071-91009294  | 021-88724227  |

تحصیل در اتریش | شرایط + مدارک + دانشگاه ها 2023

تحصیل در اتریش

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

تحصیل در اتریش مانند تحصیل در دیگر کشورهای اروپایی مورد توجه بسیاری از دانشجویان بین المللی قرار گرفته است. با تحصیل در این کشور می‌توانید در یکی از بهترین کشورهای جهان با بالاترین کیفیت زندگی تحصیل کنید. تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در کشور اتریش امکان پذیر است. تحصیل در هر کدام از این مقاطع قوانین و شرایط مختلفی دارد که با دست یابی به اطلاعات آن می‌توانید بهترین دانشگاه و برنامه تحصیلی را انتخاب کنید. تحصیل در دانشگاه‌هی دولتی کشور اتریش می‌تواند رایگان باشد البته که شرایط مختلفی دارد و به دانشجویانی با سطح علمی بالا و نمرات خوب تعلق می‌گیرد.

موسسه مهاجرتی میرداماد جزو یکی از بهترین موسسه اعزام دانشجو به اتریش محسوب میشود و شما اگر قصد تحصیل در اتریش دارید میتوانید با مشاورین معتبر و با تجربه ما راهنمایی بگیرید تا بهترین مسیر را برای این فرآیند انتخاب کنید. البته تحصیل در دانشگاه های دولتی اتریش میتواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که قصد مهاجرت تحصیلی به اتریش دارند است و در ادامه بهترین رشته های تحصیلی در اتریش را با هم بررسی خواهیم کرد.

تحصیل پزشکی در اتریش

نگاهی کلی به تحصیل در اتریش

تحصیل در کشوری همچون اتریش طرفدار بسیاری دارد. این کشور دارای مزایای تحصیلی فراوانی همچون هزینه پایین، دانشگاه‌های معتبر و دارای رنک جهانی است و دانشجویان خواستار تحصیل در این کشور هستند. برای آشنایی با شرایط تحصیل در اتریش، مزایای دیگر این کشور، تحصیل به زبان انگلیسی و حتی بدون مدرک زبان، اپلای اتریش در مقاطع مختلف و هزینه های تحصیل مقاله زیر به همت موسسه میرداماد گردآوری شده است و شما می‌توانید برای کسب اطلاعات دقیق تر به شعب موسسه میرداماد در شهرهای تهران و شیراز مراجعه کنید.

تحصیل در اتریش در مقطع کارشناسی

شرایط ویزای تحصیلی اتریش این گونه است که جهت تحصیل در اتریش با مدرک دیپلم، ابتدا باید نشان دهید که صلاحیت تحصیل در دانشگاه های این کشور را دارید، برای این منظور ارائه مدارکی مثل قبولی در کنکور ایران، نامه عدم ممانعت از تحصیل، نامه اشتغال به تحصیل و موارد مشابه باید برای دانشگاه اتریش ارسال شود. البته شرایط اعلام شده برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور است و برای ورود به دانشگاه های خصوصی مشکل چندانی بابت اخذ اپلای اتریش نیست. شایان ذکر است همه رشته ها، شانس چندانی برای ورود با مدرک دیپلم ندارند. شرایط سنی تحصیل در اتریش نیز عاملی است که افراد باید به آن توجه کنند. 

تحصیل در اتریش با مدرک دیپلم

افرادی که قصد ادامه تحصیل در اتریش با مدرک دیپلم را دارند، در صورت قبولی در رشته مورد نظر خود در کنکور سراسری و داشتن مدرک زبان آلمانی در حداقل سطح A2  می‌توانند مدارک و درخواست خود را برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های اتریش ارسال  کنند. ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی در کشور اتریش با مدرک دیپلم طی یک دوره 3 الی 4 ساله صورت می‌گیرد. دانشجویان با مدرک دیپلم برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این کشور با هیچ گونه محدودیت سنی مواجه نیستند اما باید گپ تحصیلی خود را با مدارک معتبر توجیه کنند. مشاوران ما در موسسه میرداماد با سال‌ها تجربه در زمینه اعزام دانشجو می‌توانند راهکارهای مطمئن و آزموده شده‌ای را در خصوص توجیه گپ تحصیلی به شما پیشنهاد دهند.

ویزاهای اخذ شده

تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در اتریش

معمولاً شرایط تحصیل در اتریش و قوانین جهت تحصیل کارشناسی ارشد در اتریش متفاوت است، مثلاً در مقطع کارشناسی، تحصیل در رشته‌های پزشکی، انسانی، مدیریتی و علوم زیستی کاملا به زبان آلمانی بوده، در صورتی که در مقطع کارشناسی ارشد زبان تدریس انگلیسی است. دانشجویانی که دوره چهار ساله تا شش ساله تحصیلی خود را در رشته‌های تحصیلی اتریش مانند، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، علوم انسانی، حقوق و اقتصاد گذراندند قادر به ورود در مقطع کارشناسی ارشد هستند. دانشجویانی که قصد اخذ ویزای تحصیلی اتریش را دارند و در زمینه‌ی کشاورزی و مهندسی تخصص دارند، پس از اتمام دوره‌ی تحصیلی مدرک دیپلم مهندسی را دریافت می‌کنند، اخیرا تعدادی از دانشگاه‌های اتریش شروع به ارائه‌ی دوره‌ی تحصیلی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در این رشته‌ها کرده اند.

