071-91009294  | 021-88724227  |

صفر تا صد تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

کشور ایتالیا یکی از کشورهای برتر اروپا در حوزه گردشگری است. همچنین این کشور هشتمین اقتصاد برتر دنیا از نظر میزان تولید ناخالص داخلی شناخته می‌شود. این کشور در اروپای جنوبی و غربی قرار گرفته است و به واسطه ویژگی‌هایی که دارد، تحصیل در ایتالیا محبوبیت بسیار زیادی در بین ایرانیان پیدا کرده است. در این مطلب از سایت میرداماد قصد داریم تا شما را با مهم‌ترین مواردی که به‌منظور مهاجرت تحصیلی به ایتالیا باید به آن توجه کنید آشنا کرده و در این زمینه اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید.

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

تحصیل پزشکی در ایتالیا

همه چیز درباره تحصیل در ایتالیا + بورسیه تحصیلی 2023

نکته مهمی که به‌منظور تحصیل در ایتالیا باید به آن توجه داشته باشید این است که این کشور پس از استرالیا و کانادا به‌عنوان سومین کشور برتر در زمینه پذیرش آسان دانشجو شناخته می‌شود. وجود امکان تحصیل رایگان در ایتالیا از طریق دریافت بورسیه‌های تحصیلی باعث شده تا بسیاری از دانشجویان ایران بتوانند تحصیلات رایگان در ایتالیا را تجربه کنند. همچنین یکی از ویژگی‌های مهمی که کشور ایتالیا دارد آن است که هزینه زندگی دانشجویی در این کشور در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی مقرون‌به‌صرفه‌تر است و شما می‌توانید در طول دوره تحصیل خود، با کمترین هزینه دوره‌های مختلف مقاطع تحصیلی بالاتر را در رشته‌های مورد علاقه خود طی کنید. امکان تحصیل رایگان در ایتالیا از طریق بورسیه های تحصیلی وجود دارد

تحصیل در ایتالیا و مشاوره تحصیلی مؤسسه حقوقی میرداماد

در صورتی که قصد مهاجرت به ایتالیا از طریق تحصیل را دارید، برای کاهش چالش‌های موجود پیشنهاد ما این است که از خدمات ما در مجموعه مؤسسه حقوقی میرداماد استفاده کنید. کارشناسان ما در مؤسسه حقوقی میرداماد در خدمت افرادی هستند که قصد تحصیل در ایتالیا را دارند. تیم کارشناسان و وکلا ما به شما کمک می‌کنند تا بتوانید در رشته‌هایی که موقعیت شغلی بهتر و درآمد خوبی در ایتالیا دارند تحصیل‌کرده و از این طریق مراحل اخذ اپلای کشور ایتالیا را به بهترین شکل ممکن طی کنید. یکی از مهم‌ترین خدمات ما در مؤسسه حقوقی میرداماد کمک به جمع‌آوری و تنظیم دایکیومنت‌ها و مدارک مورد نیاز برای تحصیل در ایتالیا است.

ویزاهای اخذ شده

تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا

در صورتی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا را دارید، نیاز است تا پیش از آن حتماً مدرک دیپلم دوازده ساله را دریافت کرده باشید. تحصیل در مقطع کارشناسی ٣ تا ۴ سال طول می‌کشد. البته تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی در رشته پزشکی حداقل 6 سال و در رشته حقوق 5 سال طول می‌کشد. همچنین تحصیل در ایتالیا به زبان‌های ایتالیایی و انگلیسی انجام می‌شود. لازم به ذکر است که برای ورود به برخی از دانشگاه‌های ایتالیا در مقطع کارشناسی، نیاز است تا آزمون ورودی یا مراحل مصاحبه را طی کنید. مقطع تحصیلی کارشناسی در ایتالیا با نام Laurea  نیز شناخته می‌شود. متناسب با نوع رشته شما نیاز است تا در این مقطع بین 180 تا 240 واحد تحصیلی را طی کنید.

