071-91009294  | 021-88724227  |

سریع ترین راه های مهاجرت به آذربایجان | بررسی راه‌ ها و هزینه ها

مهاجرت به آذربایجان

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

شرایط خوب زندگی، تحصیل و کار در کشور آذربایجان از یک طرف و از طرفی نزدیک بودن فرهنگ کشور آذربایجان به فرهنگ ایران باعث شده که هرساله تعداد زیادی از هم وطنانمان برای مهاجرت به آذربایجان اقدام کنند. هزینه تحصیل پایین در آذربایجان نسبت به کشورهای اروپایی، بالا بودن سطح رفاه و درآمد در این کشور از جمله عواملی است که این کشور نظر مهاجران خارجی را به خود جلب کرده است. برای مهاجرت به آذربایجان در ابتدا باید با روش‌های مختلف مهاجرت به این کشور که شامل مهاجرت تحصیلی به آذربایجان، مهاجرت کاری، مهاجرت از طریق سرمایه گذاری، مهاجرت از طریق ازدواج و تولد می‌شود آشنا شوید. هر کدام از روش‌های نام برده شده دارای قوانین و شرایط خاص خود هستند. پس در ادامه با ما همراه باشید تا هریک از روش های مهاجرت به آذربایجان را به طور کامل و مفصل بررسی کنیم. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات کامل از قوانین هر یک با مشاوران ما در موسسه مهاجرتی میرداماد تماس گرفته و مناسب ترین روش برای مهاجرت به آذربایجان را انتخاب کنید.

تحصیل در آذربایجان

مهاجرت کاری به آذربایجان

مهاجرت تحصیلی به آذربایجان

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری به آذربایجان

تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در آذربایجان

هزینه های زندگی در آذربایجان

شهروندی و تابعیت آذربایجان

در این صفحه به شرح این موضوعات خواهیم پرداخت:

  • مزایای زندگی و مهاجرت به کشور آذربایجان
  • مهاجرت به آذربایجان از طریق تحصیل
  • مهاجرت کاری به آذربایجان از طریق تخصص
  • مهاجرت به آذربایجان از طریق سرمایه گذاری
  • مهاجرت به آذربایجان از طریق ازدواج

پادکست صوتی مهاجرت به آذربایجان

در این قسمت از سری پادکست‌های مهاجرتی میرداماد، به مهاجرت به آذربایجان پرداختیم و شرایط آن را بررسی کرده‌ایم. اگر زمان کافی برای خواندن این صفحه را تدارید می‌توانید پادکست زیر را گوش دهید.

شرایط عمومی کشور آذربایجان

کشور آذربایجان که به عنوان پلی میان شرق و غرب محسوب می‌شود بنا به دلایل فراوانی به یکی از مقصدهای مهم مهاجرت افراد تبدیل شده است. از دلایل مهاجرت ایرانیان به این کشور غنی و نفت خیز جهان می‌توان به مجاورت و نزدیکی جغرافیایی، پایین بودن هزینه‌های زندگی، جاذبه‌های زیبای تاریخی و طبیعی و شباهت فرهنگ و آداب و رسوم و تا حدودی زبان مشترک با بخشی از کشور ایران اشاره کرد. اگر چه در کنار همه این دلایل مهم نمی توان از زیبایی مسحورکننده سواحل زیبای دریای خزر در شهر باکو به سادگی گذشت.

ویزاهای اخذ شده

جمهوری آذربایجان دارای 9.6 میلیون جمعیت است و مساحتی حدود 86.60 کیلومتر مربع دارد که یکی از همسایه‌های شمالی کشور ایران است. کشور آذربایجان در قاره آسیا و در منطقه قفقاز واقع شده است و با کشورهای روسیه، گرجستان و ارمنستان همسایه است. پایتخت جمهوری آذربایجان شهر زیبا باکو و زبان مردم این کشور ترکی است؛ البته به زبان‌های آذری و روسی نیز در این کشور صحبت می‌شود. واحد پول کشور آذربایجان منات و حدود 89 درصد از مردم این کشور مسلمان‌اند.

فرهنگ مردم کشور آذربایجان

کشور آذربایجان به دلیل نزدیکی جغرافیایی به کشور ایرانی دارای شباهت زیادی از نظر فرهنگ و مذهب به کشور ما است. کشور آذربایجان دارای فرهنگ غنی و آداب و رسوم فراوانی است. کشور آذربایجان دارای تنوع مذهبی است و از انواع مذاهب مانند زرتشت، اسلام، مسیحی، ارتودوکس یهودی و غیره تشکیل شده است. تنوع مذهب در آذربایجان نشان می‌دهد که در این کشور آزادی مذهب وجود دارد. رفتار و برخورد شهروندان این کشور بسیار صمیمی و مهمان نوازانه است. عموم مردم کشور آذربایجان افرادی ساده هستند و در خانه‌های کوچک و ساده زندگی می‌کنند.

فرهنگ غذایی کشور آذربایجان تا حد زیادی مانند کشور ایران است به همین دلیل شما با مهاجرت به این کشور در زمینه غذا به مشکلی بر نخواهید خورد. این کشور دارای استان‌های متعددی است و هر استان دارای غذای سنتی و محلی خاص خود است. مردمان آذربایجان دست پخت‌های خوبی دارند و غذاهای متنوعی را در اختیار توریستان و مهاجران قرار می‌دهند‌. خانواده در کشور آذربایجان بسیار مهم است و ارتباط قوی بین اعضای خانواده در این کشور وجود دارد. احترام به بزرگان و سالمندان نیز بسیار با اهمیت است.

