071-91009294  | 021-88724227  |

تحصیل در ترکیه | هزینه ها + شرایط + مدارک پذیرش 2023

تحصیل در ترکیه

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

کشور ترکیه با نرخ تحصیلی 94.2% در رتبه 2 جهان از لحاظ دسترسی به دانشگاه ها و سیستم آموزش عالی قرار دارد. این کشور با عضویت منطقه آموزش عالی اروپا و پیروی از قوانین آموزشی روند تحصیل در دانشگاه های اروپا را اجرا می کند. کشور ترکیه قرارداد بولونیا Bologna را در سال 2001 امضا کرده است که هدف آن ارتقای سیستم آموزشی اروپا در آموزش عالی در مقیاس جهانی است. گزارش بولونیا از امتیاز سیستم آموزشی ترکیه 5 از 5 است. بر این اساس مدرک دانشگاه های ترکیه در همه کشورهای اروپایی به رسمیت شناخته می شود. هر ساله تعداد زیادی از متقاضیان بین المللی و از جمله ایرانی ها برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه اقدام می کنند.

ما کارشناسان موسسه مهاجرتی میرداماد در این مقاله کامل و جامع سعی کرده ایم به همه سوال های شما متقاضیان عزیز در مورد شرایط تحصیل در ترکیه پاسخ بدهیم. اگر قصد تحصیل در ترکیه را دارید و از شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم و یا تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی آگاه نیستید، کافی است با صرف کمی وقت این مقاله را مطالعه کنید تا به نکات جالبی دست پیدا کنید. در نهایت نیز می توانید سوالات خود را با مشاور تحصیلی در ترکیه موسسه مهاجرتی ما در میان بگذارید.

تحصیل پزشکی د رترکیه

صفر تا صد تحصیل در ترکیه

کشور ترکیه یک مقصد ایده آل برای مهاجرت تحصیلی است. موسسه های آموزش عالی و دانشگاه های ترکیه برنامه های تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی با کیفیت بالا را به متقاضیان ارائه می دهند. کشور ترکیه در حال تبدیل شدن به یک مرکز بین المللی برای آموزش عالی متقاضیان بین المللی است. در حدود 207 دانشگاه شامل دانشگاه پزشکی ترکیه، دانشگاه علوم انسانی، دانشگاه فنی و مهندسی و دانشگاه هنر در این کشور وجود دارد که بیشتر آن ها در 2 شهر بزرگ آنکارا و استانبول قرار دارند. این کشور سالانه بیش از 5000 دانشجوی بین المللی را پذیرش می کند.

تدریس به زبان انگلیسی به طور گسترده در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا در ترکیه از مزایای تحصیل در ترکیه است. برخورداری از بورسیه های تحصیلی فول فاند Full Funded یکی از بهترین گزینه های تامین هزینه های زندگی و تحصیل در این کشور برای دانشجویان بین المللی محسوب می شود. در ادامه این مقاله به ارائه صفر تا صد تحصیل در ترکیه و دیگر جزئیات مهم برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه می پردازیم.

ویزاهای اخذ شده

تحصیل در ترکیه در یک نگاه

مقاطع تحصیلی ترکیه

مدت زمان تحصیل در ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه

بورسیه تحصیلی ترکیه

مدارک لازم اخذ ویزای تحصیلی

تحصیل در مدارس

– 4 سال ابتدایی سطح اول یا ایلک اکول

– 4 سال ابتدایی سطح دوم یا اورتا اکول

– 4 سال آموزش متوسطه یا لیسه

-هزینه تحصیل در مدارس دولتی ترکیه به زبان ترکی رایگان

-هزینه تحصیل در مدارس خصوصی ترکیه به زبان انگلیسی سالانه از حدود 15.000 تا30.000 دلار

برای دانش آموزان ممتاز در دبیرستان های دولتی ترکیه بورسیه های دانش آموزی وجود دارد.

-ریزنمره های تحصیلی مربوط به سال قبل

-مدرک زبان ترکی برای تحصیل در مدارس ترک زبان

-مدرک زبان انگلیسی برای تحصیل در مداری انگلیسی زبان

-گواهی تمکن مالی کافی

تحصیل در مقطع کارشناسی/لیسانس

حدود 4 سال

-تحصیل به زبان انگلیسی سالانه در حدود 450 تا 1.500 دلار

-تحصیل به زبان ترکی سالانه در حدود 240 تا 750 دلار

بورسیه های تحصیلی در مقطع کارشناسی برای متقاضیان بین المللی محدود است.

-مدرک دوره دیپلم دبیرستان

-مدرک زبان انگلیسی آیلتس 5 تا 6.5 یا ترکی

-گواهی تمکن مالی کافی

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد/فوق لیسانس

در حدود 2 سال

-تحصیل به زبان انگلیسی سالانه از حدود 600 تا 900 دلار

-تحصیل به زبان ترکی سالانه از حدود 300 تا 600 دلار

بورسیه های تحصیلی متعددی برای متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد.

-مدرک مقطع کارشناسی از دانشگاه های مورد تایید ترکیه

-مدرک زبان انگلیسی آیلتس 6 تا 6.5

-گواهی تمکن مالی کافی

تحصیل در مقطع دکترا

در حدود 4 سال

 

بسیاری از بورسیه های تحصیلی ترکیه به دانشجویان مقطع دکترا اعطا می شود.

-مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد

-مقاله های منتشر شده در ژورنال های علمی جهان

-مدرک زبان انگلیسی آیلتس 6.5 به بالا

دلایل ومزایای تحصیل در ترکیه

دلایل و مزایای تحصیل در ترکیه

این سوال که چرا باید در ترکیه تحصیل کنیم با اشاره به اقتصاد قوی، وجود سیستم آموزشی با استانداردهای جهانی و وجود محیط سیاسی باثبات و دلایل دیگری پاسخ داده می شود. در واقع متقاضیان ایرانی برای تحصیل در ترکیه و اخذ اقامت تحصیلی ترکیه دلایل فراوانی دارند.

از مهم ترین این دلایل می توان به پایین بودن هزینه های تحصیل در مقایسه با کشورهای اروپایی و نزدیکی جغرافیایی و شباهت آداب و رسوم و فرهنگ ایران و ترکیه اشاره کرد. برخی از مهم ترین دلایل و مزایای تحصیل در ترکیه عبارت است از:

  • تحصیل در کشوری با میراث غنی، فرهنگ ها و سنت های منحصر به فرد و کشف فرهنگ و هنرهای جدید در استانبول و دیگر شهرهای آن
  • عدم نیاز به صدور ویزا برای متقاضیان ایرانی و سهولت اخذ ویزای دانشجویی
  • وجود طیف متنوعی از رشته های تحصیلی (دانشگاه های بسیاری در ترکیه برنامه های متنوع در حوزه برنامه نویسی کامپیوتری به زبان انگلیسی را ارائه می دهند.)
  • پایین بودن هزینه های زندگی و تحصیل در مقایسه با کشورهای اروپایی
  • مقایسه دانشگاه های ترکیه از لحاظ کیفیت آموزشی با دانشگاه های آمریکا، کانادا، انگلستان، ایتالیا، آلمان و استرالیا
  • اعتبار مدرک تحصیلی دانشگاهی ترکیه و پذیرش مدرک تحصیلی ترکیه در بسیاری از کشورهای جهان برای کار یا ادامه تحصیل
  • برخورداری از بورسیه تحصیلی ترکیه و کمک به تامین هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور
  • مورد تائید بودن بسیاری از دانشگاه های ترکیه از طرف وزارت علوم و بهداشت ایران
  • امکان تحصیل داروسازی در ترکیه و همچنین پزشکی و دندانپزشکی با هزینه های مقرون به صرفه و اخذ مدرک معتبر جهانی
  • امکان تحصیل پزشکی بدون ازمون در ترکیه و امکان تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم دبیرستان ایرانی
  • امکان تحصیل دندانپزشکی در ترکیه در بهترین دانشگاه ترکیه
  • امکان یافتن کار با درآمد مناسب پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه
  • اخذ کمک هزینه ها و گرانت ها و وام های دانشجویی
  • امکان انتقال دانشجویان به دانشگاه های کشورهای اروپایی و آمریکا ومطابقت نظام آموزشی ترکیه با نظام آموزشی آمریکا
  • امکان تحصیل در دانشگاه های مجهز با امکانات پیشرفته
  • امکان صدور مجوز اقامت پس از فارغ التحصیلی و در نهایت اخذ اقامت دائم ترکیه

مراحل اپلای در دانشگاه های ترکیه

متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه باید در ابتدا مراحل اپلای و ارائه درخواست برای پذیرش تحصیلی را طی کنند. به طور کلی برای اپلای دانشگاه های ترکیه چه برای تحصیل در رشته پزشکی و یا تحصیل در رشته داروسازی در ترکیه و چه برای رشته های علوم انسانی و هنر یک روش وجود دارد. در ادامه به ارائه 5 مرحله اپلای در دانشگاه های ترکیه می پردازیم:

·         مرحله اول: انتخاب رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظر در ترکیه

در اولین مرحله متقاضی باید رشته مورد نظر و نوع دانشگاه را برای تحصیل در ترکیه انتخاب کند. انتخاب نوع دانشگاه (دانشگاه دولتی یا خصوصی) بر اساس شرایط اقتصادی و همچنین زبان تحصیلی متقاضی می باشد. هر یک از دانشگاه های ترکیه دارای شرایط تحصیلی مختص خود می باشند.

·         مرحله دوم: بررسی نحوه اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه

گرچه هزینه تحصیل در ترکیه در در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی مناسب و مقرون به صرفه است، اما متقاضی برای تامین هزینه های زندگی و تحصیل در ترکیه باید دارای تمکن مالی کافی باشد. یکی از روش های کاهش هزینه های زندگی و تحصیل در ترکیه برخورداری از بورسیه های تحصیلی این کشور است. بهتر است متقاضیان قبل از برنامه ریزی برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه شانس قبولی در بورسیه را با کسب معدل بالا و مدرک زبان با نمره عالی فراهم کنند.

·         مرحله سوم: تهیه و آماده سازی مدارک مورد نیاز

از شرایط تحصیل در ترکیه و اخذ ویزای تحصیل در ترکیه تهیه و آماده سازی و ارسال مدارک مورد نیاز به دانشگاه می باشد. البته هر یک از دانشگاه های ترکیه بر اساس مقطع و رشته تحصیلی مدارک خاصی را مد نظر دارند. برای آگاهی از مدارک مورد نیاز دانشگاه های ترکیه با مشاور تحصیلی در ترکیه در موسسه های مهاجرتی مشاوره کنید.

