071-91009294  | 021-88724227  |

شرایط زندگی در آلمان

شرایط زندگی در آلمان

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

بررسی های مربوط به قوانین و شرایط زندگی در آلمان نشان می دهد که این کشور درب های اقتصادی و منفعت ملی خود را برای سایر مهاجرین و متقاضیان بین المللی زندگی در آلمان باز گذاشته است تا به سمت پیشرفت میل کرده و هرچه سریعتر در سطح جهانی مطرح گردد. در این مقاله از موسسه حقوقی میرداماد به بررسی این شرایط پرداختیم تا در صورتی که متقاضی مهاجرت به آلمان هستید بتوانید درست تصمیم بگیرید.

فرهنگ و آداب رسوم زندگی در آلمان

اگر قصد مهاجرت به آلمان را دارید باید در مورد این کشور اطلاعات لازم را کسب کنید. به عنوان یک کشور اروپایی، آلمان نسبتا جوان است و تا سال 1871، دولت آلمان مانند امروزه نبود و تا آن زمان این کشور شامل صدها تن از اقلیت های کوچک بود. این کشور همچنین دارای یکی از خشونت آمیز ترین تاریخ ها در ملت های اروپایی می باشد که در جنگ های جهانی اول و دوم حضور داشته است. این کشور بین سال های 1871 و 1914 حکومت سلطنتی مطلق بود و پس از شکست در جنگ جهانی اول در سال 1918 اولین جمهوری دموکراسی در این کشور تشکیل شد که نام آن جمهوری ویمار بود که تا سال 1933 و ظهور نازی ها دوام داشت.

دوره نازی ها در این کشور در سال 1945 پس از شکست علیه بریتانیا، ایالات متحده، فرانسه و اتحاد جماهیر شوروی به پایان رسید. آلمان دارای زبان های زیادی از جمله آلمانی، انگلیسی، هلندی، اسکاندیناوی (به جز فنلاندی) می باشد که به طور گسترده ای در سراسر کشور متفاوت می باشند و آلمانی ها علاوه بر زبان آلمانی، به زبان مخصوص در هر منطقه این کشور نیز صحبت می کنند. هم چنین زبان انگلیسی زبان دوم اکثر افراد جوان در این کشور می باشد.

در آلمان مردم بسیار به قوانین پایبند هستند. طرز پوشش مردم در این کشور معمولا غربی است و مردان و زنان در این کشور معمولا از لباس های تیره و ساده در محیط کاری استفاده می کنند، البته در هر منطقه این کشور سنت ها خاصی برای نوع پوشش افراد وجود دارد که با سایر مناطق متفاوت می باشد، برای مثال در منطقه باواریا، مردان شلوارک های چرمی که اندازه آن ها تا بالای زانو است، می پوشند در حالی که زنان در این منطقه بلوز، دامن بلند و یا پیش بند استفاده می کنند.همچنین در مراسم ها، فستیوال ها و کارناوال هایی که در این کشور برگزار می شوند، مردم هر منطقه در این کشور لباس های سنتی خود را می پوشند.

در صورتی که قصد تحصیل در آلمان را دارید بهتر است در مورد فزهنگ و سایر اطلاعات این کشور کسب اطلاعات نمایید.

مذهب مردم آلمان

حدود 67 تا 70 درصد مردم آلمان مسیحی هستند که حدود 29 درصد آن ها کاتولیک می باشند و هم چنین حدود 4.4 درصد از اقلیت مردم در این کشور مسلمان هستند و در حدود 36 درصد آن ها دارای هیچ گونه مذهبی نمی باشند( یا این که دارای مذهب های دیگر به جز اسلام و مسیحیت هستند).

هنر در این کشور نقش مهمی در توسعه هنر غربی داشته است و مردم این کشور بسیار علاقه مند به آن( هنر) می باشند و این کشور هنرمندان زیادی به خود دیده است.

مذهب مردم آلمان

گرچه آلمانی ها به عنوان مردمی بسیار مقرراتی و پایبند به تشریفات شناخته می شوند، آنها می دانند که چگونه از زندگی لذت ببرند و شاد باشند؛ که حضور گسترده مردم این کشور در جشن ها و فستیوال ها و کارناوال ها بهترین سند برای این ادعا می باشد. هنگام برگزاری جشن ها و مراسمات در آلمان ( که هر سال در دوره خاصی از سال بر پا می شود) کل در مردم شهر های مختلف آن، با پوشیدن لباس ها و ماسک های مخصوص در این جشن ها شرکت می کنند.

در آلمان، مراسم تشییع جنازه افراد 3 تا 4 روز پس از مرگ فرد ادامه دارد و خویشاوندان و دوستان به دیدار اعضای خانواده فرد متوفی می روند. همچنین در اولین روز مراسم خاکسپاری، یک کشیش حضور دارد.

