071-91009294  | 021-88724227  |

اقامت بلند مدت رومانی

اقامت بلند مدت رومانی

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

درخواست اقامت بلند مدت رومانی یک بازه زمانی 6 ماهه را نیاز دارد تا مورد بررسی قرار گیرد. البته ممکن است این زمان تا 9 ماه هم به طول بینجامد و بسته به زمانی دارد که شما به مشاورین موسسه حقوقی میرداماد مراجعه کرده و مدارک خود را طبق شرایط و راه های مهاجرت به رومانی تحویل می دهید تا زمانی که نتیجه ویزا به دست شما برسد. به هر حال ما در این مطلب به بررسی آنچه که در روال کار اخذ ویزا و اقامت کشور رومانی نیاز است، اشاره کرده ایم.

اقامت بلند مدت رومانی

شرایط اصلی برای به دست آوردن اقامت طولانی مدت در پیشگامان رومانی چیست؟ اولین قدم برای به دست آوردن اقامت طولانی مدت در رومانی، درخواست اعطای این حق در واحدهای ارضی بازرس کل مهاجرت در کشور است که شما در آن کشور زندگی میکنید. هدف دیگر از اقامت شما در کشور رومانی مانند اتحاد خانواده، فعالیت های تجاری و غیره مطالبه شود.

شرایطی که برای اعطای حق اقامت طولانی مدت رومانی باید رعایت شود عبارتند از اینکه شما حق اقامت مداوم در رومانی را در 5 سال گذشته قبل از درخواست به شرح زیر دارید:

  1. مدت غیبت شما از کشور رومانی کمتر از 6 ماه متوالی است و در کل بیش از 10 ماه تجاوز نمیکند.
  2. هیچ اقدامی برای خارج کردن شما از کشور رومانی علیه شما وجود ندارد.
  3. در تعیین مدت اقامت مداوم و قانونی، نیمی از طول مدت اقامت برای اهداف مطالعه مورد توجه قرار میگیرد.
  4. اما، در تعیین این دوره، حق اقامت ارائه شده توسط ویزای اقامت کوتاه مدت، ویزای دیپلماتیک یا ویزای کار در نظر گرفته نخواهد شد.
  5. و نه حق اقامت به دست آمده برای انجام فعالیت ها به عنوان کارگران فصلی، خوب است بدانید که در شرایطی که شما به عنوان یک پناهنده در کشور رومانی به رسمیت شناخته میشوید. دولت رومانی از شما حمایت خواهد کرد.
  6.  همچنین اگر حداقل 5 سال با یک شهروند رومانی ازدواج کرده باشید نصف دوره کاهش می یابد.
  7.  شما می توانید ثابت کنید که وسایل لازم برای معاش را دارید و به حداقل دستمزد خالص ملی می پردازید و به حداقل دستمزد خالص ملی می پردازید. به استثنای بیگانگان که اعضای خانواده شهروندان رومانی هستند. شما ثابت کرده اید که بیمه درمانی اجتماعی دارید.
  8. حداقل در سطح رضایت بخش شما تهدیدی برای نظم عمومی یا امنیت ملی نیست.
مدارک لازم جهت اقامت بلند مدت رومانی
مدارک لازم جهت اقامت بلند مدت رومانی

مدارک لازم جهت اقامت بلند مدت رومانی

تقاضانامه دریافت اجازه اقامت در کشور رومانی باید شخصا به واحد های ارضی اداره مهاجرت تحویل داده شود. لازم است که این تقاضانامه به همراه مدارک و اسناد زیر در کشور رومانی ثبت شود:

  • کپی برابر با اصل اسناد وضعیت مدنی
  • کپی و اصل مدارک عبور از مرز دولتی
  • مدارکی مبنی بر تمکن مالی
  • گواهی عدم سوء پیشینه ( تاریخچه جرم و جنایت ) یا دیگر مدارک با ارزش قانونی مشابه صادر شده توسط مقامات کشور اصلی یا مقامات رومانیایی
  • گواهی پزشکی صادر شده توسط موسسه پزشکی خصوصی یا دولتی مبنی بر نداشتن هرگونه بیماری که سلامت عمومی را به خطر می اندازد.
  • مدارک بیمه درمانی

پس از آنکه تقاضای اقامت تایید شد، لازم است که شهروند خارجی به محلی که تقاضانامه خود را در آنجا ثبت کرده است بازگردد و اجازه اقامت دائم خود را از آنجا دریافت نماید. این اجازه اقامت از تاریخ صدور تا 5 سال بعد اعتبار خواهد داشت. پس از این مدت، امکان تمدید اجازه اقامت تا 5 سال دیگر وجود دارد.

