربه نماید و دوره های کار ورزی را بگذراند. در حال حاضر حدود 24 هزار دانشجوی بین المللی در حال تحصیل در المان هستند. بهترین گرایش های این رشته عبارتند از:

  • تئاتر
  • نقاشی
  • موسیقی
  • طراحی

تحصیل علوم انسانی در کشور آلمان

از رشته های محبوب و پر طرفدار تحصیل در المان در رشته انسانی می توان به حقوق، روانشناسی، اقتصاد، جامعه شناسی و مدیریت اشاره کرد. این رشته ها در دانشگاه های آلمان به زبان انگلیسی نیز تدریس می شود و همین مسئله سبب شده تا رشته های علوم انسانی با استقبال دانشجویان بین المللی از سراسر دنیا مواجه شود. رشته حقوق درامد بسیار بالایی در این کشور دارد و اگر شما در ایران تحصیل کرده باشید و تمایل داشته باشید در آلمان به عنوان وکیل کار کنید لازم است مدرک خود را معادل سازی کنید تا بتوانید مجوز کار بگیرید.

هنر، مدیریت، ریاضیات و کامپیوتر، مهندسی و علوم انسانی (حقوق و ...)، از پر کاربردترین رشته ها در آلمان به شمار می روند

بهترین رشته ها برای اپلای کردن در آلمان

آلمان سالانه مقصد تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی برای ادامه تحصیل است که دلیل آن هم داشتن امکانات مناسب و ایده آل برای زندگی، دانشگاه های سطح بالا و داشتن بازار کار مناسب برای فارغ التحصیلان می باشد. در این قسمت می خواهیم بهترین رشته ها برای تحصیل در آلمان را بررسی کنیم:

مهندسی شیمی

بهترین شیمی دان های جهان در آلمان هستند. این یعنی اینکه رشته مهندسی شیمی رتبه خوبی در دانشگاه های این کشور دارد. دانشجویان با اپلای در این رشته در دانشگاه های برتر آلمان می توانند بهترین فرصت های شغلی را به دست آورند.

مهندسی مکانیک

مهندسی مکانیک پر طرفدارترین رشته مهندسی در آلمان می باشد. دانشجویان بین المللی زیادی به خاطر داشتن بازار کار مناسب این رشته در آلمان و ارائه آن در بهترین دانشگاه های آلمان از جمله دانشگاه فنی مونیخ  از سراسر دنیا جذب آن می شوند.

مهندسی عمران

رشته مهندسی عمران،  بین دانشجویان بین المللی محبوبیت زیادی دارد و همانند دیگر رشته های مهندسی، با کیفیت بالایی در دانشگاه های این کشور ارائه شده و از بهترین رشته ها برای تحصیل در آلمان به شمار می رود.

مدیریت بازرگانی

بخش عمده و مهم قدرت اقتصادی آلمان را صنایع آن تشکیل می دهد و قطعا مدیریت این صنایع به مدیرانی احتیاج دارد که کارکشته و خبره باشند. رشته مدیریت بازرگانی بسیار کاربردی و پولساز می باشد و فارغ التحصیلان آن می توانند در صنایع آلمان مشغول شده و این صنایع را مدیریت کنند.

از دیگر رشته های مناسب برای اپلای آلمان می توان به رشته های هنری و علوم کامپیوتر و ریاضیات اشاره کرد.

شرط معدل برای تحصیل در آلمان

یکی از شرایط مهم ورود به بهترین دانشگاه های آلمان، شرط معدل می باشد، به این معنی که افراد باید حداقل معدل لازم را برای اخذ پذیرش دانشگاه داشته باشند. بر این اساس متقاضیانی که دارای معدل بالاتر از 15 در دوره سه ساله دهم، یازدهم و دوازدهم دبیرستان باشند، قادر خواهند بود برای اخذ پذیرش از دانشگاه ها اقدام کنند. البته ناگفته نماند که نمره معدل برای رشته های مختلف متفاوت است که این مسئله در مورد رشته های پزشکی و دندانپزشکی نیز صادق است.

تبدیل معدل به سیستم المانی

برای اخذ پذیرش از دانشگاه های و تحصیل در آلمان لازم است متقاضیان معدل خود را به سیستم آلمانی تبدیل کنند که در اینجا می خواهیم روش این کار را توضیح دهیم. در سیستم نمره دهی کشور آلمان، نمرات از 1 تا 6 طبقه بندی می شوند که در این سیستم، کمترین نمره 6 و بالاترین نمره 1 می باشد. حداقل نمره برای پاس کردن دروس 4 می باشد و اگر دانشجو نمره بین 4 تا 6 بگیرد مردود خواهد شد. ملاک بیشتر دانشگاه ها برای پذیرش دانشجو، نمره 2.5 به پایین می باشد و دانشجویان با داشتن این معدل خواهند توانست در دانشگاه های این کشور ثبت نام نمایند.

