071-91009294  | 021-88724227  |

تحصیل در کانادا | راهنمای کامل (شرایط + مدارک + هزینه ها 2023 )

تحصیل در کانادا

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

اگر برای ادامه تحصیل، تحصیل در کانادا را انتخاب کنید، این فرصت را خواهید داشت که با تجارب فرهنگی و طبیعی بسیار متفاوت روبرو شوید. کانادا به یکی از مقاصد محبوب دانشجویان ایرانی برای مهاجرت و ادامه تحصیل تبدیل شده است. کم بودن هزینه زندگی در کشور کانادا نسبت آمریکا و انگلیس، کیفیت مطلوب تحصیلات و زندگی در این کشور از جمله دلایلیست که دانشجویان بین المللی به این کشو علاقه دارند. علاوه بر این پذیرش دانشجویان بین المللی از کشورهای مختلف یکی از اهذاف دولت این کشور است. تنوع دانشجویان بین المللی در اولویت دولت کانادا است. اگر شرایط تحصیل در کانادا را دارید می توانید از طریق موسسه مهاجرتی میرداماد اقدام نمایید. 

تحصیل پزشکی در کانادا

چرا تحصیل در کانادا؟

کانادا کشوری در آمریکای شمالی است که به ‌خاطر زیبایی طبیعی خیره کننده، فرهنگ متنوع و استاندارد بالای زندگی اش شناخته شده است. این کشور با بیش از 38 میلیون نفر جمعیت، دومین کشور بزرگ جهان از نظر مساحت است. کانادا محیط سیاسی باثباتی دارد و به خاطر مردم صمیمی و خوش برخوردش معروف است. این کشور دو زبانه بوده و زبان های رسمی آن انگلیسی و فرانسوی در نظر گرفته می شود. امروزه کانادا بهترین مقصد برای دانشجویان و دانش آموزان بین المللی محسوب شده و تحصیل در کانادا یکی از مهم ترین اهداف برای بسیاری از افراد در نظر گرفته می شود. دانشگاه های کانادا به دلیل استاندارد های عالی علمی و امکانات تحقیقاتی پیشرفته در سطح جهانی شناخته شده اند.

در این مطلب میخوانید

حداقل شرایط تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا هم برای دانشگاه و هم برای مدارس، نیاز به حداقل شرایط دارد که البته این قوانین و شرایط برای ایالت های مختلف در این کشور ممکن است متفاوت باشد. با این حال برخی از دستورالعمل های کلی وجود دارد که دانشجویان و دانش آموزان برای پذیرش در دانشگاه یا دبیرستان باید آن ها را رعایت کنند.برای تحصیل در دبیرستان، دانش آموزان قبل از مهاجرت به کانادا باید تحصیلات ابتدایی خود را در کشور مبدا تکمیل کنند. آن ها همچنین باید به سطح مشخصی از تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسوی که دو زبان رسمی کشور کانادا هستند، رسیده باشند.

به زبان معمولاً از طریق آزمون های استاندارد مانند تافل یا آیلتس برای مهارت انگلیسی و TEF برای مهارت زبان فرانسه ارزیابی می شود که در ادامه نیز درباره آن ها صحبت می کنیم. دانشجویان تحصیلات تکمیلی مانند ارشد و دکترا نیز اگر بخواهند رشته لیسانس خود را ادامه دهند، نیازمند اطلاع از شرایط رشته تحصیلی خود و واحد های گذرانده شده در کانادا هستند. توجه به این نکته ضروری است که هر استان یا منطقه در کانادا سیستم آموزشی و الزامات خاص خود را دارد.

مراحل مهاجرت تحصیلی به کشو کانادا

بعد از آشنایی با حداقل شرایط لازم برای تحصیل کانادا و مزایای تحصیل در کانادا نیاز داریم تا درباره مراحل مهاجرت تحصیلی به این کشور بدانیم. آگاهی از این مراحل بسیار مهم است. زیرا اگر قصد مهاجرت داشته باشید، این مراحل مانند یک راهنما می توانند شما را به جلو برده و برای یک مهاجرت آسان کمک کند؛ بنابراین یک چک لیست در ادامه برای شما آماده می کنیم تا مراحل مهاجرت تحصیلی را در اختیار داشته باشید.

  1. انتخاب یک رشته تحصیلی و موسسه: تحقیق و انتخاب یک برنامه و موسسه آموزشی متناسب با علایق تحصیلی و اهداف شغلی شما. اطمینان حاصل کنید که موسسه توسط مقامات مربوطه در کانادا به رسمیت شناخته شده و معتبر است.
  2. شرایط پذیرش: شرایط آکادمیک و مهارت زبان برای پذیرش در رشته و موسسه مورد نظر خود را باید در نظر داشته باشید. این ممکن است شامل ارسال تاییدیه، توصیه نامه و نمرات آزمون استاندارد برای تحصیل در کانادا باشد.
  3. درخواست ویزای تحصیلی: شما باید یک فرم درخواست ویزای تحصیلی کانادا تکمیل شده، یک پاسپورت معتبر و نامه پذیرش از موسسه کانادایی را در اختیار داشته باشید. هم چنین ممکن است نیاز به ارائه مدرکی مبنی بر تمکن مالی برای حمایت از شهریه و هزینه های زندگی داشته باشید. در تمام مراحل فوق می توانید از یک موسسه مهاجرتی که تخصص برای تحصیل در کانادا را دارد، کمک بگیرید که موسسه میرداماد می تواند بهترین انتخاب باشد. وکلای با تجربه میرداماد می توانند تمامی این مراحل را برای شما تسهیل کرده و به بهترین شکل جلو ببرند.

ویزاهای اخذ شده

مقاطع مختلف تحصیلی در کانادا

برای افرادی که قصد تحصیل در کانادا را دارند، نیاز است تا آگاهی از مقاطع تحصیلی و شرایط آن را داشته باشند. البته این برای افرادی که در این کشور زندگی می کنند و قرار است کودک خود را به مدرسه بفرستند نیز مهم است. به همین دلیل از ابتدا به مقاطع مختلف تحصیل در کانادا می پردازیم و بررسی می کنیم که چه وضعیتی برای آن ها در این کشور وجود دارد.

آموزش ابتدایی

تحصیلات ابتدایی در کانادا برای همه کودکان 6 تا 14 ساله اجباری است و معمولاً در یک دوره 8 ساله تکمیل می شود. سیستم آموزش ابتدایی به گونه ای طراحی شده است که مهارت های اساسی مورد نیاز برای آموزش بیشتر و یادگیری مادام العمر را در اختیار دانش آموزان قرار دهد. برنامه درسی بر زبان انگلیسی یا فرانسه، ریاضیات، علوم، مطالعات اجتماعی، تربیت بدنی و هنر متمرکز است.

آموزش متوسطه

یکی دیگر از مقاطع تحصیل در کانادا آموزش متوسطه است. آموزش متوسطه در کانادا برای دانش آموزان 14 تا 18 ساله وجود دارد و معمولاً 4 سال زمان می برد. تحصیلات متوسطه اجباری نیست، اما اکثریت قریب به اتفاق دانش آموزان کانادایی این مقطع تحصیلی را هم می گذرانند. برنامه درسی در این سطح نسبت به دوره ابتدایی پیشرفته تر بوده و شامل دوره هایی در موضوعات مختلف مانند ریاضیات، علوم، مطالعات اجتماعی و هنر است. علاوه بر این اغلب به دانش آموزان این فرصت داده می شود تا دروس انتخابی مورد علاقه خود مانند موسیقی، تئاتر یا علوم کامپیوتر را هم انتخاب کنند.

