071-91009294  | 021-88724227  |

مقایسه تحصیل پزشکی مجارستان و لهستان

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

 

رشته پزشکی و دندان پزشکی امروزه پرطرفدارترین رشته تحصیلی بین متقاضیان می باشد. شرایط تحصیل و اخذ پذیرش از دانشگاه های کشورهای مختلف، متفاوت می باشد. در این مقاله کارشناسان موسسه حقوقی مهاجرتی میرداماد اطلاعاتی در رابطه با شرایط تحصیل پزشکی در لهستان و مجارستان را برای شما جمع آوری کرده اند.

مقایسه تحصیل پزشکی مجارستان و لهستان

تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در لهستان فرصت مناسبی برای تحصیل در یکی از بهترین دانشگاه های پزشکی در دنیا است. 6سال پزشکی عمومی، 5 سال دندانپزشکی، 5 سال داروسازی و 3 سال دوره های آموزش پرستاری به زبان انگلیسی از جمله برنامه های پزشکی است که دانشجویان را از سراسر دنیا جذب می کند.

اعزام دانشچوی پزشکی به لهستان از آمریکا، کانادا، نروژ، سوئد، اسرائیل، عربستان سعودی، ترکیه، نیجریه، غنا، هند، چین و غیره انجام می گیرد و دانشجویان هر سال این چالش را در پیش گرفته و برای تحصیل پزشکی و پیرا پزشکی در دانشگاه های لهستان ثبت نام می کنند.

دکتر ماریا سیمونیو، که فارغ التحصیل دانشگاه های علوم پزشکی در لهستان بود، در دسامبر سال 2008 در یک تیم از شش جراح را در یک عمل جراحی 22 ساعته رهبری کرد، مورد توجه عمومی قرار گرفت. وی در سال 1974 از دانشگاه علوم پزشکی پوزنان فارغ التحصیل شد و تحصیلات خود را ادامه داد و در سال 1985 دکترای خود را دریافت کرد. وی پیش از مهاجرت به ایالت متحده امریکا، از سوی رئیس جمهور لچ کازینسکی عنوان استاد را دریافت کرده بود.

 دانشگاه های پزشکی لهستان یکی از بهترین گزینه ها برای دانشجویانی است که می خواهند به زبان انگلیسی در دانشگاه های خارج از کشور به تحصیل رشته پزشکی بپردازند. بیش از 11 دانشکده پزشکی در لهستان رشته های پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند. تحصیل در لهستان بدون مدرک زبان نیز امکان پذیر است و دانشجویان می توانند تنها با داشتن مهارت در زبان انگلیسی یه تحصیل در این دانشگاه ها بپردازند.

 به موازات برنامه های یکپارچه سازی دندان پزشکی و داروسازی پزشکی عمومی، دانشگاه های علوم پزشکی لهستان یک برنامه 4 ساله را به زبان انگلیسی ارائه می دهند، که برای آن دسته از دانشجویان دارای لیسانس طراحی شده است (این برنامه در بین دانشجویان کانادایی، انگلستان، و اسکاندیناوی بسیار محبوب است). همچنین اکثر دانشگاه های پزشکی نیز سال پایه و کل دوره پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند و علاقه مندان برای تحصیل به زبان لهستانی می توانند در دوره زبان یک ساله زبان لهستانی شرکت کنند.

 تحصیل پزشکی در مجارستان با استانداردهای اروپایی یکسان است و از بالاترین کیفیت محسوب می شود. شرایط نسبتا راحت پذیرش و شهریه مناسب، مجارستان را به گزینه مطلوب برای بسیاری از دانشجویان تبدیل کرده است. مجارستان از دانشجویان بین المللی در دانشگاه هایی که رشته های پزشکی، داروسازی، و دندان پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهد، استقبال می کند:

دوره های دندانپزشکی: دانشگاه سملویز، دانشگاه دبرسن، دانشگاه سگد و دانشگاه پکس. مدرک پزشکی از دانشگاه مجارستان توسط اتحادیه اروپا و ایالت متحده شناخته شده است که بسیاری از دانشجویان بین المللی را برای تحصیل در رشته پزشکی در مجارستان تشویق می کند.