فرمول تبدیل نمره به سیستم آلمانی در زیر آورده شده است که در آن A نمره سیستم آلمانی و B  معدل متقاضی در ایران می باشد.

A = 7 – (B X 0.3)

شرط معدل برای تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان

حداقل معدل لازم برای پذیرش در دانشگاه در مقطع کارشناسی آلمان 15 می باشد. اگر متقاضی در کشور خود دانشجو باشد می تواند بدون گذراندن دوره کالج وارد دانشگاه شود. نکته قابل توجه این جاست که اگر معدل افراد متقاضی کمتر از 15 باشد، به راحتی نخواهند توانست پذیرش دانشگاه های این کشور را اخذ کنند و در صورت تمایل می توانند در دانشگاه های خصوصی این کشور به تحصیل در المان مشغول شوند.

شرط معدل برای تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان

شرط معدل برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

برای اخذ ویزای تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد، علاوه بر معدل مقطع کارشناسی، معدل دیپلم و پیش دانشگاهی نیز تاثیر گذار خواهد بود. شرط معدل برای تحصیل فوق لیسانس در آلمان، داشتن معدل بالاتر از 14 برای مقطع کارشناسی و معدل بالاتر از 15 برای مقطع دیپلم و پیش دانشگاهی می باشد که البته به دلیل فضای رقابتی دانشگاه های این کشور در برخی رشته ها شرط معدل، بالاتر از 15 می باشد.

شرط معدل برای تحصیل در مقطع دکتری در آلمان

داشتن معدل بالا در مقطع دکتری از اهمیت کمتری نسبت به دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برخوردار است. مقطع دکتری بیشتر پژوهش محور بوده و دانشجویان متقاضی باید رزومه قوی داشته باشند، که این رزومه شامل مقالات ISI، مقالات داخلی و پروپوزال خواهد بود. علاوه بر این موارد دانشجو باید مدرک زبان آیلتس با نمره 7 و همچنین توصیه نامه و یا همان تائید استاد راهنما را نیز ارائه دهد. با ارائه این مدارک، می توان کمبود معدل در مقطع دکتری را جبران نمود.

 شرط معدل برای تحصیل پزشکی در آلمان

برای اینکه دانشجویان بتوانند پذیرش دانشگاه های کشور آلمان را در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دریافت نموده و امکان تحصیل رایگان دانشگاه های آلمان را داشته باشند، لازم است تا معدل آن ها بالای 18 باشد. علاوه بر شرط معدل، دانشجویان بایستی مدرک زبان با سطح حداقل B1 ارائه دهند.

شرط معدل برای تحصیل مهندسی در آلمان

شرط ورود به دانشگاه های مهندسی و تحصیل در آلمان در رشته مهندسی، داشتن حداقل معدل 15 می باشد و متقاضیان برای ورود به دانشگاه باید معدل بالای 15 داشته باشند. شرط معدل در برخی رشته های مهندسی مانند مهندسی برق، مهندسی IT و مهندسی مکانیک از اهمیت بالایی برخوردار است و برای ورود به دانشگاه های فنی مهندسی رایگان آلمان در این رشته ها دانشجو باید معدل بالایی داشته باشد.

دانشگاه های بدون شرط معدل در آلمان

اگر چه اغلب دانشگاه های این کشور برای پذیرش دانشجو به معدل اهمیت زیادی می دهند و افراد با معدل بالا را جذب می کنند، اما برخی دانشگاه ها نیز وجود دارند که بر اساس تجربه کاری مناسب، سوابق تحصیلی خوب، تسلط بالا به زبان آلمانی و داشتن مهارت و تخصص امکان پذیرش دانشجویان در دانشگاه را فراهم می کنند. برخی از دانشگاه های بدون شرط معدل را در ادامه عنوان می کنیم:

Ulm UniversityJacobs University BermenTU Darmstadt
University of GreifswaldHannover Medical SchoolJohannes Gutenberg University Mainz
University of SiegenUniversity of MannheimUniversity of Magdeburg
University of KaiserslauternFAU Erlangen-NürnbergUniversity of Kassel
University of CologneUniversity of MünsterGoethe University Frankfurt
University of StuttgartUniversität zu LübeckIlmenau University of Technology
Friedrich Schiller University JenaUniversity of Passau

مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی آلمان

مدارکی که باید برای درخواست پذیرش خود برای تحصیل در آلمان ارائه دهید، به موارد زیر بستگی دارد:

  • نوع دانشگاه (University)
  • نوع رشته (Program)
  • مقطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری، دوره‌های کالج)

در صورتی که قصد تحصیل در آلمان را دارید، باید به سایت دانشگاه مراجعه کرده و در قسمت الزامات پذیرش یا Admission Requirements، فهرست مدارک لازم را مشاهده کنید. سپس باید این مدارک را به دقت جمع‌آوری کرده و به کمیته پذیرش دانشگاه ارسال کنید. این مدارک غالبا عبارتند از:

