071-91009294  | 021-88724227  |

اعزام دانشجو به بلژیک

اعزام دانشجو به بلژیک

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

این روز ها دانشجویان بسیاری برای مهاجرت تحصیلی و ادامه تحصیلات خود در کشوری جدید اقدام می کنند. معمولا دانشجویان پس از پایان تحصیلات خود برای ادامه تحصیل در رشته مورد نظرشان اقدام می کنند و در این مسیر به خوبی و درستی پیش می روند. انتخاب یک شهر یا کشور مناسب برای تحصیل می تواند بر مینای رشته و دانشگاه مورد نظر برای هر فرد متفاوت باشد. اما توجه به این نکته ضروری است که هر دانشگاهی با توجه به شرایط موجود ویژگی ها و خصوصیت هایی را با خود به همراه دارد. با توجه به این نکات در این بخش از مقاله به توضیحی جامع در ارتباط با اعزام دانشجوی به بلژیک می پردازیم.

علاوه بر مهاجرت تحصیلی به بلژیک که با روند اعزام دانشجو به بلژیک صورت می گیرد می توان از راه ها و روش های دیگری نیز اقدام نمود. برای مهاجرت به بلژیک می توانید از روش هایی همچون مهاجرت کاری به بلژیک، مهاجرت سرمایه گذاری به بلژیک، مهاجرت از طریق ازدواج در بلژیک، مهاجرت از طریق تولد فرزند در بلژیک، ثبت شرکت در بلژیک و … اقدام نمایید. برای مهاجرت به این کشور می توانید از طریق موسسه حقوقی توسعه گستران عدالت و مهر میرداماد اقدام نمایید. موسسه حقوقی توسعه گستران عدالت و مهر میرداماد دارای نمایندگی های معتبر در شهر های شیراز و تهران می باشد.

اعزام دانشجو به بلژیک

اعزام دانشجو به بلژیک با هدف مهاجرت تحصیل و تحصیل در دانشگاه ها بلژیک صورت می گیرد. دانشجویانی که تمایل به ادامه تحصیلانت خود در شهر های بلژیک دارند می توانند برای ابتدای راه خود با دانشگاه های این کشور آشنا شوند. در حقیقت آشنایی با دانشگاه های بلژیک باعث می شود تا دانشجویان بتوانند در مسیر اخذ ویزای تحصیلی بلژیک برای خود اقدام نمایند. به طور مثال دانشجویان می توانند برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلژیک یا زیر شاخه های مختلف آن نیز اقدام نمایند. البته به غیر از تحصیل در بلژیک راه های دیگری هم برای مهاجرت به این کشور وجود دارد.

در حقیقت شما می توانید برای کار در بلژیک با اخذ ویزای کاری بلژیک و سرمایه گذاری در بلژیک به روش های مختلف نیز اقدام نمایید. به طور مثال برای سرمایه گذاری در بلژیک می توانید از روش ثبت شرکت در بلژیک، خرید ملک در بلژیک، کارآفرینی در بلژیک و … نیز اقدام نمایید. هر کدام از این روش ها نیز شرایطی برای خود دارند. برای مهاجرت تحصیلی به بلژیک و تحصیل در بلژیک توجه به این نکته ضروری است که دانشگاه ها و مدارک تحصیلی ارائه شده در این کشور از کیفیت و اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

از این رو می توان به راحتی پس از فارغ التحصیلی با استناد به این مدارک برای ادامه تحصیل و یا کار در بلژیک یا کشور های دیگر اقدام نمود. در واقع می توان گفت که دلایل زیادی برای تحصیل در بلژیک وجود دارد. از جمله این دلایل می توان به وجود دانشگاه های مشهور جهان، فرصت های بین المللی برای کار و تحصیل، شهر ها و روند زندگی حذاب، زندگی با کیفیت و … اشاره نمود. پاستخت کشور بلژیک نیز مقر مشاغل و سازمان های بین المللی زیادی است. در نهایت این که اگر می خواهید در بلژیک تحصیل کنید ، بسته به ملیت و وضعیت خود نیز ممکن است نیاز به دریافت ویزای بلژیک یا مجوز داشته باشید.

