071-91009294  | 021-88724227  |

کار در ترکیه | مهاجرت کاری به ترکیه شرایط و مدارک

مهاجرت کاری به ترکیه

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

ترکیه در سال های گذشته همواره یکی از مقاصد مهاجرتی محبوب برای ایرانیان بوده است. این کشور آب و هوا، طبیعت و فرهنگ بسیار زیبایی دارد و از طرفی با وجود دانشگاه ها فرصت های شغلی و فرهنگ مهاجرپذیر توانسته توجه مهاجران بین المللی را به خود جلب کند. به همین دلیل هم بسیاری از افراد به دنبال مهاجرت به ترکیه برای کار در این کشور هستند؛ اما مهاجرت شغلی به ترکیه با توجه به تغییر شرایط و قوانین فرایندی نسبتاً پیچیده و زمانبر است. ما در این مقاله از بلاگ موسسه مهاجرتی میرداماد به همه سوالات شما پیرامون مهاجرت ترکیه برای کار و اقامت کاری ترکیه پاسخ می دهیم.

مهاجرت و اخذ اقامت ترکیه از طریق کار

کشور ترکیه که دارای دو بخش آسیایی و اروپایی می باشد، از نظر کاری فرصت های شغلی خوبی برای مهاجران دارد. گرچه در سال های اخیر، شرایط کاری در این کشور با مشکلات و معضلاتی مواجه بوده است؛ اما همچنان افراد متخصص و مهاجران بین المللی شانس کاریابی در این کشور را دارند. افراد بعد از دریافت ویزای کاری ترکیه باید برای دریافت مجوز کار اقدام نمایند. ما در ادامه این مطلب مراحل دریافت ویزا و مجوز کاری این کشور را توضیح می دهیم.

ویزاهای اخذ شده

افرادی که متقاضی مهاجرت به استانبول برای کار هستند باید بدانند که سایر شهرهای کشور ترکیه نیز موقعیت های کاری خوبی دارند. به همین دلیل توصیه می کنیم اگر قصد مهاجرت کاری به این کشور را دارید، موقعیت های کار موجود در سایر شهرهای این کشور را نیز بررسی کرده تا بتوانید شروع مناسبی را پیدا کنید. بر اساس قوانین موجود در کشور ترکیه اتباع ترکی که از جمهوری قبرس شمالی می آیند نیازی به دریافت ویزا و مجوز کاری ندارند، اما سایر مهاجران از جمله ایرانیان باید بعد از پیدا کردن یک کارفرما و اخذ ویزای کاری، برای دریافت مجوز کار در این کشور اقدام کنند.

مدارک لازم برای دریافت ویزای کاری

از جمله مراحل بسیار مهمی که متقاضیان کار در ترکیه باید به آن دقت داشته باشند تهیه مدارک مورد نیاز می باشد. برای مهاجرت کاری ترکیه، فرد متقاضی باید مستندات و مدارک خواسته شده از سوی اداره مهاجرت این کشور را با دقت تهیه و ارسال نماید. مهمترین مدارک و اسناد برای اخذ ویزای کاری ترکیه عبارت اند از:

  • فرم درخواست ویزای کار تکمیل شده
  • پاسپورت با حداقل اعتبار ۶ ماه
  • دو قطعه عکس بیومتریک
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی پیشنهاد شغلی از سوی یک کارفرما در ترکیه
  • ترجمه رسمی مدارک تحصیلی از جمله دیپلم یا مدرک لیسانس
  • بیمه پزشکی مسافرتی به مبلغ ۳۰ هزار یورو
  • مدارک تحصیلی معادل سازی شده
  • ارائه آدرس محل سکونت در ترکیه یا مدارکی که ثابت کند محلی برای سکونت در این کشور دارید
  • مدارک تمکن مالی به مبلغ حداقل ۵۰ یورو به ازای هر روز اقامت در ترکیه
  • بلیط هواپیما برای سفر به ترکیه

متقاضی باید مدارک خود را بر اساس استاندارد ها تهیه کرده و پرونده خود را بعد از تکمیل شدن، برای سفارت این کشور ارسال نماید. همچنین متقاضی باید اصل مدارک یاد شده را در روز مصاحبه در سفارت ترکیه به صورت حضوری به آفیسر تحویل دهد.

