071-91009294  | 021-88724227  |

اعزام دانشجو به ترکیه

اعزام دانشجو به ترکیه

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

برای مهاجرت به کشور های مختلف راه های گوناگونی وجود دارد اما این روز ها در میان دانشجویان و علاقه مندان به علم و تحصیل یکی از بهترین راه ها و راحت ترین راه های مهاجرت از طریق تحصیل است. در واقع دانشجویان بسیاری برای مهاجرت تحصیلی اقدام می کنند و در راه خود تحصیل در کشور جدیدی را امتحان می کنند. مهاجرت تحصیلی برای حضور در هر کشور دارای شرایط خاصی است و افراد زیادی برای پذیرش تحصیلی خود اقدام می کنند. با توجه به این مسئله در این مقاله ما قصد داریم در ارتباط با اعزام دانشجو به ترکیه جزئیات مناسبی را ارائه نماییم.

مهاجرت به ترکیه راه ها و روش های مختلفی دارد که مهاجرت تحصیلی یکی از این راه ها و روش هاست. مهاجرت تحصیلی به ترکیه دارای طرفداران بسیار زیادی است اما از دیگر روش های مهاجرتی به ترکیه می توان به مهاجرت کاری به ترکیه، مهاجرت سرمایه گذاری به ترکیه، مهاجرت از طریق ازدواح در ترکیه، مهاجرت از طریق تولد فرزند در ترکیه، ثبت شرکت در ترکیه و … اشاره نمود. برای هر فردی با انتخاب هر روش مهاجرتی به این کشور شرایط می تواند متفاوت باشد. از این رو لازم است تا در ارتباط با روند مهاجرتی اطلاعات دقیق کسب شود. برای کسب اطلاعات در این باره می توانید به موسسه حقوقی توسعه گستران عدالت و مهر میرداماد مراجعه نمایید. موسسه حقوقی توسعه گستران عدالت و مهر میرداماد دارای نمایندگی های معتبر در شهر های شیراز و تهران می باشد.

مطالعه بیشتر:

تحصیل رایگان در ترکیه

اعزام دانشجو به ترکیه

همان طور که گفتیم یکی از روش های مهاجرتی به ترکیه، مهاجرت تحصیلی به ترکیه برای تحصیل در ترکیه می باشد. دانشگاه های ترکیه دارای اعتبار بالایی هستند و مدارک معتبری را صادر می کنند. علاوه بر آن شرایط زندگی در ترکیه و هزینه های زندگی در ترکیه بسیار مناسب می باشد. اما برای مهاجرت به ترکیه می توان از روش کار در ترکیه و اخذ ویزای تحصیلی ترکیه یا سرمایه گذاری در ترکیه نیز اقدام نمود. سرمایه گذاری در ترکیه نیز به روش هایی همجون خرید ملک در ترکیه، کارآفرینی در ترکیه، ثبت شرکت در ترکیه و … امکان پذیر است.

به موازات تحولات علمی موجود در جهان ، آموزش عالی ترکیه تحولات بزرگی را تجربه می کند. اقدامات بسیاری تحت رهبری شورای آموزش عالی انجام شده است و روند جدیدی در حال انجام است. ترکیه از هر لحاظ فرصت ها و امکانات جدیدی را برای دانشجویان خارجی فراهم نموده است. بنابراین ، ترکیه مرکز جدیدی برای جذب دانشجویان خارجی می باشد.

برخي از فرصت هايي كه ابتكارهاي مهمي براي تقويت فرایند علمی هستند عبارتند از: پروسه بولونیا ترکیه ، پروژه TURQUAS ، برنامه های Erasmus و Erasmus + ، ترکیه بورسا ، برنامه تبادل مولانا ، برنامه های مدرک مشترک ، برنامه مبادله بین المللی مبتنی بر پروژه ، پروژه YABSİS ، آیین نامه شناسایی و اعتبار بخشی دانشکده ها و مدارس ، تمدید مدت اقامت در ترکیه پس از پایان دوره دانشجویان دکترا ، HEC اعطای بورس تحصیلی برای دانشجویان بین المللی و … .

کشور های بسیاری دانشجویان خود را در ترکیه برای ادامه تحصیل در این کشور در رشته های مختلف مانند تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه، تحصیل پرستاری در ترکیه، تحصیل داروسازی در ترکیه، تحصیل روانشناسی در ترکیه و … مشاهده می کنند. کشور هایی که بیشترین دانشجو را در ترکیه دارند عبارتند از: سوریه، آذربایجان، ترکمنستان، ایران، افغانستان، آلمان، یونان، قرقیزستان و بلغارستان.

