071-91009294  | 021-88724227  |

مهاجرت به ژاپن برای کار

مهاجرت به ژاپن برای کار

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

به طور کلی روند مهاجرت و اخذ اقامت ژاپن از طریق کار و تحصیل و در مجموع برای هر کشوری قوانینی تابع شرایط و چارچوب همان کشور دارد که بایستی به منظور اقدام رعایت شود. بنابراین شما می توانید برای اینکه خود را در معرض اطلاعات کامل قرار دهید؛ پس از مطاعه کامل این مقاله، با مشاورین دفاتر شیراز و تهران موسسه حقوقی میرداماد، حتما گفتگو کنید.

شرایط مهاجرت به ژاپن برای کار

شرکت های بیشتری در ژاپن به مهارت ها و تجربه خارجیان نیاز دارند – اما چگونه یک ویزای کار برای یک فرد غیر ژاپنی و غیر مقیم به دست می اید ؟ در سال های اخیر ژاپن علاقه بیشتری به استخدام کارگران خارجی نشان داده است. در حقیقت، کمبود نیروی کار در بسیاری از بخش های اقتصادی ژاپن، جمعیت سالخورده و نرخ بیکاری افراد بالای 40 سال، وجود کارگران خارجی در برخی صنایع به یک ضرورت تبدیل شده است.

ویزاهای اخذ شده

در پایان سال گذشته ژاپن برای اولین بار در تاریخ خود بیش از یک میلیون نفر را در کشور تحت ویزای کار خارجی پذیرفته است. با ایجاد شرکت های بیشتر نیاز به تامین مهارت ها و تجربیات خارج از ژاپن نیز بیشتر می شود.

انواع ویزای کار ژاپن

به طور کلی، ویزای کار ژاپن می تواند به این دسته های اصلی تقسیم شود.

  • ویزای غیر کاری :

این ویزا برای این افراد طراحی شده است : دانشجویان خارجی، وابستگان افراد غیر ژاپنی که در ژاپن کار می کنند، افراد درگیر در فعالیت های فرهنگی، اقامت های کوتاه مدت ( برای مثال توریستی ).

  • ویزای کاری :

این ویزا به افراد ماهر اجازه می دهد که برای مدت محدودی در ژاپن کار کنند ( مثلا سه یا پنج سال ). فرایند اخذ این نوع خاص از ویزا را در زیر برای شما توضیح خواهیم داد. چگونه درخواست ویزای کار ژاپن را داشته باشیم ؟ استفاده از ویزای کار در ژاپن در ساده ترین شرایط یک فرآیند دو مرحله ای است :

  • دریافت گواهی نامه صلاحیت ( COE )
  • تعویض گواهی نامه صلاحیت به ویزای کار
انواع ویزای کار ژاپن
انواع ویزای کار ژاپن

مرحله 1 :

افرادی که یک پیشنهاد شغلی دریافت کرده اند و یا کارفرمایانی که می خواهند یک کارگر خارجی را در ژاپن استخدام کنند، باید ابتدا درخواست COE را داشته باشند. تعدادی از طبقه بندی اشتغال، از دانشمندان تخصصی گرفته تا ویزای دیپلماتیک، و برای متخصصان بسیار ماهر وجود دارد. هنگامی که COE همراه با تمام مدارک مورد نیاز تکمیل شد، مدارک برای بررسی و ارزیابی به اداره مهاجرت ژاپن ارسال می شوند.

دوره ارزیابی از یک تا سه ماه متغیر است و شامل دو ماه یک دوره ارزیابی معمول می باشد. متخصصان بسیار ماهر به طور معمول امتیازی و ارزیابی سریع را دریافت می نمایند.

مرحله 2 :

زمانی که COE دریافت شد، متقاضی می تواند COE را به سفارت یا کنسولگری ژاپن در کشور یا محل اقامت خود ببرد تا به ویزای کار تبدیل گردد. به طور معمول این فرآیند تنها چند روز طول می کشد. زمانی که ویزا در دست باشد، کارمندان می توانند کار خود را در ژاپن آغاز کنند.

شرایط کار در ژاپن برای خارجی ها

با برنامه ریزی دولت برای معرفی وضعیت ویزای جدید در آوریل آینده برای پذیرش کارگران خارجی بیشتر، تقاضا از شرکت هایی که از کمبود نیروی انسانی رنج می برند به حدی بالا است که گفته می شود مقامات در مرحله اولیه برنامه در حال توسعه بخش ها می باشند. برای شروع، وضعیت برای جدید پوشش دادن کشاورزی، ساخت و ساز، خدمات مسکن و مراقبت های بهداشتی سالمندان بود، اما این امر ممکن است با تولید، شیلات و فرآوری غذایی ترکیب گردد. با این وجود، این نشانه دیگری است که اقتصاد ژاپن، با وجود سیاست رسمی دولت مبنی بر عدم پذیرش کار ساده از سوی خارج از کشور، به شدت به کارگران خارجی وابسته است.