یکی از بهترین ویژگی ها در مورد فرهنگ مردم آلمان این است که آنها علاقه زیادی به مراقبت از یکدیگر دارند، برای مثال اقلام و وسایل گمشده در این کشور (که توسط مردم آن پیدا می شوند) به شاخه های درختان آویزان می شوند تا صاحبان آن ها بتواند وسایل گمشده خود را راحت تر پیدا کنند

مردم آلمان به اوقات فراغت خود بسیار اهمیت می دهند و به همین خاطر است که روزهای یکشنبه در این کشور همه جا در تعطیلی و خاموشی می باشد.

مردم آلمان بسیار رک گو هستند و همیشه حق را به خود می دهند!

و حتی اگر شما کاملا غریبه باشید، آن ها بدون هیچ مشکلی با شما در مورد احساسات خود در مسائل مختلف صحبت خواهند کرد. علاوه بر این هیچ موقع سعی نکنید با یک آلمانی بحث کنید، زیرا کاملا اتلاف وقت است.

مردم آلمان هم میزبانان خوب و هم مهمانان خوبی می باشند و همیشه هنگام مهمانی رفتن یک هدیه و یا گل به همراه دارند، هم چنین میز غذا همیشه مرتب چیده شده است و آن ها هیج موقع از مهمانان خود برای تمیز کردن میز و یا شستن ظرف ها درخواست نمی کنند.

ورزش یکی از بخش های مهم فرهنگ و جامعه آلمان می باشد و یک از محبوب ترین ورزش ها در آلمان، فوتبال است؛ که این کشور دارای یکی از بزرگترین سازمان های ورزشی دنیا می باشد( انجمن فوتبال آلمان) همچنین این کشور دارای 27 میلیون عضو در باشگاه های ورزشی خود می باشد

زبان مردم آلمان

زبان رسمی مردم آلمان، آلمانی معیار می‌باشد. این زبان، گویش بیش از 95 درصد مردم کشور را به عنوان اولین گویش، تشکیل میدهد. این مطلب شامل سخنان مردم ساکستون جنوبی است که زبانی را شامل می‌شود که جدا از گویش آلمانی معیار در آمار و ارقام نیست.

زبان آلمانی، زبان رسمی 6 کشور اول دنیا می‌باشد که تمامی آنها در اروپای مرکزی و غربی قرار دارند و شامل کشورهای بلژیک، اتریش، سوئیس، لوکزامبورگ و لیختن اشتاین می‌شود..

اکثریت مردم آلمان زبان انگلیسی را به عنوان اولین زبان خارجی خود در مدرسه می آموزند. گاهی اوقات زبان فرانسه و یا لاتین آموزش داده می شوند اما معمولا زبان انگلیسی در اولویت قرار دارد و زبان های فرانسه و لاتین در اولویت دوم و سوم آموزش زبانهای خارجه قرار می‌گیرند. زبان روسی، ایتالیایی، اسپانیایی، لهستانی، هلندی و یونانی باستان و سایر زبانها در مدارس آلمان آموزش داده می شوند که البته این مسئله به منطقه جغرافیایی مدرسه مورد نظر نیز بستگی دارد.

زبان مردم آلمان

وضعیت اقتصادی مردم آلمان

در صورتی که متقاضیان بخواهند اقدام به مهاجرت کاری به آلمان نمایند باید در مورد وضعیت اقتصادی این کشور بدانند. درجه آزادی اقتصاد 74.2 آلمان، این کشور را به 25امین اقتصاد آزاد دنیا تبدیل نموده است. آلمان 14 امین کشور در میان 44 کشور برتر اروپاست که نمره آن از میانگین سایر کشورهای دنیا بالاتر است.

آزادی تجارت و سرمایه گذاری در آلمان از قدرت بسیار بالایی برخوردار است. رقابت های طولانی مدت و رشد کارآفرینی به سبب گشودگی تجارت جهانی به خوبی حمایت شده است. با توجه به شرایط سیاسی اواخر سال 2017، مسیر اقتصادی آینده نامشخص بود، اما تاکید بسیاری بر کاهش مالیات، افزایش سرمایه گذاری عمومی و نوسان سرمایه گذاری شخصی اعمال شد. نرخ تورم سالیانه کشور آلمان با یک حساب سرانگشتی، در اکتبر سال 2018 از 2.3 ماه گذشته به 2.5 درصد افزایش یافته است. همچنان که قیمت سرویس دهی و انرژی با سرعت بالایی در حال افزایش است، تورم فوق الذکر، بالاترین میزان تورم از سپتامبر سال 2008 به شمار می آید.

