071-91009294  | 021-88724227  |

تحصیل دبیرستان در ترکیه | شرایط تحصیل + انواع بورسیه ها

تحصیل دبیرستان در ترکیه

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

کشور ترکیه در همسایگی کشور ایران قرار دارد و آب و هوای بسیار مناسب و فرهنگ غنی دارد. تحصیل دبیرستان در ترکیه به جهت وجود دبیرستان های عالی در این کشور می تواند گزینه ی خوبی برای دانش آموزان ایرانی باشد. در این مقاله، موسسه مهاجرتی میرداماد به متقاضیان کمک می کند تا به بررسی شرایط تحصیل دبیرستان در ترکیه بپردازند.

مطالعه بیشتر:

مهاجرت به ترکیه

تحصیل در ترکیه

کشور ترکیه

جمهوری ترکیه، کشوری بین قاره ای است که یک پل ارتباطی بین جنوب شرقی اروپا و آسیای غربی است، در همسایگی شمال شرق کشور ایران و در مجاورت دریای خزر می باشد. ترکیه دارای مناطق گردشگری بسیار زیادی است و به دلیل موقعیت جغرافیایی، آب و هوای چهار فصلی دارد. این کشور صنعتی شده است و همچنین در شاخص توسعه ی انسانی رتبه ی بسیار بالایی دارد.

زبان کشور ترکیه، ترکی است. این کشور دارای فرهنگ مدرن غربی است، در حالی که ارزش های سنتی مذهبی و فرهنگی خود را حفظ کرده است. دین 90 درصد مردم ترکیه اسلام است و مابقی جزء اقلیت محسوب می شوند. این کشور بیستمین کشور اقتصادی بزرگ جهان است، و به دلیل فرهنگ و پیشینه ی غنی، سالانه گردشگران بسیار زیادی از تمام کشور های دنیا دارد.

تحصیل در کشور ترکیه

یکی از دلایل انتخاب ایرانیان برای تحصیل دبیرستان در ترکیه، عدم نیاز به ویزای تحصیلی ترکیه است؛ به این دلیل که کشور ترکیه در همسایگی ایران است. با توجه به کمتر بودن هزینه های تحصیل و زندگی نسبت به سایر کشور های دیگر و نیز مراکز تحصیلی بسیار عالی، تحصیل دبیرستان در ترکیه انتخاب می تواند انتخاب مناسبی باشد.

دبیرستان های ترکیه

تحصیل دبیرستان در ترکیه به دلیل بالا بودن کیفیت دبیرستان های این کشور، انتخاب بسیاری از دانش آموزان ایرانی است. روز های تحصیل در کشور ترکیه، مانند کشور ایران، پنج روز در هفته، از دوشنبه تا جمعه است. دوره ی دبیرستان در ترکیه، چهار ساله است. دبیرستان ترکیه دارای اساتید مجرب و با سابقه هستند.

هزینه ی تحصیل در اکثر مدارس دولتی ترکیه، رایگان است. هزینه ی شهریه ی مدارس خصوصی بسته به نوع مدرسه و محل شهر، متفاوت می باشد.

گونه های دبیرستان ترکیه عبارتند از:

  • دبیرستان عمومی: یک برنامه ی سه ساله دارند که دانش آموزان را برای مقاطع تحصیلی بالاتر آماده می کند.
  • دبیرستان زبان های خارجی: یک برنامه چهار ساله دارند که برای آماده سازی دانش آموزان موفق با برنامه های آموزش عالی طراحی شده است، و علاوه بر ترکی، بر زبان های دیگر نیز تمرکز دارد.
  • دبیرستان آنادولا: این مدارس چهار ساله، از یک زبان خارجی، غالباً انگلیسی، به عنوان زبان آموزش دروس خاص استفاده می کنند. پذیرش در این دبیرستان ها براساس آزمون ورودی است.
  • دبیرستان علوم: به دانش آموزان استعداد درخشان ریاضیات و علوم آموزش دهد. زبان آموزش آن ترکی است. و در دوره ی چهار ساله بر فعالیتهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی تأکید دارند.
  • دبیرستان تربیت معلم مقدماتی آناتولی: مدارس چهار ساله ای هستند که برای آماده سازی معلمان برای ورود به برنامه های آموزش معلمان دانشگاه طراحی شده اند.
دبیرستان های ترکیه
دبیرستان های ترکیه

