071-91009294  | 021-88724227  |

شرایط پذیرش دانشگاه های ترکیه – آزمون های ورودی (YOS و SAT) + مدارک لازم

پذیرش دانشگاه های ترکیه

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

پذیرش دانشگاه های ترکیه در هر رشته و دانشگاه متفاوت است. این شرایط بسته به سطح تحصیلات، برنامه و ملیت دانشجویان بین المللی متفاوت است. برای آگاهی از شرایط پذیرش دانشگاه های ترکیه و ظرفیت پذیرش دانشگاه های ترکیه برای دانشجویان بین المللی، ادامه این مطلب از موسسه حقوقی توسعه گستران عدالت و مهر میرداماد را دنبال فرمایید.

مطالعه بیشتر:

مهاجرت به ترکیه

تحصیل در ترکیه

پذیرش دانشگاه های ترکیه                                  

اگر برنامه تحصیلی خود را در ترکیه پیدا کرده اید، مرحله بعدی بررسی شرایط پذیرش دانشگاه های ترکیه برای دریافت آن است. البته همیشه باید معیارهای دقیق را بسته به رشته مورد نظر در وب سایت دانشگاه بررسی کرد و دید آیا از شرایط لازم برخوردار هستید یا خیر، اما برخی شرایط کلی برای اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه نیز وجود دارد که باید آنها را انجام دهید.

شرایط پذیرش دانشگاه های ترکیه در مقطع لیسانس

برای پذیرش دانشجو در ترکیه ابتدا باید مهارت های زبان ترکی خود را ارتقا داد، با اینکه خیلی از دوره ها به زبان انگلیسی تدریس می شوند، اگر ترکی بلد نباشید احتمالا در دوستی، کار و ملاقات با استادان و دیگران مشکل خواهید داشت. افراد می توانند اقدام به تحصیل زبان انگلیسی در ترکیه نموده و از این طریق مهارت زبانی خود را تقویت کنند.

برای اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه شما نیز مانند دانشجویان ترک مجبور به شرکت در یک آزمون ورودی هستید. برای خارجی ها، این آزمون Yabancı Öğrenciler Sınavı  یا (YÖS) نام دارد. این آزمون در آنکارا، ترکیه و همچنین برخی از کشورهای خارجی ارائه می شود. صرف نظر از محل اجرای آن، YÖS در ماه ژوئن برگزار می شود.

می توانید برای یافتن لیستی از مراکز آزمون و ثبت نام در آزمون، به مرکز انتخاب و تعیین دانشجو یا orrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) مراجعه کنید. شما باید یک سال قبل از تحصیل در ترکیه در آزمون شرکت کنید و برای قبولی باید نمره 45 یا بالاتر کسب کنید.

در صورت تمایل، می توانید SAT را جایگزین YÖS کنید. شما حداقل به نمره ترکیبی 1200 نیاز دارید (بخش نوشتن جدید به حساب نمی آید) و برای پذیرش تحصیلی ترکیه باید حداقل 650 نمره در ریاضیات کسب کنید.

دانشجویان خارجی که این شرایط را دارند، مجاز به ثبت نام در دانشگاه مورد نظر خود هستند، اگرچه مجبور به درخواست ویزای دانشجویی می باشند اما اگر فرزند یک دیپلمات خارجی مستقر در ترکیه هستید، نیازی به ویزای دانشجویی ندارید.

شرایط آزمون YOS برای پذیرش دانشگاه های ترکیه

آزمون YÖS مخفف Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı آزمون ورودی دانشگاه های دولتی ترکیه برای داوطلبان خارجی است. داوطلبانی که می خواهند در مقطع کارشناسی یا دکترا در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه های دولتی ترکیه تحصیل کنند، می توانند با کسب نمره قبولی در آزمون یوس برای پذیرش در دانشگاه اقدام کنند. بیشتر دانشگاه های دولتی ترکیه آزمون های یوس خود را طراحی و برگزار می کنند. دانشگاه های ترکیه هر سال این آزمون را برگزار می کنند.

"شرایط

آزمون یوس از سه قسمت تشکیل شده است. مفاد اصلی این آزمون به هوش، ریاضیات و هندسه اختصاص دارد. عموماً سوالات آزمون یوس علاوه بر ترکی استانبولی به زبان انگلیسی یا زبانهای دیگر نیز انتخاب می شوند. سوالات آزمون یوس به صورت تستی است و هر سوال 5 گزینه دارد. دانشگاه ها به طور کلی برای یک جواب اشتباه نمره منفی می دهند، اما بعضی از دانشگاه ها نمره منفی نمی دهند. نسبت نمره منفی در آزمون یوس 4 به 1 است. این بدان معناست که 4 پاسخ نادرست یک پاسخ صحیح را از بین می برد.

