071-91009294  | 021-88724227  |

تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در اروپا

تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در اروپا

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

بسیاری از کشورهای اروپایی با ارائه سیاست ها و تمهیدات جدید شرایط تحصیل رایگان یا ارزان در رشته پزشکی را برای متقاضیان تحصیل در این کشورها فراهم می کنند. بر این اساس در این مقاله چگونگی تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در اروپا را مورد بررسی دقیق قرار می دهیم. در این مقاله می خوانید:

  • اهمیت تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در اروپا
  • روش های تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در اروپا
  • شرایط تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در اروپا
  • انواع بورسیه های تحصیلی دانشگاه های اروپا
  • تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در انگلستان
  • تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در ایتالیا
  • تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در فرانسه
  • تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در کانادا
  • تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در سوئد
  • تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در آلمان
  • تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در اتریش
  • تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در مجارستان
  • تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در بلاروس
  • تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در بلغارستان
  • تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در جمهوری چک
  • تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در فنلاند
  • تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در پرتغال
  • تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در اوکراین
  • تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در بلژیک
  • تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در ترکیه
  • تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در لهستان
  • تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در صربستان
  • سخن آخر
  • سوال های متداول در مورد تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در اروپا

در این مطلب میخوانید

اهمیت تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در اروپا

تحصیل در رشته پزشکی برای بسیاری از متقاضیان ایرانی آرزوی دست نیافتنی است. متقاضیان ایرانی بنا به نتیجه غیرقابل پیش بینی کنکور سراسری و عدم تمکن مالی کافی برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی برای تحصیل در این رشته رویایی راهی کشورهای اروپایی می شوند که شرایط تحصیل رایگان و ارزان و با موانع کمتر را برای آن ها فراهم می کنند. این کشورها با اعطای بورسیه های تحصیلی عالی و کمک هزینه های دانشجویی و امکان اخذ مجوز کار پاره وقت دانشجویی امکان تحصیل رایگان را برای متقاضیان فراهم می کنند.در برخی کشورهای اروپایی تحصیل در رشته پزشکی رایگان و بدون پرداخت هیچ هزینه ای است. تنها شرط تحصیل در رشته پزشکی برای این کشورها دارا بودن مدرک مهارت زبان رسمی آن کشور می باشد. البته عدم پرداخت کلی شهریه تحصیلی در برخی کشورهای اروپایی نیز وجود ندارد، اما متقاضیان با برخورداری از بورسیه های تحصیلی و کمک هزینه های دانشجویی عالی این کشورها می توانند بخش عمده هزینه های تحصیلی در این کشورها را تامین کنند.در واقع می توان گفت که تحصیل رایگان با اعطای بورسیه های تحصیلی و کمک هزینه های دانشجویی و اخذ مجوز کار دانشجویی امکان پذیر است. دانشجو با برخورداری از بورسیه های تحصیلی نیاز به پرداخت شهریه و هزینه خوابگاه و بیمه دانشجویی ندارد.تحصیل در کشورهای اروپایی و یا آسیایی با صرف هزینه های فراوانی همراه است و در حال حاضر کمتر کشوری را می بینید که امکان تحصیل رایگان را برای متقاضیان تحصیلی فراهم کند، اما برخی از کشورهای اروپایی با لحاظ کردن شرایطی امکان تحصیل رایگان را برای متقاضیان بین المللی فراهم کرده اند.

بر این اساس مشاوران و کارشناسان موسسه حقوقی و مهاجرتی میرداماد (توسعه گران عدالت و مهر) با تهیه این مقاله به شرح تحصیل رایگان و ارزان پزشکی در کشورهای اروپایی پرداخته اند. اگر قصد تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در اروپا را دارید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید. با ما همراه باشید.

روش های تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در اروپا

تحصیل رایگان به معنای عدم پرداخت هزینه تحصیل نمی باشد، البته چند کشور برتر اروپایی مانند آلمان در مقابل تحصیل پزشکی متقاضیان هیچ گونه شهریه و هزینه ای دریافت نمی کنند و یا دارای شهریه های مقرون به صرفه و ارزان می باشند. تحصیل رایگان در دانشگاه های برخی کشورها به معنای امکان استفاده دانشجو از بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی است که معمولا موسسه های عالی آموزشی و یا دانشگاه ها به دانشجویان اعطا می کنند تا دانشجو بتواند بدون داشتن دغدغه های مالی به تحصیل خود بپردازد و نگران تامین هزینه های تحصیل و زندگی خود در این کشور ها نباشد. دانشجویان با اخذ مجوز کار پاره وقت دانشجویی، دریافت بورسیه های تحصیلی، دریافت وام های دانشجویی کم بهره و دریافت کمک هزینه های دانشجویی می توانند هزینه های تحصیل پزشکی در دانشگاه های برتر اروپا را تامین کنند.

شرایط تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در اروپا

یکی از مهم ترین روش های تحصیل رایگان پزشکی در اروپا اخذ بورسیه های تحصیلی است. بورسیه تحصیلی پزشکی این کشورها بر اساس نوع دانشگاه و رشته مورد نظر دارای مزایای متفاوتی است. به منظور دریافت بورسیه تحصیلی دانشجو باید واجد شرایطی باشد. دارا بودن معدل تحصیلی بالا، دارا بودن مهارت زبان رسمی کشور مقصد و سن مناسب و معدل درسی بالا از شرایط مهم در اخذ بورسیه های تحصیلی است. علاوه بر این دارا بودن رزومه علمی تحصیلی قوی، دارا بودن مقاله های علمی تحقیقی چاپ شده در مجله های ISI، دارا بودن مدرک مهارت زبان انگلیسی، دارا بودن تائیدنامه اساتید دانشگاه و دارا بودن شرایط دانشگاه مورد نظر را می توان از مهم ترین شرایط دریافت بورسیه های پزشکی دانشگاه های اروپا ذکر کرد.