کشور اتریش تحصیلات عالیه را تحت نظارت و تامین مالی وزارت علوم و تحقیقات فدرال ارائه می‌دهد. در این کشور یازده دانشگاه خصوصی و بیست و سه دانشگاه دولتی وجود دارد که فهرست کاملی از برنامه‌های تحصیلی و سیستم‌های آموزش عالی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد و  تحصیل اتریش را میسر می سازد. در حال حاضر این کشور علاوه بر نخبگان، به توده‌های مردم خدمت می‌کند همان گونه که پیش از دهه ی 1960 این خدمات را ارائه می‌داد.

تحصیل در اتریش در گذشته به گونه‌ای بود که تمام دانشجویان آزادانه می‌توانستند در هر زمینه تحصیلی که می‌خواهند به دانشگاه عمومی وارد شوند، اما اخیرا در این زمینه تغییرهایی ایجاد شده است که این تغییرات توسط مسئولین سیستم آموزشی بخش دولتی ایجاد شده است. در حال حاضر این محدودیت‌ها در چندین حوزه‌ی تحصیلی است از جمله: روانشناسی، زیست شناسی، دندانپزشکی، علوم اقتصادی، روزنامه نگاری و دامپزشکی.

اتریش تحصیلات عالیه را تحت نظارت و تامین مالی وزارت علوم و تحقیقات فدرال ارائه می‌دهد

تحصیل در اتریش مقطع دکترا

اتریش دارای سیستم آموزشی عالی با بیش از 600 سال قدمت می‌باشد. امروزه دانشگاه‌های اتریش، موسسات بسیار پیشرفته‌ای هستند که محققان دکترای خود را ارزش گذاری می‌کنند و از دانشجویان بین المللی استقبال می‌کنند. چند دلیل برای اینکه اتریش می تواند مکانی ایده آل برای شروع سال تحصیلی دکترا باشد و تحصیل در اتریش 2023 ارزشمند است: اتریش دارای کیفیت و تنوع زیاد دانشگاهی می‌باشد. این کشور همچنین دارای تعدادی از موسسات تخصصی است که با تمرکز بر تحقیقات حرفه ای، فنی و پزشکی فعالیت می‌کنند. تحصیل در مقطع دکترا در اتریش نیازمند استاد راهنما است. استاد راهنما با دانشجو مقطع دکتری مصاحبه می‌کند و از او دعوت می‌کند تا در پروژه‌های علمی کمک کند. در صورتی که استاد راهنما تایید کند دانشجو برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کشور اتریش می‌تواند اقدام کند.

دانشجویان عضو شهروندی اتحادیه اروپا هیچ هزینه‌ای برای مقطع دکترا در دانشگاه‌های دولتی اتریش پرداخت نمی‌کنند در صورتی که برنامه‌های خود را به موقع اجرا کنند. همچنین بعضی از برنامه‌های دکترای اتریش دانشجویان را به عنوان کارمندان دانشگاه با حقوق و مزایا به کار می‌گیرند. همچنین در طول یک دوره دکترای تخصصی در اتریش، امکان تحصیل در مدارس زیبا مانند وین، گریز و اینسبروک وجود دارد. هزینه تحصیل در مقطع دکترا در اتریش برای دیگر دانشجویانی که عضو اتحادیه اروپا نیستند به صورت سالیانه گرفته می‌شود و البته لازم به ذکر است که این مبلغ مقدار زیادی نیست. اتریش این امکان را به شما می‌دهد که فرصت‌های آسان برای بازدید از کشورهای همسایه از جمله آلمان، ایتالیا و سوئیس را فراهم می‌کند. در اتریش چهار نوع دانشگاه دولتی، دانشگاه خصوصی، دانشگاه علوم کاربردی و دانشکده تحصیلات تکمیلی وجود دارد.

شرایط و قوانین تحصیل در مقطع دکترا در اتریش شامل:

  • تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه‌های اتریش نسبت به جاهای دیگر تقریبا رایگان است.
  • متقاضی تحصیل در این مقطع امکان بردن همسر و فرزند زیر 18 سال خود را نیز خواهد داشت.
  • شرط سنی ندارد.
  • پس از اتمام تحصیل شرایط آسان‌تری برای کار، زندگی و اقامت تحصیلی اتریش دارید.
  • اجازه کار پس از تحصیل دارند.
  • دانشجویان در این مقطع و در حین تحصیل در اتریش می‌توانند پروژه‌های از استادها بگیرید و کسب درآمد کنند.
  • دانشگاه اتریش مدرک دانشگاه آزاد را قبول نمی‌کند.
  • اگر مدارک خواسته شده کامل باشد، زمانی که نیاز است تا مراحل پذیرش انجام گردد بسیار کوتاه می‌شود.

دانشگاه‌های اتریش برای تحصیل

معتبرترین دانشگاه‌های اتریش و رتبه آن‌ها در رنکینگ معتبر جهانی را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

نام دانشگاه در اتریش

رتبه بین المللی دانشگاه

دانشگاه ملی وین

115

دانشگاه پلی تکنیک وین

507

دانشگاه اینسبورگ

549

دانشگاه گراس

791

دانشگاه صنعتی گراز

576

دانشگاه علوم پزشکی وین

1481

تحصیل پزشکی در اتریش

رشته‌های گروه پزشکی در سراسر جهان از جمله پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی به شمار می‌شوند. علاوه بر این، با توجه به این موضوع که امکانات کافی و متناسب با حجم درخواست متقاضیان در این گرایش وجود ندارد، پذیرش دانشجو از طریق برگزاری آزمون ورودی انجام می‌شود. این آزمون مواد امتحانی مخصوص به خود از قبیل مطالب علوم پایه، زبان و هوش را دارد. متقاضیانی که موفق به کسب امتیاز بالا در این آزمون ورودی شوند، واجد شرایط تحصیل پزشکی در اتریش شده و می‌توانند در دانشکده مورد نظر خود ثبت‌نام کنند.

