071-91009294  | 021-88724227  |

شرایط زندگی در ترکیه

شرایط و هزینه های زندگی در ترکیه

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

ترکیه یکی از کشورهایی است که ایرانیان آن را به عنوان پلی برای مهاجرت به کشورهای اروپایی می‌‌دانند؛ اما برخی دیگر به دلیل داشتن فرهنگ و ارتباط نزدیک مردمان این کشور با ما ایرانیان، این کشور را به عنوان مقصدی برای زندگی انتخاب می‌‌کنند. شرایط  زندگی در این کشور مطلوب است و ارزش پول کشور ترکیه با کشور ما تفاوت چندانی ندارد؛ بنابراین کشور مناسب و کم هزینه‌ای برای مهاجرت به شما می‌‌آید.زندگی در کشور ترکیه شرایط و آداب خاصی دارد که در ادامه شما را با آن‌ها و همچنین مخارج زندگی در ترکیه بیشتر آشنا خواهیم کرد. همچنین با بررسی زندگی در ترکیه، مردم ترکیه و فرهنگ آن‌ها، شرایط اقتصادی کشور ترکیه، هزینه زندگی در ترکیه، مشکلات و معایب زندگی در ترکیه شما را آشنا می­کنیم پس ما را تا آخر این مقاله همراهی بفرمایید.

بررسی زندگی در ترکیه

افرادی که قصد مهاجرت به ترکیه را دارند مغمولا به دنبال این هستند که اطلاعات کاملی در مورد این کشور به دست آوند. از نظر جغرافیا، ترکیه در محلی قرار گرفته است که نصف این کشور در قاره اروپا و نصف دگیر آن در قاره آسیا است. از این رو بسیاری از افراد این کشور را به عنوان کلید و پلی برای مهاجرت به کشورهای اروپایی می‌‌دانند. اوراسیایی نامی‌ است که به دلیل قرار گرفتن این کشور در دو قاره آسیا و اروپا بر روی آن نهاده شده است. این کشور در منطقه خاور‌میانه قرار دارد که نشان دهنده نزدیک بودن فرهنگ کشور ما با این کشور است.

ویزاهای اخذ شده

کشور ترکیه در سال 1923 نظام خود را به رهبری آتاتورک از پادشاهی به جمهوری تغییر داد و از آن تاریخ تاکنون، به همین شکل باقی مانده است. همچنین این کشور از لحاظ نزدیکی به دریا‌‌‌‌‌های مختلف نظیر دریای سیاه، دریای مدیترانه و دریای اژه، مراودات فرهنگی و اقتصادی زیادی با دیگر کشور‌‌‌‌‌ها دارد. ترکیه با کشور‌های زیادی همانند ایران، ارمنستان، آذربایجان  و… دارای مرز زمینی است. این کشور در سال 1923 و بعد از اعلام تغییر حکومت به جمهوری، پایتخت خود را از بزرگترین شهر خود یعنی استانبول به شهر آنکارا تغییر داد. همچنین ترکیه به دلیل تاریخ غنی و زیبایی‌های طبیعی خود همواره مورد توجه بازدیدکنندگان از سراسر دنیا قرار می‌گیرد.

نظام قالب بر کشور ترکیه

از ویژگی‌هایی که کشور ترکیه را همواره مقصدی جذاب برای علاقه‌مندان قرار می‌دهد این است که این کشور دارای طبیعتی بسیار غنی و آثار تاریخی  بسیار مفتخری است که این امر باعث شده است که  ترکیه در زمینه گردشگری و توریستی کاملا مقصد جذابی باشد. از طرفی کشور ترکیه کشوری است که به تازگی موتور صنعت در آن فعال شده است و فرصت‌های شغلی و سرمایه‌گذاری نیز در آن به وفور یافت می‌شود. جمعیت مناسب این کشور(در حدود 80 میلیون نفر) و نیروی کار جوان آن باعث پویایی اقتصاد این کشور شده است. اکثریت مردم ترکیه اقوام ترک هستند؛ اما بخش کوچکی از ساکنین این کشور را اقوام کُرد تشکیل می‌دهند.

اگر قصد تحصیل در ترکیه را دارید می توانید در این خصوص مشاوره های لازم را از مشاوران ما در موسسه مهاجرتی میرداماد دریافت کنید.

