071-91009294  | 021-88724227  |

هزینه زندگی دانشجویی در نروژ

هزینه زندگی دانشجویی در نروژ

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

نروژ در شمال غرب اروپا واقع شده است و عضو پیمان شینگن می باشد. همچنین نروژ کشوری است که تحصیلات خود را به سطح بین المللی منحصر می کند. برای متقاضیان به طور معمول سوال هایی در رابطه با هزینه زندگی دانشحویی در نروژ و تحصیل در نروژ پیش می آید، که می توانید از طریق شماره های ذکر شده در سایت پاسخ تمامی سوالات خود را از کارشناسان مجرب موسسه حقوقی مهاجرتی میرداماد در تهران و شیراز بیابید.

هزینه تحصیل در نروژ

دانشگاه های دولتی نروژ حتی از دانشجویان بین المللی خود شهریه دریافت نمی کنند. بسته به دانشگاهی که برای تحصیل انتخاب می کنید، ممکن است لازم باشد در هر ترم هزینه کمی بپردازید، اما این هزینه به طور معمول بین 300 تا 600 کرون نروژ (30.18 تا 60.36 یورو) می باشد.

دریافت این مبلغ هزینه یک ترم عضویت در اتحادیه دانشجویی، دسترسی به خدمات درمانی، مشاوره و امکانات ورزشی و همچنین کارت رسمی دانشجویی را در بر می گیرد. کارت دانشجویی شما می تواند هزینه های حمل و نقل عمومی را کاهش دهد و می توانید توسط آن برای خرید بلیط موزه ها و گالری های هنری تخفیف بگیرید.

برخی از دوره ها در موسسات دولتی وجود دارد که شاید مجبور به پرداخت هزینه های آن باشید، اما این موارد نادر است و اغلب در سطح کارشناسی ارشد می باشند. اگر تحصیل در یک موسسه خصوصی را انتخاب کنید، باید شهریه خود را بپردازید که این شهریه در هر موسسه متفاوت است.

برخی بورس های تحصیلی برای دانشجویان اتحادیه اروپا و مناطق اقتصادی اروپا و دانشجویان بین المللی در دسترس هستند، حتما در مورد صلاحیت خود جهت دریافت این بورس ها با موسسه مورد نظر خود مشورت کنید.

هزینه زندگی شما به محلی که برای زندگی در نروژ انتخاب می کنید، بستگی دارد. شهرهای بزرگتر گرانتر از شهرهای کوچکتر و شهرستان ها خواهند بود. شما ممکن است بتوانید برای تأمین هزینه های خود، از صندوق آموزش دولتی نروژ کمک مالی دریافت نمایید. به طور متوسط باید بین 9.500 کرون نروژ تا 20،000 کرون نروژ(955769 یورو تا 2,012.52 یورو) درهر ماه هزینه کنید. دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا و مناطق اقتصادی اروپا می توانند بدون داشتن مجوز، کار پاره وقت انجام دهند. دانشجویان باقی کشور ها قبل از اینکه بتوانند کار پاره وقت دریافت کنند، باید درخواست صدور اجازه کار کنند. مهم نیست که اهل کجا باشید، در طول ترم تحصیلی تنها مجاز به نهایتا 20 ساعت کار در هفته و در طول تعطیلات مجاز به کار تمام وقت می باشید. برای اطلاع از هزینه ویزای تحصیلی نروژ می توانید از طریق سفارت نروژ در کشور خود اقدام کنید.

هزینه زندگی دانشجویی در نروژ

هزینه زندگی دانشجویی توسط اداره مهاجرت نروژ سالانه تهیه و اصلاح می شود. توصیه آنها این است که شما برای پرداخت هزینه های خود به عنوان دانشجو در نروژ به 11000 کرون نروژ (1206.59 دلار) در ماه نیاز دارید. لطفاً توجه داشته باشید که بودجه فوق شامل شهریه نمی شود.

میانگین قیمت ها (تقریبی و در معرض تغییر) به شرح زیر می باشد:

  • قهوه در یک کافه: 35 کرون نروژ (3.84 دلار)
  • ساندویچ در نانوایی: 60 کرون نروژ (6.59 دلار)
  • مرغ (1 کیلوگرم): 122 کرون نروژ (13.41 دلار)
  • تخم مرغ (12 عددی): 35 کرون نروژ (3.84 دلار)
  • خمیر دندان 30 کرون نروژ (3.29 دلار)
  • شامپو 40 کرون نروژ(4.39 دلار)
  • آب پرتقال (۱ لیتر): 30 کرون نروژ (3.29 دلار)
  • شیر (۱ لیتر): 17کرون نروژ (1.86 دلار)
  • نان: 25 کرون نروژ (2.74 دلار)
  • وعده غذایی: 50 کرون نروژ (5.49 دلار)
  • یک بلیط برای وسایل نقلیه عمومی: 36 کرون نروژ (3.95 دلار)
  • بلیط دانشجویی (30 روز) برای حمل و نقل عمومی: 450 کرون نروژ (49.48دلار)
  • خدمات رفاهی ماهانه (برق، گرمایش، خنک کننده، آب، زباله) برای آپارتمان 85 متر مربعی: 1529.86 کرون نروژ (168.22 دلار)
  • 1 دقیقه تعرفه محلی تلفن با پیش پرداخت (بدون تخفیف یا برنامه): 0.91 کرون نروژ (1. دلار)
  • اینترنت (60 مگابیت بر ثانیه یا بیشتر کابل داده نامحدود): 470.48 کرون نروژ(51.77 دلار)
  •  هزینه ماهیانه باشگاه تناسب اندام برای هر نفر بزرگسال: 406.21 کرون نروژ (44.66 دلار)
  • اجاره زمین تنیس (1 ساعت آخر هفته): 279.78 کرون نروژ(30.76 دلار)
  • سینما، اکران بین المللی 1 صندلی: 130.00 کرون نروژ (14.29 دلار)
  • حمل و نقل عمومی حتی با تخفیف دانشجویی: حدود 442 کرون نروژ(48.60 دلار) بسیار گران است، بنابراین ساده ترین راه برای پس انداز پول سرمایه گذاری استفاده از دوچرخه است. وقتی هوا شما را مجبور به ترک دوچرخه خود می کند، خوب است بدانید که اتوبوس های Trondheim دارای بلیط هایی هستند که به مدت یک ساعت در تمام مسیرها از جمله خط تراموا معتبر هستند.

بلیط های معتبر برای یک روز نیز موجود است و همچنین کارت های اشتراک طولانی مدت که می توانید در مرکز شهر خریداری کنید. سایر هزینه های مرتبط، از آنجا که برخی از شهرها بسیار نزدیک به مرز با سوئد هستند، بسیاری از مردم اتوبوس را برای رفتن به خرید در کشور همسایه انتخاب می کنند.

اتوبوس شما را به یک مرکز خرید می برد و حدود یک ساعت تا زمان بازگشت اتوبوس فرصت خرید دارید. سفر رفت و برگشت در کل سه ساعت طول می کشد و جاده سوئد زیباست، زیرا با عبور از تونل های طولانی که به کوه های صخره ای حفر شده است، می رود.

همچنین عضویت در لیست دانشجویان بین المللی ایده خوبی است. شما می توانید در مورد دانشجویانی که تحصیلات خود را تمام می کنند و وسایل خود را با قیمت های عالی به فروش می رسانند، اطلاعات به روز دریافت کنید.

هزینه محل اقامت دانشجویی در نروژ
هزینه محل اقامت دانشجویی در نروژ

هزینه محل اقامت دانشجویی در نروژ

در نروژ حدود 36 درصد از کل هزینه های زندگی دانشجویان صرف هزینه اقامت می شود، بنابراین در گزینه ای مناسب سرمایه گذاری کنید.

به طور کلی، شما باید به طور متوسط ماهانه 1،500 یورو برای اقامت در یک آپارتمان اجاره ای اختصاصی همراه با امکانات رفاهی پرداخت کنید. به عنوان مثال، قیمت اقامت در اسلو می تواند به 1.700 یورو در ماه برسد.

دانشجویان اغلب به دنبال اقامت در محوطه های دانشگاهی و آپارتمان های خصوصی هستند. در اینجا هزینه های متوسط برخی از مسکن ها به ازای هر ماه در نروژ آورده شده است:

  • دانشجویانی که تنها زندگی می کنند: 700 یورو
  • دانش آموزانی که با همسر یا فرزندان خود زندگی می کنند: 800 یورو
  • دانشجویانی که در خوابگاه ها زندگی می کنند: 570 یورو

امکان اسکان در خوابگاه های دانشجویی در نروژ محدود است، بنابراین تنها 15 درصد از دانشجویان کل کشور در خوابگاه های دانشگاه زندگی می کنند. با این حال، اتاق هایی که در آنجا به اشتراک می گذارند از استانداردهای بالایی برخوردار است، زیرا 69 درصد از دانشجویانی که در خوابگاه ها ساکن هستند، از مسکن خود راضی اند.

این درصد بالاتر از حد متوسط اروپا است. بنابراین اگر یک اتاق در خوابگاه دانشگاه پیدا کنید، شانس بالایی برای لذت بردن از محیط زندگی خود خواهید داشت. همچنین ممکن است نیاز داشته باشید یک آپارتمان اختصاصی اجاره کنید و ملزم به پرداخت ودیعه باشید.

Sammen Housing انواع مختلفی از محل اقامت را در چندین منطقه از برگن ارائه می دهد. قیمت متوسط آن ها در هر ماه 4000 کرون نروژ (402559 یورو) است. این اجاره شامل دسترسی به اینترنت رایگان نیز می باشد. بزرگترین محل اقامت دانشجویی اسکان دانشجویی Fantoft با 1300 واحد مسکونی می باشد.

کار در حین تحصیل در نروژ

گرچه نروژ عضو اتحادیه اروپا نیست، اما اتباع اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا (همراه با شهروندان کشورهای نوردیک) هنگام تحصیل می تواننددر نروژ مشغول به کار شوند. برای اینکار ابتدا باید به شیوه متداول برای ویزای کار نروژ ثبت نام کنید؛ اما پس از آن می توانید در کنار تحصیلات خود آزادانه کار کنید.

