071-91009294  | 021-88724227  |

اقامت نروژ از طریق ازدواج

اقامت نروژ از طریق ازدواج

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

جهت ازدواج افراد خارجی با یک شهروند نروژی، قوانین و مقررات خاصی وجود دارد که تمامی برنامه های مهاجرت به نروژ را نیز کنترل می کند. اخذ اقامت نروژ از طریق ازدواج از موضوعات بسیار پر طرفدار در این زمینه است. همکاران پرتلاش ما در موسسه حقوقی مهاجرتی میرداماد در این مقاله به ذکر توضیحاتی در این مورد پرداخته اند.

ازدواج و اخذ مجوز اقامت در کشور نروژ

به طور کلی شما باید در ده سال گذشته، در مجموع هفت سال را در کشور نروژ زندگی کرده باشید. علاوه بر این شما باید دارای مجوز اقامت معتبر (مانند مجوز کار) برای پوشش این دوره باشید. قوانین مربوط به اقامت به این بستگی دارد که شما شهروند کشورهای اتحادیه اروپا هستید یا نه؟ 

اگر شما در زمانی که در نروژ زندگی می کنید با یک شهروند نروژی ازدواج کنید یا شریک زندگی او باشید، باید در طول ده سال گذشته، حداقل سه سال را در این کشور زندگی کرده باشید و همچنین می بایست الزامات اقامت دائم را برآورده کنید.

معمولا اگر بیش از دو ماه در سال را در خارج از نروژ باشید، مدت اقامت مورد نیاز به همان اندازه افزایش خواهد یافت. بنابراین اگر در اواسط هفت سال، یک سال را در خارج از نروژ زندگی کنید، زمان مورد نیاز به هشت سال افزایش می یابد. شما همچنین می بایست زمانی که تابعیت نروژ را دریافت کردید، قصد ادامه زندگی در این کشور را داشته باشید.

اما مثل اکثر کشورهای جهان، تابعیت بر اساس تولد در نروژ قابل اجرا نیست، مگر اینکه کودک از والدین نروژی باشد. این بدین معنی است که کودکانی که از یک زوج خارجی متولد می شوند به طور خودکار تابعیت نروژ را دریافت نمی کنند. این کودکان یا به عنوان کودک به نروژ می آیند و یا باید درخواست اقامت کوتاه تر از درخواست تابعیت بدهند.

توانایی زبان:

تسلط به زبان نروژی در زمان درخواست برای تابعیت ضروری است. متقاضیان باید 250 تا 300 ساعت (بسته به شرایط) برنامه درسی به زبان نروژی بگذرانند تا بتوانند مهارت خود در زبان نروژی یا زبان سامی (SAMI) را ثابت کنند. این بدین معنی است که شما باید در آزمون شفاهی و کتبی (NORSK PROVE سطح 2 یا 3) و (BERGENSTEST) و یا دیگر آزمون های شفاهی و کتبی نروژ پذیرفته شوید. بسته به کشوری که در حال حاضر تابعیت آن را دارید، حداقل سطح زبان مورد نیاز A2 یا B1 است.

مدارک لازم برای اقامت نروژ از طریق ازدواج

اصل اسناد صادر شده توسط مقامات کشور شما باید توسط مرجع مناسب به تایید برسد. کشورهایی که اسنادشان باید تمبر آپوستیل داشته باشد:

اسناد کشورهایی که کنوانسیون لاهه را تصویب کرده اند (به لیست کشورهای موجود در اینجا مراجعه کنید: http://www.hcch.net/index_en.php؟act-states.listing)، باید قبل از ارسال به خارج از کشور، تمبر آپوستیل داشته باشند.

کشورهایی که کنوانسیون لاهه را امضا نکرده اند، باید اسنادشان توسط مقامات خارجی کشور صادر کننده، قانونی شود. قانونی بودن بدان معنی است که مقامات خارجی در کشور صادرکننده، از طریق امضاء تایید کرده باشند که این سند توسط مرجع مورد قبولی امضا و صادر شده است. اگر مطمئن نیستید که کدام قاعده برای شما صدق می کند، لطفاً با سفارت یا کنسولگری نروژ در کشوری که درآن درخواست خود را ارسال می کنید، تماس بگیرید.