  • کپی پاسپورت با اعتبار لازم
  • ترجمه رسمی مدرک دیپلم دبیرستان شما با تمامی ریزنمرات
  • گواهی قبولی در دانشگاه سراسری در کشور مبدا
  • مدرک پایان دوره زبان آلمانی و یا انگلیسی با توجه به رشته تحصیلی شما
  • ارائه انگیزه ‌نامه تحصیلی
  • ارائه رزومه تحصیلی
  • گواهی تمکن مالی

یکی از نکات بسیار مهم هنگام آماده‌سازی مدارک لازم برای درخواست اخذ پذیرش تحصیلی آلمان، توجه به ددلاین دانشگاه‌ها و سایر موسسات آموزشی است. هر دانشگاهی زمان خاص خود را برای پذیرش مدارک شما در نظر خواهد گرفت. به همین خاطر به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل، تمام مدارک خود را قبل از باز شدن پنجره اپلای آلمان آماده داشته باشید. بروز هرگونه مشکل در فرآیند ارسال مدارک و عدم زمانبندی مناسب ممکن است باعث ریجکت شدن درخواست شما شود.

مدرک زبان مورد نیاز برای پذیرش تحصیلی آلمان

کسانی که قصد تحصیل در آلمان به زبان آلمانی را دارند، باید در ایران حداقل تا سطح B1 را یاد بگیرند. داشتن مدرک دانش زبان در این سطح، یکی از شرط‌های سفارت آلمان در ایران برای اعطای ویزای تحصیلی این کشور است.

نوع مدرک زبان انتخابی شما به دانشگاه، رشته و مقطع مورد نظر بستگی دارد. مدارک زبان آلمانی مختلفی وجود دارد که تنها بعضی از آن‌ها مورد تایید سفارت آلمان قرار خواهد گرفت. رایج‌ترین آزمون‌های برگزار شده برای سنجش مهارت زبان متقاضیان عبارتند از:

  1. آزمون TELC

آزمون‌های Telc بر موضوعات تخصصی از جمله زبان مورد نیاز پرستاران، زبان پزشکی، زبان محیط دانشگاه و همچنین کار تمرکز دارند. ارائه این گواهینامه جهت درخواست ویزا، اجازه اقامت و شهروندی مورد قبول واقع می‌شود.

  1. آزمون آلمانی DTZ

این گواهینامه‌ مهارت زبان به ‌طور خاص برای مهاجران آلمان طراحی شده است. قبول شدن در آزمون DTZ معادل اخذ سطح A2 یا B1 است.

  1. آزمون مؤسسه گوته (Goethe Zertifikat)

موسسه گوته توانایی زبان آلمانی متقاضیان خود را مطابق با استاندارد CEFR، در شش سطح مختلف مورد ارزیابی قرار می‌دهد.. سوالات این آزمون در موسسه گوته در مونیخ تهیه شده و در سراسر جهان توزیع می‌شود. گواهی مهارت زبان آلمانی انستیتو گوته می‌تواند در موارد مختلفی از جمله درخواست ویزا، اجازه اقامت، شهروندی و همچنین ورود به دانشگاه مورد نظر شما استفاده شود.

مدرک زبان مورد نیاز برای پذیرش تحصیلی آلمان

دانشگاه‌های برتر آلمان

شهرت کشور آلمان در زمینه آموزش عالی در سراسر جهان زبانزد خاص و عام است. بالغ بر 400 دانشگاه در آلمان وجود دارد که بسیاری از آن‌ها نیز در فهرست برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند. در جدول زیر به تعدادی از دانشگاه‌‌های برتر آلمان که در رنکینگ جهانی QS رتبه زیر 500 دارند اشاره شده است:

دانشگاه فنی مونیخ

Technical University of Munich

دانشگاه‌ هایدلبرگ 

Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg

دانشگاه آزاد برلین

Freie Universitaet Berlin

دانشگاه هومبولت برلین

Humboldt-Universität zu Berlin

دانشگاه فنی برلین

Technische Universität Berlin (TU Berlin)

دانشگاه‌ هامبورگ

Universität Hamburg

دانشگاه فنی دارمشتات

Technical University of Darmstadt

هزینه‌ تحصیل در آلمان

کشور آلمان به تحصیل و آموزش دانش آموزان و دانشجویان اهمیت زیادی می‌دهد. به همین خاطر است که موسسات علمی، کالج‌ها، مدارس، دانشگاه‌های آن اکثرا به صورت رایگان و یا با شهریه بسیار کم فعالیت می‌کنند. این موضوع سبب شده است که آلمان در زمره بهترین و محبوب‌ترین کشور‌های جهان در زمینه مهاجرت تحصیلی قرار بگیرد.هزینه تحصیل در المان مطابق جدول زیر است.