آمار و رضایت مهاجران به آذربایجان

مهاجرت به کشور آذربایجان با توجه به مردم خون گرم این کشور می‌تواند یک گزینه بسیار مناسب باشد. مردم کشور آذربایجان مسلمان هستند و فرهنگ و مذهب بسیار مشابه با کشور ایران دارند به همین دللی زندگی برای ایرانیان در این کشور می‌تواند گزینه خوبی باشد. مردم کشور آذربایجان به زبان ترکی صحبت می‌کنند ولی برخی از آن‌ها توانایی صحبت به زبان فارسی را نیز دارند. اقتصاد کشور آذربایجان در سال‌های گذشته رشد زیادی کرده و منجر به بالا رفتن قدرت خرید مردم شده است؛ به همین دلیل رضایت مهاجران نیز افزایش یافته است. طبق آمار ارائه داده شده مهاجرت به آذربایجان از طریق سرمایه گذاری بخصوص در زمینه راه اندازی و ثبت شرکت با رضایت بیش از 70 درصد همراه بوده است. بعد از سرمایه گذاری در آذربایجان، تحصیل در این کشور بالاترین درصد رضایت را به همراه داشته است که بیش از 60 درصد بوده است.

مهاجرت به آذربایجان از طریق تحصیل

مهاجرت تحصیلی به آذربایجان پر متقاضی‌ترین روش مهاجرت به کشور آذربایجان است و دانشجویان را در 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می‌پذیرد. سیستم آموزشی کشور آذربایجان مشابه سیستم‌های کشورهای اروپایی و آمریکایی طراحی شده است و مدارک تحصیلی که دانشگاه‌های این کشور ارائه می‌دهند در بیش از 50 کشور دنیا معتبر است. به دلیل موقعیت جغرافیایی کشور آذربایجان که بین دو قاره اروپا و آسیا واقع شده است دانشجویان زیادی از اروپا و آسیا به دنبال تحصیل در این کشور هستند. یکی دیگر از ویژگی‌های برتر تحصیل در مجارستان امکان تحصیل به زبان انگلیسی است؛ معمولا مدارک تحصیلی که به زبان انگلیسی ارائه داده می‌شوند در کشورهایی بیشتری در جهان معتبر است.

اعزام دانشجو به کشور آذربایجان نیاز به مدارک و شرایطی دارد که اگر می‌خواهید با بیشترین سرعت ممکن اتفاق بیوفتد می‌توانید از مشاوران ما در موسسه حقوقی میرداماد کمک بگیرید. هر ساله مشاوران موسسه میرداماد دانشجویان زیادی را به کشورهای مختلف جهان و کشورهای برتری مانند آذربایجان اعزام می‌کند. همان طور که گفته شد هزینه‌های پایین زندگی و تحصیل و نزدیک بودن فرهنگ و مکان آن به کشور ایران دانشجویان زیادی را به کشور آذربایجان جذب می‌کند. برای دریافت ویزای تحصیل در آذربایجان و تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در آذربایجان در ابتدا باید از دانشگاه مورد نظر پذیرش دریافت کنید. زمان پذیرش در دانشگاه های کشور آذربایجان برای سال 2022 از 24 آگوست 2022 شروع می شود و تا 30 سپتامبر 2022 ادامه خواهد داشت. 


برای این منظور پس از ورود به این کشور، متقاضی باید مدارک زیر را به اداره ارتباطات بین المللی ارائه دهد:

  • ویزای دانشجویی – ویزای 60 یا 90 روزه که در سفارت جمهوری آذربایجان به کشور مربوطه اعطا می شود.
  • مدارک شناسایی
  • مدارک تحصیلی به علاوه کپی برابر با اصل آن ها
  • ترجمه رسمی از مدارک
  • شرحال زندگی
  • انگیزه نامه ( نهایتا یک صفحه)
  • گواهی سلامت صادر شده توسط مرکز پزشکی بین المللی در باکو
  • تقاضانامه ارجاع به روئسای دانشگاه
  • اصل و کپی رسید پرداخت شهریه دانشگاه
  • کپی پاسپورت
  • شش قطعه عکس 3 در 4 پرسنلی با زمینه قرمز

مدارک لازم آذربایجانتوجه داشته باشید که مدارک تحصیلی متقاضی و ریزنمره ها باید دارای مهر تاییدِ (apostille) صادر شده توسط موسسه مربوطه در زادگاه وی باشند. در صورتی که دانشجوی خارجی در آزمون مهارت آذربایجانی و انگلیسی پذیرفته شود از دوره های آمادگی معاف می شود. این بستگی به دانشگاه هایی دارد که متقاضی انتخاب می کند. در ادامه ویدیو ای را برای شما آورده‌ایم که در آن دانشگاه تکنولوژی آذربایجان به معرفی خود میپردازد و بخش‌های مختلف این دانشگاه را معرفی می‌کند.

شرایط تحصیل پزشکی در آذربایجان

تحصیل پزشکی در آذربایجان به دلیل سطح کیفیت تدریس، زیرساخت‌ها، دانشکده‌ها، استادان مجرب و تجهیزات بالا بسیار مورد توجه دانشجویان بین المللی قرار گرفته است. تحصیل پزشکی در کشور ترکیه به مدت 6 سال به طول می‌انجامد و هر سال تحصیلی از 15 سپتامبر آغاز می‌شود؛ به همین دلیل برای پذیرش باید قبل از این زمان اقدام کنید و مدارک خود را به دانشگاه مورد نظر ارسال کنید. برای اینکه بتوانید در دانشگاه‌های کشور ترکیه تحصیل کنید نیاز به پذیرش در این دانشگاه‌ها دارید. پذیرش در هر کدام از داشگاه‌های کشور آذربایجان شرایط و قوانین خاصی دارد. برای پذیرش در دانشگاه‌های آذربایجان باید حداقل نمره 15 در دروس علوم طبیعی ( فیزیک شیمی زیست شناسی) کسب کرده باشند.

رشته پزشکی در آذربایجان به زبان‌های ترکی، انگلیسی و روسی ارائه داده می‌شود. برای اینکه بتوانید در کشور آذربایجان تحصیل کنید نیازی به داشتن مدرک زبان ندارید و می‌توانید به جای مدرک زبان دوره‌های آموزشی زبان که در دانشگاه‌های کشور آذربایجان برگزار می‌شود را شرکت کنید. با اینکه برای شروع تحصیل نیازی به هیچ نوع مدرک زبانی ندارید؛ اما در طول تحصیل یادگیری زبان ترکی الزامی است به این دلیل که پس از اتمام دوره‌ی تئوری و  شروع دوره عملی و کاراموزیف بیشتر ارتباط شما با بیماران است و تسلط به زبان ترکی به شما کمک می‌کنید ارتباط درستی با بیمار برقرار کنید.

