071-91009294  | 021-88724227  |

راه اندازی کسب و کار در سوئیس

راه اندازی کسب و کار در سوئیس

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

سوئیس کشوری کوچک با فرهنگ و زبان های مختلف می باشد. مردم سوئیس به چهار زبان آلمانی، رومانش، ایتالیای و فرانسوی صحبت می کنند. شما با انتخاب این کشور با شرایط زندگی سوئیس و زبان و فرهنگ این کشور آشنا خواهید شد. در این مقاله کارشناسان مجرب دفتر حقوقی مهاجرتی میرداماد اطلاعاتی در رابطه با ساختار راه اندازی کسب و کار در سوئیس را در اختیار شما قرار داده اند.

نحوه راه اندازی کسب و کار در سوئیس

چندین مورد وجود دارد که قبل از ایجاد یک کسب و کار باید آنها را در نظر بگیرید. در ابتدا ضروری است بدانید که آیا ایده کسب و کار موفقی دارید و دوم اینکه ساختار حقوقی کسب و کار مناسب را انتخاب کرده باشید.

برای خارجی هایی که می خواهند کسب و کاری در سوئیس راه اندازی کنند، فاکتور اصلی این است که باید اقامت سوئیس را داشته باشند یا شریک یا موسسه حقوقی داشته باشند که اقامت سوئیس را داشته باشد. در مورد ویزاهای سوئیس و مجوزهای کار در سوئیس و شرایط آنها بیشتر تحقیق کنید.

مراحل راه اندازی کسب و کار در سوییس

برای راه اندازی کسب و کار در سوئیس باید مراحل زیر را سپری کنید:

  1. شروع تحقیقات: مرحله ابتدایی باید شامل تحقیق در مورد بازار سوئیس باشد. تحقیق کنید که رقبای شما چه کسانی هستند و آیا بازار از کسب و کاری که شما تصمیم دارید آن را انجام دهید حمایت می کند. شما همچنین می توانید نام شرکت را جستجو کنید و پی ببرید که آیا این نامی که شما انتخاب کرده اید قبلا در ثبت تجاری سوئیس ثبت شده است یا نه. سپس تحقیقاتی را انجام دهید تا متوجه شوید ایده شما عملی است. این شامل جمع آوری، آنالیز و ارزیابی اطلاعات می شود که به شما برای تنظیم اهدافتان کمک می کند.
  2. ثبت نام شرکت: در ابتدا باید در مورد نوع کسب و کاری که می خواهید راه اندازی کنید تحقیق و تصمیم گیری کنید. مرحله ایده آل بعدی ثبت شرکت است. در اینجا مطمئن شوید که از قوانین ثبت نام شرکت در سوئیس تبعیت کرده اید و نام مناسبی را انتخاب کرده اید. بعد از تصمیم گیری آن را برای تایید به ثبت شرکت سوئیس ارسال کنید.
  3. انتخاب ساختار کسب و کار: چندین مورد وجود دارد که قبل از ثبت کسب و کار در سوئیس باید به آنها توجه کنید. در ابتدا ضروری است که بدانید آیا ایده کسب و کار موفقی دارید و دوم اینکه ساختار کسب و کار مناسبی را انتخاب کنید. شش نوع مختلف کسب و کار وجود دارد که شما می توانید با انتخاب آنها کسب و کار خود را در سوئیس شروع کنید.

شرکت تک مالکیتی یا تجاری انفرادی در سوئیس

این متداول ترین نوع شرکت بعد از شرکت سهامی خاص یا شرکت استاندارد است. این مناسب ترین ساختار برای صاحبان انحصاری کسب و کارها یا دیگر اشخاصی است که برای خودشان کار می کنند مثل آزاد کارها، کسب و کارهای کوچک و کارآفرینان مستقل. آنهایی که تمایل دارند کسب و کارهای تک مالکی را راه اندازی کنند باید ساکن سوئیس باشند.

