071-91009294  | 021-88724227  |

بهترین دانشگاه های فرانسه

بهترین دانشگاه های فرانسه

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

فرانسه یکی از بهترین و محبوب ترین گزینه ها برای تحصیل می باشد و دانشجویان زیادی علاقه مند به تحصیل در دانشگاه های این کشور می باشند. تحصیل رایگان در فرانسه و کیفیت بالای آموزش در دانشگاه های این کشور سبب شده تا دانشجویان بین المللی زیادی جذب آن شوند. حدود 31 دانشگاه کشور فرانسه در لیست بهترین دانشگاه های جهان قرار دارند، که تعدادی از آن ها در پاریس و ما بقی در شهر های دیگر می باشند. برای انتخاب دانشگاه مناسب، متقاضیان باید علاوه بر رتبه بندی جهانی دانشگاه به نوع زبان آموزش، فرصت های کارآموزی و مکان دانشگاه نیز توجه نمایند. اگر شما هم قصد تحصیل در فرانسه را دارید، لازم است با بهترین دانشگاه های فرانسه بیشتر آشنا شوید، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

شرایط تحصیل در بهترین دانشگاه های فرانسه

تحصیل در دانشگاههای فرانسه به زبان فرانسوی می باشد، اما امکانات تحصیل به زبان انگلیسی نیز در این کشور فراهم شده است. افراد برای ورود به دانشگاه های فرانسوی زبان این کشور باید به زبان فرانسه تسلط کامل داشته باشند و مدرک زبان ارائه دهند. قبل از اقدام برای پذیرش دانشگاه، متقاضیان بایستی دوره های زبان فرانسوی را طی کرده و در آزمون هایی همچون TCF و یا TEF که در ایران برگزار می شود شرکت کرده و نمره قبولی بگیرند. متقاضی برای ورود به دانشگاههای فرانسه و اخذ ویزای تحصیلی، نیاز به مدرک زبان در سطح حداقل B1 دارد. مدرک زبان یکی از شرایط ورود به دانشگاه های این کشور می باشد، شرایط دیگری نیز برای تحصیل در فرانسه وجود دارد.

از دیگر شرایط تحصیل در بهترین دانشگاه های فرانسه داشتن شرایط سنی مناسب می باشد. برای پذیرش در دانشگاه های این کشور محدودیتی وجود ندارد و این شرایط برای دریافت ویزای تحصیلی در نظر گرفته شده است، چرا که وجود گپ تحصیلی و سن بالا سبب ریجکت شدن درخواست مهاجرت در سفارت خواهد شد. بنابراین بهتر است متقاضیان برای پذیرش در مقطع کارشناسی تا 23 و نهایت 25 سال و برای مقطع کارشناسی ارشد نهایت تا 28 یا 30 سال سن داشته باشند. محدودیت سنی برای پذیرش در مقطع دکترا از انعطاف بیشتری برخوردار است و متقاضیان تا 35 سالگی نیز می توانند برای پذیرش در دانشگاههای فرانسه اقدام کنند.

ویزاهای اخذ شده

معرفی بهترین دانشگاه های فرانسه

یکی از موارد مهم برای تحصیل دانشجویان، توجه به رتبه بهترین دانشگاه های فرانسه در سیستم رتبه بندی QS می باشد. فرانسه دارای 38 دانشگاه ممتاز در رتبه بندی جهانی می باشد که از این تعداد 9 موسسه آموزشی در شهر پاریس واقع شده است. در ادامه قصد داریم ده مورد از دانشگاه های برتر فرانسه را معرفی کنیم.

دانشگاه ادبیات و علوم پاریس (PARIS SCIENCES ET LETTRES RESEARCH UNIVERSITY) یا PSL

دانشگاه PSL رتبه یک در دانشگاههای فرانسه را دارا می باشد و رتبه جهانی 53 را در رنکینگ QS به خود اختصاص داده است. این دانشگاه برترین دانشگاه فرانسه به شمار می رود که در سال 2010 تاسیس شده است. در دانشگاه PSL  که حدود 17 هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند. دانشگاه PSL با دانشگاه های بین المللی مطرح دنیا همچون دانشگاه کمبریج انگلستان و دانشگاه ملی استرالیا همکاری های خوبی دارد. این دانشگاه تا کنون 28 جایزه نوبل در زمینه های مختلفی از جمله فیزیک، شیمی، پزشکی، ادبیات، اقتصاد و فیزیولوژی دریافت کرده است.

دانشگاه اکول پلی‌تکنیک (Ecole Polytechnique)

این دانشگاه در سال 1794 و در انقلاب فرانسه توسط یک ریاضی دان به نام گاسپارد مونگ تاسیس شد و قدیمی ترین دانشگاه فنی مهندسی فرانسه محسوب می شود. این دانشگاه دومین دانشگاه از دانشگاه های برتر فرانسه است و در رتبه بندی جهانی دارای رتبه 61 می باشد. پردیس اصلی دانشگاه اکول پلی تکنیک در 30 کیلومتری پاریس واقع شده است و فضایی حدود 120 هکتار دارد. این دانشگاه حدود 4600 دانشجو دارد که در آن مشغول به تحصیل می باشند.

