071-91009294  | 021-88724227  |

آزمون یوس در ایران | محل برگزاری + شرایط ثبت نام

آزمون یوس در ایران

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

آزمون YÖS یک آزمون ورودی است که برای دانشجویان خارجی که مایل به تحصیل در مؤسسات آموزش عالی در ترکیه هستند، طراحی شده است. آزمون یوس در ایران نیز سالانه برگزار می شود و دانشجویان زیادی با کسب نمرات قبولی در این آزمون، در دانشگاه های ترکیه مشغول به تحصیل می باشند. در این مقاله، مؤسسه مهاجرتی میرداماد، اطلاعات آزمون yos در ایران را در اختیار دانشجویان محترم قرار می دهد.

آزمون یوس (YÖS exam)

آزمون یوس، زمانی که دانشگاه ها شروع به اجرای نسخه های آزمون ورودی خود کردند، توسط مرکز انتخاب و استقرار دانشجو (SYM) تا سال 2010 تنظیم و اداره می شد. نتایج این آزمون فقط برای دانشجویانی که مایل به ثبت نام در دوره های کارشناسی هستند، اعمال می شود. دانشجویانی که در حال حاضر در برنامه های کارشناسی ثبت نام کرده اند و به دنبال انتقال هستند و همچنین کسانی که می خواهند برنامه های تحصیلات تکمیلی را دنبال کنند، باید مستقیماً به موسسات آموزشی مورد نظر خود مراجعه کنند.

امروزه آزمون YÖS از سه آزمون تشکیل شده است:

  1. ریاضیات و مسائل
  2. هوش
  3. هندسه

آزمون یوس در کل، دارای 80 سوال است. در این آزمون سؤالات مربوط به هوش، ریاضی و هندسه مورد استفاده قرار می گیرد، که 40 سوال از این سؤالات، مربوط به هوش، 35 سؤال مربوط به ریاضی و پنج سؤال مربوط به هندسه می باشد. تعداد سوالات برخی از دانشگاه های ترکیه از 80 سؤال بیشتر می باشد و برخی نیز کمتر از 80 سؤال می باشد.‌

سوالات آزمون یوس، به انتخاب داوطلبان آزمون می تواند به زبان‌، ترکی، انگلیسی، عربی، فارسی یا زبان دیگر باشد. سوالات آزمون YOS تستی بوده و پنج گزینه ای است. بعضی از دانشگاه های ترکیه برای آزمون ها نمره منفی در نظر می گیرند و بعضی از دانشگاه های دیگر هم نمره منفی را در این آزمون لحاظ نمی کنند‌.

آزمون یوس (YÖS exam)
آزمون یوس (YÖS exam)

دانشگاه های زیادی در ترکیه وجود دارند اما دانشگاه های مورد علاقه ی دانشجویان بین المللی در ترکیه عبارتند از:

دانشگاه استانبول، دانشگاه آنکارا، دانشگاه اژه، دانشگاه باجسهیر، دانشگاه آتاتورک و …

دانشجویان می توانند خودشان به تنهایی برای امتحان یوس مطالعه کنند، اما زمان زیادی طول می کشد تا بتوانند آماده شوند، پس بهتر است که از دوره های آمادگی این آزمون که در ترکیه برگزار می شود، استفاده کنند. سالانه تقریباً 9200 داوطلب از کشورهای مختلف در آزمون YÖS شرکت می کنند.

ثبت نام در امتحانات YÖS از ماه اول تا ماه پنجم ادامه دارد. در حالی که امتحانات از ماه چهارم تا پایان ماه ششم هر سال برگزار می شود؛ زیرا هر دانشگاه با توجه به برنامه سازمانی خود تاریخ ثبت نام و امتحان خود را تعیین می کند. مراکز درخواست توسط دانشگاه تعیین می شوند و در بسیاری از مناطق داخل و خارج ترکیه پخش می شوند. این مرکز در هنگام ثبت نام برای امتحان بر اساس میل دانشجو انتخاب می شود.

شرایط درخواست آزمون دانشجویان خارجی (YÖS)

داوطلبانی که برای آزمون دانشجویان خارجی مراجعه می کنند، باید از دبیرستان یا مدارس معادل آن فارغ التحصیل شوند یا یک سال از فارغ التحصیلی آن ها باقی مانده باشد. فقط دانشجویان خارجی می توانند به این آزمون مراجعه کنند. شهروندان یا دانشجویان ترکیه ای نمی توانند در YÖS شرکت کنند. دانشجویانی که در خارج از کشور ترکیه پذیرفته می شوند، با توجه به معیارهای شناسایی شده توسط دانشگاه ها کاملاً ارزیابی می شوند.

