071-91009294  | 021-88724227  |

کم هزینه ترین کشور برای تحصیل پزشکی

کم هزینه ترین کشور برای تحصیل پزشکی

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

تحصیل در رشته پزشکی یکی از رویاهای دیرین هر متقاضی ایرانی بوده است که بنا به دلایلی در کشور خود محقق نشده است اما برخی از کشورهای جهان با ارائه شرایط تحصیل رایگان و یا هزینه کم امکان تحصیل پزشکی را برای متقاضیان ایرانی فراهم کرده اند. در این راستا در این مقاله به ذکر این کشورها و هزینه ها و شرایط تحصیل پزشکی در این کشورها می پردازیم. در این مقاله می خوانید:

  • چگونگی تحصیل پزشکی رایگان یا کم هزینه در خارج از کشور
  • شرایط و مدارک لازم تحصیل پزشکی رایگان یا کم هزینه در خارج از کشور
  • تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در ترکیه
  • تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در کانادا
  • تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در مجارستان
  • تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در چین
  • تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در بلژیک
  • تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در لهستان
  • تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در سوئد
  • تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در آلمان
  • تحصیل پزشکی و کم هزینه تحصیل در صربستان
  • تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در تاجیکستان
  • تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در اتریش
  • تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در فنلاند
  • تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در گرجستان
  • تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در روسیه
  • تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در پرتغال
  • تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در کویت
  • تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در بنگلادش
  • تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در بلاروس
  • تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در جمهوری چک
  • تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در بلغارستان
  • تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در اوکراین
  • تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در مالزی
  • سخن آخر
  • سوال های متداول در مورد کم هزینه ترین کشورها برای تحصیل پزشکی

در این مطلب میخوانید

چگونگی تحصیل پزشکی رایگان یا کم هزینه در خارج از کشور

متقاضیان ایرانی مشتاق تحصیل در رشته پزشکی که به دلیل موانعی چون آزمون ورودی و کنکور و نتایج غیر قابل پیش بینی این آزمون نمی توانند رویای خود در تحصیل پزشکی در کشور ایران را محقق سازند، راهی کشورهای دیگر می شوند تا در این کشورها رویای خود را محقق کنند. اما هزینه تحصیل و زندگی درکشورهای اروپایی مانع از تحقق این رویا می شود. البته برخی از کشورها با رعایت تمهیداتی روند تحصیل در دوره پزشکی را برای متقاضیان ایرانی تسهیل داده اند.برخی از کشورهای جهان با اعطای بورسیه های تحصیلی عالی و کمک هزینه های دانشجویی و امکان اخذ مجوز کار پاره وقت دانشجویی امکان تحصیل رایگان را برای دانشجویان پزشکی فراهم کرده اند. در واقع عدم پرداخت کلی شهریه تحصیل پزشکی در این کشورها وجودندارد، اما متقاضیان با برخورداری از بورسیه های تحصیلی و کمک هزینه های دانشجویی عالی دانشگاه های این کشورها می توانند بخش بسیار زیادی از هزینه های تحصیل پزشکی در این کشورها را تامین کنند.در واقع می توان گفت که تحصیل پزشکی رایگان با اعطای بورسیه های تحصیلی و کمک هزینه های دانشجویی و اخذ مجوز کار دانشجویی امکان پذیر است. دانشجو با برخورداری از بورسیه های تحصیلی نیاز به پرداخت شهریه و هزینه خوابگاه و بیمه دانشجویی ندارد. در صورتی که دانشجویی واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی باشد، از پرداخت هزینه خوابگاه و بیمه سلامت و شهریه دانشگاه معاف خواهد شد و علاوه بر این امتیازات، ماهانه حقوقی نیز به وی اعطا خواهد شد.تحصیل پزشکی در کشورهای اروپایی و یا آسیایی با صرف هزینه های فراوانی همراه است اما برخی کشورها امکان تحصیل پزشکی با هزینه ای پایین یا امکان تحصیل رایگان پزشکی را برای متقاضیان بین المللی فراهم کرده اند.

شرایط و مدارک لازم تحصیل پزشکی رایگان یا کم هزینه در خارج از کشور

متقاضی دریافت بورسیه های تحصیلی و شرایط تحصیل رایگان در کشورها ی مورد نظر باید مدارک لازم را به دانشگاه محل تحصیل خود ارائه دهد. از جمله مدارک لازم برای اخذ بورسیه های تحصیل رایگان مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس و یا تافل، مقاله های چاپ شده در ژورنال های بین المللی و پایان نامه تحصیلی علمی تحقیقی را می توان نام برد. علاوه بر این مدارک ارائه انگیزه نامه تحصیلی و توصیه نامه از اساتید دانشگاه نیز الزامی می باشد.مهم ترین شرایط در اخذ بورسیه های تحصیلی و تحصیل رایگان پزشکی در دانشگاه های برخی کشورهای جهان، دارا بودن رزومه علمی تحصیلی قوی، دارا بودن مقاله های علمی تحقیقی چاپ شده در مجله های ISI، دارا بودن مدرک مهارت زبان انگلیسی و دارا بودن نمره های درسی بالا را می توان ذکر کرد. البته متقاضی باید شرایط دانشگاه مورد نظر را نیز دارا باشد.

بر این اساس مشاوران و کارشناسان موسسه حقوقی و مهاجرتی میرداماد( توسعه گران عدالت و مهر) با تهیه این مقاله به بررسی تحصیل رایگان یا کم هزینه در برخی کشورهای جهان پرداختند. اگر قصد تحصیل در رشته پزشکی با هزینه پایین را دارید و نمی دانید از کجا شروع کنید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید. با ما همراه باشید.

تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در ترکیه

مدرک تحصیلی صادر شده از دانشگاه های پزشکی ترکیه در زمره معتبرترین مدارک پزشکی بین المللی است که توسط سازمان بهداشت جهانیWHO، انجمن پزشکی کالیفرنیا، دانشگاه مقطع کارشناسی ارشد بالینی آمریکا(ECFMG)، دانشگاه های مقطع کارشناسی ارشد بالینی انگلستان(GMC) به رسمیت شناخته می شود.دانشجویان پزشکی ترکیه می توانند با برخورداری از بورسیه های تحصیلی مختلف دانشگاه های ترکیه تا حد زیادی از هزینه های تحصیل خود در این کشور را تامین کنند. دولت ترکیه در حدود ۱۱۱ برنامه بورسیه تحصیلی را برای دانشجویان مشغول به تحصیل در ترکیه در نظر گرفته است. معیار اعطای این بورسیه ها بر اساس صلاحیت علمی دانشجو و سطح علمی آن ها می باشد. دانشجویان به منظوردرخواست این بورسیه ها کافی است درخواست نامه خود به همراه انگیزه نامه تحصیلی را به صورت آن لاین به دانشگاه ترکیه ارائه دهند. هزینه تحصیل در دانشگاه های پزشکی دولتی این کشور سالانه در حدود ۱۰۰۰ دلار تا ۲۰۰۰ دلار و هزینه تحصیل در دانشگاه های پزشکی خصوصی ترکیه سالانه در حدود ۲۰.۰۰۰ دلار می باشد. هزینه های ماهانه زندگی در این کشور در حدود ۲۵۰ دلار تا ۳۰۰ دلار می باشد.بورسیه های تحصیلیMED برای دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری و دانشجویان علوم پزشکی می باشد. برخی از بورسیه های تحصیلی که دولت ترکیه به دانشجویان پزشکی اعطا می کند عبارت است از:

  • بورسیه تحصیلی علوم پزشکی ابن سینا: برای همه مقاطع تحصیلی رشته های علوم پزشکی
  • بورسیه تحصیلی پژوهشی تحقیقی STRC: برای همه مقاطع تحصیلی رشته های علوم پزشکی
  • بورسیه تحصیلی پیشرفت و حمایت از دانشجویان بین المللی: برای همه مقاطع تحصیلی رشته های علوم پزشکی
تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در ترکیه
تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در ترکیه

بورسیه تحصیلی ابن سینا شامل هزینه های تحصیل در رشته های تحصیلی پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی و پرستاری کشور ترکیه می باشد. بورسیه تحصیلی پزشکی ابن سینا هزینه های شهریه تحصیل در رشته پزشکی، هزینه های خورد و خوراک و زندگی را پوشش می دهد. بورسیه تحصیلی پزشکی ابن سینا ترکیه شامل هزینه دوره یک ساله آموزش زبان ترکی نیز می باشد. دانشجویان به منظور برخورداری از این بورسیه تحصیلی باید دارای مدرک مهارت زبان ترکی، مدرک تحصیلی دیپلم دبیرستان و پیش دانشگاهی باشند.

تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در کانادا

روش تحصیل رایگان برای دانشجویان خارجی و بین المللی در کانادا اخذ بورسیه های تحصیلی و کمک هزینه های دانشجویی است. در واقع با برخورداری از بورسیه های دانشگاه پزشکی و کمک هزینه های دانشجویی شرایط تحصیل رایگان برای دانشجویان بین المللی برای تحصیل پزشکی در این کشور فراهم می شود. به منظور اخذ بورسیه ها معدل دانشجو، دارا بودن مدرک مهارت زبان انگلیسی و مقاله های تحقیقی و پژوهشی حائز اهمیت فراوانی است. دانشجویانی موفق به دریافت اسکالرشیپ های تحصیلی می شوند که دارای صلاحیت های علمی بالایی باشند. کمک هزینه های مالی که به دانشجویان اعطا می شود از جمله اسکالرشیپ ها می باشند. دانشجویانی که نیازمند کمک مالی می باشند باید از فاندهای تحصیلی استفاده کنند. هزینه تحصیل پزشکی در کانادا بر اساس دانشگاه و شهر منتخب متفاوت است. به طور کلی هزینه های تحصیل پزشکی در کانادا سالانه در حدود ۱۱۰۰۰ دلار تا ۱۳۰۰۰ دلار می باشد. دولت کانادا با اتخاذ سیاست هایی مبنی بر اعطای بورسیه به دانشجویان دوره پزشکی صرف نظر از صلاحیت و سواد علمی دانشجو برای تحصیل پزشکی، متقاضیان بسیاری را برای تحصیل رایگان پزشکی به این کشور جذب کرده است. در واقع اولین مورد در اعطای بورسیه های تحصیلی پزشکی به دانشجویان بین المللی تعیین تمکن مالی کافی یا ناکافی وی می باشد. در این راستا بورسیه های پزشکی BURSARIES و GRANTS به دانشجویان پزشکی با تمکن مالی ناکافی اعطا می شود.ذکر این نکته ضروری است که اعطای بورسیه های تحصیلی بر اساس شرایط تحصیلی دانشجو انجام می شود و دانشجویان در صورتی که دارای شرایط خاص باشند، می توانند از این بورسیه ها برخوردار شوند.در سال ۱۳۹۸در پی سقوط دلخراش یک هواپیمای اوکراینی حامل تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه های کانادا و ایرانی های مقیم کانادا، دولت کانادا بورسیه تحصیلی را مختص دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه تورنتو در نظر گرفت .در میان افراد کشته شده در این سانحه ۶ دانشجوی نخبه ایرانی در دانشگاه تورنتو مشغول تحصیل بودند. پس از این سانحه غم انگیز دولت کانادا به یاد دانشجویان ایرانی کشته شده در این پرواز بورسیه تحصیلی را برای دانشجویان ایرانی در نظر گرفت. دانشگاه تورنتو کانادا این بورسیه را به دانشجویان ایرانی اعطا می کند که فاقد تمکن مالی کافی برای تحصیل در دانشگاه تورنتو می باشند.

تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در مجارستان

گزینه تحصیل رایگان در کشور مجارستان در حال حاضر به یکی از پرطرفدارترین گزینه های مهاجرت تحصیلی در اروپا تبدیل شده است. برخورداری دانشگاه های این کشور از سیستم نظام بولونیا و اعتبار و ارزش بالای مدارک دانشگاهی و از همه مهمتر پایین بودن هزینه های تحصیل در مجارستان و زندگی در این کشور موجب شده است تا روز به روز به تعداد مهاجران تحصیلی به این کشور افزوده شود. استفاده از بورسیه های تحصیلی، برخورداری از وام های دانشجویی، کمک هزینه های تحصیلی و امکان کار پاره وقت دانشجویی امکان تحصیل رایگان را برای دانشجویان فراهم می کند. هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه های پزشکی مجارستان سالانه در حدود ۱۸.۰۰۰ یورو تا ۲۰.۰۰۰ یورو می باشد.شش بورسیه تحصیلی بسیار مناسب برای اعطا به دانشجویان واجد شرایط در این کشور وجود دارد. علاوه بر این وام های دانشجویی بسیار خوبی برای دانشجویان با تمکن مالی ناکافی وجود دارد.دانشجویان برای استفاده از این وام های کم بهره باید واجد شرایط باشند. یکی از این شرایط مهم دارا بودن مجوز اقامت موقت و یا کارت مهاجرت مجارستان می باشد. دانشجویی می تواند از وام های کم بهره و مناسب دانشگاه های مجارستان استفاده کند که مجوز اقامت موقت این کشور را اخذ کرده باشد. شرط مهم دیگر در دریافت وام های کم بهره دانشجویی سن کمتر از ۴۰ سال می باشد. دانشجویان با دریافت این وام ها مشکلی در پازپرداخت آن نخواهند داشت. اقساط این وام های کم بهره پس از فارغ تحصیلی از محل درآمد دانشجو پرداخت می شود.دانشگاه اویسینا (ابوعلی سینا) مجارستان به دانشجویان ممتاز بورسیه تحصیلی عالی اعطا می کند. به منظور دریافت این بورسیه دانشجو باید واجد شرایط باشد. ازجمله شرایط مهم دریافت این بورسیه دارا بودن سوابق علمی تحقیقی و پژوهشی می باشد. علاوه بر این دانشجویانی می توانند از این بورسیه تحصیلی برخوردار شوند که دارای مقام و مدال المپیادهای جهانی باشند و یا گواهی ورزشی و اخلاقی داشته باشند. دانشجویانی که به منظور تحصیل در کشور مجارستان از تمکن مالی ناکافی برخوردار باشند و توانایی تامین هزینه های تحصیل و زندگی خود در این کشور را نداشته باشند، می توانند از این بورسیه تحصیلی استفاده کنند.

تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در مجارستان
تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در مجارستان

تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در چین

پایین بودن هزینه های تحصیل در رشته پزشکی و هزینه های زندگی و اعتبار مدارک صادر شده در کشور چین موجب شده است تا هر روز به تعداد ایرانی های مشتاق به تحصیل در چین افزوده شود.کشور چین را می توان ارزان ترین کشور برای تحصیل پزشکی دانست چرا که هزینه شهریه دوره پزشکی در این کشور برای ۶ سال تحصیلی در حدود ۳۰.۰۰۰ دلار تا ۵۰.۰۰۰ دلار می باشد، در حالی که هزینه شهریه تحصیل این رشته در دانشگاه های آمریکا در حدود ۱۵۰.۰۰۰ دلار تا ۲۰۰.۰۰۰ دلار می باشد. علاوه بر هزینه شهریه رشته پزشکی، هزینه زندگی در این کشور نیز پایین و به صرفه می باشد. دانشجویان با تحصیل در رشته پزشکی چین از مزیت شهریه ارزان و مقرون به صرفه نسبت به کشورهای دیگر برخوردار می شوند

تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در چین
تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در چین

تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در بلژیک

دانشجویان دوره پزشکی بلژیک می توانند از بورسیه های تحصیلی دانشگاه های این کشور استفاده کنند و تا حدودی بخشی از هزینه های تحصیل در این کشور را تامین کنند. به طور کلی دانشجویان برای دریافت بورسیه های تحصیلی پزشکی باید دارای رزومه علمی قوی باشند.متقاضی برای دریافت بورسیه تحصیلی پزشکی باید بین ۳۵ تا ۴۰ سال داشته باشد. ارائه آخرین مدرک تحصیلی و رزومه علمی تحصیلی دانشجو و همچنین پذیرش از استاد راهنما و یا سوپروایزر دانشگاه الزامی است. دانشجویان بین المللی رشته پزشکی بلژیک برای دریافت بورسیه تحصیلی دارای سهمیه می باشند. به طور کلی بورسیه های تحصیلی بر اساس رزومه علمی تحصیلی و دانشگاه بلژیک متفاوت است. بورسیه VLIR برای دانشجویان کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین است که همه هزینه های تحصیل و زندگی آن ها را پوشش می دهد. بورسیه تحصیلی دیگری سالانه به دانشجو ۱۰.۰۰۰ یورو پرداخت می کند. در صورتی که متقاضی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا باشد، برای تحصیل در دانشگاه های دولتی به طور متوسط باید سالانه در حدود ۱۰۰۰ یورو تا ۴۰۰۰ یورو پرداخت کند.

تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در لهستان

تحصیل به زبان انگلیسی، پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی، عدم برگزاری کنکور و آزمون پذیرش، بالا بودن کیفیت آموزشی، هم راستا بودن سیستم آموزشی با سیستم آموزشی کشورهای اروپایی و امکان اخذ اقامت این کشور با تحصیل و اشتغال از عوامل مهم در گرایش متقاضیان به تحصیل پزشکی در لهستان محسوب می شود.هزینه های تحصیل در رشته های پزشکی کشور لهستان سالانه در حدود ۱۲.۰۰۰ یورو تا ۱۴.۰۰۰ یورو می باشد. متقاضی باید مبلغ ۱۲۰ یورو را نیز به منظور اخذ پذیرش تحصیلی در دانشگاه پزشکی لهستان پرداخت کند.

تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در سوئد

دولت سوئد با اتخاذ سیاست های اعطای کمک هزینه های دانشجویی و بورسیه های تحصیلی و همچنین اعطای مجوز پاره وقت دانشجویی به دانشجویان بین المللی کمک می کند تا توانایی تامین هزینه های زندگی و تحصیل خود را داشته باشند. دانشجویان دوره های پزشکی سوئد می توانند در صورتی که واجد شرایط باشند، از بورسیه های تحصیلی سوئد و کمک هزینه های دانشجویی برخوردار شوند. دانشجویان برای برخورداری از بورسیه های تحصیلی باید واجد شرایطی باشند که در ابتدای این مقاله ذکر شد. هزینه های تحصیل در دوره پزشکی سوئد در حدود ۴۰۰۰ یورو تا ۱۰.۰۰۰ یورو می باشد.

تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در سوئد
تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در سوئد

تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در آلمان

دولت آلمان با تسهیل روند مهاجرت تحصیلی و کاهش هزینه های تحصیل در دانشگاه های آلمان متقاضیان بسیاری را به سوی خود جلب کرده است. در واقع می توان گفت این کشور با فراهم کردن تحصیل رایگان به یکی از ارزان ترین کشورهای جهان برای تحصیل تبدیل شده است.دانشگاه های آلمان با اعطای بورسیه های تحصیلی امکان تحصیل رایگان و کم شدن هزینه های زندگی را برای دانشجویان بین المللی فراهم می کنند. متقاضیان تحصیل دوره پزشکی می توانند از بورسیه های تحصیلی مختلف دانشگاه های آلمان برخوردار شوند. دانشجویان با هر ملیت و نژاد می توانند برای اخذ بورسیه های تحصیلی کشور آلمان درخواست دهند.در حدود ۲۵۷ بورسیه و کمک هزینه و فاند تحصیلی برای تحصیل دانشجویان دوره های علوم پزشکی و رشته پزشکی در آلمان وجود دارد که به دانشجویان مستعد، واجد شرایط و ممتاز اعطا می شود. دانشگاه های آلمان بورسیه های تحصیلی فراوانی را برای دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا رشته های مختلف این کشور ارائه می دهند. این بورسیه ها برای دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد پزشکی این کشور نیز می باشد. دولت آلمان با ارائه بورسیه های تحصیلی شرایط لازم را برای تامین هزینه های زندگی و تحصیل دانشجویان بین المللی فراهم می کند.

تحصیل پزشکی و کم هزینه تحصیل در صربستان

دولت صربستان با اعطای بورسیه های تحصیلی و کمک هزینه های تحصیلی امکان تحصیل رایگان پزشکی را برای دانشجویان فراهم می کند تا دانشجویان بدون نگرانی از هزینه های تحصیل در صربستان و زندگی در یک کشور اروپایی، با اطمینان و آرامش خاطر به تحصیل بپردازند.یکی از مهم ترین دلایل مهاجرت تحصیلی متقاضیان بین المللی به صربستان پایین بودن هزینه های تحصیل در این کشور می باشد. هزینه های تحصیل پزشکی در دانشگاه های پزشکی این کشور بر اساس نوع دانشگاه متفاوت می باشد. هزینه تحصیل دوره ۶ ساله پزشکی در دانشگاه بلگراد سالانه در حدود ۷۰۰۰ دلار می باشد. دانشجویان برای دریافت بورسیه های تحصیلی باید واجد شرایطی باشند. از میان این شرایط می توان موارد زیر را نام برد:

  • معدل درسی دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی باید نمره ۸.۵ از ۱۰ باشند.
  • دانشجویان باید تعهد دهند که پس از تمام شدن دوره تحصیلی دانشگاهی و فارغ تحصیلی در رشته مورد نظر در کشور صربستان، حداقل به مدت ۵ سال در این کشور کار کنند.
  • ارائه گواهی پزشکی
  • ارائه مدرک مهارت زبان انگلیسی
  • دانشجویان مقطع کارشناسی حداقل ۲۱ سال، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد حداقل ۲۵ سال و دانشجویان مقطع دکترا حداقل ۳۰ سال داشته باشند.

تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در تاجیکستان

هزینه های تحصیل پزشکی در تاجیکستان در مقایسه با کشورهای لهستان و جمهوری چک بسیار پایین می باشد. علاوه بر این دانشگاه های تاجیکستان کمک هزینه های تحصیلی و بورسیه های دانشجویی مناسبی را به دانشجویان ارائه می دهند و دارای امکانات آموزشی پیشرفته و تجهیزات مدرن برای دانشجویان پزشکی می باشد. میزان کمک هزینه دانشجویی سالانه در حدود ۶۰۰.۰۰۰ دلار و هزینه تحصیل دوره پزشکی تاجیکستان سالانه در حدود ۳۵۰۰ دلار می باشد.

تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در تاجیکستان
تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در تاجیکستان

تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در اتریش

اگر چه تحصیل پزشکی در اتریش رایگان است و دانشجو فقط ملزم به پرداخت هزینه جزئی ثبت نام می باشد، اما دانشگاه های این کشور بورسیه هایی را نیز به دانشجویان اعطا می کنند. دانشجویان به منظور برخورداری از این بورسیه های تحصیلی باید واجد شرایط باشند. متقاضیان برای تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی این کشور متحمل هیچ هزینه ای نمی شوند و فقط باید بتوانند هزینه های زندگی خود در این کشور را تامین کنند. متقاضیان برای تحصیل فقط ملزم به پرداخت هزینه اندک سالانه ۶۰۰ یورو تا ۱۵۰۰ یورو برای تحصیل در این کشور می باشند.دانشگاه های کشور اتریش تحصیل رایگان را به متقاضیان بین المللی ارائه می دهند. متقاضیان به منظور تحصیل رایگان در دانشگاه های اتریش باید دارای مدرک مهارت زبان آلمانی باشند، البته برخی از دانشگاه های خصوصی این کشور به زبان انگلیسی نیز تدریس می کنند. از مهم ترین دانشگاه های رایگان اتریش دانشگاه وین، دانشگاه اینسبورگ، دانشگاه گراس، دانشگاه آنتون بروکنر، دانشگاه جووان نیوم و دانشگاه پزشکی گراس را می توان نام برد.دولت اتریش بورسیه های تحصیلی این کشور را در چهارچوب بورسیه های دولتی و دانشگاهی به دانشجویان بین المللی اعطا می کند. میزان این بورسیه ها از ۶۰۰ یورو تا ۲۰۰۰ یورو در ماه می باشد. مهم ترین بورسیه های دانشگاه های اتریش، بورسیه فرصت های مطالعاتی Sklodowska اتریش، ورسیه برنامه تحصیلی Oman، بورسیه موسسه مطالعات پیشرفته ماری کوری، بورسیه بنیاد جمهوری ارتش اتریش و بورسیه و کمک هزینه تحصیلی Ernst Mach می باشد.

تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در اتریش
تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در اتریش

تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در فنلاند

دانشجویان دانشگاه های پزشکی فنلاند می توانند با برخورداری از بورسیه های مختلف بخش زیادی از هزینه های زندگی و تحصیل خود در کشور فنلاند را تامین کنند. بورسیه های تحصیلی هزینه های خوابگاه های دانشجویی، خورد و خوراک، حمل و نقل و رفت و آمد به کشور فنلاند را پوشش می دهد. دانشجویان به منظور برخورداری از این بورسیه های تحصیلی باید واجد شرایط باشند.از مهم ترین بورسیه هایزشکی دانشگاه های فنلاند بورسیه دانشگاه هلسینکی را می توان نام برد. این بورسیه به دو صورت بورسیه یا فاند کامل به ارزش ۱۰۰۰۰ یورو و همچنین بورسیه هزینه شهریه و یا بورسیه فاند در حدود ۱۰۰۰۰ یورو می باشد. از آن جا که تحصیل در کشور فنلاند رایگان است، متقاضیان برای تحصیل در رشته پزشکی این کشور متحمل هیچ هزینه ای نمی شوند و فقط باید هزینه های زندگی خود در این کشور را تامین کنند. هزینه های زندگی در این کشور ماهانه در حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ یورو می باشد.

تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در گرجستان

کشور گرجستان به دلیل پایین بودن هزینه های تحصیل پزشکی از مقاصد مهاجرت تحصیلی متقاضیان ایرانی می باشد. دارا بودن مدرک مهارت زبان انگلیسی برای اخذ پذیرش پزشکی و دندانپزشکی گرجستان الزامی نمی باشد. هزینه های تحصیل پزشکی در گرجستان در مقایسه با دیگر کشورهای اروپای شرقی پایین تر است و بر اساس نوع دانشگاه و زبان تحصیلی مورد انتخاب متقاضی متفاوت می باشد. هزینه تحصیل در دوره پزشکی عمومی گرجستان سالانه در حدود ۵۰۰۰ دلار تا ۷۰۰۰ دلار می باشد.

تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در روسیه

دانشگاه های پزشکی روسیه شرایط تحصیل رایگان و یا با هزینه های پایین را برای متقاضیان ایرانی فراهم کرده است. یکی از مهم ترین شرایط برخورداری از تحصیلات رایگان پزشکی در روسیه، بالا بودن بنیه علمی و نبوغ تحصیلی متقاضی در دوره های تحصیلی قبل و همچنین داشتن پشتکار است. این مهم ترین شرط پذیرش در تحصیل رایگان پزشکی می باشد. در صورتی که دانشجویی دارای تمکن مالی ناکافی برای تحصیل پزشکی در روسیه باشد، دانشگاه صحت ادعاهای وی مبنی بر سطح علمی بالا را با آزمون ها و مصاحبه های علمی مورد ارزیابی قرار می دهد.موفقیت در این آزمون ها به معنای پذیرش در تحصیلات رایگان دانشگاه های روسیه می باشد. هزینه شهریه برخی از دانشگاه های این کشور در حدود ۲۰۰۰ دلار تا ۵۰۰۰ دلار می باشد. شهریه تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی سالانه در حدود ۸۰۰۰ دلار تا ۹۰۰۰ دلار می باشد در حالی که شهریه تحصیل پزشکی به زبان روسی سالانه در حدود ۷۰۰۰ دلار تا ۸۰۰۰ دلار است.

تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در روسیه
تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در روسیه

تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در پرتغال

متقاضیان تحصیل پزشکی در دانشگاه های پرتغال در صورتی که واجد شرایط باشند، می توانند از بورسیه های تحصیلی استفاده کنند. دولت پرتغال برای اعطای بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی پزشکی بین دانشجویان عضو کشورهای اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا تبعیض قائل نمی شود. دانشجویان دوره پزشکی کشور پرتغال می توانند با برخورداری از بورسیه تحصیلی اراسموسErasmus Mundus بخش زیادی از هزینه های تحصیل خود در این کشور را تامین کنند.دانشجویان با دریافت سالانه ۴۰۰یورو تا ۴۵۰ یورو بورسیه اراسموس می توانند هزینه های تحصیل در پرتغال و زندگی خود در این کشور را مدیریت کنند. این فرصت برای دانشجویان پزشکی پرتغال فراهم شده است تا به محض ورود به این کشور و قبل از شروع تحصیل برای دریافت این بورسیه درخواست دهند. هزینه های تحصیل در دوره های پزشکی و دندانپزشکی پرتغال در دانشگاه هایی که به زبان پرتغالی تدریس می کنند سالانه در حدود۴۰۰ تا ۶۰۰ یورو است. دانشجویانی که قصد تحصیل پزشکی و دندانپزشکی را در دانشگاه های انگلیسی زبان پرتغال دارند، باید سالانه مبلغی در حدود ۲۰۰۰ تا ۶۰۰۰ یورو پرداخت کنند. البته دانشجویان از سال دوم به بعد رشته های پزشکی و دندانپزشکی پرتغال باید در حدود ۱۲۰۰ یورو تا ۱۵۰۰ یورو هزینه پرداخت کند.

تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در کویت

متقاضیانی که قصد تحصیل در رشته پزشکی کویت را دارند، می توانند به طور رایگان در کشور کویت تحصیل کنند. البته این متقاضیان باید واجد شرایطی باشند. در ابتدا متقاضی باید امتیاز مربوط به منظور پذیرش در آن دانشگاه را کسب کند. متقاضی باید مدارک لازم و مورد نیاز آن دانشگاه را ارائه دهد. مقامات دانشگاه به منظور پذیرش دانشجو در دوره های تحصیل رایگان، شرایط تحصیلی و سطح علمی دانشجو را بررسی می کنند. بررسی سطح علمی متقاضی بر اساس امتیاز در آزمون ارزیابی می شود. در صورتی که متقاضی بتواند ۹۰٪ سوال ها را با موفقیت پاسخ دهد، در این آزمون پذیرفته می شود.دانشگاه کویت به منظور کمک به هزینه تحصیل دانشجویان پزشکی، بورسیه ها و کمک هزینه و کارت های دانشجویی را به آن ها ارائه می دهد. از میان این بورسیه های تحصیلی می توان بورسیه تحصیلی علمی تکنولوژی را نام برد. بورسیه تحصیلی EDOOFA بورسیه ای است که دانشجویانی با بنیه علمی قوی می توانند آن را دریافت کنند.هزینه تحصیل در کالج های پزشکی کشورهای عربی به نسبت کشورهای اروپایی کمتر است. البته اخیرا هزینه های تحصیل در کشورهای عربی رو به افزایش است. از دلایل این افزایش می توان به روند صعودی تقاضای تحصیل در این دانشگاه ها و خصوصی بودن بیشتر دانشگاه های کشورهای عربی اشاره کرد. به طور کلی هزینه های تحصیل پزشکی کشور کویت سالانه در حدود ۲۶۰۰۰ دلار است.

تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در بنگلادش

دولت بنگلادش با تسهیل روند مهاجرت تحصیلی و همچنین اعطای بورسیه ها و کمک هزینه های دانشجویی زمینه لازم در جهت تحصیل متقاضیان با تمکن مالی ناکافی را فراهم کرده است. دانشگاه های کشور بنگلادش با برخورداری از سیستم آموزشی عالی قابل مقایسه با سیستم آموزشی و استانداردهای تحصیلی کشورهای پیشرفته اروپایی می باشد.پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی و همچنین پایین بودن هزینه های مسکن از عوامل مهم در ترغیب مهاجران به تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در این کشور است. تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی این کشور پرجمعیت در سالیان اخیر مورد توجه متقاضیان ایرانی قرار گرفته است که در آرزوی پوشیدن لباس سفید پزشکی سختی های مهاجرت را به جان می خرند. هزینه های تحصیل در دوره های پزشکی و دندانپزشکی بنگلادش در دانشگاه هایی که به زبان انگلیسی تدریس می کنند، برای دوره ۶ ساله در حدود ۵۰.۰۰۰ دلار تا ۶۰.۰۰۰ دلار است.

تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در بنگلادش
تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در بنگلادش

تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در بلاروس

بالا بودن هزینه های تحصیل در رشته پزشکی و در برخی کشورها شرایط آزمون های ورودی و کنکور دانشگاه ها برای اخذ پذیرش در این رشته ها موجب شده است تا بسیاری از مشتاقان تحصیل در رشته پزشکی رنج سفر و دوری و سختی زندگی در کشورهای دیگر را به جان بخرند تا در این کشورها به تحصیل بپردازند. دانشگاه های پزشکی کشور بلاروس از جهت پایین بودن هزینه های تحصیل و اعتبار مدارک علمی دانشگاهی به یکی از مقاصد مهم مهاجرت تحصیلی به این کشور تبدیل شده است.متقاضیان تحصیل پزشکی در کشور بلاروس در صورتی که فاقد تمکن مالی کافی به منظور تامین هزینه های تحصیل خود می باشند، می توانند با استفاده از بورسیه های تحصیلی گوناگون این کشور بخش زیادی از هزینه های تحصیلی خود در این کشور را تامین کنند. در واقع دانشجو با برخورداری از این بورسیه ها در ارزان ترین کشور اروپا تحصیل می کند.

تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در جمهوری چک

پایین بودن هزینه های تحصیل پزشکی و بالا بودن کیفیت فضای آموزشی و دانشگاهی این کشور موجب شده است تا هر روز به تعداد مهاجران تحصیلی به این کشور کهن اضافه شود. دانشگاه های این کشور دارای امکانات آموزشی پیشرفته وآزمایشگاه های مدرن و سیستم های آموزشی نوین می باشد. مدرک علوم پزشکی دانشگاه های چک از معتبرترین مدارک پزشکی در همه کشورهای اتحادیه اروپا محسوب می شود.متقاضیان با تحصیل در این رشته می توانند در کشورهای اتحادیه اروپا و کانادا و آمریکا به کار و اشتغال مشغول شوند. عدم نیاز به شرکت در آزمون ورودی رشته پزشکی و همچنین عدم نیاز به شرکت در دوره یک ساله آمادگی پیشپزشکی موجب شده است تا متقاضیان فراوانی از کشورهای مختلف برای تحصیل در این رشته کشور چک اقدام کنند. متقاضی با دارا بودن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی می تواند در رشته پزشکی در چک تحصیل کند. تحصیل به زبان انگلیسی، پایین بودن هزینه های تحصیل در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی و اعتبار مدارک دانشگاهی این کشور از دیگر موارد انتخاب دانشگاه های داروسازی چک برای تحصیل می باشد.پایین بودن هزینه های تحصیل پزشکی و اعتبار مدارک تحصیلی دانشگاهی و دانشگاه های کشور چک موجب شده است تا متقاضیان فراوانی از سرتاسر جهان برای تحصیل روانه این کشور شوند. متقاضی به منظور تحصیل در رشته پزشکی چک نیازمند دو مدرک مهم می باشد: مدرک دیپلم دبیرستان و مدرک مهارت زبان انگلیسی. برخی از دانشگاه های چک نیاز به مدرک مهارت زبان مشخصی دارند که بر اساس درخواست کالج و یا دانشگاه متقاضی باید مدرک مهارت زبان را ارائه دهد.

تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در بلغارستان

متقاضیان ایرانی در سال های اخیر برای تحصیل پزشکی ارزان و کم هزینه روانه کشورهای اروپایی مانند کشور بلغارستان می شوند. کالج ها و دانشگاه های پزشکی بلغارستان سالانه متقاضیان بسیاری را از سرتاسر جهان برای تحصیل پزشکی پذیرش می کنند. دانشگاه های پزشکی صوفیه و دانشگاه پزشکی پیلین از معتبرترین و برترین دانشگاه های پزشکی کشور بلغارستان محسوب می شوند. زبان تدریس پزشکی در دانشگاه های بلغارستان زبان انگلیسی و بلغاری می باشد. پایین بودن هزینه های تحصیل پزشکی در این کشور اروپایی از مهم ترین دلایل تحصیل در این کشور محسوب می شود. هزینه دوره ۶ سال پزشکی بلغارستان سالانه در حدود ۷۵۰۰ یورو تا ۸۰۰۰ یورو می باشد.

تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در اوکراین

کشور اوکراین از لحاظ پایین بودن هزینه های تحصیل و اعتبار و ارزش دانشگاه های پزشکی از برترین گزینه های مهاجرت تحصیلی برای تحصیل پزشکی محسوب می شود. امکان تحصیل به زبان انگلیسی و پایین بودن هزینه های تحصیل پزشکی در مقایسه با دیگر کشورهای جهان و مورد تائید بودن برخی از دانشگاه های پزشکی این کشور از لحاظ وزارت بهداشت ایران را می توان از مهم ترین دلایل تحصیل پزشکی در این کشور برای متقاضیان ایرانی ذکر کرد. هزینه تحصیل دوره ۶ ساله پزشکی به زبان انگلیسی در دانشگاه های اوکراین سالانه در حدود ۴۵۰۰ دلار می باشد.

تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در مالزی

یکی از مهم ترین دلایل انتخاب کشور مالزی برای تحصیل پزشکی، پایین بودن هزینه های تحصیل و وجود عالی ترین بورسیه های تحصیلی مالزی و همچنین اعتبار و ارزش مدارک دانشگاهی این کشور می باشد. دانشگاه های پزشکی کشور مالزی با اعطای بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی شرایط تحصیل رایگان را برای دانشجویان فراهم می کنند. بورسیه های تحصیلی دانشگاه های مالزی هزینه های تحصیل پزشکی، هزینه خرید کتاب های درسی، هزینه سفرهای داخل کشور مالزی، هزینه های بلیط رفت و برگشت به مالزی و همچنین بیمه درمانی دانشجو را پوشش می دهند. علاوه بر این موارد حقوق و مقرری ماهانه به دانشجو پرداخت می شود. هزینه تحصیل دوره پزشکی در مالزی سالانه در حدود ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ دلار می باشد که در مقایسه با کشورهای اروپایی بسیار مناسب و مقرون به صرفه می باشد.

تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در مالزی
تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در مالزی

سخن آخر

در این مقاله کم هزینه ترین کشورها برای تحصیل پزشکی مورد بررسی مستند و علمی قرار گرفت. از مجموع موارد شرح داده شده می توان نتیجه گیری کرد که متقاضی می تواند با اخذ بورسیه های تحصیلی و کمک هزینه های دانشجویی شرایط تحصیل رایگان پزشکی را فراهم کند. البته برخی از کشورها جدا از اعطای بورسیه های تحصیلی دارای شهریه پایین برای تحصیل پزشکی می باشند. متقاضی دریافت بورسیه های تحصیلی و شرایط تحصیل رایگان در این کشورها باید مدارک لازم را به دانشگاه محل تحصیل خود ارائه دهد. از جمله مدارک لازم برای اخذ بورسیه های تحصیل رایگان مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس و یا تافل، مقاله های چاپ شده در ژورنال های بین المللی و پایان نامه تحصیلی علمی تحقیقی را می توان نام برد.علاوه بر این مدارک ارائه انگیزه نامه تحصیلی و توصیه نامه از اساتید دانشگاه نیز الزامی می باشد.مهم ترین شرایط در اخذ بورسیه های تحصیلی و تحصیل رایگان پزشکی در دانشگاه های برخی کشورهای جهان، دارا بودن رزومه علمی تحصیلی قوی، دارا بودن مقاله های علمی تحقیقی چاپ شده در مجله های ISI، دارا بودن مدرک مهارت زبان انگلیسی و دارا بودن نمره های درسی بالا را می توان ذکر کرد. البته متقاضی باید شرایط دانشگاه مورد نظر را نیز دارا باشد.