آمادگی برای آزمون پذیرش در رشته پزشکی

ثبت‌نام در کلاس‌‌های FOUNDATION پیش از شرکت در آزمون ورودی، که تقریبا 1 تا 1.5 سال زمان می‌برند کمک بسیاری به شما در کسب نمره قبولی خواهد کرد. دروس ارائه شده در دوره FOUNDATION شامل موارد زیر است:

  • شیمی
  • فیزیک
  • زیست‌شناسی
  • هوش
  • ریاضی
  • دانش زبان آلمانی

آمادگی برای آزمون پذیرش در رشته پزشکی

تحصیل در مدارس اتریش

آموزانی که بیش از 14 سال سن دارند، می‌توانند در مدارس اتریش به تحصیل بپردازند. تحصیل در مدارس بین المللی اتریش رایگان نیست و دانش آموزان باید جهت دریافت پذیرش در آن‌ها معدل بالایی نیز داشته باشند. حداقل معدل مورد نیاز برای پذیرفته شدن در این مدارس 17 است. با توجه به این موضوع که زبان آموزشی در مدارس دولتی اتریش، آلمانی است، متقاضیان باید نسبت به آن آگاهی و تسلط داشته باشند.

جهت دریافت پذیرش در مدارس اتریش باید در صورتی که سطح زبان دانش آموز پایین است، حدود یک سال در مدرسه زبان آلمانی را یاد بگیرد. کارشناسان موسسه میرداماد آماده ارائه خدمات مشاوره در زمینه آموزش زبان آلمانی برای مهاجرت تحصیلی به اتریش، به متقاضیان گرامی‌هستند.

الزامات عمومی‌درخواست پذیرش تحصیل در اتریش

جهت درخواست پذیرش تحصیلی در اتریش ابتدا می‌بایست درخواست و مدارک لازم خود را به دانشگاه علوم کاربردی UAS یا برنامه تحصیلی UAS ارسال نمایید. برخی از موسسات امکان ارسال درخواست آنلاین را دارند و برخی دیگر خیر. آن دسته از موسساتی که باید فرم و مدارک خود را به صورت فیزیکی برای ایشان ارسال کنید، کمی کار را زمان‌بر می‌کنند. به این منظور باید عجله کنید تا مدارک شما به موقع به دست آن‌ها برسد.

پذیرش با آزمون ورودی تحصیل در اتریش

جهت شرکت در آزمون ورودی درخواست پذیرش تحصیلی در اتریش ابتدا باید نامه درخواست خود را به دانشگاه مربوطه ارسال نمایید. این دانشگاه در صورت موافقت با شما، نامه پذیرش مشروط  برای دریافت ویزا و شرکت در آزمون صادر می‌کند. در این حین شما باید سایر اسناد و مدارک لازم برای دریافت ویزای خود را به سفارتخانه این کشور ارائه دهید.

تحویل مدارک و نامه پذیرش مشروط باید حداقل سه ماه پیش از شروع آزمون انجام شود. برای دریافت ویزای خود به موارد زیر احتیاج است:

  • اثبات تمکن مالی تحصیل اتریش مانند تأیید پرداخت کمک مالی والدین
  • احراز محل سکونت از طریق ارائه قرارداد اجاره اولیه یا رزرو اتاق در خوابگاه دانشجویی
  • اثبات داشتن بیمه درمانی برای خطرات احتمالی در طول سفر به اتریش

تحصیل در اتریش به زبان انگلیسی

قبل از ورود به دانشگاه کشور اتریش و تحصیل در اتریش 2023 اگر خواهان ادامه تحصیل به زبان انگلیسی هستید مهارت های مورد نیاز در زبان انگلیسی را به دست آورید و برای بهبود زبان انگلیسی خود می توانید از طریق شرکت در دوره های آمادگی زبان انگلیسی نیاز های زبان خود را در چهار مهارت زبان (خواندن، نوشتن، شنیداری و گفتاری) کسب کنید. این دوره ها شما را برای هر یک از آزمون های معتبر زبان انگلیسی که دانشگاه های اتریش به آن نیاز دارد آماده می کند.

در کشور اتریش بیش از دویست برنامه آموزش زبان انگلیسی وجود دارد. تقریبا تمام دانشگاه های اتریش این آزمون ها ی رسمی انگلیسی را قبول دارند: آیلتس، تافل و کسب مدرک زبان انگلیسی در سطح سی یک. برای بیشتر دانشگاه های اتریش شما می توانید با ارسال فرم درخواست خود همراه با تمام مدارک به صورت آنلاین به دانشگاه مورد نظر خود ارسال کنید. دقت بفرمایید که تمام اسناد ارسالی به زبان انگلیسی یا آلمانی ترجمه شده باشد. قابل به ذکر است که برای کمک به بالا رفتن شانس شما برای پذیرش در اتریش مدارکتان را به بیش از یک دانشگاه ارسال کنید.