در این ساختار مسئولیت نامحدود است و نام شخص باید در نام کسب و کار درج شود (مثل خدمات مشاوره جان اسمیت یا خدمات IT اسمیت). ثبت نام در اتاق بازرگانی در صورتی که فروش بیشتر از 100.000 فرانک ( 150.000 یورو ) باشد، الزامی است.

شرکت تک مالکیتی که همچنین به عنوان کسب و کار انفرادی شناخته می شود، شرکتی است که کارآفرین خود صاحب شرکت است و هیچ سود و ضرری تقسیم نمی شود. این نوع کسب و کار معمولا برای تجارت، تولید و داد و ستد مناسب است و هیچ شخصیت حقوقی ندارد. هر شخصی در هر زمانی می تواند کسب و کار شخصی خود را راه اندازی کند و بلافاصله شروع به فعالیت کند.

شرکت با مسئولیت محدود در سوئیس

شرکت ” GESELLSCHAFTMIT BESCHRAMKTER HAFTUNG ” یا به اختصار “GMBH” شرکت با مسئولیت محدود است که موسس شرکت تنها به مبلغ محدودی از پول سرمایه گذاری شده در شرکت دسترسی دارد. GMBH می تواند به عنوان یک شرکت ثبت شده با اشخاص حقوقی مجزا تعریف شود که در آن یک یا چند شخص حقیقی یا حقوقی سهیم هستند.

این ساختار یک نمونه کمتر متداول مشارکت عمومی است. در این نوع شرکت، شرکای عمومی مسئولیت نامحدود دارند. هر چند که ممکن است شرکای محدود تنها برای سرمایه توافق شده مسئول باشند. ثبت در اتاق بازرگانی الزامی است.

شرکت مختلط غیر سهامی در سوئیس

این نوع از ساختار حقوقی برای کسب و کارهای خصوصی کوچک مناسب است. این نوع ساختار اغلب زمانی که مشارکت عمومی برای توسعه سرمایه شرکت نیاز باشد توصیه می شود. شرکت مختلط غیر سهامی در سوئیس نیاز به داشتن سرمایه برای راه اندازی ندارد. شرکای محدود (سرمایه گذاران یا اعتبار دهندگان) متعهد به تمام یا بخشی از تعهدات (تا کل هزینه سهام) هستند.

این متداول ترین ساختار برای کسب و کار ها است و شرکت به عنوان یک موسسه حقوقی مستقل در نظر گرفته می شود. اعضای هئیت مدیره و یا مدیر باید ساکن سوئیس باشند و مدیر باید حق امضای انحصاری را داشته باشد. این پیش نیازها همچنین زمانی که دو نفر از اعضای هیئت مدیره یا مدیران حق امضا دارند باید براورده شود و باید ساکن سوئیس باشند.

مسئولیت به ارزش دارایی های شرکت محدود می شود. حداقل سهام سهامداران باید 100.000 فرانک (150.000 یورو) باشد که 50.000 فرانک (70.000 یورو) باید به طور کامل پرداخت شود. شرکت باید پروسه ثبت شخصیت حقوقی را تکمیل کند. بعد از اینکه شرکت به صورت قانونی ثبت شد پروسه به رسمیت شناختن به طور کلی بین دو تا چهار هفته طول می کشد.

شرکت سهامی عام در سوئیس

این نوع ساختار حقوقی یکی از مشهورترین و متداول ترین ساختارها در سوئیس است. این ساختار نه تنها شایع ترین نوع ساختار است بلکه از شهرت بالایی نیز برخوردار است. در این ساختار مسئولیت هر شریک محدود به سرمایه ای می شود که شخص سرمایه گذاری کرده است. همچنین مزیت مالکیت کامل سرمایه گذاران خارجی برای PSC در سوئیس وجود دارد.

دفتر شعبه در سوئیس

یک شرکت تاسیس شده در یک کشور خارجی می تواند دفتر شعبه در سوئیس راه اندازی کند، تا زمانی که از قوانین سوئیس تبعیت کند. آنها باید شرکت خود را در منطقه ای که هستند ثبت کنند. دفتر شعبه از نظر قانونی به دفتر اصلی مرتبط است، بنابراین شخصیت حقوقی ندارند و باید همان فعالیت های تجاری شرکت اصلی را انجام دهند.