اگر قصد تحصیل پزشکی در دانشگاه های کم هزینه و ارزان کشورهای اروپایی و آسیایی را دارید و دارای تمکن مالی کافی برای تحصیل پزشکی نمی باشید، می توانید با مشاوران موسسه مهاجرتی و حقوقی میرداماد ( توسعه گران عدالت و مهر ) در شعبه های تهران و شیراز تماس حاصل کرده و از مشاوره های مهاجرتی کارشناسان برجسته موسسه ما بهره مند شوید. با مشاوره با مشاوران مجرب و زبده موسسه ما در هزینه و وقت خود صرفه جویی کنید.این مقاله به بررسی کم هزینه ترین کشورها برای تحصیل پزشکی پرداخت. اگر قصد تحصیل پزشکی رایگان در دانشگاه های برتر اروپا و کانادا و آسیا را دارید، اگر دارای تمکن مالی ناکافی برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور می باشید، این مقاله کامل و جامع را مطالعه کنید. برخی از کشورهای اروپایی با ارائه بورسیه های تحصیلی و کمک هزینه های دانشجویی شرایط تحصیل رایگان را برای متقاضیان فراهم می کنند. البته برخی از دانشگاه های اروپایی تحصیل پزشکی را با هزینه های پایین ارائه می دهند. دارا بودن مدرک مهارت زبان، دارا بودن مقاله های علمی تحقیقی، دارا بودن سطح و سواد علمی بالا و نخبه بودن متقاضی از شرایط مهم اخذ بورسیه های تحصیلی و تحصیل رایگان پزشکی می باشد. اگر قصد مهاجرت تحصیلی به کشورهای اروپایی را دارید، مقاله های موسسه حقوقی و مهاجرتی میرداماد (توسعه گران عدالت و مهر) را دنبال کنید و از خدمات مشاوره ای این موسسه برتر در سطح کشور برخوردار شوید.

سوالات متداول در مورد کم هزینه ترین کشورها برای تحصیل پزشکی

1- آیا تحصیل پزشکی رایگان یا کم هزینه در خارج از کشور امکان پذیر است؟

بله. متقاضیان با برخورداری از بورسیه های تحصیلی و کمک هزینه های دانشجویی عالی این کشورها می توانند بخش بسیار زیادی از هزینه های تحصیل پزشکی در این کشورها را تامین کنند.

2- شرایط و مدارک لازم تحصیل پزشکی رایگان یا کم هزینه در خارج از کشور کدامند؟

دارا بودن رزومه علمی تحصیلی قوی، دارا بودن مقاله های علمی تحقیقی چاپ شده در مجله های ISI، دارا بودن مدرک مهارت زبان انگلیسی و دارا بودن نمره های درسی بالا

3- هزینه تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در ترکیه چقدر است؟

هزینه تحصیل در دانشگاه های پزشکی دولتی این کشور سالانه در حدود ۱۰۰۰ دلار تا ۲۰۰۰ دلار و هزینه تحصیل در دانشگاه های پزشکی خصوصی ترکیه سالانه در حدود ۲۰.۰۰۰ دلار می باشد.

4- هزینه تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در کانادا چقدر است؟

هزینه های پزشکی کانادا سالانه در حدود ۱۱۰۰۰ دلار تا ۱۳۰۰۰ دلار می باشد. بورسیه های پزشکی BURSARIES و GRANTS به دانشجویان پزشکی با تمکن مالی ناکافی اعطا می شود.

5- هزینه تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در مجارستان چقدر است؟

هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه های پزشکی مجارستان سالانه در حدود ۱۸.۰۰۰ یورو تا ۲۰.۰۰۰ یورو می باشد.

6- هزینه تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در چین و آمریکا چقدر است؟

هزینه پزشکی در چین برای ۶ سال در حدود ۳۰.۰۰۰ دلار تا ۵۰.۰۰۰ دلار می باشد، در حالی که هزینه شهریه پزشکی در دانشگاه های آمریکا در حدود ۱۵۰.۰۰۰ دلار تا ۲۰۰.۰۰۰ دلار می باشد.

7- آیا تحصیل پزشکی در اتریش رایگان است؟

تحصیل پزشکی در اتریش رایگان است و دانشگاه ها بورسیه هایی را نیز به دانشجویان اعطا می کنند. دانشجویان فقط ملزم به پرداخت هزینه اندک سالانه ۶۰۰ یورو تا ۱۵۰۰ یورو می باشند.

8- شرایط تحصیل پزشکی و کم هزینه تحصیل در صربستان چیست؟

معدل درسی دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی باید نمره ۸.۵ از ۱۰ باشد و باید تعهد دهند که پس از تمام شدن دوره تحصیلی در کشور صربستان، حداقل به مدت ۵ سال در این کشور کار کنند.

9- دانشگاه های رایگان اتریش برای تحصیل پزشکی رایگان کدامند؟

از مهم ترین دانشگاه های رایگان اتریش دانشگاه وین دانشگاه اینسبورگ دانشگاه گراس دانشگاه آنتون بروکنردانشگاه جووان نیومدانشگاه پزشکی گراس را می توان نام برد.

10- تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در کویت چگونه است؟

دانشگاه کویت بورسیه تحصیلی EDOOFA و کمک هزینه و کارت های دانشجویی را به دانشجویان ارائه می دهد. هزینه های تحصیل پزشکی کشور کویت سالانه در حدود ۲۶۰۰۰ دلار است.

11- هزینه تحصیل پزشکی رایگان و کم هزینه در بنگلادش چقدر است؟

هزینه های تحصیل در دوره های پزشکی و دندانپزشکی بنگلادش در دانشگاه هایی که به زبان انگلیسی تدریس می کنند، برای دوره ۶ ساله در حدود ۵۰.۰۰۰ دلار تا ۶۰.۰۰۰ دلار است.

اسکرول به بالا