071-91009294  | 021-88724227  |

شرایط اقامت تحصیلی در ترکیه | اخذ اقامت تحصیلی ترکیه

شرایط اقامت تحصیلی در ترکیه

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

دانشجویان برای تحصیل در ترکیه باید از شرایط اقامت تحصیلی در ترکیه آگاه باشند؛ زیرا پس از ورود به ترکیه و پس از اتمام ثبت نام دانشگاه خود، مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که برای اخذ اقامت تحصیلی ترکیه اقدام کنید. در ادامه مشاورین موسسه حقوقی توسعه گستران عدالت و مهر میرداماد نکات لازم در خصوص شرایط اقامت تحصیلی در ترکیه، مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه و اقامت دانشجویی در ترکیه را بیان کرده اند.

مطالعه بیشتر:

تحصیل در ترکیه

شرایط اقامت تحصیلی در ترکیه

مطابق قانون ترکیه در مورد خارجیان و حمایت بین المللی تصویب شده، کلیه افراد دانشجوی غیر شهروند ترکیه که می خواهند با ویزای دانشجویی ترکیه بیش از 30 تا 90 روز اقامت داشته باشند، باید مطابق با شرایط مهاجرت تحصیلی به ترکیه و  اقامت تحصیلی ابن کشور برای تحصیل اجازه اقامت دانشجویی ترکیه را تا سقف یک سال برای هر نمونه درخواست معتبر دریافت کنند. اخذ اقامت تحصیلی ترکیه باید هر بار حداکثر 60 روز قبل از تاریخ انقضا برای ادامه تحصیل تمدید شود.

چه افرادی نیاز به اقامت دانشجویی ترکیه دارند؟

خارجیانی که اقدام به مهاجرت به ترکیه می کنند و می خواهند در یک دوره کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد یا تحصیلات تکمیلی شرکت کنند یا تحصیلات خود را در رشته های پزشکی (TUS) یا دندانپزشکی (DUS) آغاز می کنند، باید نسبت به اخذ اقامت تحصیلی ترکیه اقدام کنند.

اجازه اقامت دانشجویی در ترکیه ضمانتی برای درخواست اقامت خانوادگی برای همسر و فرزندان نیز است، در مورد شرایط اقامت تحصیلی در ترکیه هیچگونه حقی برای سایر اقوام وجود ندارد.

مدارک مورد نیاز برای اقامت دانشجویی ترکیه

طبق قوانین و شرایط اقامت تحصیلی در ترکیه افرادی که برای اولین بار به عنوان دانشجوی خارجی درخواست اخذ اقامت تحصیلی ترکیه می کنند، باید ویزای دانشجویی از کنسولگری ترکیه در کشورهای خود داشته باشند. پس از ورود آنها باید ظرف مدت یک ماه درخواست اجازه اقامت دانشجویی در ترکیه دهند. مدارک زیر نیز برای درخواست اقامت دانشجویی ترکیه لازم است:

  • فرم درخواست اجازه اقامت اخذ شده از پورتال اقامت الکترونیکی (شماره مالیاتی اخذ شده از اداره مالیات)
  • 4 قطعه عکس پاسپورتی
  • گذرنامه اصلی و فتوکپی از صفحات گذرنامه (صفحه ای که عکس متقاضی را نشان می دهد، صفحه ای که در آخرین ورودی مهر شده است، صفحه ای که اعتبار و تاریخ انقضا گذرنامه را نشان می دهد و صفحه ای که دارای ویزای دانشجویی از کنسولگری ترکیه است)
  • گواهی ثبت نام معتبر و به روز دانشجو (که از مدارس یا دانشگاه های ترکیه اخذ شده است)
  • بیانیه بانکی برای تأمین هزینه های زندگی یا نامه تعهد والدین (​​یا در صورت موجود بودن اسناد بورسیه تحصیلی)
  • برای دانشجویان مقطع کارشناسی خارجی، “فرم اطلاعات دانشجویان خارجی” مورد نیاز است (می توانید از شعبه خارجی های اداره پلیس محلی دریافت کنید)
  • برای دانشجویان خارجی کمتر از 18 سال، رضایت نامه والدین لازم است (سند رضایت باید ترجمه ترکی با آپوستیل محضری شود)
  • ارائه بیمه درمانی معتبر
مدارک مورد نیاز برای اقامت دانشجویی ترکیه
مدارک مورد نیاز برای اقامت دانشجویی ترکیه

