071-91009294  | 021-88724227  |

مهاجرت تحصیلی به آلمان | راهنمای کامل پذیرش 2023

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

آلمان یکی از پیشرفته‌‌ترین کشورهای اتحادیه اروپا و در سطح برترین کشورهای جهان است. امکانات تحقیقاتی پیشرفته، دوره‌های درسی متنوع، شهریه مقرون به صرفه همراه با مجموعه‌ای از امتیازات و مزایای دیگر، آلمان را به مقصدی ایده‌آل برای تحصیل دانشجویان ایرانی تبدیل کرده است.

در این مقاله قصد داریم تا به این پرسش که چگونه به آلمان مهاجرت تحصیلی کنیم، پاسخ دهیم. همچنین در مورد دانشگاه های برتر، فرصت‌های شغلی پس از اتمام تحصیل، امکانات تحقیقاتی و نیز مدارک و شرایط مهاجرت به المان از طریق تحصیل اطلاعات بیشتری کسب کنیم. در ادامه نیز با خدمات مشاوره موسسه مهاجرتی و حقوقی میرداماد برای کمک به دانشجویان متقاضی مهاجرت تحصیلی آلمان آشنا خواهیم شد.

شرایط مهاجرت تحصیلی به آلمان

دانشگاه‌های آلمان امکانات آموزشی و پژوهشی در سطح و کلاس جهانی را برای دانشجویان در سراسر جهان فراهم می‌کنند. رتبه‌بندی این دانشگاه‌ها، در بین بهترین‌ها در جهان، بسیار چشمگیر است. علاوه بر کیفیت کم‌نظیر آموزشی در این کشور، آموزش عمدتاً صنعت‌گرا است و این موضوع به آن معنا است که شما برای ورود به بازار کار نیز آماده خواهید بود. شما با تحصیل در این کشور، یک مدرک معتبر بین‌المللی کسب خواهید کرد که به شما کمک می‌کند تا در بازار کار جهانی چشم انداز برجسته‌ای داشته باشید.

دانشگاه‌های آلمان برنامه‌های آکادمیک بسیار متنوعی ارائه می‌دهند و همچنین دانشگاه‌های علوم کاربردی میزان بالایی از فرصت‌های جذاب و کاربردی را همراه با تحصیل در این کشور، ارائه می‌دهند. برنامه‌های تحصیلی در این کشور، ترکیبی کامل از جنبه‌های تئوری و عملی یک موضوع است. این موضوع شما را در ورود سریع و بی‌واسطه به فضای شغلی آماده می‌کند و از فاصله دانشگاه تا صنعت، کم می‌کند. اما شرایط مهاجرت تحصیلی به آلمان چیست؟

ویزاهای اخذ شده

مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان چه شرایطی دارد؟

برای ایرانیانی که قصد تحصیل در این کشور و نیز اخذ ویزای تحصیلی در این کشور را دارند، شرایط و ضوابطی وجود دارد. شما ابتدا باید بنا به علاقه و سابقه تحصیلی خود در مقاطع پایین‌تر از یکی از دانشگاه‌های کشور آلمان، دانشگاه علوم کاربردی، موسسات معتبر تحصیلی در مقاطع گوناگون، کالج‌های هنر و موسیقی یا سایر موسسات آموزش عالی در این کشور، پذیرش بگیرید. دومین مرحله برای تحصیل، گرفتن ویزای تحصیلی است. شما باید ویزای تحصیلی آلمان را از سفارت‌های این کشور و یا کنسولگری و یا از طریق آژانس‌های واسطه دریافت کنید. خوشبختانه سفارت آلمان در ایران، در حال فعالیت است و این امر را می‌توان از داخل ایران هم پیگیری نمود.

اثبات تمکن مالی

 برای این موضوع، شما باید با استفاده از مدارکی، اثبات کنید که پول و هزینه مورد نیاز خود را برای مدت تحصیل در این کشور و برای هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های زندگی، اسکان و دیگر هزینه‌ها در اختیار دارید. به سه روش می‌توان این تمکن مالی را اثبات کرد.