تحصیلات پس از متوسطه

تحصیلات پس از متوسطه در کانادا به دو دسته اصلی کالج و دانشگاه تقسیم می شود. اگر برای تحصیل در کانادا کالج را انتخاب کنید، بیشتر بر مهارت های عملی تمرکز می شود و این مقطع بر آماده سازی دانشجویان برای مشاغل خاص مانند پرستاری، مهندسی یا طراحی گرافیک طراحی شده است. برنامه های دانشگاهی معمولاً 4 سال یا بیشتر زمان می برد و منجر به مدرک لیسانس خواهد شد. پس از اتمام لیسانس یا کارشناسی می توان تحصیلات را برای ارشد و دکترا ادامه داد. این مقاطع بیشتر به صورت پژوهشی بوده و پذیرش در آن ها نیز مشکل تر است. البته توجه داشته باشید که ويزاي تحصيلي كانادا نیز برای مقاطع مختلف دانشگاهی متفاوت است.

تحصیل در دانشگاه های کانادا

یکی از محبوب ترین گزینه ها برای تحصیل در کانادا درخواست برای پذیرش در دانشگاه های این کشور است. پیش تر نیز بیان کردیم که دانشگاه های کانادا در بین بهترین های دنیا قرار دارند و به همین دلیل اخذ مدرک از آن ها می تواند بسیار معتبر باشد. هم چنین بعد از تحصیل در دانشگاه های کانادا می توان به راحتی در هر نقطه از دنیا از جمله کانادا در بهترین مشاغل کار کرد. دانشگاه های کانادا طیف وسیعی از برنامه های آکادمیک از جمله دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را ارائه می دهند. هم چنین شما می توانید در رشته های محبوب مانند مهندسی، پزشکی، مدیریت و علوم انسانی درس بخوانید.

همان طور که گفتیم دانشگاه های کانادا به دلیل برنامه ها و فرصت های پژوهشی قوی خود شناخته شده اند. دانشجویان می‌ توانند در پروژه ‌های تحقیقاتی شرکت کنند، با اعضای هیئت علمی بر روی مقالات تحقیقاتی کار کنند، یا علایق پژوهشی خود را دنبال کنند. بسیاری از اساتید کتاب، مقالات پژوهشی و سایر آثار علمی منتشر کرده اند. اعضای هیئت علمی هم چنین به دانشجویان مشاوره و راهنمایی تحصیلی نیز ارائه می دهند. دانشگاه های کانادا دارای امکانات مدرن و مجهزی هستند که منابع لازم برای موفقیت در تحصیل را در اختیار دانشجویان قرار می دهد. هم چنین دانشجویان می توانند از خدمات رفاهی با امکانات بسیار بالا در دانشگاه استفاده کنند. پس تحصیل در کانادا آن هم در دانشگاه های این کشور می تواند بسیار هیجان انگیز باشد.

دوره های کارشناسی در کانادا

دوره های کارشناسی در کانادا بسته به دانشگاه، می تواند سه یا چهار سال طول بکشد. از آنجا که دانشگاه های کانادا توسط دولت های استانی اداره می شوند، می بینید که در نحوه انجام آموزش تفاوت های جزئی وجود خواهد داشت. تحصیل در دوره های کارشناسی در کانادا، به زبان های انگلیسی و فرانسوی امکان پذیر است. دانشگاه های بسیاری در این کشور به ارائه دوره های کارشناسی می پردازند.

دوره های کارشناسی ارشد در کانادا

برنامه های تحصیل در کانادا برای کارشناسی ارشد معمولاً بین یک تا دو سال به طول می انجامد (ممکن است دوره های کارآموزی یا جایگزینی دیگری نیز وجود داشته باشد.) . همراه با سخنرانی ها و آموزش های سنتی، برنامه شما شامل آموزش تعاملی مانند بازدید از سایت، پروژه ها و کارهای گروهی است. اکثر دوره های کارشناسی ارشد همراه با پایان نامه هم هستند. البته بسته به حوزه شما می تواند با یک پروژه مشاوره ای هم جایگزین شود. دوره های کارشناسی در سال تحصیلی عموما در ماه سپتامبر شروع می شوند. اما برخی از دانشگاه ها چندین تاریخ شروع برای دوره های کارشناسی ارشد خود دارند. عموما شرایط سنی برای تحصیل در کانادا در دوره های کارشناسی ارشد موجود نیست.

تحصیل در دوره های دکتری کانادا

شرایط درس خواندن در کانادا برای دوره های دکتری نیز خاص و متفاوت می باشد. بیشتر دوره ها حداقل به سه سال مطالعه تمام وقت و تحقیق نیاز دارند، اما برخی از دانشجویان مدت زمان بیشتری را می خوانند و حداکثر ثبت نام معمول آن ها شش سال است. دوره ها اغلب بر مهارت های کلیدی مانند تکنیک های تحقیق عملی و اصول روش شناختی یا آموزش های اضافی مفید در زمینه هایی مانند آموزش، ارائه یا انتشار تمرکز دارند.

برخی از برنامه های دکترا همچنین دوره های کارآموزی و جایگزینی حرفه ای را ترتیب می دهند. تحصیل دکتری در این کشور عموما به زبان انگلیسی است. مگر در برخی از استان ها که تحصیلات به زبان فرانسه می باشد. دانشجویان در این دوران برای کسب خرج تحصیل در کانادا، می توانند مشغول به کار در این کشور شوند. البته امکان اخذ بورسیه های تحصیلی نیز فراهم می باشد.

تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم

بسیاری از افراد تصور می کنند که امکان تحصیل در کانادا با مدرک دیپلمی که در مدارس ایران دریافت کرده اند امکان پذیر نیست. با این حال شرایط تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم هم وجود دارد و افراد می توانند آن را نیز در برنامه مهاجرت خود داشته باشند.

هم چنین ما به یک وکیل یا موسسه مهاجرتی نیاز داریم تا در این کار تخصص داشته و موسسه ای مناسب را پیدا کند. در این زمینه نیز موسسه خدمات مهاجرتی میرداماد می تواند بهترین راهنمایی ها را انجام داده و دانشگاه های مناسب را پیدا کند. گرفتن ویزای تحصیلی کانادا هم در این شرایط ممکن است زمان بر باشد که موسسه میرداماد در این زمینه هم می تواند به شما کمک کند.

شرایط تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم

همان طور که در بالا بیان کردیم، تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم هم امکان پذیر است و اگر از یک موسسه مهاجرتی خوب کمک بگیریم، می توانیم در دانشگاه ها یا کالج های خوب در این کشور درس بخوانیم. اما نیاز است تا شرایط برای تحصیل از دیپلم را داشته باشیم. به عنوان مثال دانش آموزان باید ریز نمرات یا مدرک تحصیلی قبلی خود را برای نشان دادن پیشینه تحصیلی خود ارائه دهند.

این مدارک باید توسط یک سرویس ارزیابی مدرک معتبر تحلیل شوند تا مشخص شود که چگونه با استاندارد های دانشگاهی کانادا قابل مقایسه هستند. هم چنین باید مدارک و زبان و در بعضی از رشته ها توصیه نامه نیز ارائه شود. گاهی اوقات نیاز است تا هدف تحصیلی هم برای مهاجرت و ادامه تحصیل از طریق دیپلم مشخص باشد. به همین دلیل باید برای این نوع از مهاجرت تحصیلی هم شرایط و الزامات خاص را ارائه داد.

تحصیل در کالج های کانادا

کالج های کانادا نیز شرایط تحصیل در کانادا برای دانش آموزان بین المللی را فراهم کرده است. اگر تحصیل در این کشور را از کالج آغاز کنید، راحت تر می توانید وارد دانشگاه شده و بهتر با شرایط تحصیلات تکمیلی خود را وقف خواهید داد. به همین دلیل بسیاری از افراد تصمیم می گیرند تا تحصیل از کالج را آغاز کنند. برای کالج همان طور که پیش تر بیان کردیم، نیاز است تا مدرک زبان داشته و برای بعضی از موسسات پیشینه معدل را نیز رعایت کنیم. هم چنین ویزای تحصیل کانادا نیز باید برای کالج ها در نظر گرفته شود. کالج های کانادا به دانش آموزان آموزش با کیفیتی ارائه می دهند که آن ها را برای مشاغل در طیف گسترده ای از زمینه ها و ورود به بهترین دانشگاه های کانادا آماده می کنند.