هزینه تحصیلات دانشگاهی سال 2022

نام دورههزینه
دوره های زبان1000 دلار
آمادگی800 دلار
دانشکده ترجمه و مطالعات فرهنگی2200 دلار
دانشکده آموزش و پرورش1800 دلار
دانشکده فلسفه و روزنامه نگاری2200 دلار
دانشکده روابط بین الملل و مدیریت2200 دلار
دوره های کارشناسی ارشد2500 دلار
دوره های دکتری1200 تا 2000 دلار

تحصیل در مدارس بین المللی آذربایجان و تحصیل در دانشگاه‌های آذربایجان از محبوب‌ترین روش‌های مهاجرت به خارج از کشور است. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آذربایجان، تحصیل داروسازی در آذربایجان و تحصیل مهندسی در آذربایجان بسیار در آذربایجان محبوب است. اعزام دانشجو به آذربایجان شرایط متفاوتی دارد برای آشنایی با آن به مقاله مراجعه کنید.

مهاجرت کاری آذربایجان از طریق تخصص
 
مهاجرت کاری به آذربایجان از طریق تخصص

پادکست صوتی تحصیل در آذربایجان

در این قسمت از سری پادکست‌های مهاجرتی میرداماد، به تحصیل در آذربایجان پرداختیم و شرایط تحصیل را بررسی کرده‌ایم.

مهاجرت کاری به آذربایجان از طریق تخصص

مهاجرت کاری به کشور آذربایجان یکی از راه‌های برتر مهاجرت به این کشور است. برای اینکه بتوانید به کشور آذربایجان از طریق کار مهاجرت کنید نیاز دارید که یک دعوتنامه یا پیشنهاد کاری از طرف یک کارفرما آذری در آذربایجان دریافت کنید بعد از آن می‌توانید برای دریافت ویزای کاری آذربایجان اقدام کنید. می‌توانید در سایت‌های کاریابی به دنبال کار مورد نظر خود بگردید و در کم‌ترین زمان ممکن شغل خود را پیدا کنید. انواع سایت‌های کاریابی در کشور آذربایجان وجود دارد که Careers page ،Ringzone ،Deloitte ،Learn4good Career jet، Riley Guide تعدادی از آن‌هاست. برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد سایت‌های کاریابی می‌توانید با مشاوران موسسه مهاجرتی میرداماد صحبت کنید.

متقاضیان می توانند با دریافت یک دعوتنامه کاری از یک کارفرما در آذربایجان وارد این کشور شوند و کار خود را شروع کنند. البته در مجوز کار باید مدت زمان مشخص کار قید شده باشد، در واقع کارفرما باید در دعوت نامه کاری خود یک مدت زمان مشخصی را برای کار در آذربایجان تعیین کند. شرایط لازم به منظور اخذ ویزای کار در آذربایجان عبارت است از:

  • سن متقاضی باید بیشتر از ۱۸ سال باشد.
  • نیروی کار مناسب برای اشتغال در آن موقعیت شغلی در جمهوری آذربایجان وجود نداشته باشد.
  • شرکت ها باید فرم مربوط به استخدام اتباع خارجی را تکمیل کرده باشند این فرم شامل نام شخص حقوقی، آدرس محل کار و مجوز تایید صلاحیت حرفه ای شرکت باشد.
  • کارفرما باید از اداره مهاجرت مجوز مربوطه را دریافت کند.
  • در صورتی که مجوز کار متقاضی مفقود شود اجازه کار وی لغو خواهد شد.
  • کپی سند تایید حق اقامت در جمهوری آذربایجان ارائه شود.
  • گواهی سلامت ارائه شود.
  • اصل پاسپورت متقاضی با حداقل شش ماه اعتبار ارائه شود.
  • مالیات ماهانه پرداخت شود.
  • متقاضی موظف است قبل از ورود به خاک جمهوری آذربایجان از اداره مهاجرت کشور خود مجوز خروج دریافت کند.
  • گواهی پزشکی به منظور مجوز کار در جمهوری آذربایجان ارائه شود.

گواهی مدارک تحصیلی که از موسسه های خارجی صادر شده است باید به تایید دولت جمهوری آذربایجان برسد. در صورت ناقص یا جعلی بودن مدارک، اتباع خارجی از کشور اخراج می شوند. اتباع خارجی باید مدارکی را به وزارت کار ارائه دهند که ثابت کند در پنج سال گذشته در تخصص مربوطه فعالیت داشته اند.

اخذ تابعیت آذربایجان از طریق تولد

کشور آذربایجان نیز مانند همه کشور‌ها برای اخذ تابعیت از قانون خون و خاک استفاده می‌کند. در قانون خاک، کودک پس از تولد در هر کشوری می‌تواند اقامت آن کشور را کسب کند. بیشتر کشور‌ها نظیر کشور آذربایجان پیرو قانون خون هستند. طبق این قانون، کودک باید دارای پدر و مادری با تابعیت آذربایجانی باشد که موفق به کسب اقامت این کشور شود.

ایران نیز در زمینه اعطای تابعیت به کودک تازه متولد شده مانند بسیاری از کشور‌ها از قانون خون پیروی می‌کند؛ اما دارای یک تفاوت اساسی با سایر کشور‌ها می‌باشد. در کشور ایران، تنها در صورتی که پدر دارای تابعیت ایرانی باشد به فرزند نیز تابعیت این کشور ارائه می‌شود. در سایر کشور‌ها، در صورتی که مادر کودک نیز تابعیت کشوری را داشته باشد کودک نیز تبعه همان کشور محسوب می‌شود.

شما برای کسب تابعیت از طریق تولد و قانون خون باید دارای شرایط زیر باشید:

مهاجرت به آذربایجان

  • کودک تازه متولد شده در آذربایجان، باید دارای حداقل یک والدین تابع کشور آذربایجان باشد. در این صورت می‌تواند بر اساس قانون خون تابعیت این کشور را دریافت کند.
  • در صورتی که هویت والدین کودک نامعلوم باشد و یا والدین وی در کشور آذربایجان پناهنده باشند، تابعیت آذربایجان به راحتی به کودک داده می‌شود.
  • والدینی که تابعیت آذربایجان را کسب کرده باشند می‌توانند برای کودکان زیر 14 سال خود نیز تابعیت این کشور را کسب کنند.

