071-91009294  | 021-88724227  |

دانشگاه چارلز جمهوری چک

دانشگاه چارلز جمهوری چک

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

دانشگاه چارلز اولین و قدیمی ترین دانشگاه جمهوری چک می باشد که از اعتباری بالا در سطح جهان برخوردار است. این موسسه به زبان های مختلفی از جمله چکی، انگلیسی و آلمان امکان تحصیل را می دهد. در این مقاله که به کوشش موسسه میرداماد گردآوری شده به بررسی موارد زیر در ارتباط با دانشگاه چارلز پرداخته است.

  • درباره دانشگاه چارلز جمهوری چک
  • رنکینگ جهانی دانشگاه چارلز جمهوری چک
  • شرایط تحصیل دوره های مختلف دانشگاه چارلز
  • هزینه تحصیل و بورسیه های تحصیلی دانشگاه چالز جمهوری چک

برای کسب اطلاعات دقیق تر با مشاورین مجرب موسسه میرداماد در شعب تهران و شیراز تماس حاصل کنید.

درباره دانشگاه چارلز جمهوری چک

دانشگاه چارلز (CU) در پراگ، که در سال 1348 تأسیس شده است، قدیمی ترین و بزرگترین دانشگاه جمهوری چک است. این نخستین دانشگاهی بود که در اروپای مرکزی تأسیس شد و نام خود را از بنیانگذار آن، پادشاه چارلز چهارم، پادشاه بوهمیا و پادشاه رومیان گرفت. این دانشگاه در اولین دانشگاه های اروپا، بویژه بولونیا و پاریس الگوبرداری شد و دانشکده های اصلی آن در الهیات، هنرهای لیبرال، حقوق و پزشکی بودند.امروز، CU یک موسسه مدرن، چند رشته ای و تحقیق گرا است که دارای بیش از 50،000 دانشجو است که برنامه های لیسانس، کارشناسی ارشد و دکترا می باشد. این دانشگاه در مجموع 17 دانشکده را شامل می شود که از جمله آنها می توان به الهیات کاتولیک، الهیات پروتستان و همچنین حقوق، هنر، داروسازی، علوم ، ریاضیات و فیزیک ، آموزش، علوم اجتماعی، تربیت بدنی و ورزش، علوم انسانی و پنج دانشکده اختصاص برای رشته پزشکی دارد.علاوه بر این، املاک و مستغلات CU دارای سه موسسه، پنج مرکز خدماتی و شش واحد دیگر است که همگی توسط کارمندان بالغ بر 8000 نفر پشتیبانی می شوند. بیشتر محوطه دانشگاه در پراگ گسترش یافته و دو مرکز دیگر در شهرهای مجاور Hradec Králové و Pilsen واقع شده اند.در مرکز دانشگاه بنای تاریخی است که با نام کارولینوم شناخته می شود. این مکان در شهر قدیمی پراگ واقع شده است، این مکان کرسی ریاست و سنا دانشگاهی دانشگاه است و یکی از قدیمی ترین خوابگاه های اروپای مرکزی را دارد که هنوز هم باقی مانده است.این دانشگاه همچنین دارای باغ های گیاه شناسی است و دارای پیوندهای بین المللی با مؤسسات آموزش عالی مانند امپریال کالج لندن، دانشگاه واشنگتن، دانشگاه ایالتی لومونوسف مسکو و دانشگاه آمستردام است که انتشارات مشترکی با هر یک از آنها منتشر می کند.

درباره دانشگاه چارلز جمهوری چک
درباره دانشگاه چارلز جمهوری چک

رنکینگ جهانی دانشگاه چارلز جمهوری چک

مرکز رتبه بندی دانشگاه های جهانی (CWUR) تنها رتبه بندی دانشگاه های جهانی را منتشر می کند که کیفیت تحصیلات و آموزش دانشجویان در سطح بالایی باشد، همچنین پرستیژ اعضای هیئت علمی و کیفیت تحقیقات آنها بدون تکیه به نظرسنجی ها و ارسالی داده های دانشگاه امکان پذیر نیست.CWUR از هفت شاخص هدفمند و قوی برای رتبه بندی دانشگاه های جهان استفاده می کند:

  • کیفیت آموزش، با توجه به تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی که برنده جوایز بین المللی، مدال های مربوط به مسابقات و کنفرانس های کشوری و بین المللی شدند. (25٪ تاثیرگذاری)
  • اشتغال فارغ التحصیلان با توجه به تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی که دارای مقام های مختلف در شرکتهای برتر دنیا بودند. (25٪)
  • كیفیت دانشكده، براساس تعداد دانشگاهیانی كه موفق به دریافت جوایز بین المللی و مدالها شوند (10٪)
  • عملکرد تحقیقاتی:خروجی تحقیق، با تعداد کل مقاله های پژوهشی (10٪)
  • انتشارات با كیفیت، با تعداد مقالات پژوهشی كه در مجلات برتر درج شده اند. (10٪)
  • تأثیرگذاری، با تعداد مقالات پژوهشی که در مجلات بسیار تأثیرگذار چاپ می شوند (10٪)
  • ارجاعات، که توسط تعدادی از مقالات تحقیقاتی استناد شده (10٪)

با توجه به در نظر گرفتن تمام موارد بالا، رنکینگ دانشگاه چارلز جمهوری چک به شرح زیر است:

  • رتبه جهانی:203
  • رتبه کشوری:1
  • رتبه کیفیت آموزشی: 494
  • رتبه اشتغال فارغ التحصیلان: 241
  • رتبه خروجی تحقیقات: 135
  • رتبه انتشارات با کیفیت: 203
  • رتبه تاثیرگذاری دانشگاه: 237
  • رتبه استنادها: 200
  • امتیاز کلی: 7.5
رنکینگ جهانی دانشگاه چارلز جمهوری چک
رنکینگ جهانی دانشگاه چارلز جمهوری چک

شرایط تحصیل دوره های مختلف دانشگاه چارلز

تحصیل در چک در تمامی مقاطع دانشگاه چارلز امکان پذیر است. در زیر به شرایط تحصیلی دوره های مختلف این موسسه پرداخته ایم:

برنامه های کارشناسی

برنامه های مقطع لیسانس در دانشگاه چارلز به گونه ای طراحی شده است که دانش وسیعی را فراهم کند که با مطالعه در برنامه های بعد یعنی کارشناسی ارشد می تواند توسعه یابد. دانشجویان ممکن است دانش و مهارت های اصلی لازم برای اشتغال را بلافاصله پس از فارغ التحصیلی کسب کنند.بیش از 50 برنامه کارشناسی ارشد، بیش از 140 رشته تحصیلی راشامل می شود که بطور منظم برای متقاضیان باز است. در حال حاضر دانشگاه چارلز 14 برنامه لیسانس را به زبان های خارجی ارائه می دهد. برنامه های لیسانس با امتحان نهایی دولتی از جمله دفاع از پایان نامه لیسانس به پایان می رسد. به فارغ التحصیلان عنوان علمی “لیسانس” داده می شود (به اختصار Bc و جلوی نام دارنده نوشته می شود).

برنامه های کارشناسی ارشد

برنامه های کارشناسی ارشد دانشگاه چارلز به گونه ای طراحی شده است که از برنامه های کارشناسی پیگیری می شود. مدت استاندارد برنامه تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد دو سال است. برخی از برنامه های کارشناسی ارشد وجود دارد که خود مختار هستند و از برنامه لیسانس پیروی نمی کنند. این مدل کارشناسی ارشد پنج تا شش سال گذشته است و به عنوان برنامه های چرخه طولانی شناخته می شوند.بیش از 40 برنامه تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد، شامل بیش از 120 رشته تحصیلی به طور منظم باز است.برنامه های کارشناسی ارشد با امتحان نهایی دولتی شامل دفاع از پایان نامه تکمیل می شود. به فارغ التحصیلان عنوان علمی “مستر” اعطا می شود (به اختصار Mgr. و جلوی نام دارنده نوشته شده است).