تحصیل در اتریش به زبان انگلیسی
تحصیل در اتریش به زبان انگلیسی

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در اتریش

مدارس موجود برای اپلای اتریش و همچنین بسیاری از کشور‌های اروپایی به دو دسته مدارس دولتی و مدارس خصوصی ( شبانه روزی ) تقسیم می‌شوند. تدریس در مدارس دولتی اتریش به زبان آلمانی تدریس انجام می‌شود و اگر قصد تحصیل در این مدارس را دارید، بهتر است بدانید که بیشتر آن‌ها نیاز به مدرک زبان ندارند چرا که در حین تحصیل و زندگی در این کشور، بهتر می‌توانند آن را یاد بگیرند.

در این مدارس سه زبان مختلف به دانش آموزان آموزش داده می‌شود. آلمانی و انگلیسی دو زبان اجباری هستند و انتخاب زبان سوم بر عهده خود دانش آموز است. با این که مدرسه از دانش آموزان مدرک زبان در خواست نمی‌کند اما بهتر است برای روابط اجتماعی بهتر و عملکرد بالاتر در کلاس درس، بر یکی از زبان‌های آلمانی یا انگلیسی مسلط باشند.

در دانشگاه‌های دولتی اتریش، حداقل مدرک مهارت زبانی مورد نیاز B1 بوده و در دانشگاه‌های خصوصی نیز باید آیلتس 6 داشته باشید. نمره آیلتس مورد نیاز در دوره کارشناسی ارشد حداقل 6.5 است.

تحصیل در اتریش بدون مدرک زبان

سیستم آموزشی اتریش طیف گسترده ای از برنامه های آموزشی را به دانشجویان ارائه می دهد. دانشجویان می توانند از بین برنامه های تحصیلی ارائه شده توسط دانشگاه ها، دوره های آموزشی زبان و دوره های کالج برنامه مورد نیاز خود را انتخاب کنند. اخذ پذیرش، ویزا و تحصیل در اتریش بدون مدرک زبان ممکن است ولی مشروط به اینکه متقاضی دوره زبان آلمانی خود را در اتریش بگذراند. نکته مهمی که افراد باید برای اخذ ویزای تحصیلی اتریش بدون مدرک زبان در نظر داشته باشند این است که بیشتر کورس هایی که بدون مدرک زبان ارائه می شوند، به زبان آلمانی هستند و تحصیل به زبان انگلیسی مستلزم ارائه مدرک است. در دانشگاه های اتریش معمولا دوره ها به زبان آلمانی برگزار می شود فقط چند برنامه وجود دارد که به زبان انگلیسی تدریس می شود.

در نتیجه به منظور پذیرش و شرکت در یک برنامه تحصیلی و همچنین اخذ ویزای تحصیلی اتریش، دانشجویان بایستی دانش کافی در زبان آلمانی را داشته باشید. در برخی از دانشگاه ها شما نیاز به کسب مهارت زبان آلمانی در سطح ب دو و در برخی دیگر از دانشگاه ها نیاز به داشتن مهارت زبان در سطح سی یک را دارند. علاوه بر این، بسیاری از دانشگاه ها این امکان را به دانشجویان می دهند که در دوره های آموزش زبان آلمانی شرکت کنند. دانشجویان هم چنین می توانند دوره ی تحصیلی خود را بدون دانش زبان آلمانی شروع کنند فقط باید قبل از آن یک دوره ی مکمل زبان آلمانی را بگذرانند. با این حال به شما توصیه می شود که تا حد امکان زبان آلمانی را قبل از ورود به این کشور و یا با شرکت در دوره های زبان در خود کشور آلمان فرا گیرید.

مدارک لازم برای پذیرش دانشگاه اتریش

شما برای اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های اتریش مدارک خود را قبل از اقدام آماده کنید تا بتوانید پذیرش دانشگاه‌های اتریش کسب کنید در این بخش قصد داریم تا مدارک مورد نیاز را بررسی کنیم:

  1. مدرک دیپلم همراه با ریزنمرات که میتوانید از دانشگاه مربوطه اخذ کنید.
  2. کپی پاسپورت (صفحه اول)
  3. مدرک پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات
  4. گواهی اشتغال تحصیل که به تایید دادگستری برسد.
  5. گواهی قبولی در دانشگاه
  6. مدرک اخذ شده از آموزش عالی به همراه ریز نمرات
  7. کپی مدارک معتبر زبان اخذ شده
  8. هزینه ثبت نام

البته برای کسب اطلاعات درباره مدارک مورد نیاز به صورت دقیق حتما با مشاورین موسسه میرداماد در ارتباط باشید.

هزینه‌های تحصیل در اتریش

اتریش یکی از کشورهای اروپایی است که در آن امکان تحصیل رایگان وجود دارد. شرایط تحصیل در اتریش از قبیل هزینه آن، در دانشگاه‌های دولتی این کشور حدودا 752 دلار در هر ترم است. برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی اتریش باید مبلغ بیشتری هزینه کنید که مهمترین و پرمتقاضی‌ترین آن‌ها در جدول زیر ارائه شده است:

رشته تحصیلی

هزینه پرداختی بر حسب دلار در دانشگاه‌های خصوصی اتریش

رشته حقوق

 9000-8277دلار

رشته روانشناسی

7180-5000 دلار

رشته اقتصاد

3621-2069 دلار

رشته پزشکی

12932-10242 دلار

رشته داروسازی

7604-2690 دلار

رشته مدیریت گردشگری

7139-1759 دلار

تحصیل رایگان در اتریش

بورسیه‌های تحصیلی در اتریش

بورسیه‌های تحصیلی اتریش در تمام مقاطع تحصیل آموزش عالی ارائه می‌شود. از جمله مهمترین بورسیه‌های تحصیلی در اتریش باید موارد زیر را نام برد:

  • بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی
  • بورسیه تحصیلی دوره کارشناسی ارشد در اتریش
  • بورسیه تحصیلی مقطع دکترا در اتریش
  • بورسیه تحصیلی پست دکترا در اتریش

هزینه زندگی دانشجویی در اتریش

اتریش یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان در نظر گرفته شده است، در نتیجه این کشور برای زندگی یکی از گران‌ترین کشورهای دنیا است. اما با این وجود می‌توان با کم خرج کردن در زمینه تحصیلی این هزینه‌های غیر واقعی را واقعی کرد و با مدیریت کردن بودجه مالی در سطح متوسط زندگی کرد. اجاره یک آپارتمان یک خوابه برای یک دانشجوی بین المللی ماهیانه پانصد یورو هزینه می‌برد. دانشجویان می‌توانند مایحتاج خود را از بازارهای محلی این کشور تامین کنند زیرا که هنوز فرهنگ بازار در اتریش زنده است و بدین ترتیب تولیدات محلی در حال رشد، هنوز در دسترس مردم این کشور است و قیمت مواد مورد نیاز بسیار ارزان تر از قیمت سوپرمارکت ها است. به طور کلی اگر یک دانشجو بودجه مالی خود را کنترل کند می تواند به راحتی در کشور اتریش زندگی کند. تعدادی از هزینه‌هایی که دانشجویان دارند را در جدول زیر مورد بررسی قرار خواهیم داد. البته باید در نظر داشته باشید که در صورت تحصیل رایگان در اتریش دیگر نیازی به پرداخت شهریه دانشگاه ندارید.

کالا و مواردهزینه به یورو
یک وعده غذایی در رستوران12 یورو
یک وعده غذای در مک دونالد8 یورو
بطری آب معدنی2.14 یورو
یک کیلوگرم برنج1.89 یورو
یک کیلوگرم فیله مرغ10.25 یورو
بلیت یک طرفه وسایل نقلیه عمومی2.40 یورو
بلیت ماهیانه وسایل نقلیه49 یورو
اجاره ماهیانه آپارتمان یک خوابه دانشجویی712 یورو
هزینه آب، برق و گاز و … در یک ماهحدود 200 یورو

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد دانشگاه های رایگان اتریش می توانید به موسسه حقوقی میرداماد مراجعه کنید.

دریافت ویزای تحصیلی اتریش

افرادی که از خارج از اتحادیه اروپا به قصد ویزای تحصیل در اتریش اقدام می‌کنند باید حداقل از 6 ماه پیش از شروع کلاس‌ها نسبت به انجام کارهای اداری خود اقدامات لازم اقدام کنند تا بتوانند ویزای خود را دریافت کنند.

دریافت ويزاي تحصيلي اتريش تا زمانی که متقاضی بتواند بیمه درمانی مناسبی برای خود تهیه کرده، مدارک اقامتی خود را دریافت کند و همچنین سرمایه‌ای دست و پا کند، از جمله راحت‌ترین روش‌های پیش روی او خواهد بود.

مراحل دریافت ویزای اتریش

برای دریافت ويزاي تحصيلی در کشور اتريش باید مراحل زیر به درستی طی شوند:

  • در اولین اقدام پس از تعیین دانشگاه و رشته تحصیلی می‌بایست درخواست خود را به مدیریت دانشگاه ارسال کنید. ممکن است حین ارائه درخواست ناچار به اثبات تمکن مالی تحصیلی اتریش از طریق ارائه مدارک بانکی معتبر و یا پرداخت هزینه ثبت‌نام باشید.
  • در مرحله دوم باید با ارائه اسناد لازم که برای دریافت ویزای دانشجویی لازم است، درخواست خود را به سفارت ارسال کنید.
  • روند بررسی درخواست پس از پرداخت هزینه ویزای تحصیلی اتریش در بهترین شرایط ممکن است تا 3 ماه هم طول بکشد. پس قبل از هر گونه اقدامی باید این مدت زمان تعلل را در برنامه خود گنجانده و صبور باشید.
  • در صورت قبول شدن درخواست، زمان مصاحبه برای دریافت ویزا می‌رسد. این مرحله نیز ممکن است تا حداکثر 6 هقته طول بکشد. در این حین باید مدارک لازم را به سفارت تحویل دهید. در نهایت باید به این نکته نیز توجه کنید که تصمیم گیری کنسولگری اتریش و همچنین افسر ویزا ممکن است حدود 1 ماه زمان ببرد؛ اما در صورت قبول شدن باید طی سه روز کاری پس از حضور در خاک اتریش، کارهای مربوط به ثبت‌نام خود را انجام داده و آدرس محل سکونت را به اطلاعات مقامات برسانید.

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی اتریش

مدارکی که باید برای دریافت ویزای تحصیل اتریش ارائه دهید به شرح زیر است:

  • مدرک پذیرش دانشگاه مورد نظر خود در این کشور که ثابت می‌کند شما به عنوان یک دانشجو وارد اتریش می‌شوید.
  • گذرنامه با حداقل اعتبار در طول مدت اقامت شما در اتریش
  • عکس پرسنلی در که در فرم درخواست آمده است.
  • اثبات این که در خوابگاه دانشجویی اقامت نموده یا خانه اجاره کرده‌اید.
  • ارائه اسناد اثبات تمکن مالی. هزینه‌های مربوط به تمکن مالی ممکن است هر سال تغییر کند.
  • ارائه بلیط رفت و برگشتی که تاریخ سفرتان نیز باید مشخص باشد
  •  احراز آدرس محل اقامت در اتریش
  • چاپ فرم درخواست ویزا و تکمیل آن با اطلاعات کاملا دقیق و امضای فرم
  • ارائه سوابق دانشگاه‌هایِ پیشین قبلی و همچنین کپی از آن‌ها
  • اثبات هزینه تحصیل پرداخت‌شده با ارائه یک نسخه از رسید یا صورتحساب بانکی که نشان دهند هزینه دانشگاه خود را پرداخت کرده‌اید.