تحصیل در مدارس آلمان

هزینه شهریه در هر سال

کلاس اول تا هشتم مدرسه بین المللی مونیخ

14240 تا 15025

کلاس نهم تا دوازدهم مدرسه بین المللی مونیخ

17195 تا 22400

کلاس اول تا هشتم مدرسه بین المللی فرانکفورت

26200 تا 29670

کلاس نهم تا دوازدهم مدرسه بین المللی فرانکفورت

30550 تا 31080

کلاس اول تا هشتم مدرسه بین المللی براندنبورگ برلین

16100 تا 19000

کلاس نهم تا دوازدهم مدرسه بین المللی براندنبورگ برلین

19900 تا 20900

هزینه زندگی در آلمان

هزینه سکونت در شهرهای مختلف آلمان از جمله مهمترین بخش‌های تشکیل دهنده هزینه‌های زندگی افراد در این کشور محسوب می‌گردد. به همین خاطر است که تمامی‌افراد با توجه به بودجه خود به دنبال مناسب‌ترین و مقرون به صرفه ترین مناطق برای اقامت هستند. کارشناسان ما در گروه آی مهاجرت، به شما فهرستی از بهترین مناطق از نظر هزینه زندگی، دسترسی‌های حمل و نقل عمومی و… را ارائه می‌دهند.

شما می‌توانید در شهرهای مختلف آلمان در منازل مسکونی، آپارتمان‌ها و یا سوئیت‌های کوچک و تک نفره اسکان یابید. هر یک از این اقامتگاه‌ها بسته به اندازه و تعداد اتاق خواب و محله قرار گیری قیمت‌های متفاوتی خواهند داشت. به طور متوسط مخارج زندگی ماهیانه در هر یک از شهرهای آلمان مطابق جدول زیر است:

شهر محل زندگی

هزینه ماهیانه زندگی فرد مجرد

هزینه ماهیانه خانواده 4 نفره

آخن

745

2560

مونیخ

923

3174

برلین

854

2880

دورتموند

878

2943

دوسلدورف

827

2880

فرانکفورت

949

3209

هامبورگ

954

3279

بورسیه تحصیلی در آلمان

امکان دریافت بورسیه تحصیلی همواره یکی از موضوعات مهم برای والدین و دانش آموزان در انتخاب محل تحصیل محسوب می‌شود. با توجه به رایگان بودن سیستم تحصیلی مدارس دولتی در آلمان، استفاده از آن برای دانش آموزان بین المللی نیز امکان پذیر خواهد بود. به همین خاطر دریافت بورسیه تحصیلی در مقاطع پایین تحصیلی کار سختی بوده و مدارس خصوصی نیز چنین امکانی در اختیار دانش آموزان ایرانی قرار نمی‌دهند. دریافت بورسیه تحصیلی مدارس برای تحصیل در آلمان تنها برای دانش آموزان تبعه آلمان امکان پذیر است و چنین امتیازی هزینه‌های زندگی این دسته از دانش آموزان را نیز پوشش می‌دهد.

با وجود آن که دانش آموزان بین المللی نمی‌توانند از مزایای دریافت بورسیه تحصیلی برای پرداخت شهریه و هزینه‌های زندگی خود بهره‌مند شوند، شهریه مدارس آلمان بسیار پایین بوده و متقاضیان مشکلی بابت پرداخت آن نخواهند داشت. البته در مقاطع تحصیلی بالاتر نظیر کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و…، دولت آلمان بورسیه‌های مختلفی را در اختیار دانشجویان مستعد قرار می‌دهد. کارشناسان موسسه مهاجرتی آی مهاجرت با دانش به روز خود از شرایط و اطلاعیه‌های دانشگاه‌ها، می‌توانند در زمینه اخذ هر نوع بورسیه تحصیلی آلمان شما را راهنمایی کنند.

رایج‌ترین بورسیه‌های تحصیلی برای تحصیل در آلمان به شرح زیر است:

بورسیه تحصیلی بنیاد فردریچ

The Friedrich Ebert Stiftung

بورسیه تحصیلی بنیاد هاینریش بول

Heinrich Boll Foundation

بورسیه تحصیلی اراسموس

Erasmus

بورسیه تحصیلی دااد

DAAD

اخذ ویزا برای تحصیل در آلمان

دریافت ویزا برای تحصیل در المان، یک فرآیند چند مرحله‌ای دقیق است که باید به صورت حساب شده به آن بپردازید. این مراحل عبارتند از:

  • تهیه اسنادی از قبیل مدارک تحصیلی، شغلی (در صورت نیاز)، مهارت زبان، رزومه، انگیزه نامه و سایر مواردی که در سایت دانشگاه مورد نظر شما درج شده است.
  • ارسال درخواست برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها یا کالج‌های آلمان
  • گرفتن وقت از سفارت آلمان در ایران برای دریافت ویزای دانشجویی
  • آماده شدن برای جلسه سفارت از قبیل ارائه مدارک و مصاحبه با افسر ویزا
  • دریافت ویزای تحصیلی و سفر به آلمان

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی آلمان

مدارک لازم برای درخواست ویزا و پذیرش تحصیلی آلمان را می‌توانید همواره در سایت این سفارت مشاهده کنید. این مدارک شامل:

  • پذیرش معتبر از دانشگاه مورد نظر دانشجو
  • ترجمه تمامی مدارک تحصیلی به زبان آلمانی
  • مدرک معتبر زبان معتبر انگلیسی یا آلمانی
  • ارائه گواهی تمکن مالی به زبان انگلیسی معادل حداقل 332 یورو
  • ترجمه کامل شناسنامه (تمام صفحات)
  • رزومه و انگیزه نامه صحیح

تحصیل در آلمان و بررسی ویزای همراه

ویزای همراه آلمان در واقع یک ویزای اقامت طولانی‌مدت محسوب می‌شود که با استفاده از آن، اعضای خانواده فرد مقیم آلمان می‌توانند به او ملحق شوند. افراد زیر برای ورود و کار در آلمان نیازی به اجازه اقامت ندارند و حتی می‌توانند خانواده‌های خود را با خود همراه کنند:

  • شهرونداناتحادیه اروپا
  • منطقه اقتصادی اروپا
  • انجمن تجارت آزاد اروپا

در صورتی که متقاضی تابع ایران و یا خارج از این مناطق باشد، برای پیوستن خانواده خود باید برای ویزای الحاق آلمان درخواست دهد.

 

افراد واجد شرایط ویزای همراه آلمان

ویزای الحاق همراه آلمان صرفا برای افراد زیر و شرایط ذکر شده صادر می‌شود:

همسر ثبت نام شده

سن اسپانسر و همراه متقاضی باید بالای 18 سال بوده و حداقل دانش اولیه زبان آلمانی را داشته باشد.

فرزندان خردسال

در مورد فرزندان کمتر از 16 سال باید والدین حق حضانت از کودک را داشته باشند و اگر تنها یکی از آن‌ها به‌ عنوان حامی‌در آلمان است، شریک دیگر می‌بایست حق حضانت را به “حامی” بدهد تا کودک واجد شرایط ویزای همراهی شود.

فرزندان 16 تا 18 سال باید مجرد بوده و حداقل مهارت اولیه زبان آلمانی را داشته باشند. به فرزندان بزرگسال بالای 18 سال نیز تنها در صورتی ویزای همراه داده خواهد شد که این افراد مشکلاتی از قبیل بیماری خاص یا معلولیت جسمی یا ذهنی داشته باشند.

والدین

در شرایطی که والدین شخصی که ویزای آلمان را دارد، فرزند دیگری نداشته باشند یا حتی فرزندشان دیگر امکان حمایت مالی از آن‌ها را نداشته باشد، می‌توانند از طریق ویزای همراه به فرزند خود در کشور آلمان ملحق شوند.

سایر اعضای خانواده

ملحق شدن سایر اعضای خانواده فردی که اقامت آلمان را دارد مثل خواهر، برادر، خاله، دایی، خواهرزاده، برادرزاده یا پسرعمو تحت شرایط خاصی امکان پذیر است.

مزایای تحصیل در آلمان

مزایای تحصیل در کشور آلمان به قدری زیاد است که تعداد متقاضیان آن هر ساله رو به افزایش است. از جمله مهمترین مزایا باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیفیت بالای آموزشی:  دانشگاه‌های آلمان رشته‌ها و دوره‌های آموزشی متنوعی را ارائه می‌دهند و جزء بهترین‌های سراسر جهان هستند.
  • امکان تحصیلات رایگان :  35 درصد از دانشجویان، کشور آلمان را به دلیل رایگان بودن شهریه دانشگاه‌ برای مهاجرت تحصیلی انتخاب می‌کنند.
  • تعداد بالای مراکز آموزش عالی:  در کشور آلمان بالغ بر 370مرکز آموزش عالی وجود دارد.
  • امکان تحصیل به هر دو زبان آلمانی و انگلیسی : در مقاطع ارشد و دکترا، امکان تحصیل به هر دو زبان انگلیسی و آلمانی وجود دارد.
  • اعتبار مدارک آلمان:  مدارک دانشگاهی صادر شده از کشور آلمان، نزد تمام کارفرمایان سراسر جهان از اعتبار بالایی برخوردار است.
  • فرصت‌های شغلی بی‌شمار پس از فارغ‌التحصیلی :  69 درصد از دانشجویان بین‌المللی مقیم آلمان ترجیح می‌دهند پس از اتمام دوران تحصیل خود همچنان در آلمان بمانند و شغل مناسبی برای خود پیدا کنند.
  • امکان زندگی در کشوری امن و باثبات : آلمان کشوری است که امنیت، ثبات اقتصادی و سیاسی آن در جهان زبانزد است.

تحصیل و کار دانشجویی در آلمان

آلمان یک کشور صنعتی است و پیدا کردن کار دانشجویی در آن نسبت به بسیاری از کشورها، ساده‌تر است. دانشجویان آلمان نسبت به متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا از جمله دانشجویان ایرانی، می‌توانند 120 روز در سال به صورت تمام وقت کار کنند.