هزینه ای که بابت زندگی در آلمان برای مهاجرین ایجاد می کند، از 403.84 میلیون یورو در ربع دوم سال 2018، به 402.80 میلیون یورو در ربع چهارم سال کاهش یافته است. این هزینه به طور میانگین، در خلال سال 1991 تا 2018، 349.89 میلیون یورو بوده است که بالاترین حد خود را در ربع دوم سال 2018 به میزان 403.84 میلیون یورو رسانده است. همچنین با توجه به آمار و ارقام، رکورد کمترین میزان هزینه برابر با 290.29 میلیون یورو در سال 1991، متعلق به ربع سوم سال بوده است.

مردمان آلمان سرمایه گذاری خود را بر روی کالاها و خدمات به میزان 1.9 درصد در سال گذشته افزایش داده اند که این آمار توسط اداره ملی آمارگیری کل کشور در سه شنبه گذشته گزارش شد که پیشرفت سالانه کشور را در 15 سال گذشته بیان می کند.

شرایط زندگی در آلمان برای مهاجرین

اکثر شهرهای آلمان، با ارائه استانداردهای بالای زندگی، ارزان ترین و بهترین شهر آلمان برای زندگی ایرانیان در مقایسه با شهر های دیگر اروپایی هستند. بنا بر هزینه‌های روزمره زندگی در تحقیقات پژوهشی مرکز در مورد شهر مونیخ به عنوان هفتاد و هفتمین 77، فرانکفورت هشتاد و هشتمین (88) و برلین به عنوان صدمین (100 ) شهر از لحاظ کیفیت زندگی در بین بسیاری از شهر های آلمان در میان بهترین شهر ها و از نظر کیفیت زندگی رتبه بندی شدند. در تحقیقات پژوهشی مرکز در مورد کیفیت زندگی در سال 2017 Mercer 2017 Survey of Quality of Life مونیخ رتبه چهارم را از بین دویست و سی شهر جهان 231 به خود اختصاص داده است، و دوسلدورف ششمین (6)، فرانکفورت (7)هفتمین و برلین (13) سیزدهمین رتبه را از لحاظ کیفیت زندگی در آلمان دارند و می تواند بسیاری از مزایای مورد نیاز مهاجران را در اختیارشان قرار دهند.

. نه تنها می توانید انتظار داشته باشید چیزهایی تمیز و مرتب در اختیار داشته باشید، بلکه امکان انجام فعالیت های فراوانی اعم از فعالیت های فرهنگی و تفریحی در طول سال نیز وجود دارد. در اینجا، شرکت به شما می آموزد که در آلمان چگونه زندگی کنید.

بررسی شرایط زندگی در آلمان

پس از وارد شدن به خاک کشور آلمان، باید آدرس خود را در دفتر ثبت اسناد و مدارک رسمی و محلی ثبت کنید. نظام آموزشی آلمان خوب است اما مدارس بین المللی زیادی نیز در این کشور وجود دارد. با توجه به جایی که شما به دنبال نقل مکان بدانجا هستید، انتخاب شهر مورد نظر می تواند زمان بر باشد و اگر شما نمی توانید آلمانی صحبت کنید این فرایند سخت تر خواهد شد. شما باید به این مسئله واقف باشید که بسیاری از آپارتمان ها در آلمان با هیچ نوع وسیله و مبلمانی اجاره داده می شوند؛ این شامل آشپزخانه نیز می گردد.

بررسی شرایط زندگی در آلمان

نمی توان انکار کرد که زندگی در این کشور احتمالا یک تجربه بسیار منظم و هدفمند خواهد بود، اگر چه این یکی از بزرگترین کلیشه های مربوط به آلمان است. شما از خیابان های خالص، پارک های منظم و بوروکراسی های شدید بهره مند خواهید شد ( اما این مورد ممکن است گاهی مواقع مزایایی به همراه نداشته باشد و همیشه خوشایند نباشد.)

به این ترتیب اگر به آلمان مهاجرت می کنید، ممکن است برخی از تمهیدات را انجام دهید، به ویژه اگر از کشورتان بی رحمانه بیرون شدید یا حتی شاد و خوشحال وبا سربلندی به آلمان آمده باشید. با این حال، آلمان نیز می تواند یک کشور نسبتا عادی باشد، بسته به اینکه چگونه به مسائل نگاه کنید. اگر دوست دارید همه چیز به موقع، به صورت منظم و به همان شیوه ای که شما درخواست کردید اتفاق بیافتند، به آلمان سفر کنید زیرا تجربه زندگی در آلمان یک تجربه لذت بخش برای شما خواهد بود.