تمام دانش آموزانی که برای تحصیل دبیرستان در ترکیه ثبت نام می شوند، مشمول مقررات وزارت آموزش ملی هستند که حاکم بر درجه بندی و قبولی در مؤسسات متوسطه است. کلیه ی امتحانات، تکالیف درسی و پروژه ها در یک مقیاس 100 نمره ای درجه بندی می شوند که با مقیاس پنج درجه ای ارتباط دارد:

  • درجه ی پنج(عالی): شامل نمرات بین 100 تا 85 است.
  • درجه ی چهار(خوب): شامل نمرات بین 84 تا 70 است.
  • درجه ی سه(رضایت بخش): شامل نمرات بین 69 تا 55 است.
  • درجه ی دو(قبولی): شامل نمرات بین 54 تا 45 است.
  • درجه ی یک( عدم قبولی): شامل نمرات بین 44 تا 25 است.
  • درجه صفر(رد): شام نمرات بین 24 تا صفر است.

برنامه ی درسی تحصیل دبیرستان در ترکیه

برنامه ی درسی تحصیل دبیرستان در ترکیه عبارتند از: زبان و ادبیات ترکی، فرهنگ و اخلاق دینی، تاریخ، جغرافیا، ریاضیات، فیزیک، شیمی، زیست شناسی، بهداشت، زبان خارجی، تربیت بدنی، علوم نظامی، تاریخ انقلاب ترکیه و اصلاحات از زمان آتاتورک و فلسفه.

علاوه بر دوره های اصلی دبیرستان های عمومی، دبیرستان های آناتولی و دبیرستان های زبان های خارجی شش زمینه درس دیگر نیز را ارائه می دهند: علوم، مطالعات اجتماعی، زبان و ادبیات ترکی، ریاضیات، زبان های خارجی، هنرهای زیبا و ورزش. در دبیرستان های علوم، فقط تمرکز بر علوم است. دانش آموزان دبیرستان های هنرهای زیبای آناتولی می توانند در رشته های هنری یا موسیقی تخصص داشته باشند. تحصیل پزشکی در ترکیه یکی از محبوب ترین رشته ها بین دانشجویان بین المللی می باشد.

 زبان تدریس در دبیرستان ترکیه

تعداد زیادی از دبیرستان های بزرگترین شهر ها دو زبانه هستند، که کلاسهای آموزشی را به زبان های ترکی و انگلیسی، فرانسوی یا آلمانی برگزار می کنند. 12دبیرستان برای دانش آموزان از سه اقلیت قانونی شناخته شده آزاد است: ارمنی ها ، یونانی ها و یهودی ها. این مدارس برخی از دروس را به زبان ارمنی یا یونانی آموزش می دهند. تحصیل دبیرستان در ترکیه به دانش آموزان این امکان را می دهد تا زبان های جدید بیاموزند.

آیا برای تحصیل در دبیرستان های ترکیه داشتن مدرک زبان ضروری است؟

زبان تحصیل در اکثر دبیرستان های بین المللی ترکیه انگلیسی است و زبان بومیان ترکی است. اگر زبان مدرسه انگلیسی باشد، داشتن نمره ی قبولی از آزمون SAT الزامی می باشد. اگر قصد مهاجرت تحصیلی به ترکیه دارید و به زبان ترکیه ای تسلط نداشته باشد، میتواند در ترکیه دوره ی زبان ترکیه ای را بگذراند. هزینه ی دوره های زبان ترکیه ای ممکن است بسته به مؤسسه و طول دوره، بین 300 تا 2300 دلار باشد.

دبیرستان های بین المللی برتر برای تحصیل در دبیرستان های ترکیه

10 دبیرستان بین المللی برتر برای تحصیل دبیرستان در ترکیه در شهر استانبول عبارتند از:

  1. مدرسه ی بین المللی احسان: با سبک آموزشی آمریکایی و آموزش به زبان انگلیسی، برای سنین 3 تا 18 سال است. هزینه ی شهریه سالانه این دبیرستان متغیر است. در واقع دانش آموزان در این مدرسه به تحصیل زبان انگلیسی در ترکیه در کنار زبان ترکی می پردازند.
  2. مدرسه ی بین المللی جاسمین: با سبک آموزشی بریتانیایی و عربی فلسطینی و به آموزش به زبان انگلیسی و عربی برای سنین 3 تا 18 سال است. هزینه شهریه سالانه آن از 1770دلار تا 3850دلار می باشد.
  3. مدرسه ی بین المللی استانبول: با سبک آموزشی بریتانیایی و آموزش به زبان انگلیسی، برای سنین 3 تا 18 سال است. هزینه شهریه سالانه آن از 6600 دلار تا 10250 دلار می باشد.
  4. مدرسه ی بین المللی MEF: با سبک آموزش جهانی و آموزش به زبان انگلیسی، برای سنین 3 تا 18 سال است. هزینه ی شهریه سالانه آن از 13800 دلار تا 26700 دلار می باشد.
  5. مدرسه ی بین المللی اجتماعی استانبول: با سبک آموزش جهانی و آموزش به زبان انگلیسی، برای سنین 3 تا 18 سال است. هزینه ی شهریه سالانه آن از 14200 دلار تا 29300 دلار می باشد.
  6. مدرسه ی بین المللی بریتانیایی استانبول: با سبک آموزش جهانی و بریتانیایی و آموزش به زبان انگلیسی، برای سنین 3 تا 18 است. هزینه شهریه سالانه آن از 13200 دلار تا 32200 دلار می باشد.
  7. مدرسه ی بین المللی علوم و تکنولوژی الجزری: با سبک آموزشی آمریکایی و آموزش به زبان انگلیسی، برای سنین 3 تا 18 سال است. هزینه ی شهریه سالانه این دبیرستان متغیر است.
  8. مدرسه ی بین المللی LWIS: با سبک آموزش جهانی و آموزش به زبان انگلیسی، برای سنین 3 تا 18 سال است. هزینه ی شهریه سالانه آن از 5230 دلار تا 8370 دلار می باشد.
  9. مدرسه ی بین المللی مایلستون: با سبک آموزشی آمریکایی و آموزش به زبان انگلیسی، برای سنین 3 تا 18 سال است. هزینه ی شهریه سالانه این دبیرستان متغیر می باشد.
  10. مدرسه ی بین المللی مانارا: با سبک آموزشی آمریکایی و آموزش به زبان انگلیسی، برای سنین 3 تا 18 سال است. هزینه ی شهریه سالانه این دبیرستان متغیر می باشد.
دبیرستان های بین المللی برتر برای تحصیل در دبیرستان های ترکیه
دبیرستان های بین المللی برتر برای تحصیل در دبیرستان های ترکیه

شرایط لازم برای تحصیل دبیرستان در ترکیه

شرایط و مدارک لازم برای تحصیل دبیرستان در ترکیه عبارتند از:

  • داشتن پاسپورت معتبر
  • داشتن اخرین مدارک تحصیلی لازم و ترجمه رسمی آن ها به همراه ریز نمرات تأیید شده
  • داشتن توصیه نامه از طرف مؤسسه ی تحصیلی و معلمان خود
  • داشتن انگیزه نامه برای دبیرستان ترکیه
  • داشتن مقالات و یا کسب موفقیت در مسابقات علمی یا ورزشی در صورت وجود
  • داشتن مدرک زبان به همراه نمره ی قبولی در آزمون زبان

 بورسیه دبیرستان ترکیه

بورسیه دبیرستان ترکیه توسط سازمان های دولتی تأمین می شود. این بورسیه ها در اختیار دانش آموزان بی بضاعت یا استعداد های درخشان قرار می گیرد. هزینه ی شهریه های دبیرستان های دولتی رایگان می باشد و اگر قصد تحصیل در دبیرستان های خصوصی و بین المللی را داشته باشند، بسته به رزومه و نمرات قبل، ممکن است برای تحصیل دبیرستان در ترکیه شامل دریافت بورسیه شوند.

 شرایط زندگی در کشور ترکیه

شرایط زندگی در کشور ترکیه بستگی ب سبک زندگی متقاضیان و شهری که برای تحصیل انتخاب می کنند، دارد. هزینه ی زندگی هر شهر با هم متفاوت است. استانبول پر خرج ترین شهر ترکیه است. هزینه ی ماهیانه زندگی در شهر های استابول، ازمیر و آنکارا حدودا بین 427 دلار تا 854 دلار تخمین می شود.