·         مرحله چهارم: کسب آمادگی های لازم برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه ها

برخی از دانشگاه های ترکیه برای پذیرش در رشته های خاص آزمون های ورودی را برگزار می کنند. از آزمون های ورودی این دانشگاه ها می توان به امتحان yos ترکیه، آزمون SAT دانشگاه پزشکی ترکیه و آزمون TOMER برای تحصیل به زبان ترکی در دانشگاه های این کشور اشاره کرد. بهتر است متقاضیان با بررسی این آزمون ها و شرایط تحصیل در ترکیه از قبل برای کسب نمره مورد نیاز آمادگی های لازم را کسب کنند.

·         مرحله پنجم: اخذ ویزا تحصیلی ترکیه

متقاضیان با اخذ پذیرش تحصیلی از رشته و دانشگاه مورد نظر در ترکیه می توانند برای دریافت ویزای تحصیل ترکیه اقدام کنند. متقاضیان ایرانی ویزای تحصیلی ترکیه را می توانند از کنسولگری ترکیه در این کشور دریافت کنند. به منظور اخذ ویزا تحصیل ترکیه متقاضیان باید مدارک و سوابق هویتی، مدارک تحصیلی، مدرک زبان و گواهی تمکن مالی کافی را ارائه دهند.

مقاطع تحصیلی در ترکیه

سیستم تحصیلی مدارس و دانشگاه های ترکیه با تبعیت از سیستم اروپایی و آمریکایی موجب شده است تا بسیاری از متقاضیان به جای صرف هزینه های کلان برای تحصیل در مدارس و دانشگاه های اروپایی راهی ترکیه شوند تا آرزوی تحصیل در دانشگاه های معتبر و جهانی با هزینه کمتر را محقق کنند.

دانشگاه های ترکیه مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را در رشته ها و برنامه های مختلف تحصیلی به متقاضیان بین المللی ارائه می دهند. مدارس ترکیه نیز در 4 نوع مدارس دولتی، مدارس خصوصی، مدارس بین المللی و مدارس شبانه روزی با شرایط خاص خود پذیرای دانش آموزان از سراسر جهان می باشند. در ادامه به ارائه شرایط تحصیل در مدارس و دانشگاه های ترکیه می پردازیم.

تحصیل در مدارس ترکیه

بسیاری از پدر و مادران ایرانی ترجیح می دهند که از دوران مدرسه کودکان خود را به مدارس ترکیه بفرستند تا برای ورود به دانشگاه های این کشور آماده باشند و بدون هیچ مانعی بتوانند پذیرش تحصیلی را از بهترین رشته های تحصیلی در ترکیه و بهترین دانشگاه پزشکی در ترکیه و یا دانشگاه های فنی و مهندسی دریافت کنند.

تحصیل در مدارس دولتی ترکیه به زبان ترکی و البته به صورت رایگان و بدون پرداخت شهریه انجام می شود. اما دانش آموزان ایرانی که چندان به زبان ترکی مسلط نمی باشند، می توانند در مدارس زبان انگلیسی و خصوصی ترکیه تحصیل کنند. والدین برای ثبت نام فرزندان خود در ترکیه در حالی که خود در این کشور اقامت ندارند، می توانند به مدارس شبانه روزی مراجعه کنند. گرچه هزینه های تحصیل در این مدارس بالا است، اما همه هزینه های تحصیلی، خورد و خوراک و اقامت دانش آموزی را پوشش می دهند. 

هزینه های تحصیل در مدارس زبان انگلیسی و خصوصی ترکیه نسبتاً بالا است. از بهترین مدارس خصوصی و بین المللی ترکیه مدرسه بین المللی استانبول در شهر استانبول و مدرسه بین المللی MIF در ازمیر را می توان نام برد. فارغ التحصیلان مدارس برتر ترکیه می توانند از بهترین دانشگاه پزشکی ترکیه در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و رشته های مهندسی و علوم انسانی پذیرش تحصیلی دریافت کنند.

نحوه ثبت نام و شرایط تحصیل در مدارس ترکیه بدون حضور والدین

والدین برای ثبت نام فرزندان خود در مدارس ترکیه باید در ابتدا بر اساس شرایط خود و فرزند خود بین مدارس دولتی و خصوصی یا بین المللی ترکیه یکی را انتخاب کنند. ثبت نام در مدارس ترکیه بر اساس شرایط تحصیلی و اقتصادی والدین متفاوت است. در ادامه به بررسی نحوه ثبت نام و شرایط تحصیل در مدارس مختلف ترکیه بر اساس راهنمایی های مشاور تحصیلی در ترکیه می پردازیم:

نحوه ثبت نام و شرایط تحصیل در مدارس دولتی ترکیه

والدینی که دارای مجوز اقامت ترکیه می باشند، می توانند فرزندان خود را در مدارس دولتی و رایگان این کشور ثبت نام کنند. دانش آموزان زیر 18 سال با دارا بودن مجوز اقامت والدین می توانند در مدارس دولتی ترکیه به رایگان ثبت نام کنند.