مهاجرت به آذربایجان از طریق سرمایه گذاری

جهت مهاجرت به کشور آذربایجان قدم اول دریافت مجوز اقامت موقت این کشور است. این مجوز می تواند از طرق مختلفی من جمله از طریق سرمایه گذاری به دست آید. اقامت آذربایجان با خرید ملک یکی از مورد استقبال‌ترین روش‌های مهاجرت به این کشور توسط ایرانیان است. مطابق قانون آذربایجان خارجی هایی که به صورت قانونی و حداقل به مدت دو سال در این کشور اقامت داشته اند می توانند درخواست اقامت دائم خود را به ثبت برسانند.

ویزای سرمایه گذاری آذربایجان به دو شکل سرمایه گذاری در اقتصاد این کشور و یا سرمایه گذاری در بخش املاک و بانک ها تقسیم می شود. جهت اخذ ویزای سرمایه گذاری در اقصاد، فرد متقاضی می بایست حداقل 500000 منات آذربایجان (در حدود 294000 دلار آمریکا) را در اقتصاد این کشور سرمایه گذاری نماید. در حالت دوم فرد متقاضی می تواند با در اختیار داشتن ملکی به ارزش حداقل 100000 منات (59000 دلار) و یا سپرده گذاری این مبلغ در بانک های آذربایجان، برای کسب مجوز اقامت موقت اقدام نماید. در این چنین مواردی قیمت ملک خریداری شده توسط آژانس های ارزیابی مستقل ارزیابی می شوند و قیمت قراردادی پرداخت شده به فروشنده ملاک نخواهد بود.

اقامت آذربایجان با خرید ملک

اگر شما یک فرد خارجی هستید و می‌خواهید در کشور آذربایجان ملک خریداری کنید و از این طریق می‌خواهید اقامت آذربایجان با خرید ملک را دریافت کنید. می‌توانید خانه، ویلا، آپارتمان، املاک تجاری و سایر املاک را به استثنای زمین خریداری کنید. اما اگر قصد خریداری زمین در این کشور را دارید باید حتما اقامت این کشور را داشته باشید. البته در صورت ازدواج با یک فرد تبعه آذربایجان هر زمینی که در زمان ازدواج خریداری شود نصف نصف است و 50 درصد آن برای فرد خارجی است. لازم به ذکر است در صورتی که از هم جدا شوند هیچ زمینی به فرد خارجی تعلق نمی‌گیرد.

 قیمت ملک در باکو آذربایجان جهت اجاره     قیمت به دلار آمریکا
 آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر    505.77
 آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر    1.050.00
 آپارتمان 1 خوابه در اطراف شهر    273.10
 آپارتمان 3 خوابه در اطراف شهر    526.92

مدارک مورد نیاز برای خرید ملک

  • کارت شناسایی(پاسپورت، کارت ملی و یا مجوز اقامت موقت)
  • مدارک ملکی که قصد خرید آن را دارید مانند سند خرید یا رسید بانکی.
  • همچنین یک اظهارنامه از جانب اشخاصی که در آپارتمان زندگی می‌کنند.
  • رضایت نامه کتبی از تمامی افرادی که همراه با مالک در خانه مذکور زندگی می‌کند.
  • هزینه ثبت و عقد قرارداد خرید ملک در آذربایجان: ثبت و انجام امضای قرارداد ملک خریداری شده در آذربایجان 80 منات یا 102 دلار آمریکا هزینه دارد. این هزینه در شهر باکو 200 منات یا 254 دلار است.
  • داشتن بیمه و سایر شرایط خرید و فروش ملک در آذربایجان: داشتن بیمه در کشور آذربایجان یکی از ضروریات است و 50 منات یا 64 دلار آمریکا در سال هزینه دارد. پرداخت هزینه‌های مذکور و پرداخت هزینه خرید ملک را می‌بایست از طریق انتقال بانکی انجام دهید و با پول نقد امکان پذیر نیست.
  • مالیات خرید و فروش ملک در آذربایجان: طبق قوانین کشور آذربایجان اگر یک فرد از اتباع خارجی قصد خرید ملک داشته باشد نیازی به پرداخت مالیات ندارد با این وجود اگر پس از خرید ملک در آن سکونت نداشته باشد باید مالیات ملک خود را بپردازد.
  • کمیسیون مشاورین املاک در آذربایجان: میزان حق کمیسیون مشاوران املاک در جمهوری آذربایجان معمولا از حداقل 2 تا حداکثر 4 درصد ارزش کل ملک متغیر است. اتباع خارجی در جمهوری آذربایجان ممکن است برای خرید ملک مجبور باشند تا یک تفاهم‌نامه مشترک شامل یک قرارداد شرایط خرید و فروش و یک قرارداد مربوط به آژانس املاک تنظیم کنند.

مهاجرت آذربایجان از طریق ازدواج

مهاجرت به آذربایجان از طریق ازدواج

متقاضی مهاجرت به آذربایجان باید نامه ای به سفارت آذربایجان ارائه دهد که ثابت کند هدف از سفر به این کشورازدواج با تبعه آذربایجان است. مراسم ازدواج باید در کشور آذربایجان برگزار شود. در این صورت هر دو نفر مجوز ورود و خروج از آذربایجان را دارند. یکی از روش های مهاجرت به آذربایجان، ازدواج با یکی از تبعه این کشور می باشد. بدین منظور اثبات این که این ازدواج فقط برای اخذ اقامت و مهاجرت نیست، الزامی است. این امر باید با ارائه مدارک ثابت شود. در صورتی که این ازدواج مورد تایید اداره مهاجرت آذربایجان قرار گیرد، متقاضی می تواند پاسپورت این کشور را دریافت کند. بنابراین ازدواج با مرد یا زن اهل کشور آذربایجان دلیلی برای اعطای تابعیت به آن ها نمی باشد

در صورتی که یکی از زوجین تابعیت خود را تغییر دهد، زوج دیگر در تغییر تابعیت خود آزاد است و می تواند تابعیت خود را حفظ کند. کار ثبت ازدواج با افراد خارجی باید در دفتر رسمی ازدواج (ZAGS) انجام شود و در دفاتر دیگر مورد قبول نیست. در صورتی که از همسر خود جدا شده اید و قصد ازدواج با شهروندی از کشور آذربایجان را دارید، باید مدارکی ارائه کنید که نشان دهد همسر سابق شما به طور کامل از شما جدا شده است، همچنین کپی برابر با اصل مدارک جدایی باید ارائه شود.