انواع بورسیه های تحصیلی دانشگاه های اروپا

دانشگاه های اروپایی به طور کلی چندین نوع بورسیه تحصیلی به دانشجویان ارائه می کنند. بورسیه اسکالرشیپ Scholarship و بورسیه فاند Fund . بورسیه های اسکالرشیپ بخشی از هزینه های تحصیل دانشجو را پوشش می دهد. بورسیه های فاند همه هزینه های تحصیل و زندگی دانشجو را پوشش می دهد. بورسیه های کشورهای اروپایی در تعداد محدود و با تقاضای بسیار می باشد. بورسیه های اسکالرشیپ بر اساس شرایط تحصیلی دانشجو اعطا می شود. دانشگاه ها و موسسه های خصوصی آموزشی ارائه دهنده بورسیه های اسکالرشیپ می باشند.در این نوع بورسیه ها معدل دانشجو، دارا بودن مدرک مهارت زبان انگلیسی و مقاله های تحقیقی و پژوهشی منتشر شده در ژورنال های علمی جهان حائز اهمیت فراوانی است. دانشجویانی موفق به دریافت اسکالرشیپ های تحصیلی می شوند که دارای صلاحیت های علمی بالایی باشند. کمک هزینه های مالی که به دانشجویان اعطا می شود از جمله اسکالرشیپ ها می باشند. دانشجویانی که نیازمند کمک مالی می باشند باید از فاندهای تحصیلی استفاده کنند.

تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در انگلستان

تحصیل در دوره پزشکی در کشور انگلستان با صرف هزینه های فراوانی همراه است اما متقاضی با برخورداری از بورسیه های تحصیلی و فول فاندها می تواند شرایط تحصیل رایگان را برای خود فراهم کند. از شرایط تحصیل رایگان پزشکی و اخذ بورسیه های پزشکی در انگلستان محدودیت سنی زیر ۲۵ سال، دارا بودن معدل دیپلم دبیرستان ۱۴ به بالا و دارا بودن مدرک مهارت زبان آیلتس ۴ را می توان نام برد. هزینه های تحصیل پزشکی در کشور انگلستان سالانه در حدود ۳۵.۰۰۰ پوند تا ۴۵.۰۰۰ پوند است. میزان تمکن مالی برای تحصیل پزشکی در انگلستان در حدود ماهانه ۱۰۰۰ یورو تا ۱۲۰۰ یورو می باشد. متقاضیان می توانند با برخورداری از بورسیه های زیر به صورت رایگان و یا با هزینه ای مقرون به صرفه در دوره پزشکی انگلستان تحصیل کنند:

  • بورسیه تحصیلی Rhodes House Scholarships دانشگاه آکسفورد
  • بورسیه تحصیلی Gates Cambridge Scholarships دانشگاه کمبریج
  • بورسیه تحصیلی Edinburgh Global Research Scholarships دانشگاه ادینبورگ
  • بورسیه تحصیلی شورای فرهنگی بریتانیاUK Scholarships From British Council
تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در انگلستان
تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در انگلستان

تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در ایتالیا

دانشگاه های دولتی کشور ایتالیا دوره های پزشکی MD را به متقاضیان تحصیل پزشکی ارائه می دهند. هر سال متقاضیان فراوانی برای تحصیل در دوره های پزشکی راهی کشور ایتالیا می شوند. از مهم ترین دلایل انتخاب کشور ایتالیا برای تحصیل پزشکی می توان اعتبار دانشگاه های ایتالیا، بالا بودن کیفیت تحصیلی، معتبر بودن مدارک دانشگاهی پزشکی و مهم تر از همه پایین بودن هزینه های تحصیل در ایتالیا را نام برد. متقاضیان با تحصیل پزشکی در این کشور می توانند در دوره های تخصصی پزشکی و کارها و فعالیت های تحقیقاتی پزشکی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی این کشور شرکت کنند. شرایط لازم پذیرش در رشته پزشکی ایتالیا دارا بودن مدرک دیپلم علوم تجربی و اخذ نمره لازم در آزمون ورودی می باشد. هزینه های تحصیل پزشکی در کشور ایتالیا در مقایسه با کشورهای انگلستان، آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی بسیار پایین تر است. هزینه تحصیل در رشته پزشکی ایتالیا سالانه در حدود ۲۰۰۰ یورو تا ۴۰۰۰ یورو می باشد.

تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در فرانسه

متقاضیان به منظور برخورداری از شرایط تحصیل رایگان در بهترین دانشگاه های کشور فرانسه باید دارای مدرک مهارت زبان فرانسه باشند و در آزمون پذیرش رشته پزشکی رتبه قابل قبولی را کسب کنند. متقاضیان بین المللی که قصد تحصیل رایگان پزشکی دانشگاه های دولتی فرانسه را دارند باید دارای مدرک B2 مهارت زبان فرانسه باشند.دولت فرانسه این امکان را برای متقاضیان بین المللی فراهم کرده است تا با اخذ ویزای تحصیلی و شرکت در دوره ها و کورس های زبان فرانسه و کسب نمره لازم در سطح B2، آمادگی لازم را برای شرکت در آزمون پذیرش رشته های پزشکی و دندانپزشکی فرانسه کسب نمایند. با توجه به رایگان بودن تحصیل پزشکی در کشور فرانسه هر سال تعداد بسیار زیادی از طرفداران این رشته به این کشور سرازیر می شوند. در واقع با صرف هزینه سالانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو افراد می توانند در این کشور به تحصیل رشته رویایی و پرطمطراق پزشکی بپردازند. در حالی که در برخی از دانشگاه های پزشکی کشورهای آسیایی متقاضی باید هزینه های گزافی را برای تحصیل پزشکی بپردازند.از شرایط مهم اخذ پذیرش پزشکی رایگان فرانسه می توان دارا بودن سن حداقل ۱۷ سال، دارا بودن گواهی دیپلم دبیرستان و دوره پیش دانشگاهی، دارا بودن مدرک مهارت زبان فرانسه حداقل سطح B2 و یا مدرک مهارت زبان انگلیسی را نام برد. متقاضیانی که فاقد مدرک مهارت زبان فرانسه و یا انگلیسی می باشند، می توانند در دوره های آمادگی زبان فرانسه شرکت کنند که در برخی کالج های فرانسه برگزار می شود و پس از کسب نمره لازم تحصیل در دانشگاه را شروع کنند. متقاضی تحصیل در رشته پزشکی فرانسه باید دارای حداقل نمره لازم ۶۵ در درس های شیمی، فیزیک، ریاضیات و زیست شناسی باشد. اگر متقاضی فاقد حداقل نمره لازم در این دروس باشد، می تواند با ارائه اسناد تکمیلی در رشته پزشکی پذیرفته شود.

تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در کانادا

روش تحصیل رایگان پزشکی در کانادا اخذ بورسیه های تحصیلی و کمک هزینه های دانشجویی است. دولت کانادا با اتخاذ سیاست هایی مبنی بر اعطای بورسیه به دانشجویان دوره پزشکی صرف نظر از صلاحیت و سواد علمی دانشجو برای تحصیل پزشکی، متقاضیان بسیاری را برای تحصیل رایگان پزشکی به این کشور جذب کرده است. در واقع اولین مورد در اعطای بورسیه های تحصیلی پزشکی به دانشجویان بین المللی تعیین تمکن مالی کافی یا ناکافی وی می باشد. در این راستا بورسیه های پزشکی BURSARIES و GRANTS به دانشجویان پزشکی با تمکن مالی ناکافی اعطا می شود.به منظور اخذ دیگر بورسیه ها معدل دانشجو، دارا بودن مدرک مهارت زبان انگلیسی و مقاله های تحقیقی و پژوهشی حائز اهمیت فراوانی است.دانشجویانی موفق به دریافت اسکالرشیپ های تحصیلی می شوند که دارای صلاحیت های علمی بالایی باشند. کمک هزینه های مالی که به دانشجویان اعطا می شود از جمله اسکالرشیپ ها می باشند. دانشجویانی که نیازمند کمک مالی می باشند باید از فاندهای تحصیلی استفاده کنند.هزینه تحصیل پزشکی در کانادا بر اساس دانشگاه و شهر منتخب متفاوت است. به طور کلی هزینه های تحصیل پزشکی در کانادا سالانه در حدود ۱۱۰۰۰ دلار تا ۱۳۰۰۰ دلار می باشد.

تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در کانادا
تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در کانادا

تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در سوئد

دولت سوئد با اتخاذ سیاست های اعطای کمک هزینه های دانشجویی و بورسیه های تحصیلی و همچنین اعطای مجوز پاره وقت دانشجویی به دانشجویان بین المللی کمک می کند تا توانایی تامین هزینه های زندگی و تحصیل خود را داشته باشند. از سال ۲۰۱۰ تحصیل رایگان پزشکی مختص متقاضیان کشورهای اتحادیه اروپا می باشد اما دانشجویان دوره های پزشکی سوئد می توانند در صورتی که واجد شرایط باشند، از بورسیه های تحصیلی و کمک هزینه های دانشجویی برخوردار شوند.دانشجویان برای برخورداری از بورسیه های تحصیلی باید واجد شرایطی باشند که در ابتدای این مقاله ذکر شد. شرایط پذیرش تحصیل پزشکی دارا بودن مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس ۶.۵ و دارا بودن نمره های عالی در دروس شیمی، زیست شناسی،فیزیک و ریاضیات دوره دبیرستان می باشد. هزینه های تحصیل در دوره پزشکی سوئد در حدود ۴۰۰۰ یورو تا ۱۰.۰۰۰ یورو می باشد.

تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در سوئد
تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در سوئد

تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در آلمان

کشور آلمان با فراهم کردن تحصیل رایگان در رشته پزشکی به یکی از ارزان ترین کشورهای جهان برای تحصیل پزشکی تبدیل شده است. متقاضیان تحصیل دوره پزشکی می توانند از بورسیه های تحصیلی مختلف دانشگاه های آلمان برخوردار شوند. دانشجویان با هر ملیت و نژاد می توانند برای اخذ بورسیه های تحصیلی کشور آلمان درخواست دهند. در حدود ۲۵۷ بورسیه و کمک هزینه و فاند تحصیلی برای تحصیل دانشجویان دوره پزشکی در آلمان وجود دارد که به دانشجویان مستعد، واجد شرایط و ممتاز اعطا می شود. دانشگاه های آلمان بورسیه های تحصیلی فراوانی را برای دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا رشته های مختلف این کشور ارائه می دهند. این بورسیه ها برای دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد پزشکی این کشور نیز می باشد.شرایط اخذ پذیرش دوره پزشکی آلمان دارا بودن مدرک دیپلم دبیرستان، دارا بودن نمره های عالی در دروس شیمی، زیست شناسی و فیزیک دبیرستان، دارا بودن مدرک مهارت زبان انگلیسی یا آلمانی و اخذ نمره لازم در آزمون TestAS می باشد. تحصیل در رشته پزشکی آلمان هیچ هزینه ای برای متقاضیان، به جز هزینه ۲۵۰ یورویی برای ثبت نام دربر ندارد.

تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در اتریش

اگر چه تحصیل پزشکی در اتریش رایگان است و دانشجو فقط ملزم به پرداخت هزینه جزئی ثبت نام می باشد، اما دانشگاه های اتریش بورسیه هایی را نیز به دانشجویان اعطا می کنند. دانشجویان به منظور برخورداری از این بورسیه های تحصیلی باید واجد شرایط باشند. متقاضیان برای تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی این کشور متحمل هیچ هزینه ای نمی شوند و فقط باید بتوانند هزینه های زندگی خود در این کشور را تامین کنند. متقاضیان برای تحصیل فقط ملزم به پرداخت هزینه اندک سالانه ۶۰۰ یورو تا ۱۵۰۰ یورو برای تحصیل در این کشور می باشند.دولت اتریش بورسیه های تحصیلی این کشور را در چهارچوب بورسیه های دولتی و دانشگاهی به دانشجویان بین المللی اعطا می کند. میزان این بورسیه ها از ۶۰۰ یورو تا ۲۰۰۰ یورو در ماه می باشد. مهم ترین بورسیه های دانشگاه های اتریش، بورسیه فرصت های مطالعاتی Sklodowska اتریش،بورسیه برنامه تحصیلی Oman، بورسیه موسسه مطالعات پیشرفته ماری کوری، بورسیه بنیاد جمهوری ارتش اتریش و بورسیه و کمک هزینه تحصیلی Ernst Mach می باشد.دانشگاه های کشور اتریش تحصیل رایگان را به متقاضیان بین المللی ارائه می دهند. متقاضیان به منظور تحصیل رایگان در دانشگاه های اتریش باید دارای مدرک مهارت زبان آلمانی باشند، البته برخی از دانشگاه های خصوصی این کشور به زبان انگلیسی نیز تدریس می کنند. از مهم ترین دانشگاه های رایگان اتریش دانشگاه وین،دانشگاه اینسبورگ، دانشگاه گراس، دانشگاه آنتون بروکنر، دانشگاه جووان نیوم و دانشگاه پزشکی گراس را می توان نام برد.

تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در مجارستان

یکی از برترین کشورهای اروپایی در راستای اعطای بورسیه های تحصیلی پزشکی و تحصیل ارزان و مقرون به صرفه کشور مجارستان می باشد. برخورداری دانشگاه های مجارستان از سیستم نظام بولونیا و اعتبار و ارزش بالای مدارک دانشگاهی و از همه مهمتر پایین بودن هزینه های تحصیل پزشکی و زندگی در این کشور موجب شده است تا روز به روز به تعداد مهاجران تحصیلی به این کشور افزوده شود. استفاده از بورسیه های تحصیلی، برخورداری از وام های دانشجویی، کمک هزینه های تحصیلی و امکان کار پاره وقت دانشجویی امکان تحصیل رایگان را برای دانشجویان فراهم می کند.دانشگاه اویسینا (ابوعلی سینا) مجارستان با لحاظ شرایطی به دانشجویان ممتاز بورسیه تحصیلی عالی اعطا می کند. دارا بودن سوابق علمی تحقیقی و پژوهشی، دارا بودن مقام و مدال المپیادهای جهانی، دارا بودن گواهی ورزشی و اخلاقی و یا تمکن مالی ناکافی از جمله شرایط اخذ بورسیه این دانشگاه می باشد. این بورسیه شهریه، هزینه خوابگاه و بیمه درمانی را پوشش می دهد. شهریه رشته های پزشکی و دندانپزشکی مجارستان در هر ترم در حدود ۱۸.۰۰۰یورو تا ۲۰.۰۰۰ یورو می باشد. هزینه شرکت در دوره های آمادگی زبان انگلیسی این کشور در حدود ۶۰۰۰ یورو می باشد. در صورتی که دانشگاه با درخواست بورسیه دانشجو موافقت کند، دانشجو با دریافت بورسیه تحصیلی از امکان تحصیل رایگان و هزینه های تحصیلی رایگان برخوردار خواهد شد.

تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در بلاروس

دانشگاه های پزشکی کشور بلاروس از جهت پایین بودن هزینه های تحصیل و اعتبار مدارک علمی دانشگاهی به یکی ازمقاصد مهم مهاجرت تحصیلی به این کشور تبدیل شده است.متقاضیان تحصیل پزشکی در کشور بلاروس در صورتی که فاقد تمکن مالی کافی به منظور تامین هزینه های تحصیل خود می باشند، می توانند با استفاده از بورسیه های تحصیلی گوناگون این کشور بخش زیادی از هزینه های تحصیلی خود در این کشور را تامین کنند. در واقع دانشجو با برخورداری از این بورسیه ها در ارزان ترین کشور اروپا تحصیل می کند.

تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در بلغارستان

کالج ها و دانشگاه های پزشکی بلغارستان سالانه متقاضیان بسیاری را از سرتاسر جهان برای تحصیل پزشکی پذیرش می کنند. دانشگاه های پزشکی صوفیه و دانشگاه پزشکی پیلین از معتبرترین و برترین دانشگاه های پزشکی کشور بلغارستان محسوب می شوند. زبان تدریس پزشکی در دانشگاه های بلغارستان زبان انگلیسی و بلغاری می باشد. پایین بودن هزینه های تحصیل پزشکی در این کشور اروپایی از مهم ترین دلایل تحصیل در این کشور محسوب می شود. هزینه دوره ۶ سال پزشکی بلغارستان سالانه در حدود ۷۵۰۰ یورو تا ۸۰۰۰ یورو می باشد.

تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در جمهوری چک

پایین بودن هزینه های تحصیل پزشکی و بالا بودن کیفیت فضای آموزشی و دانشگاهی این کشور موجب شده است تا هر روز به تعداد مهاجران تحصیلی به این کشور کهن اضافه شود. مدرک علوم پزشکی دانشگاه های چک از معتبرترین مدارک پزشکی در همه کشورهای اتحادیه اروپا محسوب می شود.متقاضیان با تحصیل در این رشته می توانند در کشورهای اتحادیه اروپا و کانادا و آمریکا به کار و اشتغال مشغول شوند. عدم نیاز به شرکت در آزمون ورودی رشته پزشکی و همچنین عدم نیاز به شرکت در دوره یک ساله آمادگی پیشپزشکی موجب شده است تا متقاضیان فراوانی از کشورهای مختلف برای تحصیل در این رشته کشور چک اقدام کنند. متقاضی با دارا بودن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی می تواند در رشته پزشکی در چک تحصیل کند. تحصیل به زبان انگلیسی، پایین بودن هزینه های تحصیل در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی و اعتبار مدارک دانشگاهی این کشور از دیگر موارد انتخاب دانشگاه های داروسازی چک برای تحصیل می باشد. متقاضی به منظور تحصیل در رشته پزشکی چک نیازمند مدرک دیپلم دبیرستان و مدرک مهارت زبان انگلیسی می باشد. برخی از دانشگاه های چک نیاز به مدرک مهارت زبان مشخصی دارند که بر اساس درخواست کالج و یا دانشگاه متقاضی باید مدرک مهارت زبان را ارائه دهد.

تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در فنلاند

دانشجویان دانشگاه های پزشکی فنلاند می توانند با برخورداری از بورسیه های مختلف بخش زیادی از هزینه های زندگی و تحصیل خود در کشور فنلاند را تامین کنند. بورسیه های تحصیلی هزینه های خوابگاه های دانشجویی، خورد و خوراک، حمل و نقل و رفت و آمد به کشور فنلاند را پوشش می دهد. دانشجویان به منظور برخورداری از این بورسیه های تحصیلی باید واجد شرایط باشند.از مهم ترین بورسیه های پزشکی دانشگاه های فنلاند بورسیه دانشگاه هلسینکی را می توان نام برد. این بورسیه به دو صورت بورسیه یا فاند کامل به ارزش ۱۰۰۰۰ یورو و همچنین بورسیه هزینه شهریه و یا بورسیه فاند در حدود ۱۰۰۰۰ یورو می باشد. از آن جا که تحصیل در کشور فنلاند رایگان است، متقاضیان برای تحصیل در رشته پزشکی این کشور متحمل هیچ هزینه ای نمی شوند و فقط باید هزینه های زندگی خود در این کشور را تامین کنند. هزینه های زندگی در این کشور ماهانه در حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ یورو می باشد.

تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در فنلاند
تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در فنلاند

تحصیل رایگان و ارزان پزشکی در پرتغال

دولت پرتغال برای اعطای بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی پزشکی بین دانشجویان عضو کشورهای اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا تبعیض قائل نمی شود. دانشجویان دوره پزشکی کشور پرتغال می توانند با برخورداری از بورسیه تحصیلی اراسموسErasmus Mundus بخش زیادی از هزینه های تحصیل خود در این کشور را تامین کنند.دانشجویان با دریافت سالانه ۴۰۰ یورو تا ۴۵۰ یورو بورسیه اراسموس می توانند هزینه های تحصیل در پرتغال و هزینه های زندگی در این کشور را برای خود مدیریت کنند. این فرصت برای دانشجویان پزشکی پرتغال فراهم شده است تا به محض ورود به این کشور و قبل از شروع تحصیل برای دریافت این بورسیه درخواست دهند. هزینه های تحصیل در دوره های پزشکی و دندانپزشکی پرتغال در دانشگاه هایی که به زبان پرتغالی تدریس می کنند سالانه در حدود۴۰۰ تا ۶۰۰ یورو است. دانشجویانی که قصد تحصیل پزشکی و دندانپزشکی را در دانشگاه های انگلیسی زبان پرتغال دارند، باید سالانه مبلغی در حدود ۲۰۰۰ تا ۶۰۰۰ یورو پرداخت کنند. البته دانشجویان از سال دوم به بعد رشته های پزشکی و دندانپزشکی پرتغال باید در حدود ۱۲۰۰ یورو تا ۱۵۰۰ یورو هزینه پرداخت کند.

تحصیل رایگان و ارزان پزشکی در اوکراین

کشور اوکراین از لحاظ پایین بودن هزینه های تحصیل و اعتبار و ارزش دانشگاه های پزشکی از برترین گزینه های مهاجرت تحصیلی برای تحصیل پزشکی محسوب می شود. مدرک پزشکی اوکراین مورد تائید سازمان بهداشت جهانی، سازمان یونسکو، هیئت پزشکی PLAB انگلستان و USMLE آمریکا می باشد. امکان تحصیل به زبان انگلیسی و پایین بودن هزینه های تحصیل پزشکی در مقایسه با دیگر کشورهای جهان و مورد تائید بودن برخی از دانشگاه های پزشکی این کشور از لحاظ وزارت بهداشت ایران را می توان از مهم ترین دلایل تحصیل پزشکی در این کشور برای متقاضیان ایرانی ذکر کرد. هزینه تحصیل دوره پزشکی به زبان انگلیسی در اوکراین سالانه در حدود ۲۵۰۰ یورو تا ۳۷۰۰ یورو می باشد.

