071-91009294  | 021-88724227  |

تحصیل کارشناسی ارشد در اتریش (قوانین و شرایط پذیرش 2023)

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

کشور اتریش از جمله کشورهای می‌باشد که در مرکز اروپا قرار گرفته است و به همین دلیل دارای دانشگاه‌های بسیار پیشرفته با پیشینه و سنت‌های دیرینه می‌باشد و از این رو در میان دانشجویان بین المللی محبوبیت زیادی دارد. بنابراین کسانی که مشغول به تحصیل در دانشگاه های اتریش هستند از مزایای زیادی برخوردار می‌شوند چراکه در کشوری با زیبایی‌های متعددی تحصیل می‌کنند و از بهترین تجهیزات و امکانات تحصیلی برخوردار خواهند شد. بیشترین دوره‌های تحصیلی کارشناسی در اتریش به زبان آلمانی است اما تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در اتریش با توجه به پذیرش دانشگاه‌های انگلیسی و آلمانی این کشور بسیار بالا می‌باشد. بنابراین اگر قصد تحصیل کارشناسی ارشد در اتریش (قوانین و شرایط پذیرش 2023) را دارید با ادامه این مقاله همراه باشید.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد اتریش

معمولاً کسانی که می‌خواهند در یکی از دانشگاه قوی اروپایی مشغول به ادامه تحصیل شوند و از فضای زیبای آن لذت ببرند، اتریش را انتخاب می‌کنند، زیرا این کشور هزینه‌های هنگفت از دانشجویان خود نظیر کشورهای انگلستان، آمریکا و استرالیا نخواهد گرفت و افراد می‌توانند به راحتی و با هزینه‌های کمتر به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بپردازند.

برای مهاجرت به اتریش و تحصیل در این کشور باید بدانید که معمولاً شرایط و قوانین جهت تحصیل کارشناسی ارشد در اتریش متفاوت است، مثلاً در مقطع کارشناسی، تحصیل در رشته‌های پزشکی، انسانی، مدیریتی و علوم زیستی کاملا به زبان آلمانی بوده، در صورتی که در مقطع کارشناسی ارشد زبان تدریس انگلیسی است.

می‌توان گفت سطح تحصیلی اتریش یک سال جلوتر از ایران می‌باشد و به همین دلیل دانشجویان ایرانی که دارای مدرک لیسانس هستند و می‌خواهند در مقطع کارشناسی ارشد اتریش ادامه تحصیل بدهند، باید به تطبیق واحدهای خود در رشته مورد نظرشان در اتریش در صورت لزوم بپردازند و معمولاً این داوطلبان یکسال پایین‌تر در دانشگاه اتریش قرار می‌گیرند و باید به پاس کردن واحدهای مورد نظر بپردازد تا بتواند به دوره کارشناسی ارشد بپیوندند، هر چند که شرایط پذیرش دانشگاه های اتریش با دیگر دانشگاه‌هایش تفاوت دارد.

اخذ ویزای تحصیلی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

می‌توان گفت امکانات عالی دانشگاه های اتریش موجب شده است تا دانشجویان از سراسر دنیا برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در اتریش به دنبال گرفتن پذیرش باشند و به بتوانند ویزای تحصیلی اتریش را اخذ کنند. معمولاً کسانی که می‌خواهند در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کنند، باید در نظر بگیرند که تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در این کشور در حدود دو سال طول خواهد کشید و دانشجویان برای مهاجرت تحصیلی برای کارشناسی ارشد و اخذ ویزای تحصیلی اتریش باید حتماً از دانشگاه مورد نظرشان پذیرش تحصیلی دریافت کنند.

جهت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور، ارائه مدارک تحصیلی به صورت کامل ضروری خواهد بود و دانشجویانی که قصد تحصیل در اتریش را دارند، هم می‌توانند با ارسال مدارک، شرایط تحصیل رایگان در اتریش را بدست آورند و هم امکان تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی اتریش را نیز خواهند داشت که در این صورت نیاز به پرداخت هزینه تحصیل در این کشور می‌باشند. می‌توان گفت هزینه تحصیل دانشجویانی که در دانشگاه خصوصی اتریش می‌خواهند به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بپردازند، با توجه به نوع دانشگاه و رشته تحصیلی‌شان مشخص می‌شود و تقریباً در حدود ۱۵ تا ۲۵ هزار یورو خواهد بود.