شرایط تحصیل در کالج های کانادا برای کمک به موفقیت دانش آموزان از لحاظ تحصیلی و حرفه ای طراحی شده است و شامل طیف وسیعی از ویژگی هایی است که تمامی دانش آموزان در رشته های تحصیلی متفاوت به آن ها نیاز دارند. برخی از محبوب ترین رشته ها در کالج های کانادا شامل مدیریت کسب و کار، مهندسی، علوم بهداشتی و فناوری اطلاعات است. استادان کالج های کانادایی در زمینه های تخصص خود بسیار ماهر و با تجربه هستند و برای کمک به موفقیت دانش آموزان تلاش می کنند. بسیاری از مربیان تجربه عملی در زمینه های خود را دارند که می تواند بینش و دانش ارزشمندی را در مورد مشاغل انتخابی خود به دانش آموزان ارائه دهند.

تحصیل در مدارس کانادا

تحصیل در کانادا در مدارس این کشور نیز امکان پذیر است. در بالا شرایط مدارس ابتدایی و متوسطه را بیان کردیم و دانستیم که هر مقطع تحصیلی چند سال زمان می برد و شامل چه برنامه هایی خواهد شد. برای تحصیل در کانادا و در مدارس این کشور هم نیاز به ویزای تحصیل کانادا وجود دارد. در این جا قصد داریم بیان کنیم که با تحصیل در مدارس کانادا چه چیزهایی در انتظار شما است. مدارس کانادا به دلیل ارائه آموزش با کیفیت بالا و ارائه یک محیط یادگیری مثبت و پرورش دهنده برای دانش آموزان شناخته شده اند. شرایط تحصیل در مدارس کانادا عالی است و دانش آموزان به طیف وسیعی از منابع و امکانات برای حمایت از یادگیری خود دسترسی دارند.

محیط کلاس درس

محیط کلاس درس در مدارس کانادا برای یادگیری مناسب است و معلمان برای ارائه یک تجربه یادگیری مثبت و جذاب برای دانش آموزان آموزش دیده اند. اندازه کلاس ها معمولاً کوچک است، به طور متوسط 20 دانش آموز در هر کلاس وجود دارند که به معلمان اجازه می دهد تا به هر دانش آموز توجه فردی داشته باشند.

 

افزایش تجربه یادگیری

فن آوری

این باعث می شود تا تحصیل در کانادا برای دانش آموزان پیشرفته باشد. بسیاری از کلاس‌های درس دارای تخته‌های سفید تعاملی، لپ‌تاپ، تبلت و سایر دستگاه‌ ها هستند که به دانش‌ آموزان اجازه می‌دهد تا با ابزارهای آموزشی دیجیتال درگیر شوند. علاوه بر این مدارس دسترسی به منابع آنلاین مانند پایگاه ‌های اطلاعاتی، مجلات و کتاب ‌های الکترونیکی را فراهم می ‌کنند.

فعالیت های فوق برنامه

مدارس کانادا انواع مختلفی از فعالیت های فوق برنامه را ارائه می دهند که به دانش آموزان اجازه می دهد علایق خود را کشف کنند و مهارت های جدیدی را توسعه دهند. این فعالیت ها می تواند شامل تیم های ورزشی، برنامه های موسیقی، سالن های تئاتر و نمایش و پروژه های خدمات اجتماعی باشد. این فعالیت ها به دانش آموزان مسئولیت اجتماعی می دهد و می تواند به آن ها در توسعه مهارت های رهبری، کار گروهی و ارتباط با مردم کمک کند.

معرفی مدارس کانادا

بعد از اینکه درباره شرایط تحصیل در کانادا برای مدارس به صورت کلی دانستیم، نیاز است تا درباره انواع مدارس موجود در کانادا و شرایط تحصیل در آن ها بدانیم. انواع شرایط تحصیلی کانادا برای مدارس مختلف مانند دولتی، خصوصی یا شبانه روزی متفاوت است. به همین دلیل در زیر به هر کدام از این مدارس به صورت تفکیک شده می پردازیم تا اطلاعات شما را در این زمینه کامل کنیم.

مدارس دولتی کانادا

برای تحصیل در مدارس دولتی کانادا، عموماً دانش آموزان باید شرایط خاصی را داشته باشند. این شرایط بسته به مدرسه و سطح تحصیلی خاص می تواند متفاوت باشد، اما برخی از الزامات کلی وجود دارد که برای اکثر مدارس دولتی در کانادا اعمال می شود.

دانش آموزان برای ثبت نام در مدارس دولتی باید وضعیت قانونی در کانادا داشته باشند. به این معنی که باید شهروند کانادایی بوده، اقامت دائم داشته باشند یا ویزای تحصیلی این کشور را به صورت قانونی دریافت کرده باشند. برخی از مدارس ممکن است قبل از اجازه ثبت نام، به مدرکی مبنی بر اقامت یا وضعیت مهاجرت نیاز داشته باشند. بسته به زبان آموزشی در مدرسه، دانش آموزان باید به زبان انگلیسی یا فرانسوی مسلط باشند.

مدارس خصوصی کانادا

برای اقامت تحصیلی کانادا می توانید مدارس خصوصی این کشور را هم انتخاب کنید. این مراکز مانند مدارس غیر انتفاعی در ایران اداره می شوند. برای این مدارس هم نیاز به ويزاي تحصيلي كانادا دارید. مدارس خصوصی طیف وسیعی از برنامه های آموزشی از جمله مونته سوری، مدرک بین المللی و مدل های آموزشی جایگزین را ارائه می دهند.

شرایط مدارس خصوصی در کانادا بسته به مدرسه می تواند بسیار متفاوت باشد، اما برخی از ویژگی های کلی وجود دارد که برای اکثر مدارس خصوصی اعمال می شود. مدارس خصوصی شهریه دریافت می کنند که بسته به مدرسه و سطح تحصیلات می تواند بسیار متفاوت باشد.

هزینه تحصیل در کانادا

مدارس خصوصی اغلب شرایط پذیرش انتخابی بیشتری نسبت به مدارس دولتی دارند. مدارس خصوصی اغلب شرایط پذیرش انتخابی بیشتری نسبت به مدارس دولتی دارند. ممکن است دانش‌ آموزان ملزم به قبولی در آزمون ورودی، ارائه منابع، ارائه سوابق تحصیلی و شرکت در مصاحبه شوند.

مدرسه سنت جورج در ونکوور، بریتیش کلمبیا  یک مدرسه خصوصی است که یک برنامه کارشناسی بین المللی و تمرکز بر آموزش در فضای باز ارائه می دهد. پس برای تحصیل در کانادا و مدارس خصوصی این کشور به تمکن مالی بالاتری احتیاج داریم.

مدارس شبانه‌ روزی کانادا

می توان پذیرش تحصیلی کانادا را برای مدارس شبانه روزی هم دریافت کرد. مدارس شبانه روزی در کانادا به دانش آموزان فرصتی برای زندگی و تحصیل در محیطی ساختار یافته که برای ارتقای موفقیت تحصیلی، رشد شخصی و استقلال طراحی شده است را ارائه می دهند.

مدارس شبانه روزی نظارت و پشتیبانی 24 ساعته را در نظر می گیرند. مدارس شبانه روزی برای دانش آموزان محیطی امن و حمایتی فراهم می کنند که در آن بتوانند با همسالان خود زندگی، مطالعه و معاشرت کنند. دانش آموزان معمولاً در خوابگاه ها یا اقامتگاه ها زندگی می کنند و یک اتاق یا سوئیت با یک یا چند هم اتاقی به آن ها اختصاص داده می شود.