تحصیل رایگان و ارزان پزشکی در بلژیک

دانشجویان دوره پزشکی در کشور بلژیک می توانند از بورسیه های تحصیلی دانشگاه های این کشور استفاده کنند و تا حدودی بخشی از هزینه های تحصیل در این کشور را تامین کنند. دارا بودن رزومه علمی قوی، سن بین ۳۵ تا ۴۰ سال، دارا بودن آخرین مدرک تحصیلی، نامه پذیرش از استاد راهنما و یا سوپروایزر دانشگا، دارا بودن مدرک مهارت زبان آیلتس ۶، دارا بودن مدرک دیپلم دبیرستان و اخذ نمره لازم در آزمون ورودی از جمله شرایط اخذ پذیرش پزشکی بلژیک می باشد. زبان تحصیل پزشکی بلژیک به زبان های آلمانی، فرانسوی و انگلیسی می باشد و بر این اساس دارا بودن مدرک مهارت یکی از این زبان ها الزامی می باشد.
دانشجویان بین المللی رشته پزشکی بلژیک برای دریافت بورسیه تحصیلی دارای سهمیه می باشند. به طور کلی بورسیه های تحصیلی بر اساس رزومه علمی تحصیلی و دانشگاه بلژیک متفاوت است. بورسیه VLIR برای دانشجویان کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین است که همه هزینه های تحصیل و زندگی آن ها را پوشش می دهد. بورسیه تحصیلی دیگری سالانه به دانشجو ۱۰.۰۰۰ یورو پرداخت می کند. در صورتی که متقاضی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا باشد، برای تحصیل در دانشگاه های دولتی به طور متوسط باید سالانه در حدود ۲۰۰۰ یورو تا ۴۰۰۰ یورو پرداخت کند.

تحصیل رایگان و ارزان پزشکی در ترکیه

مدرک تحصیلی صادر شده از دانشگاه های پزشکی ترکیه در زمره معتبرترین مدارک پزشکی بین المللی است که توسط سازمان بهداشت جهانیWHO، انجمن پزشکی کالیفرنیا، دانشگاه مقطع کارشناسی ارشد بالینی آمریکا(ECFMG)، دانشگاه های مقطع کارشناسی ارشد بالینی انگلستان(GMC) به رسمیت شناخته می شود.دانشجویان پزشکی ترکیه می توانند با برخورداری از بورسیه های تحصیلی مختلف دانشگاه های ترکیه تا حد زیادی از هزینه های تحصیل خود در این کشور را تامین کنند. دولت ترکیه در حدود ۱۱۱ برنامه بورسیه تحصیلی را برای دانشجویان مشغول به تحصیل در این کشور در نظر گرفته است. معیار اعطای این بورسیه ها بر اساس صلاحیت علمی دانشجو و سطح علمی آن ها می باشد.دانشجویان به منظور درخواست این بورسیه ها کافی است درخواست نامه خود به همراه انگیزه نامه تحصیلی را به صورت آن لاین به دانشگاه ترکیه ارائه دهند. هزینه تحصیل در دانشگاه های پزشکی دولتی این کشور سالانه در حدود ۱۰۰۰ دلار تا ۲۰۰۰ دلار و هزینه تحصیل در دانشگاه های پزشکی خصوصی ترکیه سالانه در حدود ۲۰.۰۰۰ دلار می باشد. هزینه های ماهانه زندگی در این کشور در حدود ۲۵۰ دلار تا ۳۰۰ دلار می باشد.بورسیه های تحصیلیMED برای دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری و دانشجویان علوم پزشکی می باشد. برخی از بورسیه های تحصیلی که دولت ترکیه به دانشجویان پزشکی اعطا می کند عبارت است از:

  • بورسیه تحصیلی علوم پزشکی ابن سینا: برای همه مقاطع تحصیلی رشته های علوم پزشکی
  • بورسیه تحصیلی پژوهشی تحقیقی STRC: برای همه مقاطع تحصیلی رشته های علوم پزشکی
  • بورسیه تحصیلی پیشرفت و حمایت از دانشجویان بین المللی: برای همه مقاطع تحصیلی رشته های علوم پزشکی

بورسیه تحصیلی ابن سینا شامل هزینه های تحصیل در رشته های تحصیلی پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی و پرستاری کشور ترکیه می باشد. بورسیه تحصیلی پزشکی ابن سینا هزینه های شهریه تحصیل در رشته پزشکی، هزینه های خورد و خوراک و زندگی و هزینه دوره یک ساله آموزش زبان ترکی را پوشش می دهد. دانشجویان به منظور برخورداری از این بورسیه تحصیلی باید دارای مدرک مهارت زبان ترکی، مدرک تحصیلی دیپلم دبیرستان و پیش دانشگاهی باشند.

تحصیل رایگان و ارزان پزشکی در لهستان

دانشگاه های پزشکی لهستان دارای اعتبار بسیار بالایی در جهان می باشند. مدارک پزشکی این کشور مورد تائید سازمان بهداشت جهانی، هیئت پزشکی USMLE آمریکا، شورای پزشکی آزمون ارزیابی کانادا MCCEE و سیستم انتقال واحد پول اروپایی ECTS می باشد. تحصیل به زبان انگلیسی، پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی، عدم برگزاری کنکور و آزمون پذیرش، بالا بودن کیفیت آموزشی، هم راستا بودن سیستم آموزشی با سیستم آموزشی کشورهای اروپایی و امکان اخذ اقامت این کشور با تحصیل و اشتغال از عوامل مهم در گرایش متقاضیان به تحصیل پزشکی در لهستان محسوب می شود. به منظور اخذ پذیرش تحصیلی پزشکی متقاضیان باید دارای نمره های عالی در دروس زیست شناسی، فیزیک و شیمی در دوره دبیرستان باشند.هزینه های تحصیل در رشته های پزشکی کشور لهستان سالانه در حدود ۱۲.۰۰۰ یورو تا ۱۴.۰۰۰ یورو می باشد. متقاضی باید مبلغ ۱۲۰ یورو را نیز به منظور اخذ پذیرش تحصیلی در دانشگاه پزشکی لهستان پرداخت کند.