بعد از ازدواج در آذربایجان می توان برای اقامت دائم آذربایجان و یا ویزای دیدار با همسر اقدام کرد. اگر شخص آذربایجانی دارای فرزند باشد، این فرزند تاثیری بر روی ازدواج با اتباع بیگانه ایجاد نمی کند. دوره اقامت نامزدی در جمهوری آذربایجان به صورت شش ماهه بوده و بعد از 6 ماه باید برای ثبت ازدواج خود اقدام کنید. مدارک لازم برای صدور ویزا جهت اخذ تابعیت جمهوری آذربایجان از طریق ازدواج:

  • گذرنامه با اعتبار 6 ماهه
  • دو قطعه عکس

مهاجرت به آذربایجان از طریق پناهندگی

یکی دیگر از روش‌های مهاجرت به آذربایجان، مهاجرت از طریق پناهندگی است که در سال ۱۹۵۱ میلادی کنوانسیون ژنو قاعده‌ای را تصویب کرد که طبق آن اشخاصی که بنابر دلایلی مثل جنگ، آزار و اذیت و عدم امنیت کشور محل زندگی خود به کشورهای عضو ژنو پناه می‌آورند، باید مورد حمایت قرار گیرند. از آنجا که کشور آذربایجان عضو کنوانسیون ژنو می‌باشد، از این قاعده تبعیت کرده و افراد با شرایط نام برده شده را مورد حمایت قرار می‌دهد.

چرا به آذربایجان مهاجرت کنیم ؟

بیش از 90 درصد مردم آذربایجان دارای تحصیلات عالیه هستند و مردمی باسواد به شمار می‌آیند. مردم این کشور بسیار خون‌گرم و مهمان نوازند. بیشتر مهاجران ایرانی، سعی دارند که در باکو، پایتخت کشور آذربایجان زندگی کنند چرا که جمعیت ایرانی هایی که به باکو مهاجرت کرده‌اند نسبت به سایر شهر‌های این کشور بیشتر است. بالا بودن درآمد و هزینه پایین زندگی و کیفیت بالای زندگی در این کشور یکی دیگر از دلایلی است که کشور آذربایجان را به یک مقصد محبوب‌ برای مهاجران تبدیل کرده است.

این کشور در سال‌های اخیر رشد اقتصادی بسیار خوبی داشته است به طوری که طبق آمار به دست آمده از سرمایه‌گذارانی که در این کشور شروع به سرمایه‌گذاری کرده‌اند 70 درصد از سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه‌گذاری خود رضایت کامل دارند و از بازخورد فعالیت اقتصادی خود راضی بوده‌اند.

از طرف دیگری آذربایجان از سیستم تحصیلی پیشرفته و به روزی برخوردار است و تحصیلات تکمیلی با کیفیت عالی به دانشجویان ارایه می‌شود. طبق آمار به دست آمده از بین افرادی که برای ادامه تحصیل به آذربایجان مهاجرت کرده‌اند، حدود 60 درصد از افراد از سیستم آموزشی و خدمات ارایه شده در دانشگاه‌های این کشور رضایت کامل دارند.

همان طور که در نمودار زیر می‌بینید نرخ بیکاری در کشور آذربایجان از سال 2012 تا سال 2019 پایین تر از رقم 5 درصد بوده و در سال 2020 به دلیل شیوع بیماری و ویروس همه گیر کرونا به بالاترین میزان خود یعنی تقریبا 6.5 درصد رسیده است. با این حال این مقدار از نرخ بیکاری نشان دهنده شرایط خوب کار در آذربایجان است. طبق آمار به دست آمده از افرادی که برای کار به آذربایجان مهاجرت کرده‌اند، حدود56 درصد از وضع تسهیلات، بیمه و کار در این کشور کاملا راضی هستند.

دولت آذربایجان با بهره برداری از چاه‌های نفتی و استخراج نفت توانسته گردش مالی بسیار خوبی را در کشور خود ایجاد کند. به طوری که بسیاری از سرمایه داران و مرفهان آسیایی، مهاجرت به آذربایجان را انتخاب می‌کنند و تصمیم میگیرند که سرمایه خود را در این کشور سرمایه گذاری کنند.

آذربایجان با این که در یک دوره چند ساله تورم بسار شدیدی را تجربه کرد اما در سال‌های اخیر دولت آذربایجان توانسته ثبات اقتصادی بسیارخوبی را در این کشور فراهم سازد و تورم را از حالت افسار گسیخته به حالت کنترل شده در آورد. به همین خاطر مهاجرت به آذربایجان و ادامه زندگی در این کشور یکی انتخاب خوب برای هموطنانمان خواهد بود.

مزایای زندگی و مهاجرت به آذربایجان

در سال 2022، به گفته متخصصان مهاجرت، تعداد مهاجران ورودی به کشور آذربایجان از تعداد مهاجران خروجی از این کشور پیشی گرفت که این موضوع نشان دهنده شرایط مناسب مهاجرتی این کشور است. پس از بحران اقتصادی، آذربایجان با داشتن اقتصادی با ثبات تبدیل به یکی از مقاصد مهم برای افراد جویای کار شد. علاوه بر ثبات اقتصادی، این کشور همچنین به دلیل مهمان نوازی و ثباتش و همچنین شرایط کلی اقتصادی، جذابیت های خاص خود را داراست.