به‌منظور بررسی مدارک مورد نیاز برای اپلای به دانشگاه ایتالیا در مقطع کارشناسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رزومه تحصیلی
  • اصل مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی به‌صورت ترجمه شده
  • نامه تأییدیه تحصیلی
  • گواهی ارزشیابی صادره از سفارت ایتالیا
  • انگیزه نامه
  • مدرک زبان انگلیسی در صورت تحصیل به زبان انگلیسی
  • مدرک زبان ایتالیایی اگر قصد تحصیل به زبان ایتالیایی دارید
  • گذرنامه
  • عکس پرسنلی مطابق با شرایط ویزا شنگن

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا

اگر قصد دارید تا دوره‌های تحصیلات تکمیلی را در کشور ایتالیا طی کنید، اولین گام حضور در دوره کارشناسی ارشد یا فوق‌لیسانس در ایتالیا است. مقطع کارشناسی ارشد در کشور ایتالیا بین 1 تا 2 سال طول می‌کشد و حداکثر 4 ترم آموزشی را شامل می‌شود. در انتها آخرین ترم، دانشجویان باید اقدام به دفاع از پایان‌نامه دانشجویی خود کنند.  مدارک مورد نیاز برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به شرح زیر است:

  • ارائه مدارک تحصیلی به‌صورت ترجمه شده
  • توصیه‌نامه اساتید
  • گواهی بیمه درمانی برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا
  • مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی با توجه به زبان تحصیل در دانشگاه مورد نظر

تحصیل در مقطع دکترا در ایتالیا

اگر قصد دارید تا در مقطع دکترا در ایتالیا تحصیل کنید، باید به این نکته توجه کنید که این مقطع در ایتالیا به نحوی است که در آن باید به‌صورت همکاری با اساتید اقدام به انجام پروژه‌های تحقیقاتی کنید. زبان تحصیل در مقطع دکترا در این کشور ایتالیایی است و به‌منظور تحصیل در این مقطع نیاز است تا مهارت‌های خود را در زبان ایتالیایی بالا ببرید.

تحصیل در مقطع دکترا در کشور ایتالیا بین ٣ تا ۴ سال است. همچنین شما باید مدارک زیر را برای پذیرش در مقطع دکترا ارائه دهید:

  • مدرک زبان ایتالیایی در سطح C1
  • پروپوزال تحقیقاتی
  • انگیزه نامه
  • رزومه علمی

موارد گفته شده، مدارک عمومی برای تحصیل در مقطع دکترا است. در این بین ممکن است برخی از دانشگاه‌ها مدارکی اضافه را درخواست کنند. به همین دلیل پیشنهاد ما این است که قبل از ارسال مدارک، سایت دانشگاهی که قصد اپلای به آن را دارید چک و مدارک مورد نیاز را از این طریق بررسی کنید.

تحصیل پزشکی در ایتالیا

از سال 2009 دولت ایتالیا در زمینه پذیرش دانشجویان بین‌المللی پزشکی اقدامات مختلفی را انجام داده است تا از سراسر دنیا، دانشجویان رشته‌های پزشکی بتوانند به‌سرعت در دانشگاه‌های این کشور اپلای کنند.

شرایط مهاجرت تحصیلی به ایتالیا در رشته پزشکی

در صورتی که قصد مهاجرت تحصیلی ایتالیا در رشته پزشکی را دارید، نیاز است تا در گزینش تک‌مرحله‌ای IMAT شرکت کنید. سپس در صورت قبولی در این آزمون قادر خواهید بود تا برای تحصیل در رشته‌های پزشکی اقدام کنید. برای اقدام حهت تحصیل پزشکی در ایتالیا می توانید با مشاوران ما در موسسه مهاجرتی میرداماد نماس بگیرید. اگر بخواهیم شما را با برخی از بهترین دانشگاه‌های ایتالیا در رشته پزشکی آشنا کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دانشگاه میلان بیکوکا

دانشگاه ساپینزای رم

دانشگاه پاویا

دانشگاه بولونیا

دانشگاه میلان

دانشگاه تورین

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

اگر قصد دارید تا اقدام به تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا کنید، نیاز است تا در آزمون IMAT  شرکت کنید. البته قبولی در این رشته آسان‌تر از رشته پزشکی است. همچنین اگر قصد دارید تا به زبان ایتالیایی در رشته دندانپزشکی تحصیل کنید، نیاز است تا برای دریافت مدرک زبان، در آزمون آلفا تست شرکت کنید. گرایش‌های تخصص دندانپزشکی در کشور ایتالیا که می‌توانید در آن تحصیل کنید، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • پروتزهای دندانی
  • بهداشت عمومی دندان
  • اندودنتیست
  • رادیولوژیست‌های دهان و فک و صورت
  • جراح دهان، فک و صورت
  • دندانپزشکی دهان و دندان
  • دندان‌پزشکی اطفال
  • ارتودنتیست