جمعیت مهاجرین در آلمان بالاست. برلین (رویترز) اعلام کرد که – شمار افرادی که دارای پس زمینه مهاجر در آلمان هستند، در سال 2017 به میزان 8.5 درصد افزایش خواهد یافت و به میزان 18.6 میلیون در سال 2017 افزایش خواهد رسید، که این موضوع بیشتر به دلیل افزایش پناهندگان بوده است.

هزینه های زندگی در آلمان

بنا به آمار ژانویه سال 2019 که بر مبنای داده های متوسط به دست آمده از همه شهرها گزارش شده اند، هزینه های زندگی در آلمان به نسبت بالاست. به عنوان مثال، اگر قصد اجاره یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر را داشته باشید، می بایست چیزی حدود 705 یورو در ماه پرداخت نمایید. اجاره آپارتمانی مشابه در حومه شهر ارزان تر است و ماهانه حدود 529 یورو خرج بر می دارد. مبالغ فوق برای یک آپارتمان سه خوابه به ترتیب به 1348 و 997 یورو در ماه می رسد.

اگر هم قصد خرید آپارتمان را داشته باشید، در مرکز شهر به ازای هر متر مربع باید به طور متوسط 4725 یورو پرداخت کنید. قیمت خرید آپارتمان در حومه شهر هم در حدود 3288 یورو برای هر متر مربع است. هزینه های جاری قبض های شما برای برق، گرمایش، سرمایش، آب و دفع زباله برای یک آپارتمان 85 متری ماهانه 216 یورو است علاوه بر موارد فوق هزینه هر دقیقه استفاده از تلفن همراه (بدون استفاده از طرح های تخفیفی) 0.1 یورو و هزینه اینترنت پر سرعت در حدود 30 یورو در ماه است.

در آلمان هر وعده غذای در یک رستوران ارزان قیمت 10 یورو هزینه خواهد داشت و اگر قصد میل یک وعده غذایی کامل دو نفره شامل پیش غذا، غذای اصلی و دسر را در یک رستوران متوسط داشته باشید باید در حدود 45 یورو بپردازید. وعده های غذایی در رستوران هایی مانند مک دونالد هم در حدود 7 یورو خواهند بود. برای حمل و نقل، بلیط یک طرفه وسائط نقلیه عمومی به طور متوسط 2.7 یورو است که در این صورت پیش بینی می شود ماهانه حدود 70 یورو برای حمل و نقل خود بپردازید. ورودی تاکسی 3.6 یورو است و پس از آن به ازای هر کیلومتر 2 یورو از شما اخذ می شود. به ازای هر ساعت توقف تاکسی نیز باید 30 یوروی اضافی بپردازید. هر لیتر بنزین در آلمان 1.39 یورو به فروش می رسد و برای خرید یک خودروی معمولی باید در حدود 20000 یورو بپردازید.

اگر بخواهید از باشگاه های ورزشی استفاده کنید ماهانه 28.45 دلار هزینه متحمل خواهید شد و هزینه اجاره زمین تنیس برای یک ساعت در آخر هفته ها 18.12 یورو است. بلیت سینما و رویدادهای بین المللی هم در حدود 10 یورو است. اگر فرزندتان را به پیش دبستانی تمام روز خصوصی بفرستید ماهانه باید 303 یورو بپردازید. اگر هم بخواهید فرزندتان در مدارس بین المللی تحصیل کند برای دوره ابتدایی سالانه 15374 یورو شهریه از شما طلب خواهند کرد.

یک جفت شلوار جین در آلمان به طور میانگین 75.65 یورو و یک لباس تابستانی در فروشگاه زنجیره ای 32.33 یورو قیمت دارد. هزینه یک جفت کفش پیاده روی نایک 83.4 یورو و یک جفت کفش چرم مردانه 102.85 یورو است. متوسط حقوق آلمانی ها، پس از کسر مالیات، 2220.23 یورو در ماه است که در صورت پس انداز بانک های این کشور نرخ سود 1.89 درصد را به شما باز می گردانند.

برخورد و رفتار مردم آلمان با مهاجرین

بسیاری از آلمانی ها در کشور خود، وجود مهاجرین را احساس می کنند و می ترسند که مهاجرین،فرهنگ کشورشان را به سرعت تغییر دهند. از هر پنج نفر در آلمان، فرد پنجم جزء مهاجرین به این کشور می باشد و این تعداد همچنان در حال صعود کردن است.

تحقیقات اخیرا منتشر شده، نشان می دهد که فرهنگ خوشامدگویی در کشور آلمان،هرگز به طور گسترده وجود نداشته است، چرا که بحث های عمومی در سال 2015 حاکی از این جریان می باشد.اما هیچ ادعایی گسترده ای هم مبنی بر “بحران پناهندگان” در سال 2016 در این کشور وجود ندارد.