موارد اثبات تمکن مالی

مورد اول که در قوانین آلمان به Verpflichtungserklärung معروف است و طبق آن فردی که در آلمان زندگی می‌کند تضمین می‌کند تا محل اسکان و هزینه‌ها زندگی و دیگر هزینه‌های فرد متقاضی مهاجرت تحصیلی به این کشور را تامین نماید. مورد دوم، نامه از والدین است و بر طبق آن، والدین متقاضی تضمین می‌کنند تا در سال‌های تحصیل در این کشور، تمام هزینه‌های دانشجویی و تحصیلی و زندگی فرد را تامین کنند.

در روش سوم، فرد متقاضی ویزای تحصیلی، باید مدارک لازم جهت اثبات دریافت بورسیه تحصیلی از این کشور را به مقامات، ارائه کند. در بخش‌های بعدی مقاله درباره اخذ بورسیه تحصیلی المان و نیز چگونگی گرفتن آن بحث خواهیم کرد. خلاصه‌ای از شرایط مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی به آلمان در این جدول آمده است:

مدارک

شرایط مهاجرت تحصیلی آلمان

مدارک پذیرش دانشگاه

اخذ پذیرش در دانشگاه‌ها و موسسات علمی در آلمان

سفارت و کنسولگری آلمان

اخذ ویزای تحصیلی آلمان

از طریق فردی ساکن آلمان، والدین و یا بورسیه

اثبات تمکن مالی

شرایط مهاجرت تحصیلی به آلمان

مشاوره مهاجرت تحصیلی به آلمان میرداماد

بسیاری از دانشجویان ایرانی، تمایل به ادامه تحصیل در کشورهای خارجی دارند. گرفتن ویزای تحصیلی و نیز اقامت در این کشورها و گرفتن اقامت دائمی پس از اتمام تحصیل، مهم‌ترین دلیل برای این دانشجویان است. کشور آلمان به دلیل مزایای بسیار زیادی که برای دانشجویان خارجی و از جمله ایرانیان، ایجاد کرده‌ است، همواره یکی از مقاصد برتر برای مهاجرت تحصیلی بوده است.

دانشگاه‌های دولتی در آلمان جزو بهترین دانشگاه‌های جهان هستند و رتبه خوبی در رتبه بندی جهانی QS دارند. این دانشگاه‌ها به خصوص در زمینه‌های تکنولوژی و مهندسی، شهرت خوبی در سراسر جهان دارند و دانشجویان به دلیل آموزش باکیفیت، متقاضی این دوره‌ها هستند.

سیستم آموزشی در آلمان به گونه‌ای طراحی شده است که با تمام پیشرفت‌های علمی مدرن مطابقت داشته باشد تا به دانشجویان کمک کند تا از اشتغال در آینده اطمینان خاطر داشته باشند.

دانشجویان بین المللی اجازه دارند در هفته 20 ساعت یا 120 روز کامل در سال، به صورت پاره وقت در آلمان کار کنند. کار پاره وقت، راهی بسیار خوب برای دانشجویان ایرانی برای کاهش هزینه‌های زندگی در این کشور است.

با توجه به نیاز دانشجویان کشورمان برای گرفتن مشاوره در زمینه مهاجرت تحصیلی به آلمان، ما در موسسه مهاجرتی میرداماد برای کمک به این افراد آماده هستیم. موسسه ما با داشتن مجوز رسمی از وزارت علوم، سال‌ها است که راهنمای دانشجویان و متخصصان در این زمینه است و داشتن بیشتر از 50.000 پرونده موفق مهاجرتی، گوشه‌ای از افتخارات ما به حساب می‌آید.

روش‌های مهاجرت تحصیلی به آلمان

به صورت کلی، سه روش برای مهاجرت تحصيلي به آلمان برای دانشجویان بین المللی و ایرانی وجود دارد:

  • ویزای دانشجویی کشور آلمان که در آن فرد برای اخذ ویزا باید پذیرش یکی از دانشگاه های این کشور را کسب کرده باشد. این نوع از ویزا، مخصوص دانشجویان بین‌المللی است که آماده شروع به تحصیل در یکی از دانشگاه‌های این کشور هستند.
  • ویزای دانشجو: برای افرادی که جهت اخذ پذیرش باید به صورت حضوری به دانشگاه‌ مراجعه نمایند، صادر می‌شود. این ویزا نوعی ویزای موقت دارد.
  • ویزای تحصیل در دوره‌های زبان آلمانی که در آن، ویزا برای افرادی که متقاضی تحصیل در رشته زبان آلمانی هستند، صادر می‌شود.