مهاجرت تحصیلی آسان به اتریش

کار دانشجویی در اتریش

دانشجویان در کشور اتریش به دو صورت می‌توانند به کار مشغول شوند:

  • استخدام دانشجو با قرارداد کاری: دانشجویان در کشور اتریش مجاز هستند در یک شرکت با مجوز کاری معتبر، هر هفته 20 ساعت کار کنند. 
  • خوداشتغالی با قرارداد کاری:  خوداشتغالی دانشجویان در اتریش نیازی به مجوز کار ندارد و تنها با یک قرارداد یا Werkvertrag  انجام می‌شود. البته لازم به ذکر است که به هر جهت باید مقررات قانونی مربوط به بیمه اجتماعی، مالیات و قانون تجارت در این زمینه رعایت شود.
  • میزان ساعات پرداختن به کار دانشجویی برای هر مقطع تحصیلی در اتریش متفاوت است. طبق قوانین، دانشجوی هر پایه می‌تواند مطابق جدول زیر برای پوشش هزینه‌های خود در کشور اتریش به کار مشغول شود:

مقطع تحصیلی

میزان ساعات کاری

کارشناسی

10 تا 20 ساعت

کارشناسی ارشد

20 تا 30 ساعت

دکتری

30 تا 40 ساعت

ویزای همراه دانشجویی اتریش

همراهان شما در اقامت دانشجویی در کشور اتریش می‌توانند همسر و فرزندان زیر 18 سال شما باشند. ضمنا همسر شما باید در زمان اقدام برای درخواست ویزا حداقل 21 سال و یا بیشتر سن داشته باشد تا بتوانید ویزای او را به خود پیوست دهید. به غیر از دانشجویان، افرادی که انواع مختلف اقامت بلند مدت در کشور اتریش را داشته باشند نیز می‌توانند برای افراد خانواده خود درخواست الحاق کنند. از جمله این افراد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افرادی که کارت قرمز دارند. کسانی که کارت آبی یا بلو کارت داشته باشند.
  • کسانی که کارت قرمز سفید قرمز پلاس دارند.
  • کسانی که خود اشتغال هستند.
  • صاحبان مشاغل سودآور
  • محققان دارای اقامت
  • افرادی مانند دانشجویان که اقامت بلند مدت دارند.

بیمه درمانی دانشجویی تحصیل در اتریش

داشتن بیمه درمانی برای کلیه دانشجویان رسمی ‌و غیر رسمی در اتریش به صورت اجبار بوده و داشتن گواهی بیمه جزء شرایط اصلی تمدید اقامت دانشجویی به شمار می‌رود. در این راستا دانشجویان می‌توانند پس از ثبت نام خود در کلاس زبان یا دانشگاه، با به همراه داشتن برگه گواهی ثبت نام کلاس زبان و یا گواهی ثبت‌ نام در دانشگاه، گواهی محل سکونت و همچنین کارت بانکی به اداره بیمه مرکزی مراجعه کنند. در این مرکز باید مدارک گفته شده را ارائه کرده و درخواست بیمه دانشجویی دهند.

کارت بیمه دانشجو ظرف مدت چند هفته از طریق اداره پست به آدرس ارائه شده در گواهی محل سکونت وی ارسال می‌شود. هزینه بیمه دانشجویی اتریش در حال حاضر 49 یورو 86 سنت در ماه است.

بیمه دانشجویی در اتریش

موقعیت کار پس از تحصیل در اتریش

در مورد شرایط کار در اتریش باید بگوییم که این کشور از نظر شرایط اشتغال به کار پس از تحصیل بسیار ایده آل است. این موضوع سبب شده است که دانشجویان زیادی از سراسر جهان این کشور را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کنند. بازار کار کشور مقصد و نرخ بیکاری در آن برای دانشجویان خارجی که هدف آن‌ها از تحصیل، مهاجرت دائم و اقامت است، اهمیت زیادی دارد. علت این موضوع آن است که اگر دانشجو پس از فارغ التحصیلی و قبل از انقضای ویزای تحصیلی خود نتواند شغل درخوری در آن کشور پیدا کند، ناچار است به کشور خود بازگردد.

مزایای تحصیل در اتریش

در مورد مزایای تحصیل در اتریش 2023 باید بگوییم که اتریش دارای یک جذابیت منحصر به فرد است که هر بازدید کننده را مجذوب خود می کند. به عنوان یک دانش آموز در اتریش، شما نه تنها از زیبایی‌های متعدد کشور لذت خواهید برد، همچنین می‌توانید در یکی از دانشگاه‌هایی که گزینه‌های عالی تحصیلی را ارائه می‌دهند مشغول مطالعه شوید. یکی از مزایای مطالعه و اقامت در اتریش، کیفیت بالای زندگی و همچنین امنیت بالای این کشور می‌باشد. شما می‌توانید فرهنگ و تاریخ باور نکردنی اتریش که شامل نمایشگاه‌های هنری، کنسرت و اجرای تئاتر می‌باشد را کشف کنید.