اما از آنجا که برنامه جدید دولت به طور موثر ممنوعیت کاری کارگران کم مهارت خارجی را از بین می برد، گام هایی نیز باید برداشته است تا اطمینان حاصل شود که حقوق آن ها به عنوان کارگر محافظت می شود و شرایط زندگی کافی در این کشور وجود دارد. این گام ها برای برای برنده شدن ژاپن در رقابت سخت با کشورهای دیگر جهت جذب کارگران کافی که از خارج نیاز است، مورد توجه خواهد بود.

از آنجا که برنامه دولت برای ایجاد وضعیت جدید برای کارگران خارجی در ماه ژوئن رونمایی شد، Aichi Prefecture – تعداد زیادی از شرکت های تولیدی مانند خودروسازان و شرکت های ابزار ماشین – درخواست کرد که دولت نیز شامل تولید کنندگان در میان بخش های واجد شرایط پذیرش کارگران تحت شرایط جدید باشد.

از آنجا که شرکت های تولیدی محلی همچنان از شرکت های کوچک و متوسط تجاری در اداره کردن خود بهره می برند، گزارش شده است که تولید کنندگان با تشدید وضعیت نیروی انسانی مواجه می باشند. همانطور که اغلب فارغ التحصیلان مدارس توسط شرکت های بزرگ استخدام می شوند، بنا بر گزارش ها بسیاری از این شرکت های کوچک تر وابسته به برنامه آموزش فنی ( Technical Intern Training Program ) برای رفع نیازهای پرسنل خود هستند.

براساس داده های وزارت کار، در سال گذشته تعداد کارگران مهاجر ثبت شده در ژاپن به ارزش 1.28 میلیون نفر بوده است که 190,000 نفر نسبت به سال گذشته افزایش داشته و نسبت به 5 سال اخیر در حدود دو برابر شده است. در حالی که دولت به طور رسمی به افراد غیر ژاپنی اجازه نمی دهد نیروی کار غیر ماهر باشند، بیش از 40 درصد نیروی کار خارجی از کارآموزان فنی و دانشجویانی از خارج از کشور تشکیل شده است که بیشتر آن ها مشغول مشاغل با مهارت کم می باشند.

مزایا و معایب مهاجرت به ژاپن از طریق کار

به عنوان فردی خارجی می توانید تا حدی سلسله مراتب را نادیده بگیرید مخصوصا در صورتی که زبان ژاپنی بلد نباشید.به عبارتی، اگر نمی توانید به این زبان صحبت کنید،از قوانینی یکسان پیروی نخواهید کرد.یکی از بهترین نمونه های اثبات این موضوع زمانی است که یک همکار ژاپنی با وجود برتری از لحاظ سلسله مراتبی ممکن است خودش را با نام کوچکش به همکار خارجی خود معرفی کند.

ساعات کاری کوتاه تر؛  در یک محل کار ژاپنی، کارمندان برای آنکه نشان دهند کارمند سخت کوشی هستند بیشتردر محل کارشان می مانند. البته در بعضی مکان ها شما انتخاب دیگری ندارید زیرا اجازه ندارید که قبل از رئیستان محل کارتان را ترک کنید، رئیسی که معمولا کمی دیرتر و بعضی اوقات 10 یا 11 شب از محل کارش خارج می شود.

این امر به معنای کار کردن بیشتر کارمندان ژاپنی نیست. در حقیقت گاهی اوقات کارمندان در طول ساعات کاری می خوابند. در کشور ژاپن این عمل کاملا پذیرفته شده است و کسی که می خوابد به عنوان کارمندی سخت کوش شناخته می شود. دریافت عمومی از این قضیه آن است که ” آن ها بسیار سخت و به مدت طولانی کار کرده اند که باعث شده است از خستگی خوابشان ببرد.”

مزایا و معایب مهاجرت به ژاپن از طریق کار
مزایا و معایب مهاجرت به ژاپن از طریق کار

تعطیلات طولانی تر؛ از دیگر نشانه های رفتار خوب نسبت به کارمند خارجی در ژاپن، مدت زمان طولانی تر تعطیلات خارجی می باشد.بیشتر مردم درک می کنند که خارجی ها راه طولانی تری تا خانه دارند و نمی توانند برای تعطیلاتی کمتر از یک هفته محل زندگیشان را ترک کنند.این از جمله نعمت هایی است که همکاران ژاپنی من از آن بهره ای ندارند.