شرایط مشاغل مورد نیاز در ترکیه

لیست مشاغل مورد نیاز کشور ترکیه

برای افرادی که متقاضی مهاجرت کاری ترکیه می باشند اطلاع از مشاغل مورد نیاز در این کشور اهمیت بسیار زیادی دارد. طبیعتاً در کشور ترکیه همچون سایر کشورهای دنیا برای برخی از مشاغل نیاز بیشتری وجود دارد. لذا مهاجرانی که مهارت یا مدرک تحصیلی خاصی در این زمینه ها داشته باشد می توانند برای ورود به این فرصت های کاری اقدام کنند. به طور کلی مهاجرت کاری به ترکیه یک فرایند تخصصی است زیرا طی آن متقاضی باید به زبان ترکی و مشاغل مورد نیاز در این کشور مسلط بوده، بتواند یک کارفرما در ترکیه پیدا کرده و مراحل مختلف را برای دریافت ویزای کاری انجام دهد.

چنانچه در این زمینه مهارت و تجربه کافی را ندارید می توانید تمامی مراحل مهاجرت به ترکیه از طریق کار را به وکلای با تجربه ما در موسسه مهاجرتی میرداماد محول کنید.

 لیست مشاغل مورد نیاز در کشور ترکیه به شرح زیر می باشد:

  • نجاری
  • رشته های مهندسی و فنی
  • نقاشی ساختمان
  • چرم دوزی
  • کفاشی
  • طراح و خیاط لباس
  • گارسون
  • پیشخدمت
  • پذیرشگر هتل
  • طراح و کابینت ساز
  • مکانیک
  • فروشنده
  • ام دی اف ساز
  • تعمیرکار لوازم برقی و خانگی
  • کارگر ساده
  • متخصص دیجیتال مارکتینگ و فناوری

میزان حقوق و مزایای کار در کشور ترکیه

بر اساس قوانین موجود، میزان حقوق، دستمزد ها و مزایای کاری در کشور ترکیه برای مهاجران و اتباع خارجی همانند شهروندان ترک می باشد. البته در عمل ممکن است شاهد چنین چیزی نباشیم و مهاجران مجبور باشند دستمزد های کمتری را دریافت کنند. بر اساس قوانین موجود؛ اتباع خارجی که در مشاغلی همچون صادرات، بازاریابی و فروشندگی مشغول به کار هستند باید 1.5 برابر حداقل دستمزد را دریافت کنند.

اتباع خارجی که در مشاغلی همچون پزشک، معلم و غیره مشغول به فعالیت می باشند نیز باید 3 برابر حداقل دستمزد را در این کشور دریافت کنند. مدیران، معماران و مهندسان نیز ۴ برابر حداقل دستمزد را دریافت خواهند کرد. دستمزد خلبانان، مدیران ارشد و مهندسان اجرایی بر اساس قوانین ترکیه باید شش و نیم برابر حداقل دستمزد در این کشور باشد. میزان حداقل دستمزد در ترکیه ۴۲۵۳ لیر تعیین شده است است و بر این اساس کارفرمایان موظف هستند که حقوق اتباع خارجی را بپردازند.

نحوه اخذ جاب آفر ترکیه

یکی از مهمترین مراحل برای مهاجرت به ترکیه از طریق کار، پیدا کردن یک پیشنهاد شغلی در این کشور می باشد. متقاضیان کار در ترکیه باید بر اساس توانایی ها، مهارت ها، سوابق کاری و تحصیلات خود بتوانند یک موقعیت شغلی مناسب در این کشور پیدا کرده و با کارفرمای خود قرارداد امضا کنند. قرارداد امضا شده با کارفرما یا نامه پیشنهاد کاری جزو مهمترین مدارکی است که برای دریافت ویزای کار باید به اداره مهاجرت ترکیه ارسال شود.

