071-91009294  | 021-88724227  |

تحصیل مهندسی در اتریش | شرایط پذیرش مهندسی 2022 و 2023

تحصیل مهندسی در اتریش

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

با توجه به اینکه دانشگاه‌های کشور اروپایی اتریش از لحاظ علمی و آموزشی دارای رتبه بسیار بالایی هستند، به همین دلیل بسیاری از دانشجویان بین المللی آرزوی تحصیل مهندسی در اتریش را دارند، اما این افراد باید دارای شرایط لازم باشند تا بتوانند در این رشته در اتریش تحصیل کنند. می‌توان گفت تحصیل در اتریش در دانشگاه دولتی این کشور در رشته مهندسی با هزینه بسیار کم و تقریباً رایگان صورت می‌پذیرد و به همین دلیل روز به روز بر حجم تقاضای داوطلبان و دانشجویان در اتریش جهت تحصیل در این رشته افزوده می‌گردد. بنابراین اگر قصد تحصیل مهندسی در اتریش را دارید، با خواندن این مقاله درباره شرایط پذیرش مهندسی در این کشور در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ اطلاعات لازم را به دست آورید.

مدارک و شرایط پذیرش تحصیل مهندسی در اتریش در سال 2022 و 2023

همانطور که می‌دانید یکی از راه های مهاجرت به اتریش، مهاجرت تحصیلی می‌باشد که از پراستفاده‌ترین روش‌های مهاجرتی به خصوص در میان قشر جوان شناخته می‌شود، از آنجایی که دانشگاه های اتریش دارای کیفیت آموزشی بالایی هستند و به همین دلیل نظر بسیاری از دانشجویان بین المللی را به خود جلب کرده‌اند و روز به روز تقاضا برای تحصیل در این کشور بیشتر می‌گردد و همچنین دانشجویان می‌توانند با تحصیل در دانشگاه‌های کشور اتریش، آینده شغلی خود را نیز تضمین کنند و راه را جهت دسترسی به اقامت دائم و تابعیت این کشور هموارتر نمایند.

می‌توان گفت از جمله رشته‌های که بسیاری از افراد، متقاضی تحصیل در اتریش هستند، گرایش‌های مختلف علوم مهندسی می‌باشد، چرا که اتریش با داشتن نظام آموزشی عالی، رفاه اجتماعی بالا، کیفیت سطح بالایی زندگی، شرایط مطلوب کاری و تحصیل رایگان در اتریش بدون مدرک زبان  یکی از اهداف مهم دانشجویانی بین المللی می‌باشد که قصد تحصیل مهندسی در اتریش را دارند.

معمولاً این افراد جهت تحصیل در رشته‌های فنی مهندسی باید مدارک و اسنادی را برای دانشگاه مورد نظرشان بفرستند تا امکان پذیرش آنها در این رشته فراهم گردد که برخی از مهمترین این مدارک به قرار زیر خواهد بود:

  • ارائه اصل و کپی گذرنامه متقاضی
  • ارائه چند قطعه عکس
  • ارائه گواهینامه تحصیلی دیپلم متوسطه و پیش دانشگاهی که با زبان آلمانی ترجمه شده باشد.
  • داشتن مدرک مخصوص زبان آلمانی در صورتی که دانشگاه مورد نظر متقاضی دانشگاه دولتی باشد.
  • داشتن مدرک زبان انگلیسی آبلتس با نمره مناسب جهت حضور در دانشگاه‌های خصوصی اتریش.
  • داشتن آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات آن که دارای ترجمه به زبان آلمانی باشد.

تحصیل مهندسی در اتریش

تحصیل مهندسی در اتریش در مقطع لیسانس

معمولاً کسانی که می‌خواهند به تحصیل مهندسی در کشور اتریش در مقطع لیسانس بپردازند، قبل از ورود به کشور اتریش و ارسال درخواست جهت پذیرش در دانشگاه‌های اتریش، باید در دانشگاهی دولتی و دارای اعتبار کشور خود در رشته مورد نظر قبول شده باشند یا در حال ادامه تحصیل باشند تا امکان پذیرش آنها در دانشگاه‌های اتریش میسر گردد. معمولا وقتی که این افراد در دانشگاه دولتی اتریش پذیرش می‌گردند، دیگر امکان ادامه تحصیل در کشور خود را نخواهند داشت و باید ۳ تا ۴ دوره تحصیلی را جهت اخذ مدرک لیسانس مهندسی در اتریش بگذرانند.