تحصیل پزشکی در لهستان
تحصیل پزشکی در لهستان

تحصیل پزشکی در لهستان

امروزه 18 دانشگاه سنتی، به همراه 20 موسسه فناوری، 9 دانشکده پزشکی مستقل و 5 دانشگاه اقتصادی وجود دارد که در لهستان فعالیت می کنند. دانشگاه علوم پزشکی گدانسک و دانشگاه علوم پزشکی پوزناچ (Poznań University of Medical Sciences) این امکان را برای دانش جویان بین المللی فراهم می کند که در لهستان به زبان انگلیسی به تحصیل پزشکی بپردازند.

تحصیل پزشکی در لهستان برای شما مدرکی کسب می کند که مطابق با معیار های آموزش لهستانی و اتحادیه اروپا، وزارت آموزش ایالات متحده می باشد. فارغ التحصیلان برنامه پزشکی به زبان انگلیسی در لهستان واجد شرایط آن هستند که برای اقامت و برنامه های آموزش دوره تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها درخواست دهند.

فارغ التحصیلان برنامه پزشکی انگلیسی همچنین می توانند برای کار در بیمارستان های کشور های مختلفی از جمله ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، آفریقای جنوبی، نیجریه، اسرائیل، انگلیس، ایرلند، نروژ، سوئد و لهستان اقدام کنند.

هرینه تحصیل و زندگی در لهستان

هزینه کلی تحصیلات در لهستان بسیار مقرون به صرفه و ارزان تر از همتایان اروپایی خود می باشد. هزینه تقریبی که توسط دانشگاه های علوم پزشکی لهستان 2019 دریافت می شود:

  • دانشگاه علوم پزشکی ورشو-سالانه 11500 دلار امریکا.
  • دانشگاه علوم پزشکی گداسک-سالانه 9000 دلار امریکا.
  • دانشگاه علوم پزشکی پوزنان-سالانه 13000 دلار امریکا.
  • دانشگاه علوم پزشکی لودز-سالانه 12500 دلار امریکا.
  • پزشکی 6ساله: 11200 یوروبرای سال اول، 11000 یورو سالیانه برای سال های دوم تا ششم.
  •  دوره پیشرفته پزشکی 4 ساله: 13200 یوروبرای سال اول، 13000 یورو سالیانه برای سال های دوم تا چهارم.
  • دندان پزشکی 5ساله: 13200 یوروبرای سال اول، 13000 یورو سالیانه برای سال های دوم تا پنجم.
  •  پرستاری 3 ساله: 5700 یوروبرای سال اول، 5500 یورو سالیانه برای سال های دوم و سوم

هزینه های زندگی دانشجویی در لهستان

لهستان کشور اروپایی قابل دسترس بوده که دارای اقتصادی نسبتا با ثبات می باشد و هزینه زندگی 450- 650 یورو در ماه دارد.

شما می توانید بودجه خود را باتوجه به شهر و منطقه ای که قصد تحصیل در آنجا را دارید، تنظیم کنید. برای زندگی شهر های بزرگتر مثل کراکوف یا ورشو نیازمند 500–850 یورو در ماه می باشید.

علاوه بر این، هزینه خوابگاه تقریباً 3000 دلار در سال تخمین زده می شود. هزینه کلی تحصیل پزشکی در لهستان 40 تا 50 لک (0.695 تا 0.556 دلار امریکا) شامل کل هزینه ها می باشد.

در صورت تمایل به انصراف از خوابگاه های دانشگاه های علوم پزشکی، دانش جویان چندین گزینه برای انتخاب دارند. این کار حتی هزینه های زندگی در لهستان را کاهش می دهد.

  • خوابگاه از 60 یورو تا 100 یورو در ماه در دسترس می باشد.
  • اجاره یک تخت به همراه دانش جویان دیگر در حدود 150 یورو در ماه هزینه دارد.