بنابراین می توان گفت این آزمون مهمترین آزمون ورودی به دانشگاههای ترکیه است.

شرایط آزمون SAT

نام این آزمون مخفف Scholastic Assessment Test است که یک آزمون استاندارد برای ورود به دانشگاه و برخی از دانشگاه های دوره کارشناسی است. متقاضیان عمدتاً در سال یازدهم یا دوازدهم تحصیل، در این آزمون شرکت می کنند. لازم به ذکر است که آزمون SAT Subject نوع دیگری از آزمون است که در 5 رشته ریاضیات، تاریخ آمریکا و جهان، علوم و زیست شناسی، زبان های خارجی و ادبیات انگلیسی برگزار می شود.

آنچه برای ورود به دانشگاه مورد نیاز است SAT General است. این آزمون حداقل 6 بار در سال برگزار می شود که در سایت www.collegeboard.org اعلام می شود. این آزمون در سال 2016 تغییراتی داشته و سیستم امتیازدهی جدید 1600 است که طبق اعلام رسمی وب سایت کالج بورد، میانگین امتیاز نسل جدید 1000 است.

مدارک لازم برای پذیرش دانشگاه ترکیه در مقطع لیسانس

اگر قصد پذیرش در دانشگاه های ترکیه در مقطع مدرک لیسانس را دارید، باید از دبیرستان فارغ التحصیل شده باشید یا در شرف فارغ التحصیلی باشید. اسناد زیر باید در لیست شما باشد:

  • فرم درخواست
  • دیپلم دبیرستان (یا مدرکی که نشان دهنده فارغ التحصیلی شما است)
  • سوابق درسی
  • نمره مهارت زبان (تافل یا آزمون مهارت دانشگاه در بدو ورود)
  • نامه تشویقی
  • اثبات پرداخت هزینه درخواست (35-100 دلار آمریکا)
  • گواهی تأیید اینکه شما مبنی بر قبولی شما در آزمون پایان دوره متوسطه (به عنوان مثال SAT 1 و غیره)
  • ارائه تمکن مالی (نامه ای که تضمین می دهد بودجه مالی لازم برای حمایت از زندگی خود را در طول تحصیل دارید)

مهلت عمومی برای ارسال اسناد درخواست شما قبل از اول ماه اوت است.

شرایط پذیرش دانشجو در ترکیه در مقاطع تحصیلات تکمیلی

برای پذیرش دانشگاه های ترکیه در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشجویان باید در آزمون ALES شرکت کنند و حداقل نمره 50 را کسب کنند. به جای نمرات ALES ،GMAT  (آزمون استعداد مدیریت فارغ التحصیل) یا GRE  معتبر و قابل قبول است.

نمره GMAT 450 معادل نمره 55 در ALES  (کارکنان دانشگاهی و آزمون تحصیلات تکمیلی) می باشد و نمره GRE 610 معادل 55 در ALES است.

برای برنامه های دکترا نیز دانشجویان باید در آزمون پرسنل آکادمیک و امتحان تحصیلات تکمیلی یا ALES شرکت کنند و حداقل نمره 70 را کسب کنند. به جای نمراتALES ، نتایج آزمونGMAT یا GRE نیز معتبر و قابل قبول است.

نمره GMAT 500 معادل نمره 70 در ALES  و نمره مقیاس GRE 685 معادل 70 نمره در ALES برای پذیرش تحصیلی ترکیه در مقطع دکترا می باشد.

مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی ترکیه برای تحصیلات تکمیلی

اگر به دنبال اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه برای مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا هستید، مطمئناً اسناد زیر برای پذیرش تحصیلی ترکیه در این مقطع نیاز است:

  • فرم درخواست
  • مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد
  • بیانیه هدف (ارائه پروژه و انگیزه نامه)
  • CV به روز شده
  • نامه های مرجع اساتید و کارفرمایان
  • متن سوابق تحصیلی
  • نمرات آزمون فارغ التحصیل (بسته به برنامه GRE یا GMAT)
  • نمره مهارت زبان (تافل یا آزمون مهارت دانشگاه در بدو ورود)
  • امتحانات کتبی و یا مصاحبه
  • نامه ای که تضمین می کند بودجه مالی لازم برای حمایت از زندگی خود در طول تحصیل دارید.
مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی ترکیه برای تحصیلات تکمیلی
مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی ترکیه برای تحصیلات تکمیلی

برای برنامه های تحصیلات تکمیلی به طور معمول دو مهلت درخواست وجود دارد:

برای ترم پاییز: پایان ماه مه

برای ترم بهار: پایان دسامبر

ظرفیت پذیرش دانشگاه های ترکیه

ذکر این نکته مهم است که هر ساله تعداد ظرفیت پذیرش دانشگاههای ترکیه که از سوی دولت برای دانشجویان خارجی برای هر برنامه تعیین می شود چقدر است، این مورد را باید حتما بررسی کنید تا شانس قبولی خود را تخمین بزنید ( هرچه تعداد مکان ها کمتر باشد، رقابت بالاتر خواهد بود).