مدارس شبانه روزی قوانین و مقررات سختگیرانه ای دارند که انتظار می رود دانش آموزان از آن ها پیروی کنند. این قوانین به حفظ یک محیط امن و محترمانه و ترویج رفتار مسئولانه کمک می کند. مدرسه دریاچه شاونیگان در دریاچه شاونیگان، بریتیش کلمبیا کانادا یک مدرسه شبانه روزی با آموزش مشترک است که انواع برنامه های تحصیلی را ارائه داده و بیشتر روی تربیت بدنی تمرکز دارد.

تحصیل پزشکی در کشور کانادا

تحصیل در کانادا در رشته پزشکی از بهترین موقعیت هایی است که گیر هر کسی نمی آید و اکثر دانشجویان بین المللی آرزوی تحصیل پزشکی در دانشگاه های کانادا را دارند. این رشته در کانادا مانند بسیاری از کشور های دیگر، دارای بازار کار مناسبی است و افراد پس از اتمام تحصیل پزشکی در کانادا می توانند مشغول به کار شوند، همچنین پزشکان در این کشور از مقام اجتماعی بالایی برخوردار هستند. تحصیل رایگان در کانادا امکان پذیر نمی باشد و دانشجویان باید حین تحصیل شهریه بپردازند. اما می توانند از راه های مختلفی همچون کار کردن حین تحصیل و یا دریافت بورسیه های مختلف از دانشگاه، هزینه های تحصیل خود را کاهش دهند.

تحصیل در کانادا در رشته پزشکی معمولا 7 تا 9 سال طول می کشد و بسته به دانشگاه و تخصصی که متقاضی در آن تحصیل می کند این بازه زمانی متغیر است. تحصیل پزشکی در کانادا در مقطع کارشناسی پزشکی 3 تا 4 سال زمان می برد که در این مقطع رشته های علوم پایه تدریس می شود که عبارتند از: بیولوژی، فیزیک، شیمی عمومی و شیمی عالی. دروس نام برده باید به صورت آزمایشگاهی گذرانده شوند. بعد از طی کردن دوره های علوم پایه، دانشجویان می توانند در شاخه های متنوع جراح عمومی، مغز و اعصاب، متخصص بیهوشی، پوست و … تحصیل نمایند.

تحصیل دندان پزشکی در کانادا

رشته دندانپزشکی کانادا یکی از محبوب ترین رشته های تحصیلی بین دانشجویان بین المللی محسوب می شود. دانشگاه های کانادا به خاطر داشتن سطح علمی بالا، در ارائه این رشته نیز بسیار قوی عمل کرده اند. یکی از شرایط تحصیل در کانادا در رشته دندانپزشکی این است که متقاضیان باید ابتدا مدرک کارشناسی در یکی از رشته های علوم پایه مانند ریاضی، شیمی، فیزیک، زیست شناسی و … داشته باشند. پس از اخذ مدرک لیسانس در یکی از رشته های علوم پایه، افراد می توانند در آزمون های ورودی دانشگاه ها شرکت کنند .

دانشجویان پس از قبولی در این آزمون ها می توانند وارد دانشگاه های دندان پزشکی در کانادا شوند. مدت زمان تحصیل در کانادا  در رشته دندان پزشکی  6 سال می باشد که 4 سال اول این دوره مسائل تئوری تدریس می شود و 2 سال بعدی آموزش ها به صورت عملی خواهد بود.

دانشجویان برای ورود به دانشگاه های دندانپزشکی کانادا، لازم است تا در آزمونی به نام آزمون DAT (Dental Aptitude Test Program) شرکت کنند. این آزمون به دو زبان انگلیسی و فرانسوی برگزار می شود که به چهار بخش تقسیم می شود:

  • آزمون علوم طبیعی
  • آزمون مهارت دستی
  • تست درک مطلب (مختص آزمون های به زبان انگلیسی)
  • تست توانایی ادراکی

تحصیل در دانشگاه های پزشکی کشور کانادا

دانشگاه های پزشکی کانادا به دلیل پایین بودن هزینه های تحصیل و بالا بودن کیفیت سیستم آموزشی به مقصدی محبوب برای دانشجویان بین المللی تبدیل شده اند. یکی از شرایط تحصیل در کانادا، پذیرش در آزمون MCAT می باشد. این آزمون یک تست استاندارد برای متقاضیان رشته پزشکی در کانادا، استرالیا و آمریکا می باشد که مواردی از جمله تفکر انتقادی، دانش مفاهیم طبیعی، علوم اجتماعی و رفتاری افراد را ارزیابی می کند. آزمون MCAT توسط سازمان AAMC یا انجمن کالج های پزشکی آمریکا برگزار می گردد. در ادامه به معرفی دانشگاه های پزشکی کانادا می پردازیم:

دانشگاه مک گیلدانشگاه کلگریدانشگاه مونترالدانشگاه تورنتودانشگاه مموریال
دانشگاه بریتیش کلمبیادانشگاه مانیتوبادانشگاه آلبرتادانشگاه دالهاوزیدانشگاه اتاوا
دانشگاه ساسکاچواندانشگاه لیک هددانشگاه مک مستردانشگاه کوئیندانشگاه شربروک
دانشگاه لاوالدانشگاه وسترن

رشته دندانپزشکی از محبوب ترین رشته ها در دانشگاه های کانادا می باشد

تحصیل داروسازی در کشور کانادا

رشته داروسازی یکی از پول ساز ترین رشته ها در کانادا می باشد و علاقمندان زیادی نیز دارد. تحصیل داروسازی در کانادا نیاز به آزمون خاصی ندارد، فقط باید قبل از شروع به تحصیل در این رشته در یکی از رشته های علوم پایه دوره کارشناسی را حداقل به مدت دو سال بگذرانید. این رشته ها عبارتند از: فیزیولوژی، بیولوژی، شیمی و … .یعنی بعد از اتمام دوره دبیرستان باید در یکی از رشته های نام برده لیسانس بگیرید و سپس وارد رشته داروسازی شوید. دوره کارشناسی سه تا چهار سال زمان می برد، اما اگر دانشجو درس های پیش نیاز را با نمره مورد قبولی پاس کند، همان طور که در بالا گفتیم می تواند پس از دو سال تحصیل در این مقطع، در رشته داروسازی یکی از دانشگاه های کانادا تحصیل نماید. دوره تحصیل داروسازی در دانشگاه چهار سال است که بعد از اتمام تحصیلات، یک دوره یک ساله برای کار آموزی وجود دارد که متقاضی باید آن را بگذراند. پس از طی کردن دوره کار آموزی دانشجو مجوز خود را اخذ می کند و می تواند به عنوان یک داروساز مشغول به کار شود. از شرایط تحصیل در کانادا در رشته داروسازی، ارائه مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی می باشد.

نحوه اپلای دانشگاه های کانادا

کشور کانادا با داشتن دانشگاه های سطح یک و کیفیت آموزش بالا، هر ساله دانشجویان زیادی را از سراسر جهان به خود جذب می کند. با تحصیل در دانشگاه های کانادا افراد می توانند وارد بازار کار شوند و در شرایط مناسب کاری این کشور، مشغول به کار شوند. در این قسمت از مقاله به نحوه گرفتن پذیرش از دانشگاه های کانادا می پردازیم. نحوه اپلای کردن دانشگاه های کانادا بنا به نوع دانشگاه، نوع رشته و مقطع تحصیلی متفاوت خواهد بود. برخی از شرایط لازم برای پذیرش دانشگاه های کانادا که احتمال پذیرش افراد را بیشتر می کند به ترتیب زیر می باشد:

  • داشتن تمکن مالی
  • عدم وجود وقفه تحصیلی
  • داشتن معدل بالا
  • داشتن رزومه تحصیلی قوی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • انگیزه نامه
  • گذراندن آزمون های GRE و GMAT و ارائه مدرک آن ها

برای اپلای کردن از دانشگاه های کانادا باید مراحل زیر را انجام دهید:

انجام تحقیقات لازم

مهاجرت به کشور دیگر برای تحصیل، یک تصمیم مهم است که افراد باید در گرفتن آن دقت کافی داشته باشند و همه جوانب آن را ارزیابی کنند. بنابراین متقاضیان برای پذیرش در یکی از دانشگاه های کانادا، باید ابتدا تحقیقاتی راجع به این دانشگاه ها انجام دهند و این موسسات آموزشی را بشناسند. امکانات دانشگاه، برنامه تحصیلی رشته مورد نظر و امکان کار بعد از تحصیل از جمله مواردی هستند که باید قبل از گرفتن پذیرش توسط متقاضی ارزیابی شوند.

