071-91009294  | 021-88724227  |

رشته معماری در ترکیه – شرایط تحصیل در مقاطع و دانشگاه های مختلف

رشته معماری در ترکیه

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

برای تحصیل رشته معماری در ترکیه لازم است اطلاعات دقیق و کاملی در مورد دانشگاه های معماری ترکیه به دست آورید. همیشه و در هر دوره زمانی علاقه مندانی پیدا می شوند که عاشق هنر طراحی و اجرای سازه های ساختمانی بودند. امروزه امکان تحصیل در رشته معماری در تمامی کشورها فراهم شده است. تحصیل رشته معماری در ترکیه رویای بسیاری از این علاقه مندان است. چون ترکیه در معماری سنتی و مدرن در دنیا سرآمد است. موسسه حقوقی توسعه گستران عدالت و مهر میرداماد با شما در مسیر اخذ ویزای تحصیلی و کسب اقامت در ترکیه هم قدم خواهد بود.

رشته معماری چیست؟

رشته معماری در ترکیه ارتباط تنگاتنگی با رشته هایی چون هنر و طراحی دارد. معماری یعنی هنر طراحی و ساخت ساختمان که در تاریخ بشر همیشه مورد توجه بوده است. دانشکده های برتر معماری در دنیا مثل دانشگاه های ترکیه، اصول معماری را بر اساس کاربرد و زیبایی و استحکام ساختمان ها به دانشجویان می آموزند.

مطالعه بیشتر:

مهاجرت به ترکیه

در دانشگاه های معتبر بین المللی مثل دانشگاه ترکیه، دانشجویان رشته معماری در طول تحصیل با مواردی چون سبک های مختلف معماری، دانش طراحی گرافیکی ساختمان و طراحی پارک و فضای باز آشنا می شوند. در طول تحصیل آموزش نرم افزارهایی مثل اتوکد برای نقشه کشی و تجزیه و تحلیل دقیق طرح ها نیز الزامی است.

فارغ التحصیلان رشته معماری می توانند به عنوان معمار، طراح شهری، مهندس ناظر یا مهندس ساختمانی مشغول به کار شوند.

مزایای تحصیل رشته معماری در ترکیه چیست؟

ترکیه ترکیبی از دو قاره آسیا و اروپا است. به خاطر همین موقعیت جالب و بین قاره ای خود صاحب ترکیب قومی و فرهنگی بی نظیری است که با فرهنگ کشور خودمان فاصله زیادی ندارد. برای همین زندگی و تحصیل رشته معماری در ترکیه همانند کشورهای اروپایی برای دانشجویان ایرانی غریب نخواهد بود.

مزایای تحصیل رشته معماری در ترکیه چیست؟
مزایای تحصیل رشته معماری در ترکیه چیست؟

در ترکیه دانشجویان می توانند هم مدرنیته و هم سنت را تجربه کنند. علاوه بر این، در برخی از دانشگاه های ترکیه زبان آموزشی انگلیسی است و برخی دیگر فرصت یادگیری انگلیسی را به داوطلبان می دهند. علاوه بر این هزینه تحصیل رشته معماری در ترکیه بسیار کم و تقریباً رایگان است. همین موضوعات باعث شده که تحصیل در ترکیه یکی از بهترین روش‌های مهاجرت و اخذ اقامت این کشور است.

اگر به دنبال کشوری مناسب برای ادامه تحصیل در دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد هستید هیچ جا جذاب تر از ترکیه نیست. شما می توانید در طول هفته در کلاس ها شرکت کرده و درس بخوانید و آخر هفته به مکان های شگفت انگیز دیدنی و تاریخی ترکیه بروید و از تعطیلات خود لذت ببرید. حتما می دانید که دو تا از عجایب هفتگانه در کشور ترکیه هستند: معبد آرتمیس در ازمیر و آرامگاه هالیکارناسوس در بودروم.

