071-91009294  | 021-88724227  |

تحصیل پزشکی در خارج از کشور یا ایران؟

تحصیل پزشکی در خارج از کشور

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

رشته پزشکی از رشته‌های بسیار محبوب و پردرآمد است. این رشته تا حدی طرفدار دارد که قبولی آن در کنکور تبدیل به یکی از سختی‌های روزگار شده است.بسیاری از افراد به دنبال علاقه‌شان تا مهاجرت و تحصیل پزشکی در خارج از کشور پیش می‌روند. جالب این است که بدانید پزشکی در کشورهای دیگر مانند ایران سخت‌گیری آنچنانی ندارد.

به طور مثال رشته داروسازی، که در برخی دانشگاه‌های خارجی حتی آزمون ورودی هم ندارد. به دلیل روی آوردن بسیاری از ایرانیان به تحصیل پزشکی در خارج از کشور، وزارت بهداشت و سازمان علوم  توجه بیشتری به دانشگاه‌های خارجی دارند. به این صورت که امروزه حتی مدرک برخی از دانشگاه‌های خارجی، در ایران اعتباری ندارد.‌های‌های

اگر شما نیز از علاقه‌مندان به رشته پزشکی هستید، ادامه این مقاله را با ما بخوانید تا بهتر بتوانید برای آینده خود تصمیم بگیرید.

تحصیل پزشکی در خارج از کشور یا ایران؟ کدام بهتر است؟

بسیاری از افرادی که قصد دارند مهاجرت تحصیلی به کانادا یا مهاجرت به آلمان و یا هر کشور دیگری را داشته باشند؛ قطعا این سوال در ذهن آنها بوجود می‌آید که

هزینه های تحصیل پزشکی در خارج از کشور

رشته پزشکی از رشته‌های پر خرج در خارج از کشور می‌باشد. به همین دلیل عموما دانشگاه‌ها امتیاز تحصیل رایگان یا بورسیه را برای پزشکی ارائه نمی‌دهند.

اما شما با دقت در انتخاب دانشگاه خود، می‌توانید به شکل مفیدتری از هزینه‌ای که می پردازید، استفاده کنید. اگر دانشگاهی که در آن پذیرش می‌شوید، سطح علمی و بستری مناسب برای پزشکی داشته باشد، آینده شما به طور حتم تامین است.

البته پس از 2 تا 3 سال تحصیل با پرداخت هزینه، اگر دانشجو ممتاز باشد می‌تواند از بورسیه آن کشور استفاده کند.

طول دوره تحصیل پزشکی در خارج از کشور

طول دوره تحصیل رشته پزشکی در خارج از کشور می‌تواند متفاوت باشد. به این صورت که هر کشور مدت زمانی را برای دانشجو مورد نیاز می‌داند. اگر بخواهیم به صورت میانگین در نظر بگیریم، طول دوره تحصیل پزشکی در هر کشور می‌تواند از 5 تا 7 سال باشد.

زبان تحصیل پزشکی در خارج از کشور

رشته پزشکی شرایط به خصوصی برای تحصیل دانشجویان خارجی دارد. یکی از آن شرایط زبان تحصیل شماست.

شما اگر بخواهید به هر کشوری بروید، احتمال زیادی وجود دارد که نیاز باشد رشته پزشکی را به زبان رسمی آن کشور بیاموزید. البته استثناهایی نیز وجود دارد. اگر مقصد شما کشورهایی چون آمریکا، انگلستان، استرالیا و کانادا باشد، می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای بین‌المللی، پزشکی را به انگلیسی بخوانید. کشورهای اندکی نیز وجود دارند که با هزینه کمتری نسبت به انگلستان و آمریکا، پذیرش تحصیل در پزشکی به زبان انگلیسی را به شما می‌دهند.

تغییر محل تحصیل

در بعضی از کشورها، دانشجویان می‌توانند پس از تحصیل چندین ترم در دانشگاه، کشور خود را تغییر دهند. همچنین می‌توانند به دانشگاه مناسب‌تر و کم هزینه‌تری بروند. این موضوع بستگی زیادی به تاییدیه تحصیلی و مدرک‌شان دارد.

تحصیل پزشکی در خارج از کشور

برخی کشورهای محبوب تحصیل پزشکی در خارج

در ادامه به برخی از کشورهای محبوب تحصیل پزشکی می‌پردازیم. کشورهای پایین، از جمله پرطرفدارترین و مهاجرپذیرترین کشورهایی هستند که به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

کانادا

کانادا کشوری با سطح علمی بسیار بالا در تمامی رشته‌هاست. همچنین دارای ثبات از هر لحاظ اقتصادی و آموزشی می‌باشد. از این موارد نتیجه می‌شود که کانادا از کشورهای سخت برای دریافت پذیرش پزشکی است.

البته کانادا نسبت به کشورهای هم رده خود، در بسیاری موارد می‌تواند کم هزینه‌تر نیز باشد. برای دریافت پذیرش تحصیلی در رشته پزشکی کشور کانادا، باید در آزمون ورودی یا کنکور آن قبول شوید. مدت دوره پزشکی در کانادا 3 تا 4 سال و دستیار پزشکی تا 2 سال به طول خواهد انجامید.

دریافت پذیرش رشته پزشکی از دانشگاه‌‌های کانادا رقابتی سخت برای دانشجویان بین‌المللی است. چون از بین 17 دانشگاه دارای رشته پزشکی، تنها 7 تا از آن‌ها دانشجویان بین‌المللی را پذیرش می‌کنند.

