071-91009294  | 021-88724227  |

پذیرش دانشگاه های آلمان

پذیرش دانشگاه های آلمان

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

زبان آلمانی محبوب ترین زبان غیر انگلیسی در جهان برای دانشجویان بین المللی است. آلمان برای دانشگاه های خود در زمینه ارائه آموزش و پرورش با کیفیت بالا و ارزان برای دانش آموزان از داخل یا خارج از اتحادیه اروپا شناخته شده است و این هیچ جای تعجب نیست، که آلمان یک پناهگاه برای آموزش و پرورش است. در این مقاله که توسط کارشناسان مجرب موسسه حقوقی مهاجرتی میرداماد تهیه شده است، اطلاعاتی در رابطه با شرایط پذیرش دانشگاه های آلمان و مهاجرت به آلمان اشاره شده است.

صلاحیت پذیرش دانشگاه های آلمان

برای شرکت در دوره های تحصیلی دانشگاه های آلمان باید مدارک تحصیلی مورد تایید وزارت آموزش و پرورش کشور آلمان را داشته باشید. در این مقاله شرایط تایییه مدارک تحصیلی شما را توضیح داده ایم.

تاییدیه مدرک دیپلم دبیرستان در آلمان

در صورت نداشتن مدرک دیپلم دبیرستان که در آلمان به عنوان “مدرک ورود به دانشگاه” شناخته شده است، باید در دوره پایه “Studienkollegs” ثبت نام کنید تا برای آزمون “Feststellungsprüfung” آزمون ارزیابی صلاحیت، که در آنجا مورد تایید باشد، ثبت نام کنید.

با گذراندن این آزمون، شما دارای یک مدرک واجد شرایط ورود به دانشگاه هستید و آماده ورود به تحصیلات عالی در آلمان می باشید. این دوره ها مربوط به رشته تحصیلی مورد نظر شما است، که حداکثر 2 ترم یا 1 سال بطول می انجامد که معمولاً توسط دانشگاه ها بصورت رایگان ارائه می شود. برای ثبت نام در این دوره، شما باید حداقل سطح زبان آلمانی را در سطح A1 داشته باشید.

برای اطمینان از اینکه تحصیلات اولیه شما به رسمیت شناخته شده است، به پایگاه داده آنلاین “Anabin” مراجعه کنید (جایی که می توانید جستجوی خود را به کشور خاص محدود کنید(. همچنین، اگر قبل از شروع تحصیل احساس می کنید به دوره های مقدماتی احتیاج دارید، دوره های مقدماتی برای شما در دسترس می باشد.

مدارک تحصیلی دانشگاهی مورد تایید آلمان
مدارک تحصیلی دانشگاهی مورد تایید آلمان

مدارک تحصیلی دانشگاهی مورد تایید آلمان

شما همچنین باید کلیه گواهینامه های تحصیلات قبلی خود را که توسط یک مترجم ثبت و ترجمه شده و توسط یک دفتر اسناد رسمی تأیید شده است، را ارسال کنید. صدور گواهینامه رسمی، به معنای تأیید نسخه های اصلی مدارک تحصیلی شما، با یک امضاء و یک مهر رسمی می باشد که بر روی نسخه چاپ شده است.

مدارک تحصیلی دانشگاهی که معمولاً برای پذیرش دانشگاه در آلمان لازم است عبارتند از:

  • گواهینامه های ورود به دانشگاه (مدارک تحصیلی)
  • سوابق رسمی دانشگاهی یا ریز نمرات
  • گواهی فارغ التحصیلی (مدرک اثبات بیش از میانگین معدل بدست آمده)
  • دیپلم (مدرک اثبات عنوان علمی بدست آمده، به عنوان مثال “لیسانس”، “فوق لیسانس”)
  • مکمل دیپلم
  • گواهی های سوابق تحصیلی متقاضی (آموزش های حرفه ای، آموزش های فوق برنامه و غیره)
  • در صورت وجود گواهینامه های فعالیت داوطلبانه و تجربه کاری دیگر

شرایط پذیرش دانشگاه های آلمان

پیش از اقدام برای پذیرش بررسی کنید که مدارک فعلی شما مورد پذیرش دانشگاه انتخابی باشد. برای تحصیل در آلمان شما باید گواهی ورود به تحصیلات عالی (HZB) را داشته باشید.