مدارک لازم برای اقامت نروژ از طریق ازدواج
مدارک لازم برای اقامت نروژ از طریق ازدواج

کپی های معتبر از اصل اسناد و مدارک و ترجمه ها را ارائه دهید. توجه داشته باشید نسخه ها باید توسط یک مقام مناسب یا یک دفتر اسناد رسمی تایید شوند. اسنادی که به زبان هایی غیر از نروژی، انگلیسی، آلمانی، اسپانیایی یا فرانسوی هستند باید توسط یک مترجم مجاز یا معتبر به نروژی یا انگلیسی ترجمه شود. دراین ترجمه باید شخص ترجمه کننده و زمان ترجمه مشخص شود.

صفحات تقاضانامه:

اگر از طریق درگاه درخواست آنلاین اقدام کرده اید، باید کاور لتر را ضمیمه کنید. (پیوستی که هنگام ثبت درخواست خود از طریق پست الکترونیکی دریافت کرده اید.) و اگر نمی توانید به صورت آنلاین درخواست دهید، باید فرم درخواست را ضمیمه کنید.

  • دو عکس جدید در اندازه پاسپورتی
  • لیست اسناد تکمیل و امضا شده

مدارک شناسایی برای متقاضی:

  • کپی گذرنامه از تمام صفحات استفاده شده
  • شناسنامه
  • برای متقاضی که از طریق پناهندگی در کشوری غیر از کشوری که شهروند آن است، اقامت دارد، کارت ثبت نام از (UNHCR) یا کارت معادل آن از طرف مقامات کشور محل اقامت که تایید می کند متقاضی، پناهنده یا پناهجو است. 
  • در صورت وجود، توضیحی کتبی مبنی بر اینکه چرا متقاضی نمی تواند یک یا چند مورد از اسناد فوق را ارائه دهد.
  • مستندات مربوط به روابط شما:
  • کپی از پاسپورت حامی از تمام صفحات استفاده شده
  • گواهی ازدواج

در صورتی که قبل از ازدواج، یکی از زوجین یا هردو ازدواج کرده باشند، ارائه گواهی طلاق یا گواهی فوت الزامی است. به عنوان یک قاعده اصلی، طلاق باید در همان کشوری که ازدواج در آن انجام شده است ثبت شود. در صورت وجود، ارائه توضیح کتبی مبنی بر اینکه چرا متقاضی نمی تواند یک یا چند مورد از اسناد فوق را ارائه دهد.

مستندات مربوط به امرار معاش:

اگر ضامن شاغل باشد: قرارداد کاری یا تاییدیه کارفرما نیاز است. در این قرارداد یا تاییدیه باید طول دوره کاری و دامنه (تمام وقت یا پاره وقت) اشتغال مشخص شود. اگر کار شما موقت است، در صورت امکان تمدید قرارداد خود، باید تاییدیه ای را از طرف کارفرمای خود ضمیمه کنید.

  • سه فیش حقوقی آخر
  • آخرین اطلاعیه تسویه حساب مالیاتی

مراحل دریافت اقامت نروژ از طریق ازدواج 

دوره ازدواج زمانی است که شما همسر یا شریک رسمی یا هم خانه یک شهروند نروژی بوده اید. شما می توانید این دوره ازدواج را در نروژ و یا در خارج از کشور طی کرده باشید. اما قبل از این که درخواست تابعیت نروژ را ارائه دهید، باید حداقل در طول ده سال گذشته از طریق اجازه اقامت در این کشور زندگی کرده باشید.

چگونه دوره ازدواج را محاسبه کنم؟

دوره ازدواج از روزی که شما ازدواج کرده اید یا به عنوان شریک زندگی و یا هم خانه با یک فرد نروژی زندگی کرده اید، محاسبه می شود. اینکه در نروژ زندگی کرده اید یا خارج از آن امری کاملا غیر مرتبط است. مدت زمانی که با شهروند نروژی ازدواج کرده اید و محل زندگی مشترکی در خارج از کشور داشته اید نیز محاسبه می شود، البته در صورتی که بتوانید این موضوع را اثبات کنید. به عنوان مثال با یک قرارداد اجاره یا قرارداد فروش محل اقامت مشترک یا نسخه پرینت شده ثبت ملی جمعیت در کشوری که در آن زندگی می کردید.