فرهنگ، رسم و رسوم مردم ترکیه

همان‌گونه که پیش‌تر گفته شد، فرهنگ و تمدن این کشور بسیار به فرهنگ کشور ما نزدیک است و بسیاری از رسوم کشور ما در این کشور نیز وجود دارد. برای مثال فرهنگ چانه‌زنی در ترکیه ریشه‌ای دیرینه دارد و برای هر معامله‌ای این کار را انجام می‌‌دهند. در این کشور ظاهر مرتب و تمیز از ارزش بالایی برخوردار است. قدمت یک دوستی و رابطه برای مردم ترکیه بسیار مهم است به طوری که بر روی میزان پایبندی بر روی قول و قرار‌های آن‌ها نیز موثر است.

 در ترکیه به ندرت از القاب و عناوین برای یکدیگر استفاده می‌‌کنند و ممکن است تنها به کلماتی مانند جناب آقا یا خانم و… اکتفا کنند که این را نشانه صمیمیت در ارتباط با دیگران می‌‌دانند. همچنین یکی دیگر از رسومات ترک‌ها هدیه دادن و پیشکش است. سنتی دیگر که در کشور ما نیز وجود دارد، سنت سوغاتی آوردن در هنگام بازگشت از سفر است که این مورد نیز از مشترکات فرهنگی کشور ترکیه با کشور ماست.

زبان مردم ترکیه

زبان رسمی‌ کشور ترکیه، ترکی است و مردم حتی برای ارتباط با توریست‌ها و افراد خارجی نیز از این زبان استفاده می‌کنند. به ندرت پیش می‌‌آید که از زبان انگلیسی یا زبان‌های دیگری مانند فارسی یا عربی در ارتباط برقرار کردن با توریستان استفاده کنند؛ مگر افراد خاصی که کار و یا زندگی‌شان مرتبط با این زبان‌ها باشد(شغل‌هایی مرتبط با صنعت گردشگری، مراکز تجاری و… ). البته به علت نزدیکی زبان ترکی به زبان فارسی تا حدودی فهمیدن و ارتباط گرفتن با این زبان برای هموطنان ما راحت تر است؛ اما اگر شما قصد کار در ترکیه و یا سکونت در این کشور را دارید را دارید بهتر است تا حدودی به این زبان مسلط شوید.

دین و مذهب در ترکیه

همانطور که می‌دانید ترکیه کشوری مسلمان است و اکثریت این کشور سُنی هستند. البته دیگر مذهب‌ها نیز مانند مسلمانان علوی، مسلمانان شیعه و… نیز در این کشور به طور اقلیتی حضور دارند. درصد بسیار کمی‌ از مردم نیز به ادیان دیگر ایمان دارند.

شرایط اقتصادی کشور ترکیه

بخش دولتی و خصوصی ترکیه هر دو در اقتصاد ترکیه نقش بسزایی دارند. صنعت ترکیه بر پایه توریسم و گردشگری است و سالیانه تعداد زیادی از گردشگران از این کشور بازدید می‌کنند. توریست پذیر بودن کشور ترکیه سبب این شده است که مشاغل متعددی حول صنعت گردشگری شکل بگیرد. پس از صنعت گردشگری، کشاورزی دومین منبع اقتصادی ترکیه محسوب می‌شود. محصولات مختلف کشاورزی از جمله زیتون، کتان،…  سالانه از این کشور به دیگر کشورها صادر می‌شوند.

صنعت گردشگری در ترکیه

همچنین در سالهای آتی کشور ترکیه از لحاظ صنعتی نیز رشد بسیار خوبی داشته است و کالاهای این کشور توانسته است به رقابت با کالاهای اروپایی بپردازد. این کشور در حوزه‌های کشتی سازی، محصولات خانگی، حمل و نقل، ارتباطات و پوشاک پیشرفت‌های زیادی داشته و جزو برترین‌ها کشورها محسوب می‌شود. به دلیل مرزهای دریایی و زمینی ترکیه با بسیاری از کشورها، این کشور سالیانه محصولات مختلفی را به دیگر کشورها صادر می‌کند. این پیشرفت‌های اقتصادی موجب شده که افراد زیادی زندگی در ترکیه را به زندگی در کشورشان ترجیح دهند.