همچنین رشد اقتصادی سریع آذربایجان موجب شده است تا این کشور در در بخش های مختلف صنعتی نیاز به نیروی کار داشته باشد و نرخ پایین بیکاری 5.4 درصدی نشان از شرایط مناسب کاریابی این کشور دارد. به علاوه مهاجرانی که به صورت قانونی وارد کشور آذربایجان می شوند می توانند با پرداخت 1000 منات (در حدود 600 دلار) در سال به مدت پنج سال مشغول به کار شوند که عمدتا پرداخت این مالیات نیز بر عهده کارفرماست. این شرایط موجب شده است تا آذربایجان به عنوان مقصدی مهم برای مهاجران خارجی به شمار رود.

هزینه زندگی در آذربایجان

مخارج و هزینه‌های زندگی در این کشور یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید پیش از مهاجرت به آذربایجان به آن توجه کنید. هزینه‌های زندگی در این کشور، به سبک و روش زندگی شما بستگی دارد. کشور آذربایجان از کشور‌های ارزان قیمت برای زندگی است. هزینه‌های کشور آذربایجان از هزینه‌های زندگی در کشورهای اروپایی و کشورهای آسیاسی مانند چین کم‌تر و تقریبا شبیه به ایران است. هزینه مسکن در کشور آذربایجان بسیار پایین است؛ معمولا نصف یا مقدار زیادی از درآمد صرف اجاره یا خرید ملک می‌شود ولی در کشور آذربایجان این گونه نیست و هزینه مسکن پایین است به همین دلیل سرمایه گذاری رو ملک در این کشور نمی‌تواند راه خوبی باشد. حمل و نقل در کشور آذربایجان و در شهر باکو هزینه‌ای متوسط دارد و شما می‌توانید در شهر باکو از وسایل نقلیه‌ی متفاوتی مانند اتوبوس، مترو و تاکسی استفاده کنید.

شما می‌توانید هزینه‌های لازم برای زندگی در کشور آذربایجان را در ادامه مطالعه نمایید:

نوع خدمت و یا کالاهزینه
غذای یک نفر در رستوران ارزان قیمت10 دلار
هزینه رستوران دو نفر در رستوران‌های متوسط40 دلار
نوشابه 0.33 لیتری0.76 دلار
آب معدنی 0.33 لیتری0.47 دلار
بطری شیر یک لیتری1.54 دلار
یک کیلوگرم برنج2.36 دلار
دوازده عدد تخم مرغ2.05 دلار
یک کیلوگرم پنیر5.96 دلار
گوشت قرمز یک کیلوگرم11.64 دلار
هزینه حمل و نقل محلی0.30 دلار
یک کیلومتر تاکسی0.60 دلار
بنزین یک لیتر0.93 دلار
هزینه اجاره یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر500 دلار
اجاره ماهیانه یک آپارتمان یک خوابه در خارج از شهر271 دلار

مهاجرت آذربایجان

شرایط لازم برای اخذ تابعیت جمهوری آذربایجان چیست؟

راه‌ها و روش‌های مختلفی برای مهاجرت به آذربایجان وجود دارد. بنابراین شما با هر روشی که به کشور آذربایجان مهاجرت کنید، در صورت داشتن شرایط لازم برای اخذ اقامت آذربایجان می‌توانید در این کشور اقامت داشته باشید. انتخاب بهترین روش برای مهاجرت باید بر اساس شرایط شما و همچنین تشخیص وکیل مهاجرتی انجام شود.

نکته بسیار مهم درباره اقامت در کشور آذربایجان این است که شما با هر روشی که به آذربایجان مهاجرت کنید، نمی‌توانید سریعا اقامت این کشور را اخذ کنید. شما برای اخذ اقامت این کشور باید ابتدا چند سال در این کشور زندگی کرده و سپس برای اخذ ویزا و پاسپورت اقدام نمایید.

همه افراد پس از 5 سال اقامت، اشتغال و پرداخت مالیات در کشور آذربایجان می‌توانند اقامت این کشور را دریافت کنند. شما همچنین برای اخذ ویزا و پاسپورت این کشور، باید 7 الی 8 سال در آذربایجان اقامت داشته باشید. در صورتی که شما با فردی آذربایجانی ازدواج کنید، در مدت زمان کمتری می‌توانید اقامت این کشور را کسب کنید.

شرایط لازم برای اخذ اقامت آذربایجان به شرح زیر است:

  • تسلط کامل و کافی به زبان آذربایجانی
  • زندگی و اقامت مداوم در کشور آذربایجان به مدت 7 سال
  • باطل کردن تابعیت قبلی
  • اثبات توانگری مالی برای تامین هزینه‌های همه افراد خانواده
  • عدم سو پیشینه در کشور آذربایجان

اعتبار پاسپورت کشور آذربایجان

افرادی که تابعیت و پاسپورت کشور آذربایجان را کسب می‌کنند؛ داراری حقوقی برابر با شهروندان بومی این کشور هستند. این افراد می‌تواند مانند تمام شهروندان دارای کار، حق تحصیل، بهره‌مندی از بیمه پزشکی، خدمات اجتماعی، سیاسی و مذهبی باشند. از مزیت‌های زندگی و دریافت تابعیت کشور آذربایجان می‌توان به داشتن فرصت عالی جهت تحصیل در زمینه صنایع نفت و گاز اشاره کرد. این کشور همیشه یکی از مقاصد تحصیلی مهاجران جهت تحصیل در زمینه صنایع نفت و گاز بوده است و دارای موقعیت بسیار خوب برای تحصیل در دانشگاه‌هایی با رتبه بندی و رنکینگ جهانی هستند. شما با دریافت پاسپورت و تابعیت کشور آذربایجان می‌توانید مهاجرت راحت‌تری به کشورهای اروپایی و آمریکا داشته باشید.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در هنگام بررسی پاسپورت یک کشور در نظر گرفته می‌شود تعداد کشورهایی است که می‌توان بدون نیاز به ویزا به آن‌ها سفر کرد. در حال حاضر شهروندان آذربایجانی قادر به مسافرت به بیش از 60 کشور جهان بدون ویزا یا با مراحل ساده شده‌ی اخذ ویزا می‌باشند. تعدادی از کشورهایی که شهروندان آذربایجانی می‌توانند بدون اخذ ویزا یا با مراحل بسیار ساده شده‌ی اخذ ویزا سفر نمایند شامل گرجستان، ایران، عراق، اردن، قزاقستان، کویت، قرقیزستان، کرواسی، روسیه، ترکیه، اوکراین، مصر، کشور آنتیگوا و باربودا، باربادوس، بولیوی، کوبا، اکوادر، هاییتی، آلبانی، بلاروس، سینگاپور و … می‌شود.