سه چهارم شهروندان آلمانی که مورد بررسی قرار گرفتند، ابتدا در مورد پناهندگان و مهاجران تردید داشتند. با این وجود، با توجه به مطالعات دیگر انجام شده برروی آلمانی ها، مردم این کشور از نظر صنعت مهمان نوازی نیز سرآمد هستند،علیرغم، تغییرات بزرگی در تمرکز بحث های عمومی بین سال های 2015 و 2016، در این کشور صورت گرفت، تحقیقات نشان می دهد که دیدگاه های شهروندان آلمانی در مورد مهاجرت، نسبت به این دوره تقریبا بدون پیشرفت و ثابت است،به این معنی که آنها از مهاجران وارد شده به کشورشان آنچنان استقبال نمی کردند.

در ابتدای ماه نوامبر سال 2015، 861 شهروند آلمانی مورد بررسی قرار گرفتند و از این تعداد، 418 پاسخ مشابه به پرسش های مشابه وجود داشت که در طول یک سال بعد نیز مورد بررسی قرار گرفت. نظرسنجی صورت گرفته از تحقیقات دیگر، با استفاده از سوالات عمومی در مورد مهاجرت متفاوت است، زیرا از پاسخ دهندگان، در مورد یک وضعیت خاص خواسته می شود که ترجیحا،خانه های آنها نزدیک به خانه های پناهندگان،مثلا در مجاورت مجتمع مسکونی آنها باشد، این یک چشم انداز واقعی بود، چرا که خانه های پناهندگان در سال 2015 باید در سراسر کشور تاسیس شود.

شرکت کنندگان، توصیف های متنوعی از خانه های پناهندگان (و مهاجران) را که در مجاورت آنها بودند،ارائه می کردند و بارها خواسته بودند که تنظیمات مورد نظر خود را انتخاب کنند. سناریوها در ویژگی هایی مانند: کشور اصلی مهاجرین یا پناهندگان، دین آنها، و همچنین شرایط خانه و فاصله آن از خانه پاسخ دهندگان متفاوت بود.

نمونه هایی از تفاوت ها و شباهت های بشر دوستانه بین دو گروه مردم آلمان و مهاجرین صورت گرفت که برخی از تفاوت ها و شباهت ها، دربین نمونه ها ظاهر شد. به این صورت که بر اساس نمودار، در سال 2015 دو گروه مورد بررسی قرار گرفت که به صورت زیر می باشد:

  • گروه اول و کوچکتر : 20٪ از پاسخ دهندگان را تشکیل می دادند که به جای تایید خانه های پناهندگان، در مجاورت آنها بودند.
  • در حالی که گروه دوم و بزرگتر: که 80٪ از پاسخ دهندگان را تشکیل می دادند، خانه های پناهندگان را تایید می کردند.

مزایا و مشکلات زندگی در کشور آلمان

در مقایسه با با دیگر کشور های اروپایی، آلمان کشوری ارزان برای زندگی است. یک مطالعه در سال 2015 توسط شرکت مرسر برلین را بین 200 شهر گران دنیا، در رتبه 106 قرار داد. لندن رتبه 12 قرار گرفت، سه شهر سوئیس، زوریخ، ژنو و برن جزء 10 شهر اول هستند.

هزینه زندگی مخصوصا در پایتخت خیلی پایین است. اما این پایین بودن هزینه نکات منفی خودش را به همراه دارد. برلین تنها پایتخت در اروپا است که کمترین مشارکت در تولید ناخالص ملی را دارد. این بدین معنا است که آپارتمانی را با ماهی کمتر از 1100 دلار می‌تواند اجاره کنید. و برای کسانی که توانایی یا زمان آشپزی را ندارند، سوسیس و کباب 3 دلار خرج دارد.

اگر می‌خواهید برای ناهار و نوشیدنی بیرون بروید و بعد از آن مقداری از حقوق ماهیانه خود را پس انداز کنید آلمان کشور مناسب شما است.

سیستم قطار آلمان

سیستم قطار آلمان ممکن است ارزان ترین نباشد ولی با اطمینان سریع و لوکس است. از هامبورگ تا مونیخ که شمال و جنوب قرار دارند تنها 6 ساعت طول می کشد. حتی اگر با قطار درجه دو سریع السیر سفر کنید، می توانید از سفر لذت ببرید مزیتی که در دیگر کشور ها فقط برای قطار های درجه یک موجود است.

حقوق شهروندی در آلمان

مشخص بشود که آلمان آن کشوری که ما به خاطر فیلم های جنگ جهانی دوم، در تصور خود داریم نیست. هیچکس از حقوق شهروندی منع نمی شود. اردوگاه‌های کار اجباری وجود ندارند. حتی مجازات اعدام هم وجود ندارد.