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل در مقطع کارشناسی

تحصیل در مقطع لیسانس در آلمان برای دانشجویان دانشجویان ایرانی می‌تواند فرصتی عالی برای مهاجرت تحصیلی باشد. تحصیل در مقطع لیسانس در این کشور مزایای زیادی برای شما خواهد داشت:

1.       هزینه پایین

تحصیلات عالی در آلمان در دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان است. دانشجویان ملزم به پرداخت شهریه نیستند و فقط باید هزینه ترم و برخی هزینه‌های اداری دیگر را بپردازند. اگر نمرات خوبی در دبیرستان داشتید و وضعیت زبان آلمانی خوبی هم دارید، این بهترین فرصت برای مهاجرت تحصیلی به آلمان است.

2.      آموزش با کیفیت

مدرک لیسانس در آلمان برای دانشجویان بین‌المللی در سطح جهانی شناخته شده است. علاوه بر آن، دانشگاه‌های آلمان بسیار معتبر هستند و در اکثر رتبه‌بندی‌های مهم دانشگاه‌های بین‌المللی حضور دارند. موسسات آموزش عالی آلمان استانداردهای بالایی دارند و دانشجویان را با تمام مهارت‌های لازم برای موفقیت در تحصیل و شغل خود مجهز می‌کنند.

3.     فرصتی برای یادگیری زبان آلمانی

 زبان آلمانی در کشورهای مختلف اروپایی نیز صحبت می‌شود بنابراین، توصیه می‌شود در حین یا قبل از تحصیل در آلمان، مقداری زبان آلمانی را یاد بگیرید حتی اگر دوره شما به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. به این دلیل که با یادگیری زبان آلمانی، در سایر کشورهای آلمانی زبان، فرصت‌های شغلی را برای خود ایجاد می‌کنید. تقریبا تمامی دوره‌های آموزشی در مقطع لیسانس در این کشور به زبان آلمانی برگزار می‌شود و شما باید مدرک زبان آلمانی سطح B2 را برای پذیرش، کسب نمایید.

4.     مدرک مهندسی در آلمان

آلمان دوره‌های بسیار پیشرفته و نوینی را در گروه رشته‌های مهندسی ارائه می‌کند که در سرتاسر اروپا ممتاز به شمار می‌روند. صنعت مهندسی در آلمان به سرعت در حال شکوفایی است و دانشجویانی که در این رشته فارغ التحصیل می شوند فرصت‌های شغلی زیادی دارند.

5.     فرصت‌های شغلی عالی

 تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور و مهاجرت تحصیلی به آلمان می‌تواند به دانشجویان فرصت مناسبی برای پیشرفت شغلی خود بدهد. آلمان اقتصاد قدرتمندی دارد که می‌تواند مشاغل زیادی را به خصوص در صنایع، تکنولوژی و سایر رشته‌های معتبر برای دانشجویان فراهم کند.

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

دوره کارشناسی ارشد در آلمان یکی از پرطرفدارترین دوره‌های تحصیلات تکمیلی در اروپا است. علاوه بر این، بیشتر دوره‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان رایگان است. حدود 11 درصد از دانشجویان این مقطع تحصیلی، از خارج از کشور ویزای تحصیلی دریافت کرده‌اند. علاوه بر همه این مزایا، هزینه‌های زندگی در آلمان نیز در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، اندک است. دوره کارشناسی ارشد در کشور آلمان، دو سال به طول می‌انجامد و این دوره‌ها به و زبان آلمانی و انگلیسی ارائه می‌شود. اگر دانشجو در این دوره نمرات بالایی کسب کند و دیگر مزایای تحصیلی را داشته باشد، می‌تواند بورسیه‌هایی برای دوره دکتری در این کشور نیز کسب کند.

. از دیگر مزایای تحصیل در این مقطع و در دوره فوق لیسانس، این است که افراد می‌توانند بین 15 تا 20 ساعت نیز کار دانشجویی داشته باشند.