تمام دانشگاه های علوم پزشکی به دانش جویان بین المللی اجازه می دهند که در طول تحصیل در لهستان مشغول به کار شوند. تحصیل در رشته پزشکی دشوار است و به فداکاری و از خود گذشتگی زیادی نیاز دارد.مواد غذایی یک مشکل اساسی نیست، زیرا هم دانشگاه ها و هم رستوران های این کشور غذا های هندی را با قیمت مناسب ارائه می دهند.

تحصیل پزشکی در مجارستان

تحصیل در مجارستان با استاندارد های اروپایی برابری می کند و از بالاترین کیفیت برخوردار می باشد. شرایط نسبتاً راحت پذیرش و شهریه معقول، مجارستان را به گزینه مطلوب برای بسیاری از دانش جویان تبدیل کرده است.

مجارستان از دانش جویان بین المللی در دانشگاه هایی که برنامه های پزشکی، داروسازی، و دندانپزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند، استقبال می کند: دانشگاه سملوویز، دانشگاه دبرشتن، دانشگاه سگد و دانشگاه پیس.

مدرک پزشکی از دانشگاه مجارستان توسط اتحادیه اروپا و ایالات متحده شناخته شده است به همین دلیل بسیاری از دانش جویان بین المللی را به تحصیل پزشکی در مجارستان می کشاند.

اخذ پذیرش در دانشکده پزشکی در بسیاری از کشور ها هرگز رقابتی نبوده است. با توجه به افزایش چشمگیر دانش جویان متقاضی فضای محدود مدارس پزشکی در سایر کشورها، رویای پزشک شدن برای بسیاری از دانش جویان، اگر غیرممکن نباشد، بسیار چالش برانگیز است. اگر پزشک شدن همیشه آرزوی شما بوده است، اما به نظر می رسد در کشور خود دور از دسترس باشد، برنامه های شش ساله پزشکی به زبان انگلیسی را در مجارستان در نظر بگیرید.

برنامه های پزشکی عمومی شش سال طول خواهد کشید و معمولاً بخشی از هزینه ای که برای تحصیل پزشکی در جای دیگر هزینه می شود، هزینه دارد .

مجارستان به گرمی از دانش جویان بین المللی استقبال می کند. همچنین از استاندارد های اروپایی پیروی می کند و تحصیل پزشکی در مجارستان با بالاترین کیفیت در نظر گرفته می شود. اگر تصمیم به تحصیل پزشکی در مجارستان گرفتید، مدرکی دریافت خواهید کرد که معتبر است و در تمام اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته می شود. شرایط نسبتاً آسان پذیرش و هزینه شهریه مناسب، مجارستان را به عنوان اولین انتخاب برای بسیاری از دانش جویان انتخاب کرده است.

متقاضیان برای ورود به مقطع کارشناسی برای دانشکده پزشکی، ملزم به گذراندن امتحان ورودی هستند که شامل یک امتحان کتبی دو ساعت و نیم با سؤالات چند گزینه ای در دروس زیست شناسی، شیمی، انگلیسی و پزشکی به زبان انگلیسی می باشند. برای بخش شفاهی آزمون، یک استاد دانشگاه در مورد موضوعات پزشکی با دانش جویان مصاحبه می کند.

دانش جویان آینده نگر باید برنامه ریزی کنند تا 30 ژوئن درخواست خود را ارسال کنند و به یاد داشته باشید که زود تر درخواست کردن همیشه ایده خوبی است. شهریه برای یک دوره پزشکی عمومی شش ساله به زبان انگلیسی تقریباً 18000 دلار آمریکا می باشد. با این وجود، این مبلغ بسته به دانشگاه می تواند متفاوت باشد.

در نظر داشته باشید که افراد در صورتی که تحصیلات فبل از دانشگاه خود را نیز در لهستان سپری کنند می توانند در مدارس شبانه روزی لهستان تحصیل نمایند.

