071-91009294  | 021-88724227  |

ویزای تحصیلی روسیه

ویزای تحصیلی روسیه

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

روسیه، کشوری است که بین اروپای شرقی و آسیای شمالی واقع شده است و با 16 کشور مستقل هم مرز است. قلمرو روسیه از دریای بالتیک در غرب تا اقیانوس آرام در شرق و از اقیانوس قطب شمال در شمال تا دریای سیاه و قفقاز در جنوب امتداد دارد. روسیه با داشتن 146.7 میلیون نفر ساکن پر جمعیت ترین کشور در اروپا و نهمین کشور پر جمعیت جهان است. روسیه دارای سیستم آموزش رایگان است که طبق قانون اساسی برای همه شهروندان قابل استفاده می باشد، اما ورود به آموزش عالی ای بسیار رقابتی است. سالانه حدود 1،750،000 دانشجوی بین المللی در روسیه تحصیل می کنند. روسیه دارای یکی از بهترین سیستم های آموزشی در جهان است که بیش از اکثر کشورهای اروپایی و ایالات متحده می باشد. بیشتر دانش جویان بین المللی برای آمدن و تحصیل در روسیه به ویزای دانشجویی نیاز دارند.در این مقاله که به کوشش موسسه حقوقی برگزیده میرداماد تهیه و تنظیم شده است ، موارد زیر شرح داده خواهند شد :

  • چه کسانی به ویزای تحصیلی کشور روسیه نیاز دارند؟
  • شرایط ویزای تحصیلی روسیه
  • مدارک لازم برای درخواست ویزای تحصیلی روسیه
  • هزینه درخواست ویزای تحصیلی روسیه
  • کار دانشجویی در کشور روسیه
  • تمدید ویزای تحصیلی روسیه
  • نتیجه گیری
  • سوالات متداول در رابطه با ویزای تحصیلی روسیه

چه کسانی به ویزای تحصیلی کشور روسیه نیاز دارند؟

شهروندان اکثر کشورهای خارجی برای تحصیل در روسیه به ویزای تحصیلی نیاز دارند. شهروندان کشورهای مشترک المنافع مستقل (CIS) برای ورود و تحصیل در روسیه نیازی به ویزا ندارند. این کشورها ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، تاجیکستان، اوکراین، ازبکستان به علاوه مناطق خود مختار آبخازیا و اوستیای جنوبی هستند. در سال 2015، بنا بر گزارش ها، شهروندان این کشورها بیش از نیمی از 283،000 دانشجوی بین المللی که در روسیه تحصیل می کردند را تشکیل می دادند. ویزای تحصیلی روسیه به مدت 90 روز اعتبار دارد اما می تواند تا یک سال تمدید شود و پس از آن برای مدت زمان تحصیل قابل تمدید است. این ویزا برای تحصیل در هر کالج یا دانشگاه روسیه یا هر دوره کوتاه مدت معتبر است. ویزاهای تحصیلی روسیه ابتدا به مدت سه ماه صادر می شود. سپس برای تمدید ویزا باید به بخش محلی سرویس مهاجرت فدرال روسیه (FMS ) مراجعه شود.

شرایط ویزای تحصیلی روسیه

زمان پردازش ویزای تحصیلی روسیه می تواند طولانی باشد، دو یا پنج هفته زمان برای پردازش ویزا لازم است. و درخواست ویزای تحصیلی روسیه دارای مراحل زیر می باشد :