چرا دانشگاه های معماری ترکیه را انتخاب کنیم؟

در مورد مزایای تحصیل در کشور ترکیه صحبت کردیم. بد نیست بدانید دانشگاه های معماری ترکیه چه مزایای خاصی دارند. در این قسمت از مقاله به بررسی ویژگی های تحصیل معماری در ترکیه می پردازیم:

هزینه تحصیل رشته معماری در ترکیه مقرون به صرفه است.

شهریه دانشگاه های دولتی در ترکیه بسیار مقرون به صرفه هستند. دانشجویان بین المللی هزینه تحصیل را بین 100 تا 4000 یورو در هر سال تحصیلی پرداخت می کنند. این مبلغ خیلی کمتر از متوسط شهریه در کشورهایی مانند انگلستان، ایالات متحده، کانادا، استرالیا یا چین است.

هزینه زندگی در ترکیه کمتر از کشورهای اروپایی است.

از محل اقامت گرفته تا غذا و مواد غذایی، از حمل و نقل تا تفریح و مسافرت، همه این هزینه ها در ترکیه به طرز شگفت آوری پایین هستند. با بودجه ماهانه بین 400 تا 600 یورو می توانید در ترکیه زندگی راحتی داشته باشید.

تحصیل معماری داخلی در ترکیه با بورس های متعددی همراه است.

علاوه بر شهریه های مناسب، در دانشگاه معماری ترکیه بورسیه های تحصیلی متنوع تری نسبت به کشورهای اروپایی چون آلمان یا انگلستان در دسترس دانشجویان بین المللی است. اگر خوش شانس باشید و یکی از این بورسیه ها را دریافت کنید دیگر تحصیل معماری در ترکیه برای شما رویا نخواهد بود.

ترکیه محل تلاقی فرهنگ های اروپایی و آسیایی است.

برای یک دانشجوی علاقه مند به معماری این ویژگی شهر ترکیه یک فرصت استثنایی محسوب می شود. این جنبه منحصر به فرد ترکیه به خاطر موقعیت جغرافیایی آن است و باعث می شود سازه های معماری در سبک های متنوع تری در دسترس دانشجویان معماری باشد.

ساختمان های باستانی و بناهای یادبود متعددی در این کشور وجود دارند.

برای کسانی که علاقه زیادی به تاریخ و تمدن های قدیمی دارند، زندگی و تحصیل معماری در ترکیه مانند یک رویا است. در ترکیه انواع آثار باستانی مثل مسجدها و هتل های سنتی و مدرن وجود دارند که می توانند الهام بخش علاقه مندان تحصیل معماری داخلی در ترکیه باشند. مکانهایی پر از رمز و راز و بادوام که با گذشت زمان شکوهمندی خود را از دست نداده اند.

درجه علمی دانشگاه های معماری ترکیه بالاست.

دانشجویان رشته معماری در ترکیه از محیطی پویا و احاطه شده توسط استادان مجرب و باسواد و دانشجویان مشتاق و علاقه مند، بهره مند می شوند. در کلاسها از بحث آزاد استقبال می شود و دانشجویان تشویق می شوند که پروژه های خود را به صورت عملی ارائه دهند، به صورت تیمی کار کنند و به سازمانهای خارج از دوره های خود بپیوندند.

علاوه بر این، اگر دانشجوی ترکیه باشید، می توانید در برخی از شرکت های خصوصی یا دولتی به عنوان کارآموز یا کارمند کار کنید. این موضوع به شما انگیزه و اشتیاق کافی برای یافتن شغل رویاهایتان را می دهد.

بهترین دانشگاه های معماری در ترکیه

بهترین دانشگاه معماری ترکیه دانشکده فنی استانبول(ITU) و دانشکده فنی خاورمیانه(ODTU) هستند. این دو از دانشگاه های دولتی معماری در ترکیه هستند. دانشگاه های خصوصی زیادی هم هستند که رشته معماری در ترکیه را ارائه می دهند اما هزینه تحصیل در آنها بسیار بالاست.