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل در مقطع دکتری

مقطع دکتری بالاترین سطح تحصیلات و مهر نهایی صلاحیت علمی در یک رشته تحصیلی خاص است. مهاجرت تحصیلی به آلمان، در این دوره تحصیلی برای رشد علمی و نیز ورود به بازار کار این کشور طرفداران زیادی دارد. آلمان در بین برترین دانشگاه‌ها در زمینه فعالیت‌های تحقیقاتی، کیفیت آموزش و اساتید دانشگاهی، امکانات مدرن و زیرساخت‌های مرتبط برای کار علمی و مهم‌تر از همه ارتباط علم با صنعت به شمار می‌رود. به همین دلیل است که بسیاری از دانشجویان بین‌المللی رویای حضور در دوره دکتری در دانشگاه‌های کشور آلمان را دارند.

دوره دکتری در آلمان بین 3 تا 4 سال به طول می‌انجامد و افراد باید در طول این دوره‌ها، علاوه بر درس‌های معمول، پایان‌نامه و یک پروژه تحقیقات را به اتمام برسانند.

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل پزشکی

یکی از راه‌های مهاجرت تحصیلی به آلمان، از طریق تحصیل در رشته پزشکی است. تحصیل رشته پزشکی 6 سال و 3 ماه به طول می‌انجامد.

دو راه برای ورود به این دوره‌ها وجود دارد. راه اول با قبولی در کنکور ایران و گذراندن یک سال تحصیل در ایران انجام می‌شود. این افراد اگر موفق به ارائه مدرک C1 زبان المانی شوند، در دانشگاه‌های آلمان و در رشته پزشکی قبول خواهند شد. راه دوم برای کسانی است که قبولی در کنکور ایران و در رشته‌های پزشکی را ندارند. این افراد باید با ارائه مدرک زبان آلمانی B2 ابدا یک سال وارد کالج آلمانی شده و پس از قبولیه آزمون کالج می‌توانند برای ورود به رشته پزشکی اقدام نمایند. آزمون ورودی برای رشته‌های پزشکی در آلمان از طریق دو آزمون FSP و TestAS است.

تحصیل پزشکی در آلمان فقط با داشتن مهارت عالی در زبان آلمانی امکان پذیر است زیرا دوره‌های تحصیل پزشکی در آلمان فقط به زبان آلمانی تدریس می‌شود و نیاز به تعامل با بیماران به زبان آلمانی دارد. در پایان دوره پزشکی نیز افراد باید در آزمون ایالتی (Staatsexamen) برای ورود به بازار کار، قبول شوند.

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل دندانپزشکی

یکی از بهترین راه‌ها برای مهاجرت تحصیلی به المان، تحصیل در رشته دندانپزشکی در این کشور است. برای قبولی در این رشته‌ها، فرد باید دارای سطح زبان B2 باشد و در آزمون ورودی دانشگاه در این رشته شرکت کرده و نمره قبولی کسب نماید. راه دیگر ورود به این رشته، از راه شرکت در کالج است. دوره دندانپزشکی در آلمان بین 5 تا 6 سال به طول می‌انجامد و تحصیل در دانشگاه‌های دولتی در این رشته رایگان است.

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل پرستاری

یکی دیگر از راه‌های مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان، تحصیل در رشته پرستاری در این کشور است. متقاضیان می‌توانند از دو راه وارد این رشته شوند. راه اول از راه پذیرش دانشگاه است که از طریق نمرات و آزمون ورودی انجام می‌شود و راه دوم از طریق شرکت در دوره‌های آوسبیلدونگ است. در این دوره آموزش‌های تئوری و عملی به فرد داده می‌شود و ورود به آن برای افرادی با کمتر از 24 سال و نیز دارای مدرک زبان آلمانی B2 ممکن است. در طول این دوره فرد با کارآموزی می‌تواند در ماه بین 1000 تا 1200 یورو درآمد نیز داشته باشد. کل این دوره پرستاری در المان بین 3 تا 4 سال به طول می‌انجامد و امکان ادامه تحصیل تا دکتری نیز در آن وجود دارد.