بررسی سیستم آموزش عالی ترکیه برای اعزام دانشجو

در ترکیه ، مؤسسات آموزش عالی حداقل دو سال آموزش عالی را ارائه می دهند و دانشجویان را برای مقاطع کاردانی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد یا دکترا آموزش می دهند. مؤسسات آموزش عالی متشکل از دانشگاه ها ، دانشکده ها ، انستیتوها ، مدارس آموزش عالی ، هنرستان ها ، آموزشگاه های حرفه ای آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی-کاربردی است. دانشگاه های ترکیه تحصیلات تخصصی سطح بالایی را در زمینه های مختلف برای دانشجویانی که آموزش متوسطه را به پایان رسانده اند ارائه می دهند.

سیستم آموزش عالی ترکیه
سیستم آموزش عالی ترکیه

افزایش تحصیلات عالی برای زندگی در جهان، چه از نظر کیفیت و چه از نظر کمیت ، به عنوان هدف اصلی تحصیل در ترکیه و در دانشگاه های این کشور اتخاذ شده است. مانند بسیاری از مناطق دیگر دنیا ، دانشگاه اصلی ترین موسسه آموزش عالی در ترکیه است. این کشور دارای استقلال دانشگاهی و شخصیت حقوقی عمومی است. دانشگاه ها وظیفه انجام فعالیت های آموزشی سطح بالا ، تحقیقات علمی و انتشارات را بر عهده دارند. هر دانشگاه از دانشکده های بسیاری تشکیل شده که دوره های تحصیلی را در مقاطع مختلف ارائه می دهند.

دوره های کارشناسی در دانشگاه های ترکیه چهار ساله است و دوره های کارشناسی ارشد با تاکید بر حرفه و علم دقیق برای دو سال به دانشجویان ارائه می شود. آموزش های سطح بالا در دانشگاه های ترکیه شامل برنامه های کارشناسی ارشد و دکترا است که با هماهنگی انستیتوها برای تحصیلات تکمیلی انجام می شود. برنامه های کارشناسی ارشد به عنوان برنامه های “با پایان نامه” یا “بدون پایان نامه” مشخص می شوند. برنامه های کارشناسی ارشد “با پایان نامه” شامل یک پایان دوره مشخص شده و پس از آن ارسال پایان نامه است در حالی که برنامه های “بدون پایان نامه” شامل اتمام دوره های تحصیلات تکمیلی و یک پروژه  در ترم است.

دسترسی به برنامه های تحصیل دکترا در ترکیه نیاز به مدرک کارشناسی ارشد دارد. برنامه های دکتری در دانشگاه های ترکیه حداقل چهار سال است که شامل تکمیل دوره ها ، قبولی در آزمون صلاحیت دکتری و تهیه و دفاع از پایان نامه دکتری است. دانشگاه های ترکیه شرایط پذیرش و برنامه های درسی و الزامات مدرک اینگونه برنامه ها را مطابق با قوانین و مقررات عمومی مصوب شورای بینابینی تعیین کنند.

بررسی دانشگاه های ترکیه

برای اعزام دانشجو به جهت اعزام دانشجو لازم است تا در ارتباط با دانشگاه های ترکیه اطلاعات لازم را کسب نمود. ترکیه دارای دانشگاه های بسیاری است که هر کدام از اعتبار بالایی برخوردار هستند و حتی در رنکینگ جهانی نیز دارای رتبه های بالایی هستند.از طرفی به دلیل حضور در فرایند بولونیا مدرکی که از دانشگاه ترکیه دریافت می کنید در همه کشور های اروپایی به رسمیت شناخته می شود! به عنوان سیستم اعتباری دوره ، ECTS مطابق با اروپا اعمال می شود و به همه دانشجویان مکمل دیپلم داده می شود. دویست و هفت دانشگاه در ترکیه با هضتاد و دو میلیون نفر جمعیت وجود دارد.