آن دسته از دانشجویانی که موفق به اخذ ویزای تحصیلی اتریش در مقطع کارشناسی ارشد می‌شوند، می‌توانند در حین تحصیل خود به کار دانشجویی نیز بپردازند، یعنی هر هفته در حدود ۲۰ ساعت امکان کار کردن را دارند و در نتیجه با کار در اتریش، امکان اخذ اقامت اتریش پس از تحصیل را نیز برای خود فراهم می‌کنند. یکی از مدارک جهت تحصیل در کارشناسی ارشد که ضروری است مدرک زبان آلمانی در سطح B2 می‌باشد اما دانشجویان می‌توانند با مدرک زبان مشروط نیز دوره‌های ربان را بگذرانند و حتی امکان تحصیل در اتریش بدون مدرک زبان وجود دارد.

از جمله مهمترین مدارک جهت اخذ ویزای تحصیلی اتریش که جهت مهاجرت به اتریش باید به اداره مربوطه تحویل داد به قرار زیر هستند:

  1. گذرنامه/پاسپورت معتبر(اعتبار برای اقامت در اتریش کافی باشد)
  2. کپی از صفحه اول پاسپورت و یا ترجمه شناسنامه به زبان آلمانی و یا انگلیسی
  3. دانشجویان باید بعد از تکمیل فرم‌های پذیرش درخواست و امضا نمودشان به ارسال آنها بپردازند.(این فرم‌ها امکان دانلود از سایت های اینترنتی دارند یا می توان آنها را از نمایندگی های مجاز مهاجرتی تهیه نمود.)
  4. عکس های رنگی قطع عکس گذرنامه
  5. گواهی و اثبات عدم سو پیشینه(ترجمه رسمی و اصل نامه عدم سوء پیشینه)
  6. گواهی تولد
  7. بیمه سلامت دانشجویی برای شروع تحصیل
  8. باید نامه پذیرش دانشگاه را با رسید پرداخت شهریه را نیز ارسال نمایند.
  9. دانشجویان باید بتوانند برای یکسال زندگی در اتریش تمکن مالی خود را اثبات کنند که برای این کار باید دارای حساب بانکی در اتریش بوده یا کسی را در اتریش داشته باشند تا هزینه‌های آنها را تقبل کند یا دارای چک‌های مسافرتی باشند.
  10. دانشجویان باید بتوانند اثبات کنند که در اتریش مسکن دارند یعنی دارای قرارداد اقامت بوده یا دارای اجاره نامه یا نامه خوابگاه دانشجویی باشند.
  11. ارائه نامه اشتغال به تحصیل در ایران به همراه ترجمه رسمی آن.
  12. داشتن گواهی مبتنی بر منع نبودن امکان تحصیل در مقطع کارشناسی اشد که دارای لوگو و مهر انگلیسی باشد.
  13. ارسال اصل مدارک تحصیلی قبل و ریز نمرات با ترجمه رسمی آنها به زبان آلمانی.
  14. فرستادن توصیه نامه برای دانشگاه از اساتید قبلی ایرانی دانشجو.
  15. فرستادن انگیزه نامه و علت انتخاب کشور اتریش برای ادامه تحصیل در رشته مورد نظر در مقطع کارشناسی ارشد.
  16. ارائه رزومه معتبر و فرستادن مدارکی که امکان استعلام آن وجود دارد.

تحصیل کارشناسی ارشد در اتریش

قوانین و شرایط پذیرش و تحصیل کارشناسی ارشد در اتریش در سال 2023

بسیاری از رشته‌ها در مقطع کارشناسی ارشد در اتریش به صورت مستقیم پذیرش دارند، اما در برخی از رشته‌ها نیز جهت پذیرش دانشجویان آزمون ورودی گرفته می‌شود، بنابراین می‌توان گفت جهت تحصیل پزشکی در اتریش، روان شناسی و برخی دیگر از رشته‌های دانشگاه های علمی کاربردی در این کشور نیاز به قبولی در آزمون ورودی می‌باشد و بدین ترتیب پذیرش بعد از قبولی در آزمون در مقطع کارشناسی ارشد اتفاق خواهد افتاد، معمولاً جهت دادن آزمون ورودی برای دانشجویان و جهت شرکت در مصاحبه دانشگاه برای دانشجویان ویزای موقت ارسال می‌شود و در صورتی که دانشجویان بتوانند در این آزمون قبول شوند، ویزای آنها تمدید خواهد شد و نوع اقامت شان تغییر خواهد کرد و در نتیجه می‌توانند دوره‌های تحصیلی خود را شروع کنند.