می‌توان گفت افرادی که می‌خواهند به تحصیل لیسانس در اتریش در رشته مهندسی بپردازند، باید دارای مدرک زبان آلمانی سطح B۱ بوده، حتی می‌توانند با مدرک زبان A۲ به صورت مشروط وارد کشور اتریش گردند و پس از آن که دوره‌های زبان را در این کشور فراگرفتند و مدرک مورد نیاز را کسب کردند، تحصیل مهندسی در اتریش را شروع کنند. بنابراین متقاضیان تحصیل مهندسی در اتریش در دوره لیسانس باید به دانشگاه‌های دولتی اتریش مدارکی ارائه دهند که از جمله این مدارک دیپلم است و همچنین باید ۷۰ واحد درسی را در دانشگاه معتبر کشورشان گذرانده باشند تا بتوانند به صورت رایگان در این دانشگاه‌ها تحصیل کنند در غیر این صورت باید هزینه اندکی را پرداخت نمایند.

تمامی موارد گفته شده مربوط به دانشگاه‌های دولتی کشور اتریش خواهد بود، اما در مورد دانشگاه‌های خصوصی این کشور، شرایط کمی بهتر و آسانتر است و افراد می‌توانند با داشتن مدرک زبان انگلیسی آیلتس با حداقل نمره ۶، به تحصیل مهندسی در برخی از رشته‌ها در دانشگاه‌های خصوصی اتریش بپردازند، اما نیاز به پذیرش در آزمون ورودی اولیه نیز خواهند داشت.

معمولا دانشجویان تحصیل مهندسی در اتریش و در مقطع لیسانس می‌توانند در هفته به طور همزمان با تحصیل خود ۱۰ ساعت کار کنند و همچنین هزینه تحصیلشان در دانشگاه‌های خصوصی بین ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار یورو با توجه به نوع رشته انتخاب ایشان خواهد بود.

تحصیل مهندسی در اتریش در مقطع فوق لیسانس

امروزه برخی از رشته‌های تحصیلی همچون تحصیل پزشکی در اتریش، تحصیل مهندسی در اتریش و … بسیار مورد توجه دانشجویان بین‌المللی قرار می‌گیرند و به همین جهت بسیاری از دانشجویان به دنبال مهاجرت به کشور اتریش و ادامه تحصیل در مقاطع مختلف به خصوص تحصیل کارشناسی ارشد در اتریش خواهند بود. مثلاً بسیاری از متقاضیان برای آنکه بتوانند به مدرک فوق لیسانس در این رشته از دانشگاه‌های اتریش دست یابند، باید به مدت ۲ سال یعنی ۴ ترم در این کشور تحصیل نمایند.

از جمله مدارک لازم جهت پذیرش و تحصیل در دانشگاه دولتی یا خصوصی کشور اتریش در مقطع فوق لیسانس می‌توان به مدرک تحصیلات عالی دوره لیسانس، ریزنمرات دوره لیسانس، پاسپورت و … اشاره کرد.  از مهمترین رشته‌های تحصیلی مهندسی در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه‌های اتریش می‌توان رشته مهندسی فنی معماری، رشته مهندسی عمران، رشته مهندسی برق، رشته مهندسی دانش کامپیوتری، رشته مهندسی مکانیک، رشته مهندسی برنامه ریزی شهری، رشته مهندسی شیمی فنی، رشته مهندسی ریاضیات فنی، رشته مهندسی شیمی، رشته مهندسی تجارت اطلاعاتی، رشته مهندسی مکانیک و … را بیان کرد.

دانشجویان بین المللی که در دانشگاه‌های اتریش در مقطع فوق لیسانس در حال تحصیل هستند، مجاز می‌باشند در طول یک هفته به مدت ۲۰ ساعت همزمان با تحصیل خود به کار دانشجویی بپردازند، همچنین جهت تحصیل مهندسی در اتریش در این مقطع تحصیلی، دانشجویان باید دارای مدرک زبان آلمانی سطح B2 و یا آیلتس ۶.۵ باشند.