حداقل دستمزد کار دانشجویی برای تحصیل در آلمان مطابق قانون تصویب شده در سال 2020، ساعتی 9.35 یورو و 10 یورو در برخی شهرهای بزرگ خواهد بود. در صورتی که هر دانشجو هفته‌ای دو روز هم کار کند قادر به پرداخت 90 تا 100 درصد از کل هزینه‌های یک زندگی دانشجویی خود خواهد بود. چرا که هزینه‌های لازم برای گذران زندگی دانشحویی در آلمان بسته به ایالت و شهر محل زندگی حدود 400 تا 450 دلار در ماه است. ممکن است بعضی از شرکت‌ها مبالغی بالاتر از 9.35 یورو نیز به دانشجویان پرداخت کنند اما باید به این نکته توجه داشته باشید که مقدار درآمد سالیانه یک دانشجو در آلمان نباید بیشتر از 8354 یورو باشد.

موقعیت کار پس از تحصیل در آلمان

پس از پایان دوره تحصیل، با توجه به طول مدت اقامت در آلمان و سایر شرایط، اخذ چند نوع اقامت برای شما میسر خواهد بود. در پایان تحصیلات خود در این کشور می‌توانید درخواست اخذ ویزای 12 تا 18 ماهه جستجوی کار بدهید. در صورت استخدام شدن شما در یک موسسه معتبر و تمدید اقامت به مدت 5 سال متوالی، سرانجام می‌توانید مستقیما درخواست پاسپورت آلمانی ارائه کنید.

در مجموع سه نوع اقامت پس از تحصیل در آلمان برای دانشجویان وجود دارد که هر یک از اعتبار خاصی برخوردار هستند:

  • درخواست اقامت موقت از طریق دریافت ویزای جستجوی کار در آلمان
  • درخواست اقامت موقت از طریقدریافت بلو کارت آلمان
  • درخواست اقامت دائم پس از تحصیل در آلمان

دریافت اقامت پس از تحصیل

خوابگاه در آلمان

به طور کلی زندگی در خوابگاه‌های دانشجویی برای کسانی که به دنبال صرفه جویی و کاهش مخارج خود هستند، گزینه بسیار مناسبی است. بعضی از خوابگاه‌ها اتاق‌های تک نفره با آشپزخانه و سرویس بهداشتی مشترک دارند. قابل توجه است که گاهی هزینه‌های تلفن و اینترنت نیز به صورت مشترک بین ساکنین خوابگاه پرداخت می‌شود.

خوابگاه‌های خصوصی آلمان نیز نوع دوم از خوابگاه‌های دانشجویی هستند که امکانات متفاوت‌تر و البته بیشتری دارند. به این شکل که می‌توان یک اتاق یا یک آپارتمان کامل مبله از آن‌ها اجاره کرد. اجاره اتاق‌ از خوابگاه‌های خصوصی نسبت به خوابگاه‌های دولتی، امکانات رفاهی بیشتر و همچنین هزینه بالاتری دارد. موقعیت خوابگاه در شهر نیز بر قیمت تمام شده آن تاثیر می‌گذارد.

امتیازات کارت دانشجویی در آلمان

تحصیل در آلمان حتی در بسیاری از دانشگاه‌های خصوصی آن رایگان یا با هزینه ناچیز است. به این معنا که شما در صورت دریافت پذیرش از این دانشگاه‌ها تنها می‌بایست در هر ترم مبلغی ناچیز حدود 300 یورو برای ثبت‌نام و دریافت کارت دانشجویی به دانشگاه خود بپردازید. این کارت علاوه بر آن که مدرکی جهت اثبات دانشجو بودن شما محسوب می‌شود، امتیازات متفاوتی را نیز برای شما به همراه خواهد داشت:

  • مهم‌ترین امتیاز داشتن کارت دانشجویی آلمان، مربوط به وسایل حمل‌ونقل می‌شود. با در دست داشتن این کارت شما می‌توانید در مناطق اطراف آلمان، بدون نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای از امکانات حمل‌ونقل رایگان استفاده کنید.
  • علاوه بر این، داشتن کارت دانشجویی آلمان به شما این امکان را می‌دهد تا برای خرید برخی از کالاها از تخفیف‌های عالی دانشجویی بهره‌مند شوید.

معادل‌سازی مدارک در آلمان

برای تحصیل در آلمان پس از معادل سازی مدارک خود در کشور آلمان می‌توانید بفهمید که مدرک تحصیلی‌ دریافتی شما در نظام آموزشی آلمان با چه مدرکی برابر خواهد بود. پس از معادل سازی مدرک تحصیلی خود در کشور آلمان می‌توانید به ادامه تحصیل و کار در آن مشغول شوید.  فرآیند معادل سازی مدرک در دو فرمت مختصر و کامل از جانب ZAB ارائه می‌شود.