تحصیل رایگان و ارزان پزشکی در صربستان

یکی از مهم ترین دلایل مهاجرت تحصیلی متقاضیان بین المللی به صربستان پایین بودن هزینه های تحصیل در صربستان می باشد. دولت صربستان با اعطای بورسیه های تحصیلی و کمک هزینه های تحصیلی امکان تحصیل رایگان پزشکی را برای دانشجویان فراهم می کند تا دانشجویان بدون نگرانی از هزینه های تحصیل و زندگی در یک کشور اروپایی، با اطمینان و آرامش خاطر به تحصیل بپردازند. هزینه های تحصیل پزشکی در دانشگاه های پزشکی این کشور بر اساس نوع دانشگاه متفاوت می باشد. هزینه تحصیل دوره ۶ ساله پزشکی در دانشگاه بلگراد سالانه در حدود ۷۰۰۰ دلار می باشد.از مهم ترین شرایط اخذ بورسیه های عالی کشور صربستان برای تحصیل پزشکی می توان ارائه گواهی پزشکی، ارائه مدرک مهارت زبان انگلیسی، دارا بودن معدل درسی در مقاطع مختلف تحصیلی ۸.۵ از ۱۰ و تعهد دانشجویان مبنی بر کار به مدت ۵ سال پس از تمام شدن دوره تحصیلی دانشگاهی و فارغ تحصیلی در رشته مورد نظر در کشور صربستان را نام برد. علاوه بر این محدودیت سنی در مقطع کارشناسی حداقل ۲۱ سال، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد حداقل ۲۵ سال و دانشجویان مقطع دکترا حداقل ۳۰ سال نیز برای متقاضیان وجود دارد.

تحصیل رایگان و ارزان پزشکی در صربستان
تحصیل رایگان و ارزان پزشکی در صربستان

سخن آخر

در این مقاله تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در اروپا مورد بررسی مستند و علمی قرار گرفت. از مجموع موارد شرح داده شده می توان نتیجه گیری کرد که متقاضی تحصیل رایگان پزشکی می تواند با اخذ بورسیه های تحصیلی و کمک هزینه های دانشجویی شرایط تحصیل رایگان پزشکی را فراهم کند. البته برخی از کشورها جدا از اعطای بورسیه های تحصیلی دارای شهریه ارزان و مقرون به صرفه برای تحصیل پزشکی می باشند. متقاضی به منظور اخذ بورسیه های تحصیلی باید دارای مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس و یا تافل، مقاله های چاپ شده در ژورنال های بین المللی و پایان نامه تحصیلی علمی تحقیقی باشد. از مهم ترین شرایط اخذ بورسیه های تحصیلی و تحصیل رایگان پزشکی در دانشگاه های اروپایی، دارا بودن رزومه علمی تحصیلی قوی، دارا بودن مقاله های علمی تحقیقی چاپ شده در مجله های ISI، دارا بودن مدرک مهارت زبان انگلیسی و دارا بودن نمره های درسی بالا را می توان نام برد.

اگر قصد تحصیل پزشکی در دانشگاه های معتبر و برتر کشورهای اروپایی را دارید و دارای تمکن مالی کافی برای تحصیل پزشکی نمی باشید، می توانید با مشاوران موسسه مهاجرتی و حقوقی میرداماد ( توسعه گران عدالت و مهر ) در شعبه های تهران و شیراز تماس حاصل کرده و از مشاوره های مهاجرتی کارشناسان برجسته موسسه ما بهره مند شوید. مشاوران موسسه ما بهترین گزینه مهاجرت تحصیلی برای تحصیل پزشکی رایگان یا ارزان در کشورهای اروپایی را به شما ارائه می دهند.این مقاله به بررسی تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در هجده کشور اروپایی پرداخت. برخی از کشورهای اروپایی برای تحصیل پزشکی هیچ هزینه ای از متقاضیان دریافت نمی کنند و برخی دیگر شرایط تحصیل با هزینه ای مقرون به صرفه و ارزان را برای متقاضیان فراهم می کنند. متقاضیان می توانند در کشورهای فرانسه و آلمان بدون پرداخت شهریه در رشته پزشکی به طور رایگان تحصیل کنند. برخی از کشورهای اروپایی با ارائه بورسیه های تحصیلی و کمک هزینه های دانشجویی شرایط تحصیل رایگان را برای متقاضیان فراهم می کنند و برخی از دانشگاه های اروپایی تحصیل پزشکی را با هزینه های پایین ارائه می دهند. اگر قصد مهاجرت تحصیلی به کشورهای اروپایی را دارید، سلسله مقاله های موسسه حقوقی و مهاجرتی میرداماد (توسعه گران عدالت و مهر) را دنبال کنید و از خدمات مشاوره ای این موسسه برتر در سطح کشور برخوردار شوید. مشاوران و کارشناسان برجسته موسسه ما با انتخاب بهترین گزینه مهاجرتی آینده ای درخشان را به شما نوید می دهند.

سوالات متداول در مورد تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی

1- هزینه تحصیل رایگان و ارزان پزشکی در ترکیه چقدر است؟

هزینه تحصیل در دانشگاه های پزشکی دولتی این کشور سالانه در حدود ۱۰۰۰ دلار تا ۲۰۰۰ دلار و هزینه تحصیل در دانشگاه های پزشکی خصوصی ترکیه سالانه در حدود ۲۰.۰۰۰ دلار می باشد.

2- آیا تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در کشورهای اروپایی امکان پذیر است؟

بله. متقاضیان با برخورداری از بورسیه های تحصیلی و کمک هزینه های دانشجویی عالی این کشورها می توانند بخش بسیار زیادی از هزینه های تحصیل پزشکی در این کشورها را تامین کنند.

