071-91009294  | 021-88724227  |

شرایط کار در ترکیه برای ایرانیان

شرایط کار در ترکیه برای ایرانیان

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

کشور ترکیه در سال های اخیر از پرطرفدارترین مقاصد مهاجرتی ایرانی ها محسوب می شود. در این راستا در این مقاله به بررسی شرایط کار متقاضیان ایرانی در این کشور می پردازیم. در این مقاله می خوانید:

  • اهمیت کار و اشتغال در ترکیه برای ایرانیان
  • مشاغل مورد نیاز ترکیه برای ایرانیان
  • بالاترین حقوق و درآمد در ترکیه
  • ویزای کار ترکیه برای ایرانیان
  • مجوز کار ترکیه برای ایرانیان
  • انواع ویزاهای کار ترکیه
  • ویزای کار پیشنهاد کارJob Offer
  • ویزای کار نامحدود ترکیه
  • ویزای کار کارت فیروزه ای ترکیه
  • ویزای کار دائم ترکیه
  • ویزای کار موقت یک ساله ترکیه
  • ویزای کار موقت ویژه ترکیه
  • ویزای کار ویژه ترکیه
  • ویزای کار مستقل ترکیه
  • کاریابی در ترکیه
  • کار در ترکیه و ویزای همراه
  • کار در ترکیه و مجوز اقامت دائم
  • مزایای کار و اشتغال در ترکیه
  • معایب کار و اشتغال در ترکیه
  • سخن آخر
  • سوال های متداول در مورد شرایط کار در ترکیه برای ایرانیان

اهمیت کار و اشتغال در ترکیه برای ایرانیان

دولت ترکیه در راستای جذب متقاضیان ماهر و متخصص حرفه ای و تبدیل کشور ترکیه به یک کشور پیشرفته و مدرن سرمایه گذاری های کلانی انجام داده است. شباهت های فرهنگی، نزدیکی جغرافیایی و آداب و رسوم و زبان تقریبا مشترک، وجود فرصت های شغلی مختلف و عدم نیاز به صدور ویزا را می توان از مهم ترین دلایل متقاضیان ایرانی در اخذ ویزای کار ترکیه و اشتغال در این کشور به شمار آورد. علاوه بر این موارد تنوع فرهنگی، جاذبه های گردشگری و تاریخی، فرهنگ و تاریخ غنی و پایین بودن هزینه های زندگی را می توان از دیگر دلایل مهاجران ایرانی در مهاجرت کاری به این کشور اوراسیایی محسوب کرد.
کشور ترکیه به دلیل روابط دیپلماتیک مناسب با دیگر کشورهای اروپایی در حال تبدیل شدن به یک اقتصاد پیشرفته و روبه رشد است. علی رغم بحران های ارزی و بدهی های اخیر و رکورد بی سابقه اقتصادی، ترکیه تلاش می کند تا به سلامت از این بحران خارج شود.

بر این اساس مشاوران و کارشناسان موسسه مهاجرتی میرداماد با تهیه این مقاله به بررسی شرایط کار در ترکیه برای ایرانیان پرداختند. اگر قصد کار و اشتغال در ترکیه را دارید و نمی دانید چگونه باید اقدام کنید، این مقاله را به دقت مطالعه کنید. با ما همراه باشید.

مشاغل مورد نیاز ترکیه برای ایرانیان

کشور ترکیه در مقایسه با کشورهای اروپایی دارای نرخ بیکاری نسبتا بالایی است. نرخ بیکاری این کشور در اواخر سال ۲۰۱۹ به حدود ۱۴ درصد رسیده است که این میزان به معنای بیکار بودن ۱۴ نفر از هر ۱۰۰ نفر جمعیت این کشور می باشد. علی رغم بالا بودن نرخ بیکاری، این کشور نیازمند متقاضیان متخصص و حرفه ای می باشد تا چرخ های اقتصاد را به گردش درآورند و موجب رونق و رشد بیشتر اقتصاد این کشور شوند. فرصت های شغلی زیر از جمله شغل های مورد نیاز کشور ترکیه می باشد:

  • فناوری اطلاعات، صنایع خودروسازی، محیط زیست، صنایع مواد شیمیایی، شرکت های پتروشیمی، نساجی، ساخت و ساز و ساختمان، خدمات مشاوره مالی، شرکت خدمات نظافتی، شرکت تعمیرات وسایل، مسئول رزرواسیون هتل و آپارتمان ها، شرکت های خدماتی تهیه غذای صنایع حمل و نقل هوایی و کشاورزی، مدیریت زنجیره فروش، راهنمای تور جهانگردی، گارسون و مهماندار، نقاش و کاشی کار ساختمان، بیمه، آرایشگری، جوشکاری و نجار
  • مشاغل مورد نیاز برای خانم ها در ترکیه عبارت است از: شغل های آرایشگاهی( پدیکور، آرایشگر، ناخن کار، گریمور و …)، شغل های تولید لباس و پوشاک( خیاط، طراح لباس، اتوکار، راسته دوز و …)، بازیگری و مدلینگ، مسول پذیرش در هتل ها، فیلمبرداری و عکاسی مجالس، مهماندار و آشپز و گارسون رستوران ها، مدیریت فروش و بازاریابی
مشاغل مورد نیاز ترکیه برای ایرانیان
مشاغل مورد نیاز ترکیه برای ایرانیان

بالاترین حقوق و درآمد در ترکیه

میزان حقوق و دستمزد پرداختی به متقاضیانی که با اخذ ویزای کاری در کشور ترکیه مشغول کار و فعالیت شده اند، بر اساس مدرک تحصیلی و سوابق کاری و نوع کار متفاوت می باشد. به طور متوسط متقاضیان از ۱۵.۰۰۰ دلار تا ۱۰۰.۰۰۰ دلار در کشور ترکیه حقوق دریافت می کنند. متقاضی که به عنوان حسابدار در ترکیه مشغول کار می باشد، در حدود ۷۵.۰۰۰ دلار حقوق دریافت می کند. حقوق و دستمزد یک مدیر اجرایی در این کشور در حدود ۱۰۰.۰۰۰ دلار است. بر اساس آمارهای موجود قشر پزشک در ترکیه دراری بالاترین حقوق دریافتی می باشند. مثلا یک جراح مغز و اعصاب در این کشور ماهانه در حدود ۷۷.۷۰۰۰ لیر ترکیه درآمد دارد. پس از پزشکان، مدیران اجرایی و مدیران مالی دارای بالاترین حقوق می باشند.

ویزای کار ترکیه برای ایرانیان

متقاضی کار در ترکیه باید در ابتدا مجوز کار این کشور را دریافت کند. مجوز کار ترکیه را وزارت کار و امور اجتماعی این کشور صادر می کند. متقاضی برای اخذ مجوز کار باید مدارک خود را به سفارت ترکیه در کشور خود ارائه دهد. کارفرمای ترکیه ای که قصد استخدام متقاضی در ترکیه را دارد، باید مدارک متقاضی را به وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه ارائه دهد. در صورتی که این وزارت خانه و کارفرمای ترکیه ای مدارک متقاضی را تائید کردند، متقاضی باید در ترکیه حضور داشته باشد و ویزای کاری و مجوز دریافت پاسپورت خود را تائید کند.در صورتی که متقاضی در این کشور حضور دارد، باید در مدت یک ماه پس از ورود خود به ترکیه درخواست اخذ ویزای کاری ترکیه را ارائه دهد. درخواست متقاضی برای کارفرمای ترکیه ای متقاضی ارسال می شود و متقاضی در صورتی می تواند کار خود را در ترکیه شروع کند که دارای ویزای کار ترکیه و مجوز اقامت ترکیه باشد.