 سرمابه گذاری در ترکیه یکی از بهترین گزینه هاست و این کشور به یکی از بهترین کشورهای خارجی برای سرمایه گذاری از طریق ملک نیز تبدیل شده است. رشد اقتصادی کشور ترکیه مدیون سرمایه‌گذاری دولتمردان این کشور در بخش خصوصی این کشور است. همچنین کشور ترکیه در جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز موفق عمل کرده به طوری که بر اساس آمارهایی که بین سال‌های 2003 تا 2005 منتشر شده است، این کشور تواسنته است 9 میلیون دلار را از طریق سرمایه‌گذاران خارجی کسب کند.

هزينه زندگي در تركيه

هزینه زندگی در ترکیه

هزينه زندگي در تركيه موارد زیادی را شامل می‌شود که هزینه مواد‌غذایی، محل‌سکونت، حمل و نقل و هزینه‌های مازاد یا اضافی مواردی است که باید در لیست هزینه یک ماه زندگی در ترکیه قرار بگیرد. هزینه ماهانه زندگی در ترکیه در بزرگترین شهر آن استانبول، به ازای هر ماه حدود 7 هزار لیر است. این رقم با توجه به درآمد هر شخص در این شهر زیاد به حساب نمی‌آید و ساکنین این شهر حتی می‌توانند پس انداز کنند. هزینه تحصیل در کشور ترکیه در دانشگاه‌های خصوصی بیش از 30 هزار لیر و هزینه تحصیل در دانشگاه‌های نیمه خصوصی ترکیه بین 5 هزار یا 10 هزار لیر است. دانشجویان می‌توانند برای تهیه مایحتاج و خرج زندگی در ترکیه در کنار تحصیل مشغول به کار نیز شوند.

هزینه خورد و خوارک(بیرون از خانه)

رستوران ارزان قیمت60 لیر
یک وعده غذایی در رستوران نسبتاً خوب300 لیر
یک وعده غذایی در مک دونالد70 لیر
کاپوچینو28.42 لیر
کوکاکولا یا پپسی0.33 لیر

هزینه ی زندگی در ترکیه( مواد غذایی)

مواد غذاییقیمت
شیر(1 لیتری)14.97 لیر
نان پانصد گرمی7.83 لیر
برنج(1 کیلوگرم)23.65 لیر
تخم مرغ(یک شانه 12 عددی)26.22 لیر
پنیر محلی(1 کیلوگرمی)93.59 لیر
سینه مرغ(1 کیلوگرم)69.51 لیر
گوشت گاو(1 کیلوگرم)154.31 لیر
سیب(1 کیلوگرم)13.19 لیر
موز(1 کیلوگرم)23.93 لیر
پرتقال(1 کیلوگرم)13.13 لیر
گوجه فرنگی(1 کیلوگرم)16.88 لیر
سیب زمینی(1 کیلو گرم)9.42 لیر
پیاز(1 کیلوگرم)7.44 لیر
آب(بطری)5.07 لیر
سیگار(پاکتی)30 لیر

هزینه ی زندگی در ترکیه(حمل و نقل)

نوع حمل و نقلهزینه
بلیط یک طرفه مترو7 لیر
بلیط ماهانه مترو و اتوبوس450 لیر
تاکسی10 لیر
تاکسی(به ازای هر کیلومتر)8 لیر
تاکسی( به ازای هر ساعت)60 لیر
بنزین(1 لیتر)23.45 لیر
  

هزینه مصارف انرژی و خانگی

انرژی‌های خانگیهزینه
هزینه‌های عادی(برق، گاز، آب، زباله و غیره برای یک آپارتمان 85 متری)1140.40 لیر
اینترنت155.68 لیر
تلفن همراه(به ازای هر دقیقه)1.5 لیر

هزینه ی زندگی در ترکیه(هزینه پوشاک)

پوشاکهزینه
یک جفت جین(برند Levis)652 لیر
1 دست لباس تابستانه501.80 لیر
1 جفت کفش(برند نایک)1189.09 لیر
1 جفت کفش چرم مردانه880.83 لیر

هزینه خرید، اجاره خانه و دستمزد

هزینه خرید، اجاره خانه و دستمزدهزینه
اجاره آپارتمانی یک خوابه در مرکز شهر5126.56 لیر
اجاره آپارتمانی یک خوابه در حومه شهر3307.03 لیر
اجاره آپارتمانی 3 خوابه در مرکز شهر8913.89 لیر
اجاره آپارتمانی 3 خوابه در حومه شهر5579.96 لیر
خرید خانه در مرکز شهر(متری)18926.64 لیر
خرید خانه در حومه شهر(متری)11698.31 لیر
میانگین دستمزد(ماهانه)6078.13 لیر

 باتوجه به جدول‌های فوق هزینه یک ماه زندگی در ترکیه برابر است با 8 هزار لیر که تقریباً 2 هزار لیر بالاتر از متوسط دستمزد ماهانه در این کشور است.