برخی از هزینه های ضروری زندگی برای  تحصیل دبیرستان در ترکیه عبارت هستند از:

  • بیشترین هزینه ای که در ترکیه صرف میشود، هزینه ی اجاره ی مسکونی است. هزینه ی اجاره ماهیانه در ترکیه حدوداً بین 190 دلار تا 250 دلار تخمین زده شده است.
  • هزینه ی ماهیانه ی قبوض منزل حدودا بین 50 تا 75 دلار می باشد.
  • هزینه ی سالیلانه ی مالیات شورا و بیمه حدودا بین 50 تا 85 دلار می باشد.
  • هزینه ی یک رستوران متوسط بین 4 تا 12دلار می باشد.
  • هزینه ی استفاده از وسایل نقلیه ی عمومی ماهیانه 25 دلار است و هزینه ی سالیانه تعمیرات و بیمه ی وسیله ی نقلیه ی شخصی حدودا 610 دلار می باشد.
  • هزینه ی بیمه ی عمر و درمانی سالیانه 855 دلار می باشد.
  • هزینه ی هفتگی خرید مواد خوراکی حدودا 13دلار است. و قیمت یک کیلو گوشت گوسفندی یا گاوی بین 7 تا 9 دلار است و قیمت یک کیلو گوشت مرغ حدودا 3 دلار می باشد.
شرایط زندگی در کشور ترکیه
شرایط زندگی در کشور ترکیه

سخن آخر

تحصیل دبیرستان در ترکیه، به دلیل شرایط عالی سبک آموزشی مدارس مجرب کشور ترکیه و همچنین شرایط عالی و کم هزینه ی کشور ترکیه نسبت به کشور های دیگر، به متقاضیان این امکان را می دهد تا کشور ترکیه را برای تحصیل انتخاب کنند. همچنین شرایط توریستی و آب و هوایی این کشور امکان زندگی راحت و لذت بخش را برای دانش آموزان و خانواده آنان فراهم می سازد. مؤسسه ی مهاجرتی میرداماد، با داشتن سال ها تجربه در زمینه ی مهاجرت، به دانش آموزان عزیز در جهت پذیرش و مهاجرت تحصیلی کمک می کند.

سوالات متداول در ارتباط با تحصیل دبیرستان در ترکیه

  1. آیا برای تحصیل دبیرستان در ترکیه ویزا لازم است؟

خیر، به دلیل همسایگی کشور ایران با کشور ترکیه، ویزا لازم نیست.

  1. زبان و دین کشور ترکیه چیست؟

زبان کشور ترکیه، ترکیه ای است و دین 90درصد مردم کشور اسلام است.

  1. هزینه ی تحصیل دبیرستان در ترکیه چقدر است؟

هزینه ی تحصیل در اکثر مدارس دولتی ترکیه، رایگان است. هزینه ی شهریه ی مدارس خصوصی بسته به نوع مدرسه و محل شهر، متفاوت می باشد.

  1. دوره ی دبیرستان در ترکیه چند سال است؟

تحصیل دبیرستان در ترکیه شامل دوره ی چهار ساله است.

  1. دبیرستانهای ترکیه چند نوع هستند؟

5 نوع: دبیرستان عمومی، دبیرستان زبان های خارجی، دبیرستان آنادولا، دبیرستان علوم، دبیرستان تربیت معلم آناتولا

  1. نمره ی قبولی برای تحصیل در دبیرستان ترکیه چقدر است؟

نمره ی قبولی تا 45 است و پایین تر از آن مردود حساب می شود.

  1. زبان تدریس در دبیرستانهای ترکیه چیست؟

اکثر کلاس های آموزشی به زبان های ترکی و انگلیسی هستند.

  1. آیا فراگیری زبان ترکیه ای قبل از ورود به ترکیه الزامی است؟

خیر، دانش آموزان می توانند در طول تحصیل در کالج های زبان، زبان ترکی را فرا گیرند.

  1. شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام در مدارس ترکیه چیست؟

داشتن پاسپورت، آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات، رزومه، انگیزه نامه، توصیه نامه

  1. شرایط بورسیه دبیرستان ترکیه چیست؟

اگر دانش آموزان دارای رزومه ی قوی و نمرات بالا باشند، امکان اخذ بورسیه از سازمان های دولتی ترکیه را دارند.

  1. هزینه ی ماهیانه زندگی در ترکیه برای تحصیل دبیرستان در این کشور چقدر است؟

هزینه ی ماهیانه زندگی در شهر های استابول، ازمیر و آنکارا حدودا بین 427 دلار تا 854 دلار تخمین می شود.

اسکرول به بالا