071-91009294  | 021-88724227  |

همه چیز درباره تحصیل پزشکی در چک

همه چیز درباره تحصیل پزشکی در چک

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

امروزه جوانان زیادی طرفدار تحصیل پزشکی در کشورهای اروپا آن هم به زبان انگلیسی هستند زیرا مدرک این دانشگاه ها معتبر بوده و فرصت های شغلی و ادامه تحصیل در کشورهای دیگر را فراهم می کند. در این مقاله که به کوشش موسسه میرداماد گردآوری شده به بررسی همه چیز درباره تحصیل پزشکی در چک می پردازد:

  • همه چیز درباره دانشگاه های پزشکی کشور چک
  • همه چیز درباره شرایط تحصیل پزشکی در چک
  • همه چیز درباره هزینه تحصیل پزشکی در جمهوری چک
  • همه چیز درباره بازار کار پزشکان در جمهوری چک

برای کسب اطلاعات دقیق تر با مشاورین مجرب موسسه میرداماد در شعب تهران و شیراز تماس برقرار کنید.

همه چیز درباره دانشگاه های پزشکی کشور چک

کشور جمهوری چک دانشگاه های دارای سطح قابل ملاحظه ای از نظر کیفیت آموزشی دارد که در زیر به معرفی چند دانشگاه پرداخته ایم:

دانشگاه ماساریک

تحصیل در دانشکده پزشکی در دانشگاه ماساریک به معنای ایجاد زمینه ای برای یک حرفه پزشکی موفق در یکی از دانشکده های شناخته شده بین المللی است. مطالعه پزشکی شش سال به طول می انجامد. یکی از ویژگی های بارز MU پردیس دانشگاه است که در سال 2010 ساخته شده است. شما در این مراکز باشکوه و با بهترین شرایط و جدیدترین فناوری ها و زیرساخت های پزشکی تحصیل خواهید کرد. امکانات قابل توجه با چندین جوایز با کیفیت اهدا شده است. آزمون ورودی براساس دروس پایه و به صورت داخلی برگزار می شود.

دانشگاه چارلز(دانشکده پزشکی اول)

دانشکده پزشکی اول با تقریبا 1200 کارمند و 3400 دانشجو نماینده بزرگترین دانشکده پزشکی در جمهوری چک است. این یکی از 17 دانشکده و بخشی جدایی ناپذیر از دانشگاه چارلز چک است که تأسیس آن توسط پادشاه بوهمیا و امپراطور امپراتوری روم مقدس شارل چهارم در سال 1348 انجام شده است. به همین ترتیب، این دانشگاه همچنین قدیمی ترین دانشکده پزشکی در اروپای مرکزی است. دانشجویان بر اساس امتحانات ورودی کتبی و شفاهی پذیرفته شده به زبان انگلیسی که از موضوعات زیر می باشند: زیست شناسی کالج استاندارد ، شیمی و فیزیک یا ریاضی و مصاحبه (فقط کسانی که بخش کتبی را با موفقیت پشت سر می گذارند) به هر دو به زبان انگلیسی و چکی پذیرفته می شوند. نامزدهای موفق باید حداقل 190 امتیاز را از 240 کسب کنند.

دانشگاه چارلز(دانشکده پزشکی دوم)

این دانشکده مستقر در بیمارستان دانشگاه Motol، جایی که تدریس نیز برگزار می شود. موضوعات نظری بیشتر در بخش های نظری و پیش بالینی در Motol (پردیس Plzeňská) تدریس می شود. برخی از آموزش های بالینی در کلینیک ها و بخش های بیمارستان Na Bulovce و بیمارستان دانشگاه نظامی صورت می گیرد. دانشجویان همچنین در سایر بیمارستان ها دارای کارآموزی و آموزش عملی هستند. هدف اصلی این دانشکده ارائه خدمات پزشکی باکیفیت و پیشرفت های دیگر است.
دو گزینه برای آزمون ورودی در این دانشکده وجود دارد:

  • TRACK A (تست SAT)
  • TRACK B (آزمون ورودی داخلی) آزمون کتبی چند گزینه ای در زمینه زیست شناسی، فیزیک، شیمی و منطق که مربوط به برنامه های درسی معمولی دوره متوسطه است.
دانشگاه چارلز(دانشکده پزشکی دوم)
دانشگاه چارلز(دانشکده پزشکی دوم)