مزیت‌های مهاجرت از طریق پناهندگی

مهم‌ترین مزیت دریافت پناهندگی کشور آذربایجان این است که شما پس از آنکه به عنوان یک پناهنده در این کشور پذیرفته شدید، به هیچ وجه به کشوری که جان، آزادی و حقوق اولیه انسانی شما را به خطر بیندازد بازگردانده نخواهید شد. کشور آذربایجان تا سه ماه به پناهندگان اقامتگاه رایگان داده ولی پس از آن اعلام می‌کند که پناهندگان موظف هستند برای پیدا کردن اقامتگاه و شغل مناسب اقدام‌ کنند. شما پس از دریافت پناهندگی کشور آذربایجان، از حق استفاده وسایل عمومی، حمل و نقل و درمان رایگان، تحصیل در آذربایجان بهره‌مند خواهید شد.

چنانچه شخص پناهنده کودک یا نوجوان باشد، می‌تواند طبق قانون کشور آذربایجان از نظام آموزشی آن بهره‌مند شود. یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی که به پناهندگان کشور آذربایجان تعلق می‌گیرد، حق طرح دعوا در دادگاه‌های این کشور می‌باشد. بدین ترتیب چنانچه پناه جو مورد آزار و اذیت فردی قرار بگیرد می‌تواند به طور رسمی و قانونی از او شکایت کند. شخص پناهنده می‌توانند در این کشور به اشتغال و کسب در آمد بپردازند و به جاذبه‌ های گردشگری جمهوری آذربایجان سفر کند. چنانچه شخص پناهنده بخواهد ثبت اسناد انجام دهد از پرداخت مالیات و عوارض مربوط به املاک معاف خواهد بود.

با دریافت کارت پناهندگی کشور آذربایجان امکان سفر به تمام نقاط دنیا را خواهید داشت. شخص پناهنده از پرداخت هرگونه مالیات و عوارض معاف خواهد بود. حق ارتباط با مسئول پناهندگان سازمان ملل برای شخص پناهنده وجود دارد. در صورتی که فرد در کشور آذربایجان از جانب دولت و یا حکومت مورد آزار قرار گیرد، می‌تواند به سازمان ملل شکایت کند.

سوالات متداول درباره مهاجرت به آذربایجان

ثبات اقتصادی، پایین بودن هزینه های زندگی و تحصیل و مجاورت و نزدیکی جغرافیایی با ایران.

ویزای دانشجویی و مدارک تحصیلی و سوابق کاری و گواهی سلامت صادر شده توسط مرکز پزشکی بین المللی در باکو به علاوه گواهی درخواست از دانشگاه و اصل و کپی رسید پرداخت شهریه دانشگاه.

سن بیشتر از ۱۸ سال، عدم وجود نیروی کار مناسب برای آن موقعیت شغلی درآذربایجان، مجوز اداره مهاجرت، کپی گواهی تایید حق اقامت، گواهی سلامت، اصل پاسپورت با حداقل شش ماه اعتبار،پرداخت مالیات ماهانه، ارائه مجوز خروج از کشور خود.

حداقل 500000 منات آذربایجان یا در حدود 294000 دلار آمریکا.

مهاجران قانونی می توانند با پرداخت سالانه 1000 منات یا در حدود 600 دلار تا پنج سال در این کشور مشغول به کار شوند.

گواهی سلامت صادر شده توسط مرکز پزشکی بین المللی در باکو، مدارک رسمی و ترجمه شده اجاره محل اقامت و مدارک رسمی مجوز ثبت خانه اجاره شده.

با داشتن ویزای کار در این کشور متقاضیان ابتدا یک کارت اقامت 1 ساله دریافت می کنند که این کارت اقامت تا 5 سال قابل تمدید می باشد و شخص متقاضی می تواند تا 5 سال مجوز اقامت خود را تمدید کند.

مهم ترین شرط ارائه گواهی به سفارت آذربایجان با این توضیح است که هدف ازدواج واقعی با تبعه آذربایجان می باشد و نه اخذ اقامت به منظور تابعیت و مهاجرت به این کشور.

در صورتی که دانشجو در آزمون مهارت آذربایجانی و انگلیسی قبول شود می تواند از دوره های آمادگی زبانی معاف شود.

جهت مهاجرت به آذربایجان اگر می خواهید همراه خود را بیاورید با توجه به مدت زمانی که مجوز اقامت دارید می توانید برای همراه خود ویزای همراه بگیرید و توجه داشته باشید که ویزای همراه نیز همانند ویزای تحصیلی در این کشور سالانه تمدید میشود بنابراین اگر مدت زمان کمی از تاریخ انقضای ویزایتان مانده، ابتدا آنرا تمدید کرده سپس تقاضای ویزای همراه کنید. نوع رابطه ی شما و شخص همراه را حتما در فرم تقاضای ویزا بنویسید و حتما باید با شخص همراه در یک خانه زندگی کنید و از مدت زمان آشنایی شما 1 سال گذشته باشد.

دانشجویان باید در سفارت آذربایجان در کشور خود درخواست ویزا دهند. هزینه ویزای کوتاه مدت در آذربایجان حدود ۱۰۰ دلار و ویزای دانشجویی بلند مدت در حدود ۲۰۰ دلار خواهد بود.

افراد 5 روز در هفته و روزانه 8 ساعت فعالیت میکنند و در تمامی مشاغل حقوق به صورت ساعتی AZN19 پرداخته میشود.

مهندس کامپیوتر 10000AZN و مهندس فنی 45000AZN میباشد.

بزرگترین صنعت کشور آذربایجان در حال حاضر صنعت نفت و گاز می باشد.

این بازار هیچگاه رشد منفی نداشته و اغلب مشتریان با خرید مسکن پس از مدتی به سود رسیده اند.

