071-91009294  | 021-88724227  |

کشورهایی که تابعیت خاک دارند

کشورهایی که تابعیت خاک دارند

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

تابعیت کشورهای مختلف روش های متفاوتی دارد که یکی از این روش ها تابعیت خاک است که به فرد متولد شده در قلمرو کشورها داده می شود. بعضی کشورها نیز این اجازه را می دهند که برای زایمان و تولد فرزند وارد آن شده و تابعیت خاک اخذ کنید. در این مقاله که به کوشش موسسه میرداماد گردآوری شده به بررسی کشورهایی که تابعیت خاک دارند می پردازد:

  • تابعیت خاک چیست
  • کشورهای دارای قوانین تابعیت خاک آسان
  • قوانین تابعیت خاک در برخی کشورها

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت تابعیت کشورهای مختلف با مشاورین مجرب موسسه میرداماد تماس برقرار کنید.

تابعیت خاک چیست

“حق خاک” که معمولاً به عنوان تابعیت حق تولد در کانادا و ایالات متحده شناخته می شود، حق هر کسی است که در قلمرو یک کشور متولد می شود.تابعیت خاک برخلاف تابعیت خون بخشی از قانون مشترک انگلیسی بود، که از قانون روم ناشی از سیستم های مدنی اروپا در قاره اروپا ناشی می شود همچنین یک قاعده غالب در قاره آمریکا است، اما در جاهای دیگر نادر می باشد. از آنجایی که بیست و هفتمین اصلاحیه قانون اساسی ایرلند در سال 2004 به تصویب رسید، هیچ کشور اروپایی بر اساس تابعیت خاک بی قید و شرط یا تقریباً بدون قید و شرط تابعیت نمی دهد.تقریباً تمام کشورهای اروپا، آسیا، آفریقا و اقیانوسیه بر اساس اصل (“حق خون”) تابعیت اعطا می کنند، که در آن تابعیت از طریق والدین به جای محل تولد به ارث می رسد یا نسخه محدودی از تابعیت خاک در آن وجود دارد. تابعیت در محل تولد یا همان تابعیت خاک فقط برای فرزندان مهاجران خاص است.تابعیت خاک در بسیاری موارد به جلوگیری از بی تابعیتی کمک می کند. کشورهایی که به کنوانسیون کاهش بی تابعیت 1961 ملحق شده اند، موظفند تابعیت را به افرادی که در سرزمین خود متولد شده اند که در غیر این صورت افراد بی تابعیت می شوند، اعطا کنند. کنوانسیون آمریکایی حقوق بشر به همین ترتیب می گوید: “هر شخص حق تابعیت کشوری که در قلمرو وی متولد شده است را دارد اگر حق هیچ تابعیت دیگری نداشته باشد.تابعیت خاک قانونی است که در عمل برای تنظیم اینکه چه کسی و تحت چه شرایطی می تواند حق تابعیت از طریق خاک را اثبات کند، مورد استفاده قرار می گیرد. دراکثر کشورها یک روش مخصوص به خود برای این تابعیت ارائه می شود و این رایج ترین وسیله برای دستیابی به ملیت است. با این حال، یک استثناء مکرر برای تابعیت خاک وجوددارد که وقتی کودک به دنیا می آید که در دیپلمات یا کنسولگری دولت دیگری در مأموریت به کشور مورد نظر بوده، تابعیت داده نمی شود.

کشورهای دارای قوانین تابعیت خاک آسان

کشورهای مختلفی به این نوع تابعیت اعتقاد دارد و قوانین آسان تری برای اخذ تابعیت خاک دارند که در این بخش به معرفی آن ها پرداخته ایم:

آنتیگوا و باربودا، آرژانتین، باربادوس، بلیز، بولیوی، برزیل، کانادا، شیلی، کاستاریکا، کوبا، دومینیکا،اکوادور، السالوادور، فیجی، گرنادا، گواتمالا، گویان، هندوراس، جامائیکا، لسوتو، مکزیک، نیکاراگوئه، پاکستان، پاناما، پاراگوئه، پرو، سنت کیتس و نوویس، سنت لوسیا، سنت وینسنت و گرنادینها، تانزانیا، ترینیداد و توباگو، تووالو، ایالات متحده، اروگوئه، ونزوئلا