جاب آفر، در واقع پیشنهاد کاری است که از سوی کارفرما برای شما ارسال شده و نشان می دهد که یک موقعیت شغلی مناسب برای شما در ترکیه وجود دارد. یکی از سوالاتی که پیش می آید این است که چگونه می توانیم جاب آفر دریافت کنیم؟ یکی از راه های گرفتن جاب آفر، پیدا کردن کارفرماها و فرصت های شغلی از طریق آژانس های کاریابی بین المللی معتبر می باشد. این آژانس ها در ازای دریافت مبلغی حدود ۲۵۰ دلار برای شما جاب آفر دریافت می کنند. البته توصیه می کنیم قبل از پرداخت هرگونه هزینه، از مجوزها، روند کاری و صحت عملکرد این آژانس ها اطمینان حاصل نمایید.

چنانچه کسی در ترکیه دوستانی داشته باشد نیز می تواند از طریق آنها اقدام به کاریابی کرده و شغل مناسبی پیدا کند. البته این روش چندان کاربردی نیست و همه افراد نمی توانند از آن استفاده کنند. وب سایت وزارت کار و حمایت اجتماعی کشور ترکیه نیز یکی از منابع رسمی و معتبر برای کاریابی در این کشور می باشد. متقاضیان می توانند وارد این سایت شده و مشاغل مورد نیاز را در آن ملاحظه کنند.

همچنین افرادی که تمایل به سرمایه گذاری در ترکیه یا راه اندازی یک کسب و کار در این کشور دارند نیز می توانند به این وبسایت مراجعه کنند. اگر متقاضی مهاجرت کاری به ترکیه هستید و در زمینه پیدا کردن جاب آفر و کارفرما تجربه زیادی ندارید می توانید در این زمینه به وکلا و کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی میرداماد اعتماد کنید. همکاران ما بر اساس علایق و توانایی های شما بهترین فرصت های شغلی را پیدا کرده و از این طریق برای شما ویزای کاری دریافت می کنند.

شغل های غیر مجاز مهاجران برای کار در ترکیه

گرچه ما در این مقاله اشاره ای به لیست مشاغل مورد نیاز در ترکیه کردیم اما توصیه می کنیم علاوه بر این لیست به مشاغل مجاز برای مهاجران نیز توجه داشته باشید. در کشور ترکیه فعالیت در برخی مشاغل برای مهاجران غیر مجاز می باشد. از جمله حوزه هایی که مهاجران نمی توانند در ترکیه مشغول به کار شوند می توان به مواردی از جمله دریانوردی، پرستاری، دندانپزشکی، دامپزشکی، امنیت، داروخانه، دفتر اسناد رسمی و امور حقوقی اشاره کرد.

به جز این مشاغل، حضور در سایر فرصت های شغلی برای مهاجران بعد از دریافت مجوز کار، مجاز می باشد. بسیاری از مهاجران در حال حاضر در شعبه های شرکت های خارجی در ترکیه مشغول به کار می باشند. همچنین اگر شما به زبان انگلیسی تسلط دارید می توانید در کشور ترکیه به تدریس زبان انگلیسی مشغول شوید زیرا این شغل یکی از مشاغل پر رونق در این کشور می باشد.

قانون کار در ترکیه

افرادی که به دنبال شرایط مهاجرت به ترکیه برای کار هستند باید به مواردی همچون شرایط و فرهنگ کار در این کشور نیز توجه داشته باشند. بر اساس قوانین تعیین شده، ساعت های کاری در هفته ۴۵ ساعت می باشد. به طور معمول شرکت های بزرگ ترکیه از ساعت ۸ و نیم صبح تا ساعت ۱۷ کار می کنند و روزهای کاری آنان از دوشنبه تا جمعه می باشد. البته در عمل قوانین ساعات کاری در ترکیه رعایت نمی شود و مهاجران بیشتر از ۴۵ ساعت در هفته کار می کنند.

این شرایط به خصوص برای افرادی که در بارها و رستوران ها مشغول به کار هستند سخت تر می باشد. بر اساس قوانین موجود در ترکیه، کودکان از سن ۱۳ سالگی می توانند در این کشور به صورت پاره وقت مشغول به کار شوند و و از سن ۱۵ سالگی واجد شرایط اشتغال کامل می باشند. به طور کلی شرایط مهاجرت در برخی از مشاغل برای مهاجران نسبت به دیگر افراد سخت تر می باشد و مهاجران مجبور هستند که ساعت های طولانی تری را در هفته کار کنند.