تعداد دانشجویان در این کشور نزدیک به هشت میلیون نفر است. با وجود این تعداد دانشجو ، ترکیه اولین کشوری است که بیشترین دانشجو را در منطقه آموزش عالی اروپا در اختیار دارد. نزدیک به شصت هزار برنامه مختلف در این تعدا دانشگاه وجود دارد. از این رو شما به راحتی می توانید برنامه تحصیلی و درسی مورد نظر خود را در دانشگاه های این کشور بیابید. تحصیل در دانشگاه های ترکیه به زبان های ترکی و انگلیسی می باشد.

از جمله دانشگاه های مختلف این کشور عبارتند از: دانشگاه علوم و فناوری آدانا، دانشگاه آنکارا، دانشگاه هنرهای زیبا آنکارا، دانشگاه یلدیرم بیاضت، دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه ارداهان، دانشگاه آرتوین، دانشگاه باندورما اونیدی ایلیل، دانشگاه دنیزلی پاموکاله، دانشگاه ادیرنه، دانشگاه حسن کالینچو ، دانشگاه ایسپارتا سلیمان دمیرل، دانشگاه گالاتاسارای، دانشگاه بوشازیچی، دانشگاه استانبول، دانشگاه فنی استانبول، داشگاه سابانچی، دانشگاه کوچ، دانشگاه اقتصاد ازمیر، دانشگاه ازمیر، دانشگاه سلیمان دمیرل و … .

از جمله دانشگاه های ترکیه در رنکینگ جهانی هم حضور دارند عبارتند از: دانشگاه استانبول، دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه فنی استانبول، دانشگاه سابانچی، دانشگاه کوچ، دانشگاه اتلیم و … .

بررسی هزینه های تحصیل برای اعزام دانشجو به ترکیه

یکی از مهم ترین مسائلی که در زمینه تحصیل تاثیر بسیار زیادی دارد، بررسی هزینه های تحصیل در ترکیه است. البته لازم است تا علاوه بر آن در ارتباط با هزینه های زندگی در ترکیه نیز اطلاعات لازم کسب شود. در همین راستا در این بخش از مقاله ما به بررسی و معرفی هزینه های تحصیل در ترکیه می پردازیم و در ارتباط با مسائل مربوط به هزینه های تحصیل در این کشور اطلاعات دقیق را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

در کل ترکیه مکانی بسیار مقرون به صرفه برای تحصیل است. پرجمعیت ترین شهر آن ، استانبول ، از نظر رتبه بندی گران ترین شهر های جهان در رتبه سیصد و هفتاد و شش قرار دارد. وقتی صحبت از تحصیل می شود ، به طور خاص ، دانشجویان با هزینه کم شهریه در اکثر دانشگاه های کشور ترکیه مورد استقبال قرار می گیرند. از این رو برای دانشجویان با بودجه در نظر گرفته شده و تمایل به تحصیل در دانشگاه مشهور با یک فرهنگ جدید که تجربیات و فرصت های متنوعی را ارائه می دهد ، واضح است که ترکیه مقصدی ایده آل می باشد. در ترکیه دانشگاه های خصوصی و دولتی بسیاری وجود دارند و همانند تمام کشور های دمیا هزینه تحصیل در این دانشگاه ها با هم متفاوت است.

هزینه های تحصیل در ترکیه
هزینه های تحصیل در ترکیه

یقینا هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه بسیار بیشتر از دانشگاه های دولتی در این کشور است. در کشور ترکیه برای دانشجویانی که به دنبال شرکت در یک دانشگاه خصوصی هستند میزان شهریه با توجه به شرایط کاملا متفاوت است. اما به طور میانگین می توان گفت که هزینه تحصیل در این دانشگاه ها بین پنج هزار تا بیست هزار دلار می باشد. برخی از مشهور ترین دانشگاه های ترکیه مانند دانشگاه اسودودار هزینه تحصیل کم تری دارند اما برخی دیگر مانند دانشگاه سابانچی ترکیه هزینه تحصیل بیشتری دارند.

دانشگاه های دولتی در ترکیه گزینه های مناسبی برای تحصیل با هزینه کم تر هستند. هزینه سالانه شهریه دانشجویان بین المللی که تمایل دارند در دانشگاه های دولتی تحصیل کنند بین دویست و چهل تا هزار و پانصد دلار می باشد. نکته مهمی گه در این باره باید توجه داشته باشید این است که تفاوت قابل توجهی در شهریه بین دوره هایی که به زبان انگلیسی تدریس می شود ، در مقایسه با دوره هایی که به زبان ترکی تدریس می شود ، وجود دارد.یکی دیگر از مهم ترین نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که برای تامین هزینه های تحصیل در ترکیه بورسیه های تحصیلی ترکیه در حالت های مختلف در دسترس است. علاوه بر آن دانشجویان می توانند به جهت کار در ترکیه در زمان تحصیل نیز اقدام نمایند و کار دانشجویی داشته باشیند.

