071-91009294  | 021-88724227  |

هزینه تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

دانشگاه های آلمان که از بهترین دانشگاه های اروپا هستند ارائه دهنده انواع رشته های تحصیلی با کیفیتی بسیار بالا می باشند. یکی از رشته های تحصیلی بسیار پرطرفدار در این کشور پزشکی می باشد، به طور کلی تحصیل پزشکی در آلمان نیز مانند سایر کشورهای دنیا نسبت به سایر رشته های دانشگاهی هزینه ی بیشتری می طلبد. کارشناسان مجرب موسسه حقوقی میرداماد مشاوره های لازم در زمینه ی آشنایی کامل شما با هزینه تحصیل در رشته پزشکی در آلمان را در اختیار علاقه مندان تحصیل در این کشور قرار می دهد.

شرایط و هزینه تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

سوال «چقدر هزینه دارد؟» یکی از اولین سوالاتی است که از جانب والدینی که فرزندان آنها می خواهند در خارج از کشور تحصیل کنند، پرسیده می شود. نه تنها یک مقطع کامل، بلکه یک ترم می تواند شامل هزینه هایی باشد که در داخل کشور وجود ندارد. اولین مورد هزینه بر که قابل تصور است، هزینه شهریه می باشد.

هر چند بورسیه تحصیلی در آلمان و هزینه شهریه برای دانشجویان دوره لیسانس در تمام دانشگاه های دولتی داخل کشور از ماه اوکتبر 2014 وجود ندارد. اکثر دانشگاه های آلمانی توسط دولت و حکومت تامین مالی می شوند و تنها مقدار اندکی از پول آنها تا کنون برای هزینه های شهریه استفاده می شود. در دو سال اخیر دانشجویان در برخی از استان های آلمان باید هزینه شهریه را بپردازند و هزینه بسته به مکان تغییر خواهد کرد.

از ماه اکتبر به بعد، تمامی فدارسیون ها ملزم به از میان برداشتن هزینه شهریه هستند و تحصیل رایگان در مقطع بالاتر برای دانشجویان بومی و خارجی متقاضی تابعیت آلمان یکسان است. دولت اتحادی بایرن،‌ هامبورگ، نیدرزاکسن و نوردراین-وستفالن که تا کنون شهریه را دریافت می کردند، اکنون همانند سایر دانشگاه های آلمان رایگان هستند.

این دانشگاه ها قبلا به صورت اجباری برای هر ترم 500 یورو دریافت می کردند و اما اکنون این مبلغ ذخیره شده ظاهرا می تواند به دانشجویان آلمانی در مخارج زندگی در آینده کمک کند. با این حال، مقاطع تحصیلات عالی تحت پوشش چنین تصمیمی قرار نمی گیرد بنابراین پرداخت شهریه ها برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ادامه دارد.

تحصیل پزشکی در دانشگاه های خصوصی آلمان

کسانی که قصد تحصیل در آلمان در یک دانشگاه خصوصی دارند، باید هزینه های شهریه بالاتری را محاسبه کنند. دانشگاه های خصوصی تنها از طریق دریافت شهریه تامین مالی می شوند و بنابراین هزینه آنها بالاتر خواهد بود. حتی این امکان وجود دارد که دانشجویان برای هر سال 20000 یورو پرداخت کنند.

از برداشتن شهریه ها در سراسر آلمان در اوکتبر 2014 تا کنون، تنها یه هزینه نمادین به نام کمک هزینه ترم باقی مانده است. این مورد برای تمام دانشجویان اجباری است و هزینه های اجرایی و رستوران، فضاهای ورزشی و محل اقامت را پوشش می دهد.

علاوه بر آن، شامل هزینه حمل و نقل در طول ترم نیز می شود. در اکثر دانشگاه ها این امکان وجود دارد که از کارت دانشجویی به عنوان بلیط برای اتوبوس و مترو در منطقه استفاده شود. این هزینه می تواند از دانشگاه به دانشگاهی دیگر متفاوت باشد و 150 تا 250 یورو هزینه داشته باشد.

شرایط تحصیل رایگان پزشکی در آلمان

مطالعه پزشکی در آلمان، شامل بسیاری از موانع و چالش ها است، اما فرصت خوبی برای آینده ی فرد، ارائه می دهد. شغل دکتری، شغلی است که دارای مسئولیت زیادی می باشد و شخص را وادار می سازد که مسئولیت پذیر باشد. بنابراین، موانع خاصی برای قوانین آن وجود دارد که باید در مطالعات مورد استفاده قرار گیرد.