بله در صورت میزان سرمایه گذاری مناسب شما می توانید اقامتی برای خانواده خود نیز اخذ کنید. مشاورین موسسه میرداماد در دفاتر تهران و شیراز با تمام وجود تلاش می کنند که مسیر درست تر را به شما عزیزان معرفی نمایند. ثبت شرکت در آذربایجان امکان پذیر است، اگر اطلاعاتی در این خصوص در دست ندارید در صورت تمایل می توانید با موسسه تماس بگیرید.

طبق آمار ارائه داده شده مهاجرت به آذربایجان از طریق سرمایه گذاری بخصوص در زمینه راه اندازی و ثبت شرکت با رضایت بیش از 70 درصد همراه بوده است.

میزان رضایت از مهاجرت تحصیلی به مجارستان با توجه به آمار بیش از 60 درصد است که بهترین روش مهاجرت به آذربایجان بعد از سرمایه گذاری در این کشور است.

Careers page ،Ringzone ،Deloitte ،Learn4good Career jet، Riley Guide

خیر. برای اینکه بتوانید در کشور آذربایجان تحصیل کنید نیازی به داشتن مدرک زبان ندارید و می‌توانید به جای مدرک زبان دوره‌های آموزشی زبان که در دانشگاه‌های کشور آذربایجان برگزار می‌شود را شرکت کنید.

اخبار های مرتبط

نظرات کاربران

  • توسط افسانه
    تاریخ: دی 26, 1400
    نفر
    نفر

    برای مهاجرت به آذربایجان چه مدارکی لازمه؟

    • توسط رضا الطافی
      تاریخ: دی 27, 1400
      نفر
      نفر

      بسته به نوع و روشی که قصد دارید به از آن طریق به آذربایجان مهاجرت کنید، مدارکی که برای مهاجرت به آذربایجان نیاز خواهید داشت تفاوت دارد اما به طور کلی شما برای مهاجرت به آذربایجان به پاسپورت ویزا و اجازه اقامتنیاز دارید ! توجه کنید که در بحث مهاجرت به آذربایجان، باید بدانید که قوانین مهاجرت به آذربایجان در سال 2022 نسبت به قوانین مهاجرت به آذربایجان در سال 2021 تغییر چندانی نکرده است. و شما میتوانید برای مهاجرت به آذربایجان طبق قوانین پارسال اقدام کنید.

  • توسط افسانه
    تاریخ: دی 26, 1400
    نفر
    نفر

    برای مهاجرت به آذربایجان چه مدارکی لازمه؟

    • توسط رضا الطافی
      تاریخ: دی 27, 1400
      نفر
      نفر

      بسته به نوع و روشی که قصد دارید به از آن طریق به آذربایجان مهاجرت کنید، مدارکی که برای مهاجرت به آذربایجان نیاز خواهید داشت تفاوت دارد اما به طور کلی شما برای مهاجرت به آذربایجان به پاسپورت ویزا و اجازه اقامتنیاز دارید ! توجه کنید که در بحث مهاجرت به آذربایجان، باید بدانید که قوانین مهاجرت به آذربایجان در سال 2022 نسبت به قوانین مهاجرت به آذربایجان در سال 2021 تغییر چندانی نکرده است. و شما میتوانید برای مهاجرت به آذربایجان طبق قوانین پارسال اقدام کنید.

  • توسط علی
    تاریخ: دی 26, 1400
    نفر
    نفر

    راحت ترین راه مهاجرت به آذربایجان چیست؟

    • توسط رضا الطافی
      تاریخ: دی 27, 1400
      نفر
      نفر

      راحت ترین راه مهاجرت به آذربایجان و زندگی در آذربایجان، مهاجرت از طریق تحصیل به آذربایجان است

  • توسط رضا
    تاریخ: دی 26, 1400
    نفر
    نفر

    پارسال میخواستم به آذربایجان برم نشد. سال 2022 نمیدونم مهاجرت به آذربایجان چجوریه. لطفا راهنمایی کنید قوانین مهاجرتش امسال عوض شده یا نه؟

    • توسط رضا الطافی
      تاریخ: دی 27, 1400
      نفر
      نفر

      سلام وقت بخیر قوانین مهاجرت به آذربایجان در سال 2022 نسبت به قوانین مهاجرت به آذربایجان در سال 2021 تغییر چندانی نکرده است. و شما میتوانید برای مهاجرت به آذربایجان طبق قوانین پارسال اقدام کنید.

  • توسط مصطفی
    تاریخ: بهمن 28, 1400
    نفر
    نفر

    بهترین مقاله ای بود که در رابطه با شرایط مهاجرت به آذربایجان خوندم. دست شما درد نکنه.

    • توسط رضا الطافی
      تاریخ: اسفند 2, 1400
      نفر
      نفر

      خواهش میکنم

  • توسط جواد
    تاریخ: اسفند 23, 1400
    نفر
    نفر

    برای مهاجرت به آذربایجان چه مدارکی لازمه ؟ و اینکه بعد از مهاجرت به آذربایجان میشه اقامت آذربایجان رو دریافت کرد ؟

    • توسط رضا الطافی
      تاریخ: اسفند 23, 1400
      نفر
      نفر

      بسته به نوع و روشی که قصد دارید به از آن طریق به آذربایجان مهاجرت کنید، مدارکی که برای مهاجرت به آذربایجان نیاز خواهید داشت تفاوت دارد اما به طور کلی شما برای مهاجرت به آذربایجان به پاسپورت ویزا و اجازه اقامتنیاز دارید ! توجه کنید که در بحث مهاجرت به آذربایجان، باید بدانید که قوانین مهاجرت به آذربایجان در سال 2022 نسبت به قوانین مهاجرت به آذربایجان در سال 2021 تغییر چندانی نکرده است. و شما میتوانید برای مهاجرت به آذربایجان طبق قوانین پارسال اقدام کنید. و در خصوص دریافت تابعیت آذربایجان بعد از گذشت چند سال اقامت در آذربایجان شما می‌توانید برای دریافت تابعیتاین کشور درخواست دهید.

  • توسط نادر
    تاریخ: اسفند 29, 1400
    نفر
    نفر

    واقعا اطلاعات مفیدی بود. مرسی از شما

دیدگاهتان را با ما در میان بزارید

اسکرول به بالا