بهترین شهرها برای زندگی در ترکیه

معمولاً اولین سوالی که پس از بررسی هزینه‌های مهاجرت به ترکیه به ذهن شما خطور خواهد کرد، بهترین منطقه برای زندگی در ترکیه، کدام شهر ترکیه از نظر اقتصادی مناسب است و همچنین هزینه زندگی در آن بالا نیست. استانبول قطب یا قلب اقتصادی کشور ترکیه است؛ چرا که شاه‌راه ورودی به بسیاری از کشورهاست. این شهر از نظر موقعیت جغرافیای در موقعیت بسیار خوبی قرار گرفته است. شهرهای آنتالیا و ازمیر دو شهر دیگر ترکیه هستند که برای گردشگری و تفریح بهترین شهرهای ترکیه به حساب می‌آیند. هوای این دو شهر به دلیل نزدیکی به دریا، گرم و معتدل است و تابستان‌های بسیار دلنشینی دارد.

کشور ترکیه برای زندگی چه معایبی دارد؟

شرط عقل است که پیش از مهاجرت به کشورهای خارجی با مشکلات و معایب زندگی در آن کشور آشنا شوید. زندگی در ترکیه نیز دارای مشکلات متعددی است که ممکن است ما ایرانیان در حل این موانع به مشکل بر بخوریم. معایب و مشکلات زندگی در کشور ترکیه عبارت است از:

معایب کشور ترکیه برای زندگی
تسلط نداشتن ساکنین این کشور به زبان انگلیسیبالا بودن هزینه مواد غذایی
بالا بودن هزینه‌های درمانبالا بودن هزینه های زندگی در ترکیه
امکان به سرقت رفتن دارایی‌های شما در صورت آشنا نبودن با رسم و رسوم این کشوربالا بودن هزینه‌های تحصیلی

ویژگی های جالب زندگی در ترکیه برای ایرانیان

کشور ترکیه دارای ویژگی‌های متعددی است که سبب جذب گردشگران زیادی به این کشور شده است. ویژگی‌های زندگی در ترکیه برای ایرانیان عبارت است از:

ترکیه دارای بیش از 80 هزار گونه جانوری استفرهنگی تقریباً مشابه با ایران
دارای رتبه 6 در صنعت گردشگری است 
مردم ترکیه علاقه زیادی به میل کردن صبحانه دارند( ترک‌ها حداقل 20 دقیقه از زمانشان را به خوردن صبحانه اختصاص می‌دهند)
شهر استانبول تنها شهری که در دو قاره قرار گرفته است.استانبول در سال 1502 به عنوان پر جمعیت‌ترین شهر دنیا معرفی شد.
طبق قراردادی که بین ایران و ترکیه در زمان پهلوی بسته شد، امکان سفر به ترکیه بدون ویزا برای شهروندان هر دو کشور وجود دارد.
امکان اخذ اقامت کشور ترکیه با اجاره منزل یا اجاره نامه وجود دارد.

هزینه زندگی در استانبول و هزینه زندگی در آنکارا

آنکارا پایتخت کشور ترکیه است بنابراین به طبع باید هزینه زندگی در آنکارا بیشتر از هزینه زندگی در استانبول باشد؛ اما این مورد بر عکس است. هزینه های زندگی در استانبول بیشتر از هزینه زندگی در آنکارا است. بیشتر افراد در کشور ترکیه در کارخانه‌ها و ادارات این شهر مشغول به کار هستند. استانبول که در دیرینه پایتخت کشور ترکیه بوده است، دارای بافتی سنتی و قدیمی است و شهری تاریخی به حساب می‌آید که شرایط زندگی در استانبول کمی شاید مشکل و سخت باشد.