داشتن یکی از موارد زیر کافی است برای بیمه درمانی کافی است:

  • سندی که امکان بهره مندی از خدمات درمانی در ترکیه را در چارچوب توافق نامه های دو جانبه تأمین اجتماعی فراهم می کند؛
  • گواهی مجوز دریافت شده از موسسه تأمین اجتماعی؛
  • اثبات درخواست ارائه شده برای بیمه سلامت عمومی به موسسه تأمین اجتماعی؛
  • بیمه درمانی خصوصی سازگار با اطلاعیه بخشنامه شماره 9 مورخ 06.06.2014؛

شماره امنیت اجتماعی دانشجویان خارجی

طبق شرایط اقامت تحصیلی در ترکیه و مطابق قانون تأمین اجتماعی، بیمه عمومی بهداشت و برخی قوانین دیگر، بیمه درمانی عمومی برای دانشجویان خارجی ثبت نام شده در موسسات آموزشی ترکیه اجباری نیست. اگر دانشجویان ظرف سه ماه پس از ثبت نام در موسسات آموزش و پرورش، درخواست خود را پر کنند، تمام دانشجویان خارجی که در موسسات آموزشی ترکیه ثبت نام می کنند، می توانند داوطلبانه در GHI ثبت نام کنند. از طرف دیگر، دانشجویان خارجی که قبلاً در موسسات آموزش و پرورش ثبت نام کرده اند، می توانند ظرف شش ماه پس از تاریخ انتشار به GHI مراجعه کنند.

علاوه بر این، دانشجویان خارجی که حق تأمین اجتماعی در کشورهای خود را دارند و از کشوری می آیند که با ترکیه توافق نامه چند جانبه یا دو جانبه تأمین اجتماعی دارند، با ارائه فرم هایی ممکن است از مزایای خدمات بهداشتی درمانی در ترکیه بهره مند شوند. لازم به ذکر است که ایران دارای چنین توافق نامه ای با ترکیه نمی باشد.

اخذ اقامت تحصیلی ترکیه چقدر زمان میبرد؟

بر اساس شرایط اقامت تحصیلی در ترکیه اگر دوره تحصیل کمتر از یک سال باشد، مدت اجازه اقامت دانشجویی ترکیه از دوره تحصیل بیشتر نخواهد شد. اجازه اقامت دانشجویی در ترکیه ممکن است برای دوره تحصیل خارجیانی که باید در موسسات و سازمان های دولتی در ترکیه تحصیل کنند، صادر شود.

خارجیانی که میخواهند تحصیلات ابتدایی و متوسطه را بگذرانند، مشروط به رضایت والدین یا سرپرست قانونی آنها، می توانند اجازه اقامت یک ساله تحصیلی را برای دوره تحصیل خود درخواست و تمدید کنند.

شرایط بیمه درمانی در اخذ اقامت تحصیلی ترکیه

در صورتی که دانشجویان طبق قوانین بیمه های اجتماعی و بیمه عمومی سلامت ظرف مدت سه ماه از تاریخ پذیرش، درخواست بیمه سلامت عمومی کنند، بیمه درمانی دیگری لازم ندارند اما اگر در مدت سه ماه با عدم درخواست، حق داشتن بیمه را از دست بدهند، باید بیمه درمانی خصوصی بگیرند.

شرایط بیمه درمانی در اخذ اقامت تحصیلی ترکیه
شرایط بیمه درمانی در اخذ اقامت تحصیلی ترکیه

قوانین اخذ اقامت تحصیلی ترکیه در صورت تغییر در دانشگاه

الف) طبق شرایط اقامت تحصیلی در ترکیه در صورت تغییر دانشکده یا دپارتمان در یک استا و، در صورت اعلام به موقع، شرایط اقامت تحصیلی در ترکیه حفظ می شود و اگر دوره اجازه اقامت کوتاهتر از دوره تحصیل باشد، به همان مدت تحصیل از تاریخ انقضا تمدید می شود.