  • مرحله اول : دعوت نامه برای تحصیل در روسیه :قبل از درخواست ویزای تحصیلی، دانش جویان ابتدا باید در یک دانشگاه پذیرفته شوند تا بتوانند برای تحصیل به روسیه اقدام نمایند. دعوت نامه ها معمولاً توسط وزارت امور خارجه روسیه و سرویس مهاجرت فدرال روسیه صادر می شود. اما، برای اکثر دانش جویانی که از طریق روش استاندارد یا پرداخت شهریه اقدام می کنند، این دعوت نامه از طرف دانشگاه انجام می شود. دعوت نامه، سه ماه اعتبار دارد.
  • مرحله دوم : تأمین مالی تحصیلات و بورسیه تحصیلی روسیه :دانش جویان باید مطمئن شوند که می توانند هزینه های دوره و تحصیل خود را در روسیه بپردازند. اگر آن ها به دنبال تحصیل در یک دانشگاه دولتی در روسیه یا دانشگاهی با بودجه دولتی هستند، ممکن است واجد شرایط برای درخواست بورسیه دولتی شوند. بودجه دولتی نیز برای دانش جویان کشورهای CIS در دسترس است. بورسیه های بین المللی توسط وزارت آموزش و علوم روسیه اعطا می شود و سالانه 10،000 است.
  • مرحله سوم : درخواست تحصیل در روسیه :دانش جویان می توانند در شش مؤسسه آموزشی روسیه متقاضی شوند. ممکن است نیاز باشد که آن ها در کنکور، یک مصاحبه یا یک فرایند انتخاب رقابتی شرکت کنند. اگر آن ها موفق بوده و در دوره پذیرفته شوند، پس از آن دعوت نامه دریافت خواهند کرد که می توانند به وسیله آن برای ویزای تحصیلی روسیه اقدام کنند
شرایط ویزای تحصیلی روسیه
شرایط ویزای تحصیلی روسیه

کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده میرداماد آماده پاسخگویی به سوالات شما در رابطه با ویزای تحصیلی کشور روسیه می باشند.

مدارک لازم برای درخواست ویزای تحصیلی روسیه

برای درخواست ویزای تحصیلی روسیه ، باید به سفارت روسیه یا کنسولگری در کشور خود مراجعه کرد. مدارکی که دانش جویان باید همراه با فرم درخواست ویزای تحصیلی خود در روسیه ارائه دهند، از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. دانش جویان همیشه باید قبل از ارائه درخواست ویزا خود با سفارت، کنسولگری مشورت کنند اما به طور کلی به موارد زیر نیاز خواهند داشت :

  • گذرنامه یا کارت شناسایی معتبر، با اعتبار حداقل 18 ماه از تاریخ صدور ویزای تحصیلی و دو صفحه خالی، به علاوه یک کپی از صفحه اول
  • یک قطعه عکس اخیرا گرفته شده و به اندازه عکس گذرنامه (4.5 × 3.5 سانتی متر)
  • دعوت نامه رسمی از GUVM (باید اصل آن باشد نه کپی)
  • گواهی پزشکی کمتر از سه ماه که نشان می دهد متقاضی دارای بیماری ایدز نمی باشد. ممکن است از متقاضی خواسته شود که گواهی را به دو زبان روسی و به زبان رسمی خود ارائه دهد و جزئیات گذرنامه خود، اطلاعات مربوط به مدت زمان اقامت در روسیه، جزئیات آزمایش HIV (تاریخ، سری داروها، مهر رسمی کلینیک یا بیمارستان را که شامل آزمایش، امضاهای پزشکان و امضای شخصی خود است را ارائه دهد)
  • فرم درخواست، که می تواند به صورت آنلاین تکمیل شود، اما باید چاپ شود تا بتوان یک کپی را به سفارتخانه، کنسولگری یا مرکز ویزا ارسال کرد.
  • اگر متقاضی کمتر از 18 سال سن داشته باشد، باید یک رضایت نامه توسط والدین یا سرپرستان قانونی امضا شده باشد و توسط دفتر اسناد رسمی نیز تأیید شده است را ارائه دهد.

کلیه بازدید کنندگان خارجی به روسیه موظفند ظرف مدت هفت روز از ورود، اقامت خود را در شعبه محلی GUVM ثبت کنند.برای افرادی که در روسیه تحصیل می کنند، این کار اغلب توسط دانشگاهی که در آن ثبت نام کرده اند انجام می شود اما باید بررسی کرد که آیا این کار انجام شده است یا خیر. عدم ثبت نام در GUVM می تواند منجر به جریمه و در مواردی اخراج ازروسیه شود.ویزای تحصیلی روسیه معمولاً طی دو تا پنج هفته صادر می شود، اگر چه مراکز ویزا اغلب خدمات پیگیری سریع را با هزینه اضافی ارائه می دهند. هزینه بسته به محل زندگی دانش جویان متفاوت خواهد بود، بنابراین برای تأیید باید با کنسولگری سفارت روسیه یا مرکز ویزا تماس گرفت.