مطالعات پزشکی در آلمان بر اساس قوانین خاصی نظیر، مجوز پزشکی می باشد. این سند می گوید که: “دانش پایه، مهارت و توانایی ها در همه ی موضوعات” که برای درمان گسترده پزشکی همه آلمانی ها ضروری است، به آنها آموزش داده می شود.
برای دانش آموزان بین المللی بسیار مهم است که آگاهی خوبی از زبان آلمانی داشته باشند.این برای آزمون ها ی آنها و همچنین برای “Mediterranean” ضروری است.

امکان دیگری وجود دارد و آن مطالعه ی برنامه های پزشکی در آلمان، اما به زبان انگلیسی است. کسانی که می توانند مدرک پزشکی آلمان و فارغ التحصیل شدن در آلمان را نشان دهند، گام بزرگی را برای رسیدن به رویای خود یعنی پزشکی برداشته اند و به آرزوی یک زندگی پزشکی نزدیک شده اند. بعضی از دانشگاه های آلمان، دارو را به صورت رایگان ارائه می دهند.

بورسیه تحصیل پزشکی در آلمان

برای مهاجرت به آلمان و تحصیل پزشکی یک سری از اطلاعات اساسی در خصوص پزشکی ارائه می کنیم:

  • دوره آموزشی مدرک محور پزشکی شش سال و شش ماه زمان می برد و امتحان آن کاملا دولتی می باشد.( امتحان دولتی).که این امتحان یکی از پیشنیاز های دریافت اجازه شروع انجام فعالیت های پزشکی می باشد.( قبولی)
  • تحصیل پزشکی در آلمان تنها به زبان آلمانی امکان پذیر می باشد.
  • در دوره های آموزشی مدرک محور در رشته ی پزشکی رقابت شدیدی بر سر قبولی وجود دارند.
  • دوره های آموزشی مدرک محور در رشته ی پزشکی بسیار زمان بر هستند و به انرژی زیادی احتیاج دارد.
  • نه D.A.A.D و نه هیچ سازمان آلمانی دیگری به دانشجویان بین المللی برای تحصیل در زمینه ی پزشکی در کشور آلمان بورسیه ی تحصیلی ارائه نمی دهد.

در دانشگاه های خصوصی محدودی مانند دانشگاه ویتن (Witten) یا هردک ( Herdecke) دانشجویان بین المللی می توانند تقاضای بورس تحصیلی دهند که البته پذیرش این تقاضا بسیار رقابتی می باشد.

 هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، هزینه ی زندگی در آلمان برای مهاجران بسیار مقرون به صرفه تر می باشد و قیمت غذا، اقامت، پوشاک، رویدادهای فرهنگی و غیره به طور کلی هم تراز با متوسط قیمت در کشور های عضو شهروندی اتحادیه اروپا است. شما برای پرداخت هزینه های زندگی خود در این کشور، حدود 850 یورو در ماه نیاز خواهید داشت و بیش ترین هزینه ی شما مربوط به اجاره ی ماهانه در این کشور می باشد.

بزرگترین بخش از هزینه های ماهانه یک فرد در آلمان شامل اجاره ی خانه است. با این حال، نرخ اجاره ها ی خانه در آلمان بسیار متغیر است و با توجه به محلی که دانشگاه شما در واقع شده است، باید مبلغ 210 تا 360 یورو در هر ماه برای هزینه ی اقامت خود پرداخت کنید. قیمت اجاره در برخی از شهرهای بزرگ این کشور مانند کلن، مونیخ، هامبورگ، دوسلدورف و فرانکفورت در مقایسه با سایر شهر ها ی آن بسیار بیش تر است. اگر شما به دنبال زندگی ارزان تر در این کشور هستید، گرفتن یک اتاق در خوابگاه دانش آموزی و یا آپارتمان مشترک می تواند ایده ی خوبی باشد.

دانش آموزان در این کشور واجد شرایط برای دریافت امتیازات زیادی می باشند،آن ها با ارائه ی شناسه ی دانش آموزی( کارت دانشجویی) خود به باجه ی بلیط، می توانند امتیاز ورود به تئاتر ها، موزه ها، اپرا، سینما ها، استخرهای عمومی و سایر اماکن فرهنگی را (بدون پرخات هزینه) دریافت کنند. همه ی دانش آموزان در دانشگاه ملزم به پرداخت هزینه ی ” سهمیه ی ترمی” هستند که این هزینه به طور متوسط حدود 250 یورو است، اما با توجه به نوع دانشگاه و خدماتی که در آن وجود دارد می تواند متفاوت باشد.