مجوز کار ترکیه برای ایرانیان

پس از این که متقاضی ایرانی ویزای کار ترکیه را دریافت کرد، می تواند برای اخذ مجوز کار این کشور درخواست دهد. در ابتدا برای متقاضی مجوز کار یک ساله صادر می شود. در صورتی که متقاضی قصد تمدید این مجوز کار را داشته باشد، می تواند آن را برای ۲ سال دیگر تمدید کند. پس از ۲ سال کار و اشتغال در ترکیه در صورتی که متقاضی واجد شرایط باشد، می تواند این مجوز کار را برای ۳ سال دیگر تمدید کند.

  • نکته مهم در تمدید ویزای کاری ترکیه این است که متقاضی باید ۴۵ روز قبل از پایان مهلت اعتبار ویزای کاری خود، درخواست تمدید این ویزا را برای وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه ارسال کند.
  • افرادی می توانند مجوز کار ترکیه را دریافت کنند که از یک شرکت در ترکیه دعوت نامه و پیشنهاد کاری داشته باشند.
  • متقاضی صرفا با دریافت ویزای توریستی نمی تواند در ترکیه مشغول به کار شود و باید مجوز کار این کشور را اخذ کند.
  • متقاضی برای اخذ مجوز کار در ترکیه باید فرم تکمیل شده درخواست کار، دعوتنامه کاری از طرف کارفرمای ترکیه ای، مجوز اقامت در ترکیه، پاسپورت معتبر،گواهی تائید مدارک متقاضی از طرف شرکت ترکیه ای، دفترچه اقامت در ترکیه، کد ملی ترکیه مخصوص اتباع خارجی، مدرک تحصیلی و ایمیل و کد رمز دولتی کارفرمای ترکیه ای را ارائه دهد.

انواع ویزاهای کار ترکیه

متقاضی به منظور دریافت ویزای کاری ترکیه باید مدارک لازم را به سفارت ترکیه در کشور محل زندگی خود تحویل دهد. از جمله مدارک لازم می توان به اصل پاسپورت، اصل مجوز صادر شده توسط وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه، رسید پرداخت هزینه های صدور ویزای کاری ترکیه، ۴ قطعه عکس و کپی صفحه های پاسپورت اشاره کرد.ویزای کار ترکیه انواع مختلفی دارد که متقاضی برای اخذ مجوز کاری این کشور به آن نیاز دارد. از مهم ترین ویزاهای کاری ترکیه می توان موارد زیر را ذکر کرد:

ویزای کار پیشنهاد کارJob Offer

متقاضی اخذ اقامت ترکیه از طریق کار باید دارای پیشنهاد کاریJob Offer از طرف کارفرمای ترکیه ای باشد. کارفرمای ترکیه ای در صورت موافقت با استخدام متقاضی با وی قرارداد منعقد می کند و متقاضی باید با مراجعه به اداره کار این کشور مجوز کار در ترکیه را دریافت کند. آشنایی با زبان ترکی از شرایط اخذ ویزای کار ترکیه می باشد. متقاضیان ایرانی برای اخذ ویزای کار باید ۶۱۵ لیر و برای اخذ کارت اقامت ۷۲ لیر پرداخت کنند.

ویزای کار نامحدود ترکیه

متقاضی با روش های تمدید ویزاهای کاری می تواند تا چندین سال در این کشور مشغول کار و اشتغال باشد. در صورتی که متقاضی با تمدید چندین باره ویزای کاری خود در حدود ۸ سال در کشور ترکیه زندگی و کار و اقامت کرده باشد و به زبان ترکی تسلط خوبی داشته باشد، می تواند برای اخذ اقامت دائم این کشور اقدام کند. متقاضی با دریافت این مجوز اقامت دائم می تواند ویزای کار نامحدود ترکیه را دریافت کند. متقاضی با اخذ این ویزا نیاز به تمدید آن ندارد و می تواند به طور نامحدود کشور ترکیه را ترک و یا به آن برگردد.