افرادی که به دنبال اقامت تحصیل بعد از مهاجرت به اتریش هستند به این نکته توجه داشته باشند که اتریش دارای امکانات عالی برای اسکی، پیاده روی و ورزش است. تحصیل در مدارس اتریش نیز می تواند گزینه مناسبی برای تحصیل فرزندان شما باشد. تعداد زیادی از موسسات آموزش عالی با کیفیت بالا، یک سابقه تحصیلی طولانی و یک فضای یادگیری باز محور، اتریش را برای دانشجویانی که به دنبال آموزش بین المللی هستند، آسان می‌کند. دانشگاه‌های اتریش با بسیاری از مراکز تحقیقاتی محلی که پروژه های فیزیک کوانتومی، بیومدیکال، فناوری نانو، ارتباطات، و فناوری های زیست محیطی را اجرا می‌کنند، همکاری می‌کنند. موسیقی و هنر تأثیر عمده ای بر فرهنگ اتریش داشته است و بسیاری از دانشگاه‌ها برنامه های آموزشی لازم را در این زمینه اختصاص می‌دهند. از این رو تحصیل موسیقی در اتریش می تواند گزینه جذابی باشد.

اقامت و اخذ تابعیت پس از تحصیل در اتریش

از جمله روش‌های رایجی که دانشجویان ­می‌­توانند اقامت پس از تحصیل در اتریش را دریافت کنند باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیدا کردن کار
  • ازدواج با یک شهروند اتریشی
  • داشتن تخصص
  • ثبت شرکت در اتریش

پس از اخذ اقامت دائم افراد می توانند اقدام به اخذ تابعیت اتریش نمایند.

سخن پایانی

همان‌طور که گفتیم، کشور اتریش از نظر شرایط تحصیلی و شغلی در موقعیت بسیار خوبی در قاره اروپا قرار دارد. پس اگر شما هم مشتاق به مهاجرت به این هستید، یا قصد دارید پس از اتمام تحصیلات خود در اتریش بمانید، حتما از راهنمایی‌های کارشناسان ما در موسسه میرداماد استفاده کنید.

سوالات متداول درمورد تحصیل در اتریش

پس از اتخاذ درخواست، زمان پردازش ویزا ممکن است یک  تا چهار هفته دیگر طول بکشد. بنابرین شما هفت تا هشت هفته باید منتظر بمانید تا کل پروسه اخذ ویزا بگذرد.

بر اساس تجزیه و تحلیل دانشگاه های کشور اتریش می توان گفت که کیفیت دانشگاه های این کشور بسیار معتبر هستند.

بیش از 200 برنامه آموزش انگلیسی در اتریش وجود دارد. دانشگاه های اتریش می خواهند اثبات كنند كه شما مهارت های خوب انگلیسی زبان دارید، به این ترتیب كه می توانید به راحتی در دوره های آنها موفق شوید. تقریباً تمام دانشگاه های اتریش  امتحانات رسمی انگلیسی را قبول می کنند.

اگر دانشجوی غیر اتحادیه اروپا و EEA باشید، دانشگاه های فدرال / دولتی در اتریش فقط در حدود 363.36-726.72 یورو در هر ترم شهریه شهریه به علاوه 19.20 یورو برای هزینه عضویت در اتحادیه دانشجویی “-H-Beitrag” و هزینه بیمه حوادث دانشجویی را پرداخت می کنید.

برای تحصیل در اتریش به زبان آلمانی شما باید مهارت این زبان را در حد c1 داشته باشید.

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

  • توسط ظهرابی نیا
    تاریخ: بهمن 16, 1397
    نفر
    نفر

    من مطلع شدم که چندتا از کشورا دانشجو رو در رشته های پزشکی رایگان پذیرش میکنه خب شرایطش چجوریه یه توضیح بدید لطفا

    • توسط مشاور مهاجرت و اعزام دانشجو
      تاریخ: بهمن 17, 1397
      نفر
      نفر

      سلام کشورها با تحصیل رایگان علاوه بر رزومه مطلوب، سطح زبان مربوط به خود را مد نظر قرار می‌دهند. شما می توانید کشورهایی مثل المان و فرانسه و غیره را انتخاب کنید.

  • توسط صنم باقرپور
    تاریخ: بهمن 30, 1397
    نفر
    نفر

    لرای دندان پزشکی اتریش مدرک زبان نیاز هست؟

    • توسط مشاور مهاجرت و اعزام دانشجو
      تاریخ: اسفند 2, 1397
      نفر
      نفر

      با سلام در خصوص پذیرش دندانپزشکی مدرک زبان آلمانی c1 یا نهایتا b2 لازم می باشد.

  • توسط الهه
    تاریخ: بهمن 30, 1397
    نفر
    نفر

    سلام وقت بخیر
    میخواستم شرایط پزیرش پزشکی دانشگاه وین اتریش رو بدونم
    من الان پیش دانشگاهی هستم و معدل کل دیپلمم 18/63 شده
    به زبان المانی هم تسلط دارم
    میتونم برای پزشکی دانشگاه وین اقدام کنم؟

    • توسط مشاور مهاجرت و اعزام دانشجو
      تاریخ: اسفند 1, 1397
      نفر
      نفر

      سلام جهت پذیرش در دانشگاه اتریش قبولی در آزمون سراسری کشور ملاک قرار داده شده است، با ارائه مدارک معتبر، مدرک زبان آلمانی b2 و با گذراندن دوره پریمدیکال وارد کورس اصلی خواهید شد.