پیش از مراجعه به وب سایت ZAB باید به  Anabin مراجعه فرمایید. وبسایت آنابین در واقع یک پایگاه داده جامع از تمام دانشگاه‌ها و رشته‌های ارائه شده در تمام دنیاست. در این سایت باید دانشگاه و مقطع تحصیلی خود را با توجه به کشور محل اقامت خود پیدا کرده و این موضوع را بررسی کنید که آیا دانشگاهی که در ان درس خوانده‌اید در کشور آلمان شناخته شده است یا خیر؟

داشتن فرمت کامل به شما کمک می‌کند تا کارفرمایان را هر چه بهتر در جریان مدرک تحصیلی خود بگذارید. فرمت مختصر نیز برای ارائه به شرکت‌های کاریابی برای تشخیص میزان تحصیلات مورد نیاز خواهد بود.

کاهش زمان انتظار برای سفارت آلمان

به خاطر حجم بالای درخواست‌ متقاضیان، گرفتن نوبت سفارت آلمان در ایران حدود 12 ماه طول می‌کشد. با این وجود افرادی که نمره‌ آزمون TestDaf آن‌ها معادل 4 یا بالاتر باشد، می‌توانند این مدت زمان را تا 11 ماه کاهش دهند. لازم به ذکر است که زمان انتظار نوبت سفارت آلمان برای متقاضیان تحصیل در مقاطع کارشناسی ‌ارشد و دکتری کمتر از 12 ماه خواهد بود.

برای آن که مدت زمان انتظار خود برای سفارت را کاهش دهید، ابتدا باید مدت زمان اقامت خود را مشخص نمایید. اقامت در آلمان بر دو نوع است:

  1. اقامت کوتاه‌مدت: مدت زمان این نوع اقامت حداکثر 90 روزه برای مقاصدی از قبیل ترانزیت فرودگاهی آلمان، دیدار با خانواده و دوستان، گردشگری، شرکت در جلسات و سایر رویدادهای مرتبط با تجارت، درمان پزشکی و بازدیدهای رسمی، فرهنگی یا ورزشی است.
  2. اقامت بلندمدت: این نوع اقامت که بیش از 90 روز طول می‌کشد برای مقاصدی مانند گذراندن دوره زبان آلمانی، کارآموزی دانشجویی آلمان، ویزای محققان آلمان، ویزای دانشجویی آلمان، ویزای اشتغال آلمان، ویزای جستجوی کار آلمان، ویزای فریلنسر آلمان یا پیوستن به خانواده کاربرد دارد.

مشاوره تحصیل در آلمان

مشاوره تحصیل در آلمان می‌تواند یک عامل بسیار و تعیین کننده در پیمودن هر چه ساده‌‍تر و سریع‌تر مراحل پذیرش و ویزای تحصیل در کشور آلمان باشد. موسسه مهاجرتی میرداماد با سال‌ها تجربه در امر اعزام دانشجو می‌تواند بهترین، ساده‌ترین و سریع‌ترین راهکارها را در زمینه مهاجرت به آلمان پیش پای شما قرار دهد.

تبدیل ویزای کار به اقامت دائم

مشکلات تحصیل در آلمان

در زمان دانشگاه رفتن در آلمان، ممکن است با مشکلات تحصیل‌ در آلمان مواجه شوید. حضور در این کشور همانند هر کشور دیگری دارای مزایا و معایبی می باشد. در واقع می توان گفت مانند هر روند مهاجرتی دیگری، روند مهاجرت تحصیلی به آلمان هم همراه با معایب و ریسک هایی می باشد. اصلی ترین مشکلات تحصیل در این کشور عبارتند از: دوره های تحصیلی سخت، امتحانات سخت و زیاد در طول دوره ها، یادگیری زبان آلمانی، بوروکراسی کشور آلمان و امکانات نا مناسب برخی دانشگاه های این کشور.

شرایط سنی دانشجویان برای تحصیل در آلمان

در رابطه با شهروندان آلمانی و اتحادیه اروپا شرایط سنی برای تمام متقاضیان یکسان است و افراد در هر سنی که باشند می توانند در یکی از دانشگاه های این کشور تحصیل کنند. در حالی که برای دانشجویان خارجی این گونه نمی باشد و متقاضیان مجبور هستند تا در بازه سنی خاصی در دانشگاه های این کشور تحصیل کنند. شرایط سنی تحصیل در آلمان برای هر یک از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری متفاوت است که در ادامه بررسی خواهیم کرد:

شرایط سنی تحصیل در مقطع کارشناسی

متقاضیان برای تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی، بهتر است قبل از سن 21 سالگی اقدام نمایند تا در صورت دریافت پذیرش از بهترین دانشگاه آلمان، سفارت برای دادن ویزا درنگ نکند و دانشجو برای اخذ ویزا با  مشکلی مواجه نشود. بنابراین بهترین زمان  برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های این کشور برای مقطع کارشناسی، بلافاصله بعد از دیپلم می باشد.