برنامه های دکترا

برنامه های دکترا بالاترین سطح تحصیلات رسمی را نشان می دهد که از تمرکز فردی بر تحقیقات مستقل در یک زمینه خاص با همکاری یک سرپرست با تجربه و تحت هدایت هیئت موضوعی که وظیفه اجرای آن را دارد، از برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد متمایز می شود. برنامه دکتری مطالعات دانشجویان را برای مشاغل در تحقیقات و یا برای کارهایی با مهارت بالا در تعدادی از حرفه ها آماده می کند. دکتری برنامه ها با فعالیت های تحقیقاتی با کیفیت بالا ادغام شده اند. دانشگاه چارلز یکی از مهمترین ارائه دهندگان مطالعات دکترا در جمهوری چک است. از هر سه دانشجوی دکترا در جمهوری چک یک نفر در اینجا تحصیل می کند. بنابراین، دانشگاه مطالعات دکترا را یکی از مهمترین اولویت های استراتژیک بلند مدت خود می داند و با توسعه مشارکت با سایر موسسات تحقیقاتی (بخصوص آکادمی علوم جمهوری چک)، این مشخصات را در مطالعات دکترا تقویت کرده است. برای پذیرش در مقطع دکتری برنامه، متقاضی باید مدارکی را برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد تکمیل شده در زمینه تحصیلی مرتبط ارائه کند. دانشگاه چارلز از متقاضیان دارای مدرک دانشگاهی در هر دانشگاه و خارج از کشور استقبال می کند.مطالعات دکتری می تواند به صورت مطالعه تمام وقت یا مطالعه پاره وقت انجام شود. (همچنین به عنوان “مطالعه ترکیبی” شناخته می شود زیرا ترکیبی از تعامل و یادگیری از راه دور را ارائه می دهد). این مطالعات معمولاً 3 تا 4 سال طول می کشد. دانشجویان دکتری تمام وقت بورس تحصیلی دریافت می کنند، که معمولاً توسط سایر منابع درآمد، به عنوان مثال تکمیل می شود. با جوایز مشارکت در پروژه های کمک هزینه یا پاداش برای آموزش دانشجویان.

هزینه تحصیل و بورسیه های تحصیلی دانشگاه چارلز جمهوری چک

تحصیل در زبان انگلیسی و سایر زبانهای خارجی (آلمانی، فرانسوی، روسی) مشمول شهریه است. شهریه از 0 یورو (برخی از برنامه های دکتری) و همچنین تحصیل به زبان چکی نیز رایگان است تا14000 یورو در سال، بسته به دانشکده و برنامه تحصیلی متغیر است. تحصیلات در چک به صورت رایگان هم می تواند باشد. شهریه فقط در صورتی گرفته می شود که دانشجو بیش از یک سال از طول تحصیل فراتر رود. مثال: مدت استاندارد تحصیل برای پزشکی عمومی شش سال است. دانشجویان می توانند هفت سال بصورت رایگان تحصیل کنند. اگر تحصیلات خود را تا سال هفتم به پایان نرسانند، باید با ورود به سال هشت خود مجبور به پرداخت مبلغ مشخصی شوند.بورس های تحصیلی در دانشکده های مختلف و کل دانشگاه به شرح زیر هستند:

هزینه تحصیل و بورسیه های تحصیلی دانشگاه چارلز
هزینه تحصیل و بورسیه های تحصیلی دانشگاه چارلز

بورس های تحصیلی دولتی برای کشورهای در حال توسعه

دولت جمهوری چک سالانه بورسیه هایی را در برنامه کمک به توسعه خارجی خود ارائه می دهد. این بورسیه های دولتی به اصطلاح از دانشجویان کشورهای در حال توسعه که مایل به تحصیل در دانشگاه های دولتی جمهوری چک هستند، پشتیبانی می کند.

جوایز بورس تحصیلی تحت قراردادهای بین المللی دو جانبه

وزارت آموزش، جوانان و ورزش جمهوری چک سالانه در چارچوب برنامه های مبادله ای بین دولتی که با تعدادی از کشورها ترتیب داده می شو ، به اتباع خارجی بورسیه می دهد.