شعبه ساختاری است که از لحاظ قانونی وابسته است اما از نظر مالی مستقل ار دفتر مرکزی شرکت در کشور اصلی عمل می کند. در این نوع شرکت، شرکت اصلی خارجی مسئول است و شعبه به عنوان شرکت سوئیسی مشمول مالیات سوئیس می شود. برای این ساختار یک ساکن سوئیس با مجوز قانونی مورد نیاز است.

دفتر نمایندگی در سوئیس

دفتر نمایندگی در سوئیس انعطاف پذیرتر از دفتر شعبه است، اما برخلاف دفتر شعبه، دفتر نمایندگی (RO) اجازه ندارد که فعالیت های اصلی را انجام دهند و همچنین مشمول مشارکت اقتصادی منطقه می شود. آنها می توانند کارمند استخدام کنند و کارهای تحقیقاتی انجام دهند، غیر از اینها آنها فعالیت دیگری نمی توانند انجام دهند.

نمایندگی یک شرکت مستقل قانونی است که وابسته به موسسه خارجی است. شرکت تابعه فراتر از یک شعبه شرکت فعالیت می کند. این ساختار می تواند به صورت شکلی از شرکت یا مسئولیت محدود باشد.

شرکت سهامی یا شرکت با مسئولیت محدود

در این نوع از شرکت های حقوقی حداقل سرمایه سهامداران باید 20.000 فرانک (45.000 یورو) باشد که 10.000 (25.000 یورو) باید به طور کامل پرداخت شود. حداقل یکی از مدیران از طرف شرکت حق امضا دارد و باید ساکن سوئیس باشد.

به طور کلی تمام اعضا در مدیریت و نمایندگی GMBH/SARL همکاری می کنند. هر چند که مدیریت شرکت ممکن است به غیر از اعضا اعطاء شود. شروع این نوع شرکت ارزان تر از شرکت با مسئولیت محدود است، اما بر خلاف AG/SA، سهامداران در ثبت تجاری لیست می شوند. اعضا مشترکا برای بدهی های شرکت تا سقف مبلغ سرمایه ثبت شده مسئول هستند.

شرکت تضامینی در سوئیس

شرکت تضامینی شرکتی است که توسط چندین نفر اداره می شود. این ساختار شبیه شرکت تک مالکی است، اما با این تفاوت که بیشتر از یک شخص در آن درگیر هستند. این ساختار زمانی استفاده می شود که دو یا چند شخص مشترکا یک شرکت را اداره می کنند.

 سرمایه محدود مورد نیاز است. تمام شرکا باید ساکن سوئیس باشند و شرکت بابد دارای آدرس سوئیسی باشد. نام یکی از شرکا باید در نام شرکت درج شود (برای مثال اسمیت و نام شرکت).

تمام شرکا مسئولیت نامحدود دارند و ثبت نام در اتاق بازرگانی و اداره ثبت نام تجاری الزامی است. شراکت عمومی دارای یک شخصیت حقوقی نیست هر چند که ممکن است تحت نام شرکت مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند. بعد از ثبت شرکت، تمام حساب ها با وضعیت سود و زیان باید نگه داری شود.

راه اندازی کسب و کار در سوئیس به عنوان خارجی
راه اندازی کسب و کار در سوئیس به عنوان خارجی

راه اندازی کسب و کار در سوئیس به عنوان خارجی

قبل از راه اندازی شرکت در سوئیس به عنوان یک خارجی باید به خاطر داشته باشید که شما باید اقامت سوئیس را اگر که می خواهید یک شرکت تک مالکیتی راه اندازی کنید یا به عنوان مدیر یا کارمند یک موسسه حقوقی فعالیت کنید،داشته باشید.