دانش آموزانی که با زبان ترکی آشنایی ندارند، باید تا یادگیری زبان ترکی در مدارس ایرانی تحصیل کنند. حتی اگر والدین این دانش آموزان دارای مجوز اقامت و مجوز شهروندی ترکیه باشند، اما فرزند آن ها با زبان ترکی آشنا نباشند، نمی توانند در مدارس دولتی ترکیه ثبت نام کنند. از مهم ترین شرایط ثبت نام و تحصیل در مدارس دولتی ترکیه موارد زیر را می توان نام برد:

  • مراجعه به نزدیک ترین مدرسه در محله خود بر اساس آدرس محل اقامت و اجاره نامه و یا سند خانه
  • دارا بودن کیملیک کارت و اجاره نامه تایید شده از شهرداری منطقه محل سکونت والدین و یا دانش آموز
  • اخذ برگه نفوس از شهرداری منطقه سکونت والدین و مجوز اقامت دانش آموز در ترکیه
  • دارا بودن گواهی وضعیت تحصیلی و ریزنمره های تحصیلی و تسلط دانش آموزان به زبان ترکی
  • دارا بودن ریزنمره های تحصیلی خوب در پایه 9 برای ورود به پایه دهم دبیرستان

نحوه ثبت نام و شرایط تحصیل در مدارس خصوصی ترکیه

نحوه ثبت نام در مدارس خصوصی ترکیه شباهت زیادی به مدارس غیرانتفاعی ایران دارد و شامل مدارس غیرانتفاعی و مدارس بین المللی می باشد. در مدارس خصوصی ترکیه چند زبان خارجی، کلاس های ورزشی، هنری و موسیقی آموزش داده می شود. سیستم آموزشی مدارس خصوصی ترکیه بر اساس سیستم آموزشی مدارس آمریکا و اروپا است.

زبان تدریس در مدارس خصوصی ترکیه زبان های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی است و زبان ترکی به عنوان زبان فوق برنامه تدریس می شود. برای تحصیل در مدارس خصوصی ترکیه متقاضیان باید دارای شرایط و مدارک زیر باشند:

  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی ترجمه شده دانش آموز به همراه اصل و کپی پاسپورت به اداره آموزش و پرورش محل اقامت
  • ارائه درخواست معادل سازی مدارک تحصیلی یا دنکلیک
  • اخذ برگه نفوس از شهرداری منطقه سکونت والدین و مجوز اقامت دانش آموز در ترکیه
  • کسب نمره لازم در آزمون های ورودی، آزمون تعیین سطح و آزمون تومر در برخی از مدارس خصوصی ترکیه

ثبت نام مدارس خصوصی ترکیه

تحصیل در مقطع کارشناسی در ترکیه

متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی یا لیسانس باید دارای مدارک لازم و شرایط مورد نیاز باشند. از جمله شرایط لازم می توان به اخذ پذیرش از رشته و دانشگاه مورد نظر در ترکیه و دارا بودن مدرک مهارت زبان انگلیسی و مدرک دوره دیپلم دبیرستان اشاره کرد.

از دیگر شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم و ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی کسب نمره لازم در امتحان yos ترکیه و یا آزمون های SAT یا TOMER است. آزمون TOMER مختص متقاضیانی است که قصد تحصیل در دانشگاه های زبان ترکی این کشور را دارند. امتحان yos ترکیه و آزمون SAT نیز از آزمون های استاندارد برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ترکیه می باشد. البته امکان تحصیل پزشکی در ترکیه بدون ازمون ورودی نیز امکان پذیر است.

متقاضیان با پذیرش در این آزمون ها و اخذ ویزا تحصیل ترکیه می توانند در رشته های تحصیلی مختلف و در بهترین دانشگاه پزشکی ترکیه یا دانشگاه فنی و مهندسی تحصیل کنند. شانس قبولی در بورسیه ترکیه برای مقطع کارشناسی چندان زیاد نیست، زیرا دانشگاه های ترکیه برای مقطع کارشناسی بورسیه های زیادی را ارائه نمی دهند.

تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی در ترکیه

متقاضیان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و اخذ اقامت تحصیلی ترکیه در این مقطع باید دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه های ترکیه یا دانشگاه های مورد تایید خارج از این کشور باشند. از جمله شرایط تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد دارا بودن مدرک زبان انگلیسی آیلتس 6 تا 6.5 و دارا بودن نتیجه آزمون های بین المللی GRE و GMAT می باشد.

شانس قبولی در بورسیه ترکیه در مقطع کارشناسی با دارا بودن مقاله های علمی منتشر شده در ژورنال های علمی و دارا بودن صلاحیت های علمی تحصیلی افزایش می یابد. به طور کلی تعداد بورسیه تحصیلی ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد بیشتر از مقطع کارشناسی است.

از مهم ترین رشته های تحصیلی در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد رشته های مهندسی، حقوق، فناوری اطلاعات، زیست شناسی، مدیریت و اقتصاد را می توان نام برد.

متقاضیان برای اخذ پذیرش از مقطع دکترا ترکیه باید دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد مرتبط با رشته تحصیلی دوره دکترا باشند. اخذ اقامت تحصیلی ترکیه در مقطع دکترا منوط به ارائه مقاله های تحقیقی و پژوهشی، معدل بالا در مقطع کارشناسی ارشد و نتایج آزمون های بین المللی GRE و GMAT می باشد.

وکیل و مشاور تحصیل در ترکیه میرداماد

مشاوران و وکلای موسسه مهاجرتی میرداماد با دارا بودن سال ها تجربه و سابقه کاری مفید و درخشان در حوزه تحصیل در ترکیه و دیگر کشورهای اروپایی، آسیایی و استرالیا و کانادا بهترین خدمات مهاجرتی را به متقاضیان ارائه می دهد.

وکیل و مشاور تحصیل در ترکیه به همراه مشاوران برجسته موسسه ما با آگاهی از قوانین و شرایط تحصیل در ترکیه همه اطلاعات لازم را به متقاضیان ارائه می دهند. علاوه بر این تا آخرین مرحله اخذ ویزا تحصیل ترکیه موارد لازم و مشاوره های مهاجرتی را ارائه می دهند.

اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های ترکیه، ارسال مدارک لازم برای اخذ ویزای دانشجویی، ارائه مشاوره های مهاجرتی در مورد نحوه ثبت نام و اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه و ثبت نام برای خوابگاه های دانشجویی تنها گوشه ای از خدمات وکلا و مشاوران تحصیل در موسسه مهاجرتی ما است.

تحصیل بدون مدرک زبان در ترکیه

دانشگاه های ترکیه فرصت تحصیل بدون ارائه مدرک زبان آیلتس را در سال 2023 برای متقاضیان بین المللی فراهم کرده اند. تحصیل بدون مدرک زبان در دانشگاه های ترکیه به معنای این است که اگر متقاضی آخرین مدرک تحصیلی خود در زبان انگلیسی را دارا باشد، با همان مدرک زبان واجد شرایط اخذ پذیرش در بیشتر دانشگاه های ترکیه می باشد. از جمله این مدارک زبان می توان به مدرک زبان تافل، PTE، DET و گواهی مهارت زبان انگلیسی اشاره کرد.

بسیاری از برنامه های تحصیلی در دانشگاه های ترکیه به زبان ترکی تدریس می شوند. با این حال برخی از دانشگاه ها بسیاری از مقاطع و رشته های تحصیلی را به زبان انگلیسی یا دیگر زبان ها ارائه می دهند. اگر متقاضی دارای مدرک زبان لازم و مورد تایید آن دانشگاه باشد که مشکلی ایجاد نمی شود. اما متقاضیان فاقد مدرک زبان ترکی یا انگلیسی می توانند در دوره های آمادگی زبان در دانشگاه های ترکیه شرکت کنند و پس از کسب آمادگی و نمره لازم تحصیل در دانشگاه را شروع کنند.  

رشته های پرتقاضا جهت تحصیل در ترکیه

متقاضیان دارای شرایط لازم می توانند در بهترین دانشگاه ها و رشته های تحصیلی ترکیه تحصیل کنند. از رشته های پرتقاضا جهت تحصیل در دانشگاه های ترکیه برای متقاضیان ایرانی رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، رشته های فنی و مهندسی و رشته های مدیریت را می توان نام برد. در سال های اخیر بسیاری از متقاضیان ایرانی برای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه، تحصیل پزشکی در ترکیه، تحصیل داروسازی در ترکیه و دیگر رشته های علوم پزشکی راهی این کشور همسایه شده اند.

پایین بودن هزینه دندانپزشکی در ترکیه، امکان تحصیل پزشکی بدون ازمون و همچنین مناسب بودن هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه از مهم ترین دلایل این متقاضیان است. علاوه بر این بسیاری از دانشگاه های علوم پزشکی و مهندسی و همچنین دانشگاه های علوم انسانی مورد تایید وزارت بهداشت و وزارت علوم ایران می باشند. برخی از مهم ترین رشته های تحصیلی در ترکیه که جزء پرتقاضاترین رشته ها می باشند، عبارتند از:

  • رشته پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه
  • رشته داروسازی در ترکیه
  • رشته پرستاری و علوم آزمایشگاهی
  • رشته های مهندسی و فنی (مهندسی برق، کامپیوتر، مکانیک، معماری، عمران، هوافضا، کشاورزی و صنایع غذایی)
  • رشته های علوم انسانی (روابط بین الملل، تاریخ، جغرافیا، حقوق بین الملل، مدیریت، اقتصاد و آمار)
  • رشته های هنر (سینما، تئاتر، طراحی، موسیقی، معماری و معماری داخلی)
  • رشته های علوم کامپیوتر (مهندسی کامپیوتر، مهندسی فناوری، فناوری اطلاعات و برنامه نویسی)
  • رشته های علوم مدیریت (مدیریت بازرگانی، مدیریت اجرایی، مدیریت صنعتی، مدیریت مالی و مدیریت دولتی)

دانشگاه های برتر ترکیه در سال 2023

کشور ترکیه از نظر سیستم آموزش عالی در رتبه 43 جهان بر اساس سیستم رتبه بندی QS قرار دارد. بیش از 10 دانشگاه در این رتبه بندی در رتبه بهترین دانشگاه ترکیه قرار گرفته اند که از میان آن ها دانشگاه های کوچ، بیلکنت و سابانچی را می توان نام برد. در حدود 45 دانشگاه ترکیه در رتبه بندی EECA قرار دارند که از این تعداد 5 دانشگاه در بین 20 دانشگاه برتر می باشند.

دانشگاه های ترکیه بیشتر بر اساس عملکرد آموزشی و کیفیت تحصیلی آن ها در میان دیگر دانشگاه های جهان رتبه بندی می شوند. در ادامه دانشگاه های برتر ترکیه در سال 2023 با رتبه بندی بر اساس سیستم های QS و U.S.News و رتبه های کشوری و جهانی در جدول های زیر ارائه می شوند:

دانشگاه های برتر ترکیه

رتبه بر اساس سیستم QS در سال 2023

دانشگاه کوچ Koc University

477

دانشگاه فنی خاور میانه

Middle East Technical University

501

دانشگاه سابانچی Sabanci University

531

دانشگاه بیلکنت Bilkent University

561

دانشگاه فنی استانبول Istanbul Technical University

601

دانشگاه برتر ترکیه

شهر

رتبه در میان دانشگاه های ترکیه در سال 2023

رتبه در میان دانشگاه های جهان در سال 2023

دانشگاه کانکایا

Cankaya University

آنکارا

1

64.6

دانشگاه بوغازی Bogazici University

استانبول

2

55.1

دانشگاه بیلگی استانبول Istanbul Bilgi University

استانبول

3

50.3

دانشگاه فنی خاور میانه

Middle East Technical University

آنکارا

4

49.8

دانشگاه حاجت تپه Hacettepe University

آنکارا

5

49.5

بهترین دانشگاه های ترکیه

بورسیه های تحصیلی در ترکیه

دولت ترکیه در راستای کمک و حمایت مالی از دانشجویان با تمکن مالی ناکافی و یا دانشجویان ممتاز بورسیه های تحصیلی ترکیه را ارائه می دهد. البته دانشجویان ممتاز و دانشجویان نیازمند کمک مالی باید دارای شرایط دریافت بورسیه باشند.

بورسیه های دولتی ترکیه از نوع فول فاند Full Funded برای سال تحصیلی 2023-2024 برای مقاطع تحصیلی کارشناسی BS، کارشناسی ارشد MS و دکترا Ph.D. در دسترس می باشد. از جمله شرایط برخورداری از بورسیه تحصیلی ترکیه می توان به دارا بودن معدل بالای تحصیلی در مقطع تحصیلی قبل، دارا بودن مقاله های منتشر شده در ژورنال های علمی جهان، دارا بودن مدرک زبان انگلیسی یا ترکی با نمره بالا و دارا بودن نتایج آزمون های بین المللی GRE و GMAT می باشد. از مهم ترین بورسیه های تحصیلی در ترکیه موارد زیر را می توان نام برد:

  • بورسیه دانشگاه عبدالله گل برای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • بورسیه بانک توسعه اسلامی ISDB برای مقطع دکترا و فرصت مطالعاتی
  • بورسیه Turkiye Burslari برای دانشجویان آسیای مرکزی و اروپای شرقی

کار در حین تحصیل در ترکیه

از مزایای تحصیل در ترکیه اخذ مجوز کار پاره وقت دانشجویی و کار در حین تحصیل را می توان نام برد. متقاضیان از طریق کار دانشجویی نه تنها می توانند بخش زیادی از هزینه های زندگی و تحصیل در ترکیه را تامین کنند، بلکه می توانند برای کار پس از فارغ التحصیلی تجربه کاری کسب کنند. متقاضیان با اخذ مجوز کار دانشجویی می توانند در حدود 20 تا ۳۰ ساعت در هفته به کار و اشتغال بپردازند. 

از جمله کارهای دانشجویی کار در قسمت های اداری و کتابخانه دانشگاه، کار در رستوران و کافی شاپ دانشگاه یا خارج از آن، پرستاری از کودکان و بیماران و فروشندگی برای دانشجویان مشغول تحصیل در مقطع کارشناسی است.

کارهای دانشجویی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا کارهای تحقیقاتی و پژوهشی در دانشگاه های ترکیه می باشد که در مقابل این نوع کارها حقوق دریافت می کنند. علاوه بر این دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی ارشد و دکترا و یا دانشجویان مشغول تحصیل دندانپزشکی در ترکیه و یا تحصیل پزشکی در ترکیه می توانند با تدریس به دانشجویان سال های پایین تر درآمد کافی برای تامین هزینه دندانپزشکی در ترکیه یا پزشکی کسب کنند.

کار در ترکیه پس از تحصیل

فارغ التحصیلان دانشگاه های ترکیه پس از تمام شدن دوره تحصیلی می توانند در مهلت جستجوی کار در این کشور کار مناسب و مرتبط با رشته تحصیلی خود را پیدا کنند. مدت زمان جستجوی کار در ترکیه پس از فارغ التحصیلی در حدود یک سال است. در واقع فارغ التحصیلان با یافتن کار مناسب می توانند مجوز اقامت تحصیلی ترکیه را به مجوز کار ترکیه تبدیل کنند.

از مهم ترین شرایط کار در ترکیه پس از تمام شدن دانشگاه تسلط به زبان ترکی یا انگلیسی است. زیرا بسیاری از شرکت ها و موسسه های بین المللی در ترکیه نیازمند متقاضیان مسلط به زبان انگلیسی می باشند. علاوه بر این برای کار و تعامل با مردم ترکیه تسلط به زبان ترکی الزامی است. مجوز کار و اقامت فارغ التحصیلان دانشگاه ها از طرف وزارت کار ترکیه صادر می شود.

کارفرمایان در سراسر جهان برای مدرک تحصیلی دانشگاه های ترکیه ارزش قائل هستند. سازمان های بین المللی بزرگ دارای دفتر و نمایندگی های خود در کشور ترکیه می باشند و این به معنای وجود فرصت های شغلی مختلف پس از فارغ التحصیلی است.

هزینه تحصیل در ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه نسبت به هزینه تحصیل در کشورهای اروپایی با همان کیفیت سیستم آموزشی اروپایی بسیار مقرون به صرفه تر است. هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه و هزینه دندانپزشکی در ترکیه در مقایسه با هزینه های تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کشورهای اروپایی برتر بسیار پایین تر است. این در حالی است که مدرک پزشکی و دندانپزشکی ترکیه از جمله مدارک تحصیلی مورد تایید بسیاری از کشورهای جهان است.