هرینه تحصیل پزشکی و زندگی در مجارستان

هزینه شهریه از موسسه به موسسه دیگر متفاوت می باشد. این مقدار بیشتر به دانشگاه و رشته تحصیلی مورد نظر بستگی دارد. شهریه دانشگاه های دولتی در مقایسه با دانشگاه های خصوصی کم می باشد. شما باید دانشگاهی را انتخاب کرده اید، هزینه آن را در وب سایت رسمی مطالعه نمایید.

 گران ترین رشته های تحصیلی در مجارستان مانند پزشکی و دندان پزشکی می توانند سالانه 20 هزار یورو هزینه داشته باشند. اگر در مورد برخی دیگر از برنامه های تخصصی دیگر صحبت کنید، خواهید دید که هزینه تحصیل در دانشگاه ها حداقل 4500 یورو در سال می باشد. علاوه بر شهریه، شما مجبور به پرداخت هزینه های امتحان و هزینه ثبت نام نیز خواهید شد که تقریباً 100 تا 150 یورو هزینه دارند.

هزینه تحصیل در کجارستان به صورت زیر می باشد:

  • دانشگاه پزشکی سملوویز بوداپست، مجارستان: 17500 دلار امریکا برای هر سال به زبان انگلیسی
  • دانشگاه سگد، مجارستان: 13900 دلار امریکا برای هر سال به زبان انگلیسی
  •  دانشگاه پزشکی پچ، مجارستان: 14000 دلار امریکا برای هر سال به زبان انگلیسی

هزینه زندگی در مجارستان

هزینه زندگی دانشجویی در مجارستان در شهر های مختلف متفاوت می باشد. به عنوان مثال اگر می خواهید در بوداپست زندگی کنید، بودجه شما باید بیشتر از سایر شهرها باشد. بوداپست بهترین و گران ترین شهر برای دانش جویان بین المللی می باشد. در اینجا می توانید 5 شهر برتر مجارستان برای دانش جویان را مشاهده نمایید.

دانشجو باید حداقل 520 یورو را در هر ماه برای تأمین هزینه مسکن، برنامه های خدماتی، حمل و نقل محلی و مسافرت اختصاص دهد. بودجه زندگی دانش جویان در شهر های دیگر مجارستان در مقایسه با شهر بوداپست کم تر است. برای زندگی در هر شهر دیگر مجارستان، حداقل 300 یورو در ماه نیاز خواهید داشت.

همانطور که قبلاً نیز اشاره شد، هزینه اسکان از شهر به شهر دیگر متفاوت است، مبلغ اجاره در بوداپست بیشتر از سایر شهر های مجارستان می باشد. اگر می خواهید در یک آپارتمان کوچک در شهر بوداپست زندگی کنید، هزینه اجاره آپارتمان شما شما بین 150 تا 250 یورو در ماه خواهد بود. همچنین می توانید در خوابگاه های دانشگاه زندگی کنید، زیرا در مقایسه با اسکان خارج از دانشگاه ارزان تر می باشد.

تحصیل پزشکی در مجارستان
تحصیل پزشکی در مجارستان

مقایسه آزمون ورودی برای تحصیل پزشکی مجارستان و لهستان

امتحان ورودی جهت تحصیل پزشکی در مجارستان:

دانشجویان خارجی در صورت برآورده نمودن شرایط لازم برای شرکت در آزمون ورودی می توانند در برنامه های تحصیلی در دانشکده های پزشکی به زبان انگلیسی شرکت کنند. این آزمون شامل دو بخش است:

  • آزمون کتبی (سؤالات چند گزینه ای، تعاریف، محاسبات و غیره) از دروس زیست شناسی، شیمی و فیزیک.
  • آزمون اجباری شفاهی از دروس زیست شناسی و فیزیک یا شیمی.

اگر نتیجه هر یک از بخش های امتحان کتبی متقاضی زیر 40 درصد باشد، متقاضی براساس نتایج آزمون شفاهی خود فقط می تواند در رشته پزشکی پایه پذیرفته شود، حتی اگر نتایج امتحان شفاهی امکان پذیرش در سال اول را فراهم نماید.