ویزای کار کارت فیروزه ای ترکیه

متقاضیانی که دارای مدرک تحصیلی دکترا و فوق لیسانس و سوابق کاری حرفه ای درخشان می باشند، می توانند با اخذ این ویزا مجوز اقامت ۳ ساله ترکیه را دریافت کنند. در صورتی که کار و اشتغال متقاضی موجب رونق و پویایی اقتصاد ترکیه شود و اثرات مثبتی برای اقتصاد این کشور داشته باشد، متقاضی می تواند مجوز اقامت ۳ ساله خود را به مجوز اقامت دائم ترکیه تبدیل کند.

ویزای کار دائم ترکیه

متقاضیانی که دارای مجوز اقامت دائم ترکیه می باشند و در حدود ۸ سال در این کشور کار و زندگی و اقامت داشته اند، می توانند با اخذ این ویزا در این کشور به کار و اشتغال بپردازند. هزینه صدور ویزای کار دائم ترکیه ۶۱۵.۷۰ لیر ترکیه می باشد.

ویزای کار دائم ترکیه
ویزای کار دائم ترکیه

ویزای کار موقت یک ساله ترکیه

هنگامی که متقاضی با کارفرمای ترکیه ای قرارداد کاری منعقد کرد، می تواند ویزای کار موقت یک ساله را دریافت کند. هزینه صدور ویزای کار موقت یک ساله ترکیه ۶۱۵.۲۰ لیر ترکیه می باشد.

ویزای کار موقت ویژه ترکیه

هنرمندان و ورزشکاران و افرادی که به دلایل انجام کار هنری و یا شرکت در مسابقه های ورزشی نیاز به حضور در کشور ترکیه دارند، می توانند با اخذ این ویزا به این کشور سفر کنند.

ویزای کار ویژه ترکیه

متقاضیانی که دارای تحصیلات در سطح عالی باشند و یا متقاضیانی که در صنایع و حوزه های علم و فناوری اقدام به سرمایه گذاری در ترکیه کرده اند، متقاضیانی که دارای نسل و اجداد ترک هستند و متقاضیانی که دارای تابعیت و شهروندی اتحادیه اروپا هستند و یا پناهندگانی که کارت اقامت اولیه ترکیه را اخذ کرده اند و یا افرادی که با شهروند و تبعه ترکیه ازدواج کرده اند، می توانند این ویزای کاری را دریافت کنند.

ویزای کار مستقل ترکیه

متقاضیانی که در حدود ۵ سال در کشور ترکیه اقامت دارند و قصد شروع کسب و کار جدیدی در این کشور را دارند، می توانند با اخذ این ویزا کار و اشتغال جدیدی را در این کشور آغاز کنند. هزینه صدور ویزای کار مستقل ترکیه در حدود ۶۱۵۲.۷۰ لیر ترکیه می باشد.

کاریابی در ترکیه

متقاضیانی که دارای تحصیلات و سوابق کاری مطلوب می باشند و قصد پیدا کردن کار مناسب و مرتبط با مهارت و حوزه کاری و تحصیلات خود را دارند، می توانند از طریق سایت ها و موسسه های کاریابی ترکیه کار مورد نظر خود را پیدا کنند. از معتبرترین و شناخته شده ترین موسسه های کاریابی ترکیه موسسه های زیر را می توان نام برد:

  • موسسه کاریابی Kariyer
  • موسسه کاریابیEleman
  • موسسه کاریابی Elemanonline
  • موسسه کاریابی Xing
  • موسسه کاریابی Secretcv
  • موسسه کاریابی Iskur
  • موسسه کاریابی Yenibiris

کار در ترکیه و ویزای همراه

متقاضیانی که ویزای کار در کشور ترکیه را دریافت کرده اند و متعاقب آن برای مجوز کار در این کشور اقدام کرده اند و کارت اقامت آبی ترکیه را اخذ کرده اند، می توانند برای همراهی همسر و فرزندان خود در این کشور درخواست دهند. به طور کلی متقاضی پس از یک سال اقامت و کار و اشتغال می تواند برای اعضا خانواده خود درخواست ویزای همراه کند.