ب) در مواردی که دانشجوی خارجی در استان دیگری تحصیل خود را ادامه دهد، اجازه اقامت دانشجویی فعلی لغو می شود و اجازه اقامت جدید معتبر برای مدت تحصیل توسط استانداری صادر می شود.

حق کار برای دانشجویان خارجی

در شرایط اقامت تحصیلی در ترکیه دانشجویان خارجی که در یک دوره کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا در ترکیه تحصیل می کنند، مشروط بر اینکه مجوز کار دریافت کنند، می توانند کار کنند.

با این وجود حق کار برای دانشجویان کاردانی یا کارشناسی پس از سال اول تحصیل شروع می شود. درخواست های اجازه کار باید به وزارت کار و تأمین اجتماعی ارسال شود.

دلایل رد، لغو یا عدم تمدید مجوز اقامت دانشجویی در ترکیه چیست؟

بر اساس قانون و شرایط اقامت تحصیلی در ترکیه در موارد زیر اجازه اقامت دانشجویی در ترکیه صادر نمی شود:

  • شرایط صدور مجوز اقامت دانشجویی ترکیه برآورده نشده یا دیگر اعمال نشود.
  • شواهدی وجود دارد که احتمال دارد دوره تحصیلی دانشجو ادامه پیدا نکند.
  • مشخص شود که اجازه اقامت دانشجویی ترکیه برای هدفی غیر از آنچه برای آن صادر شده، استفاده شده است.

نکات مهم در خصوص شرایط اقامت تحصیلی در ترکیه

بر اساس قوانین و شرایط اقامت تحصیلی در ترکیه شهروندان ترکیه و دارندگان کارت آبی نیازی به دریافت اجازه اقامت ندارند. دانشجویانی که در طول دوره تحصیل خود در خارج از کشور خواهند بود، نیازی به درخواست اجازه اقامت ندارند.

دانشجویان نمی توانند ترکیه را قبل از اخذ سند اجازه اقامت دانشجویی ترک کنند. دانشجویان در صورت لزوم مسئولیت طولانی شدن اجازه اقامت خود را با توجه به دوره تحصیل خود بر عهده دارند. درخواستهای اقامت دانشجویی ترکیه از خارج از کشور معتبر نیستند.

دانشجویانی که مایل به درخواست اجازه اقامت یا تمدید مدت زمان اجازه اقامت هستند، باید در ترکیه باشند. بر اساس قوانین و شرایط اقامت تحصیلی در ترکیه اگر از دانشگاه دیگری در ترکیه به دانشگاه دیگری می روید، باید 10 روز پس از ترک دانشگاه قبلی خود، درخواست اجازه اقامت دهید. علاوه بر این، شما باید قبل از عضویت در دانشگاه جدید سندی را به عنوان اثبات ترک دانشگاه خود دریافت کنید. اگر پس از فارغ التحصیلی از دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه جدید برای یک دوره دکترا ثبت نام کنید، باید دوباره درخواست اقامت دانشجویی در ترکیه بدهید.

هزینه اخذ کارت اقامت دانشجویی در ترکیه

قبل از پرداخت و پس از اتمام درخواست آنلاین خود، باید هزینه کارت اقامت دانشجویی در ترکیه را پرداخت کنید (در حال حاضر 125 لیر). می توانید هزینه کارت اقامت را به صورت آنلاین یا در اداره مالیات یا به بانک زیرات پرداخت کنید.

هنگامی که به اداره مالیات یا بانک مراجعه می کنید، شماره مالیات از شما خواسته می شود. اگر قبلا کارت اقامت دانشجویی ترکیه داشته اید، می توانید از شماره کارت اقامت به عنوان شماره مالیات استفاده کنید. اگر شماره مالیات ندارید، می توانید با دادن فتوکپی گذرنامه خود، از اداره مالیات شماره مالیات بگیرید.