دانشگاه سوربن (Sorbonne University)

یکی از معروف ترین و بهترین دانشگاه های فرانسه، دانشگاه سوربن می باشد که در سال 2018 میلادی از ادغام دانشگاه پیر و ماری کوری با دانشگاه پاریس سوربن تشکیل شده است. بسیاری از افراد سرشناس در این دانشگاه تحصیل کرده اند که از بین آن ها می توان به جان کلوین، پیر کوری، ماری کوری و … اشاره کرد. دانشگاه سوربن در بین دانشگاههای فرانسه رتبه سوم را دارد و در بین دانشگاه های برتر جهانی رتبه 83 را از آن خود کرده است. حدود 42.709 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل می باشند که از این میان نزدیک به 10 هزار نفر دانشجویان بین المللی هستند. دانشگاه سوربن سه دانشکده دارد که عبارتند از: دانشکده علوم، دانشکده هنر و علوم انسانی و دانشکده پزشکی. برای ورود به این دانشگاه تسلط به زبان فرانسوی بسیار ضروری می باشد و افراد باید برای رشته پزشکی دارای مدرک C1  و در سایر رشته ها مدرک حداقل B2  باشند.

دانشگاه CentraleSupélec

این موسسه آموزشی در سال 2015 از ترکیب دو دانشگاه Ecole Centrale Paris  و Supélec تشکیل شده است. دانشگاه CentraleSupélec جزو سه دانشگاه برتر مهندسی فرانسه قرار دارد و به دلیل محبوبیت رشته مهندسی، این دانشگاه دانشجویان زیادی دارد که حدود 4200 نفر می باشند. این دانشگاه چهارمین رتبه در بهترین دانشگاه های فرانسه بوده و در جهان رتبه 138 را به خود اختصاص داده است. دانشگاه CentraleSupélec بهترین بستر تحقیقاتی می باشد و افراد علاقمند به پژوهش و تحقیقات می توانند این دانشگاه را برای تحصیل انتخاب کنند.

مدرسه نرمال عالی لیون (Ecole Normale Supérieure de Lyon)

این دانشگاه در سال 1880 تاسیس شده است و رتبه پنجم را در بین بهترین دانشگاه های فرانسه دارد. همچنین در رتبه بندی جهانی دارای رتبه 161 می باشد. مدرسه عالی لیون از بهترین تجهیزات آزمایشگاهی برخوردار است و این دانشگاه را می توان بهترین گزینه برای به ثمر رساندن تحقیقات و پژوهش های علمی در نظر گرفت. این دانشگاه یک موسسه دولتی برای نخبگان به شمار می رود که معلمان زیادی را در زمینه علوم انسانی و دیگر علوم پرورش می دهد.

دانشگاه پاریس تک (Ecole des Ponts ParisTech)

دانشگاه پاریس تک یا انیستیتو علم و فناوری پاریس دارای 11 دانشکده مهندسی می باشد که بهترین گزینه برای افرادی است که مهندسی را برای تحصیل انتخاب می کنند. این دانشگاه از سال 1991 تا حال حاضر مشغول فعالیت می باشد و از سراسر دنیا دانشجو می پذیرد. این دانشگاه ششمین دانشگاه بین بهترین دانشگاه های فرانسه می باشد و در سطح جهانی رتبه 242 را دارد. حدود 12 هزار دانشجو در دانشگاه پاریس تک مشغول به تحصیل هستند که 30 درصد آن ها، دانشجویان بین المللی می باشند.

دانشگاه سوربن فرانسه

دانشگاه ساینس پو پاریس (Sciences Po Paris)

این دانشگاه مرکز تحقیقات دولتی در شهر پاریس می باشد و دانشکده های مختلفی از جمله دانشکده حقوق، سیاست، اقتصاد، دانش اجتماعی، تاریخ و رشته هایی در این زمینه دارد. دانشگاه ساینس پو دارای رتبه هفتم دربهترین دانشگاه های فرانسه می باشد و در سال 2017  رتبه جهانی 220 را از آن خود کرد. حدود 13 هزار دانشجو در این موسسه آموزشی تحصیل می کنند که نیمی از ان ها را دانشجویان بین المللی از 150 کشور مختلف تشکیل داده اند.

دانشگاه پاریس (Université de Paris)

دانشگاه پاریس در سال 2019 از ترکیب دو دانشگاه پاریس دیدرو و پاریس دکارت تشکیل شده است. این دانشگاه دارای رتبه هشتم در فرانسه می باشد و در رتبه بنددی جهانی در جایگاه 261 قرار گرفته است. رشته های پر طرفداری همچون پزشکی، پرستاری، دندانپزشکی، اقتصاد، هنر، علوم انسانی و علوم فناوری در این دانشگاه معتبر ارائه می شوند. این دانشگاه دارای هزینه های پایینی است که یکی از دلایل محبوبیت آن نیز محسوب می شود. علاوه بر این دانشگاه پاریس، بورسیه های متعددی نیز برای حمایت از دانشجویان ارائه می دهد که به کاهش هزینه های افراد کمک بزرگی خواهد کرد.

دانشگاه پانتئون سوربن (Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne)

دانشگاه پانتئون سوربن یکی از شعب دانشگاه پاریس محسوب می شد که در سال 1971 از این دانشگاه جدا شد. در حال حاضر این دانشگاه یکی از بزرگ ترین و بهترین دانشگاه های فرانسه به شمار می رود که نزدیک به 40 هزار دانشجو دارد و نزدیک به 9 هزار نفر از این تعداد، دانشجویان بین المللی هستند. دانشگاه پانتئون سوربن از قدیمی ترین دانشگاه های کشور فرانسه می باشد و نهمین دانشگاه از دانشگاه های برتر فرانسه به حساب می آید. این دانشگاه همچنین در رتبه بندی جهانی 287 امین دانشگاه می باشد. رشته هایی که در این دانشگاه ارائه می شوند عبارتند از: حقوق، هنر، مدیریت، اقتصاد، باستان شناسی، هنر های تجسمی و … . دانشگاه پانتئون فرانسه می تواند بهترین دانشگاه حقوق فرانسه به شمار برود.