هر گونه سوال در رابطه با ویزای تحصیلی کشور روسیه را با کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده میرداماد در میان بگذارید.

هزینه درخواست ویزای تحصیلی روسیه

بر اساس دانشگاهی که دانش جویان متقاضی آن هستند، از 635 دلار تا 2070 دلار (از 563 یورو تا 1836 یورو) در سال است. برای صدور دعوت به تحصیل در موسسه آموزشی روسی که دارای اعتبار دولتی است، هیچ هزینه ای وجود ندارد. به همین دلیل است که هزینه ویزای تحصیلی روسیه فقط از هزینه بیمه پزشکی و مبلغ هزینه کنسولی تشکیل شده است، که لازم است مقام دیپلماتیک صدور ویزا را در نظر بگیرد.

کار دانشجویی در روسیه

دانش جویانی که ویزای تحصیلی روسیه را دارند، و از اداره مهاجرت فدرال (FMS) اجازه کار می خواهند، می توانند در طول تعطیلات در موسسه یا سازمانی که در آن مشغول به تحصیل هستند به کار بپردازند . دانش جویان تنها در صورتی که دانشجوی تمام وقت در یک دانشگاه معتبر دولتی بوده و حداقل 18 سال سن داشته باشند، اجازه کار دریافت خواهند کرد. این مجوز به آن ها این امکان را می دهد تا در زمینه یا حرفه ای که در مجوز و در شهر یا منطقه دانشگاه آن ها مشخص شده است کار کنند. هزینه اجازه کار برای افرادی که ویزای تحصیلی در روسیه دارند 3500 روبل (60 دلار) است.معمولاً حدود 10 روز طول می کشد تا اجازه کار توسط خدمات مهاجرتی فدرال منطقه ای صادر شود (مثلاً مسکو). ارائه مدارک زیر لازم است :

  • گذرنامه
  • کارت مهاجرت
  • فرم درخواست
  • قرار داد کاری
  • یک گواهی پزشکی که عدم ابتلا به بیماری ایدز و بیماری های عفونی و همچنین اعتیاد را تایید می کند
  • تأیید از دانشگاه مبنی بر این که دانشجو در یک دوره تمام وقت ثبت نام کرده است .

اجازه کار در روسیه برای دانش جویان خارجی یک سال اعتبار دارد و می تواند برای مدت قرارداد کاری تمدید شود. دانش جویان می توانند در این مدت شغل خود را تغییر دهند اما باید به سرویس مهاجرت اطلاع داده شود. اگر دانش جویان دانشگاه خود را ترک کنند، مجوز کار لغو می شود و دیگر نمی توانند در روسیه کار کنند.

تمدید ویزای تحصیلی روسیه

دانش جویانی که می خواهند تحصیلات خود را در روسیه ادامه دهند، باید ویزای خود را تمدید کنند. اگر آن ها با ویزای منقضی شده در روسیه بمانند، در آینده بین 5،000 تا 7،000 روبل و احتمالاً پنج سال ممنوعیت ورود به روسیه جریمه خواهند شد . دانش جویان باید حداقل 40 – 30 روز قبل از انقضای ویزای تحصیلی باید با دفتر بین المللی دانشگاه خود تماس بگیرند. مدارک لازم برای تمدید ویزای تحصیلی روسیه :

  • گذرنامه
  • فرم درخواست تکمیل شده
  • یک قطعه عکس
  • کپی از قرار داد ثبت نام یا مراجعه به وزارت آموزش و علوم فدراسیون روسیه
  • نامه ای که دلیل تمدید ویزای تحصیلی را توضیح می دهد
  • کارت مهاجرت (اصلی و کپی)
  • هزینه درخواست
تمدید ویزای تحصیلی روسیه
تمدید ویزای تحصیلی روسیه