حقوق کارگری در ترکیه چقدر است؟

منظور از حداقل حقوق کارگری در ترکیه کمترین میزان حقوقی است که بر اساس قوانین اداره کار این کشور به یک کارگر ساده پرداخت می شود. میزان دستمزد های کارگری در کشور ترکیه در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته و به ۵ هزار لیر رسید. که از این مبلغ مواردی همچون مالیات نیز کسر می شود و در نهایت مبلغی حدود 4250 لیر به کارگر می رسد. به این ترتیب حداقل دستمزد یک کارگر در ترکیه تقریباً مبلغ ۳۱۵ دلار در ماه می باشد.

روند درخواست مجوز کار در ترکیه

همانطور که در ابتدای مطلب نیز گفتیم یکی از شرایط مهاجرت کاری به ترکیه بعد از دریافت ویزا، اخذ مجوز کار می باشد؛ اما روند دریافت مجوز کار در این کشور چگونه است؟ مهاجران می توانند از داخل یا خارج از ترکیه برای دریافت مجوز کار اقدام کنند. یکی از مهمترین فاکتور ها برای دریافت مجوز کار، ارائه قرارداد کاری یا پیشنهاد شغلی در این کشور است. در واقع شما باید مدارکی را که ثابت می کند در ترکیه یک شغل دارید ارائه دهید.

بعد از ارائه دمدارک مورد نظر، درخواست فرد حداکثر طی ۹۰ روز بررسی می شود. در صورت تایید شدن، متقاضی می تواند با مراجعه به سفارت ترکیه مجوز و ویزای کاری خود را دریافت کند. چنانچه متقاضی از داخل کشور ترکیه درخواست مجوز کار داده باشد باید مجوز خود را از دفتر MLSS، در آنکارا دریافت کند. همچنین ناگفته نماند که متقاضیان بعد از دریافت مجوز کار باید اجازه اقامت خود را نیز دریافت کنند. پس از صدور ویزای کاری، مجوز کار و اجازه اقامت، متقاضی این امکان را دارد تا به صورت قانونی در ترکیه مشغول به کار شود.

مجوز کار ترکیه

سایت های کاریابی در ترکیه

خوشبختانه امروزه شرایط کاریابی در کشور ترکیه به لطف وجود وب سایت های مختلف، آسان تر شده است. به نحوی که افرادی که متقاضی مهاجرت به ترکیه و کار در این کشور هستند بدون نیاز به سفر به این کشور می توانند فرصت های شغلی مختلف را بررسی کرده و رزومه خود را برای کارفرمایان ارسال کنند. این امر موجب می شود تا در زمان و هزینه مهاجران صرفه جویی شود. ما در این بخش شما را با بهترین و کاربردی ترین، وب سایت های کاریابی ترکیه آشنا می کنیم. در ادامه بهترین وبسایت های این حوزه را مشاهده می کنید:

سایت کاریابی TURKEY TALENT

این موسسه یکی از فعال ترین وب سایت ها در زمینه کاریابی را دارد و متقاضی بعد از ساختن یک اکانت می تواند فرصت های شغلی مختلف را جستجو کند. این سایت این امکان را به متقاضیان می دهد تا مشاغل را در شهرهای مختلف پیدا کنند.

سایت کاریابی ADECCO TURKEY

این وبسایت نیز جزو وبسایت های محبوب و فعال در زمینه پیدا کردن مشاغل مختلف در ترکیه می باشد. به کمک این وبسایت شما می توانید مشاغل را به تفکیک حوزه کاری و شهر پیدا کنید.

سایت کاریابی ALEYNA INSAN KAYNAKLARI

از جمله مزایای استفاده از این وب سایت این است که می توانید علاوه بر فیلتر شهر و نوع شغل، تمام وقت یا پاره وقت بودن و حتی میزان حقوق آن را نیز فیلتر کنید.

