071-91009294  | 021-88724227  |

چند واقعیت بد از شرایط زندگی در آلمان

چند واقعیت بد از شرایط زندگی در آلمان

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

آلمان کشوری در غرب قاره اروپا است و با کشورهایی مانند دانمارک، فرانسه، سوئیس، اتریش، لهستان و جمهوری چک همسایه است. این کشور دارای 82 میلیون نفر جمعیت می باشد که حدود 74 میلیون نفر از آن ها را مردم بومی این کشور و مابقی را مهاجران تشکیل می دهند. افراد ممکن است مهاجرت کاری به آلمان و یا تحصیل در این کشور را انتخاب کنند.  مهاجران در این کشور با چالش هایی رو به رو خواهند شد که ارتباط مستقیمی با فرهنگ کشور مبداء آن ها دارد.در این مقاله که به کوشش موسسه حقوقی برگزیده میرداماد تهیه و تنظیم شده است ، موارد زیر شرح داده خواهند شد :

  • مشکلات زندگی در آلمان
  • مشکلات بیگانه هراسی و نژاد پرستی در آلمان
  • تبعیض مذهبی در آلمان
  • وضعیت مهاجران در کشور آلمان
  • چالش های کاری و مشکلات سرمایه گذاری در آلمان
  • سوالات متداول

مشکلات زندگی در آلمان

مردم آلمان افرادی گرم و صمیمی نیستند، در نتیجه یافتن دوست صمیمی در این کشور کمی دشوار است. ضرب المثلی وجود دارد که می گوید ” المانی ها پلیس خود هستند ” این حرف کاملا درست می باشد. افرادی که تمایل ندارند غریبه ها هر لحظه به آن ها امر و نهی کنند، تجربه سختی از زندگی در آلمان خواهند داشت. خدمات مشتری در کشور آلمان بد است که باعث شده اکثر افراد از خرده فروشی های آنلاین انگلیس و امریکا خرید کنند. افرادی که تحصیل در آلمان را انتخاب می کنند نیز به این نکته توجه داشته باشند. از دیگر مشکلات زندگی در آلمان می توان به موارد زیر اشاره کرد :

شوک فرهنگی :

یکی از عوامل استرس زا برای مهاجرت به کشور جدید رو به رو شدن با یک فرهنگ کاملاً جدید است. برخی از مهاجران کشور آلمان می توانند از شوک های فرهنگی برخوردار شوند که می تواند یک فشار روانی باشد که منجر به افسردگی، سرخوردگی و سردرگمی آن ها شود.

کمبود زندگی شبانه در آلمان :

افرادی دوست دارند به کافه ها یا میخانه ها به عنوان راهی برای بیرون رفتن از خانه و ملاقات با مردم بروند، می فهمند که بیشتر مؤسسات آلمان در اصل یکسان هستند. آن ها می توانند در بسیاری از مواقع از رستوران های محلی که آبجو سرو می کنند بروند.

مردمانی بسیار رک :

در بعضی از فرهنگ ها در صورتی که مردم درخواستی داشته باشند یا قصد رد کردن موضوعی را داشته باشند آن را با جملات پیچیده بیان می کنند زیرا می ترسند بیان مستقیم آن موضوع بی ادبی تلقی شود. مثلا در چین گفتن مستقیم کلمه ” نه ” می تواند باعث ایجاد دلخوری شود. اما مردم آلمان این گونه نیستند و صحبت خود را کوتاه می کنند و حرفشان را مستقیم می زنند.

فرهنگ تذکر دادن :

هنگامی که مردم امریکا، کانادا و یا انگلیس برای اولین بار به کشور آلمان می آیند اغلب درر معرض توبیخ های جدیی قرار می گیرند. مثلا اگر کودکی با کفش روی صندلی اتوبوس بایستد کاملا طبیعی است که مسافران از او بخواهند که پایین بیاید. این تمایل به نظم و مقررات در مناطق سنتی تر مانند بایرن بسیار بیشتر است اما در شهری مانند برلین این موضوع کمرنگ تر می باشد.یکی دیگر از مواردی که مردم آلمان به آن بسیار حساس هستند عبور کردن از خیابان در زمانی است که چراغ قرمز می باشد. در کشور آلمان مردم اغلب نگران این موضوع نیستند که به افرادی که کار اشتباهی را انجام داده اند صرف نظر از کودک یا بزرگسال بودن او تذکر دهند.