روسیه

در ادامه مقاله تحصیل پزشکی در خارج از کشور می‌پردازیم به کشور روسیه. از مزیت‌های تحصیل پزشکی در روسیه، این است که مدارک دانشگاه این کشور مورد تایید سازمان علوم و وزارت بهداشت کشورمان هستند. اما شما همچنان باید پیش از ارسال درخواست پذیرش خود، از معتبر بودن مدرک دانشگاه مورد نظر مطمئن شوید. به این خاطر که هر سال قوانین وزارت بهداشت و سازمان علوم در این باره ممکن است تغییر کند.

روسیه را می‌توان محبوب‌ترین کشور خارجی برای تحصیل پزشکی در نظر گرفت. این بخاطر امکانات بسیار شگفت‌انگیزی است که دولت این کشور در اختیار دانشجویان خارجی قرار می‌دهد. یکی از این امکانات، پرداخت 50% از هزینه‌های تحصیل شما در این کشور است. از امکانات بسیار خوب دیگر، می‌توان به فرایند ساده و مشخص دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی اشاره کرد. خبر خوب دیگر اینکه پذیرش در دانشگاه‌های این کشور بدون آزمون ورودی صورت خواهد گرفت.

هند

تحصیل رشته پزشکی در هند سال‌های اخیر رشد بسیاری داشته است.  به صورتی که درسال 2021 تبدیل به یکی از مقاصد مطلوب برای دانشجویان خارجی شده است. موارد بسیاری در این تصمیم دخیل هستند. تحصیل پزشکی در هند نیازی به مدرک زبان ندارد و می‌توان به راحتی در این رشته به زبان انگلیسی تحصیل کرد. شما حتی نیاز به تسلط به زبان رسمی این کشور نخواهید داشت.

هزینه‌های پایین دانشگاه، دانشکده‌های با امکانات و سطح علمی بالا(در سطح جهانی) و هزینه‌های کم زندگی در شهرها، این کشور را به یکی از مقاصد عالی برای تحصیل پزشکی مبدل ساخته است.

بررسی تحصیل پزشکی در ایران

تحصیل در رشته پزشکی، نه تنها در کشورهای خارجی بلکه در ایران نیز افراد را به چالش‌های فراوانی می‌کشد. رقابت‌های سنگین در کنکور تجربی، تا حداقل 7 سال تحصیل و آموزش‌های سخت دانشجویان که تنها افراد با علاقه زیاد به پزشکی می‌توانند این موانع را پشت سر بگذارند. سال‌های اخیر در ایران، رشته دندان‌پزشکی بسیار بیشتر از پزشکی طرفدار داشته است. دلیل این امر طولانی بودن دوره پزشکی است. رشته پزشکی در ایران را هر سه دانشگاه سراسری، آزاد و پردیس پذیرش می‌کنند و معمولا بدون آزمون ورودی امکان تحصیل در این رشته در ایران وجود ندارد.

رتبه مورد نظر برای قبولی

هر یک از دانشگاه‌های ایران درست مانند دانشگاه‌های خارجی، سطوح علمی و آموزشی متفاوتی دارند. پس باید انتظار داشت که رتبه قبولی در هر یک از آن‌ها متفاوت باشد. برای دانشگاه‌های سراسری، تا حدود 2000 و پایین‌تر از آن می‌باشد. دانشگاه‌های آزاد کمتر از 6000 و دانشگاه پردیس خودگردان کمتر از 4000 می‌باشد.

این آمار برگرفته از کنکور سال‌های گذشته می‌باشد و به تقریب بیان شده است. آمار دقیق بستگی به شرکت کنندگان هر سال دارد.

هزینه های تحصیل

شما در صورت قبولی در دانشگاه‌های سراسری می‌توانید به صورت رایگان تحصیل خود را شروع کرده و به پایان برسانید.

اگر بخواهید در دانشگاه آزاد یا پردیس خودگردان بدون کنکور پذیرش دریافت کنید، لازم است که تا حدودی هزینه کنید. هزینه هر دسته از این دانشگاه‌ها با دیگری متفاوت است و وابسته به سیاست‌های خود دانشگاه دارد. هزینه دانشگاه پردیس خودگردان نسبت به آزاد مقداری بیشتر است.

طول دوره تحصیل

مدت تحصیل رشته پزشکی در ایران، تا یک دهه پیش 7 سال بود، اما امروزه دانشگاه‌ها با افزایش واحد درسی این مدت دوره را به 8 یا حتی 9 سال رسانده‌اند.

پس از اتمام تحصیل در ایران چه می‌شود؟

همانطور که گفته شد، باید آنقدر خوش‌شانس باشید که بتوانید با تلاش‌های طاقت فرسای خود در کنکور قبول شده و 8 سال خود را به پایان برسانید. اما بعد از این در ایران ‌چه می‌شود؟

باید بدانید که احتمالا به دلایل زیر وارد بازار کار نخواهید شد.

  • برای دریافت مجوز مطب باید به مدت دو سال در مناطق محروم خدمت کنید.
  • 2 سال خدمت سربازی(البته برای پسران)
  • 2 تا 6 سال برای دریافت مدرک تخصص یا فوق تخصص شما

اگر تمایل به دریافت تخصص یا فوق تخصص نیستید، مدرک 8 سال تحصیل و زحمت شما پزشکی عمومی خواهد بود.

کلام آخر

با مطالعه این مقاله حدس میزنیم که شما علاقه‌مند به تحصیل در رشته پزشکی هستید. این یک حقیقت است که تحصیل در پزشکی مشکلات به خصوص خود را دارد. زحمت زیادی باید کشیده شود تا هدف شما محقق شود. شما با پرداخت مقداری هزینه می‌توانید رویای پزشکی خود را در خارج از کشور محقق کنید. ما می‌توانیم در این راه به شما کمک کنیم تا به آرزویتان برسید.

جهت دریافت مشاوره تحصیل پزشکی در خارج از کشور با مشاورین موسسه میرداماد در تماس باشید.

اسکرول به بالا