بورس های تحصیلی دکترا

بورسیه دکترا به کلیه دانشجویانی که در طول دوره استاندارد تحصیل در یک دوره دکتری کامل ثبت نام می کنند، اعطا می شود. بورس تحصیلی از 10.500 CZK تا 25،000 CZK (1000 دلار) در هر ماه. مقدار مشخصی در این محدوده طبق آیین نامه داخلی دانشکده توسط رئیس دانشکده تعیین می شود.سایر کمک های مالی دانشجویان که در دوره های مطالعاتی به زبان انگلیسی (یا سایر زبان های خارجی) تحصیل می کنند، توسط دانشکده های مخصوص به خود سازماندهی می شود. در این لحظه ، سه دانشکده در برنامه های مطالعاتی تدریس شده به زبان انگلیسی بورس تحصیلی ارائه می دهندبورس های تحصیلی زیر را به متقاضیان دارای مهارت بالا ارائه می دهد:

دانشکده ریاضیات

  • بورس های تحصیلی شهریه برای برنامه کارشناسی در علوم کامپیوتر؛
  • بورس تحصیلی شهریه برای برنامه کارشناسی ارشد در رشته کامپیوتر، هر شاخه مطالعه.
  • بورسیه های زبانشناسی محاسباتی برای برنامه کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر، شاخه مطالعه زبانشناسی محاسباتی.

دانشکده علوم اجتماعي

  • بورس های تحصیلی توسعه برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه و انتقال
  • بورس های تحصیلی صندوق بین المللی Visegrad
  • سیاست و جامعه اروپا: برنامه کارشناسی ارشد مشترک واکسلاو هاول

بورسیه های دوره کارشناسی ارشد مشترک Erasmus Mundus هر ساله 100٪ کل شهریه را پوشش می دهد و 1000 یورو اضافی در هر ماه به عنوان کمک هزینه زندگی به دانشجویان ارائه می دهد.

با مطالعه مطالب بالا آشنایی کاملی نسبت به تاریخچه دانشگاه چارلز، رنکبندی جهانی، هزینه تحصیل و بورسیه های دانشگاه چالز و همچنین شرایط تحصیل در هر مقطع آشنا شدید. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین موسسه میرداماد تماس حاصل کنید.

سوالات متداول در مورد دانشگاه چارلز جمهوری چک

1- هزینه تحصیل به زبان چکی در دانشگاه چارلز جمهوری چقدر است؟

هزینه تحصیل به زبان چکی رایگان است.

2- هزینه تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه چارلز جمهوری چک چقدر است؟

هزینه ها ممکن از تا 13000 یورو باشد

3- هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه چارلز جمهوری چک چقدر است؟

هزینه تحصیل پزشکی به زبان چکی رایگان و به انگلیسی سالانه 13000 یورو است.

4- آیا دانشگاه چارلز جمهوری چک آزمون ورودی دارد؟

بله این دانشگاه برای ورود به رشته پزشکی آزمون دارد.

5- آیا دانشگاه چارلز جمهوری چک مدرک آیلتس می خواهد؟

بسته به رشته شما و انتخاب تحصیل به زبان انگلیسی از شما ممکن است مدر آیلتس بخواهند.

6- آیا دانشگاه چارلز جمهوری چک مورد تایید وزارت علوم است؟

بله مورد تایید وزارت علوم می باشد.

7- آیا دانشگاه چارلز جمهوری چک معتبر است؟

بله این موسسه اعتبار جهانی بالایی دارد.

8- رتبه جهانی دانشگاه چارلز جمهوری چک چند است؟

رتبه جهانی این دانشگاه 203 در دنیا است.

9- هزینه زندگی دانشجویی در جمهوری چک چقدر است؟

هزینه طندگی دانشجویی ماهیانه در حدود 600 یورو می باشد.

10- آیا دانشگاه چارلز جمهوری چک بورسیه تحصیلی دارد؟

بله این دانشگاه بورسیه های متعددی دارد.

11- آیا دانشگاه چارلز جمهوری چک تحصیل رایگان دارد؟

بله در صورت تحصیل به زبان چکی می توانید هزینه پرداخت نکنید.

اسکرول به بالا