هزینه مواد غذایی در این شهر پایین‌تر از شهر آنکاراست و زندگی در استانبول به صرفه‌تر است. شرایط زندگی در ترکیه برای ایرانیان در این دو شهر به صرفه است و آن‌ها به راحتی می‌‎توانند در این دو شهر امرار معاش کنند. مخارج زندگی در ترکیه در شهر آنکارا کمتر از استانبول است.  یکی از مشکلات زندگی در استانبول این است که در مقایسه با سایر شهرهای ترکیه، هزینه های زندگی در استانبول بیشتر است.

مشکلات زندگی در استانبول

همیشه زندگی در کلانشهرها مزایا و معایب زیادی برای شهروندان آن شهر به همراه دارد که گاهاً معایب آن بیشتر است. همچنین شرایط زندگی در استانبول به دلیل بافت فرسوده آن و قدیمی آن نیز کمی مشکل است. مشکلات زندگی در استانبول عبارت است از:

شهری گردشگری است و بیشتر مشاغل این شهر حول حوزه گردشگری استهزینه های زندگی در استانبول بالاست
تسلط نداشتن مردم این شهر به زبان انگلیسینداشتن امنیت
اجازه کار کردن بدون دریافت مجوز قانونی وجود ندارد.

بهترین شهرهای ترکیه برای اقامت

ترکیه جزو 40 کشور جهان از لحاظ وسعت است و در حدود 40 سال پیش با توجه به ویژگی‌های اقلیمی‌ هر منطقه، به 81 استان تقسیم شده است. 4 شهر استانبول، آنکارا، ازمیر و آنتالیا از مشهورترین شهرهای گردشگری کشور ترکیه هستند. وسعت، جمعیت‌زیاد و همچنین موقعیت سیاسی و تاریخی شهر استانبول در ترکیه، از دلایل اهمیت این شهر برای کشور ترکیه است. آنکارا نیز دیگر قطب اقتصادی ترکیه است که مقبره مصطفی پاشا آتاتورک در این شهر قرار دارد و از جاذبه‌های این شهر به حساب می‌آید.

همچنین دو شهر ازمیر و آنتالیا را می‌توان از بهترین مقاصد است، همچنین سواحل زیبا و بخش سنتی این شهرها نیز بسیار زبانزد است. شهر قونیه از دیگر شهر‌های ترکیه است که مقبره مولانا شاعر بلند آوازه ایرانی در آن قرار دارد. این شهر به دلیل یادواره‌ها و مراسم‌هایی سالانه‌ای که برای مولانا و یاد‌بود این شخصیت بزرگ برگزار می‌شود، مورد توجه افراد زیادی قرار دارد.

جمع بندی

ترکیه یکی دیگر از کشورهایی است که ایرانیان علاقه زیادی به زندگی، سفر و مهاجرت به آن را دارند. این کشور به دلیل این که دارای فرهنگی نسبتاً مشابهی با کشور ما است، بیشتر از کشورهای دیگر مورد توجه ایرانیان قرار گرفته است. متوسط هزینه زندگی در ترکیه به ازای هر نفر در بزرگترین شهر آن(استانبول) 8 هزار لیر در ماه است که نشان دهنده بالا بودن خرج زندگی در ترکیه است.

این کشور دارای جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی زیادی است که علاوه بر این دو سواحل زیبای شهرهای این کشور سبب جذب افراد زیادی به این کشور شده است. اقتصاد این کشور در شهرهایی همچون آنکارا پایدار است و اخذ اقامت این کشور از طریق اجاره‌نامه برای مهاجران خارجی وجود دارد. ما در این مقاله سعی بر این داشتیم شما را با زندگی در ترکیه، معایب زندگی در ترکیه و اینکه زندگی در ترکیه چگونه است، آشنا کنیم.

سوالات متداول درباره شرایط زندگ درترکیه

ترکیه کشوری در منطقه‌ای بسیار استراتژیک قرار گرفته و نیمه صنعتی است. این کشور را پلی بین آسیا و اروپا می‌توان در نظر گرفت .

هزینه های زندگی در ترکیه کمی بالا است و تقریباً هر فرد ماهانه به 7 هزار لیر احتیاج دارد.

استانبول، ازمیر،آنکارا و آنتالیا بهترین شهرهای ترکیه برای زندگی محسوب می‌شوند.

اخبار های مرتبط

تحصیل در مدارس ترکیه

تحصیل در مدارس ترکیه

بسیاری از خانواده ها با هدف تضمین آینده فرزندان خود و فراهم نمودن شرایط مناسب برای آنها، مهاجرت تحصیلی را

مشاهده

اسکرول به بالا