دانشگاه ENS پاریس ساکلی (ENS Paris-Saclay)

این دانشگاه هم یکی دیگر از زیر شاخه های دانشگاه پاریس می باشد که در سال 1912 تاسیس شده است. دانشگاه پاریس ساکلی دارای رتبه دهم در دانشگاههای فرانسه و رتبه 291 در جهان می باشد و یکی از بهترین دانشگاه های فرانسه می باشد. این دانشگاه از 13 لابراتوار و 12 دپارتمان آکادمیک تحقیقاتی تشکیل شده است. دانشگاه پاریس ساکلی یکی از بهترین موسسات آموزشی برای تحقیق و پژوهش علمی می باشد که دارای استاندارد های بین المللی می باشد. نزدیک به 65 هزار دانشجو در این موسسه آموزشی تحصیل می کنند که 42 درصد این تعداد را دانشجویان بین المللی تشکیل داده اند. دانشجویان بین المللی از 127 کشور مختلف جهان در این دانشگاه جمع شده اند و مشغول به تحصیل هستند.

معرفی دانشگاه های پزشکی فرانسه

فرانسه دارای بهترین دانشگاه های پزشکی می باشد که دوره های خود را به دو صورت تئوری و عملی ارائه می دهند. وزارت علوم و بهداشت فرانسه برای تحصیل پزشکی در فرانسه مقرراتی را تعیین کرده است که دانشگاه ها باید طبق آن قوانین عمل کنند. تحصیل رشته پزشکی در فرانسه 9 سال طول می کشد و دانشجو به صورت مستقیم وارد دانشگاه می شود. دانشجویان برای این که در این کشور به تحصیل پزشکی بپردازند، باید بهترین دانشگاه فرانسه برای پزشکی را شناخته و راجع به آن ها اطلاعات کسب کنند.

اگر قصد مهاجرت به فرانسه و تحصیل در این کشور را دارید بهتر است با رتبه جهانی دانشگاه های این کشور آشنا شوید تا اطلاعات دقیقی از آن داشته باشید.

در این قسمت به معرفی بهترین دانشگاه پزشکی فرانسه خواهیم پرداخت.

رتبه جهانینام دانشگاه
34دانشگاه پاریس
56دانشگاه سوربن
66دانشگاه پاریس ساکلی
140دانشگاه اکس مارسی
182دانشگاه بوردو
195دانشگاه مونپلیه
235دانشگاه دو لورن
269دانشگاه کلود برنارد لیون 1
277دانشگاه پاریس ۱۲ یا ول دو مرن
302دانشگاه استراسبورگ
364دانشگاه گرنوبل آلپ (UGA)
418دانشگاه لیل
448دانشگاه آنجرز
456دانشگاه اوورگن

دانشکده پزشکی دانشگاه پاریس

دانشگاه پاریس از بهترین دانشگاه های پزشکی فرانسه محسوب می سود. دانشکده پزشکی دانشگاه پاریس یکی از معتبر ترین بخش های این دانشگاه به شمار می رود که تحت نظر دانشکده بهداشت اداره می شود. در واقع می توان گقت این دانشگاه بهترین دانشگاه فرانسه برای پزشکی به شمار می رود. افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به فرانسه را دارند و به دنبال دانشگاه های برتر پزشکی فرانسه هستند، باید بدانند که  این دانشگاه با هدف آموزش، تحقیق و تبادل دانش تاسیس شده است، برای همین افرادی که می خواهند در این دانشگاه تحصیل کنند باید خلاق بوده و حس کنجکاوی زیادی داشته باشند. دانشگاه پاریس دارای چندین بیمارستان آموزشی می باشد که یکی از آن ها بیمارستان Lariboisière است. این بیمارستان در قرن نوزدهم و برای غلبه بر بیماری وبا که در آن سال همه گیر شده بود ساخته شد.

دانشکده پزشکی دانشگاه سوربن

دانشکده پزشکی دانشگاه سوربن از معروف ترین و بهترین دانشگاه های فرانسه محسوب می شود که شهرت جهانی دارد. پزشکان برجسته ای از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند که موفق دریافت جایزه نوبل شدند. دانشکده پزشکی دانشگاه سوربن یک مرکز پزشکی قوی و پیشرفته می باشد که به انجام تحقیقات گسترده پزشکی در جهان شناخته شده است. یکی از دلایل جذب دانشجویان به این دانشگاه وجود همین تحقیقات پزشکی می باشد. این دانشگاه همچنین در زمینه های مختلفی از جمله بیوشیمی، زیست شناسی، ژنتیک، علوم اعصاب، انکولوژی و موارد مشابه تحقیقات گسترده ای انجام می دهد.

دانشکده پزشکی دانشگاه پاریس ساکلی

یکی از معتبرترین دانشگاه های پزشکی فرانسه، دانشگاه پاریس ساکلی می باشد. دانشگاه پاریس ساکلی بسیار تحقیق محور است و 5 پردیس در جنوب پاریس دارد. این دانشگاه برنامه های علمی زیادی در رشته های دندانپزشکی، مامایی و داروسازی ارائه می دهد که شهرت جهانی دارد.

دانشکده پزشکی دانشگاه اکس مارسی

دانشگاه اکس مارسی از معتبر ترین دانشگاه های پزشکی فرانسه می باشد و یک دانشگاه دولتی به شمار می رود. این دانشگاه در شهر پرووانس واقع شده که زمان تاسیس آن به سال 1930 برمی گردد. دانشگاه اکس مارسی، مراکز درمانی مختلفی در داخل و اطراف محوطه خود ایجاد کرده است که از آن ها می توان به موسسه عصب شناسی Timone، مرکز اروپایی تصویر برداری پزشکی و … اشاره کرد. دانشگاه ایکس مارسی دارای 16 تیم تحقیقاتی می باشد که در زمینه بیماری های عفونی، ژنتیک، ایمونولوژی، انکولوژی، علوم اعصاب، بهداشت عمومی و انسان شناسی فعالیت می کنند.