حمل پول نقد :

اکثر افراد تصور می کنند هیچ کشوری به اندازه آلمان از تکنولوژی استفاده نمی کند. اما نکته قابل توجه این مسئله است که مردم در این کشور کمتر از کارت های اعتباری و دبیت کارت استفاده می کنند. این موضوع خیلی شرم آور است، زمانی که افراد می خواهند هزینه خرید خود را پرداخت کنند فروشنده می گوید که کارت اعتباری را قبول نمی کند.

خدمات بسیار بد :

ممکن است مهاجران تجربه ناخوشایندی را در رستوران های انگلیسی داشته باشند اما در رستوران های برلین می تواند اوضاع از آن چیزی که آن ها قبلا تجربه کرده اند بدتر باشد. رستوران های زیادی برای انتخاب وجود ندارد که خدمات قابل قبولی را به مشتریان ارائه دهد. مثلا هنگامی که مشتری تنها یک لیوان آب می خواهد ممکن است با پاسخی مانند ” ما این جا هیچی نداریم ” رو به رو شود.

زبان :

هیچ کس نمی گوید : ” آلمانی یک زبان بسیار آسان برای یادگیری است “. بسیاری از مهاجران دریافته اند که آموختن زبان آلمانی یکی از بزرگ ترین موانع آن ها در هنگام مهاجرت به آلمان است. داشتن مهارت خوب به زبان آلمانی زندگی مهاجران را به طور قابل توجهی آسان تر خواهد کرد. بیشتر کارهای اداری به زبان آلمانی انجام می شود.

اجاره مسکن :

پیدا کردن مکانی مناسب برای زندگی در کشور آلمان و پرداخت هزینه های آن یکی دیگر از مشکلات زندگی در این کشور می باشد. تعداد افرادی که در کشور آلمان صاحب خانه هستند کم ترین میزان در کل اتحادیه اروپا یعنی 46 درصد است. شهر هامبورگ یکی از گران ترین شهرهای کشور آلمان است و قیمت اجاره مسکن نیز در این شهر بسیار بالا می باشد. نرخ اجاره مسکن در شهر برلین نسبتا پایین تر است و می تواند گزینه خوبی برای آن دسته از افرادی باشد که به دنبال هزینه زندگی کم در یک شهر بزرگ هستند.

اجاره مسکن درآلمان
اجاره مسکن درآلمان

عدم تنوع در انتخاب مواد غذایی :

افرادی که به آلمان نقل مکان می کنند، انتظار دارند که غذاهای زیادی بخورند که بخشی از غذاهای فرهنگی هستند. با این حال، آن ها می توانند برخی از غذاهای مکزیکی، ژاپنی و ویتنامی را در سراسر آلمان پیدا کنند . رستوران های ایتالیایی و ترکی نیز محبوب هستند اما آلمانی ها بر بازار تسلط دارند. این بدان معناست که مهاجران گوشت خوک زیادی به اشکال مختلف مانند مثلاً سوسیس و سیب زمینی و غذاهای ترش میل خواهند کرد. افرادی که گیاه خوار هستند، ممکن است زمان سختی راپشت سر بگذارند، در جنوب و در سراسر کشور گوشت خوک ماده اصلی وعده غذایی است، در شمال، آن ها ماهی زیادی می خورند.

تقریباً همه چیز در یکشنبه ها بسته است :

یکشنبه روز استراحت در آلمان است. تمام خرده فروشی ها به غیر از جایگاه های سوخت و چند کیوسک کوچک تعطیل هستند. برای برخی از افراد این شرایط می تواند مثلاً برای کارکنان یک سوپر مارکت یک نکته مثبت باشد اما برای اکثر این موارد یک مانع است. افراد باید وعده های غذایی را در خانه تهیه کنند زیرا بسیاری از رستوران ها بسته است، اما خوشبختانه تقریباً در هر گوشه کیوسک های دونر وجود دارد.