زمانی که از چارچوب های قانون سوئیس اطلاعی نداشته باشید شروع کسب و کارهای کوچک می تواند مشکل باشد. با توجه به این نکته شما می توانید به دنبال مشاوری باشید که با این پروسه ها کاملا آشنا باشد و می تواند شما را به طور موثر راهنمایی کند. ما به شما کمک می کنیم که ساختار کسب و کاری که برای ثبت کارکنان در طرح بیمه اجتماعی مناسب است را انتخاب کنید.

اقامت سوییس از طریق راه اندازی کسب و کار

متقاضیانی که شهرونی اتحادیه اروپا را دارند، دارای مجوز C هستند و یا با شهروند سوئیسی ازدواج کرده اند، می توانند شرکتی را در سوئیس به ثبت برسانند. سایر افراد باید برای تاسیس شرکت سوئیسی درخواست دهند.

برای این کار باید درباره مدارک و بودجه لازم از مقامات مهاجرتی کانتون خود اطلاعاتی کسب کنید. اکثر کانتون ها به کارمندان غیر اروپایی و (همچنین خود اشتغالانی) نیاز دارند که حداقل حقوق آنها 122000دلار است تا بتوانند مجوز B را دریافت کنند.

 با فرض اینکه در ابتدا نمی توانید کسب حقوق کنید، باید حداقل ثابت کنید که بودجه کافی برای تامین هزینه های خود دارید. پس از گردآوری تمام مدارک لازم می توانید به مقامات مهاجرتی درخواست دهید.

 باید به مقامات ثابت کنید که بیزینس آینده شما تاثیر مثبتی بر کشور سوئیس خواهد داشت. بهترین راه برای اثبات این موضوع، ارائه طرح بیزینسی با جزئیات کامل و همچنین مدارکی که برای مالکیت انحصاری نیز مورد نیاز است.

مجوز C سوئیس معادل اقامت دائم است و به شهروندان غیر سوئیسی این امکان را می دهد تا بدون محدودیت در این کشور کار و زندگی کنند. دارندگان مجوز C نیازی به مجوز برای تغییر کار یا مستقل کار کردن ندارند. علاوه بر این، مجوز C اشتغال را به یک کانتون خاص محدود نمی کند.

با داشتن مجوز C می توان پس از 10 سال اقامت، برای شهروندی سوئیس درخواست داد. در صورتی که بیش از 6 ماه در خارج از سوئیس باشید، مجوز C باطل می شود؛ اما در برخی موارد اجازه عدم حضور در سوئیس تا حداکثر 4 سال برای به تعلیق درآمدن مجوز C، صادر می شود.

دارندگان کارت مشروعیت (CDL) مجاز به دریافت مجوز C نیستند، مگر در شرایط خاص مانند بازنشستگی یا برای فرزندانی که دارای مجوز B هستند و بیش از 12 سال در سوئیس زندگی و تحصیل کرده اند. در صورتی که متقاضی، قصد کار کردن در بخش خصوصی را داشته باشد، می توانند با داشتن کارت CDL پس از سالها برای مجوز B درخواست دهد.

الزامات راه اندازی کسب و کار
الزامات راه اندازی کسب و کار

الزامات راه اندازی کسب و کار

قیل از اینکه شروع کنید، تحقیق کنید که آیا مردم به خرید محصولات یا خدمات شما علاقه مند هستند، رقیب های شما چه کسانی هستند و آیا بازار می تواند کسب و کار شما را حمایت کند. شما همچنین می توانید نام شرکت هایی که قبلا ثبت شده اند را از طریف ثبت تجاری سوئیس مشاهده کنید.

تحقیق کنید تا متوجه شوید که آیا واقعا ایده شما امکان پذیر است. این شامل جمع آوری، آنالیز و ارزیابی اطلاعات است که به شما کمک می کند که اهداف کاری خود را تنظیم کنید.

برای راه اندازی کسب و کار شما باید مقیم سوئیس باشید یا به عنوان شخص خود اشتغال (شرکت های سهامی و شرکت های تک مالکی) فعالیت کنید یا به عنوان مدیر و یا کارمند یک موسسه حقوقی (شرکت های با مسئولیت محدود و شرک های سهامی) درخواست دهید.