کار در ترکیه و مجوز اقامت دائم

متقاضیان ایرانی که از طریق اخذ ویزای کار ترکیه در این کشور به کار و اشتغال مشغول شده اند، می توانند پس از ۸ سال کار و فعالیت در این کشور مجوز اقامت دائم ترکیه را اخذ کنند. متقاضیان ایرانی برای اخذ مجوز اقامت دائم ترکیه باید به وزارت امور خارجه ترکیه مراجعه کنند و در واقع وزارت امور خارجه باید مجوز اقامت دائم ایرانی ها را تائید کند.پس از اخذ مجوز اقامت دائم متقاضی می تواند برای دریافت تابعیت و شهروندی و سپس پاسپورت این کشور اقدام کند.

مزایای کار و اشتغال در ترکیه

متقاضی ایرانی با کار در ترکیه می تواند از مزیت های فراوانی برخوردار شود. از مجموع مزیت های کار و اشتغال در ترکیه موارد زیر را می توان برشمرد:

  • اخذ مجوز اقامت دائم برای زندگی و کار در ترکیه
  • امکان برخورداری از بیمه درمانی ترکیه
  • عدم نیاز به پرداخت هزینه های درمانی و پزشکی در ترکیه
  • برخورداری از حق و حقوق شهروندی پس از ۴ سال اقامت و کار و زندگی در ترکیه
  • برخورداری از سوابق کاری حرفه ای بین المللی برای مهاجرت به کشورهای اروپایی
مزایای کار و اشتغال در ترکیه
مزایای کار و اشتغال در ترکیه

معایب کار و اشتغال در ترکیه

به طور کلی متقاضیان ایرانی برای اخذ ویزای کار ترکیه با سختی های زیادی مواجه می شوند. علاوه بر بالا بودن نرخ بیکاری این کشور در سال های اخیر، پیچیده بودن روند اخذ مجوز کاری این کشور موجب شده است تا بسیاری از ایرانی ها بدون اخذ مجوز کار در این کشور مشغول کار شوند. گرچه کارفرمایان ترکی ترجیح می دهند کارگران بدون مجوز کار را استخدام کنند، اما این کار مشکلاتی را برای متقاضیان ایرانی بدون مجوز کار ایجاد می کند. از مهم ترین معایب کار و اشتغال در ترکیه بدون اخذ مجوز کار این است که کارفرمایان هر زمان که بخواهند این افراد را از کار اخراج می کنند، بیمه آن ها را پرداخت نمی کنند و حقوق و دستمزد کمتری به آن ها پرداخت می کنند. علاوه بر این اگر در حین کار سانحه یا اتفاقی برای این کارگران رخ دهد، کارفرمایان هیچ مسولیتی را در قبال آن نمی پذیرند.

سخن آخر

در این مقاله شرایط کار در ترکیه برای ایرانیان مورد بررسی مستند و علمی قرار گرفت. از مجموع موارد شرح داده شده می توان نتیجه گیری کرد که متقاضی ایرانی با توجه به فرصت های شغلی و کمبود نیروی ماهر و متخصص حرفه ای و شغلی در ترکیه می تواند با کار و اشتغال در این کشور از مزایای اقامت و کار و زندگی در ترکیه بهره مند شود.