دانشکده پزشکی دانشگاه مونپلیه

این دانشگاه از قدیمی ترین و بهترین دانشگاه های فرانسه محسوب می شود که در تاریخ 1289 تاسیس شده است. دانشگاه مونپلیه به عنوان یکی از دانشگاه های عالی در فرانسه به شمار می رود که در زمینه پزشکی فعالیت دارد. این دانشگاه در حوزه های بیوشیمی، زیست شناسی، داروسازی، انکولوژی، زیست شناسی مولکولی، بهداشت عمومی و جراحی متمرکز می باشد.

دانشکده پزشکی دانشگاه کلود برنارد لیون 1

دانشگاه لیون دارای پردیس هایی در سراسر منطقه لیون و سنت اتین می باشد و دانشکده پزشکی آن در محوطه دانشگاه کلود برنارد لیون 1 قرار گرفته است. دانشکده پزشکی لیون از ادغام دو دانشکده در سال 1971 تشکیل شده است و دارای 45 هزار دانشجو می باشد.

معرفی دانشگاه های هنر فرانسه

در مورد بهترین دانشگاه های هنر فرانسه باید بگوییم که این کشور مهد تمدن و هنر های زیبا می باشد و مقصد مناسبی برای علاقمندان به تحصیل در رشته های هنری به شمار می رود بهترین دانشگاه های هنر فرانسهفرانسه یکی از کشور هایی است که بهترین دانشگاه ها را در رشته های هنری دارد و بسیاری از دانشجویان بین المللی این کشور را برای تحصیل در هنر انتخاب می کنند. در این قسمت می خواهیم به معرفی بهترین دانشگاه های هنر فرانسه بپردازیم و شما را با آن ها بیشتر آشنا کنیم.

نام دانشگاهرتبه جهانی
دانشگاه پاریس 1 (پانتئون سوربن)23
دانشگاه سوربن53
دانشگاه سوربن نوول پاریس 371
دانشگاه PSL76
مدرسه عالی مطالعات علوم اجتماعی150
دانشگاه ساینس پو170
دانشگاه اکس مارسی256
دانشگاه نانتر پاریس262
دانشگاه استراسبورگ306
دانشگاه پاریس306
دانشگاه تولوز 2 لومیر385
دانشگاه گرونوبل آلپ397
دانشگاه لیون 2 لومیر401-450
اکول نرمال سوپریور لیون451-500
دانشگاه پل والری مونپولیه451-500

رشته های هنر دانشگاه سوربن فرانسه

دانشگاه سوربن یکی از بهترین دانشگاه های فرانسه در زمینه ارائه برنامه های آموزشی در رشته هنر می باشد. این دانشگاه در رشته های هنر، ادبیات و علوم انسانی و زبان یکی از رقابتی ترین رشته ها محسوب می شود و دانشجویان زیادی، علاقمند به تحصیل در دانشگاه سوربن می باشند. سالانه هزاران دانشجوی بین المللی به فرانسه مهاجرت می کنند و می توانند در رشته های هنر دانشگاه سوربن فرانسه همچون گرافیک، عکاسی، موسیقی، طراحی و … تحصیل کنند.

رشته هنر در دانشگاه پاریس

دانشگاه پاریس طیف گسترده ای از رشته ها را به دانشجویان ارائه می دهد که علاوه بر هنر می توان به رشته هایی همچون ادبیات، زبان، پزشکی، پرستاری و داروسازی اشاره کرد. این دانشگاه بهترین دانشگاه فرانسه می باشد. متقاضیانی که قصد تحصیل در رشته هنر دانشگاه پاریس را دارند، باید دارای مدرک دیپلم 12 ساله باشند و همچنین مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره حداقل 6 در صورت تحصیل به زبان انگلیسی به دانشگاه ارائه دهند و پذیرش دریافت کنند.

رشته هنر در دانشگاه ایکس مارسی

دانشگاه ایکس مارسی یکی از بزرگ ترین دانشگاه های فرانسوی زبان محسوب می شود که بیش از 80 هزار دانشجو دارد. اعتبار بالای مدرک دانشگاه ایکس مارسی  و همچنین کیفیت آموزش سبب شده که دانشجویان زیادی رویای تحصیل در این دانشگاه را در سر بپرورانند. در دانشگاه ایکس مارسی شاخه های مختلفی از رشته های هنر ارائه می گردد که از این میان می توان به رشته هایی همچون موسیقی، علوم هنر، سینما، تئاتر و سمعی بصری اشاره کرد.

رشته هنر در دانشگاه اکول نرمال سوپریور لیون

این دانشگاه به عنوان یکی از برترین دانشگاه های فرانسه با هدف جذب دانشجویان با استعداد در رشته های مختلف از سراسر جهان تاسیس شده است. دانشجویان بین المللی برای ورود به رشته هنر دانشگاه اکول نرمال سوپریور لیون باید در آزمون ورودی گزینش بین المللی شرکت کنند. افراد باید در زمینه هنر یا علوم انسانی دارای پیشینه و اطلاعات لازم باشند. لازم به ذکر است دانشگاه اکول نرمال سوپریور لیون برای جذب دانشجو، شرایط سنی در نظر گرفته است و افراد باید برای پذیرش در این دانشگاه زیر 26 سال سن داشته باشند.