دانشگاه چارلز(دانشکده پزشکی سوم)

سومین دانشکده پزشکی، دانشگاه چارلز که تأکید بر تمرکز پزشکی عمومی دارد. پروفسور سیریل هشل، اولین معاون دانشکده بود که پس از انقلاب در سال 1989 در انتخابات آزاد انتخاب شد. مجلس سنا دانشگاهی سپس به همراه شورای علمی تشکیل شد که امروزه بسیاری از اعضای برجسته خارجی را در بر می گیرد. در تمام موسسات خاص، کلینیک ها و سایر مقام های دانشگاه، مسابقات برای همه مقام های پیشرو را کسب می کند. این برنامه درسی پزشکی بازسازی شده است به گونه ای که برنامه مطالعاتی بیانگر جهت گیری کلی دانشکده ادغام منطقه توسعه یافته موضوعات پیشگیرانه باشد. تعداد زیادی از کارمندان بخش های مختلف وزارت بهداشت و آکادمی علوم جمهوری چک مستقیماً در دوره های آموزشی و همچنین تحقیقاتی دانشکده شرکت می کنند.امتحان ورودی این دانشکده به شرح زیر است:

  • دور اول آزمون کتبی از زیست شناسی، شیمی و یا فیزیک یا ریاضیات
  • دور دوم مصاحبه از دانش عمومی، توانایی داوری مستقل، مهارت های ارتباطی

دانشگاه چارلز(دانشکده پزشکی Plzeň)

Medicus Pilsensis (MePi) یک سازمان حرفه ای غیر سیاسی، داوطلبانه، غیرانتفاعی و حرفه ای است که دانشجویان و معلمان و فارغ التحصیلان دانشکده پزشکی پیلسن، دانشگاه چارلز در پراگ را گرد هم می آورد. این سازمان در تاریخ 24 اکتبر 2013 به طور رسمی به ثبت رسیده است.مأموریت اصلی این است که جوانان را از رده های رشته های پزشکی گرد هم آورد تا نیازها و علاقه های آنها را نشان دهند، همکاری دانشجویی را توسعه دهند، از آموزش و حمایت از فعالیت های علمی دانش آموزان پشتیبانی کنند.امتحان ورودی به این صورت است که شامل یک آزمون چند گزینه ای در شیمی، زیست شناسی و فیزیک می باشد.

دانشگاه چارلز (دانشکده پزشکی در Hradec Králové)

دانشکده پزشکی در Hradec Králové قدیمی ترین دانشگاه در Bohemia شرقی است. این موسسه در 13 اکتبر 1945 به عنوان اولین دانشکده های پزشکی بلافاصله پس از جنگ جهانی دوم تاسیس شد و بخشی از دانشگاه چارلز، قدیمی ترین دانشگاه در اروپای مرکزی و شمال آلپ شد. دانشگاه چارلز در سال 1348 توسط چارلز چهارم، پادشاه بوهمیا و امپراتورامپراتوری مقدس روم تأسیس شده است. امتحان ورودی این موسسه برای رشته پزشکی نیز به صورت زیر می باشد:

امتحانات ورود به سال تحصیلی جدید در دانشکده پزشکی Hradec Králové در تاریخ 18 مه (ساعت 9:30 صبح) برگزار می شود. در یک آزمون کتبی (آزمون چند گزینه ای) دانش متقاضی از علوم پایه (زیست شناسی، شیمی و یا فیزیک یا ریاضیات با توجه به اولویت فردی) و یک مصاحبه شفاهی با محوریت شخصیت و انگیزه متقاضی انجام می شود.