3- شرایط و مدارک لازم تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در اروپا کدامند؟

دارا بودن رزومه علمی تحصیلی قوی، دارا بودن مقاله های علمی تحقیقی چاپ شده در مجله های ISI، دارا بودن مدرک مهارت زبان انگلیسی و دارا بودن نمره های درسی بالا

4- هزینه تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در کانادا چقدر است؟

هزینه های پزشکی کانادا سالانه در حدود ۱۱۰۰۰ دلار تا ۱۳۰۰۰ دلار می باشد. بورسیه های پزشکی BURSARIES و GRANTS به دانشجویان پزشکی با تمکن مالی ناکافی اعطا می شود.

5- هزینه تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در مجارستان چقدر است؟

هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه های پزشکی مجارستان سالانه در حدود ۱۸.۰۰۰ یورو تا ۲۰.۰۰۰ یورو می باشد.

6- آیا امکان تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در فرانسه وجود دارد؟

با صرف هزینه سالانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو متقاضیان می توانند در این کشور به تحصیل رایگان و ارزان پزشکی بپردازند.

7- آیا تحصیل پزشکی در اتریش رایگان است؟

تحصیل پزشکی در اتریش رایگان است و دانشگاه ها بورسیه هایی را نیز به دانشجویان اعطا می کنند. دانشجویان فقط ملزم به پرداخت هزینه اندک سالانه ۶۰۰ یورو تا ۱۵۰۰ یورو می باشند.

8- شرایط تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در صربستان چیست؟

معدل درسی دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی باید نمره ۸.۵ از ۱۰ باشد و باید تعهد دهند که پس از تمام شدن دوره تحصیلی در کشور صربستان، حداقل به مدت ۵ سال در این کشور کار کنند.

9- دانشگاه های رایگان اتریش برای تحصیل پزشکی کدامند؟

از مهم ترین دانشگاه های رایگان اتریش دانشگاه وین دانشگاه اینسبورگ دانشگاه گراس دانشگاه آنتون بروکنردانشگاه جووان نیومدانشگاه پزشکی گراس را می توان نام برد.

10- هزینه تحصیل رایگان و ارزان پزشکی در اوکراین چقدر است؟

هزینه تحصیل دوره پزشکی به زبان انگلیسی در اوکراین سالانه در حدود ۲۵۰۰ یورو تا ۳۷۰۰ یورو می باشد.

11- شرایط تحصیل رایگان یا ارزان پزشکی در فرانسه چیست؟

متقاضیان به منظور برخورداری از شرایط تحصیل رایگان در دانشگاه های کشور فرانسه باید دارای مدرک مهارت زبان فرانسه باشند و در آزمون پذیرش رشته پزشکی رتبه قابل قبولی را کسب کنند.

نظرات کاربران

  • توسط سها
    تاریخ: فروردین 25, 1398
    نفر
    نفر

    سلام خسته نباشي.
    ببخشيد يه سوال فني .
    اگه شخصي بخواد داخل كشىورهاي ديگه رشته دندان پزشكي بخونه
    چه شرايطي رو داشته باشه .
    درضمن رشته تحصيلي اصليش داخل ايران مهندسي برق قدرت بوده .

    • توسط مشاور مهاجرت و اعزام دانشجو
      تاریخ: فروردین 26, 1398
      نفر
      نفر

      سلام با ارائه سطح زبان و رزومه تحصیلی مناسب و دیپلم و پیش تجربی در خصوص پذیرش کورس پریمدیکال اقدام نمائید ضمن دریافت گرید و سطح متناسب ،پذیرش را در کورس اصلی پزشکی یا دندان پزشکی دانشگاه دریافت نمائید.

  • توسط آریا
    تاریخ: اردیبهشت 17, 1398
    نفر
    نفر

    سلام.من ميخوام براي مقطع دكترا معماري او خارج از كشور بورسيه بگيرم
    ممنون ميشم راهنمايي بفرماييد

    • توسط مشاور مهاجرت و اعزام دانشجو
      تاریخ: اردیبهشت 19, 1398
      نفر
      نفر

      سلام جهت دریافت بورسیه ی تحصیلی بایستی مدارک شما که شامل سطح زبان منطبق با مقطع درخواستی می باشد در کنار توصیه نامه و مقالات بین المللی بصورت کاملا جامع ارائه گردد.

  • توسط آرمان
    تاریخ: خرداد 30, 1399
    نفر
    نفر

    سلام، یه سوالی داشتم.
    آیا واسه بورسیه و فاند گرفتن توو اروپا محدودیت سنی وجود داره؟ یچیزایی در مورد قانون ماری کوری شنیدم.
    الان یه دوستم که سنش 34 سالشه نمیتونه فاند بگیره؟

    • توسط مهدی کیوانی
      تاریخ: تیر 2, 1399
      نفر
      نفر

      با سلام و عرض ادب
      برای تحصیل در اروپا باید بنا به مقطع تحصیلی خود در شرایط سنی مناسبی باشید.

  • توسط Kian
    تاریخ: مهر 10, 1399
    نفر
    نفر

    سلام ایامیشودباقبولی درکنکوربورسیه رایگان بدون ازمون کشورهای خارجی گرفت بامعدل بالای نوزده وایلتس بالا. چه کشوری هم چنین شرایطی میخاذ?!١٨سال دارم

    • توسط مهدی کیوانی
      تاریخ: مهر 12, 1399
      نفر
      نفر

      سلام وقتتون بخیر
      بله، می توانید برای تحصیل مستقیم در دانشگاه رایگان آلمان اقدام نمایید.

دیدگاهتان را با ما در میان بزارید

اسکرول به بالا