زیر شاخه های رشته هنر در دانشگاه های فرانسه

رتبه بندی دانشگاههای فرانسه

برترین دانشگاه های فرانسه از معتبر ترین دانشگاه های جهان به شمار می روند که 10 مورد از آن ها در رتبه بندی QS جزو 300 دانشگاه برتر جهان به شمار می روند. افرادی که علاقه مند به تحصیل در دانشگاههای فرانسه می باشند بد نیست نگاهی به رتبه بندی دانشگاه های این کشور داشته باشند. در جدول زیر دانشگاههای فرانسه را بر اساس رتبه بندی جهانی QS  معرفی خواهیم کرد:

نام دانشگاهرتبه فرانسهرتبه جهانی QS
دانشگاه PSL فرانسه (Université PSL (Paris Sciences & Lettres))۱۲۶
دانشگاه اکول پلی‌تکنیک (Ecole Polytechnique)۲۴۸
دانشگاه سوربن (Sorbonne University)۳۸۳
فرانسهCentraleSupélec دانشگاه۴۱۳۸
مدرسه نرمال عالی لیون (Ecole Normale Supérieure de Lyon)۵۱۶۱
انستیتوی علم و فناوری پاریس (Ecole des Ponts ParisTech)۶۲۴۲
دانشگاه ساینس پو پاریس (Sciences Po Paris)۷۲۴۲
دانشگاه پاریس (Université de Paris)۸۲۷۵
دانشگاه پانتئون سوربن یا دانشگاه پاریس ۱ (Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne)۹۲۸۷
مدرسه نرمال عالی پاریس ساکلی (ENS Paris-Saclay)۱۰۲۹۱

فهرست دانشگاه های دولتی فرانسه

در فرانسه نزدیک به 80 دانشگاه دولتی وجود دارد که از دولت بودجه دریافت می کنند و شهریه زیادی از دانشجویان نمی گیرند. در دانشگاه های دولتی دوره های آموزشی به زبان فرانسه ارائه می شوند که شامل رشته های علوم پایه، علوم انسانی، فنی مهندسی و پزشکی می باشند. اگر علاقه دارید در دانشگاه های رایگان فرانسه تحصیل کنید، به شما توصیه می کنیم لیست دانشگاه های دولتی این کشور را مطالعه کنید تا با این دانشگاه ها آشنا شوید.

نام دانشگاهرتبه جهانی در QSنام دانشگاهرتبه جهانی در QS
دانشگاه PSL53دانشگاه اکس مارسی491
دانشگاه اکول پلی تکنیک60دانشگاه مونپلیه498
دانشگاه سوربن77مؤسسه ملی علوم کاربردی لیون501-510
دانشگاه سنترال سوپلک139دانشگاه پل ساباتیه تولوز۳511-520
دانشگاه اکول نرمال سوپریور لیون160دانشگاه پاریس۲ (پانتئون- آسا)504-531
دانشگاه تلکام پاریس‌تک224دانشگاه کوت دازرور591-600
دانشگاه ساینس‌پو242دانشگاه لیون ۱ کلود برنارد651-700
دانشگاه اکول دپونتس پاریس‌تک250دانشگاه لیل701-705
دانشگاه پاریس253دانشگاه لورین751-800
دانشگاه پاریس سود262دانشگاه نانت801-1000
دانشگاه پاریس ۱( پانتئون سوربن)305دانشگاه پوآتیه801-1000
دانشگاه اکول نرمال سوپریور کشان312دانشگاه رن۱801-1000
دانشگاه گرونوبل آلپ351دانشگاه لیون۲ لومیر801-1000
دانشگاه استراسبورگ379دانشگاه پل والری مونتپولیه ۳801-1000
دانشگاه بوردو458دانشگاه تولوز ۱ کپیتال801-1000
دانشگاه تولوز ۲ میرال801-1000

فهرست دانشگاه های دولتی در اوورن- راین- آلپ

لیست برترین دانشگاه های فرانسه در گروه دانشگاه های دولتی در منطقه اوورن- راین- آلپ فرانسه به صورت جدول زیر می باشد:

نام دانشگاهشهر محل دانشگاه
دانشگاه ژان مونهکلرمون فران
دانشگاه ساووی مون بلانلیون
دانشگاه ژان مولن – لیون ۳گرنوبل
دانشگاه کلود برناردلیون
دانشگاه کلرمون اوورنسنت اتین
دانشگاه گرنوبل آلپ – سابقاً جوزف فوریهلیون
دانشگاه کاتولیک لیونساوی
دانشگاه لومیرلیون

فهرست دانشگاه های دولتی در هاوت دی فرانس

دانشگاه های دولتی واقع در منطقه هاوت دی فرانس فرانسه به شرح جدول زیر می باشد:

نام دانشگاهشهر محل دانشگاه
دانشگاه آرتواارس
دانشگاه لیل ۱ – فناوری های علوملیل
دانشگاه لیل  2لیل
دانشگاه شارل دوگللیل
دانشگاه کاتولیک لیللیل
دانشگاه ساحلی Côte d’Opaleدانکرک
دانشگاه والنسین و هاینو کامبرزیسوالنسین
دانشگاه پیکاردی ژول ورنآمیان
دانشگاه صنعتی کامپیگنآمیان