اگر قصد تحصیل در رشته دندانپزشکی در ایتالیا را دارید، باید به این نکته توجه کنید که هیچ شرایط سنی برای تحصیل در ایتالیا در این رشته وجود ندارد. از سوی دیگر، اگر مدرک تحصیلی قبلی شما انسانی و یا ریاضی باشد، باز هم می‌توانید با شرکت در آزمون ورودی پزشکی و دندانپزشکی IMAT ایتالیا و دریافت نمره مناسب، وارد رشته دندانپزشکی شوید و در این رشته تحصیل کنید. 

تحصیل داروسازی در ایتالیا

اگر قصد تحصیل داروسازی در ایتالیا را دارید، باید به این نکته توجه کنید که این رشته در سال 2023 تبدیل به یکی از محبوب‌ترین رشته‌ها در کشور ایتالیا شده است. به دلیل آن که هزینه تحصیل در ایتالیا در دانشکده‌های داروسازی به نسبت سایر رشته‌ها کمتر است، به همین دلیل اکثر دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل دارند، به سراغ رشته داروسازی آمده و در این رشته تحصیل می‌کنند.

در صورتی که قصد دارید تا در رشته داروسازی تحصیل کنید، نیاز است تا در آزمونی که در دانشگاه‌های داروسازی ایتالیا برگزار می‌شود، شرکت کرده و نمره معیار را کسب کنید. یکی از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که به دلیل محدودیت تعداد دانشجویانی که می‌توانند در رشته داروسازی قبول شوند، قوانین مختلفی از سوی دانشگاه‌های ایتالیا برای جذب دانشجو در رشته داروسازی وضع شده است. به‌عنوان مثال اگر چند دانشجو نمره هم سطحی را در آزمون داروسازی کسب کنند، اولویت با افرادی است که سن کمتری دارند.

البته تنها روش تحصیل در رشته داروسازی تنها شرکت در آزمون این رشته نیست. به همین دلیل اگر نتوانستید در این آزمون قبول شوید، باز هم می‌توانید با شرکت در یک دوره آموزشی 6 تا ۹ماهه، اقدام به تحصیل در رشته داروسازی در کشور ایتالیا کنید. مدت زمان دوره تحصیل در رشته داروسازی حدود 5 سال بوده و این دوره به‌صورت پیوسته است. همچنین پس از اتمام دوره تحصیل در این رشته، شما باید یک سال کارآموزی را طی کنید. در نهایت می‌توانید مدرک خود را دریافت و وارد بازار کار شوید.

به‌منظور بررسی بهترین دانشگاه‌های ایتالیا در رشته داروسازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Scuola Normale Superiore di Pisa

University of Bologna

University of Padua

Vita-Salute San Raffaele University

Sapienza University of Rome

The University of Milan

University of Trento

University of Florence

University of Naples Federico II

University of Perugia

University of Pisa

University of Salerno

Free University of Bozen-Bolzano

University of Bari Aldo Moro

University of Ferrara

تحصیل پرستاری در ایتالیا

در صورتی که قصد تحصیل پزشکی در ایتالیا را دارید، می‌توانید به‌جای حضور در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و یا داروسازی در رشته پرستاری تحصیل کنید. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که تحصیل در رشته پرستاری در ایتالیا به زبان‌های انگلیسی و ایتالیایی صورت می‌گیرد. به واسطه حقوق بالا پرستاران در کشور ایتالیا، این رشته محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. پرستاران در این کشور به طور متوسط سالانه ۶۰,۰۰۰ دلار دریافت می‌کنند.