زبان تحصیل در دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی کانادا انگلیسی و فرانسوی می باشد

 اخذ مدرک زبان

از شرایط مهم پذیرش دانشگاه های کانادا، ارائه مدرک زبان می باشد. زبان تحصیل در دانشگاه های کانادا، انگلیسی و فرانسه می باشد. افراد باید مدرک زبان با حداقل نمره را به دانشگاه ارائه دهند.

ارسال نامه درخواست پذیرش برای دانشگاه

پذیرش دانشگاه های کانادا به صورت آنلاین انجام می شود و افراد باید فرم درخواست پذیرش را به دقت پر کرده و به همراه مدارک مورد نیاز برای دانشگاه ارسال نمایند.

منتظر شدن برای آمدن نامه پذیرش دانشگاه

بعد از ارسال مدارک متقاضیان باید منتظر بمانند تا دانشگاه برای آن ها نامه پذیرش ارسال کند؛ معمولا نامه پذیرش دانشگاه های کانادا تا پایان بهار صادر می شود. این نامه به همراه تائید پذیرش برای ویزای تحصیلی و دیگر اطلاعات مورد نیاز برای تحصیل در خارج، برای متقاضی ارسال می شود.

دریافت ویزای تحصیلی

بعد از این که دانشگاه نامه پذیرش را برای شما ارسال کرد، باید نسبت به اخذ ویزای تحصیلی اقدام کنید. مدت زمان لازم برای رسیدگی به ویزای شما 90 روز خواهد بود و این فرایند هر چقدر متقاضی زود تر اقدام به دریافت ویزا نماید، کم تر خواهد شد. یکی از الزامات مهم برای گرفتن ویزای تحصیلی، اثبات تمکن مالی ویزای تحصیلی کانادا فرد به سفارت این کشور می باشد. بر این اساس متقاضی باید صورت حساب بانکی خود را به سفارت ارائه دهد و ثابت کند که در طول تحصیل توانایی لازم برای تامین هزینه های زندگی و تحصیل در کشور کانادا را خواهد داشت و تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا را دارا می باشد.

بهترین رشته های تحصیلی در کشور کانادا

دانشجویان بین المللی ای که برای تحصیل به کانادا می روند، به دنبال تحصیل در رشته هایی هستند که بازار کار مناسبی داشته باشد و بتواند آینده شغلی آن ها را تضمین کند. بنابراین لازم است که قبل از شروع تحصیل، بهترین رشته ها برای تحصیل در این کشور را بشناسید. در اینجا قصد داریم بهترین رشته ها را برای تحصیل در کانادا به شما معرفی کنیم:

  • علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات
  • مدیریت امور مالی
  • پزشکی
  • پرستاری
  • داروسازی
  • مهندسی
  • زمین شناسی
  • علوم کشاورزی
  • روزنامه نگاری
  • حقوق
  • علوم انسانی
  • MBA

علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات

مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات از بهترین رشته های تحصیلی در کانادا می باشد و افراد پس از اتمام تحصیلات در شاخه های مختلفی همچون طراحی وب، طراحی سیستم های کامپیوتر، برنامه نویسی و امنیت  شبکه با درآمد بالا مشغول به کار شوند.

مدیریت امور مالی

از آن جایی که کانادا اقتصادی قوی دارد تحصیل در رشته هایی همانند مدیریت امور مالی که ارتباط مستقیمی با اقتصاد دارد، می تواند مفید باشد. پس از فارغ التحصیلی در این رشته دانشجویان می توانند در مشاغلی همچون حسابداری، بیمه، مدیریت دارایی و … فعالیت نمایند.

پرستاری

با توجه به اینکه جمعیت کانادا رو به پیری می رود، نیاز به پزشکان و پرستاران بیش از پیش در این کشور احساس می شود. به همین خاطر رشته پرستاری دارای درآمد بالا و جایگاه مناسبی خواهد بود. فارغ التحصیلان این رشته لنگ کار نخواهند بود و فرصت های شغلی بسیاری در اختیار آنان می باشد.

هزینه تحصیل در کانادا

یکی از مهم ترین موارد که باید برای تحصیل در کانادا به آن توجه کرد، هزینه ها است. به همین خاطر در این قسمت هزینه تحصیلی در کانادا در سال 2023 را در یک جدول برای شما ارائه می دهیم تا با آن ها آشنا شوید. لطفا توجه داشته باشید که این هزینه ها تخمین زده شده اند و ممکن است بسته به موسسه و برنامه تحصیلی متفاوت باشد.

هزینه تخمینی بر اساس دلار کانادانوع هزینه
$17,000 – $35,000شهریه دانشگاه ها
$10,000 – $20,000اسکان و غذا
$1,500 – $3,000کتاب و لوازم زندگی
$1,500 – $2,500حمل و نقل
$2,000 – $4,000هزینه های متفرقه

نحوه پرداخت شهریه دانشگاه‌ های کانادا

شاید یکی از دغدغه ها برای دانشجویان بین المللی، نحوه پرداخت شهریه برای دانشگاه ها باشد. ممکن است حساب بانکی در این کشور نداشته باشید و به تازگی تحصیل در کانادا را آغاز کرده اید. به همین دلیل در این قسمت یک چک لیست راهنما برای انواع نحوه پرداخت شهریه آماده کرده ایم:

  • بسیاری از دانشگاه های کانادا به دانشجویان اجازه می دهند شهریه خود را به صورت آنلاین از طریق پورتال دانشجویی خود یا وب سایت دانشگاه پرداخت کنند. این یک گزینه مناسب برای دانشجویان بین المللی است که ممکن است به حساب های بانکی کانادا دسترسی نداشته باشند.
  • دانشجویان هم چنین می توانند مستقیما از حساب بانکی خود به حساب بانکی دانشگاه واریز کنند. این روش ممکن است بیشتر از پرداخت آنلاین طول بکشد.
  • برخی از دانشگاه ها طرح های پرداختی را ارائه می دهند که به دانشجویان امکان می دهد شهریه خود را در طول سال تحصیلی به صورت اقساطی پرداخت کنند. این برای دانشجویانی که توان پرداخت شهریه به صورت یک جا را ندارند ممکن است مناسب باشد.

تحصیل رایگان در کانادا

تحصیل در کانادا به عنوان یک حق اساسی در نظر گرفته می شود و برای همه شهروندان کانادایی و مقیم دائم از مقطع ابتدایی تا دبیرستان و در برخی موارد حتی تا تحصیلات پس از متوسطه وجود دارد. این بدان معناست که آموزش عمومی، از مهدکودک تا کلاس دوازدهم، برای همه دانش آموزان در کانادا رایگان است. البته اگر از خدمات دولتی استفاده شود.

در حالی که تحصیلات پس از متوسطه یعنی دانشگاه در کانادا کاملا رایگان نیست، دولت تعدادی برنامه از جمله کمک های مالی، وام ها و بورسیه ها را برای دانشجویانی که نیاز به کمک مالی داشته و واجد شرایط هستند، ارائه می دهد. در ادامه بیشتر درباره این بورسیه ها صحبت می کنیم.