 متقاضیان می توانند در هر درس نهایتا صد امتیازکسب کنند و صد امتیاز اضافی برای دانش زبان خود در آزمون شفاهی به دست آورند. حداکثر امتیاز کل امتحان شفاهی 300 می باشد. حداقل نمره لازم برای پذیرش در سال اول پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی یا دوره پزشکی پایه به ترتیب 260، 260، 230 و 150 است.

همه ساله (از دسامبر تا ژوئن) حدود 5 امتحان ورودی برگزار می شود. در صورت عدم قبولی در اولین امتحان ورودی، این فرصت را خواهید داشت که وارد دوره پیش از پزشکی شوید تا متعاقباً برای سال اول تأییدیه دریافت کنید. به همین دلیل سازماندهی تقاضانامه خود در اسرع وقت بسیار مهم است. متقاضیانی که تصمیم می گیرند به زبان انگلیسی تحصیل کنند فقط می توانند از دوره های دارای شهریه بهره مند شوند.

امتحان ورودی جهت تحصیل پزشکی در مجارستان:

روند کار با مصاحبه اسکایپی به جای آزمون ورودی کتبی بسیار آسان است. به این ترتیب مجبور نیستید فقط برای یک امتحان به لهستان سفر کنید. از ماه فوریه از همه داوطلبان جهت شروع مراحل درخواست صمیمانه استقبال می شود.

مراحل درخواست بصورت آنلاین انجام می شود. متقاضیان باید از طریق پر کردن فرم درخواست، مطابق دستورالعمل، به صورت آنلاین ثبت نام کنند. برای متقاضیان حساب شخصی در سیستم آنلاین ایجاد می گردد. تغییر وضعیت آنها همیشه توسط یک ایمیل تأیید می شود.

متقاضیانی که روند پذیرش را با موفقیت به طور کامل انجام می دهند، درصورت داشتن معیار های پذیرش و قبولی در آزمون ورودی اسکایپی و دریافت نامه رسمی پذیرش، در دانشگاه های علوم پزشکی پذیرفته می شوند.

کلیه متقاضیان باید دانشی گسترده در درس از دورس زیر را داشته باشند: شیمی، زیست شناسی، فیزیک و ریاضیات (نمرات مورد نیاز بالاتر از حد متوسط است) دانش فوق درطول امتحان ورودی اسکایپ باید تأیید شود. مصاحبه های اسکایپ از ماه آوریل آغاز می شود و تا ماه ژوئیه-آگوست برای افرادی که به تازگی از دبیرستان فارغ التحصیل شده اند، ادامه خواهد داشت.

الزامات اخذ پذیرش تحصیل پزشکی مجارستان و لهستان

الزامات کلی لهستان:

  • مدرک دبیرستان یا مدارک معتبر معادل آن در سطحی که واجد شرایط پذیرش در دانشگاه در کشور صادر کننده باشند و زودتر از سال 2014 صادر نشده باشد.
  • سطح دانش بالا در دروس فیزیک، شیمی، زیست شناسی
  • داشتن مهارت بالا در زبان انگلیسی
  • نمرات رضایت بخش در دروس زیست شناسی، شیمی و فیزیک یا ریاضیات (حداقل دو درس شامل زیست شناسی) از تحصیلات قبلی
  • شرکت در امتحان ورودی زیست شناسی، شیمی و فیزیک به همراه مصاحبه.

متقاضیانی که دارای مدرک فارغ التحصیلی از دبیرستان لهستانی هستند، باید با موفقیت تقاضا دهند و حداقل 160 امتیاز در روند پذیرش در دوره پزشکی به زبان لهستانی را کسب کنند تا واجد شرایط درخواست در این برنامه پزشکی به زبان انگلیسی شوند.