سوئیس دارای سیستم دو گانه ای برای اعطای مجوز کار سوئیس به کارکنان خارجی است. کارکنان منطقه اتحادیه اروپا و اتحادیه اقتصادی اروپا از مزایای توافق نامه حرکت آزاد اشخاص بهره مند هستند. مجوز برای افراد کشورهای خارج از اتحادیه اروپا و اتحادیه تجارت آزاد اروپا (که کشورهای سوم نامیده می شوند) به ویزای کار برای افراد بسیار ماهر محدود می شود.

مدارک مورد نیاز راه اندازی کسب و کار در سوئیس شامل مدارک زیر است:

  • تکمیل فرم درخواست برای ثبت شرکت
  • ارائه پروانه شرکت یا اساسنامه شرکت، احکام قانونی شرکت و غیره
  • ارائه پیش نویس اساس نامه شرکت در حضور دفتر اسناد رسمی
  • ایجاد حساب سپرده برای نگهداری سرمایه پرداخت شده
  • ثبت اساسنامه در ثبت شرکت سوئیس برای تبدیل شدن به یک موسسه حقوقی
  • پرداخت هزینه مهر (1% از سرمایه با معافیت برای 1 میلیون فرانک اول)
  • انتشار در ژورنال رسمی کانتون
  • ثبت برای مالیات بر ارزش افزوده (VAT) در سوئیس
  • ورود کارکنان شرکت به طرح بیمه اجتماعی در سطح فدرال و کانتون
  • زمانی که شما همه این کارها را انجام دادید باید تمام مدارک حمایتی را نیز ارائه دهید. ثبت تجاری از طریق درخواست شما و بررسی صلاحیت آن انجام می شود و بعد از آن درخواست تایید می شود و شرکت شما در سوئیس ثبت می شود.
  • ثبت برای مالیات: بسته به ماهیت و فعالیت کسب و کاری که توسط شرکت شما انجام می شود ممکن است نیاز باشد برای مالیات ثبت نام کنید. درخواست برای اداره مالیات فدرال باید بعد ار تکمیل پروسه ثبت حقوقی شرکت انجام شود.

برای دریافت پاسخ تمامی سوالات خود در رابطه با شرایط مهاجرت به سوئیس و شرایط پذیرش دانشگاه های سوئیس می توانید به صورت حضوری به دفاتر ما در تهران و شیراز مراجعه نمایید.

سوالات متداول در مورد راه اندازی کسب و کار در سوئیس

1-آیا همه افراد می توانند در سوئیس کسب و کار راه اندازی کنند؟

خیر ، می بایست مقیم سوئیس باشند یا شریک یا موسسه حقوقی داشته باشند که اقامت سوئیس را داشته باشند.

2-آیا متقاضیان کسب و کار در سوئیس می بایست فقط به زبان انگلیسی مسلط باشند؟

خیر ، می توانند در صورت تمایل با زبان های آلمانی ، فرانسوی و ایتالیایی و رومانیش نیز با مردم ارتباط برقرار کنند.

3-آیا برای راه اندازی کسب و کار در سوئیس می بایست حتما شرکت ثبت کنیم؟

بله.

4-آیا می توان هر نامی را برای ثبت شرکت در سوئیس انتخاب کنیم؟

خیر ، می بایست نام شرکت تکراری نباشد.

5-چه نوع شرکت هایی را می توان در سوئیس ثبت کرد؟

شرکت سهامی خاص ، شرکت تک مالکیتی ، شرکت شهامی یا شرکت با مسئولیت محدود ، شرکت مختلط غبر سهامی ، شرکت سهامی عام ، دفتر شعبه در سوئیس ،دفتر نمایندگی در سوئیس ، شرکت تضامنی.

6-متداول ترین نوع شرکت در سوئیس چه نوع شرکتی است؟

شرکت سهامی خاص و شرکت تک مالکیتی.