همه چیز درباره شرایط تحصیل پزشکی در کشور چک

دانشکده های پزشکی جمهوری چک فرصتی عالی را برای دانشجویانی از سراسر جهان در سر می پرورانند که در حال تحصیل پزشکی در خارج از کشور و پزشک شدن باشند. از تجهیزات پزشکی در جمهوری چک بهترین برنامه های پزشکی در زبان انگلیسی در اروپا شناخته شده است.اکثر دانشکده هایی که در جمهوری چک پزشکی وجود دارند، یک برنامه شش ساله پزشکی عمومی، برنامه دندانپزشکی پنج ساله و یک دوره داروسازی پنج ساله را ارائه می دهند. همه این برنامه ها به زبان انگلیسی و همچنین چکی است. علاوه بر این، یک برنامه کارشناسی ارشد پرستاری و یک برنامه کارشناسی ارشد رشته اوپتومتریک نیز وجود دارد که به زبان انگلیسی نیز تدریس می شود.دانشجویان پزشکی از کشورهای مختلفی از جمله ایالات متحده، کانادا، انگلیس، نروژ، سوئد، اسرائیل، مالزی و نیجریه برای تحصیل در چک در رشته پزشکی این کشور  آمده و آرزوی خود را برای پزشک شدن برآورده می کنند.پذیرش تحصیلات پزشکی به زبان چکی پس از مقطع دیپلم دبیرستان (با نمرات عالی ترجیحاً در رشته های زیست شناسی، شیمی و فیزیک) و تسلط به زبان انگلیسی (ممکن است توسط اسکایپ اثبات مهارت زبانی را از شما بخواهند)، در بسیاری موارد اما در همه دانشگاه ها وجود ندارد، امتحان ورودی بعد از مصاحبه انجام می شود. امتحان ورودی در دانشگاه و توسط برخی نمایندگی های خارج از کشور برگزار می شود.مهلت درخواست بستگی به هر دانشکده پزشکی دارد. آخرین تاریخ معمولا ماه مه است. اکثر دانشکده های پزشکی ابتدا مدارک و شرایط شما را به صورت آنلاین بررسی می کنند و بعد از آماده سازی و پرداخت هزینه پردازش پرونده، به شما مجوز ورود داده می شود.

همه چیز درباره شرایط تحصیل پزشکی در چک
همه چیز درباره شرایط تحصیل پزشکی در چک

همه چیز درباره هزینه تحصیل پزشکی در جمهوری چک

هزینه تحصیل پزشکی در جمهوری چک به زبان انگلیسی در حدود 10000 یورو تا 15000 یورو می باشد و اگر شما تمایل به تحصیل پزشکی به زبان چکی داشته باشید هزینه تحصیل پزشکی به زبان چکی رایگان می باشد.بورسیه های تحصیلی مختلفی از جمله بورسیه های دولتی یا دانشگاهی وجود دارد که به دانشجویان خارجی داده می شود.بهترین محل اقامتی برای زندگی دانشجویان، خوابگاه های دانشجویی است. اکثر دانشگاه های جمهوری چک این امکان را برای دانشجویان بین المللی فراهم می کنند که در محوطه دانشگاهی در محل های اقامت دانشجویی متعلق به خود دانشگاه ها زندگی کنند.
اگر کمی فضای بیشتر را ترجیح می دهید، می توانید یک اتاق خصوصی یا یک نفره خصوصی را نیز در یک آپارتمان مشترک با قیمت مناسب اجاره کنید. باید انتظار داشته باشید که مبلغ زیر را در هر ماه پرداخت کنید:

  • خوابگاه دانشجویی حدود 150 دلار
  • اتاق خصوصی از 250 دلار
  • آپارتمان خصوصی از 450 دلار

این قیمت ها بسته به موقعیت مکانی متفاوت است. اگر در شهری پرجمعیت تر مانند پراگ زندگی می کنید، انتظار داشته باشید مبلغ بیشتری بپردازید.در جمهوری چک به راحتی می توان مواد غذایی با کیفیت و با قیمت مناسب پیدا کرد. به طور متوسط ، دانشجویان می توانند انتظار پرداخت هزینه های زیر را داشته باشند:

    • ناهار دانشجویی در کافه تریا:2.3 دلار
    • وعده غذایی در رستوران: 5.9 دلار
همه چیز درباره هزینه تحصیل پزشکی در چک
همه چیز درباره هزینه تحصیل پزشکی در چک

مواد غذایی نیز ارزان تر هستند. بنابراین، اگر دانشجویی با بودجه محدود باشید، تعداد وعده های غذایی بیرون را که محدود کنید و به جای آن به خرید مواد غذایی بپردازید.