مزایا و مشکلات زندگی در کشور آلمان

وضعیت کار

در آلمان به نسبت دیگر کشور های غربی راحت تر می شود استخدام شد. میزان بیکاری از سال 1990 در کمترین میزان خودش بوده است. تنها 10 درصد از فارغ التحصیلان شغلی نامربوط با رشته خود دارند.

کسانی که سابقه حضور در آلمان نداشته اند ممکن است از کوتاهی خدمات صنعتی متعجب شوند. آلمان کشور خنده و شوخی های بی مورد نیست. اما با افزایش یافتن تعداد مهاجران این قضیه در حال تغییر است.

روابط اجتماعی

آلمانی ها اهل بیرون رفتن و مهمانی های شبانه نیستند. پس از آن ها نباید رفتار دوستانه را انتظار داشت.

گفته میشود که آلمانی ها خودشان پلیس خودشان هستند، و این مسئله کاملا درست است. اگر از اینکه یک غریبه به شما نزدیک شود و به شما امر و نهی کند خوشتان نمی آید پس متاسفانه شما اوقات سختی را در آلمان خواهید گذراند.

سرویس دهی به مشتری

اخت شدن با جامعه آلمانی خیلی سخت است مگر اینکه آلمانی صریح و روان صحبت کنید. از پیدا کردن فرصت های شغلی در آلمان تا انجام دادن کار های اداری چالش اخت شدن با جامعه آلمانی وجود دارد. خیابان های سنگ فرش شده و بله قطعا این خیابان ها برای عکس های اینستاگرام مناسب هستند ولی شرایط واقعی بدان گونه نیست که در عکس ها دیده می شود.

وضعیت خرید و فروش و اجاره ملک در آلمان

بازار مسکن در سال 2018 قیمت و چشم انداز اجاره برای اماکن مسکونی در برلین، دوسلدورف، فرانکفورت، هامبورگ، مونیخ و اشتوتگارت

مناطق متروپولیتن در آلمان پررونق هستند. چرخه اماکن مسکونی موجود در املاک و مستغلات در سال 2009 آغاز شد و به افزایش قیمت ها برای املاک مسکونی در بسیاری از شهرها منجر گردید. قیمت آپارتمان ها در برخی از شهرها دو برابر شده است. رشد جمعیت و اشتغال به کار و کاهش نرخ بیکاری، ریسک تقاضا را افزایش دادند و انعطاف پذیری در این حوزه کاهش یافت.

در این زمان مراحل ساخت و ساز اماکن مسکونی جدید به آهستگی و کندی انجام شد و میزان اماکن مسکونی خالی کاهش یافت. در نتیجه، رشد اجاره اماکن مسکونی افزایش یافت. بعید به نظر می رسد اقدامات انجام شده برای کاهش معایب کافی باشد. در سال 2018، قیمت ها و اجاره خانه ها به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت. داده های جمع آوری شده از تعدادی از شهرهای آلمان حاکی از آن است که تقاضا زیاد شده است و امکانات موجود کم و ناکافی هستند. در مونیخ نرخ اماکن خالی از سکنه نزدیک به صفر است. در برلین، اشتغال به کار افزایش یافته است. فرانکفورت در سال 2015، 40،000 واحدی مسکونی داشت  که این آمار نشان می دهد افزایش قیمت آپارتمان در سال 2017 به میزان 15٪ در مقایسه با شهر های دیگر بوده است.

موقعیت اشتوتگارت در یک حوضه استحفاظی و خاص، فعالیت ساخت و ساز اماکن مسکونی را محدود ساخت و این عامل موجب افزایش قیمت آپارتمان در برهه زمانی فعلی شد. قیمت ها در هامبورگ و دوسلدورف نیز به شدت افزایش یافت، هرچند رشد تقاضا در این دو شهر نسبت به سایر مناطق شهری بسیار کند بود. بنابراین در بازارهای محلی احتمالا نرخ ها نسبت به شهر های دیگر اروپایی کاملا تغییر خواهند داشت.

با این حال، همانطور که در سناریوی اولیه ما بدان اشاره شد فقط افزایش نرخ بهره در سال 2019 را می توان پیش بینی کرد، نرخ ها و قیمت ها در هامبورگ و دوسلدورف نیز شدیدا افزایش خواهد یافت حتی برای خوابگاه ها این افزایش روی می دهد و روند افزایش نرخ در حوزه املاک و مستغلات همچنان ادامه خواهد داشت.