یکشنبه های تعطیل در آلمان
یکشنبه های تعطیل در آلمان

بوروکراسی :

کشور آلمان به نوعی وطن بوروکراسی است. بوروکراسی آلمان می تواند کابوس شخصی برای افرادی باشد که از خارج به ویژه در خارج از کشورهای اروپایی آمده اند. افراد نیاز به جمع آوری بسیاری کاغذ دارند، که دارای معیارهای بسیار زیادی است. تمام این معیارها باید برآورده شوند، در غیر این صورت، درخواست آن ها پذیرفته نمی شوند و یا باید مجدداً مراحل را انجام دهند.

مشکلات بیگانه هراسی و نژاد پرستی در آلمان

با توجه به گذشته فاشیستی آلمان، تبعیض نژادی ضربه سختی به مردم وارد این کشور وارد کرده است و توجه بسیاری از رسانه های بین المللی را به خود جلب کرده است. وحشیانه ترین و موذی ترین شکل نژاد پرستی در آلمان، منجر به جنایات نفرت آمیز نژاد پرستانه، حملات گاه و بیگاه خشونت آمیز گروه های افراط گرای جناح راست به آن چه ” افراد خارجی ” می نامند، یعنی پناهجویان، کارگران مهاجر، مسلمانان، مردم آفریقایی یا آسیایی و غیره. در دهه 1980 و 1990 ، نژاد پرستی در آلمان اوج گرفت. در مورد حملات به آتش کشیدن خانه های پناهندگان توسط skinheads خشم عمومی را در پی داشت که منجر به کشته شدن چندین خارجی شد. از آن زمان، موارد بیشتری در مورد نژاد پرستی خشونت آمیز در آلمان به شکل آسیب های سنگین بدنی، و قتل توسط افراطیون جناح راست صورت گرفت، اگر چه امروزه این جنایات وحشتناک بسیار کم شده اند.
نژاد پرستی در کشور آلمان هنوز زنده است. به عنوان مثال، یک صحنه فعال نئو نازی وجود دارد. نمایندگان کمتر خشونت طلب آن ها در چندین حزب راست گرای، به ویژه NPD سازمان یافته اند. آن ها بسیار تلاش می کنند تا خود را ” موقر ” نشان دهند. به ویژه در مناطق فقیر نشین که سطح بیکاری بالایی دارند ، ایجاد نارضایتی علیه افرادی که به عنوان افراد خارجی پذیرفته می شوند بسیار آسان است. بیشتر در این مناطق است که برخی از نئو نازی ها حتی در چند پارلمان منطقه ای انتخاب شده اند. نژاد پرستی در آلمان توسط 3 – 2 درصد از جامعه حمایت می شود.

کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده میرداماد آماده پاسخگویی به سوالات شما در رابطه با شرایط زندگی در کشور آلمان می باشند.

تبعیض مذهبی در آلمان

محافل تبلیغ نژاد پرستی در آلمان اغلب ضد یهود گرایی و اسلام هراسی را نیز تحریک می کنند. با توجه به جنایات غیر قابل توصیف هولوکاست، ضد یهودیت (که بیشتر با توهین به یهودیان یا خرابکاری علیه گورستان ها و کنیسه های آن ها صورت می گرفت) در آلمان بسیار جدی انجام می شد. با این وجود امروزه حدود 100،000 یهودی که در کشور آلمان زندگی می کنند هنوز دچار وحشت هستند و نمی توانند زندگی عادی در این کشور داشته باشند . به دلیل ترس از چند حزب افراطی راست گرا، و با وجود پشتیبانی ها و حمایت های دولت المان و شهروندان مدافع ضد نژاد پرستی همچنان کنیسه ها و بازدیدکنندگان آن ها به نظارت منظم نیاز دارند.از سوی دیگر، به نظر می رسد که اسلام هراسی نوعی دیگر از نژاد پرستی در آلمان باشد. در حالی که بعد از 11 سپتامبر هیچ گونه فعالیت تروریستی در آلمان از طرف مسلمانان انجام نشده است، اما جمعیت مسلمانان در کشور آلمان تحت نظارت دقیق قرار دارد. بسیاری از آلمانی ها اسلام را با اصول گرایی و خشونت با انگیزه مذهبی مرتبط می دانند و برنامه های انجمن های اسلامی برای برپایی مساجد مناسب در برخی از شهرهای مهم آلمان، بحث های داغ و مقاومت طولانی مدت را از ساکنان محلی برانگیخته است. در کلن، این بحث ها توسط یک ابتکار پوپولیستی جناح راست مورد سوء استفاده قرار گرفت. این تلاش تا حدی موفقیت آمیز بوده است.