کشورهای دارای قوانین تابعیت خاک آسان
کشورهای دارای قوانین تابعیت خاک آسان

قوانین تابعیت خاک در برخی کشورها

کشورهای مختلف قوانین متفاوتی را برای خود پیاده سازی می کنند تا به افراد تابعیت خاک بدهند. در این بخش به معرفی قوانین در چندین کشور پرداخته ایم:

تابعیت خاک در انگلستان

تابعیت به طور خودکار به نوزادان متولد انگلیس به والدین غیر بریتانیایی اعطا نمی شود. افراد متولد انگلستان اگر پدر یا مادر متولد خود تبعه انگلیس باشند یا در انگلیس مستقر شوند، شهروند انگلیس هستند. شخصی که والدین وی تبعه انگلیس نباشد، ممکن است به عنوان شهروند انگلیس ثبت نام کند، اگر والدین یک شهروند انگلیس می شوند. اگر والدینی عضو نیروهای مسلح انگلیس باشد یا عضو شود یا اگر کودک در ده سال اول زندگی در انگلستان با تنها خروج محدود در خارج ازکشور زندگی کرده باشد. افراد متولد خارج از بریتانیا تابعیت انگلیس را دریافت می کنند اگر در زمان تولد، یا مادر یا پدر یک شهروند انگلیس باشند. نوزادانی که رها شده اند تبعه انگلیس محسوب می شوند .

تابعیت خاک در فرانسه

تنها موارد معدودی وجود دارد که با تولد در خاک فرانسه، کودک را واجد شرایط دریافت تابعیت فرانسه می داند.هر کودکی که از پدر و مادری ناشناخته در فرانسه به دنیا آمده باشد، هر کودکی که در والدین بدون تابعیت در فرانسه به دنیا آمده و هر کودکی که در فرانسه متولد شده است و قوانین خارج از کشور برای آنها مجاز به انتقال ملیت هر یک از والدین به وی نیست، مجاز است. سرانجام، کودکی که در فرانسه متولد می شود که حداقل یک والدین نیز در فرانسه متولد شده باشد تابعیت را اخذ می کند. اگر فقط یک والدین در فرانسه به دنیا آمده باشد، کودک ممکن است از تابعیت فرانسه چشم پوشی کند.

تابعیت خاک در آلمان

آلمان اجازه تابعیت خاک را به فرزندان بیگانگان که به اندازه کافی طولانی زندگی می کنند می دهد. کودکی که در آلمان به واسطه والدینی که بیگانه هستند متولد شده، تابعیت آلمان را بدست می آورد تنها در صورتی که یکی از والدین حداقل هشت سال در این کشور اقامت داشته باشد و یا دارای اجازه اقامت دائم آلمان باشد که به وی اجازه اقامت در آلمان یا دیگر کشورهای اروپا را می دهد. کشور عضو اتحادیه اروپا (EU) یا تابعیت یک کشور عضو دیگر اتحادیه اروپا را دارد.سرگردانی یعنی کودکی که در خاک آلمان پیدا شده است و پدر و مادرش ناشناخته هستند تا زمانی که اثبات نشود که او بیگانه است، آلمانی به نظر می رسد. براساس اصل غالب تابعیت خون، تنها فرزندی که از والدین آلمانی متولد می شود، تبعه آلمانی است، به استثنای ساکنان طولانی مدت که در بالا توضیح داده شد.