هزینه اخذ کارت اقامت دانشجویی در ترکیه
هزینه اخذ کارت اقامت دانشجویی در ترکیه

درصورت پرداخت آنلاین، باید رسید پرداخت را چاپ کنید. اگر در اداره مالیات پرداخت می کنید، رسید اصلی پرداخت را برای مراجعه بعدی نگه دارید. اگر هزینه کارت اقامت را به بانک پرداخت کرده اید، درخواست رسید بانک را امضا و مهر کنید.

برای پرداخت آنلاین باید وارد سیستم پرداخت به زبان ترکی شوید، لطفا راهنمای پرداخت را مطالعه کرده و مراحل را با دقت دنبال کنید.

مفقود شدن کارت اقامت دانشجویی ترکیه

در شرایط اقامت تحصیلی در ترکیه در صورت مفقود شدن کارت اقامت دانشجویی ترکیه باید در اسرع وقت به نزدیکترین مرکز پلیس مراجعه کرده و گزارشی در مورد گم شدن کارت خود دریافت کنید. سپس برای تهیه کارت مجوز اقامت جدید باید گزارش و پاسپورت خود را به “اتاق دانشجویی” در اداره مهاجرت استانبول برسانید (قبل از رفتن به آنجا نیازی به گرفتن تاریخ قرار ندارید). مسئولان اداره مهاجرت درخواست شما را می پذیرند و کارت جدید شما را به آدرسی که ذکر کرده اید، می فرستند.

مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه

دانشجویان ایرانی به دلیل موقعیت جغرافیایی و فاصله نزدیک ترکیه به ایران تمایل به ادامه تحصیل در ترکیه دارند، اما نگرانی اصلی آنها این است که آیا پایان تحصیل در ترکیه شرایط اصلی اقامت را فراهم می کند یا خیر؟ و آیا اخذ اقامت پس از تحصیل در ترکیه امکان پذیر است؟

طبق تحقیقات دانشجویان بین المللی، اجازه کار قانونی در ادارات دولتی و یا حتی بخشها و مراکز خصوصی ندارد، اما دانشگاه های ترکیه از محققان خارجی و بین المللی استقبال می کنند. در هر دو نوع دانشگاه های دولتی و خصوصی، پرسنلی بدون ملیت ترک استخدام می شوند که می توانیم از آنها دانشگاه استانبول بغازیچی، دانشگاه فنی آنکارا نام ببریم. در میان دانشگاه های خصوصی می توان از دانشگاههای خصوصی Sabanci و Bilgi در استانبول و آنکارا نام برد.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

مانع اصلی برای کار در ترکیه زبان نیست. برخی از دانشگاه ها در ترکیه وجود دارند که تمام دوره ها در آنها به زبان انگلیسی تدریس می شوند و در برخی از مراکز زبان انگلیسی غالب است. برخی از دانشگاه های خصوصی به عنوان دانشگاه های انگلیسی زبان تاسیس شده اند. در دانشگاه های دولتی برای جذب نیروی حرفه ای برای هیئت علمی و محققان بین المللی خود رقابت می کنند.

کار پس از فارغ التحصیلی در ترکیه

برخی از دانشگاه های ترکیه فعالیت خود را بر اساس پذیرش برخی از دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به عنوان نیمه بورسیه یا بورس تحصیلی بنا نهاده اند تا به برخی از افراد در زمینه تحقیق و آموزش کمک کنند. اگر بعد از اتمام تحصیل قصد اشتغال در ترکیه را دارید، باید به یاد داشته باشید که در مقایسه با کشورهای آمریکایی و اروپایی، بدون داشتن دانش کافی زبان ترکی امکان پذیر نیست.

برای استخدام در ترکیه، باید از طریق اینترنت جستجو و تحقیق کنید و یک رزومه قابل قبول در مورد تخصص، تجربه کاری و غیره ارائه دهید. در ترکیه بسیاری از شرکت ها زبان هایی مانند روسی، آلمانی، انگلیسی یا ایتالیایی را به عنوان زبان اصلی خود داده اند و در صورت قبول صلاحیت، شما را برای مصاحبه دعوت می کنند. البته بهترین محل کار برای افراد بسیار حرفه ای کار در سفارتخانه ها، کنسولگری ها و سازمان های خصوصی است.