یکی از شرایط مهم جهت پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در اتریش، قبولی افراد در همین مقطع و همان رشته در دانشگاه‌های دولتی ایران است، همچنین در برخی موارد دانشگاه های اتریش مدارک دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی ایران را نیز قبول می‌کنند اما به هیچ عنوان مدارک دانشگاه آزاد را قبول نخواهد کرد.

دانشجویان باید بدانند حتی اگر رشته مورد از آنها به زبان انگلیسی یا آلمانی ارائه شود، حتماً باید دارای مدرک زبان آلمانی B2، تافل یا آیلتس با نمره ۶ باشند. همچنین اگر دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های آلمانی زبان تحصیل می‌کنند، می‌توانید در دوره زبان این کشور شرکت کنند و در نتیجه امکان اخذ پذیرش بدون مدرک زبان برایشان مقدور خواهد شد.

لازم به ذکر است مهلت درخواست برای پذیرش کارشناسی ارشد در اتریش، برای ترم زمستانی از ماه سپتامبر شروع می‌شود و برای ترم تابستان از ماه فوریه شروع خواهد شد.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به همراه بورسیه تحصیلی

معمولا افرادی که در دانشگاه‌های دولتی اتریش به زبان آلمانی تحصیل می‌کنند، تحصیل آنها به صورت رایگان خواهد بود و هیچ گونه شهریه‌ی را بابت تحصیل پرداخت نمی‌کنند، فقط جهت ثبت نام در دانشگاه هزینه‌ی از آنها گرفته خواهد شد. بنابراین می‌توان گفت همین موضوع یک نوع بورسیه تحصیلی برای آنها محسوب خواهد شد چرا که افراد فقط هزینه زندگی و هزینه ثبت نام را پرداخت خواهند کرد.

می‌توان گفت بورسیه‌های مخصوصی وجود دارد که برای کمک هزینه زندگی به دانشجویان ارائه می‌شود که معمولا از ترم دوم مقطع کارشناسی ارشد ارائه خواهد شد، اما مختص دانشجویانی هستند که دارای نمرات عالی و شرایط معدل قابل قبول باشد، بنابراین برای دریافت این بورسیه‌ها افراد باید بتوانند معدل بالایی بدست آورند و دارای مقالات ISI بوده و و از استاد راهنما و مدرک زبان با نمره بالایی برخوردار باشند.

تحصیل کارشناسی ارشد در اتریش

مزایای تحصیل در اتریش در مقطع کارشناسی ارشد چیست؟

معمولا تحصیل دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد در اتریش مزیت‌های فراوانی برای آنها خواهد داشت و از این رو روزبه روز تقاضا جهت پذیرش از در دانشگاه‌های اتریش توسط دانشجویان بین المللی بیشتر می‌شود.

بنابراین می توان برخی از مزایای تحصیل کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس در اتریش را به صورت زیر بیان کرد:

  • سطح بالای علمی دانشگاه های اتریش
  • روش تدریس دانشجو محور
  • سطح بالای امنیت در اتریش، از آنجایی که اتریش از امن‌ترین کشورهای اروپا محسوب می‌گردد.
  • شهریه کم دانشگاه‌ها
  • عدم محدودیت سنی برای اخذ پذیرش
  • اخذ پذیرش و تحصیل در اتریش بدون مدرک زبان
  • دریافت سطح بالای شاخص‌های کیفیت زندگی به طور مداوم
  • مراقبت‌های بهداشتی، مسکن و کیفیت محیط زیست همه از یک استاندارد بالا برخوردار است.
  • اتریش محل برخی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اروپا است.

جمع بندی

از آنجایی که تحصیل کارشناسی ارشد در اتریش دارای محدودیت سنی نمی‌باشد و می‌توان با کمترین هزینه در این کشور آلمانی زبان تحصیل نمود و بعد از اتمام تحصیل گزینه‌های زیادی جهت کار در این کشور وجود دارد، به همین دلیل می‌توان گفت مهاجرت به اتریش یکی از بهترین گزینه‌ها جهت رفتن به اروپا برای تحصیل و زندگی است.

اسکرول به بالا