تابعیت خاک در ایتالیا

در اینجا تنها چند مورد وجود دارد که در قانون ایتالیا تابعیت به طور خودکار فقط بر اساس تولد در قلمرو ایتالیا انجام می شود. طبق قوانین جدید در مورد شهروندی ، [10] این موارد را شامل می شود

  • هر فرزند متولد شده در ایتالیا از پدر یا مادر شهروند.
  • هر کودکی که از والدین ناشناس در ایتالیا متولد یا یافت شده باشد.
  • هر کودکی که در ایتالیا از افراد بی تابعیت متولد شده باشد.
  • هر کودکی که در ایتالیا متولد شده و طبق قانون کشوری که والدین به آن تعلق دارند، از شهروندی والدین پیروی نمی کند.
  • هر کودکی که برای او تشخیص پدر و مادر یا اعلامیه قضایی در مورد اجباری رخ دهد در حالی که او خردسال است.
  • هر کودکی که برای او تشخیص پدر یا مادر یا اعلام قضایی مصالحه در حالی که او در سن قانونی است رخ می دهد و کودک اعلام می کند در مدت یک سال از تشخیص یا اعلام قضایی، یا در طی یک سال از اعلامیه اثربخشی، تابعیت ایتالیا را انتخاب می کند. یک ماده خارجی معادل.
تابعیت خاک در ایتالیا
تابعیت خاک در ایتالیا

یک بیگانه متولد ایتالیا که به طور قانونی تا زمان رسیدن به سن قانونی در خاک ایتالیا اقامت داشته است و قصد دستیابی به تابعیت ایتالیایی را از آن تاریخ را اعلام کرده است.

با مطالعه مقالات بالا می توانید با مفهوم تابعیت خاک در دنیا آشنا شوید و کشورهایی که برای تابعیت خاک آسان گیر هستند را شناخته همچنین در بخش سوم به ارائه قوانین تابعیت خاک در کشورهای مختلف پرداخته شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین مجرب موسسه میرداماد در تهران و شیراز تماس برقرار کنید.

سوالات متداول در مورد کشورهایی که تابعیت خاک دارند

1- آیا می توان تابعیت خاک را بلافاصله گرفت؟

بله، بعضی از کشورها بلافاصله پس از تولد نوزاد تابعیت خاک می دهند.

2- آیا آمریکا دارای قوانین تابعیت خاک است؟

بله آمریکا یکی از کشورهای دارای تابعیت خاک بوده و این شرایط امکان پذیر است.

3- آیا می توان در اروپا به وسیله تابعیت خاک اقامت گرفت؟

بله این روش امکان پذیر است اما در برخی کشورها قوانین سخت گیرانه تری وجود دارد.

4- آیا تابعیت خاک منجر به از بین رفتن تابعیت های دیگر می شود؟

شما می توانید به یکی از روش ها که آسان تر است تابعیت خود را اخذ کنید. تابعیت خاک یکی از آسان ترین راه ها است.

5- آیا تحت تابعیت خاک می توان تابعیت دوگانه اخذ کرد؟

بله شما می توانید در کشورهایی که این قانون را می پذیرند اقدام کرده و تابعیت دو گانه بگیرید.

6- آیا می توان تابعیت خاک را به افراد بزرگسال داد؟

بله در صورتی که فرد بخواهد تابعیت خود را از کشوری که در آن متولد شده بگیرد، امکان پذیر است.

7- آیا دو تابعیتی بودن والدین تاثیری بر تابعیت خاک برای فرزندان دارد؟

خیر ارتباطی به اخذ تابعیت برای فرزندان ندارد و مرتبط به والدین است.

8- آیا تابعیت خاک نیازمند هزینه زیاد است؟

در صورتی که تمایل به تولد فرزند در کشورهای دیگر دارید، قطعا هزینه های زایمان بالا است.

9- آیا قوانین تابعیت خاک در همه کشورها یکسان است؟

خیر هر کشور قوانین تابعیت مختص به خود را دارد.

10- آیا تابعیت خاک به فرزندان دیپلمات ها نیز داده می شود؟

تابعیت خاک به فرزندان کنسول گری یا دیپلمات های در ماموریت داده نمی شود.

11- آیا تابعیت خاک نسبت به تابعیت خون بهتر است؟

این دو روش هیچ برتری به یکدیگر نداشته و بسته به شرایط شما دارد.

اسکرول به بالا