اگر نیازمند اطلاعات بیشتر در مورد کار در ترکیه می باشید، می توانید از خدمات مشاوره مهاجرتی موسسه مهاجرتی میرداماد بهره مند شوید. مشاوران برجسته و مجرب موسسه ما در شعبه های تهران، شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد بهترین مشاوره های مهاجرتی را به شما ارائه می دهند.این مقاله به توضیح شرایط کار در ترکیه برای ایرانیان پرداخت. متقاضیان ایرانی می توانند با اخذ مجوز کار ترکیه در این کشور به کار و اشتغال بپردازند. از مهم ترین مزیت های کار و فعالیت در ترکیه می توان اخذ مجوز اقامت دائم برای زندگی و کار در ترکیه، امکان برخورداری از بیمه درمانی ترکیه، عدم نیاز به پرداخت هزینه های درمانی و پزشکی در ترکیه، برخورداری از حق و حقوق شهروندی پس از ۴ سال اقامت و کار و زندگی در ترکیه و برخورداری از سوابق کاری حرفه ای بین المللی برای مهاجرت به کشورهای اروپایی را نام برد. به طور کلی اخذ ویزای کار ترکیه یکی از روش های مهاجرت کاری به این کشور اروپایی آسیایی می باشد. اگر قصد کار و اشتغال در کشورهای اروپایی را دارید، بدون پرداخت هزینه از مشاوره های مهاجرتی و حقوقی مشاوران موسسه مهاجرتی میرداماد برخوردار شوید.

سوالات متداول در مورد شرایط کار در ترکیه برای ایرانیان

1- آیا شرایط کار و اشتغال ایرانیان در ترکیه امکان پذیر است؟

متقاضیان ایرانی با داشتن دعوت نامه کاری از طرف کارفرمای ترکیه ای می توانند بدون نیاز به اخذ ویزا به این کشور سفر کنند.

2- شرایط اخذ اقامت کاری ترکیه و کار در این کشور چیست؟

دریافت دعوتنامه کاری Job Offer از طرف کارفرمای ترکیه ای

3- آیا امکان اخذ ویزای همراه خانواده برای کار در ترکیه وجود دارد؟

متقاضی پس از یک سال اقامت و کار و اشتغال می تواند برای اعضا خانواده خود درخواست ویزای همراه کند.

4- شرایط کار در ترکیه برای ایرانیان برای اخذ ویزای کار موقت ویژه چیست؟

هنرمندان و ورزشکاران و افرادی که به دلایل انجام کار هنری و یا شرکت در مسابقه های ورزشی نیاز به حضور در کشور ترکیه دارند، می توانند با اخذ این ویزا به این کشور سفر کنند.

5- شرایط کار در ترکیه برای ایرانیان برای اخذ کارت فیروزه ای ترکیه چیست؟

دارا بودن تحصیلات دانشگاهی در سطح عالیدارا بودن سوابق کاری درخشان و تاثیر در اقتصاد ترکیه

6- هزینه ویزای کار موقت یک ساله ترکیه برای ایرانیان چقدر است؟

در حدود ۶۱۵.۲۰ لیر ترکیه

7- متوسط حقوق دریافتی برای کارگران خارجی در ترکیه چقدر است؟

از ۳۵.۰۰۰ دلار تا ۱۰۰.۰۰۰ دلار

8- شرایط اخذ اقامت دائمی با کار و اشتغال در ترکیه چیست؟

متقاضی به مدت ۸ سال در این کشور اقامت قانونی و کار و اشتغال داشته باشد، در طی ۳ سال گذشته از کمک های اجتماعی موسسه های دولتی استفاده نکرده باشد و دارای تمکن مالی کافی در جهت تامین هزینه های زندگی خود در ترکیه باشد.

9- شرط تمدید ویزای کار ترکیه برای ایرانیان چیست؟

متقاضی باید ۴۵ روز قبل از پایان مهلت ویزای خود برای تمدید این ویزا درخواست دهد.

10- شرایط اخذ ویزای نامحدود ترکیه چیست؟

زندگی و کار و اشتغال و اقامت به مدت ۸ سال در ترکیه و تسلط به زبان ترکی

11- آیا ایرانیان می تواند با ویزای توریستی در ترکیه کار کند؟

متقاضی باید در ابتدا پیشنهاد کاری از طرف کارفرمای ترکیه ای داشته باشد و سپس مجوز اقامت موقت خود را به اقامت کاری تغییر دهد تا بتواند در این کشور مشغول کار شود.

اسکرول به بالا