ارزیابی ها بعمل آمده در مورد شرایط زندگی در آلمان در موسسه حقوقی میرداماد نیز روند رو به افزایش هزینه ها را نشان می‌دهند و خطر افزایش قیمت در بازار مسکن آلمان دوبرابر شده است. این روند صعودی حداقل در بیشتر شهرهای بزرگ آلمان احتمالا برای چندین سال آتی ادامه خواهد داشت و کار در آلمان و ویزای کاری آلمان را اندکی دشوارتر می کند.

سوالات متداول در مورد شرایط زندگی در آلمان

1- فرهنگ و آداب رسوم در آلمان چگونه است ؟

در آلمان مردم بسیار به قوانین پایبند هستند. طرز پوشش مردم در این کشور معمولا غربی است و مردان و زنان در این کشور معمولا از لباس های تیره و ساده در محیط کاری استفاده می کنند، البته در هر منطقه این کشور سنت ها خاصی برای نوع پوشش افراد وجود دارد که با سایر مناطق متفاوت می باشد، برای مثال در منطقه باواریا، مردان شلوارک های چرمی که اندازه آن ها تا بالای زانو است، می پوشند در حالی که زنان در این منطقه بلوز، دامن بلند و یا پیش بند استفاده می کنند.همچنین در مراسم ها، فستیوال ها و کارناوال هایی که در این کشور برگزار می شوند، مردم هر منطقه در این کشور لباس های سنتی خود را می پوشند.

2- مذهب مردم آلمان چیست ؟

حدود 67 تا 70 درصد مردم آلمان مسیحی هستند که حدود 29 درصد آن ها کاتولیک می باشند و هم چنین حدود 4.4 درصد از اقلیت مردم در این کشور مسلمان هستند و در حدود 36 درصد آن ها دارای هیچ گونه مذهبی نمی باشند( یا این که دارای مذهب های دیگر به جز اسلام و مسیحیت هستند)هنر در این کشور نقش مهمی در توسعه هنر غربی داشته است و مردم این کشور بسیار علاقه مند به آن( هنر) می باشند و این کشور هنرمندان زیادی به خود دیده است.

3- یکی از بهترین ویژگی ها در مورد فرهنگ مردم آلمان چیست ؟

یکی از بهترین ویژگی ها در مورد فرهنگ مردم آلمان این است که آنها علاقه زیادی به مراقبت از یکدیگر دارند، برای مثال اقلام و وسایل گمشده در این کشور (که توسط مردم آن پیدا می شوند) به شاخه های درختان آویزان می شوند تا صاحبان آن ها بتواند وسایل گمشده خود را راحت تر پیدا کنندمردم آلمان به اوقات فراغت خود بسیار اهمیت می دهند و به همین خاطر است که روزهای یکشنبه در این کشور همه جا در تعطیلی و خاموشی می باشد.

4- وضعیت اقتصادی مردم آلمان چگونه است ؟

درجه آزادی اقتصاد 74.2 آلمان، این کشور را به 25امین اقتصاد آزاد دنیا تبدیل نموده است. آلمان 14 امین کشور در میان 44 کشور برتر اروپاست که نمره آن از میانگین سایر کشورهای دنیا بالاتر است. آزادی تجارت و سرمایه گذاری در آلمان از قدرت بسیار بالایی برخوردار است. رقابت های طولانی مدت و رشد کارآفرینی به سبب گشودگی تجارت جهانی به خوبی حمایت شده است. با توجه به شرایط سیاسی اواخر سال 2017، مسیر اقتصادی آینده نامشخص بود، اما تاکید بسیاری بر کاهش مالیات، افزایش سرمایه گذاری عمومی و نوسان سرمایه گذاری شخصی اعمال شد. نرخ تورم سالیانه کشور آلمان با یک حساب سرانگشتی، در اکتبر سال 2018 از 2.3 ماه گذشته به 2.5 درصد افزایش یافته است. همچنان که قیمت سرویس دهی و انرژی با سرعت بالایی در حال افزایش است، تورم فوق الذکر، بالاترین میزان تورم از سپتامبر سال 2008 به شمار می آید.

5- هزینه ای که بابت زندگی در آلمان برای مهاجرین ایجاد می کند چقدر میباشد ؟

از 403.84 میلیون یورو در ربع دوم سال 2018، به 402.80 میلیون یورو در ربع چهارم سال کاهش یافته است. این هزینه به طور میانگین، در خلال سال 1991 تا 2018، 349.89 میلیون یورو بوده است که بالاترین حد خود را در ربع دوم سال 2018 به میزان 403.84 میلیون یورو رسانده است. همچنین با توجه به آمار و ارقام، رکورد کمترین میزان هزینه برابر با 290.29 میلیون یورو در سال 1991، متعلق به ربع سوم سال بوده است.