بورسیه تحصیلی در کانادا

همان طور که در بالا بیان کردیم، برای هزینه تحصیل در کانادا می توانیم از بورسیه تحصیلی استفاده کنیم. بورسیه ها نوعی کمک مالی هستند که دانشجویان می توانند برای کمک به پرداخت هزینه تحصیل خود در کانادا دریافت کنند.

آن ها معمولا بر اساس پیشرفت تحصیلی اعطا می شوند. برای واجد شرایط بودن برای بورسیه تحصیلی در کانادا، دانشجویان باید شهروند یا مقیم دائم کانادا باشند. البته افرادی که ویزای تحصیلی کانادا را دریافت کرده اند نیز می توانند بورسیه شوند.

هزینه بیمه خدمات درمانی دانشجویان در کانادا

هزینه بیمه درمانی برای دانشجویان بین المللی در کانادا می تواند به عوامل مختلفی از جمله استان محل سکونت، سن دانشجو، سطح پوشش مورد نیاز، انتخاب ارائه دهنده بیمه، مدت پوشش مورد نیاز و شرایط پزشکی قبلی بستگی داشته باشد.

استان های مختلف ممکن است سیستم ها و مقررات مراقبت های بهداشتی متفاوتی داشته باشند، در حالی که برخی از ارائه دهندگان بیمه ممکن است پوشش اولیه یا جامع را با نرخ های متفاوت ارائه دهند. البته می توان گفت که این هزینه ها ممکن است بین 600 تا 900 دلار متفاوت باشند. پس اگر قصد تحصیل در کانادا را دارید، باید مقایسه طرح های مختلف برای یافتن بهترین پوشش برای نیازهای خود را انجام دهید.

هزینه مهاجرت تحصیلی به کشور کانادا

برای مهاجرت تحصیلی به این کشور، هزینه ها برای افراد ممکن است متفاوت باشد. تحصیل در کانادا می تواند در شهرها و ایالت های مختلف انجام شود که هر کدام قوانین مخصوص به خود را دارند. هم چنین هزینه موسسات و دانشگاه های نیز با یکدیگر متفاوت هستند. پس برای اطلاع از هزینه ها ابتدا موسسه و شهر محل سکونت را انتخاب کنید. با این حال مواردی مانند هزینه ویزا برای همه افراد یکسان است. به همین خاطر جدولی را در زیر آماده کرده ایم که هزینه های کلی را به صورت تخمینی نشان می دهد.

مقدار تخمین زده شده بر اساس دلار کانادانوع هزینه ها
$150هزینه درخواست ویزا تحصیلی
$85هزینه بایومتریک
$2,000 – $5,000وکیل مهاجرت (در صورت نیاز)
1000 تا 2000 دلار (یک طرفه)بلیط هواپیما

هزینه زندگی در کانادا

برای تحصیل در کانادا نیاز است تا از هزینه های زندگی نیز آگاهی داشته باشید. البته این هزینه مانند مواردی که در بالا به آن ها اشاره کردیم، ممکن است بر اساس شهر و ایالت انتخاب شده متفاوت باشند. به همین خاطر در این قسمت نیز یک جدول بر اساس هزینه های کلی در این کشور ارائه می دهیم تا با آن ها آشنا شوید.

هزینه ماهانه بر اساس دلار کاناداهزینه ها
$1,200 – $2,000اجاره (آپارتمان 1 خوابه)
$200 – $300خدمات شهری (برق، گاز، آب، اینترنت)
$300 – $500مواد غذایی
$300 – $500بیرون غذا خوردن
$100 – $150حمل و نقل (عمومی)
$50 – $100مراقبت شخصی (لوازم بهداشتی و غیره)
$100 – $200سرگرمی
$2,250 – $3,750مجموع

مدارک مورد نیاز برای پذیرش تحصیلی

برای پذیرش تحصیلی در کانادا، دانشجویان بین المللی باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  • گذرنامه معتبر
  • فرم درخواست تکمیل شده برای دانشگاه
  • ریز نمرات و دیپلم از موسسات قبلی
  • گواهی سلامت جسمی و روانی در صورت نیاز
  • نتایج آزمون مهارت زبان انگلیسی (مانند آیلتس یا تافل) در صورت وجود
  • هر مدرک دیگری که برای موسسه یا رشته تحصیلی خاص مورد نیاز است.

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در کانادا

همان طور که پیش تر بیان کردیم یکی از شرایط تحصیل در کانادا داشتن مدرک زبان است. دانشجویان بین المللی باید مهارت خود را در زبان انگلیسی یا فرانسوی که زبان های رسمی کانادا هستند، نشان دهند. البته این برای دانش آموزان که قرار است در مدرسه تحصیل کنند نیز صدق می کند.

افراد می‌ توانند با شرکت در یک آزمون استاندارد زبان مانند سیستم آزمون بین ‌المللی زبان انگلیسی (IELTS) یا TOEFL برای انگلیسی، یا Test de Connaissance du Français (TCF) برای زبان فرانسه، مدرک زبان مورد نیاز را ارائه دهند. برای تحصیل در کانادا حداقل نمره لازم برای پذیرش در یک موسسه آموزشی بسته به موسسه و رشته تحصیلی متفاوت است.  در حالی که حداقل برای فرانسه B2 یا C1 در TCF است.

نمره زبان آیلتس
نمره زبان آیلتس

تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان 

در حالی که داشتن مدرک زبان برای دانشجویان بین المللی برای تحصیل در کانادا بسیار توصیه می شود و اغلب مورد نیاز است، اما امکان تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان هم وجود دارد. برخی از دانشگاه ‌ها و کالج ‌های کانادا دوره‌ های زبانی را برای دانشجویان بین‌ المللی ارائه می‌ کنند که می‌ تواند به آن ها کمک کند قبل از شروع برنامه تحصیلی، مهارت‌ های زبانی خود را بهبود بخشند.

تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان در مقطع کارشناسی

تحصیل در کانادا و در مقطع کارشناسی همان طور که پیش تر بیان کردیم ممکن است بدون مدرک زبان نیز انجام شود. با این حال شرکت کردن یا نکردن در آزمون زبان به طور مستقیم به دانشگاهی که قرار است از آن پذیرش بگیرید بستگی دارد.

بنابراین باید درباره شرایط دانشگاه ها و نوع ویزای تحصیلی کانادا به خوبی بدانید و اگر قرار است بدون مدرک زبان تحصیلات خود را ادامه دهید، یک موسسه مناسب را انتخاب کنید. در این زمینه موسسه مهاجرتی میرداماد با داشتن تجربه بالا برای پیدا کردن دانشگاه مناسب می تواند به شما کمک کند. پس کار خود را به آن ها بسپارید و با خاطری آسوده دانشگاه خود را انتخاب کنید.

تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد معمولا در کانادا نیاز به مدرک زبان معتبر دارد. این مقطع بخاطر واحدها و دروسی که دارد، نیازمند دانش زبان برای ادامه است. با این حال مانند کارشناسی، بعضی از دانشگاه ها و رشته ها ممکن است یا نیازمند به دانش کم زبان یعنی نمره های پایین آیلتس یا عدم مدرک زبان باشند. به همین دلیل باز هم نیاز به یک متخصص است تا این دانشگاه ها را برای شما پیدا کند.

تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان در مقطع دکتری

تحصیل در کانادا و در مقطع دکتری بدون مدرک زبان تقریبا امکان پذیر نیست. شما برای تحصیل در مقطع دکتری نیاز به نمره بالای آیلتس و معمولا بیشتر از 7 دارید. در این صورت می توانید این دوره با موفقیت به پایان برسانید. با این حال بعضی از موسسات نیاز به نمره کمتر دارند؛ بنابراین پیشنهاد می شود در این زمینه هم از یک فرد کاردان کمک بگیرید تا یک دانشگاه مناسب با نمره زبان قابل قبول شما را پذیرش کند.