تعداد کل دانشجویان خارجی در ترکیه بسیار زیاد است، اما در برخی از دانشگاه ها این تعداد حتی بیشتر است. به عنوان مثال، دانشگاه بورسا اولوداغ در مجموع 5430 دانشجوی خارجی دارد که 3349 نفر از آنها مرد و 2081 نفر زن هستند.

مطالعه بیشتر:

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

سخن پایانی

دیدیم که دانشجویان بین المللی بر اساس تحقق شرایط پذیرش تعیین شده توسط موسسه آموزش عالی مربوطه و تأیید شده توسط شورای آموزش عالی (CoHE)، در موسسات آموزش عالی ترکیه پذیرفته می شوند.

ما در موسسه حقوقی توسعه گستران عدالت و مهر میرداماد می توانیم به شما در پذیرش دانشگاه های ترکیه کمک کنیم.

سوالات متداول در خصوص پذیرش دانشگاه های ترکیه

  1. معیارهای پذیرش دانشگاه های ترکیه چیست؟

    معیارهای پذیرش توسط هر موسسه میزبان اختیاری است. معیارهای انتخاب بر اساس سوابق تحصیلی، مهارت های زبان و سایر متغیرها مانند انگیزه است.

  2. آیا نوشتن نامه انگیزشی برای پذیرش دانشگاه های ترکیه الزامی است؟

    در همه مقاطع خیر و فقط در برنامه های تحصیلات تکمیلی و دکترا لازم است. با این حال، برخی از برنامه های پزشکی (تحصیل پزشکی در ترکیه) نیاز به ارسال انگیزه نامه دارند.

  3. برای پذیرش دانشگاه های ترکیه کدام زبان لازم است؟

    به طور کلی، زبان تدریس در دانشگاه های ترکیه به زبان انگلیسی یا ترکی خواهد بود.

  4. برای پذیرش دانشگاه های ترکیه، دانشجویان خارجی در چه آزمونی باید شرکت کنند؟

    دانشجویان بین المللی باید در آزمون یوس شرکت کنند.

  5. در پذیرش دانشگاه های ترکیه کدام سازمان مسئول برگزاری، بررسی برنامه ها و اعلام نتایج آزمون YÖS است؟

    تنها سازمان مسئول در همه موارد، مرکز سنجش و انتخاب دانشجو (YSYM) است.

  6. آیا برای پذیرش دانشگاه های ترکیه در تمام مقاطع تحصیلی باید در آزمون YÖS شرکت کرد؟

    خیر، آزمون YÖS فقط برای تحصیل در مقطع کارشناسی است. دانشجویان خارجی قصد تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی یا دکترا را دارند، هیچ ارتباطی با این آزمون ندارند.

  7. آخرین مهلت درخواست YÖS برای پذیرش دانشگاه های ترکیه چه زمانی است؟

    مهلت درخواست در دسامبر آغاز شد و تا مارس ادامه دارد. تاریخ شروع و پایان ثبت نام سالانه در دفترچه راهنمای مربوطه و در وب سایت osym.gov.tr منتشر می شود.

  8. کدام کشورها بیشترین تقاضا برای YÖS به منظور پذیرش دانشگاه های ترکیه را دارند؟

    از آنجا که توزیع متقاضیان از نظر کشورها متفاوت است، افرادی با گذرنامه از آذربایجان، ایران، ترکمنستان، یونان، بلغارستان و آلمان بیشترین درخواست را ارائه داده اند.

  9. شرایط پذیرش تحصیلی ترکیه در مقطع فوق لیسانس و دکترا چیست؟

    برای پذیرش در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشجویان باید در آزمون ALES شرکت کنند.

  10. آیا برای پذیرش دانشگاه های ترکیه در مقاطع فوق لیسانس و دکترا می توان نتایج آزمون های دیگر را نیز ارائه داد؟

    بله، به جای نمراتALES ، نتایج آزمونGMAT یا GRE نیز معتبر و قابل قبول است.

  11. حداقل نمرات قابل قبول در آزمون های پذیرش دانشگاه های ترکیه برای دکترا چیست؟

    نمره GMAT 500 معادل نمره 70 در ALES و نمره مقیاس GRE 685 معادل 70 نمره در ALES برای پذیرش تحصیلی ترکیه در مقطع دکترا می باشد.

اسکرول به بالا