معرفی دانشگاه های پاریس

شرایط تحصیل در شهر های مختلف فرانسه با هم فرق دارد، همچنین زندگی برای هر شهری متفاوت است. ارزش تحصیل و مدرک دریافتی در برخی شهر ها بیشتر از برخی دیگر است و سطح بالا تری دارد، علاوه بر این معتبر بودن یک دانشگاه بر شانس دریافت ویزا نیز تاثیر مستقیمی دارد. پاریس به عنوان پایتخت فرانسه بهترین شهر این کشور محسوب می شود. با توجه به این که پاریس شهری است آکنده از هنر، فرهنگ و علم، تحصیل در آن آرزوی بیشتر دانشجویان می باشد. در سیستم رتبه بندی QS  در سال 2022 کشور فرانسه 32 دانشگاه از بهترین دانشگاه های جهان را در خود جای داده است که از این تعداد 12 دانشگاه در شهر پاریس واقع شده اند. این موضوع نشان از این دارد که پاریس صاحب برترین و معتبرترین دانشگاه ها است. حال به معرفی برخی از دانشگاه های این شهر زیبا و هنری می پردازیم:

  • دانشگاه PSL پاریس
  • دانشگاه پلی تکنیک پاریس École Polytechnique یا (ParisTech)
  • دانشگاه سوربن پاریسUniversité Sorbonne
  • دانشگاه پاریس ساکلی ENS Paris-Saclay
  • دانشگاه پیر و ماری کوری Université Pierre et Marie Curie  (UPMC)
  • دانشگاه پانتئون- سوربن Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne
  • دانشگاه علوم پاریس The Institute d’Etudes Politiques de Paris
  • دانشگاه پاریس- سود (جنوبی) ۱۱  Université Paris-Sud 11
  • دانشگاه دیدرو Université Paris Diderot (Paris 7)
  • دانشگاه دافین Université Paris Dauphine

دانشگاه پاریس-سود (جنوبی) ۱۱  (Université Paris-Sud 11)

این دانشگاه در جنوب پاریس قرار دارد که دارای رشته های متنوعی می باشد و یک دانشگاه تحقیقاتی محسوب می شود. دانشگاه پاریس- سود یکی از معتبر ترین و بهترین دانشگاه های فرانسه به ویژه در زمینه علوم و ریاضیات به شمار می رود. این دانشگاه دارای چندین پردیس است که دورترین آن محوطه Orsay می باشد که مساحتی حدود 200 هکتار دارد و پر از درختان مختلف می باشد.

دانشگاه دیدرو Université Paris Diderot (Paris 7)

دانشگاه دیدرو یکی از شعب سیزده گانه دانشگاه پاریس می باشد که در سال 1994 به نام نویسنده و فیلسوف فرانسوی “دنی دیدرو” نام گذاری شده است. این دانشگاه در سال 1970 از دانشگاه پاریس جدا شد و به یک دانشگاه مستقل تبدیل گردید. دانشگاه دیدرو در حال حاضر در نزدیکی کتابخانه ملی فرانسه و در کنار رودخانه سن واقع شده است. این دانشگاه در بهترین دانشگاه های فرانسه رتبه پنجم را دارد و همچنین در رتبه بندی جهانی در جایگاه 54 جهان قرار دارد. دانشگاه پاریس دیدرو در زمینه های مختلفی همچون اقتصاد، هنر، ادبیات، تاریخ، جغرافیا، بخش بهداشت و درمان و بخش علمی مانند علوم زمین، علوم مواد، علوم ریاضی و علوم انسانی فعالیت می کند.

دانشگاه دافین  Université Paris Dauphine

دانشگاه دافین پاریس یا پاریس نهم یکی دیگر از دانشگاه های معتبر پاریس می باشد و یکی از شعبات سیزده گانه پاریس محسوب می شود. این دانشگاه در سال 1971 و پس از تقسیمات دانشگاهی تاسیس شده است. رشته هایی از جمله حقوق، ریاضیات، اقتصاد، علوم سیاسی، جامعه شناسی، ریاضیات کاربردی، امور مالی و علوم رایانه در این دانشگاه ارائه می شود. می توان گفت این دانشگاه بهترین دانشگاه حقوق فرانسه و رشته های ذکر شده می باشد.

محبوب ترین رشته ها و مقاطع تحصیلی در فرانسه

دانشگاههای فرانسه سالانه حدود 300 هزار دانشجوی بین المللی را پذیرش می کنند و از بهترین امکانات برخوردار هستند. دانشجویان خارجی استقبال زیادی از تحصیل در فرانسه می کنند، یکی از دلایل مهم آن هم تحصیل رایگان و با هزینه خیلی کم ترنسبت به سایر کشور های اروپایی می باشد. اگر به دنبال تحصیل در دانشگاه های رایگان فرانسه هستید، خوب است بدانید چه رشته هایی در این کشور محبوب تر هستند. از محبوب ترین رشته های تحصیلی در فرانسه می توان موارد زیر را نام برد:

  • کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی در فرانسه
  • کارشناسی ارشد مدیریت و سازمان در فرانسه
  • مدارک MBA در فرانسه
  • کارشناسی ارشد علوم سیاسی در فرانسه
  • کارشناسی ارشد مد و کالاهای لوکس در فرانسه

دانشجویان بین المللی در فرانسه

نحوه اخذ پذیرش در دانشگاه‌های فرانسه

نحوه پذیرش دانشجویان اتحادیه اروپا و دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا با یکدیگر متفاوت است که در هر مورد باید به صورت جداگانه عمل کرد. دانشجویان اتحادیه اروپا همانند دانشجویان فرانسوی به صورت مستقیم به دانشگاه مراجعه کرده و ثبت نام می کنند. در حالی که دانشجویان غیر اتحادیه اروپا باید از طریق سیستمی به نام “رویه تحصیل در فرانسه” که قبلا CEF نامیده می شد اقدام کنند. دانشجویان بین المللی با این سیستم می توانند درخواست آنلاین ویزا بدهند و آن را پیگیری نمایند. دانشجویان بین المللی برای پذیرش در بعضی از دانشگاه ها هم می توانند از طریق وب سایت آن ها اقدام کنند. در پذیرش از طریق وب سایت دانشگاه ها، متقاضیان باید به یک سری نکات توجه داشته باشند که عبارتند از:

  • سعی کنید حداقل در سه دانشگاه مختلف درخواست پذیرش بدهید تا شانس بیشتری برای پذیرش داشته باشید.
  • شرایط پذیرش را با دقت کامل بررسی کنید، چرا که ممکن است بعضی از دانشگاه ها آزمون هایی مانند GMAT، LAST و یا GRE را برای پذیرش لازم داشته باشند.