در بیشتر موارد، دانشجویان سایر کشورها نیز قادر به کار در نروژ خواهند بود، اما ممکن است نیاز به ثبت نام اضافی در محل زندگی خود داشته باشند. می توانید اطلاعات خاص مربوط به کشور خود را در وب سایت اداره کار و رفاه نروژ که راهنمای رسمی برای کار در نروژ ارائه داده است، پیدا کنید.

در حال حاضر شما باید به اندازه کافی درباره زندگی در نروژ به عنوان یک دانشجوی کارشناسی ارشد بدانید تا بتوانید به دنبال یافتن محل اقامت، یک کار پاره وقت و پیدا کردن جایی برای امتحان اولین نیش لوتیفیسک خود بروید.

حقوق کار دانشجویی در نروژ

بسیاری از دانشجویان بین المللی در نروژ هنگام تحصیل در شغل پاره وقت مشغول به کار هستند. بهتر است که به یادگیری زبان نروژی بپزدازید تا حقوق شما افزایش یابد. با این حال باید در نظر داشته باشید که به عنوان دانشجوی تمام وقت مدت زمان محدودی می توانید کار کنید.

به طور کلی تنها با مجوز اقامت امکان کار کردن وجود ندارد، اما اگر دارای مجوز تحصیل باشید، مجوز کار نیمه وقت به طور خودکار صادر می شود. دانشجویان اروپایی به مجوز کار نیاز ندارند و می توانند پس از ثبت نام در اداره پلیس مشغول به کار شوند.

دانشجویان غیر اروپایی می توانند حداکثر 20 ساعت در هفته در سال اول تحصیل خود کار کنند. با تمدید مجوز تحصیل، مجوز کار نیمه وقت به طور خودکار تمدید نخواهد شد. دانشجویان برای تمدید مجوز کار باید رضایت نامه پیشرفت تحصیلی داشته باشند. برای این موضوع با دانشگاه خود مشورت کنید.

یکی از بالاترین میزان حقوق و دستمزد در دنیا متعلق به کشور نروژ است. گرچه حداقل حقوق وجود ندارد، اما وجود اتحادیه های کارگری قوی بدان معنی است که حتی کارگران غیر ماهر نیز می توانند انتظار دستمزد بالایی را داشته باشند. به عنوان مثال، حقوق کارمندان بالای 18 سال مک دونالدز 15 دلار در ساعت است، که طی چهار ماه به 18 دلار در ساعت افزایش می یابد.

علاوه بر این، اعتقاد شدید فرهنگی نروژ به فروتنی و برابری (قانون ژانته) باعث شده که در جامعه فاصله طبقاتی بین قشر ضعیف و ثروتمند متعادل باشد. متوسط حقوق کارگران تمام وقت در نروژ تقریباً 68000 دلار (ماهانه 5135 دلار) است.

کارگران و دانشجویان نیمه وقت به طور متوسط در هر ماه 4000 دلار درآمد دارند. مدیر و رئیس شرکت به طور متوسط 103000 دلار و رانندگان به طور معمول 43500 دلار درآمد دارند.

مشاغل معمول برای دانشجویان در نروژ
مشاغل معمول برای دانشجویان در نروژ

مشاغل معمول برای دانشجویان در نروژ

  • دانشگاه یکی از محدود جاهایی است که می توانید شغل مود نظر خود را بیابید و به زبان انگلیسی صحبت کنید.
  • مربی فیتنس: دانشجویان می توانند به عنوان مربی فیتنس در باشگاه های محلی مشغول به کار شوند. در این شغل نیز می توانید به زبان انگلیسی صحبت کنید. علاوه بر آن می توانید رزومه خود را به زبان انگلیسی و نامه معرفی را با کمک یکی از دوستان خود به زبان نروژی بنویسید و ارسال کنید.
  • کار در باشگاه بدن سازی: مصاحبه برای کار در باشگاه بدنسازی به طور کامل به زبان نروژی انجام می شود. حتی اگر به زبان نروژی تسلط نداشته باشید، می توانید کمتر از یک سال با دیگران به خوبی ارتباط برقرار کنید. برخی از باشگاه ها افراد بدون سابقه را نیز استخدام می کنند. اگر از شرکت در کلاس های گروهی فیتنس لذت می برید، این شغل بسیار مناسب شما خواهد بود. به خاطر داشته باشید که مربی فیتنس برای آموزش به چند کلاس استخدام می شود، بنابراین تنها چند ساعت در هفته مشغول به کار هستید.
  • سایر گزینه های شغلی برای دانشجویان کار در کافه، رستوران و بار است. برخی از دانشجویانی که به صورت نیمه وقت در کافی شاپ ها کار می کنند، می توانند کمتر از یک سال زبان نروژی را یاد بگیرند. مسلما با دانستن زبان نروژی گزینه های شغلی بیشتری وجود خواهد داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در نروژ و شرایط تحصیل رایگان در نروژ می توانید به صورت حضوری به دفاتر ما مراجعه نمایید.

 

اسکرول به بالا