شرایط سنی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، دانشجویان باید حداکثر 32 سال سن داشته باشند. البته این به این معنا نیست که اگر بالای 32 سال داشته باشید درخواست ویزای شما رد می شود، زیرا ممکن است شما سابقه تحصیلی درخشانی داشته و یا در زمینه تحصیلی خود کار کرده باشید و بتوانید نظر سفارت آلمان را جلب کنید. در این صورت می توانید ویزای تحصیلی دریافت کنید.

شرایط سنی تحصیل مقطع دکتری در المان

برای مقطع دکتری در آلمان شرایط سنی وجود ندارد و افراد با هر سنی می توانند با دریافت پذیرش از دانشگاه در این مقطع تحصیل کنند. البته برای دانشجویان بورسیه شرط سنی حداکثر 31 سال در نظر گرفته شده است و دلیل آن هم این است که دانشجویان نخبه و جوان بتوانند از بورسیه دکتری استفاده کنند. به دلیل رقابتی بودن دانشگاه ها در آلمان برای این مقطع، در صورت دریافت پذیرش از دانشگاه شانس بالایی برای اخذ ویزای تحصیل آلمان خواهید داشت.

وضعیت اقامت و اخذ تابعیت پس از تحصیل در آلمان

آلمان بنا به دلایلی نظیر پایین بودن نرخ بیکاری و ایجاد فرصت‌های شغلی فراوان از جمله برترین کشورها جهت دریافت اقامت دائم محسوب می‌شود. شرایط سنی تحصیل در آلمان و تقاضای زیاد این کشور در راستای جذب نیروی کار متخصص و حرفه‌ای نیز از دیگر دلایل تعداد بالای متقاضیان مهاجرت به این کشور محسوب می‌شود. در صورت تمایل به ادامه اقامت در آلمان پس از دوران تحصیل خود، راه‌های زیر را پیش روی خود دارید:

  • دریافت اقامت از طریق دریافت ویزای کاری
  • اقامت از طریق ادامه تحصیل
  • دریافت اقامت از طریق سرمایه گذاری در آلمان
  • اقامت از طریق ثبت شرکت در کشور آلمان
  • ازدواج با یک شهروند آلمانی
  • دریافت بلوکارت
  • پناهندگی

متقاضیان بسیاری از تحصیل در کشور آلمان به عنوان یک روش مهاجرتی استفاده می‌کنند تا اقامت پس از تحصیل در این کشور را دریافت کنند. اما تحصیل در آلمان به تنهایی به دریافت اقامت این کشور منجر نمی‌شود و پس از پایان تحصیلات در آلمان باید به کار پرداخته و ویزای کاری آلمان را دریافت کنید. خبر خوب این است که آلمان زمینه لازم برای اشتغال به کار دانشجویان پس از فارغ التحصیلی را فراهم نموده است و شما برای یافتن شغل مورد نظر خود 18 ماه فرصت دارید. بعد از 3 سال از اقامت دائم خود نیز می‌توانید درخواست تابعیت آلمان را بدهید.

سخن آخر

برای این که بتوانید به جهت مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان اقدام نمایید، لازم است تا با دانشگاه های این کشور و شرایط اخذ ویزا آشنا شوید. از این رو با مراجعه به متخصصان کارآزموده موسسه مهاجرتی میرداماد می توانید شرایط تحصیل‌ در آلمان را فراهم آورید.

سوالات متداول در ارتباط با تحصیل در آلمان

بله آلمان به عنوان یکی از پرطرفدار ترین کشور ها برای دانشجویان محسوب می شود.

دوره های تحصیلی در این کشور به زبان های انگلیسی و آلمانی هستند.

بله دانشجویان می توانند در دوره های دانشگاه های دولتی به رایگان تحصیل کنند.

بله مدرک تحصیلی دانشگاه های این کشور دارای اعتبار بسیار بالایی می باشد.

طول دوره پزشکی در دانشگاه‌های آلمان ۶ سال می باشد.

دانشگاه‌های دولتی و بدون شهریه در آلمان عبارتند از: دانشگاه کلن، دانشگاه آخن، دانشگاه ماکسیمیلیان، دانشگاه هامبورگ، دانشگاه فنی مونیخ و غیره.

بله دانشجویان می توانند در هنگام تحصیل در این کشور به کار در آلمان نیز مشغول شوند.

بله بورسیه های تحصیلی متنوعی برای دوره های مختلف در این کشور موجود است.

برخی از این مدارک عبارتند از: پاسپورت، مدارک هویتی، گواهی عدم سو پیشینه، گواهی تمکن مالی و غیره.

برخی از برترین دانشگاه های این کشور عبارتند از: دانشگاه فنی مونیخ، دانشگاه ماکسیمیلیان، دانشگاه هایدلبرگ، دانشگاه هومبولت و غیره.

هزینه تحصیل در دانشگاه های آلمان به طور میانگین ۲۰ هزار یورو می باشد.

اخبار مرتبط

اسکرول به بالا