کارهای مدیریتی کمتر؛ از دیگر مزایای کارمند خارجی در ژاپن بودن این است که وظیفه های مدیریتی کمتری دارند. کار هایی که اساسا نیاز به داشتن مهارت زبان ژاپنی دارد و پس از تحصیل در ژاپن تحقق می یابد.

در عمل این وظایف شامل موارد زیر می شوند:

  • رزرو هتل برای همکارانی که برای کسب تجربه می آیند
  • مذاکره با یک شرکت حمل و نقلی برای جا به جایی تجهیزات شرکت در دیداری که به زبان ژاپنی برگزار می شود.

کار اختصاص داده شده کمتر؛ به عنوان فردی خارجی به ما زیاد اعتماد نمی شود مخصوصا در ابتدای کار.چرا که ما در مقابل همکاران ژاپنی خود بی نظم محسوب می شویم. من از این قضیه آگاه نبودم اما محل کار ژاپنی ها آکنده از قوانین نانوشته است و تا وقتی که کسی این قوانین را به شما یاد ندهد، زمان زیادی می برد تا کشف کنید این قوانین چه هستند.

من متوجه شدم که این قوانین هم خیلی خوب و هم مضحک هستند اما بسیار از مردم با بی توجهی از آن ها پیروی می کنند. برای هر چیزی همیشه الگو و دستورالعملی وجود دارد که باید دنبال شود. دستور العمل هایی که جزو اطلاعات عمومی محسوب می شوند و من از آن ها بی خبر بودم.

معایب مهاجرت به ژاپن برای کار

برتری و سلسله مراتب، همچنان نکته ای کلیدی است؛ بدون در نظر گرفت اینکه چقدر مهارت دارید هستید،سلسله مراتب نقشی اساسی در انتخاب کسی که ترفیع می گیرد،دارد.معمولا باید وقت آن برسد که ترفیع بگیرید. که این زمان در ارتباط با سن شما، گروه همکار و تعداد سال هایی که در آن شرکت گذرانده اید، مشخص می شود.

اینکه ماندن در یک شرکت برای تمام عمرتان را برنامه ریزی کنید قابل درک است.اما اگر شما فردی جاه طلب هستید و می خواهید خیلی سریع به قله موفقیت دست بیابید، شرکت های ژاپنی محلی مناسب برای رسیدن به این هدف نمی باشند.

برتری جنسی و گونه نژادیِ در حال توسعه؛ بیشتر شرکت های ژاپنی توسط مردی ژاپنی هدایت می شوند. شرکت های ژاپنی در مقایسه با همکاران غربی همتای خود هنوز در روند یکپارچه سازی مزایای برابری جنسی و تنوع نژادی هستند.اگر در کشور ژاپن کار کنید همیشه زنان دفتری یا (OLs ) که کار دفتری بی ثمر متعلق به زنان را انجام می دهند، خواهید دید.این گونه شغل ها هیچگاه از دادن چایی و انجام وظایف کلی مربوط به مدیر فراتر نمی رود. زیرا انتظار میرود که قبل از سن 30 سالگی زنان ازدواج کنند و شرکت را ترک نمایند.

پیدا کردن کار و موسسات کاریابی در ژاپن

متاسفانه، جستجوی شغل در ژاپن بسیار سخت است – شما با کشوری جدید سروکار دارید جایی که در آن تمام قوانینی که به آن عادت کرده اید مستقیما از پنجره به بیرون پرتاب می شوند. چیزی که شما به ان نیاز دارید یک نقشه راه برای استخدام در ژاپن می باشد. اگر فقط یک نفر با دانش درونی وجود داشت که می توانست هر چیزی را که نیاز است قدم به قدم انجام بدهد، ژاپن همه چیز داشت. این کشور ادعا می کند که یکی از بزرگ ترین شهرهای دنیا است، دارای رستوران های خودکار در کنار روستاها و شهرهای کوچک است، دارای چشم اندازهای وسیعی است.

پاک است. دارای امنیت می باشد. در فرهنگ و هنر بسیار غنی می باشد. اینها برخی دلایلی هستند که چرا بسیاری از مردم می خواهند به ژاپن بروند. هزینه زندگی در ژاپن بالا است، اگر چه، تا زمانی که سپرده ای در دست دارید، به منبع درآمد نیاز خواهید داشت. حتی اگر شما ژاپنی صحبت نکنید، جستجوی کار در ژاپن آنقدرها هم که فکر می کنید کار دشواری نیست. اگر بدانید کجا باید به دنبال کار بگردید.