شرایط لازم جهت اقامت بلند دمدت رومانی

دو مورد استفاده از اجازه اقامت، اجازه اقامت موقت و دائم می باشد. همانطور که از نام آن ها پیداست، تفاوت اصلی بین این دو در مدت زمانی است که بازدید کننده قصد اقامت در رومانی را دارد.

اجازه اقامت موقت:

تمام اتباع بیگانه ای که قصد دارند 120 روز یا بیشتر در رومانی بمانند، باید برای اجازه اقامت موقت درخواست کنند. لازم است اتباع خارجی قبل از سفر، با دفتر وزارت امور داخله در منطقه ای که در آن قصد اقامت دارند، تماس بگیرند تا اطمینان حاصل کنند که می توانند اجازه اقامت موقت را دریافت کنند.ا

جازه اقامت دائم:

اقامت در رومانی توسط رئیس دفتر مهاجرت تایید می شود. در صورت تکمیل شرایط زیر، افراد خارجی می توانند اقامت خود را در رومانی به دست آورند:

  • اقامت قانونی موقت و مداوم برای حداقل سه سال.
  • در مواردی که شهروندان خارجی با شهروندان رومانی ازدواج کرده اند شش سال برای سایر مقوله ها.

در طول این دوره، لازم است که وسایل زیر را نیز برای پشتیبانی بدست آورید:

  • حداقل سطح حقوق متوسط ماهانه ( فقط مربوط به اتباع خارجی است که با شهروندان رومانی ازدواج کرده اند ).
  • مکانی برای زندگی.
  • مهارت صحبت کردن به زبان رومانیایی.

راه های اخذ اقامت بلند مدت رومانی

افراد خارجی با اصالت رومانیایی یا افرادی که در رومانی به دنیا آمده اند و همچنین کسانی که اقامتشان به نفع دولت رومانی می باشد، می توانند تنها با تحقق شرط عدم تهدید برای نظم عمومی یا امنیت ملی، اقامت طولانی مدت را دریافت کنند.

افراد خردسالی که والدینشان دارای اقامت طولانی مدت هستند، می توانند همین اقامت را بدون فراهم نمودن شرط اقامت 5 سال متوالی در قلمروی رومانی پیش از ارائه درخواست، دریافت نمایند. البته تنها در صورتی که حداقل یکی از والدین اقامت بلند مدت داشته باشد. رضایت والد دیگر نیز باید در فرمی معتبر ذکر شده باشد.

افراد خارجی که حداقل 1000000 یورو سرمایه گذاری کرده اند یا بیش از 100 جایگاه شغلی فراهم نموده اند می توانند اجازه اقامت دائم این کشور را دریافت نمایند. حق اقامت بلند مدت برای دارندگان بلو کارت، کسانی که به عنوان دارنده بلوکارت در مدت 5 سال پیش از ارائه درخواست، حق اقامت پیوسته در قلمروی اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا یا کنفدراسیون سوئد را دارند، در صورت داشتن شرایط زیر اجازه اقامت دائم این کشور را دریافت خواهند کرد:

  1. در این دوره بیش از 12 ماه خارج از ایالات اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و کنفدراسبون سوئد سپری نکرده باشند و مجموع غیبتشان بیشتر از 18 ماه نبوده باشد.
  2. در طول این دوره هیچ اقدامی از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و کنفدراسیون سوئد علیه فرد خارجی مورد نظر برای حذف وی انجام نگرفته باشد.
  3. شواهد مبنی بر داشتن تمکن مالی برابر با حداقل درآمد خالص پرداختی این کشور، ارائه نمایند. ( به استثنای افراد خارجی که عضوند شهروند این کشور هستند )
  4. شواهد مبنی بر داشتن بیمه درمانی را ارائه دهند
  5. شواهدی قانونی مبنی بر داشتن محلی برای اسکان ارائه دهند.
  6. دانش زبان انگلیسی در حد قابل قبول داشته باشند
  7. خطری برای جامعه و امنیت ملی نداشته باشند.

مراحل اخذ اقامت بلند مدت رومانی

اجازه اقامت دائم تنها در صورتی صادر می شود که از قبل برای متقاضی اجازه اقامت موقت صادر شده باشد و دارای شرایط زیر باشد:

  1. اقامت قانونی متوالی به مدت حداقل 5 سال پی در پی در قلمروی ملی با خروج نهایتان 6 ماه پی در پی در هر سال
  2. داشتن بیمه درمانی ملی
  3. داشتن تمکن مالی. حداقل برابر با کمترین میزان درآمد در رومانی
  4. شواهد مبنی بر برخورداری از دانش زبان رومانیایی به میزان کافی
  5. خطرناک نبودن برای امنیت ملی

 به عنوان دستورالعملی بین المللی، بعد از ثبت نام برای نشان دادن سطح دانش زبان رومانیایی خود باید در مصاحبه ای شرکت کنید.نتایج تقاضانامه های اجازه اقامت دائم ظرف 6 ماه آینده مشخص خواهد شد که این مدت زمان تا 90 روز ممکن است تمدید شود. در صورت مثبت بودن جواب، اجازه اقامت دائم برای مدت 5 سال صادر می شود که امکان تمدید آن نیز وجود دارد. شهروندان خارجی که اجازه اقامت دائم کشور رومانی را دریافت کرده اند، باید از قوانین رومانی پیروی کنند. همچنین آن ها از حقوقی برابر با شهروندان رومانی بهره می برند.