چنانچه همسرتان در زمان ازدواج تابعیت نروژ را نداشته است، دوره ازدواج از تاریخی که همسرتان تابعیت نروژ را دریافت کرده است، محاسبه می شود. در زمان اتخاذ تصمیم باید همچنان متاهل، شرکای ثبت شده و یا همخانه باشید. دوره اقامت و دوره ازدواج می تواند همزمان انجام شود و شما می توانید مدت اقامت و دوره ازدواج خود را با یکدیگر ارائه دهید.

نمونه ای از محاسبه مدت اقامت و دوره ازدواج اگر از کشوری خارج از منطقه (EU / EEA) هستید:

اگر 4 سال در نروژ با اجازه اقامت حداقل یک ساله در هر سال زندگی کرده اید و با یک شهروند نروژی به مدت سه سال از این 4 سال ازدواج کرده و زندگی کرده اید، مدت اقامت و مدت ازدواج شما در مجموع هفت سال خواهد بود. سپس شرایط اقامت را برآورده خواهید کرد.

اقامت فرزندان در نروژ از طریق ازدواج

یک فرد خارجی برای ازدواج در این کشور باید به طور قانونی در نروژ بماند. به عنوان مثال، اگر دارای ویزای نروژ هستید و یا یک تبعه خارجی هستید که نیازی به ویزا ندارد و یا به دلیل داشتن اجازه اقامت معتبر در نروژ اقامت دارید.

محتوای مجوز:

اگر فرد خارجی که قصد ازدواج با اتباع نروژی را دارد یا در نروژ زندگی می کند و دارای مجوز اقامت دائم (اجازه اقامت) می باشد که پایه و اساس اجازه اقامت دائم را تشکیل می دهد، می تواند برای اجازه نامه نامزد درخواست کند. فرزندان این امکان را ندارند در حالی که در نروژ هستید، با مجوز نامزد، برای پیوستن به خانواده درخواست کنند، زیرا این مجوز زمینه ای برای اتحاد خانواده نمی باشد.

دقت داشته باشید قبل از درخواست پیگیری کنید که آیا می توانید هنگام اقامت در نروژ، درخواست خود را ارائه کنید یا نیاز به درخواست از کشور خود می باشد. همچنین باید مطلع شوید که باید فرم درخواست را به صورت آنلاین پر کنید یا اینکه باید فرم کاغذی را تحویل دهید.

اقامت فرزندان در نروژ از طریق ازدواج
اقامت فرزندان در نروژ از طریق ازدواج

از کجا درخواست مجوز شود:

اگر یک فرد خارجی در خارج از نروژ باشد، می تواند درخواست خود را به سفارت یا کنسولگری این کشور تحویل دهد. در بعضی از کشورها شخص این امکان را نیز خواهد داشت که به جای آن، به سفارت کشور سوئد یا دانمارک نیز تقاضا دهد. 

اگر فرد خارجی در نروژ باشد، در صورت داشتن نوع دیگری از مجوز در طی 9 ماه گذشته، می تواند درخواست خود را اعلام کند. همچنین این امکان را خواهد اشت که در صورت داشتن مدرک کارشناسی ماهر نیز، درخواست دهد.

در صورت درخواست از نروژ یا از طریق سفارت نروژ، فرد خارجی می بایست این درخواست را به صورت آنلاین ثبت کند و اگر درخواستش را در سفارت سوئد یا دانمارک تحویل دهد، امکان ثبت درخواست به صورت آنلاین نمی باشد.

قبل از ازدواج در نروژ، اداره ثبت جمعیت (اداره امور مالیاتی نروژ) بررسی می کند که آیا فرد شرایط ازدواج را رعایت کرده است یا خیر و بعد گواهی نامه را صادر می کند. اگر به عنوان یک تبعه خارجی قصد ازدواج در نروژ را دارید، اداره ثبت جمعیت از شما میخواهد که مدارک خود را از کشورتان تهیه کنید. گواهی عدم منع ازدواج و از جمله موارد دیگر، ثابت می کند که ازدواج نکرده اید. برای اطلاع از این که در کشور نروژ برای ازدواج به چه مدارکی از کشور خود احتیاج است، با اداره ثبت جمعیت تماس بگیرید.