آژانس های کاریابی ژاپن و پایگاه های استخدام ژاپن

  • Adept specializes برای افراد متخصص در زمینه IT می باشد.
  • CareerCross استخدام آنلاین را برای متخصصان دو زبانه در ژاپن پیشنهاد می کند.
  • Met-Job.com یک پورتال شغلی برای مهاجران و انگلیسی زبانانی است که به دنبال شغل در سطح جهانی و به ویژه در زمینه ESL و در منطقه آسیا می باشند.
  • Daijob یک سایت کارمندیابی بزرگ برای متخصصان دو زبانه در ژاپن است.
  • DISCO آژانسی برای استخدام افراد 2 زبانه، ژاپنی-انگلیسی می باشد.
  • eFinancialCareers یک موسسه استخدام افراد متخصص در امور مالی می باشد.
  • enworld یکی از شرکت های پیشرو ژاپنی برای شرکت های با ذهنیت بین المللی است.
  • JAC Recruitment موسسه کاریابی برای افراد 2 زبانه در بخش مالی می باشد.
  • Gaijinpot شغل، آپارتمان و تبلیغات برای خارجیان در ژاپن را دارد.
  • Hays یک موسسه کاریابی جهانی متخصص در موقعیت های فن آوری اطلاعات است.
  • Kienbaum یک پورتال شغلی برای مدیران اجرایی بین المللی است.
  • Career Engine یک موسسه تخصصی شغلی برای متخصصان دو زبانه است.

درصورتی که با وجود مطالب فوق هنوز هم در مورت مهاجرت به ژاپن برای کار سوالی دارید و یا میخواهید در مورد اخذ اقامت ژاپن بیشتر بدانید، بهتر است با کارشناسان موسسه حقوقی میرداماد گفتگو کنید.

سوالات متداول درباره مهاجرت کاری به ژاپن

برای کار در ژاپن در اکثر ویزاهای کاری، نیاز به یک پیشنهاد شغلی در ژاپن است.

لیست زیر برخی از شغل هایی است که بیشترین نیاز را به متقاضیان کار خارجی در ژاپن دارند:

  • مهندسی
  • فناوری اطلاعات
  • بانکداری سرمایه گذاری
  • معلم انگلیسی
  • کار اداری
  • صنعت خدمات

شرایط دریافت ویزای کار ژاپن بستگی به مهارت شما دارد. اخذ ویزا بسیار آسان است، اما پیدا کردن شرکتی که مایل به حمایت از ویزا باشد کار ساده ای نیست.

تعدادی از مشاغل مانند معلم زبان انگلیسی وجود دارد؛ اما باز هم بهتر است برای کار در ژاپن آشنایی با این زبان داشته باشید.

ژاپنی ها همیشه از مزایای خدمات درمانی مناسب، حقوق بازنشستگی و همچنین کمک هزینه مانند کمک هزینه ماهیانه بهره مند هستند.

شما می توانید در صورت داشتن ویزای دانشجویی، ویزای کار برخی دیگر از ویزاها می توانید در ژاپن مدت طولانی تری بمانید.

اگر پیشنهاد شغلی ندارید، می توانید شانس خود را با ویزای توریستی امتحان کنید. شما می توانید با این امید که بتوانند شغل و ویزای کاری را تأمین کنند، پیش از پایان دوره ویزای اولیه خود، ویزای توریستی دریافت می کنند.

ژاپن به دلیل هزینه های بالای زندگی از شهرت خاصی برخوردار است، به ویژه توکیو که همه ساله آن را در لیست ده شهر گرانقیمت جهان قرار می دهد.

بسته به کشور مبداء شما محدودیت سنی نیز متغییر است. حداقل سن ایرانیان برای کار در ژاپن 18 سال و کار سخت 21 است.

فارغ التحصیلان ژاپن می توانند در صورت یافتن کار، ویزای کاری زاپن را دریافت کرده و در این کشور بمانند.

معلمان انگلیسی در ژاپن می توانند انتظار داشته باشند مبلغ پایه ای 250 هزار یواندر هر ماه دریافت نمایند.

اخبار مرتبط

ویزای کار ژاپن

ویزای کار ژاپن

هدف ما در این مقاله بررسی ویزای کار ژاپن می باشد. چه قصد داشته باشید برای اقامت کشوری جدید اقدام

مشاهده

اسکرول به بالا