برای دانشجویان متقاضی دوره کارشناسی: دیپلم دبیرستان، گواهی پایان مدرسه یا نتایج آزمون ورودی دانشگاه معمولا کفایت می کند. همچنین خدمات تبادل علمی آلمان (DAAD)، پایگاه داده ای متشکل از اطلاعات شرایط پذیرش برای کشورهای مختلف است که می تواند به شما کمک کند.

دانشجویان دارای مدارکی از کشورهای خارج از قاره اروپا، ممکن است پس از شرکت در دوره پیش نیاز studienkolleg، نیاز باشد تا در آزمون های ورودی هم شرکت نمایند؛ البته دانشجویان ممتاز می توانند در این مرحله شرکت نکنند.

همچنین شما می بایست شرایط زبانی را هم بررسی نمایید. بیشتر دوره ها به زبان آلمانی برگزار می شوند و از این رو دانشجویان خارجی باید مدرک تسلط بر زبان آلمانی خود را ارسال نمایند. برای این منظور دو آزمون اصلی وجود دارد: آزمون زبان آلمانی برای ورود به دانشگاه (DSH) و آزمون TestDaF.

همچنین اگر دوره شما به زبان انگلیسی برگزار می شود، اگر زبان مادری شما انگلیسی نباشد و یا پیش تر در کشورهای انگلیسی زبان تحصیل نکرده باشید، شما باید از طریق آزمونی نظیر آیلس یا تافل تسلط خود بر زبان انگلیسی را به اثبات برسانید. دانشگاه ها معمولا نمره آزمون زبان مورد نیاز خود را بر روی وبسایت خود اعلام می کنند. علاوه بر آن امکان تحصیل رایگان در آلمان بدون مدرک زبان نیز برای شما وجود دارد.

هزینه پذیرش دانشگاه های آلمان

به منظور برآورده ساختن شرایط ویزای دانشجویی، شما باید مدرکی را ارائه دهید که نشان دهد سالانه در حدود 8700 یورو (حدود 10000 دلار آمریکا) را داشته یا به این چنین پولی دسترسی دارید تا هزینه های زندگی خود را پوشش دهید.

البته بسته به سبک زندگی، عادت ها و خرج کردن شما ممکن است به پول بیشتری هم نیاز داشته باشید (مخارج متوسط ماهانه یک دانشجو 850 یورو درماه است). هزینه های زندگی همچنین بسته به موقعیت زندگی شما متغیر خواهد بود. همچنان که بنا به گزارش بررسی هزینه های زندگی، در حال حاضر مونیخ گران ترین شهر در کشور است.

اگر شما در رابطه با هزینه ها نگرانی دارید، برای پشتیبانی دانشجویان مشغول به تحصیل در آلمان در مقاطع مختلف، کمک هزینه های تحصیلی وجود دارد.

نحوه اخذ پذیرش دانشگاه های آلمان
نحوه اخذ پذیرش دانشگاه های آلمان

نحوه اخذ پذیرش دانشگاه های آلمان

برای درخواست به اکثر رشته ها می توانید مستقیما به دفتر بین المللی دانشگاه مراجعه کنید. همچنین می توانید از وب سایت www.uni-assist.de، پورتال پذیرش متمرکز برای دانشجویان بین المللی، که توسط خدمات تبادل آکادمیک آلمان (DAAD) اداره می شود، نیز استفاده کنید؛ اما برای همه دانشگاه ها نمی توان از آن استفاده کرد.

ممکن است تمایل داشته باشید به رشته ها و دانشگاه های متعددی به منظور افزایش شانس پذیرش خود درخواست دهید. در بسیاری از دانشگاه های آلمان امکان پذیرش دو بار در سال (ترم زمستان یا تابستان) وجود دارد.

به طور کلی، درخواست های مربوط به ثبت نام در ترم زمستان باید تا 15 جولای و درخواست های مربوط به ثبت نام در ترم تابستان تا 15 ژانویه ارسال شود. باید گفت که آخرین مهلت ارسال درخواست در میان موسسات، متفاوت است و ممکن است یک دانشگاه آخرین مهلت متفاوتی برای هر رشته داشته باشد.

حتما تاریخ دقیق رشته انتخابی خود را با دقت بررسی کنید. توصیه می شود 6 هفته پیش از آخرین مهلت، درخواست خود را ارسال کنید تا در صورت نیاز به اصلاح یا ارسال مدارک بیشتر زمان کافی داشته باشید.