وضعیت مهاجران در کشور آلمان

به طور کلی می توان گفت که تبعیض بر اساس نژاد و مذهب در آلمان به احتمال زیاد برای مهاجران آسیب های فیزیکی نخواهد گذاشت. همکاران و همسایگان آلمانی با مهاجران مودبانه رفتار خواهند کرد . باید به خاطر داشت که آلمانی ها به افراد غریبه بی اعتنا هستند و این موضوع امری کاملا طبیعی می باشد. اما به هیچ وجه غیر معمول نیست که گاهی اوقات احساسات پوپولیستی جناح راست و نژاد پرستی در آلمان وجود داشته باشد یا مهاجران در جاهایی مانند باشگاه آزار و اذیت لفظی را تجربه کنند. نحوه برخورد (یا برخورد نکردن) با چنین حوادث نژاد پرستی در آلمان باید به صورت جداگانه تصمیم گرفته شود و سایر مهاجران نیز بتوانند توصیه های خود را ارائه دهند.

وضعیت مهاجران در کشور آلمان
وضعیت مهاجران در کشور آلمان

چالش های کاری در آلمان

جدا از یک تاریخ و فرهنگ غنی، این کشور با جمعیت 80 میلیون نفری اقتصاد قدرتمندی دارد و فرصت های بسیار خوبی را به ویژه در بازار تجارت الکترونیک ارائه می دهد. طبیعتاً با بازارهایی در کشورهای مختلف، هنگام کار با آلمانی ها اختلافات فرهنگی وجود دارد که اگر از آن ها آگاهی نداشته باشید می تواند چالش برانگیز باشد. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به سبک ارتباطات، زمان و دقیق بودن و درنهایت جدایی کار و زندگی خصوصی. این کار با هدف ارائه بینش عمیق تر از ویژگی های زندگی کار آلمانی و همچنین نشان دادن نکاتی در مورد نحوه مقابله با این موارد انجام می شود.

مستقیم بودن ارتباطات :

افرادی تا به حال با یک آلمانی کار کرده باشند، ممکن است متوجه شوند که مردم این کشور در روابط خود بسیار رک و بدون حاشیه هستند، که اگر یک شخص انگلیسی این کار را انجام دهد ، بی ادب تلقی می شود. آلمانی ها به رک بودن شناخته می شوند اما این بدان معنا نیست که آلمان کشوری از افراد بی اخلاق است.

زمان و دقت :

این یک کلیشه مشهور است که آلمانی ها بسیار وقت شناس هستند. از اتوبوس ها و تراموا های محلی گرفته تا قطارهای مسافت طولانی همه چیز دقیق مشغول به فعالیت است. حتی مطمئن ترین قطارها توسط شرکت های آلمانی اداره می شوند. به گفته ریچارد لوئیس، زبان شناس، دلیل این سخت گیری به خصوص در مقایسه با مرد ایتالیا و اسپانیا به دلیل تفاوت در فهم آن ها از زمان است.

زمان و دقت در کشور آلمان
زمان و دقت در کشور آلمان

جدا کردن کار و زندگی شخصی :

” Dienst ist Dienst und Schnaps ist Schnaps ” این ضرب المثل روابط کار در آلمان را توصیف می کند. منظور از این امر این است که بین کار و زندگی خصوصی یک مرز مشخص وجود دارد. ممکن است آلمانی ها در ابتدا کمی خشک و غیر صمیمی رفتار کنند و این به این دلیل است که آن ها دوست دارند جنبه های زندگی خود را حفظ کنند، یعنی کار و زندگی خصوصی، از هم جدا شوند. آلمانی ها به جای ایجاد روابط کاری، بر وظایف تمرکز می کنند.