بررسی دانشگاه ها برای اعزام دانشجو به بلژیک

همان طور که گفتیم برای اعزام دانشجو به بلژیک، تحصیل در این کشور و اخذ ویزای دانشجویی بلژیک بهترین کار این است که در ابتدا با دانشگاه های بلژیک نیز آشنا شویم. همان طور که گفتیم آشنایی با دانشگاه های بلژیک منجر به این مطلب می شود که شما به راحتی بتوانید در این کشور برای پذیرش تحصیلی رشته مورد نظر خود اقدام نمایید. بسیاری از دانشگاه های بلژیک از چشم انداز و ترکیب بین المللی و همچنین موقعیتی قوی در رتبه بندی های بین المللی برخوردارند.

بررسی دانشگاه های بلژیک
بررسی دانشگاه های بلژیک

در کل هشت دانشگاه در بلژیک در رنکینگ بین المللی کیو اس قرار دارند و تنها یکی از این دانشگاه ها رتبه ای بالاتر از سیصد و پنجاه دارد. سایر دانشگاه ها رتبه های تا قبل از سیصد و پنجاه جهانی را به خود اختصاص داده اند. آموزش عالی در بلژیک به طور کلی به دو گروه تقسیم می شود ، که در امتداد دو جامعه اصلی زبان این کشور تقسیم می شوند: جامعه فلان (انواع هلندی) و جامعه فرانسه. در کنار هلندی و فرانسوی ، آلمانی نیز یک زبان رسمی این کشور است. هر جند که زبان آلمانی توسط عده کمی در این کشور صحبت می شود.

دانشجویان آلمانی زبان عموما در بخش فرانسوی زبان این کشور زندگی می کنند یا این که برای تحصیل به آلمان سفر می کنند. در حالی که فرانسوی و هلندی زبانهای استاندارد تدریس هستند ، بسیاری از برنامه های بین المللی نیز به زبان انگلیسی تدریس می شوند. از این رو شما می توانید برای تحصیل به زبان انگیسی هم اقدام نمایید. موسسات آموزش عالی در بلژیک شامل دانشگاه ها ، کالج های دانشگاهی (به نام hautes ecoles در جامعه فرانسوی زبان) ، کالج های هنری (موسوم به ecoles supérieures des Arts که فقط در جامعه فرانسوی زبان ارائه می شود) ، مؤسسات معماری (فقط در جامعه فرانسوی زبان موجود است) و آکادمی نظامی سلطنتی می باشد.

از جمله دانشگاه های این کشور عبارتند از: دانشگاه لیمبورگ ، دانشگاه یونامور، دانشگاه سنت لوئیس، دانشگاه مونس، دانشگاه بروکسل،‌ دانشگاه لو واین، دانشگاه خنت،‌ دانشگاه آنتورپ، دانشگاه آزاد بروکسل، دانشگاه لیژ، دانشگاه هاسلت و … . بالاترین رتبه در میان دانسگاه هاب بلژیک مخصوص دانشگاه لو ویون است که از نظر رتبه بندی در رتبه هفتاد و یک جهان قرار دارد. این دانشگاه اولین دانشگاه بلژیک است که در سال هزار و چهارصد و بیست و پنج میلادی تاسیس گردیده.

دوره های تحصیلی در دانشگاه های بلژیک

در این بخش از مقاله قصد داریم در ارتباط با دانشگاه های بلژیک صحبت کنیم. همانطور که در بیشتر کشورهای اروپایی ، مدرک لیسانس معمولاً سه سال طول می کشد و مدرک کارشناسی ارشد یک تا دو سال، در بلژیک نیز شرایط به همین گونه است. مدارک لیسانس به عنوان لیسانس حرفه ای یا لیسانس دانشگاهی طبقه بندی می شوند. اولین مورد دارای یک مدرک و دوره حرفه ای است ، در حالی که مورد دوم بیشتر دانشگاهی است و برای آماده سازی دانشجویان برای مقطع کارشناسی ارشد طراحی شده است.

پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد ، دانشجویان می توانند پروژه های تحقیقاتی را که منجر به دریافت مدرک دکترا می شود ، دنبال کنند. مدرک های لیسانس و کارشناسی ارشد را می توان از طرف دانشکده ها و دانشگاه های بلژیک دریافت کرد ، در حالی که مقطع دکترا در بلژیک فقط توسط دانشگاه ها به دانشجویان اعطا می شوند. در واقع شما می توانید در دانشگاه های بلژیک برای تحصیل در مقاطع مختلف از کارشناسی تا دکترا اقدام نمایید. توجه داشته باشید که در بلژیک بیشتر دانشگاه ها دارای یک مرکز زبان هستند که در آن می توانید دوره های فرانسه یا هلندی را به عنوان یک زبان خارجی تحصیل کنید.