ITU و ODTU همیشه در حال رقابت با هم بودند و با دانشگاه های خارج از ترکیه نیز ارتباط خوبی دارند. در هر دو دانشگاه یاد شده همه دروس به زبان انگلیسی تدریس می شوند. اگر زبان انگلیسی شما در حد مورد قبول آنها نباشد باید حتما پیش از آغاز تحصیل در آنها، یک دوره زبان انگلیسی را بگذرانید و مدرک آن را ارائه دهید. تحصیل ارشد معماری در ترکیه نیز در دانشگاه های دولتی امکان پذیر است.

مدارک لازم برای تحصیل رشته معماری در ترکیه

هر کدام از دانشکده های معتبر و بین المللی ترکیه شرایط خاص خود را برای پذیرش دانشجویان رشته معماری دارند. بنابراین هنگامی که قصد ورود به یکی از دانشگاه های معماری در ترکیه را دارید لازم است به سایت آن مراجعه کرده و از مدارک مورد نیاز مطلع شوید. در این بخش یک لیست کلی از مدارکی که در همه دانشگاه های معماری ترکیه لازم هستند آماده کرده ایم:

  • اسکن دیپلم دبیرستان یا لیسانس
  • اسکن ریزنمرات دبیرستان یا دانشگاه
  • اسکن گذرنامه
  • اسکن شناسنامه
  • اسکن 6 قطعه عکس
  • فرم درخواست ثبت نام
  • اسکن مدرک بین المللی زبان انگلیسی (درصورت نیاز)
  • مدارک جهت دریافت بورسیه (درصورتی که خواستار دریافت بورسیه هستید)
  • نمونه مقالات نوشته شده یا چاپ شده شما (در صورت وجود)

شرایط دریافت بورس تحصیلی از دولت ترکیه برای رشته معماری

اکثر دانشگاه های بین المللی معماری در ترکیه شرایط دریافت بورسیه تحصیلی را برای دانشجویان خارجی فراهم می کنند. برای دریافت بورسیه تحصیلی باید از طریق سایت آن در ماه مارس هر سال اقدام کنید. دانشجویان بین المللی برای رشته معماری در ترکیه می توانند برای بورسیه های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا اقدام کنند.

شرایط دریافت بورس تحصیلی از دولت ترکیه برای رشته معماری
شرایط دریافت بورس تحصیلی از دولت ترکیه برای رشته معماری

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در ترکیه به شرح زیر است:

1-محدودیت سنی

تاریخ تولد دانشجویان متقاضی کارشناسی باید تا قبل از اول ژانویه 1997 باشد. تاریخ تولد متقاضیان کارشناسی ارشد تا قبل از اول ژانویه 1988 و دانشجویان متقاضی تحصیل دکتری معماری در ترکیه تا قبل از اول ژانویه 1973 باشد.

2-وضعیت تحصیلی دانشجویان

دانشگاه معماری ترکیه همچنین متقاضیان را بر اساس آزمون ورودی دانشگاه، نمرات دیپلم، میانگین نمرات دانشجو و گواهی فارغ التحصیلی دبیرستان یا دانشگاه انتخاب می کند.

مزایای دریافت بورسیه تحصیلی برای رشته معماری در ترکیه

دریافت بورسیه تحصیلی برای متقاضیان رشته معماری در ترکیه مزایای بیشماری برای دانشجویان دارد که به آنها اشاره خواهیم کرد:

1-خوابگاه رایگان

کلیه دانشجویانی که در ترکیه بورسیه می شوند، می توانند به صورت رایگان در خوابگاه های دانشجویی در خود دانشگاه زندگی کنند. بیشتر دانشجویان این گزینه را بسیار عملی می دانند؛ زیرا در دانشگاه وجود دارد و به آنها امکان می دهد در فعالیت های فوق برنامه در دانشگاه نیز شرکت کنند.

2-شهریه رایگان

دانشجویانی که از دولت ترکیه بورسیه می شوند از پرداخت شهریه معاف هستند و می توانند بدون هزینه در تمام واحدهای درسی ثبت نام کنند.

3-دریافت بیمه درمانی عمومی

اگر دانشجوی بورسیه تحصیلی در ترکیه هستید، دیگر نگران هزینه های درمانی نباشید؛ زیرا تحت بیمه درمانی عمومی ترکیه قرار می گیرید. این یکی از جذاب ترین ویژگی های بورسیه تحصیلی در ترکیه است. آنها تمام هزینه های سلامتی شما را پوشش می دهند.