برای اپلای در رشته پرستاری نیاز است تا مدرک لیسانس را دریافت کنید. از سوی دیگر ارائه مدرک آیلتس ۶ تا ۷ و یا تافل 78 به بالا برای اپلای لازم و ضروری است. همچنین اگر قصد تحصیل به زبان ایتالیایی را دارید، باید حداقل در سطح B2 باشید. دوره تحصیل در مقطع کارشناسی در رشته پرستاری در ایتالیا ۳ ساله بوده و برای طی کردن دوره تحصیلات تکمیلی باید دوره ۲ ساله را نیز طی کنید. پیش‌نیازهای تحصیل در رشته پرستاری در ایتالیا به شرح زیر است:

  • ارائه مدرک دیپلم
  • ارائه مدرک زبان
  • کسب پذیرش دانشگاه

اگر بخواهیم شما را با دانشگاه‌های برتر رشته پرستاری در کشور ایتالیا آشنا کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دانشگاه پادووا

دانشگاه میلان

دانشگاه پیزا

دانشگاه ناپل فدریکو دوم

دانشگاه ویتا سالوته سن رافائله میلان

دانشگاه تورین

دانشگاه تور ورگاتا رم 

دانشگاه پاویا

بورسیه‌های تحصیلی جهت تحصیل در ایتالیا

دولت ایتالیا برای جذب دانشجویان بین‌المللی نخبه، بورسیه‌های تحصیلی مختلفی را در نظر گرفته است. بورسیه تحصیلی ایتالیا از سوی دانشگاه‌های این کشور و همچنین دولت ایتالیا تأمین می‌شود. سالانه دانشجویان مختلفی می‌توانند با دریافت بورسیه دانشگاه‌های این کشور، در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده و یا حتی به‌صورت رایگان در این کشور تحصیل کنند. یکی از مهم‌ترین بورسیه‌های تحصیلی در این کشور، بورسیه DSU است. همچنین شاهد بورسیه دانشگاه بولونیا نیز هستیم که شامل مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌شود. بر اساس قوانین دانشگاه بولونیا این بورسیه در مقطع کارشناسی ۵ دانشجو و در مقطع کارشناسی ارشد ۲۰ دانشجو را شامل می‌شود.

اگر قصد تحصیل در دانشگاه BOCCONI در میلان را دارید نیز باید توجه کنید که این دانشگاه بورسیه خاص خود را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌کند. دانشگاه پاویا در هر دوره، ۵ نفر از دانشجویان بین‌المللی که در کشورهای درحال‌توسعه با درآمد کم زندگی می‌کنند را بورسیه تحصیلی می‌کند. البته در حال حاضر دانشگاه پاویا تنها دانشجویانی که در رشته‌های اتوماسیون صنعتی، مالی، اقتصادی، مهندسی، تجارت بین‌الملل، سیاست جهانی، مهندسی الکترونیک، زیست سلولی و مولکولی، ژنتیک و روابط بین‌المللی تحصیل می‌کنند را بورسیه می‌کند.

اگر قصد تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه PIEDMONT را دارید، با داشتن پیش‌نیازهای لازم می‌توانید بورسیه این دانشگاه را دریافت و از این طریق با هزینه بسیار کم در مقطع دکترا تحصیل کنید. همچنین دانشگاه GRAN SASSO نیز یکی دیگر از دانشگاه‌های کشور ایتالیا است که در مقطع دکترا دانشجویان را بورسیه می‌کند. شرایط بورسیه تحصیلی ایتالیا برای دانشگاه GRAN SASSO به نحوی است که در حال حاضر تنها برای دانشجویان رشته‌های علوم طبیعی، علوم کامپیوتر، مطالعات شهری، علوم منطقه‌ای و ریاضی در دسترس است.

10 دانشگاه‌های برتر ایتالیا

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که در حال حاضر بیش از ٣٠ دانشگاه در ایتالیا ساخته شده است. در بین این دانشگاه‌ها، ١٢ مورد در لیست ۵٠٠ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته‌اند و جز برترین دانشگاه‌های دنیا محسوب می‌شوند. به‌منظور بررسی برترین دانشگاه‌های ایتالیا، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دانشگاه پلی‌تکنیک میلان

دانشگاه بولونیا

دانشگاه ساپینزا رم

دانشگاه پادوا

دانشگاه میلان

دانشگاه پلی‌تکنیک تورین

دانشگاه پیزا

دانشگاه فدریکو دوم (ناپل)

دانشگاه تورنتو

دانشگاه پلی‌تکنیک میلان

شرایط تحصیل در ایتالیا

اگر بخواهیم به شرایط تحصیل در ایتالیا بپردازیم، باید گفت به‌صورت کلی تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا رایگان نیست، با این حال شما می‌توانید با کسب بورسیه تحصیلی با هزینه کمتر و یا به‌صورت رایگان در این کشور تحصیل کنید. یکی از مهم‌ترین شرایط تحصیل در ایتالیا، داشتن مدرک زبان است.