شرایط سنی تحصیل در کانادا

شرایط سنی تحصیل در کانادا متفاوت بوده و به مقاطع تحصیلی مختلف بستگی دارد. به همین دلیل در اینجا به صورت تفکیک شده بیان می کنیم که برای هر مقطع تا چه سنی می توانید تحصیل کنید.

  • دبیرستان: دانش آموزان معمولا دبیرستان را در سنین 14 یا 15 سالگی شروع می کنند و در سن 17 یا 18 سالگی به پایان می رسند.
  • کالج: دانش آموزان می توانند بلافاصله پس از پایان دبیرستان یا در هر مقطعی از زندگی بزرگسالی خود وارد برنامه های کالج شوند؛ بنابراین، محدوده سنی برای دانشجویان کالج می تواند بسیار متفاوت باشد.
  • دوره لیسانس: محدوده سنی برای دانشجویان مقطع کارشناسی معمولا 18 تا 22 سال است، اگرچه ممکن است تغییراتی وجود داشته باشد.
  • کارشناسی ارشد: محدوده سنی دانشجویان کارشناسی ارشد معمولا در اواسط 20 سالگی تا اوایل 30 سالگی است، اگرچه بسته به شرایط فردی می تواند متفاوت باشد.
  • دوره دکترا: دوره دکترا از 30 سالگی تا هر سنی که فرد توان درس خواندن داشته باشد.

گپ تحصیلی در کانادا

گپ تحصیلی به بازه زمانی بین اتمام یک مقطع تحصیلی و ثبت نام در سطح آموزشی دیگر اشاره دارد. برای تحصیل در کانادا، داشتن گپ تحصیلی به طور کلی قابل قبول است و غیر معمول نیست. زیرا بسیاری از دانش آموزان قبل از ادامه تحصیل، بین سطوح تحصیلی مرخصی می گیرند تا به کار، مسافرت، یا علایق دیگر بپردازند. با این حال برخی از موسسات آموزشی ممکن است سیاست ‌های خاصی در رابطه با گپ های تحصیلی داشته باشند؛ بنابراین مهم است که در مورد قوانین دانشگاهی که می خواهید در آن درس بخوانید، تحقیق کنید.

کار دانشجویی در دوران تحصیل در کانادا

یکی از شرایط ویزای تحصیل کانادا 20 ساعت کار در طول تحصیل و در زمان تعطیلات تابستانی و زمستانی است. دستمزد توسط کارفرما تعیین می شود و بسته به شغل و موقعیت مکانی متفاوت است. دانشجویان از حقوق کاری مشابه شهروندان کانادایی از جمله حداقل دستمزد، حقوق مرخصی و مقررات ایمنی محل کار برخوردارند. با این حال دانش آموزان باید جایگاه علمی خود را حفظ کنند و در صورت عدم موفقیت در تحصیل نمی توانند کار کنند.

ویزای تحصیلی کانادا

ویزای تحصيلي كانادا مهم ترین مورد برای تحصیل در این کشور است که باید به آن توجه شود. معمولا اگر کارهای مهاجرت تحصیلی خود را به یک موسسه معتبر بسپارید، ممکن است تمامی موارد مربوط به ویزا برای شما توسط وکلا و کارمندان انجام شود. اما باید از انواع مدارک مورد نیاز آگاه بوده و برای مصاحبه در سفارت آماده باشید. در زیر مدارک لازم برای ویزای تحصیلی کانادا را برای شما نام می بریم. بهتر است پوشه ای تحت عنوان مدارک ویزا تهیه کنید و آن ها را به صورت طبقه بندی شده نگهداری کرده و به سفارت ارائه دهید.

مدارک و شرایط لازم برای ویزای تحصیلی کانادا

شرایط ویزای تحصیلی کانادا و مدارک مورد نیاز تقریبا شبیه به مدارک برای پذیرش دانشگاه است. اما باید به صورت کامل ارائه شود تا مشکلی برای صدور ویزا وجود نداشته باشد.

  • گواهی پذیرش در یک موسسه آموزشی تعیین شده (DLI)
  • گذرنامه یا سند مسافرتی معتبر
  • نتایج آزمون مهارت زبان انگلیسی (مانند آیلتس یا تافل) در صورت وجود
  • قصد سفر به کانادا
  • CV (در صورت نیاز)
  • توصیه نامه (در صورت نیاز)
  • داشتن گواهی تمکن مالی
  • قبض پرداخت هزینه ویزای تحصیلی کانادا

تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا

در مجموع هر دانشجو باید نزدیک به 35 هزار دلار تمکن مالی به همراه داشته باشد که بر اساس تصمیم سفارت، به صورت گردش مالی سه دوره حساب بانکی یا پرینت از حساب بانکی مورد قبول واقع می شود.

این تمکن نشان می دهد که دانشجو قادر به پرداخت هزینه های زندگی و تحصیل در کانادا است و سربار دولت نخواهد شد. با این حال ذکر این نکته ضروری است که این مبلغ تنها یک نیاز حداقلی است و بسته به برنامه تحصیلی و دانشگاه، ممکن است مبلغ بیشتری مورد نیاز باشد.

تمکن مالی

ویزای همراه تحصیلی کانادا

اگر یک دانش آموز زیر 18 سال قصد تحصیل در کانادا و گرفتن ویزای تحصیلی کانادا را داشته باشد، والدین وی نیز می توانند به عنوان ویزای همراه درخواست خود را ارائه دهند و همراه فرزند خود به کانادا سفر کنند. البته اگر فرد متقاضی متاهل نیز باشد هم می تواند همسر و فرزندان خود را به عنوان همراه به کانادا ببرد. برای والدین، همسر و فرزندان فردی که در حال تحصیل در کانادا است نیز امکان کار وجود دارد. البته آن ها نیز باید تمکن مالی داشته باشند.

ریجکت ویزای تحصیلی کانادا

ریجکت ویزای تحصیلی کانادا به وضعیتی گفته می شود که درخواست متقاضی برای ویزای تحصیل کانادا توسط دولت کانادا رد خواهد شد. این می تواند به دلایل مختلفی مانند تمکن مالی ناکافی، مدارک ناقص یا نادرست، عدم واجد شرایط بودن، یا نگرانی در درباره ترک نکردن کانادا توسط متقاضی در پایان تحصیلات باشد. در چنین مواردی متقاضی می‌ تواند درخواست تجدید نظر کند تا دوباره درخواست وی بررسی شود.

معدل مورد نیاز برای تحصیل در کانادا

معدل مورد نیاز برای تحصیل در کانادا بسته به موسسه و برنامه تحصیلی متفاوت خواهد بود. به طور کلی معدل های 15 به بالا برای دانشگاه های و موسسات کانادایی قابل پذیرش است. اما برای رشته هایی مانند پزشکی و مهندسی باید معدل بالاتر ارائه شود. هم چنین اگر معدل شما برای تحصیل در کانادا بالا باشد امکان بورسیه شدن بیشتر می شود که یک مزیت است.

تحصیل در کانادا با معدل پایین

تحصیل در کانادا با معدل پایین امکان پذیر است، اما ممکن است گزینه های شما را برای انتخاب موسسات و رشته ها محدود کند. برخی از موسسات ممکن است شرایط پذیرش انعطاف پذیرتری داشته باشند و پذیرش مشروط یا آزمایشی را برای دانشجویان با معدل پایین تر ارائه دهند. علاوه بر این، برخی از رشته ها ممکن است معیارهای پذیرش دیگری مانند تجربه کاری یا آزمون های ورودی داشته باشند که می تواند معدل پایین تر را جبران کند.

دانشگاه های برتر کانادا

برای تحصیل در کانادا نیاز است تا از دانشگاه های برتر در این کشور اطلاع داشته باشید. به همین دلیل در اینجا 5 دانشگاه برتر را به همراه رتبه QS آن ها در سال 2022 را معرفی می کنیم.