 الزامات رسمی برای این دوره عبارتست از:

 1) تکمیل فرم درخواست بصورت آنلاین؛

2) ریز نمرات تحصیلی متوسطه و ریز نمرات سایر برنامه های آموزشی که در آن شرکت کرده اید شامل زیست شناسی، شیمی و فیزیک

3) صفحه اطلاعات شخصی گذرنامه برای شناسایی

4) مدارك دیگری كه دوست دارید كارمندان پذیرش قبل از امتحان ورودی آن را بررسی كنند.

5) ریز نمرات كليه برنامه هاي آموزشي که در آن شركت كرده اید.

6) مدرک فارغ التحصیلی از دبیرستان یا دیپلم تحصیلات متوسطه که صلاحیت که شما را برای شروع تحصیلات تکمیلی در کشور صادر کننده آن مدرک، تایید می کند و بعد از سال 2014 صادر شده باشد (دیپلم قدیمی تر در صورتی که داوطلب تحصیلات خود را ادامه داده باشد، ممکن است پذیرفته شود)

الزامات کلی مجارستان:

شرایط اصلی پذیرش در دانشگاه پزشکی، دیپلم دبیرستان و داشتن مهارت کافی در زبان آموزشی آن دوره تحصیلی (انگلیسی، آلمانی یا مجارستانی) و قبولی در آزمون ورودی دانشگاه پزشکی می باشد.

 امروزه پزشکان مجارستان در کشورهای غربی و در سراسر جهان مورد استقبال قرار می گیرند و دانشگاه های پزشکی مجارستان سالانه هزاران دانشجوی بین المللی پزشکی را به خود جذب می کنند.

رتبه بندی دانشگاه پزشکی مجارستان و لهستان
رتبه بندی دانشگاه پزشکی مجارستان و لهستان

مقایسه رنکینگ دانشگاه های پزشکی مجارستان و لهستان

لهستان

بهترین دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی در لهستان، در تولید تحقیقات مرتبط با انواع مباحث پزشکی و زیست پزشکی، سطح علمی خود را ثابت کرده اند. این رشته ها شامل بی هوشی، قلب و عروق، پزشکی عمومی و داخلی، دستگاه گوارش، زنان و زایمان، چشم، رادیولوژی و جراحی می باشد. این دانشگاه ها بر اساس شهرت و تحقیقات انجام شده در این زمینه، برترین دانشگاه های لهستان برای پزشکی بالینی می باشند.

رتبه های کسب شده توسط دانشگاه های لهستان به صورت زیر می باشد:

  • دانشگاه یاگیلونیا (Jagiellonian University): 248
  • دانشگاه علوم پزشکی گدانسک (Medical University Gdansk): 301
  • دانشگاه علوم پزشکی وکرولو (Wroclaw Medical University): 349
  • دانشگاه علوم پزشکی ورشو (Medical University Warsaw ): 440
  • دانشگاه علوم پزشکی لودز (Medical University Lodz): 507
  • دانشگاه علوم پزشکی پوزنان (Poznan University of MedicalSciences): 527
  • دانشگاه علوم پزشکی سیلسیا (Medical University Silesia): 562

مجارستان:

بهترین دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان در تولید تحقیقات مرتبط با انواع مباحث پزشکی و زیست پزشکی رتبه های خوبی را کسب کرده اند. این موارد شامل بی هوشی، قلب و عروق، پزشکی عمومی و داخلی، دستگاه گوارش، زنان و زایمان، چشم، رادیولوژی و جراحی می باشد. این دانشگاه ها بر اساس شهرت و تحقیق در این زمینه، برترین دانشگاه های مجارستان برای پزشکی بالینی می باشند.

به صورت کلی رتبه های کسب شده دانشگاه های پزشکی مجارستان، عبارتست از:

  • دانشگاه سامملویز (Semmelweis University): 239
  • دانشگاه پچ (University of Pecs): 516
  • دانشگاه دبرسن (University of Debrecen): 596

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مهاجرت به مجارستان و مهاجرت به لهستان می توانید به دفاتر ما در تهران و شیراز به صورت حضوری مراجعه نمایید.

اسکرول به بالا