حق کار و تحصیل:

  • اعتبار تحصیلاتشان و قبولی دیپلم هایشان

امنیت اجتماعی:

زمانی که اجازه اقامت دائم صادر شد، به شهروند خارجی یک شماره شناسایی شخصی ( CNP) داده می شود. شماره ای که صرف نظر از تعداد ورود یا مدت زمان اقامت در قلمروی کشور رومانی،تنها یک بار صادر می شود. این شماره شامل 13 رقم می باشد و در تمام اسناد اقامت موقت یا دیگر اسناد که در آینده دریافت خواهند شد ثبت می شوند، مگر آنکه شهروندی رومانی برای فرد صادر شود.

مزایای اقامت بلند مدت رومانی
مزایای اقامت بلند مدت رومانی

مزایای اقامت بلند مدت رومانی

مسکن / اجاره ارزان می باشد. اگر نمی خواهید در بخارست ( پایتخت ) زندگی کنید، می توانید آپارتمان یک خوابه را با حداقل 33000 دلار خریداری کنید. اجاره بهای مشابه به 200 دلار در هر ماه می رسد. هر چند بخارست گران تر است. اما به طور کلی، مسکن در کشور ارزان است و حتی در شهر های کوچکتر یا روستا ها ارزان تر می شود.

رومانی یک کشور امن می باشد. برخلاف آنچه ممکن است شما فکر کنید، رومانی یک کشور بسیار امن است. شما در این کشور دزدی، آدم ربایی یا قتل نخواهید دید. مردم به طور عادی اسلحه حمل نمی کنند و گرچه برخی از جنایات کوچک را انجام می دهند، کشوری بسیار بی خطر است و میزان خشونت مربوط به اسلحه در ان تقریباً صفر می باشد.

رومانیایی ها بیگانگان را دوست دارند در مورد مردم عادی رومانیایی با شما صحبت می شود که از دیدار با یک فرد خارجی بسیار خوشحال می شوند.همچنین، مردم می گویند رومانیایی ها میزبان عالی هستند – مهم نیست که شما اهل ایالات متحده آمریکا یا هر کشور دیگری باشید. گزینه های مراقبت های بهداشتی خصوصی ارزان است.مراقبت های بهداشتی خصوصی در این کشور ارزان می باشد. مراجعه به پزشک می تواند حداقل 20 دلار باشد ( اما معمولاً حدود 30 دلار ) و بیشتر بیمارستان ها / کلینیک های خصوصی بسیار مدرن می باشند. ما بقی راهنمایی ها و اقدامات مربوط به پروسه اخذ ویزا و اقامت بلند مدت رومانی را به وکلای موسسه حقوقی میرداماد بسپارید تا با تجربه چندین ساله، شما را راهنمایی کنند.

سوالات متداول در مورد اقامت بلند مدت رومانی

1-در خواست اقامت بلند مدت رومانی چقدر طول می کشد؟

6 تا 9 ماه.

2-مزایای اقامت بلند مدت رومانی چی هست؟

مسکن و اجاره ارزان ، امن بودن رومانی ، رابطه خوب با بیگانگان ، مراقبت های بهداشتی ارزان.

3-وضعیت خرید مسکن برای اقامت بلند مدت رومانی به چه صورت است؟

قیمت خرید مسکن مناسب می باشد به عنوان مثال قیمت خرید یک آپارتمان یک خوابه حداقل 33000 دلار است.

4-قیمت اجاره مسکن برای اقامت بلند مدت رومانی به چه صورت است؟

اجاره مسکن در رومانی متغیر می باشد به عنوان مثال برای یک آپارتمان یک خوابه ماهیانه حدود 200 دلار می باشد.

5-برای اقامت بلند مدت رومانی در صورت نیاز به مراجعه به پزشک هزینه ویزیت چقدر است؟

حداقل 20 دلار.

6-مراحل اخذ اقامت بلند مدت رومانی به چه صورت است؟

اجازه اقامت دائم تنها در صورتی صادر می شود که از قبل برای متقاضی اجازه اقامت موقت صادر شده باشد و دارای این شرایط باشد: اقامت قانونی متوالی به مدت حداقل 5 سال ، داشتن بیمه درمانی ملی ، داشتن تمکن مالی حداقل برابر با کمترین میزان درآمد در رومانی ، شواهد مبنی بر برخورداری از دانش زبان رومانیایی به میزان کافی ، خطرناک نبودن برای امنیت ملی.