لازم به ذکر است دانشجویان غیر اتحادیه اروپا برای این که بتوانند در دانشگاه های رایگان فرانسه پذیرش کنند، باید تقاضای پذیرش قابل قبول یا همان DAP را داشته باشند. برای ثبت نام در DAP، متقاضیان باید از طریق خدمات فرهنگ و همکاری سفارت فرانسه در کشور مبدا اقدام کنند.

شرایط پذیرش در دانشگاههای فرانسه

در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد متقاضیان برای پذیرش در بهترین دانشگاه های فرانسه باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • یکی از شرایط پذیرش در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، ارائه ریز نمرات مقاطع قبلی می باشد. برخی دانشگاه ها برای ارزیابی تحصیلی دانشجو و بررسی توانایی های وی، ریز نمرات درخواست می کنند.
  • برخی دانشگاه ها برای پذیرش نیاز به آزمون های استانداردی از جمله GMA، GRE و یا LAST دارند.
  • برای تحصیل در دانشگاههای فرانسه به زبان انگلیسی، دانشجویان باید مدرک زبان آیلتس یا تافل ارائه دهند، که نمره لازم برای این مدرک ها بسته به نوع دانشگاه و نوع دوره متفاوت می باشد.
  • متقاضیان باید با مراجعه به سایت دانشگاه مورد نظر از نمره زبان مورد نیاز و شرایط تحصیل آگاه شوند.
  • متقاضیان برای تحصیل در سال اول مقطع کارشناسی و همچنین مدارس معماری نیاز به مدرک زبان فرانسه با سطح حداقل B2 خواهند داشت.
  • برای تحصیل در سال دوم و سوم کارشناسی و همچنین کارشناسی ارشد، افراد نیاز به مدرک زبان حداقل سطح B2 (برای تحصیل به زبان فرانسوی) و حداقل آیلتس 6.5 ( برای تحصیل به زبان انگلیسی) خواهند داشت.

متقاضیان برای پذیرش در مقطع دکترا باید با استاد مربوطه در دانشگاه مکاتبه و نامه نگاری انجام دهند و در صورتی که پذیرش شدند، به سایت کامبوس فرانس مراجعه نمایند تا تشکیل پرونده بدهند. در صورت دریافت قرارداد کاری، متقاضیان نیازی به تشکیل پرونده نخواهند داشت. متقاضیان در پذیرش برای مقطع دکتری، بسته به درخواست استاد راهنما، ممکن است نیازی به ارائه مدرک زبان نداشته باشند.

تحصیل در دانشگاه‌های برتر فرانسه چقدر هزینه دارد؟

هزینه تحصیل در بهترین دانشگاه های فرانسه برای دانشجویان بین المللی که خارج از اتحادیه اروپا هستند، بیشتر از دانشجویان اتحادیه اروپا می باشد. ناگفته نماند که در سال های اخیر، دانشگاههای فرانسه برای حمایت از کلیه دانشجویان بین المللی، اقداماتی برای کاهش اختلاف هزینه های دانشجویان اروپایی و غیر اروپایی انجام داده اند. در حالت کلی برای اطلاع از هرینه های دانشگاه های مختلف، باید به سایت آن دانشگاه مراجعه کرده و کسب اطلاع نمود. اما به طور کلی هزینه های مربوط به دانشگاههای فرانسه در مقاطع مختلف، در ادامه آورده شده است.

هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی فرانسه به شرح زیر می باشد:

  • شهریه بهترین دانشگاه های فرانسه در مقطع کارشناسی 170 یورو در سال است.
  • شهریه دانشگاهی در رشته های فنی و مهندسی حدود 620 یورو در سال می باشد که از سایر رشته ها، هزینه بیشتری دارد.
  • شهریه دانشگاهی برای تحصیل در رشته های پزشکی به 450 یورو در سال می رسد.
  • در مقطع کارشناسی ارشد هزینه تحصیل حدود 260 یورو در سال می باشد.
  • در مقطع دکترا هزینه تحصیل در بهترین دانشگاه های فرانسه حدود 396 یورو در سال خواهد بود.
  • علاوه بر شهریه های دانشگاهی دانشجویان باید حدود 91 یورو برای استفاده از خدمات دانشجویی هزینه کنند.
  • هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی فرانسه حدود 5 هزار یورو در سال می باشد که در بعضی رشته ها و مقاطع این مبلغ بیشتر هم می شود.

شما می توانید پس از اتمام تحصیلات خود در دانشگاه، اقدام به کار در این کشور نمایید و پس از آن به دنبال اخذ تابعیت فرانسه باشید.