برای تحصیل معماری در ترکیه بهتر است زبان انگلیسی خود را تقویت کنید.

اگر قصد دارید برای تحصیل رشته معماری در ترکیه اقدام کنید لازم است ثابت کنید که مهارت های زبان انگلیسی شما برای شرکت در کلاس ها و درک سخنرانی ها به اندازه کافی خوب است. چون بیشتر واحدهای درسی در دانشکده های برتر ترکیه به زبان انگلیسی ارائه می شوند.

این دوره ها همچنین شما را برای هر یک از آزمون های انگلیسی زبان مورد نیاز دانشگاه ها آماده می کنند. برای کسب مشاوره های سودمند در زمینه تحصیل در رشته معماری در ترکیه می توانید از مشاورهای کارآزموده و مجرب موسسه حقوقی توسعه گستران عدالت و مهر میرداماد کمک بخواهید.

 سخن آخر

تحصیل رشته معماری در ترکیه بسته به اینکه در مقطع لیسانس، ارشد یا دکترا باشید شرایط متفاوتی دارد. موسسه حقوقی توسعه گستران عدالت و مهر میرداماد مشاور امین شما در زمینه تحصیل معماری در ترکیه، گرفتن بورسیه تحصیلی و مشاوره در زمینه هزینه تحصیل رشته معماری در ترکیه می باشد.

 سوالات متداول در ارتباط با رشته معماری در ترکیه

  1. بهترین دانشگاه معماری ترکیه کدام است؟

    ترکیه دانشگاه های معتبر دولتی و خصوصی زیادی برای رشته معماری دارد. از جمله دانشگاه فنی استانبول یا ITU و دانشگاه دولتی ODTU که علاوه بر شهریه مناسب درجه علمی خیلی بالایی نیز دارند.

  2. چگونه می توانم در دانشگاه های معماری ترکیه بورس تحصیلی بگیرم؟

    دریافت بورس تحصیلی رشته معماری در ترکیه منوط به داشتن شرایطی از جمله اینکه در محدوده سنی مورد نظر آنها باشید یا نمرات قابل قبولی در مقطع تحصیلی قبلی خود داشته باشید.

  3. دانشجویانی که بورس تحصیلی در ترکیه می گیرند از چه مزایایی برخوردار می شوند؟

    بورسیه تحصیلی هزینه تحصیل معماری در ترکیه را به شدت کاهش می دهد. از جمله اینکه نیازی به اجاره کردن منزل ندارید و خوابگاه رایگان دریافت می کنید. برای ثبت نام نیازی به پرداخت هیچ مبلغی ندارید و به رایگان بیمه می شوید.

  4. چطور می توانم در ترکیه هم معماری بخوانم هم کار کنم؟

    اگر به زبان های زنده دنیا مثل انگلیسی، آلمانی یا فرانسوی مسلط هستید می توانید در زمینه آموزش زبان کسب درآمد کنید. یا در رستوران ها و کافه ها شغلی پیدا کنید.

  5. آیا ترکیه یک کشور امن برای تحصیل معماری است؟

    استانبول، آنکارا و ازمیر سه شهر بزرگ و مهم ترکیه هستند که امنیت بالایی دارند و دانشجویان خارجی می توانند در آنها با خیال راحت تحصیل کنند.

  6. به عنوان دانشجوی رشته معماری در ترکیه آیا می توانم همسرم را همراه خود ببرم؟

    بله، هزینه زندگی کسی که همراه شما بیاید با خودش است. شما می توانید برای همراه خود از راه های رسمی ویزای بلند مدت بگیرید.

  7. آیا امکان تحصیل دکتری معماری در ترکیه وجود دارد؟

    بله. تحصیل در همه مدارج تحصیلی مثل کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه های بین المللی ترکیه وجود دارد.