مقطع تحصیلی در  ترکیه

مدت زمان تحصیل

زبان تحصیل

هزینه تحصیلی در سال 2023

 تحصیل در ترکیه

برای یک سال تحصیلی

انگلیسی

به طور متوسط از حدود 450 تا 1.500 دلار آمریکا

تحصیل در مقطع کارشناسی BS

برای یک سال تحصیلی

انگلیسی

به طور متوسط از حدود 240 تا 750 دلار آمریکا

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد MS

برای یک سال تحصیلی

انگلیسی

به طور متوسط از حدود 600 تا 900 دلار آمریکا

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد MS

برای یک سال تحصیلی

ترکی

به طور متوسط از حدود 300 تا 600 دلار

تحصیل پزشکی در ترکیه

برای یک سال تحصیلی

انگلیسی

به طور متوسط از حدود 2000 تا 25.000 دلار آمریکا

تحصیل پزشکی در دانشگاه های دولتی ترکیه

برای یک سال تحصیلی

انگلیسی

به طور متوسط از حدود 2000 تا 10.000 و در برخی دانشگاه ها تا حدود 21.000 دلار آمریکا

تحصیل پزشکی در دانشگاه های خصوصی ترکیه

برای یک سال تحصیلی

انگلیسی

به طور متوسط از حدود 16.000 تا 25.000 دلار آمریکا

هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه

هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه در مقایسه با بسیاری از مقاصد تحصیلی در جهان مقرون به صرفه تر و مناسب تر است. هزینه های زندگی در ترکیه در مقایسه با هزینه های زندگی در آمریکا در حدود 60% پایین تر و اجاره بهای خانه در این کشور در مقایسه با آمریکا در حدود 84% پایین تر است. متوسط هزینه های دانشجویی بر اساس سبک و الگوی زندگی دانشجویان متغیر است.

  • هزینه زندگی یک دانشجوی بین المللی در ترکیه ماهانه در حدود 400 تا 650 یورو می باشد.
  • هزینه های زندگی یک خانواده 4 نفره در ترکیه بدون احتساب کرایه خانه ماهانه در حدود 1.279.60 دلار می باشد.
  • هزینه های زندگی در ترکیه به طور متوسط در حدود 20.79% پایین تر از ایران است.
  • هزینه های اجاره خانه در ترکیه به طور متوسط در حدود 50.56% پایین تر از ایران است.

معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه

متقاضیانی که قصد تحصیل در مدارس و یا دانشگاه های ترکیه را دارند، باید دارای مدرک معتبر از دانشگاه های ترکیه و یا دانشگاه های خارج از ترکیه باشند. اگر مدرک تحصیلی متقاضی مورد تایید دانشگاه های ترکیه نباشد، باید در این کشور معادل سازی شوند. اخذ تایید مدارک تحصیلی در ترکیه در اصطلاح ترکی دنکلیک Denklik نامیده می شود.

متقاضیانی که در دانشگاه پزشکی ترکیه و برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی پذیرش تحصیلی دریافت کرده اند برای معادل سازی و اخذ تایید مدارک تحصیلی در ترکیه باید در آزمون TUS و DUS از آزمون STS از مجموع 100 امتیاز 40 امتیاز را کسب کنند.

بر اساس قوانین ترکیه، سازمان آموزش عالی ترکیه مسئول معادل سازی و تطابق مدارک تحصیلی متقاضیان برای صدور ویزا تحصیل ترکیه می باشد. متقاضیان دارای مدرک تحصیلی دانشگاه های خارج از ترکیه باید برای تحصیل در ترکیه، تاییدیه مدرک تحصیلی خود را از شورای آموزش عالی ترکیه YOK دریافت کنند. بر این اساس ارائه مدارک زیر برای معادل سازی و اخذ تایید مدارک تحصیلی در ترکیه برای ادامه تحصیل در مقطع بعدی الزامی است:

  • آخرین مدرک تحصیلی و دانشنامه تحصیلی دیپلم، پیش دانشگاهی، کاردانی، کارشناسی و دکتری
  • ترجمه اصل مدرک دیپلم به زبان ترکی
  • فرم تکمیل شده درخواست معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه
  • مجوز اقامت قانونی در ترکیه
  • رسید واریز هزینه های معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه
  • عکس و پاسپورت با اعتبار کافی
  • مجوز اقامت موقت و قانونی ترکیه

خوابگاه دانشجویی در ترکیه

بسیاری از دانشگاه های ترکیه به همه دانشجویان بین المللی مشغول تحصیل محل اقامت یا خوابگاه دانشجویی ارائه می دهند. خوابگاه های دانشجویی دولتی به صورت جداگانه برای دانشجویان پسر و دختر می باشند. همه امور مربوط به خوابگاه های دانشجویی در ترکیه توسط اداره کل آموزش عالی و موسسه های اقامتی انجام می شود.

هزینه های خوابگاه های دولتی در حد مناسب و بیشتر از 20 لیر در ماه نمی باشد. خوابگاه های دانشجویی دولتی دارای اینترنت پرسرعت، یک یخچال در هر اتاق و کوپن غذای روزانه رایگان می باشد. دانشجویان بورسیه نیاز به پرداخت هزینه خوابگاه دانشجویی ندارند. هزینه های اجاره اقامتگاه های دانشجویی خصوصی مانند آپارتمان در مرکز شهر ماهانه از حدود 1700 تا 2100 لیر ترکیه است.

اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

متقاضیان برای تحصیل پزشکی در ترکیه، تحصیل دندانپزشکی در ترکیه، تحصیل داروسازی در ترکیه و تحصیل در رشته های مهندسی و فنی و رشته های علوم انسانی در این کشور باید پس از اخذ پذیرش تحصیلی ویزای دانشجویی دریافت کند. متقاضی پس از اخذ پذیرش تحصیلی باید مدارک لازم را برای اخذ ویزا تحصیلی ترکیه ارائه دهد تا بتواند اقدام به مهاجرت به ترکیه نماید. از جمله مدارک لازم اخذ ویزا تحصیلی ترکیه برای رشته داروسازی در ترکیه و پزشکی و دندانپزشکی و کلاً همه رشته های تحصیلی موارد زیر را می توان نام برد:

  • نامه پذیرش از رشته تحصیلی در دانشگاه مورد نظر در ترکیه
  • گواهی تمکن مالی کافی به همراه پرینت حساب بانکی
  • فرم تکمیل شده ویزای دانشجویی ترکیه
  • گواهی اجاره محل اقامت و یا رزرو هتل
  • آخرین مدرک و سوابق تحصیلی
  • پاسپورت با اعتبار کافی
  • بلیط برگشت به ایران رزرو شده
  • بیمه مسافرتی معتبر

مدارک برای اخذ ویزای تحصیلی

مراحل دریافت ویزای تحصیلی ترکیه

متقاضیان جهت مهاجرت تحصیلی به ترکیه و دریافت ویزا تحصیلی علاوه بر دارا بودن شرایط لازم و ارسال مدارک مورد نیاز باید مراحل زیر را به ترتیب طی کنند:

  • متقاضی باید در ابتدا از رشته و دانشگاه مورد نظر در ترکیه پذیرش تحصیلی دریافت کند. در واقع مهم ترین و اصلی ترین شرط دریافت ویزای تحصیلی ترکیه دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه های این کشور است.
  • پس از دریافت نامه پذیرش تحصیلی متقاضی باید از طریق حضور در سفارت ترکیه و یا از طریق آنلاین یک وقت ملاقات رزرو کند.
  • متقاضی برای رزرو وقت ملاقات در سفارت یا کنسولگری ترکیه باید فرم درخواست را تکمیل کند و همه مدارک لازم برای درخواست ویزای تحصیلی را تهیه و آماده کند.
  • در روز ملاقات در کنسولگری ترکیه متقاضی باید همه مدارک و اسناد لازم برای صدور ویزای تحصیلی را ارائه دهد. تکمیل همه فرم های درخواست ویزا بر اساس اطلاعات شخصی متقاضی الزامی است.
  • پس از این مرحله متقاضی باید منتظر نتیجه اعلام پذیرش ویزا یا ریجکتی آن از طرف کنسولگری ترکیه باشد. البته متقاضی می تواند از طریق وب سایت کنسولگری ترکیه روند پردازش و بررسی پرونده ویزای تحصیلی را پیگیری کند.
  • اگر نتیجه مثبت بود و ویزای تحصیلی صادر شد، متقاضی باید برای سفر به ترکیه و آماده سازی مقدمات ثبت نام در دانشگاه مورد نظر بلیط تهیه کند و راهی این کشور شود.
  • اگر نتیجه منفی و با ریجکتی همراه بود، متقاضی باید تلاش کند از طریق مشاور تحصیلی در ترکیه در موسسه های مهاجرتی موارد ریجکتی را رفع کند و دوباره برای اخذ ویزای دانشجویی ترکیه اقدام کند.

سخن آخر

در این مقاله شرایط تحصیل در ترکیه در سال 2023-2024 مورد بررسی دقیق قرار گرفت. متقاضیان برای تحصیل در بهترین دانشگاه ترکیه باید دارای بهترین شرایط تحصیلی و تمکن مالی مناسب و دیگر شرایط مورد نظر باشند. شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم و حتی تحصیل پزشکی در ترکیه بدون ازمون برای متقاضیان ایرانی فراهم است.

از مزایای تحصیل در ترکیه امکان اخذ اقامت دائم ترکیه به عنوان یک کشور اروپایی- آسیایی با برخورداری از حقوق شهروندی می باشد. برای آگاهی از جزئیات اخذ اقامت تحصیلی ترکیه همین حالا با مشاور تحصیلی در ترکیه و وکلای موسسه مهاجرتی میرداماد تماس بگیرید.

سوالات متداول درباره تحصیل در ترکیه

هزینه زندگی یک دانشجوی بین المللی در ترکیه ماهانه در حدود 400 تا 650 یورو می باشد.

بله. متقاضیان با اخذ مجوز کار دانشجویی می توانند در حدود 20 تا ۳۰ ساعت در هفته به کار و اشتغال بپردازند.

به دارا بودن معدل بالای تحصیلی در مقطع تحصیلی قبل، دارا بودن مقاله های منتشر شده در ژورنال های علمی جهان، دارا بودن مدرک زبان انگلیسی یا ترکی با نمره بالا و دارا بودن نتایج آزمون های بین المللی GRE و GMAT بستگی دارد.

آزمون TOMER برای تحصیل در دانشگاه های زبان ترکی و امتحان yos ترکیه و آزمون SAT برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ترکیه می باشند.

بیش از 10 دانشگاه در این رتبه بندی در رتبه بهترین دانشگاه ترکیه قرار گرفته اند که از میان آن ها دانشگاه های کوچ، بیلکنت و سابانچی را می توان نام برد.

اخبار مرتبط

اسکرول به بالا