تحصیل مهندسی در اتریش در مقطع دکترا

می‌توان گفت تحصیل در مقطع دکترا در رشته مهندسی به دو زبان انگلیسی و آلمانی در دانشگاه‌های این کشور میسر گردیده و مدت زمان گرفتن این مدرک ۵ سال به طول خواهد انجامید و دانشجویان برای آن که بتوانند در مقطع دکترا در این کشور به تحصیل بپردازند، نیاز به گرفتن تایید استاد راهنما خواهند داشت و همچنین باید یک رزومه بسیار قوی علمی ارائه دهند.

اما زمانی که متقاضیان در دانشگاه دولتی اتریش در مقطع دکترا به تحصیل مهندسی می‌پردازند، نیاز به هزینه چندانی نبوده و با پرداخت سالیانه ۳۸۰ یورو می‌توانند مشغول به ادامه تحصیل خود شوند، و از سوی دانشگاه نیز مبلغی هم به این دانشجویان اعطا می‌شود تا بتوانند به عنوان کمک هزینه از آن استفاده کنند.

همچنین دانشجویان مقطع دکترا در اتریش می‌توانند همزمان با تحصیل خود به صورت پاره وقت و به مدت ۴۰ ساعت در هفته مشغول به کار شوند و بدین ترتیب با کسب درآمد، به تامین هزینه زندگی در اتریش و هزینه‌های تحصیلی خود بپردازند. لازم به ذکر است دانشجویان جهت تحصیل در مقطع دکترا در رشته های مهندسی در اتریش نباید دارای مدرک زبان آلمانی سطح c1 یا c2 یا آیلتس ۷ باشند تا بتوانند به اخذ پذیرش این دانشگاه‌ها دست یابند.

تحصیل مهندسی در اتریش

موقعیت‌های شغلی برای فارغ التحصیلان رشته های مهندسی در اتریش

معمولاً فارغ التحصیلانی رشته‌های مهندسی در اتریش می‌توانند به مدت ۶ ماه تا یک سال در این کشور بمانند و کاری مرتبط با رشته خود بیابند، از آنجایی که بازار کار کشور اتریش برای مهندسین بسیار پررونق است و همچنین نرخ بیکاری در این کشور بسیار پایین است، از این رو مهندسین و فارغ التحصیلان این رشته، شانس بسیار زیادی برای یافتن کار مناسب با درآمد عالی در اتریش خواهند داشت.

معمولاً مهندسین در اتریش دارای موقعیت‌های شغلی بسیار فراوانی خواهند بود که برخی از این شغل‌ها شامل کار در صنعت، ساختمان سازی، ادارات، سازمان‌ها، کارخانجات، بیمارستان‌ها، شرکت‌ها و … می‌باشد. از آنجایی که بازار کار مهندسی در کشور اتریش خوب است، این افراد با توجه به جنسیت، سابقه و رشته تحصیلی خود دارای درآمدهای متنوعی خواهند بود که به طور کلی میانگین درآمد مهندسان در کشور اتریش را در حدود ۳۸ هزار یورو بیان نموده‌اند و مهندسینی که دارای سابقه کار بیشتری هستند، می‌توانند به درآمدهای ۴۴ تا ۵۵ هزار یورو نیز دست یابند.

جمع بندی

ما در این مقاله تحصیل در رشته مهندسی در اتریش در مقاطع مختلف را مورد بررسی قرار دادیم و مدارک و شرایط پذیرش متقاضیانی که قصد دارند، در سال 2021 و 2022 به این کشور سفر کنند را بیان نموده‌ایم تا این عزیزان اطلاع لازم جهت تهیه مدارک برای تحصیل در رشته مهندسی در اتریش را داشته باشند، بنابراین اگر قصد مهاجرت به اتریش و تحصیل در رشته‌های مهندسی این کشور را دارید، این مقاله می‌تواند به شما کمک فراوانی نماید.

 

 

 

اسکرول به بالا