همه چیز درباره بازار کار پزشکان در جمهوری چک

پزشکان معتبر همیشه در بازار کار تقاضای زیادی دارند. این احتمال زیاد وجود دارد که فارغ التحصیلان دانشکده های پزشکی در آینده با موفقیت به کار گرفته شوند و بتوانند حرفه ای مداوم و رو به رشد را ایجاد کنند. دانشگاه های دارای رتبه بالا در جمهوری چک که آموزش پزشکی ارائه می دهند می توانند تمایلات و استعدادهای طبیعی دانشجویان را نشان دهند. در پایان راه، دانشجویان پرشور در حوزه خود متخصص خواهند شد و می خواهند در بیمارستان های پیشرو کارمندانی را جستجو کنند. دانشکده های پزشکی معمولاً دانشجویان را ملزم می کنند که قبل از تحصیل در اروپا، مقدماتی نظری داشته باشند. برای اطمینان از اینكه دانشجو قادر به امتحان مدارس پزشکی برای ورود به دانشگاه باشد، برنامه هایی را تهیه می کنند كه شامل اطلاعات اساسی در زبان انگلیسی، فیزیك، ریاضیات، زیست شناسی و شیمی است. پس از آماده سازی فشرده بر اساس دانشگاه های مشهور، دانشجویان آماده ورود به دانشکده پزشکی در دانشگاه چارلز یا سایر دانشگاه های جمهوری چک می شوند.پزشکان چکی به طور متوسط حدود 2400 دلار در ماه درآمد دارند. به گزارش رویترز، این رقم برای پرستاران حدود 1140 دلار در ماه است. متوسط حقوق ماهیانه در جمهوری چک 1،208 دلار است و پزشکان تقریبا دو برابر بیش از متوسط حقوق می گیرند.

پس از مطالعه مقاله بالا با شرایط تحصیلی پزشکی در جمهوری چک، دانشگاه های معتبر و آزمون های ورودی این موسسه در کشور چک، هزینه تحصیل و زندگی دانشجویان رشته پزشکی و بازار کار فارغ التحصیلان پزشکی در این کشورآشنا شدید. برای کسب اطلاعات دقیق تر با مشاورین مجرب موسسه میرداماد تماس برقرار کنید.

سوالات متداول در مورد همه چیز درباره تحصیل پزشکی در چک

1- هزینه تحصیل پزشکی در چک چقدر است؟

هزینه تحصیل به زبان انگلیسی از 10000 دلار سالانه شروع می شود.

2- آیا تحصیل پزشکی در چک رایگان است؟

بله اگر به زبان چکی درس بخوانید تحصیل رایگان است.

3- زبان تحصیل پزشکی در چک چیست؟

زبان انگلیسی و چکی برای تحصیل پزشکی موجود است.

4- آیا بورسیه هایی برای تحصیل پزشکی در چک تعلق می گیرد؟

بله دانشگاه ها بورسیه های متعددی ارائه می دهند.

5- هزینه زندگی دانشجویی در چک چقدر است؟

هزینه زندگی دانشجویی در حدود 800 یورو است.

6- آیا تحصیل پزشکی در چک آزمون ورودی دارد؟

بله آزمون های داخلی در بعضی دانشگاه ها برگزار می شود.

7- آیا برای تحصیل پزشکی در چک آزمون زبان انگلیسی لازم است؟

خیر معمولا مهارت شما توسط مصاحبه یا در آزمون ورودی اثبات می شود.

8- آیا دانشگاه های کشور چک برای تحصیل پزشکی معتبر هستند؟

بله دانشگاه هایی چون چارلز یا ماساریک از رنکینگ خوبی در جهان برخوردارند.

9- آیا وزارت بهداشت ایران دانشگاه های پزشکی جمهوری چک را قبول دارد؟

بله بسیاری از دانشگاه های این کشور مورد تایید وزارت بهداشت است.

10- آیا بورسیه دولتی چک به دانشجویان پزشکی چک تعلق می گیرد؟

خیر این بورسیه به دانشجویان پزشکی تعلق نمی گیرد.

11- آیا امکان گرفتن انتقالی دانشجویان پزشکی در چک به سایر کشورها وجود دارد؟

بله ، به دلیل معتبر بودن دانشگاه های چک، این امکان وجود دارد.

اسکرول به بالا