مهاجرت تحصیلی به آلمان از طریق کالج

یکی از راه‌های ورود به سیستم آموزش عالی در آلمان و نیز مهاجرت تحصیلی به آلمان با مدرک دیپلم، تحصیل در کالج است. افراد می‌توانند با قبولی در دانشگاه‌های ایران، وارد سیستم کالج در آلمان شوند. همچنین افراد با داشتن مدرک پیش دانشگاهی با معدل بالا 15 و کمتر از دو سال وقفه، می‌توانند پذیرش دریافت کنند. همچنین برای ورود به کالج، شما باید مدرک دانش زبان آلمانی‌ در سطح B1 و یا در برخی از موارد، مدرک B2 داشته باشید. در پایان دوره کالج زمون ارزیابی (FSP) از دانش اموزان گرفته می‌شود. طول دوره کالج در این کشور، یک سال و یا دو ترم است.

مهاجرت تحصیلی به  کشور آلمان از طریق دوره زبان

یکی از روش‌های خوب مهاجرت تحصیلی به آلمان، مهاجرت تحصیلی از طریق دوره‌های زبان است. در این دوره‌ها هدف این است که سطح زبان المانی برای افراد بالاتر رود. این دوره‌ها معمولا برای افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های این کشور را دارند، بسیار مناسب است. این دوره‌ها بین 3 تا 12 ماه در این کشور برگزار می‌شود و افراد ملزم هستند تا حداقل 18 ساعت در هفته را در این دوره‌ها شرکت کنند.  

مهاجرت تحصیلی به المان بدون مدرک زبان

برخی از دانشگاه‌ها در این کشور، بدون نیاز به مدرک زبان نیز دانشجو می‌پذیرند. در برخی از این دانشگاه‌ها، برای ارتقای سطح زبان دانشجویان مستعد خارجی، دوره‌های زبان به صورت همزمان با تحصیل ارائه می‌شود. همچنین اگر زبان مادری شما آلمانی باشد و یا در دوره‌های زبان آلمانی و یا انگلیسی مدرک داشته باشید، نیازی به مدرک زبان نخواهید داشت. علاوه بر این اگر در موسسات آموزشی دیگری در این کشور تحصیل کرده باشید، ارائه معرفی‌نامه از آنان برای این امر کافی است. علاوه بر این موارد برخی از دانشگاه‌ها در آلمان برای تخمین سطح زبان متقاضی، مصاحبه آنلاین و یا حضوری انجام می‌دهند.

شرایط سنی مهاجرت تحصیلی به آلمان

  • شرایط سنی برای تحصیل دانش‌آموزان در مدارس آلمان مشخص است و سن فرد برای شرکت در مدرسه باید بین 6 تا 18 سال باشد اما این شرایط با توجه به شرایط می‌تواند اندکی تفاوت داشته باشد.
  • در مورد دانشجویان متقاضی مهاجرت تحصیلی به آلمان می‌توان گفت که حداقل سن مورد نیاز برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های این کشور 18 سال است اما حداکثر سنی برای این دوره‌ها و به صورت قاطع در نظر گرفته نشده است.
  • دانشجویانی که زیر 21 سال سن دارند، در هنگام پذیرش در دوره‌های کارشناسی در اولویت قرار می‌گیرند.
  • برای دوره‌های کارشناسی ارشد، دانشجویانی که بالای سی سال سن داشته باشند، سخت‌تر ویزای تحصیلی صادر می‌شود.
  • در دوره دکتری نیز دانشجویان بین 30 تا 40 ساله، شرایط بهتری برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های المان وجود دارد.