همچنین “سهمیه ی ترمی” در بسیاری از دانشگاه ها شامل هزینه های بلیط وسایل حمل و نقل عمومی می باشد. با این “بلیط ترمی” شما می توانید بدون نیاز به پرداخت هیچ گونه هزینه ای در طول یک ترم، از تمام وسایل حمل و نقل عمومی در داخل و خارج از محوطه ی دانشگاه خود استفاده کنید. با توجه به شهر و محدوده ی قیمت بلیط در آن، این بلیط می تواند بین 25 تا 160 یورو در هر ترم هزینه داشته باشد.

اگر بیمه ی درمانی شما در کشور خود، در آلمان مورد تایید و شناخته شده نباشد، مجبور خواهید شد که یک بیمه نامه در این کشور خریداری کنید. ارائه دهندگان بیمه ی خدمات درمانی عمومی در این کشور ماهانه حدود 80 یورو برای بیمه ی دانش آموزان ارائه می دهند، این به این معنی است که تا زمانی که سن دانش آموز زیر 30 سال باشد و بیش از 14 ترم تحصیلی را نگذرانده باشد این قانون وجود دارد و پس از آن، حق بیمه ی دانش آموز به طور خودکار به 160 یورو( یا بیش تر) در هر ماه افزایش می یابد. هزینه های ماهیانه ی دانش آموزان در این کشور:

  • هزینه ی اجاره ی خانه و خدمات عمومی(قبض های آب، برق و گاز): 323 یورو( 373 دلار)
  • غذا و نوشیدنی: 168 یورو( 194 دلار)
  • پوشاک: 42 یورو( 48 دلار)
  • وسایل آموزشی: 20 یورو( 23 دلار)
  • وسایل حمل و نقل عمومی: 94 یورو( 108 دلار)
  • بیمه ی درمانی و هزینه های پزشکی و دارو: 80 یورو( 92 دلار)
  • تلفن، اینترنت و تلویزیون: 31 یورو( 35 دلار)
  • تفریح و ورزش: 61 یورو( 70 دلار)
  • مجموع هزینه ها: 819 یورو در ماه( 947 دلار آمریکا)

بر این اساس لیست هزینه ها و بررسی شرایط مهاجرت به آلمان را مشاورین و وکلای موسسه میرداماد در اختیار شما قرار می دهند و شما می توانید به راحتی تصمیم بگیرید.

سوالات متداول در مورد هزینه ی تحصیل در رشته ی پزشکی در آلمان

1- هزینه ی تحصیل رشته ی پزشکی در دانشگاه های دولتی آلمان چقدر است؟

هزینه های تحصیل تقریبا رایگان میباشد اما هزینه های جانبی هر ترم در حدود 150 تا 250 یورو میباشد.

2- هزینه ی تحصیل رشته ی پزشکی در دانشگاه های خصوصی آلمان چقدر است؟

با توجه به نوع دانشگاه متفاوت است و تا سالی 20000 یورو هم میرسد.

3- آیا آلمان بورسیه تحصیلی دارد؟

میتوان گفت خیر چرا که دانشگاه های دولتی نسبتا رایگان هستند و دانشگاه های خصوصی بورسیه محدود و رقابتی برای افراد دارند.

4- هزینه ی زندگی دانشجویی در آلمان چقدر است؟

در حدود 850 یورو ماهانه میباشد.

5- حداقل هزینه ی اجاره خانه ی دانشجویی در آلمان چقدر است؟

به طور میانگین بین 210 تا 360 یورو میباشد.

6- خدمات تفریحی و سیاحتی برای دانشجویان در آلمان چه هزینه ای دارد؟

دانشجویان با ارائه ی کارت دانشجویی خود میتوانند از این خدمان به طور رایگان بهره ببرند.

7- متوسط حقوق پزشکان در آلمان چقدر است؟

به طور میانگین در حدود 49000 یورو سالانه میباشد.

8- هزینه ی خورد و خوراک دانشجویان در آلمان چقدر است؟

به طور میانگین در حدود 168 یورو ماهانه میباشد.

9- هزینه ی وسایل حمل و نقل عمومی دانشجویان در آلمان چقدر است؟

به طور میانگین در حدود 94 یورو ماهانه میباشد.

10- هزینه های پزشکی و بیمه برای دانشجویان در آلمان چقدر است؟

به طور میانگین 80 یورو ماهانه میباشد.

11- آیا تحصیل پزشکی در آلمان دارای هزینه های جانبی است؟

به طور میانگین حدود 20 یورو در ماه صرف هزینه های آموزشی میشود.

اسکرول به بالا