پذیرش از دانشگاه ها برای اعزام دانشجو به ترکیه

برای پذیرش از دانشگاه های ترکیه لازم است تا در زمینه نحوه پذیرش اطلاعات کافی موجود باشد. در واقع برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه می بایست پس از کسب اطلاعات دقیق در ارتباط با این دانشگاه ها، در ارتباط با مدارک مورد نیاز نیز اطلاع کسب نمود. مداک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه عبارتند از: ترجمه و مدرک تحصیل دوره های قبل، توصیه نامه استاد، نمره جی آر ای، ارائه مدرک زبان، انگیزه نامه تحصیلی، ارائه رسید هزینه دانشگاه، ارائه مصاحبه آنلاین یا حضوری و … . دقت کنید که برای اطلاع دقیق از شرایط پذیرش باید به شرایط دانشگاه مورد نظر خود و الزامات دانشگاه دقت ویژه داشته باشید.

اخذ ویزای تحصیلی برای اعزام دانشجو به ترکیه

پس از دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه های ترکیه لازم است تا در ارتباط با ویزای تحصیلی ترکیه نیز اطلاعات کافی موجود باشد. از جمله مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه عبارتند از: پاسپورت معتبر، نامه پذیرش از دانشگاه های ترکیه، درخواست ویزای تحصیلی، عکس، تمکن مالی، بیمه نامه و … . پس از ورود به ترکیه نیز تا ده روز پس از ورود می بایست برای درخواست اقامت ترکیه اقدام نمود.

سوالات متداول در ارتباط با اعزام دانشجو به ترکیه

  1. آیا کشور ترکیه برای اعزام دانشجو کشوری با شرایط مناسب است؟

    بله ترکیه یکی از بهترین دانشگاه ها برای تحصیل و زندگی می باشد.

  2. آیا شرایط مدارک تحصیلی برای اعزام دانشجو به ترکیه مناسب و معتبر است؟

    بله دانشگاه های این کشور مدارک معتبری دارند که در کل دنیا اعتبار دارد.

  3. کدام دانشگاه ها برای اعزام دانشجو به ترکیه مناسب هستند؟

    از جمله این دانشگاه ها عبارتند از: دانشگاه استانبول، دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه فنی اسن=تانبول، دانشگاه آنکارا، دانشگاه سابانچی و … .

  4. چه مقاطعی برای اعزام دانشجو به ترکیه موجود است؟

    تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه های این کشور امکان پذیر است.

  5. زبان دوره های تحصیلی در ترکیه چیست؟

    زبان دوره های تحصیل ترکی و انگلیسی می باشد.

  6. آیا در روند اعزام دانشجو به ترکیه امکان دریافت بورسیه تحصیلی است؟

    بله بورسیه های بسیار متنوعی برای حمایت از دانشجویان موجود است.

  7. در روند اعزام دانشجو به ترکیه دانشجویان می توانند در ترکیه مشغول به کار شوند؟

    بله امکان کار در زمان تحصیل برای دانشجویان به صورت پاره وقت فراهم است.

  8. هزینه های تحصیل در ترکیه چقدر است؟

    هزینه های تحصیل به دانشگاه و رشته بستگی دارد اما در دانشگاه های دولتی بالاترین هزنیه هزار و پانصد دلار است.

  9. آیا در روند اعزام دانشجو به ترکیه هزینه زندگی در این کشور مناسب است؟

    بله ترکیه یکی از مقرون به صرفه ترین کشور ها برای زندگی است.

  10. مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش از دانشگاه های ترکیه چیست؟

    از جمله این مدارک عبارتند از: ترجمه و مدرک تحصیل دوره های قبل، توصیه نامه استاد، نمره جی آر ای، ارائه مدرک زبان، انگیزه نامه تحصیلی و … .

  11. فرایند علمی دانشگاه های ترکیه چیست؟

    فرایند علمی دانشگاه ها با فرایند بولونیا اروپایی می باشد.

اسکرول به بالا