  • دانشگاه تورنتو (رتبه: 24) یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی واقع در تورنتو، انتاریو بوده که یکی از قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه های کانادا محسوب می شود.
  • دانشگاه مک گیل (رتبه: 28) یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی واقع در مونترال، کبک که برای رشته های پزشکی مناسب است.
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا (رتبه: 45) یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی واقع در ونکوور، بریتیش کلمبیا که برای رشته های مهندسی در نظر گرفته می شود.
  • دانشگاه آلبرتا (رتبه: 119) یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی واقع در ادمونتون، آلبرتا که برای پژوهش های انرژی و محیط زیست است.
  • دانشگاه واترلو (رتبه: 173) یک دانشگاه دولتی در واترلو، انتاریو که برای علوم کامیپوتر شناخته شده است.

خوابگاه ‌های دانشجویی در کانادا

برای تحصیل در کانادا خوابگاه های دانشجویی یک گزینه اسکان محبوب برای دانشجویان است. برای اینکه بتوانید به یک خوابگاه دسترسی داشته باشید نیاز است تا درخواست رزرو آن را به سرعت ثبت کنید. زیرا معمولا فضا محدود بوده و برای تعدادی از دانشجویان خوابگاه وجود خواهد داشت. فرآیند درخواست ممکن است شامل پر کردن یک فرم آنلاین و ارسال آن همراه با سپرده باشد.

اتاق های خوابگاه اغلب مشترک بوده و با مبلمان اولیه مانند تخت، میز و صندلی مجهز شده اند. هزینه خوابگاه های دانشجویی بسته به موقعیت مکانی، اندازه اتاق و امکانات ارائه شده متفاوت هستند. به طور کلی، خوابگاه های دانشجویی یک گزینه اقامتی مقرون به صرفه و راحت برای دانشجویان در کانادا فراهم می کند.

بهترین شهرهای کانادا برای تحصیل

در این بخش بهترین شهرهای کانادا برای تحصیل را معرفی می کنیم تا با مزایای تحصیل در این شهرها آشنا شده و انتخابی صحیح داشته باشید.

نام شهرمزایا
تورنتوفرهنگ پر جنب و جوش، محل دانشگاه تورنتو و دانشگاه رایرسون، فرصت های شغلی عالی
ونکوورمحیط طبیعی زیبا، آب و هوای معتدل، محل دانشگاه بریتیش کلمبیا و دانشگاه سیمون فریزر
مونترالتاریخ و فرهنگ غنی، محیط دو زبانه، محل دانشگاه مک گیل و دانشگاه مونترال
اوتاوامقر دولت کانادا، فرهنگ متنوع، محل دانشگاه کارلتون و دانشگاه اتاوا

کار پس از تحصیل در کانادا

دانشجویان بین المللی که تحصیل در کانادا را به پایان رسانده اند ممکن است واجد شرایط کار در کانادا از طریق برنامه Post-Graduation Work Permit (PGWP) باشند. فارغ التحصیلان در صورت داشتن شرایط می توانند با این برنامه در کانادا کار خود برای کارفرمایان کانادایی را آغاز کنند. دانشجو باید یک دوره 8 ماهه مربوط به این برنامه را بگذراند و پس از گرفتن نمره قبولی درخواست تبدیل ویزای تحصیلی به کاری را بدهد. البته این ممکن است شرایط دیگر نیز داشته باشد که متخصصان مهاجرت در این مورد می توانند راهنمایی های لازم را ارائه دهند.

مزایا و معایب تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا دارای مزایا و معایبی است که هر فرد قبل از اقدام برای درخواست ویزا و پذیرش باید از آن ها باخبر باشد.

مزایای تحصیل در کشور کانادا

  • سیستم آموزشی با کیفیت بالا با مدارک معتبر بین المللی
  • جامعه متنوع و چند فرهنگی
  • امنیت بالای زندگی برای دانشجویان کشور های خارجی
  • شهریه مقرون به صرفه و استاندارد بالای زندگی
  • شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به کاری

معایب تحصیل در کشور کانادا

  • هزینه های بالای زندگی از جمله اسکان و حمل و نقل
  • فرصت های بورس تحصیلی محدود برای دانشجویان بین المللی
  • آب و هوای چالش برانگیز، به ویژه برای کسانی که عادت به آب و هوای سرد ندارند.
  • فرآیند پیچیده و زمان بر برای گرفتن ویزای تحصیلی و برآورده کردن شرایط مهاجرت به کانادا

اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در کانادا

اخذ اقامت دائم پس از مهاجرت به کانادا برای تحصیل، از طریق برنامه های مختلف مهاجرتی امکان پذیر است. یکی از این برنامه ها، راه اندازی یک استارتاپ است که به دانشجویان بین المللی با تحصیلات و تجربه کاری کانادایی اجازه می دهد برای اقامت دائم بعد از تحصیل درخواست دهند.

هم چنین برنامه های اقامت استانی نیز وجود دارند که دانشجو باید در آن ها نشان دهد که برای اقتصاد کانادا مناسب است و می تواند فعالیتی مفید داشته باشد. هم چنین می توان خود اشتغالی را نیز برای اقامت دائم انجام داد. در نطر داشته باشید که افراد پس از دریافت اقامت دائم، می توانند اقدام به احذ تابعیت کانادا نمایند.

وکیل مهاجرت به کانادا برای تحصیل

همان طور که در مقاله اشاره کردیم، تقریبا در تمامی مراحل آماده شدن برای مهاجرت تحصیلی به کانادا، یک وکیل مهاجرت می تواند بسیار به متقاضی کمک کند. با این حال باید وکیلی حاذق را انتخاب کنیم. موسسه مهاجرتی میرداماد می تواند در تمامی مراحل مهاجرت به کانادا جهت تحصیل در کنار متقاضی باشد و بسیاری از موانع را برطرف کند. وکلای مجرب در این موسسه می توانند بهترین دانشگاه ها و موسسات مناسب با شرایط متقاضی را پیشنهاد داده و نگرانی درباره ریجکت شدن ویزا را نیز با درایت خود برطرف کنند.

سخن آخر

در این مقاله ما به بررسی شرایط تحصیل در کانادا پرداختیم. اگر شرایط درس خواندن در کانادا را داشته باشید لازم است تا در زمنیه اخذ پذیرش تحصیلی کانادا و سپس ویزای تحصیل اقدام کنید. برای تحصیل در کانادا می توانید از طریق موسسه مهاجرتی میرداماد اقدام نمایید.

سوالات متداول در ارتباط با تحصیل در کانادا

بله این کشور دارای دانشگاه های معتبر و دوره های تحصیلی ویژه ای می باشد.

زبان انگلیسی و زبان فرانسوی

این دوره ها در کانادا ۶ ساله هستند.

در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری، فوق دکتری و دوره های مدارس امکان دارد.

برخی از برترین دانشگاه های این کشور عبارتند از: دانشگاه تورنتو، دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه سیمون فرایز، دانشگاه مونترال، دانشگاه کویین و غیره.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در کانادا ۲۲۵۰۰ دلار است.

بله دانشجویان می توانند هم از بورسیه های تحصیلی دولتی و هم خصوصی استفاده کنند.

برخی از این مدارک عبارتند از: مدارک هویتی، پاسپورت، ریزنمرات تحصیلی، مدارک زبان و غیره.

برخی از این مدارک عبارتند از: پاسپورت معتبر، مدارک هویتی،‌دو عدد عکس، گواهی عدم سو پیشینه، گواهی تمکن مالی و غیره.

بله این امکان برای همسر و فزندان همراه با مزایای بسیار موجود می باشد.

بله دانشجویان می توانند برای کار در زمان تحصیل در کانادا اقدام نمایند.

اخبار مرتبط

اسکرول به بالا