نتیجه گیری

دانشگاه های کشور روسیه از رنکینگ بالایی برخوردارند و هزینه تحصیل در روسیه پایین می باشد. قبل از درخواست ویزای تحصیلی کشور روسیه، متقاضیان باید در یک دانشگاه قبول شوند بتوانند دعوت نامه رسمی دریافت کنند. دعوت نامه ها معمولا توسط وزارت امور خارجه و سرویس مهاجرت فدرال روسیه صادر می شوند. اما برای دانش جویانی که از روش استاندارد یا پرداخت شهریه پذیرش دارند، این دعوت نامه از طرف دانشگاه صادر خواهد شد. از جمله مزایای ویزای تحصیلی روسیه می توان به امکان 10 ساعت کار همزمان با تحصیل، اعتبار بالای مدرک دانشگاهی، هزینه تحصیل پایین و … اشاره کرد.

در نهایت موسسه حقوقی برگزیده میرداماد آماده پاسخ گویی تلفنی و حضوری به هموطنان عزیز و انجام کلیه امور مربوط به پذیرش و اخذ ویزا و اقامت می باشد . هموطنان متقاضی اخذ ویزای تحصیلی کشور روسیه ، می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به صورت حضوری به دفاتر موسسه حقوقی برگزیده میرداماد در شهرهای تهران، شیراز مراجعه نمایند.

سوالات متداول در رابطه با ویزای تحصیلی کشور روسیه

1- مدت اعتبار ویزای تحصیلی کشور روسیه چقدر است؟

ویزای تحصیلی روسیه به مدت 90 روز اعتبار دارد اما می تواند تا یک سال تمدید شود.

2- چه کسانی برای تحصیل در روسیه به ویزای تحصیلی نیاز ندارند؟

شهروندان کشورهای مشترک المنافع مستقل (CIS) برای ورود و تحصیل در روسیه نیازی به ویزا ندارند.

3- شرایط اخذ ویزای تحصیلی کشور روسیه چیست؟

شرایط اخذ ویزای تحصیلی کشور روسیه دعوت نامه برای تحصیل، تامین مالی تحصیل و کمک هزینه های تحصیلی روسیه و درخواست تحصیل در این کشور می باشد.

4- آیا برای اخذ ویزای تحصیلی روسیه به دعوت نامه نیاز است؟

بله . برای اخذ ویزای تحصیلی روسیه به دعوت نامه نیاز است.

5- مدارک لازم برای درخواست ویزای تحصیلی کشور روسیه کدامند ؟

از جمله مدارک لازم برای درخواست ویزای تحصیلی کشور روسیه می توان به گذرنامه و کارت شناسایی، گواهی پزشکی، عکس و سایر موارد اشاره کرد.

6- مدت زمان لازم برای صدور ویزای تحصیلی کشور روسیه چقدر است؟

ویزای تحصیلی روسیه معمولاً طی دو تا پنج هفته صادر می شود.

7- آیا پس از اخذ ویزای تحصیلی امکان کار دانشجویی در کشور روسیه وجود دارد؟

بله . دانش جویان امکان 10 ساعت کار در هفته را همزمان با تحصیل خواهند داشت.

8- هزینه درخواست اجازه کار دانشجویی در کشور روسیه چقدر است؟

بر اساس دانشگاهی که دانش جویان متقاضی آن هستند، از 635 دلار تا 2070 دلار (از 563 یورو تا 1836 یورو) در سال است.

9- شرایط تمدید ویزای تحصیلی کشور روسیه چیست؟

دانش جویان باید حداقل 40 – 30 روز قبل از انقضای ویزای تحصیلی باید گذرنامه، فرم درخواست، عکس و … را ارائه دهند.

10- ویزای تحصیلی کشور روسیه توسط چه سازمان هایی صادر می شود؟

دعوت نامه ها معمولا توسط وزارت امور خارجه و سرویس مهاجرت فدرال روسیه صادر می شوند.

اسکرول به بالا