  • توسط مجتبی
    تاریخ: اسفند 5, 1397
    نفر
    نفر

    سلام
    وقت بخیر ، با مدرک فوق دیپلم حسابداری میشه اقدام به ثبت نام در دانشگاه اتریش کرد.؟

    • توسط مشاور مهاجرت و اعزام دانشجو
      تاریخ: اسفند 6, 1397
      نفر
      نفر

      سلام دوست عزیز اگر مدارک و رزومه ی تحصيلی بر اساس شرايط اتريش تاييد گردد، اين امكان وجود دارد.

  • توسط یسنا مهدوی
    تاریخ: فروردین 24, 1398
    نفر
    نفر

    با وجود معدل بالا هم مدارک ما مورد تایید قرار میگیره برای اتریش؟

    • توسط مشاور مهاجرت و اعزام دانشجو
      تاریخ: فروردین 26, 1398
      نفر
      نفر

      سلام جهت پذیرش از دانشگاه های اتریش ملاک علاوه بر معدل و مدرک زبان آلمانی ،قبولی در آزمون سراسری رشته ی مدنظرتان ملاک می باشد و رزومه تحصیلی شما بایستی آپشن های ممتازی را دارا باشد.

  • توسط فریدون
    تاریخ: خرداد 30, 1399
    نفر
    نفر

    سلام .روز به خیر. متاسفانه درخواست پذیرش من از دانشگاه پلی تکنیک وین ریجکت شد ظاهرا به خاطر اینه که کارشناسی من از دانشگاه ازاد بوده شما میتونید راهنمایی کنید الان بهترین کشور و بهترین اقدام برای دریافت پذیرش از یکی از کشورهای اسکاندیناوی چی هست
    مشخصات خودم
    سن : 43
    مدرک : کارشناسی ارشد مجازی رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه تهران
    مدرک کارشناسی : امور گمرکی از دانشگاه آزاد
    سطح انگلیسی : Pre-IELTS

    • توسط مهدی کیوانی
      تاریخ: تیر 2, 1399
      نفر
      نفر

      سلام روزتون بخیر
      تحصیل در مقاطع بالاتر ناز به رزومه علمی و پژوهشی قوی دارد.

  • توسط سید احمد مصطفوی
    تاریخ: آذر 30, 1399
    نفر
    نفر

    سلام من فارغ‌التحصیل فلسفه از دانشگاه تهران با معدل 14 و ارشد پژوهش هنر از دانشگاه هنر اصفهان با معدل 19 هستم. توی مقطع ارشد داشنجوی رنک یک شدم. و امسال هم توی هفته پژوهش به عنوان پژژهشگر برتر دانشگاه ازم تقدیر کرد چون 5 تا مقاله دارم که 4 تاشون علمی پژوهشی هستن و 1 مورد ترویجی. سه ماه دیگه کتابم رو انتشارات دانشگاه هنر اصفهان چاپ می‌کنه. زبانم خوبه واقعا اما مدرک ندارم. میخواستم ببینم توی رشته هنرهای دیجیتال (تمام آثارم مربوط به مطالعات بازی‌های ویدیویی به مثابه‌ی هنر هست). می‌تونم جایی بدون مدرک زبان فول فاند بشم واسه دکتری؟

    ضمناً توی اکثر نشریات آنلاین مطالعات بازی هم کار نویسندگی کردم.

    • توسط مهدی کیوانی
      تاریخ: دی 1, 1399
      نفر
      نفر

      سلام روزتون بخیر
      برای تحصیل دکترا در اکثر کشور ها بهتر است مدرک زبان ارائه دهید. با این شرایط نیز می توانید برای تحصیل دکترا در کشوری مانند مجارستان، ترکیه و غیره اقدام نمایید. در ابتدا بهتر است در دوره های زبان شرکت نمایید.

  • توسط رها
    تاریخ: بهمن 28, 1399
    نفر
    نفر

    سلام من امسال میخوام دیپلمم رو بگیرم میخواستم بدونم برای رشته تجربی حدودا رتبه کنکور باید چقدر باشه و خود دانشگاه ایران در پذیرش تاثیر داره؟

    • توسط مهدی کیوانی
      تاریخ: بهمن 28, 1399
      نفر
      نفر

      سلام وقتتون بخیر
      بله، پذیرش در دانشگاه های دولتی ایران تاثیر به سزایی در پذیرش شما در اتریش دارد.

  • توسط م
    تاریخ: مهر 21, 1401
    نفر
    نفر

    سلام وقت بخیر
    محبت می فرمایید راهنمایی کنید🙏🏻
    علاوه بر اتریش برای رشته های مهندسی در مقطع دکتری در صورت فارغ‌التحصیل بودن از دانشگاه تاپ بدون گپ تحصیلی ، داشتن مقاله (jcr,کنفرانسی داخلی و خارجی ) ، مدرک زبان و… چه کشور ها و دانشگاه های با شریط
    ( امکان فول فاند و یا فاند دریافت کردن) هست؟
    چطور مقصد انتخاب کنم ؟ 🥲🥲باتوجه به اینکه هزینه و رنک دانشگاه هم خیلی اهمیت داره برام

    • توسط مهدی کیوانی
      تاریخ: مهر 21, 1401
      نفر
      نفر

      سلام روزتون بخیر
      برای انتخاب کشور در ابتدا باید شرایط کشور ها را بررسی کرده و با شرایط خود مطابقت دهید. برای بررسی شرایط کشور ها می توانید به صورت حضوری به دفاتر ما مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را با ما در میان بزارید

اسکرول به بالا