متقاضیان تحصیل در بلژیک به طور جداگانه به هر دانشگاه وارد می شوند و شرایط خاص پذیرش توسط هر موسسه تعیین می شود. به طور کلی ، افرادی که مایل به تحصیل در رشته های مهندسی پزشکی / دندانپزشکی ، هنر ، مدیریت و (فقط در جامعه فرانسه) علوم مهندسی هستند باید در آزمون ورودی شرکت کنند. همچنین برای اثبات مهارت خود به زبان فرانسه یا هلندی ممکن است نیاز به امتحان باشید. قبل از ثبت نام کامل ، باید شهریه خود را نیز پرداخت کنید.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی بلژیک برای اعزام دانشجو

در این بخش از مقاله به بررسی شرایط اخذ ویزای تحصیلی بلژیک می پردازیم و در این باره تمامی نکات را برای شما بیان خواهیم کرد. همان طور که گفتیم پس از دریافت پذیرش از دانشگاه های این کشور می توان برای اخذ ویزای تحصیلی بلژیک اقدام نمود. در ابتدا بدانید که دانشجویان اتحادیه اروپا و EEA و دانشجویان سوئیسی حق تحصیل در بلژیک را بدون نیاز به ویزا یا مجوز دیگر دارند.

با این وجود ، این دانشجویان باید در دانشگاه یا موسسه آموزش عالی بلژیک ثبت نام کنند ، بودجه کافی برای تأمین هزینه ها داشته باشند  و در نهایت این گه از بیمه درمانی مناسب دانشجویان برخوردار باشند. اما شرایط برای دانشجویان بین المللی غیر از اتحادیه اروپا و سوئیس متفاوت خواهد بود و می بایست این افراد با شرایط ویژه ای برای تحصیل در بلژیک اقدام نمایند.
اتباع کشور های ثالث که می خواهند به مدت بیش از نود روز در بلژیک تحصیل کنند ، معمولاً قبل از ورود نیاز به اخذ ویزای D از سفارت یا کنسولگری بلژیک در کشور محل اقامت خود دارند.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی بلژیک
شرایط اخذ ویزای تحصیلی بلژیک

از این  رو شما در صورت دنبال کردن یک برنامه تحصیلی در یک موسسه رسمی آموزش عالی در بلژیک ، می توانید ویزای دانشجویی بلژیک را دریافت کنید. اما نکات مهم دیگری هم باید در زمینه دریافت ویزای بلژیک برای تحصیل در این کشور مورد نظر قرار گیرذ. برای اخذ ویزای دانشجویی بلژیک ، دانشجویان باید موارد زیر را انجام دهند. اول این که مطالعات باید شغل اصلی دانشجویان در طول اقامت خود در بلژیک باشد. نکته مهم بعدی این است که دانشجو باید در مدت اقامت در بلژیک از منابع کافی برای حمایت از خود برخوردار باشد. مسئله بعدی که برای دریافت ویزای بلژیک جهت تحصیل در این کشور حائز اهمیت است این می باشد که دانشجو باید از بیمه درمانی برخوردار باشد.

در نهایت این که لازم است تا دانشجو بدون هیچ گونه جرم و کیفری باشد و به عبارتی گواهی عدم سو پیشینه داشته باشد. توجه به این نکته ضروری است که قبل از ارائه درخواست ویزا خود باید برای یک برنامه مطالعاتی خاص در بلژیک ثبت نام کنید. این یا باید یک برنامه مطالعاتی کامل باشد (به عنوان مثال ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد ، دکتری) یا مطالعات مقدماتی که شما را برای آموزش عالی با شرایط بهتر(مثلاً کلاس های زبان) آماده می کند. به طور معمول ، تحصیلات شما باید تمام وقت و هدف اصلی اقامت شما در بلژیک باشد. تحصیل در موسسات آموزش خصوصی ممکن است تحت شرایط خاصی پذیرفته شود.

بررسی هزینه تحصیل در بلژیک و اعزام دانشجو

برای دانشجویان بلژیکی و سایر دانشجویان اتحادیه اروپا ، هزینه های آموزش عالی بیشتر توسط دولت تأمین می شود. با این وجود ، دانشجویان باید برای هر سال تحصیل ، هزینه ثبت نام سالانه را بپردازند. این میزان بسته به موسسه آموزش عالی ، نوع برنامه و صلاحیت دانشجویان برای کمک های مالی متفاوت است. شهریه تحصیلات در بلژیک نیز بسته به اینکه آیا این برنامه توسط یک موسسه در جامعه فلان ، آلمانی زبان یا فرانسه ارائه شده است متفاوت است. دانشجویان اتحادیه اروپا حداکثر سالانه هشتصد و سی و پنج یورو را به عنوان شهریه پرداخت می کنند.