7-برای ثبت شرکت تک مالکیتی داشتن اقامت سوئیس کفایت می کند؟

خیر ، می بایست ساکن سوئیس باشید.

8-شرایط داشتن شرکت تک مالکیتی در سوئیس به چه صورت است؟

شرکتی است که کارآفرین خود صاحب شرکت است و هیچ سود و ضرری تقسیم نمی شود. این نوع کسب و کار معمولا برای تجارت، تولید و داد و ستد مناسب است و هیچ شخصیت حقوقی ندارد. هر شخصی در هر زمانی می تواند کسب و کار شخصی خود را راه اندازی کند و بلافاصله شروع به فعالیت کند.

9-شرایط داشتن شرکت با مسئولیت محدود در سوئیس به چه صورت است؟

موسس شرکت تنها به مبلغ محدودی از پول سرمایه گذاری شده در شرکت دسترسی دارد.این شرکت می تواند به عنوان یک شرکت ثبت شده با اشخاص حقوقی مجزا تعریف شود که در آن یک یا چند شخص حقیقی یا حقوقی سهیم هستند.

10-شرایط داشتن شرکت مختلط غیر سهامی در سوئیس به چه صورت است؟

برای زمانی که مشارکت عمومی برای توسعه سرمایه شرکت نیاز باشد که نیاز به داشتن سرمایه برای راه اندازی ندارد. شرکای محدود (سرمایه گذاران یا اعتبار دهندگان) متعهد به تمام یا بخشی از تعهدات (تا کل هزینه سهام) هستند.اعضای هئیت مدیره و یا مدیر باید ساکن سوئیس باشند.

11-حداقل سهام ، سهام داران برای شرکت مختلط غیر سهامی می بایست چقدر باشد؟

100 هزار فرانک که معادل 150 هزار یورو می باشد که 50 هزار فرانک ( 70 هزار یورو ) می بایست به طور کامل پرداخت شود.

12-پروسه زمانی به رسمیت شناختن شرکت مختلط غیر سهامی چقدر است؟

2 الی 4 هفته.

13-شرایط شرکت سهامی عام در سوئیس به چه صورت است؟

در این ساختار مسئولیت هر شریک محدود به سرمایه ای می شود که شخص سرمایه گذاری کرده است.

14-شرایط داشتن دفتر شعبه در سوئیس به چه صورت است؟

یک شرکت تاسیس شده در یک کشور خارجی می تواند دفتر شعبه در سوئیس راه اندازی کند، تا زمانی که از قوانین سوئیس تبعیت کند که مشمول مالیات سوئیس می شود. برای این ساختار یک ساکن سوئیس با مجوز قانونی مورد نیاز است.

15-شرایط داشتن دفتر نمایندگی در سوئیس به چه صورت است؟

دفتر نمایندگی اجازه ندارد که فعالیت های اصلی را انجام دهند و همچنین مشمول مشارکت اقتصادی منطقه می شود. آنها می توانند کارمند استخدام کنند و کارهای تحقیقاتی انجام دهند، غیر از اینها آنها فعالیت دیگری نمی توانند انجام دهند.

16-حداقل مبلغ برای شرکت سهامی یا شرکت با مسئولیت محدود درسوئیس چقدر است؟

حداقل سرمایه سهامداران باید 20.000 فرانک (45.000 یورو) باشد که 10.000 فرانک (25.000 یورو) باید به طور کامل پرداخت شود. حداقل یکی از مدیران از طرف شرکت حق امضا دارد و باید ساکن سوئیس باشد.

17-شرایط داشتن شرکت تضامنی در سوئیس به چه صورت است؟

شرکت تضامینی شرکتی است که توسط چندین نفر اداره می شود که سرمایه محدود مورد نیاز است. تمام شرکا باید ساکن سوئیس باشند و شرکت بابد دارای آدرس سوئیسی باشد.

18-در صورت نداشتن اقامت سوئیس چطور می توان ثبت شرکت در سوئیس را انجام داد؟

ازدواج با فرد سوئیسی.

اسکرول به بالا