مدارک موردنیاز برای پذیرش در بهترین دانشگاه های فرانسه

متقاضیان برای پذیرش و ثبت نام در دانشگاههای فرانسه باید مدارک مورد نیاز را تهیه کرده و به دانشگاه ارائه دهند. بسته به نوع دانشگاه، این مدارک متفاوت خواهد بود. اما به صورت کلی مدارک زیر برای پذیرش در بهترین دانشگاه های فرانسه مورد نیاز می باشد:

  • مدارک تحصیلی به همراه ترجمه به زبان فرانسوی
  • پاسپورت معتبر
  • رزومه تحصیلی
  • مدرک زبان انگلیسی و یا فرانسوی (بسته به نوع دانشگاه)
  • ریز نمرات مقاطع قبلی
  • ارائه تمکن مالی
  • مدارک کاری
  • توصیه نامه
  • پروپوزال برای دکترا

برای بهترین دانشگاه های فرانسه چه مدرک زبانی لازم است؟

دانشگاههای فرانسه شرایط متفاوتی برای دریافت مدرک زبان دارند و متقاضیان باید قبل از اقدام برای پذیرش در این دانشگاه ها، از نوع مدرک زبان مورد نیاز مطلع شوند. دانشگاههای فرانسه، برای تحصیل به زبان فرانسوی آزمون های زیر را می پذیرند:

  • آزمون DELF یا DALF
  • آزمون TCF

آزمون DELF یا  DALF

این دو آزمون دارای چهار بخش نوشتاری، درک مطلب، مکالمه و شنیداری می باشند که هر بخش 25 امتیاز دارد. متقاضیان برای قبولی در این دو آزمون باید نمره حداقل 50 از 100 را کسب کنند. مدرک زبان برای آزمون های DELF و DALF تاریخ انقضا ندارند و برای همیشه معتبر هستند. سطوح آزمون DELF از A1 تا B2 دسته بندی می شود و سطوح آزمون DALF بین C1 تا C2 می باشد.

آزمون TCF

آزمون TCF دارای یک بخش اجباری و دو بخش اختیاری می باشد، که متقاضی می تواند از بین آن ها انتخاب کند. بخش های اجباری این آزمون شامل مهارت های شنیداری، درک مطلب و گرامر می باشد و بخش اختیاری به دو دسته مکالمه و نوشتاری تقسیم می شود. این آزمون دارای سطوح A1 تا C2، بسته به نمره متقاضی می باشد و اعتبار مدرک آن دو ساله است.

افراد زیر برای تحصیل در دانشگاه های فرانسوی زبان، نیازی به ارائه مدرک زبان فرانسه ندارند:

  • افرادی که تبعه ایالاتی هستند که زبان رسمی آن ها فرانسه می باشد.
  • افرادی که دارای لیسانس فرانسه، لیسانس بین المللی یا اروپایی و لیسانس فرانسه و آلمان هستند.
  • دانشجویانی که فارغ التحصیل از برنامه دو زبانه ای هستند که یکی از آن ها زبان فرانسه است.
  • دانشجویانی که از دولت فرانسه و یا دولت هایی که کمک های مالی آن ها توسط یک نهاد مورد تائید فرانسه اداره می شود، بورسیه فرانسه دریافت کرده باشند.

متقاضیانی که قصد تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان فرانسه را دارند، باید مدرک زبان مطابق با یکی از موارد زیر را ارائه کنند:

  • مدرک آیلتس
  • مدرک تافل
  • مدرک PTE Academic

لازم به ذکر است که نمره مورد نیاز برای مدرک زبان، بسته به دانشگاه و رشته افراد متفاوت می باشد.

سخن پایانی

دانشگاههای فرانسه از معتبر ترین دانشگاه های جهان می باشند و ارزش مدرک تحصیلی آن ها بین کارفرمایان بسیار بالا است. در این مقاله سعی کردیم به معرفی بهترین دانشگاه های فرانسه، مدارک و شرایط لازم برای پذیرش در آن ها، هزینه تحصیل در این دانشگاه ها و همچنین رتبه بندی دانشگاه های این کشور بپردازیم. به طور کلی هزینه تحصیل در فرانسه مقرون به صرفه و حتی رایگان است که سبب شده بسیاری از دانشجویان بین المللی علاقمند به تحصیل در این کشور باشند. اگر قصد تحصیل در دانشگاه های کشور فرانسه را دارید، توصیه می کنیم قبل از اقدام برای پذیرش، اطلاعات کافی در مورد دانشگاه های این کشور کسب کنید. در صورتی که نیاز به راهنمایی و یا مشاوره در این زمینه داشتید، می توانید با متخصصان ما در مجموعه حقوقی میرداماد تماس بگیرید. این مجموعه با داشتن موسسه مهاحرتی در تهران، شیراز، مشهد و سایر شهر ها و با برخورداری از سال ها تجربه در زمینه مهاجرت، می تواند به شما برای مهاجرت به فرانسه و رسیدن به بهترین نتیجه کمک کند.

 

سوالات متداول درباره بهترین دانشگاه های فرانسه

بله. افراد می توانند برای کاهش هزینه های خود از دانشگاه بورسیه دریافت کنند.

 

هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه بین 800 تا 1000 یورو می باشد که در شهر های کوچک این هزینه کاهش می یابد.

 

خیر. کلیه دانشگاه های رایگان در این کشور، دوره های خود را به زبان فرانسه ارائه می دهند و دانشجویان برای تحصیل به زبان انگلیسی باید شهریه پرداخت کنند.

 

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی 170 یورو، مقطع کارشناسی ارشد 260 یورو و در مقطع دکترا حدود 396 یورو می باشد.

 

آغاز سال تحصیلی در این کشور ماه سپتامبر می باشد که تا ژوئن ادامه دارد.

اخبار مرتبط

بورسیه تحصیلی فرانسه

فرانسه همواره یکی از مقاصد جذاب دانشجویان بین المللی برای تحصیل بوده است. دانشجویان بسیاری از سراسر دنیا آرزوی تحصیل

مشاهده

اسکرول به بالا