آزمون یوس کجا برگزار می شود؟

سؤال بسیاری از متقاضیان این است که آزمون یوس کجا برگزار می شود. آزمون یوس در ترکیه، آلمان، ایران، افعانستان، آفریقا، مصر، سوریه، کنیا، تونس و بعضی کشور های دیگر برگزار می شود. سالیانه متقاضیان زیادی در این کشور ها در آزمون یوس شرکت می کنند. هزینه ی ثبت این آزمون از 20 دلار تا 100 دلار است.

مراحل ثبت نام در آزمون یوس

مراحل ثبت نام در آزمون یوس عبارتند از:

  1. ایجاد یک حساب ایمیل برای برنامه؛
  2. انجام مراحل پیش ثبت نام در سایت یوس؛
  3. پس از پیش ثبت نام ، ورود به سیستم از طریق آدرس ایمیل و رمز عبور؛
  4. ادامه ثبت نام با انتخاب مرکز آزمون و زبان امتحان در صفحه انتخاب آزمون؛
  5. اجرای پرداخت (با کارت اعتباری/ حواله)؛
  6. بارگذاری رسید پرداخت در سیستم، پرداخت ممکن است توسط سفارش پول انجام شده باشد؛
  7. پس از ثبت نام، با کلیک بر روی دکمه سند ورودی آزمون در تاریخ های اعلام شده، سند ورودی آزمون را چاپ شود؛
  8. برای فرآیند ترجیح، متقاضیان باید از طریق R شماره شناسه/ شماره گذرنامه و مدارک لازم را برای تکمیل برنامه در سیستم بارگذاری کنند؛
  9. پس از اتمام مراحل درخواست ، لیست متقاضیان اصلی در https://obs.sdu.edu.tr/ اعلام می شود؛
  10. متقاضیان باید مراحل ثبت نام را با مراجعه به دانشگاه سلیمان دمیرل، دفتر امور دانشجویان بین المللی، به طور حضوری بین تاریخ های تعیین شده در تقویم سال تحصیلی 2020-2021 SDU-YÖS به پایان برساند. متقاضیانی که در تاریخ های اعلام شده ثبت نام نمی کنند، نمی توانند هیچ حقی را مطالبه کنند؛
  11. برای شروع تحصیل در SDU، متقاضیان باید سندی را مبنی بر تسلط به زبان ترکی در حداقل سطح B1 ارائه دهند؛

محل برگزاری آزمون یوس در ایران

آزمون یوس در ایران نیز، برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه های ترکیه، برگزار می گردد. برخی از این آزمون ها حضوری، و برخی دیگر به صورت آنلاین برگزار می شوند. آزمون یوس در ایران نیز ممکن است حضوری باشد، یا بدون شرکت حضوری در آزمون، و آنلاین در منزل باشد.

محل برگزاری آزمون یوس در ایران
محل برگزاری آزمون یوس در ایران

محل برگزاری آزمون یوس در تهران

آزمون یوس در تهران نیز برگزار می شود. یکی از دانشگاه هایی که در سال 1400 آزمون یوس را در تهران نیز برگزار می کند، دانشگاه استانبول می باشد. آخرین مهلت ثبت نام در این آزمون، 20خرداد می باشد و زمان برگزاری آزمون، 19 تیر می باشد. هزینه ی ثبت نام در این آزمون 50 دلار می باشد.

آزمون دانشگاه قاضی آنتپ نیز در تهران برگزار می شود. آخرین مهلت ثبت نام 14 خرداد می باشد، و زمان برگزاری این آزمون 12 تیر می باشد. هزینه ی ثبت نام در این آزمون 36 دلار می باشد.

آزمون دانشگاه علاالدین کیقباد هم در تهران برگزار می شود. آخرین مهلت ثبت در آزمون یوس این دانشگاه 11 تیر می باشد، و زمان برگزاری این آزمون 20 تیر می باشد. هزینه ثبت نام این آزمون 50 دلار می باشد.