نامه پذیرش یا عدم پذیرش را باید حدود 1 الی 2 ماه پس از آخرین مهلت دریافت کنید.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش دانشگاه های آلمان

مدارک و پروسه درخواست هر موسسه با یکدیگر متفاوت است اما به طور کلی باید مدارک زیر را ارسال کنید:

  • کپی برابر اصل دیپلم دبیرستان یا آخرین مدرک اتخاذ شده و سایر مدارک مرتبط به زبان اصلی
  • ترجمه کلی از واحد ها و نمرات اتخاذ شده
  • یک قطعه عکس در سایز و فرمت عکس پاسپورت
  • کپی پاسپورت (صفحه اطلاعات شخصی و صفحه عکس دار)
  • اثبات مهارت زبان (گواهی زبان یا معادل آن به صورت آنلاین)
  • ممکن است لازم باشد هزینه درخواست را پرداخت کنید.

برای برخی از رشته ها، ظرفیت دانشجویانی که می توانند ثبت نام کنند، مشخص شده است. برای این رشته ها (که عمدتا مربوط به علوم زیستی می باشد) متقاضیان اروپایی (به علاوه نروژ، ایسلند یا لیختن اشتاین) باید از طریق بنیاد پذیرش آموزش عالی اقدام کنند، و دانشجویان غیر اروپایی باید به طور عادی اقدام نمایند.

نحوه اخذ ویزای دانشجویی آلمان

متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا و حوزه شینگن باید به صورت زیر اقدام نمایند:

اگر شما از کشورهای استرالیا، کانادا، اسرائیل، ژاپن، کره جنوبی، نیوزلند، سوئیس یا آمریکا باشید برای ورود به آلمان نیازی به ویزا ندارید؛ اما برای کسب مجوز اقامت باید در اداره ثبت اتباع خارجی (AUFENFHALTSERLAUBNIS) و اداره ثبت ساکنان محلی (AUDLSNDERAMT) ثبت نام کنید.

اگر از کشورهای آندورا، برزیل، السالوادور، هندوراس، موناکو، سان مارینو یا تایوان باشید تنها در صورتی که تمایل به انجام کار قبل یا بعد از کسب مدرک دارید، نیاز به ویزای دانشجویی خواهید داشت. شما باید برای ویزای اقامت درخواست دهید.

اگر شهروند دیگر کشورها هستید، شما باید قبل از ورود به آلمان برای دریافت ویزا و همچنین مجوز اقامت به نزدیکترین سفارت آلمان مراجعه کنید. مطمئن شوید که برای ویزای ملی برای اهداف تحصیلی به جای ویزای شینگن که تنها اجازه اقامت سه ماه در آلمان را به شما می دهد، درخواست دهید.

به منظور دریافت مجوز اقامت شما ملزم به ارائه تاییدیه ثبت نام در اداره ثبت ساکنان، اثبات داشتن بیمه درمانی (دانشگاه در این مورد به شما کمک می کند)، پاسپورت به همراه ویزا (اگر نیاز داشته باشید) و ارائه قرارداد اجاره که نشان می دهد شما جایی برای زندگی پیدا کرده اید، هستید. این مجوز برای دو سال معتبر است و بعد از آن شما باید آن را تمدید کنید.

برای دریافت ویزا شما به ارائه همان لیست مدارک مجوز اقامت نیاز دارید. همچنین ممکن است نیاز به ارائه سابقه کیفری و گواهی عدم داشتن بیماری های خاص باشد. لیست مدارک خاص به سفارت بستگی دارد.

همان الزامات زبان مخصوص دانشجویان اتحادیه اروپا برای دیگر دانشجویان درخواست می شود. ممکن است نیاز باشد این مدارک را در مرحله ویزا ارائه کنید.

مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزا در آلمان

هئیت دیپلماتیک آلمان، در کشور شما در مورد مدارک اضافی که شما برای درخواست ویزا نیاز دارید، اطلاع رسانی می کنند. برای درخواست معمولا به مدارک زیر نیاز دارید:

  • پاسپورت معتبر
  • گواهی تایید پوشش بیمه درمانی
  • اثبات منابع مالی
  • مدارک تحصیلات و دستاوردهای قبلی
  • گواهی مهارت زبان آلمانی یا اثبات اینکه تمایل دارید در یک دوره زبان در آلمان شرکت کنید یا گواهی مهارت زبان انگلیسی برای برنامه هایی که به زبان انگلیسی ارائه می شوند
  • برای دانشجویان آینده نگر: واجد شرایط بودن برای ورود به دانشگاه شناخته شده در آلمان
  • برای ویزای دانشجویی: نامه پذیرش از دانشگاه آلمانی (یا بیانیه ای از دانشگاه که تایید می کند شما شانس خوبی برای پذیرش در دانشگاه دارید)
  • گواهی سلامت
هزینه تحصیل در دانشگاه های آلمان
هزینه تحصیل در دانشگاه های آلمان

هزینه تحصیل در دانشگاه های آلمان

اگر می خواهید در آلمان در مقطع کارشناسی تحصیل کنید، خبر خوب این است که تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان برای دانشجویان داخلی، اتحادیه اروپا و دانشجویان بین الملل دوره کارشناسی در تمام ایالت های آلمان به جز ایالت بادن و ورتمبرگ رایگان است.