هزینه مهاجرت تحصیلی به آلمان

همان طور که گفته شد، تحصیل در این کشور و در دانشگاه‌های دولتی رایگان است و دانشجو، حتی دانشجوی بین‌المللی، هزینه‌ای برای تحصیل پرداخت نمی‌کند اما هزینه‌های دیگری در دانشگاه، بیمه درمانی، هزینه‌های اپلای و ویزا و پذیرش وجود دارد. همچنین متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آلمان، باید حساب بانکی در این کشور باز کنند که شامل 10000 دلار برای یک سال باشد تا تمکن مالی آنان برای زندگی در این کشور و تحصیل را ثابت نماید. در این جدول می‌توانید خلاصه‌ای از هزینه‌ها برای تحصیل در این کشور را مشاهده نمایید:

نوع هزینه

میزان تقریبی به یورو

بیمه درمانی

80 تا 150 یورو در ماه

هزینه ثبت نام در دانشگاه دولتی

250 تا 350 یورو در سال

هزینه ثبت نام در دانشگاه خصوصی

بین 25000 تا 40000 یورو در سال

اسکان

450 تا 550 یورو در ماه

حمل و نقل و جابه‌جایی

19 تا 40 یورو در ماه

تغذیه

50 تا 75 یورو در ماه

مخارج دیگر

حداقل 100 تا 150 یورو در ماه

هزینه تحصیل و زندگی در آلمان

مدارک مورد نیاز جهت مهاجرت تحصیلی به آلمان

 مدارک مورد نیاز برای  اخذ ویزای دانشجویی آلمان شامل موارد زیر خواهد بود:

  • تکمیل فرم درخواست ویزای دانشجویی آلمان
  • پاسپورت معتبر که شما باید برای حداقل شش ماه بعد از تاریخ عزیمت شما از آلمان معتبر باشد و حداقل یک صفحه خالی داشته باشد.
  • گواهی ازدواج
  • شناسنامه
  • دو عکس پرسنلی که باید با کیفیت بالا و یکسان باشند.
  • کپی ویزای قبلی در صورت وجود
  • مدرک اقامت در آلمان، یعنی شما باید مدارکی مبنی بر این که در طول تحصیل در آلمان مکانی برای اقامت دارید، ارائه کنید.
  • گواهی بیمه درمانی دانشجویی
  • رزومه و مدارک مربوط به کارآموزی و استخدام قبلی و فعلی را به CV
  • حداقل توان مالی برای مهاجرت تحصیلی به آلمان، حداقل 10332 یورو در سال یا 861 یورو در ماه است.
  • صورت‌های مالی شخصی برای سه ماه گذشته.
  • گواهی اعطای بورسیه تحصیلی
  • تایید کتبی والدین یا حامی، مبنی بر این که هزینه‌های شما را پوشش می‌دهد. حساب مسدود شده همچنین به عنوان Sperrkonto شناخته خواهد شد.

اگر هنوز پذیرش انجام نشده است:

  • گواهی پایان تحصیلات رسمی
  • تایید درخواست که این مدرک معمولاً یک ایمیل از دانشگاه است که تأیید کننده ارسال موفقیت‌آمیز درخواست برای تحصیل است.
  • گواهی پذیرش در دوره مقدماتی که در آلمانی، به این مدرک «دوره‌های پروپادئوتیک» یا نامه تأیید ثبت‌نام در دوره‌های زبان آلمانی گفته می‌شود.
  • گواهی پایان تحصیلات رسمی Abitur یا معادل آن
  • اثبات تسلط به زبان آلمانی یا انگلیسی (بسته به زبانی که دروس در آن تدریس می‌شود).
  • مدرک تحصیلی قبلی

اما در صورت پذیرش در دانشگاه:

  • نامه پذیرش از دانشگاه که یک سند و یا یک نامه پذیرش دانشگاه است که درخواست شما برای تحصیل را تأیید می‌کند و یک مکان پیشنهادی برای تحصیل در برنامه‌ای که برای آن درخواست داده‌اید.
  • گواهی‌های تحصیلات قبلی و ارائه کلیه گواهی‌های تحصیلات رسمی و غیر رسمی قبلی.
  • انگیزه‌نامه که از طریق آن، دلیل انتخاب دانشگاه، برنامه تحصیلی و برنامه‌های خود را در مورد این که چگونه این مطالعات باعث بهبود شغل شما در آینده می‌شود، توضیح دهید.
  • برای دوره‌های تحصیلی آلمانی، دانشجویان بین المللی باید نمره TestDaf یا DSH ارائه دهند. در حالی که برای دوره های زبان انگلیسی، دانش آموزان باید نمره تافل یا آیلتس را ارائه دهند.

در نظر داشته باشید که دانشجویان می توانند پس از اتمام تحصیلات، ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری آلمان تبدیل کنند و در این کشور مشغول به کار شوند.