محل و زمان برگزاری آزمون یوس برخی دانشگاه های دیگر در سال 1400

محل و زمان برگزاری آزمون یوس برخی دانشگاه های دیگر عبارتند از:

  • دانشگاه اژه در ازمیر: آخرین مهلت ثبت نام 10 خرداد می باشد و زمان برگزاری این آزمون 29 خرداد می باشد. این آزمون در ازمیر، استانبول، آنکارا و آنتالیا برگزار می شود.
  • دانشگاه مصطفی کمال در هاتای: آخرین مهلت ثبت نام 11 خرداد می باشد و زمان برگزاری این آزمون یک تیر می باشد. این آزمون فقط در هاتای برگزار می شود.
  • دانشگاه مرمره در استانبول: آخرین مهلت ثبت نام هفت خرداد می باشد و زمان برگزاری این آزمون 13 خرداد می باشد. این آزمون فقط در استانبول برگزار می شود.
  • دانشگاه جراح پاشا در استانبول: آخرین مهلت ثبت نام 14 خرداد می باشد و زمان برگزاری این آزمون 12 تیر می باشد. این ازمون در استانبول، آنکارا و ازمیر برگزار می شود.
  • دانشگاه ارجیس در کایسری: آخرین مهلت ثبت نام 16 خرداد می باشد و زمان برگزاری این آزمون 29 خرداد می باشد. این آزمون کایسری، استانبول و آنکارا برگزار می شود.
  • دانشگاه کاپادوکیا در نوشهیر: آخرین مهلت ثبت نام دوم مرداد می باشد و زمان برگزاری این آزمون 16 مرداد می باشد. این آزمون در نوشهیر و استانبول برگزار می شود.

سخن آخر

آزمون یوس، آزمون ورودی بسیاری از دانشگاه های ترکیه می باشد. سالانه، دانشگاه های زیادی سؤالات آزمون یوس را مخصوص به برنامه ها و سیاست های درسی خود تنظیم می کنند. آزمون یوس در ایران نیز در سال 1400 و نیز در تهران برگزار می شود. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در آزمون یوس در ایران، متقاضیان عزیز می توانند با مؤسسه ی مهاجرتی میرداماد تماس بگیرند.

سؤالات متداول در ارتباط با آزمون یوس در ایران

  1. آزمون یوس چیست؟

آزمون یوس، آزمون ورودی بسیاری از دانشگاه های دولتی ترکیه می باشد.

  1. آیا آزمون یوس در ایران نیز برگزار می شود؟

بله، آزمون یوس در ایران نیز برگزار می شود.

  1. محل برگزاری آزمون یوس در ایران کجا است؟

محل برگزاری آزمون یوس در تهران و گاها برخی از شهر های دیگر می باشد.

  1. آیا آزمون یوس در تهران نیز برگزار می شود؟

بله، آزمون یوس در ایران و در تهران نیز برگزار می شود.

  1. هزینه ی شرکت در آزمون یوس چقدر است؟

هزینه ی شرکت در آزمون یوس ترکیه بین 20 تا 100 دلار می باشد.

  1. آزمون یوس در ایران دارای چند سؤال است؟

این ازمون شامل 80 سؤال می باشد، که گاها کمتر یا بیشتر از 80 سؤال نیز می شود.

  1. آزمون یوس در ایران شامل چه نوع سؤالاتی می شود؟

ریاضیات، هوش، هندسه، فیزیک و زبان.

  1. زبان سؤالات آزمون یوس چیست؟

زبان سؤالات انگلیسی و یا ترکی می باشد. بستگی به آزمون دانشگاه مورد نظر دارد.

  1. آیا آزمون یوس دارای نمره منفی است؟

بله، برخی از آزمون ها دارای نمره منفی هستند و برخی دیگر نمره منفی ندارند.

  1. شرایط درخواست آزمون دانشجویان خارجی چیست؟

متقاضیان باید از دبیرستان یا مدارس معادل آن فارغ التحصیل شوند یا یک سال از فارغ التحصیلی آن ها باقی مانده باشد.

  1. آزمون یوس در کدام کشور ها برگزار می شود؟

آزمون یوس در ایران و همچنین؛ در ترکیه، آلمان، افعانستان، آفریقا، مصر، سوریه، کنیا، تونس و غیره برگزار می شود.

  1. آزمون یوس کدام دانشگاه ها در ایران برگزار می شود؟

آزمون دانشگاه استانبول، دانشگاه قاضی آنتپ و دانشگاه علاالدین کیقباد در ایران برگزار می شود.

  1. آیا آزمون یوس به صورت حضوری است؟

برخی آزمون های یوس حضوری هستند، و برخی دیگر آنلاین برگزار می شوند.

  1. هزینه ی آزمون yos در ایران در سال 1400 چقدر است؟

هزینه ی آزمون در سال 1400 در ایران، 36 تا 50 دلار می باشد.

اسکرول به بالا