پس از ازدواج، باید با همسر خود برای مهاجرت خانوادگی اقدام کنید تا بتوانید در نروژ بمانید. باید قبل از اتمام مجوز نامزدی خود، برای مهاجرت خانوادگی اقدام کنید و می توانید در حالی که درخواست شما در حال رسیدگی است در نروژ بمانید.

اعضای خانواده:

  • اگر همسر نروژی دارای فرزندان وابسته می باشد، این تاثیری در برنامه سند ازدواج در نروژ ندارد.
  • اگر فرزندان وابسته ای دارید، آن ها هیچ تاثیری در درخواست ازدواج با یک شهروند نروژی نخواهند داشت.

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله درمیابیم که مهاجرت به نروژ از راه ازدواج با یک شهروند نروژی، از روشهای به نسبت راحت جهت اخذ تابعیت و اقامت نروژ می باشد. برای آگاهی از اطلاعات بیشتر در این مورد و سایر موارد مشابه با موسسه حقوقی مهاجرتی میرداماد در ارتباط باشید.

سوالات متداول در مورد اقامت نروژ از طریق ازدواج

1- آیا می توان از طریق ازدواج با شهروند نروژی اقامت این کشور را دریافت کرد؟

بله، شما میتوانید اقامت نروژ را از طریق ازدواج به دست آورید.

2- آیا ارتباط با شهروند نروژی از قبل از ازدواج برای دریافت ویزای ازدواج این کشور، اهمیت دارد؟

بله، شما باید اثبات کنید که حداقل 2 سال با یکدیگر در ارتباط بوده اید.

3- آیا کشور سوئد ویزای نامزدی را نیز ارائه می دهد؟

بله، شما می توانید ویزای نامزدی نروز را دریافت کرده و در مدت 2-6 ماه به کشور نروژ بروید و در آنجا ازدواج نمایید.

4- در چه صورتی ویزای ازدواج نروژ باطل می شود؟

در صورتی که به افیسر اثبات شود که ازدواج آن ها سوری بوده است، بلافاصله ویزای ازدواج آن ها را باطل می نماید.

5- آیا ویزای ازدواج نروژ به دریافت اقامت دائم این کشور ختم می شود؟

بله، شما می توانید با رعایت قوانین اعلام شده، ویزای موقت ازدواج خود را به اقامت دائم نروژ تبدیل نمایید.

6- آیا افرادی که قبلا ازدواج کرده اند، می توانند برای اقامت ازدواج نروژ اقدام نمایند؟

افرادی که قبلا ازدواج کرده اند، در صورتی می توانند برای اقامت ازدواج نروژ اقدام نمایند که از همسر سابق خود جدا شده باشند.

7- آیا برای دریافت اقامت نروژ از طریق ازدواج باید تمکن مالی ارائه داد؟

برای دریافت اقامت نروژ از طریق ازدواج نیازی به ارائه تمکن مالی نیست، کافی است فرد ساکن نروژ بتواند از لحاظ مالی از شما حمایت کند.

8- آیا برای دریافت اقامت نروژ از طریق ازدواج ارائه مدرک زبان الزامی است؟

خیر، برای دریافت اقامت نروژ از طریق ازدواج نیازی به ارائه مدرک زبان الزامی نمی باشد.

9- آیا دریافت اقامت نروژ از طریق ازدواج آسان است؟

بله، دریافت اقامت نروز از طریق ازدواج یکی از آسان ترین روش های موجود است.

10- آیا فرزندان فرد نیز می توانند از طریق ازدواج به نروژ بیایند؟

بله، در صورتیکه فرد بتواند ویزای ازدواج نروژ را دریافت نماید، می تواند برای فرزندان نیز ویزای الحاق را بگیرد.

11- چگونه می توانم اقامت دائم نروژ را از طریق ازدواج دریافت کنم؟

برای درخواست اجازه اقامت دائم نروژ، شما باید حداقل 3 سال اجازه اقامت موقت در نروژ را داشته باشید و سایر موارد دیگر را نیز برآورده کنید. در صورت داشتن اجازه اقامت دائم، به شما کارت اقامت داده می شود که به مدت دو سال معتبر باشد.

اسکرول به بالا