امکان تحصیل به زبان های انگلیسی و ایتالیایی در دانشگاه های ایتالیا فراهم می باشد دانشگاه‌های کشور ایتالیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی و ایتالیایی را فراهم کرده است و به همین دلیل نیاز است تا مدرک زبان مناسب را برای تحصیل در دانشگاه‌های کشور ایتالیا ارائه دهید. از آن جایی که شرایط تحصیل در ایتالیا با توجه به دانشگاه و نوع رشته شما مشخص می‌شود، به همین دلیل پیشنهاد ما این است که از طریق وب سایت دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارید، شرایط تحصیل در رشته مورد نظر خود را به‌صورت کامل بررسی کنید.

مدارک لازم جهت اخذ ویزا تحصیلی ایتالیا

به‌منظور بررسی مدارک لازم برای ویزای تحصیلی ایتالیا، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گذرنامه
  • نامه پذیرش از دانشگاه ایتالیا
  • فرم درخواست ویزا
  • کپی از برنامه سفر
  • اثبات عدم سوءپیشینه
  • اثبات مهارت زبان ایتالیایی یا انگلیسی
  • اثبات تمکن مالی برای تأمین هزینه زندگی
  • اثبات اسکان مناسب در این کشور
  • داشتن بیمه درمانی

تحصیل در ایتالیا و اخذ اقامت دائم آن

در صورتی که قصد دارید تا اقدام به مهاجرت به ایتالیا نموده و از طریق تحصیل در این کشور، اقامت دائم آن را دریافت کنید باید به این نکته توجه کنید که تنها از طریق تحصیل مستقیم نمی‌توانید اقامت دائم دریافت کنید. برای آن که بتوانید اقامت دائم را دریافت کنید نیاز است تا در ایتالیا کار پیدا کنید. پس از ۵ سال کار در کشور ایتالیا، شما صلاحیت اخذ اقامت دائم  و تابعیت این کشور را خواهید داشت و می‌توانید اقامت موقت این کشور را تبدیل به اقامت دائم کنید.

تحصیل در ایتالیا و کار پس از تحصیل

دولت ایتالیا به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید پس از تحصیل در ایتالیا 12 ماه به دنبال کار بگردید. پس از پیدا کردن کار در ایتالیا و ۵ سال زندگی در این کشور می‌توانید تابعیت کشور ایتالیا را دریافت کنید. با دریافت تابعیت، شما می‌توانید از تمامی حقوق شهروندی این کشور استفاده کنید.

حرف آخر

در این مطلب نگاهی به روند تحصیل در ایتالیا انداخته و در این زمینه اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه کردیم. ما در مؤسسه مهاجرتی میرداماد از ابتدا تا انتها در کنار شما هستیم تا بتوانید روند تحصیل در ایتالیا را به‌سرعت طی کنید.

سوالات متداول در مورد تحصیل در ایتالیا

به‌صورت کلی دانشگاه‌های ایتالیا رایگان نیستند. در این بین اما می‌توان با کسب بورسیه، اقدام به تحصیل رایگان در این کشور کرد.

به‌صورت کلی امکان تحصیل در ایتالیا بدون ارائه مدرک معتبر زبان وجود ندارد.

در برخی از دانشگاه‌های ایتالیا تحصیل به زبان انگلیسی انجام می‌شود.

برای انجام این کار شما باید پس از تحصیل در ایتالیا کار پیدا کنید. با گذشت 5 سال از کار، می‌توانید اقامت دائم و شهروندی ایتالیا را دریافت کنید.

برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا باید گذرنامه، نامه پذیرش از دانشگاه ایتالیا، فرم درخواست ویزا، اثبات عدم سوءپیشینه، مدرک زبان ایتالیایی یا انگلیسی، اثبات تمکن مالی برای تأمین هزینه زندگی، اثبات اسکان مناسب در این کشور و بیمه درمانی را به‌عنوان مدرک ارائه دهید

اخبار مرتبط

اسکرول به بالا