در این ایالت، دانشجویان غیر اروپایی باید در هر ترم 1.500 یورو (1.700 دلار) ویا 3.000 یورو در سال (3.450 دلار در سال) پرداخت کنند. پناهندگان و دانشجویان دکتری از این امر مستثنی هستند. دانشجویان دوره کارشناسی ارشد باید 1.300 یورو (11.500 دلار) در سال پرداخت کنند.

هر چند که تحصیل رایگان است، با این حال دانشجویان ملزم به پرداخت هزینه های جزئی در هر ترم هستند. این مبلغ هزینه های اداری، پشتیبانی و دیگر هزینه های دانشجویان را پوشش می دهد و معمولا بیش از 350 یورو (400 دلار) نیست.

اگر می خواهید درمقطع کارشناسی ارشد در آلمان تحصیل کنید، ممکن است نیاز باشد هزینه تحصیل را پرداخت کنید. این معمولا برای دانشجویانی است که دوره کارشناسی مرتبط را در دانشگاه های آلمان، در چند سال گذشته تکمیل نکرده اند و به عنوان دانشجوی ناپیوسته شناخته می شوند.

هزینه تحصیل برای دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته متفاوت است؛ اما تقریبا 10.000 یورو (11.500 دلار) در هر ترم است.

اگر تصمیم دارید از یک دوره کارشناسی در آلمان، مستقیما وارد یک برنامه کارشناسی ارشد در دانشگاه دولتی شوید هزینه های تحصیل پایین یا کاملا رایگان است. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله هزینه تحصیل در آلمان را بخوانید .

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان و اقامت آلمان را از مشاورین ما بخواهید، مشاورین ما در موسسه میرداماد در تهران و شیراز اطلاعات به روزی را در اختیار شما قرار خواهند داد.

سوالات متداول در مورد پذیرش دانشگاه های آلمان

1- آیا دانشگاه های آلمان کالج پیش نیاز دارد؟

در صورت نداشتن مدرک دیپلم مورد تایید آلمان متقاضی باید دوره ی پایه را ثبت نام کند.

2- آیا دانشگاه های آلمان آزمون ورودی دارد؟

آزمون ورودی برای کسانی است که باید دوره ی پایه را قبل از ورود به دانشگاه بگذرانند.

3- مدت زمان دوره ی پایه قبل از ورود به دانشگاه های آلمان چقدر است؟

در حدود 2 ترم یعنی مدت 1 سال میباشد.

4- آیا دوره ی پایه ی قبل از ورود به دانشگاه در آلمان شامل هزینه میشود؟

خیر- معمولا دانشگاه ها این دوره ها را به صورت رایگان برگزار میکنند.

5- سطح زبان آلمانی برای گذراندن دوره های قبل از ورود به دانشگاه های آلمان در چه حدی باید باشد؟

متقاضی باید سطح زبان آلمانی اش در حد A1 باشد.

6- مدارک مورد نیاز جهت ورود به دانشگاه ای آلمان چیست؟

مدارک و سوابق تحصیلی با ریز نمرات و ارائه ی مدرک فارق التحصیلی مورد نیاز است.

7- نام آزمون ورودی دانشگاه های آلمان چیست؟

آزمون زبان آلمانی(DSH) و آزمون TestDaf

8- تمکن مالی جهت اقدام برای دانشگاه های آلمان چقدر است؟

در حدود 8700 یورو میباشد.

9- هزینه ی زندگی دانشجویی در آلمان چقدر است؟

در حدود 850 یورو در ماه میباشد.

10- گرانترین شهر آلمان برای دانشجویان بین المللی کدام است؟

مونیخ از گرانترین شهر های آلمان به حساب می آید.

11- مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای تحصیلی آلمان کدامند؟

پاسپورت-بیمه-تمکن مالی-مدارک تحصیلی-مدرک زبان-نامه ی پذیرش دانشگاه.

اسکرول به بالا