مشکلات سرمایه گذاری در آلمان

آلمان شرایط اقتصادی و نرخ مالیاتی رقابتی را به مشاغل بین المللی ارائه می دهد . هنگام ورود به سرمایه گذاری در آلمان و تأسیس شرکت ها، این کشور هیچ تمایزی بین اتباع آلمانی و خارجی نمی گذارد و این امر به نفع اصل آزادی تجارت و پرداخت خارجی است. اما مهم است مهاجران که از برخی چالش های مهم در زمینه تجارت در آلمان آگاهی داشته باشند.

شروع کسب و کار :

روند راه اندازی کسب و کار در کشور آلمان دارای ماهیتی پیچیده است. یکی از اصلی ترین مشکلاتی که افراد در راه اندازی یک شرکت با مسئولیت محدود آلمانی (GmbH) با آن رو به رو هستند، افتتاح حساب بانکی است. با این وجود راه حل های موفقی وجود دارد، مانند خرید شرکتی که دارای حساب بانکی موجود است. از جمله اقدامات دیگر، شروع به کار در آلمان شامل بررسی در دسترس بودن نام شرکت در اتاق محلی صنعت و تجارت، ثبت شرکت و همچنین ثبت نام در انجمن حرفه ای تجارت مربوطه ، استانداردهای تجاری و دفاتر مالیاتی است.

شروع کسب و کار در کشور آلمان
شروع کسب و کار در کشور آلمان

مجوز ساخت و ساز و گرفتن برق :

به طور متوسط 25 روز، دریافت پروانه ساخت و تأیید محاسبه ایستا زمان می برد، اگر چه اخذ اتصال آب برای ساختمان های تازه ساخته شده می تواند تا 47 روز طول بکشد. آلمان دارای یکی از ساده ترین رویه ها برای دریافت برق به تجارت است اما در جهان در رتبه پنجم قرار داشته و 28 روز زمان نیاز دارد.

ثبت ملک :

ثبت اموال یکی دیگر از کارهایی است که در آلمان پر از بروکراسی است. شرکت ها باید وضعیت ملک را از اداره ثبت املاک دریافت کرده و قرار داد ملک را محضری کنند. این کار به طور متوسط 52 روز طول می کشد.

اخذ اعتبار مالی :

آلمان محل یک بخش مالی مدرن است که در یک فضای قانونی دقیق عمل می کند. میزان اعتبار تعیین شده در بازار هم برای سرمایه گذاران داخلی و هم در خارج از کشور در دسترس است و وام ها عمدتا از طریق بانک ها (بانک های تجاری خصوصی، تعاونی ها و بانک های دولتی) انجام می شود. اعتبار گرفتن یک فرآیند نسبتاً ساده است ، اما بانک ها انتظار دارند ارائه کتبی از برنامه یا سرمایه گذاری کسب و کار افراد با اطلاعاتی در مورد ساختار قانونی، قرار دادها، پیش بینی هزینه و سودآوری داشته باشد.

پرداخت مالیات :

شاخص پیچیدگی مالی آلمان به دلیل سطح بالای حسابداری و پیچیدگی مالیاتی، در رتبه 21 قرار دارد. با این حال، این کشور تلاش کرده است تا قوانین مالیاتی خود را ساده تر کرده و مهلت های متنوعی را برای گزارش و ارائه مهلت ارائه دهد. نرخ استاندارد مالیات بر ارزش افزوده برای یک شرکت در آلمان 19 درصد است در حالی که مالیات بر درآمد شرکت 15 درصد است. به طور کلی چندین مالیات مختلف در آلمان وجو دارد که شرکت ها موظف به پرداخت آن ها هستند.

اجرای قرار دادها :

میانگین زمان و هزینه برای حل و فصل یک اختلاف تجاری از طریق دادگاه در آلمان 499 روز و 14.4 درصد از کل ارزش ادعا است.