از دیگر وب سایت های کاریابی در ترکیه که می توانید برای پیدا کردن شغل استفاده کنید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Expat
  • iSKUR
  • Jobs In Istanbul
  • Marmaris Recruitment
  • co.uk – Jobs In Turkey
  • Secretcv
  • Totaljobs – Jobs In Turkey

مدت زمان اخذ اقامت کاری ترکیه

بر اساس قوانین اداره مهاجرت ترکیه و میزان درخواست های موجود، مدت زمانی که متقاضی باید برای دریافت اقامت کاری ترکیه صبر کند متفاوت می باشد. به طور میانگین صدور ویزای کار ترکیه بعد از دریافت پیشنهاد کار از سوی کارفرما، حدود ۹۰ روز به طول می انجامد. این کشور در ۸۱ شهر و ۲۵۰ منطقه دارای اداره مهاجرت می باشد و همین باعث شده تا تعداد درخواست های بسیار زیادی در صف بررسی باشد. به طور کلی مدت زمانی که متقاضی باید برای دریافت اقامت کاری ترکیه منتظر باشد به شرح زیر است:

شهر

مدت زمان انتظار

استانبول

2- 3 ماه

آنکارا

3- 4 ماه

سایر شهرها از جمله آنتالیا

حدود 1 ماه

زمان ویزای کار ترکیه

اخذ اقامت دائم ترکیه از طریق کار

متقاضیانی که بعد از دریافت ویزای کاری، به دنبال اخذ تابعیت و اقامت ترکیه هستند باید مدارک مورد نیاز در این زمینه را تهیه کرده و ارسال نمایند. مهمترین مدارک برای دریافت اقامت دائم و تابعیت ترکیه عبارت اند از:

  • فرم درخواست اخذ تابعیت دائم تکمیل شده
  • پاسپورت ترجمه شده
  • اطلاعات هویتی و عکس
  • گواهی وضعیت مدنی متقاضی از جمله تعهد یا تجرد
  • مدارک ازدواج یا تولد فرزند
  • گزارش و معاینات بهداشتی
  • اثبات توانایی و تسلط متقاضی به زبان ترکی
  • اسنادی از جمله مجوز کار و گواهی فعالیت تجاری
  • گواهی تمکن مالی
  • اثبات اقامت بی وقفه در ترکیه به مدت ۵ سال
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • رسید پرداخت هزینه های اداری

متقاضی با ارائه این مدارک و اثبات تمامی شروط می تواند اقامت دائم و تابعیت ترکیه را دریافت کند.

بد نیست بدانید که متقاضیان از طریق تحصیل در ترکیه نیز می توانند به کار در این کشور برسند؛ به این صورت که پس از اتمام تحصیلات به کار در این کشور مشغول می شوند.

سخن پایانی

ما در این نوشتار تلاش کردیم تا به همه ابعاد ویزای کار در ترکیه، شرایط مهاجرت و کار در ترکیه و هزینه های آن بپردازیم. اگر متقاضی مهاجرت کاری به ترکیه هستید می توانید با مشاوران و کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی میرداماد تماس حاصل کرده و سوالات خود را مطرح کنید. وکلای مهاجرتی ما ضمن پاسخ به سوالات شما در زمینه شرایط مهاجرت به ترکیه از طریق کار، تمامی امور مربوط به اخذ ویزای کار ترکیه را برای شما از صفر تا صد انجام می دهند.

سوالات متداول درباره مهاجرت کاری به ترکیه

متقاضی باید یک کارفرما یا موقعیت شغلی در ترکیه پیدا کرده و با ارائه مدارک ویزای کاری دریافت کند.

 بر اساس قوانین کار این کشور حداقل میزان دستمزد ها در ترکیه از 4500 لیر شروع می شود.

متقاضی می تواند پس از دریافت اقامت کاری و پنج سال زندگی مداوم در ترکیه اقامت دائم این کشور را دریافت کند.

بسته به شهر انتخابی دریافت ویزای کاری بین ۱ تا ۴ ماه به طول می انجامد.

اخبار های مرتبط

کار در ترکیه 2018

کار در ترکیه 2023

بازار کار ترکیه برای کارگران بین المللی بسیار سخت و پیچیده است و دارای قوانین خاص بر مبنای دولت ترکیه

مشاهده

اسکرول به بالا