سخن آخر

در نهایت چنانچه در خصوص شرایط اقامت تحصیلی در ترکیه نیاز به مشاوره تخصصی دارید می توانید با تماس با مشاوران موسسه حقوقی توسعه گستران عدالت و مهر میرداماد به پاسخ تمام سوالات خود در خصوص مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه  دست یابید و از خدمات ما در این خصوص بهره مند شوید.

سوالات متداول در مورد شرایط اقامت تحصیلی در ترکیه

  1. چه زمانی باید برای اجازه اقامت دانشجویی ترکیه اقدام کنم؟

    دانشجو باید پس از ثبت نام در دانشگاه، “اولین درخواست” آنلاین خود را برای اجازه اقامت دانشجویی ارائه دهید.

  2. آیا تاریخ انقضا گذرنامه برای اخذ اقامت تحصیلی در ترکیه مهم است؟

    بله، حتما باید پاسپورتی داشته باشید که حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد.

  3. چه زمانی باید برای تمدید اجازه اقامت دانشجویی در ترکیه اقدام کنم؟

    اگر دارای اجازه اقامت معتبر هستید، باید درخواست تمدید آنلاین خود را 2 ماه قبل از تاریخ انقضا آن و اگر اجازه اقامت شما منقضی شده ظرف 10 روز پس از تاریخ انقضا باید درخواست دهید.

  4. برای چه مدت می توانم پس از ترک دانشگاه از اجازه اقامت دانشجویی خود استفاده کنم؟

    شما می توانید 10 روز پس از ترک دانشگاه در ترکیه اقامت داشته باشید.

  5. چه مدت می توانم از اجازه اقامت خود پس از فارغ التحصیلی دانشگاه استفاده کنم؟

    شما تا 10 روز پس از تاریخ فارغ التحصیلی می توانید در ترکیه اقامت داشته باشید.

  6. اگر کارت اجازه اقامت دانشجویی خود را گم کنم، چه کاری باید انجام دهم؟

    باید به نزدیکترین مرکز پلیس مراجعه کرده و گزارش دهید سپس باید با ارائه گزارش و گذرنامه خود به اداره مهاجرت مراجعه کنید.

  7. پس از چند روز کارت اجازه اقامت دانشجویی در ترکیه را دریافت می کنم؟

    مدت زمان بین رسیدگی به درخواست شما و دریافت کارت ممکن است 30-45 روز طول بکشد.

  8. کارت اجازه اقامت من هنوز نرسیده است. قبل از ترک ترکیه چه کاری باید انجام دهم؟

    مطمئن شوید که یک سند تأیید و رسید پرداخت هزینه اقامت همراه خود در فرودگاه دارید که ثابت کند درخواست شما برای اجازه اقامت معتبر است.

  9. اگر اطلاعات گذرنامه من تغییر کند آیا مشکلی برای اخذ اقامت تحصیلی در ترکیه دارم؟

    اگر آدرس یا اطلاعات گذرنامه شما تغییر کرده باشد، پس از دریافت کارت خود باید ظرف 20 روز به اداره مهاجرت اطلاع دهید و فرم تغییر اطلاعات را پر کنید.

  10. اگر قبل از ثبت نام در دانشگاه اجازه اقامت کوتاه مدت داشته باشم، برای گرفتن اجازه اقامت دانشجویی چه باید بکنم؟

    اگر کارت اقامت کوتاه مدت معتبری دارید، باید پس از ثبت نام در دانشگاه خود “درخواست انتقال” برای اجازه اقامت دانشجویی دهید.

  11. هزینه اخذ کارت اقامت تحصیلی در ترکیه چقدر است؟

    در حال حاضر هزینه اخذ اقامت تحصیلی در ترکیه 800 لیر می باشد.

 

اسکرول به بالا