7-اقامت بلند مدت رومانی چند ساله است؟

اقامت دائم برای مدت 5 سال صادر می شود که امکان تمدید آن نیز وجود دارد.

8-برای اثبات تسلط بر زبان رومانیایی می بایست مدرک زبان ارائه دهیم؟

خیر، می توانید در مصاحبه ای که برگزار می شود شرکت کنید.

9-مدراک تحصیلی متقاضیان اقامت بلند مدت رومانی تایید می شود و حق کار و تحصیل دارند؟

بله.

10-آیا با سرمایه گذاری در رومانی می توان اجازه اقامت بلند مدت رومانی را دریافت کرد؟

بله.

11-حداقل میزان سرمایه گذاری برای گرفتن اقامت بلند مدت رومانی چقدر است؟

حداقل 1 میلیون یورو یا فراهم کردن بیش از 100 جایگاه شغلی.

12- اولین قدم برای به دست آوردن اقامت طولانی مدت در رومانی چیست؟

درخواست اعطای این حق در واحدهای ارضی بازرس کل مهاجرت در کشور است که شما در آن کشور زندگی میکنید.

13- مدارک لازم جهت اقامت بلند مدت رومانی چه هستند؟

  • کپی برابر با اصل اسناد وضعیت مدنی
  • کپی و اصل مدارک عبور از مرز دولتی
  • مدارکی مبنی بر تمکن مالی
  • گواهی عدم سوء پیشینه ( تاریخچه جرم و جنایت ) یا دیگر مدارک با ارزش قانونی مشابه صادر شده توسط مقامات کشور اصلی یا مقامات رومانیایی
  • گواهی پزشکی صادر شده توسط موسسه پزشکی خصوصی یا دولتی مبنی بر نداشتن هرگونه بیماری که سلامت عمومی را به خطر می اندازد.
  • مدارک بیمه درمانی

14- اجازه اقامت موقت برای چه مدت است؟

تمام اتباع بیگانه ای که قصد دارند 120 روز یا بیشتر در رومانی بمانند، باید برای اجازه اقامت موقت درخواست کنند.

15- اجازه اقامت دائم تحت چه شرایطی ممکن است؟

  • اقامت قانونی موقت و مداوم برای حداقل سه سال.
  • در مواردی که شهروندان خارجی با شهروندان رومانی ازدواج کرده اند شش سال برای سایر مقوله ها.

16- در رومانی به دنیا آمدم و در حال حاضر در ایران زندگی می کنم آیا می توانم اقامت دائم رومانی بگیرم؟

افراد خارجی با اصالت رومانیایی یا افرادی که در رومانی به دنیا آمده اند و همچنین کسانی که اقامتشان به نفع دولت رومانی می باشد، می توانند تنها با تحقق شرط عدم تهدید برای نظم عمومی یا امنیت ملی، اقامت طولانی مدت را دریافت کنند.

17- پدرم فرزندم ساکن رومانی است و من در ایران زندگی می کنم آیا می توانم برای فرزندم اقامت رومانی اخذ کنم؟

افراد خردسالی که والدینشان دارای اقامت طولانی مدت هستند، می توانند همین اقامت را بدون فراهم نمودن شرط اقامت 5 سال متوالی در قلمروی رومانی پیش از ارائه درخواست، دریافت نمایند. البته تنها در صورتی که حداقل یکی از والدین اقامت بلند مدت داشته باشد. رضایت والد دیگر نیز باید در فرمی معتبر ذکر شده باشد.

18- با چه مقدار سرمایه گذاری در رومانی می توان اقامت این کشور را اخذ کرد؟

افراد خارجی که حداقل 1000000 یورو سرمایه گذاری کرده اند یا بیش از 100 جایگاه شغلی فراهم نموده اند می توانند اجازه اقامت دائم این کشور را دریافت نمایند.

19- آیا داشتن بلو کارت می تواند برای اخذ اقامت دائم رومانی امتیاز باشد ؟

حق اقامت بلند مدت برای دارندگان بلو کارت، کسانی که به عنوان دارنده بلوکارت در مدت 5 سال پیش از ارائه درخواست، حق اقامت پیوسته در قلمروی اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا یا کنفدراسیون سوئد را دارند امکان پذیر است .

20- آیا بدون مجوز اقامت موقت می توان اقامت دائم رومانی را کسب کرد؟

اجازه اقامت دائم تنها در صورتی صادر می شود که از قبل برای متقاضی اجازه اقامت موقت صادر شده باشد.

اسکرول به بالا