  8. آیا مهارت در زبان انگلیسی برای تحصیل معماری داخلی در ترکیه اجباری است؟

    بله، چون اکثر دانشگاه های معتبر بین المللی معماری در ترکیه واحد های درسی خود را به زبان انگلیسی ارائه می کنند لذا برای تحصیل رشته معماری در ترکیه لازم است حتما در زبان انگلیسی مهارت کافی داشته باشید.

  9. آیا واقعا ترکیه کشور مناسبی برای تحصیل رشته معماری است؟

    بله، کشور ترکیه دانشگاه های بین المللی معتبری در زمینه رشته معماری دارد. علاوه بر اینکه خود ترکیه یک کشور با قدمت تاریخی بالا است از یک طرف کشور مدرن و اروپایی نیز  هست.

  10. شرایط تحصیل کارشناسی ارشد معماری در ترکیه چیست؟

    تحصیل رشته معماری در ترکیه در هر مقطعی امکان پذیر است. شرایط تحصیل کارشناسی ارشد معماری در ترکیه ارائه مدرک کارشناسی معماری و ریز نمرات کارشناسی به همراه مدارک دیگر لازم است.

  11. آیا هزینه تحصیل معماری ترکیه بدون بورسیه شدن، زیاد است؟

    خیر، دانشگاه های دولتی ترکیه شهریه های بسیار کمی دارند. هزینه زندگی در ترکیه نیز به سبک زندگی شما و نیازمندی هایتان بر می گردد. شما می توانید با یک هزینه قابل قبول در ترکیه تحصیل کنید.

نظرات کاربران

  • توسط مبیناملکی‌نژاد
    تاریخ: خرداد 14, 1399
    نفر
    نفر

    سلام
    برای کاردانی هم میشه برای تحصیل ب دانشگاه تکنیکال استانبول رفت؟!

    • توسط مهدی کیوانی
      تاریخ: خرداد 19, 1399
      نفر
      نفر

      سلام و عرض ادب
      برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه بهتر است شما از مدرک دیپلم خود استفاده نمایید؛ دایره انتخابات گسترده تری را خواهید داشت.

  • توسط سمانه داداش زاده
    تاریخ: مهر 18, 1399
    نفر
    نفر

    سلام من ۱۸سالمه و دیپلم رشته نقشه کشی معماری دارم و میخوام اقامت ترکیه رو بگیرم از طریق تحصیل در ترکیه و برم دانشکاه های اونجا به نظرتون سطح درامد و کاریابی برای دیپلم هست یعنی کار برام پیدا میشه ؟فعلا کار کنم تو شرکت معماری یعنی کار دانی هم اونجا برم تو شرکت؟

    • توسط مهدی کیوانی
      تاریخ: مهر 19, 1399
      نفر
      نفر

      با سلام و عرض ادب
      در ترکیه در حین تحصیل با دریافت اجازه کار می توانید مشغول کار شوید.

      • توسط یلدا
        تاریخ: دی 7, 1399
        نفر
        نفر

        سلام با دیپلم تجربی که دارم میخوام تغییر رشته بدم و دانشگاه هنر یا معماری بخونم.. میتونم بعدش ازمون یوس بدم و وارد دانشگاه های ترکیه بشم چون میخوام اقامت بگیرم

        • توسط مهدی کیوانی
          تاریخ: دی 8, 1399
          نفر
          نفر

          سلام وقتتون بخیر
          بله، برای تحصیل در ترکیه نیاز به ارائه دیپلم مرتبط ندارید و می توانید برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه اقدام نمایید.

  • توسط اکبرزاده
    تاریخ: بهمن 8, 1399
    نفر
    نفر

    سلام.من ترم ۲ معماری هستم و ب زبان ترکی مسلطم.برای درخواست بورسیه شدن در دانشگاه ترکیه کدام زمان اقدام کنم؟

    • توسط مهدی کیوانی
      تاریخ: بهمن 9, 1399
      نفر
      نفر

      با سلام و عرض ادب
      شرایط بورسیه بسته به دانشگاه انتخابی شما دارد. به طور کلی برای اخذ بورسیه تحصیلی نیاز به شرکت در آزمون دارید.

دیدگاهتان را با ما در میان بزارید

اسکرول به بالا