فرهنگ :

انجام کار در آلمان به سطح خوبی از آگاهی نیاز دارد. آلمانی ها برای برنامه ریزی دقیق ارزش قائل هستند . این امر می تواند منجر به پیشرفت آهسته هنگام تصمیم گیری و بیزاری از تغییرات ناگهانی شود حتی اگر آن ها برای نتیجه مفید باشند. داشتن کمی صبر و تحمل برای مذاکرات موفق تجاری مهم است. سبک ارتباطی آلمان کاملاً واضح و رک است.

در نهایت موسسه حقوقی برگزیده میرداماد آماده پاسخ گویی تلفنی و حضوری به هموطنان عزیز و انجام کلیه امور مربوط به پذیرش و اخذ ویزا و اقامت می باشد . هموطنان متقاضی اخذ اقامت در کشور المان ، می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به صورت حضوری به دفاتر موسسه حقوقی برگزیده میرداماد در شهرهای تهران، شیراز مراجعه نمایند.

سوالات متداول در مورد چند واقعیت بد از شرایط زندگی در آلمان

1- آیا یادگیری زبان آلمانی می تواند جز چالش های زندگی در این کشور باشد؟

هیچ کس نمی گوید : ” آلمانی یک زبان بسیار آسان برای یادگیری است “. بسیاری از مهاجران دریافته اند که آموختن زبان آلمانی یکی از بزرگ ترین موانع آن ها در هنگام مهاجرت به این کشور است.

2- آیا مهاجرت به کشور آلمان دشوار است؟

با توجه به محدودیت ها و نظراتی که مردم این کشور نسبت به افراد خارجی دارند می تواند مهاجرت به کشور آلمان کمی سخت و چالش برانگیز باشد.

3- آیا در روزهای تعطیل امکان خرید در کشور آلمان وجود دارد؟

خیر . تمام خرده فروشی ها به غیر از جایگاه های سوخت و چند کیوسک کوچک تعطیل هستند.

4- آیا کشور آلمان دارای مردمانی خون گرم و صمیمی است؟

مردم آلمان افرادی گرم و صمیمی نیستند، در نتیجه یافتن دوست صمیمی در این کشور کمی دشوار است.

5- مشکلات زندگی در کشور آلمان چیست؟

مشکلات زندگی در کشور آلمان می تواند شوک فرهنگی، مانع زبان، اجاره مسکن، بروکراسی اداری و سایر موارد باشد.

6- آیا خرید کردن در کشور آلمان می تواند جز مشکلات زندگی در این کشور باشد؟

بله . مردم در این کشور کمتر از کارت های اعتباری و دبیت کارت استفاده می کنند و مردم پول نقد حمل می کنند.

7- هزینه اجاره مسکن در آلمان به چه صورت است؟

پیدا کردن مکانی مناسب برای زندگی در کشور آلمان و پرداخت هزینه های آن یکی دیگر از مشکلات زندگی در این کشور می باشد. شهر هامبورگ یکی از گران ترین شهرهای کشور آلمان است و قیمت اجاره مسکن نیز در این شهر بسیار بالا می باشد.

8- روند کارهای اداری در کشور آلمان به چه صورت است؟

بوروکراسی آلمان می تواند کابوس شخصی برای افرادی باشد که از خارج به ویژه در خارج از کشورهای اروپایی آمده اند. افراد نیاز به جمع آوری بسیاری کاغذ دارند، که دارای معیارهای بسیار زیادی است.

9- آیا آلمان جز کشورهای نژاد پرست محسوب می شود؟

با توجه به گذشته فاشیستی آلمان، تبعیض نژادی ضربه سختی به مردم وارد این کشور وارد کرده است و توجه بسیاری از رسانه های بین المللی را به خود جلب کرده است.

10- آیا یهودیان و مسلمانان در کشور آلمان دارای امنیت هستند؟

محافل تبلیغ نژاد پرستی در آلمان اغلب ضد یهود گرایی و اسلام هراسی را تحریک می کنند و جنایات غیر قابل توصیف هولوکاست، ضد یهودیت (که بیشتر با توهین به یهودیان یا خرابکاری علیه گورستان ها و کنیسه های آن ها صورت می گرفت) در آلمان بسیار جدی انجام می شد.

11- چالش های کاری کشور آلمان چیست؟

چالش های کاری کشور آلمان مستقیم بودن روابط و دقیق بودن است.

اسکرول به بالا