این  در حالی است که دانشجویان بین المللی خارج از اتحادیه اروپا باید سالانه بین هشتصد و سی و پنج یورو تا چهار هزار و صد و هفتاد و پنج یورو برای تحصیل هزینه کنند و ممکن است نیاز به پرداخت هزینه ثبت نام اضافی هم داشته باشند. البته ابن هزینه ها بستگی به موسسه و دانشگاه مورد نظر دارد. دقت داشته باشید که دولت بلژیک و دانشگاه های این کشور برای دانشجویان بورسیه های تحصیلی بلژیک را در حالت های مختلف ارائه می دهند. علاوه بر این ها دانشجویان می توانند برای کار در زمان تحصیل در بلژیک نیز اقدام نمایند.

اسکان دانشگاه در بلژیک اغلب به راحتی برای دانشجویان کوتاه مدت یا بین المللی در دسترس است. با این حال ، اگر می خواهید یک آپارتمان خصوصی را اجاره کنید ، اغلب لازم است که یک قرارداد یک ساله امضا کنید. بسته به اینکه مسکن دانشگاه یا مسکن خصوصی را ترجیح می دهید و بسته به جایی که در بلژیک تحصیل می کنید به طور میانگین بین صد و پنجاه یورو تا چهارصد یورو پرداخت نمایید. دقت کنید که دانشجویان پس از فارغ التحصیلی و مشغول به کار شدن در بلژیک و تغییر ویزای بلژیک به ویزای کاری بلژیک می توانند برای اقامت بلژیک و تابعیت این کشور اقدام کنند.

سوالات متداول در ارتباط با اعزام دانشجو به بلژیک

  1. آیا اعزام دانشجو به بلژیک و زندگی در این کشور شرایط مناسبی دارد؟

    بله بلژیک با سیستم آموزشی قوی و شرایط زندگی مناسبی برای تحصیل عالی است.

  2. آیا دانشگاه های بلژیک برای اعزام دانشجو به بلژیک مناسب هستند؟

    بله تدادی از دانشگاه های این کشور در روند رنکینگ جهانی دارای رتبه زیر سیصد و پنجاه هستند.

  3. آیا در روند اعزام دانشجو به بلژیک می توان برای بورسیه تحصیلی اقدام کرد؟

    بله بورسیه های تحصیلی در شرایط مختلف برای دانشجویان در دسترس است.

  4. پس از اعزام دانشجو به بلژیک دانشجویان می توانند برای کار در زمان تحصیل اقدام کنند؟

    بله دانشجویان در بلژیک امکان کار در زمان تحصیل را دارند.

  5. آیا پس از اعزام دانشجو به بلژیک می توان برای تابعیت و اقامت دائم بلژیک اقدام نمود؟

    بله ولی لازم است تا ویزای دانشجویی به ویزای کاری تبدیل شود.

  6. آیا ثبت نام در دانشگاه های بلژیک نیاز به آزمون ورودی دارد؟

    بله برای برخی از رشته ها لازم است تا در آزمون ورودی شرکت شود.

  7. در روند اعزام دانشجو به بلژیک زبان تحصیل در دانشگاه های این کشور چیست؟

    در این کشور به زبان های فرانسوی، انگلیسی، آلمانی و هلندی می توان مشغول به تحصیل شد.

  8. مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی و اعزام دانشجو به بلژیک چیست؟

    از جمله این مدارک عبارتند از: مدارک هویتی، مدارک تحصیلی، گواهی بیمه، گواهی تمکن مالی، عدم سو پیشینه و … .

  9. هزینه تحصیل در دانشگاه های بلژیک چقدر است؟

    هزینه تحصیل برای دانشجویان بین المللی از هشتصد یورو تا خدود پنج هزار یورو متغیر است.

  10. آیا پس از اعزام دانشجو به بلژیک امکان اسکان دانشجویی وجود دارد؟

    بله دانشگاه های این کشور دارای خوابگاه های دانشجویی هستند.

  11. اعزام دانشجو به بلژیک در چه مقاطع تحصیلی امکان پذیر است؟

    اعزام دانشجو به بلژیک در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری امکان پذیر است.

 

اسکرول به بالا