6- شرایط زندگی در آلمان برای مهاجرین چگونه است ؟

اکثر شهرهای آلمان، با ارائه استانداردهای بالای زندگی، ارزان ترین و بهترین شهر آلمان برای زندگی ایرانیان در مقایسه با شهر های دیگر اروپایی هستند. بنا بر هزینه‌های روزمره زندگی در تحقیقات پژوهشی مرکز در مورد شهر مونیخ به عنوان هفتاد و هفتمین 77، فرانکفورت هشتاد و هشتمین (88) و برلین به عنوان صدمین (100 ) شهر از لحاظ کیفیت زندگی در بین بسیاری از شهر های آلمان در میان بهترین شهر ها و از نظر کیفیت زندگی رتبه بندی شدند. در تحقیقات پژوهشی مرکز در مورد کیفیت زندگی در سال 2017 Mercer 2017 Survey of Quality of Life مونیخ رتبه چهارم را از بین دویست و سی شهر جهان 231 به خود اختصاص داده است، و دوسلدورف ششمین (6)، فرانکفورت (7)هفتمین و برلین (13) سیزدهمین رتبه را از لحاظ کیفیت زندگی در آلمان دارند و می تواند بسیاری از مزایای مورد نیاز مهاجران را در اختیارشان قرار دهند.

7- بررسی شرایط زندگی در آلمان چگونه است ؟

پس از وارد شدن به خاک کشور آلمان، باید آدرس خود را در دفتر ثبت اسناد و مدارک رسمی و محلی ثبت کنید. نظام آموزشی آلمان خوب است اما مدارس بین المللی زیادی نیز در این کشور وجود دارد. با توجه به جایی که شما به دنبال نقل مکان بدانجا هستید، انتخاب شهر مورد نظر می تواند زمان بر باشد و اگر شما نمی توانید آلمانی صحبت کنید این فرایند سخت تر خواهد شد. شما باید به این مسئله واقف باشید که بسیاری از آپارتمان ها در آلمان با هیچ نوع وسیله و مبلمانی اجاره داده می شوند؛ این شامل آشپزخانه نیز می گردد.

8- هزینه های زندگی در آلمان چقدر میباشد ؟

بنا به آمار ژانویه سال 2019 که بر مبنای داده های متوسط به دست آمده از همه شهرها گزارش شده اند، هزینه های زندگی در آلمان به نسبت بالاست. به عنوان مثال، اگر قصد اجاره یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر را داشته باشید، می بایست چیزی حدود 705 یورو در ماه پرداخت نمایید. اجاره آپارتمانی مشابه در حومه شهر ارزان تر است و ماهانه حدود 529 یورو خرج بر می دارد. مبالغ فوق برای یک آپارتمان سه خوابه به ترتیب به 1348 و 997 یورو در ماه می رسد.اگر هم قصد خرید آپارتمان را داشته باشید، در مرکز شهر به ازای هر متر مربع باید به طور متوسط 4725 یورو پرداخت کنید. قیمت خرید آپارتمان در حومه شهر هم در حدود 3288 یورو برای هر متر مربع است. هزینه های جاری قبض های شما برای برق، گرمایش، سرمایش، آب و دفع زباله برای یک آپارتمان 85 متری ماهانه 216 یورو است علاوه بر موارد فوق هزینه هر دقیقه استفاده از تلفن همراه (بدون استفاده از طرح های تخفیفی) 0.1 یورو و هزینه اینترنت پر سرعت در حدود 30 یورو در ماه است.

9- مزایا و مشکلات زندگی در کشور آلمان کدامند ؟

در مقایسه با با دیگر کشور های اروپایی، آلمان کشوری ارزان برای زندگی است. یک مطالعه در سال 2015 توسط شرکت مرسر برلین را بین 200 شهر گران دنیا، در رتبه 106 قرار داد. لندن رتبه 12 قرار گرفت، سه شهر سوئیس، زوریخ، ژنو و برن جزء 10 شهر اول هستند.هزینه زندگی مخصوصا در پایتخت خیلی پایین است. اما این پایین بودن هزینه نکات منفی خودش را به همراه دارد. برلین تنها پایتخت در اروپا است که کمترین مشارکت در تولید ناخالص ملی را دارد. این بدین معنا است که آپارتمانی را با ماهی کمتر از 1100 دلار می‌تواند اجاره کنید. و برای کسانی که توانایی یا زمان آشپزی را ندارند، سوسیس و کباب 3 دلار خرج دارد. اگر می‌خواهید برای ناهار و نوشیدنی بیرون بروید و بعد از آن مقداری از حقوق ماهیانه خود را پس انداز کنید آلمان کشور مناسب شما است.

اسکرول به بالا