دانشگاه های برتر برای مهاجرت تحصیلی به آلمان

برخی از دانشگاه‌های این کشور، دارای سطح علمی بالاتری نسبت به دیگر رقبا هستند که در ادامه با ۵ مورد از این دانشگاه‌ها، آشنا می‌شویم:

1.       دانشگاه فنی مونیخ

این دانشگاه تحقیقاتی دولتی، در بین دانشگاه‌های برتر آلمان و کل اروپا برای مهاجرت تحصیلی به آلمان قرار دارد. برای هر دانشجوی ایرانی که به تحصیل در آلمان فکر می‌کند، TUM باید در بالای لیست اولویت‌های شما باشد. این دانشگاه بیش از 42000 دانشجو در تمام 15 دانشکده خود دارد. و از این تعداد، 32٪ دانشجویان، بین المللی هستند.

این دانشگاه، یکی از اولین دانشگاه‌های آلمان بود که عنوان «دانشگاه عالی» را کسب کرد. طبق رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS، این دانشگاه، همچنین در رتبه 55 جهانی قرار دارد.

2.      دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ

یکی دیگر از دانشگاه‌های عالی در مونیخ آلمان، دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ است. در این دانشگاه، حدود 17٪ از دانشجویان، بین‌المللی به شمار می‌روند. این دانشگاه، همچنین بورسیه‌های تحصیلی متعددی را برای این دانشجویان خارجی ارائه می‌دهد.

LMU، در سال 1472 تأسیس شد و از آن زمان به یکی از برترین دانشگاه های آلمان برای دانشجویان تبدیل شده است. این دانشگاه، در ابتدا در اینگولشتات قرار داشت اما بعداً به مونیخ منتقل شد. LMU دارای 20 دانشکده است و بیشتر از 42 برنده نوبل را تحویل جامعه علمی جهانی قرار داده است.

3.     دانشگاه فرایبورگ

دانشگاه فرایبورگ که در سال 1457 تأسیس شده و پنجمین دانشگاه قدیمی آلمان است. این دانشگاه، با بیش از 450 سال فعالیت، از نظر تحقیق و تعالی آموزش، بسیار رشد کرده است. این باعث شده است که این دانشگاه به یکی از معتبرترین دانشگاه‌های اروپا تبدیل شود. این دانشگاه اکنون دارای 11 دانشکده است.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این دانشگاه، این است که با سوئیس و فرانسه هم مرز است و آب و هوای  خوبی دارد. بنابراین، اگر اهل منطقه‌ای با آب و هوای گرم هستید، این منطقه بسیار مورد پسند شما خواهد بود. این دانشگاه میزبان بیش از 3000 دانشجوی بین المللی است که حدود 21 درصد از کل جمعیت دانشجویان را تشکیل می‌دهند.

4.     دانشگاه روپرشت کارل هایدلبرگ

یکی از دانشگاه‌ها مناسب برای مهاجرت تحصیلی به آلمان، دانشگاه روپرشت کارل هایدلبرگ است. دانشگاه هایدلبرگ در سال 1386 میلادی تاسیس شد و قدیمی‌ترین دانشگاه آلمان محسوب می‌شود.

در حال حاضر، این دانشگاه دارای 12 دانشکده است که دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و فوق دکترا در آن، ارائه می‌شود. بر اساس رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی یا QS، این دانشگاه در سال 2020 در رتبه 66 جهان قرار گرفت. همچنین از نظر تعداد اساتید و دانشجویان، در بین 10 دانشگاه برتر قرار دارد.

5.     دانشگاه Hochschule Furtwangen

در حالی که این دانشگاه در بین بزرگ‌ترین دانشگاه‌های کشور نیست اما یکی از بهترین دانشگاه‌های آلمان برای دانشجویان بین المللی است. در واقع، یک نظرسنجی این دانشگاه را به عنوان بهترین دانشگاه در مورد رضایت دانشجویان خارجی رتبه بندی کرد. این دانشگاه که بیشتر بر روی علوم کاربردی تمرکز دارد 16 درصد از جمعیت آن را دانشجویان بین المللی تشکیل داده و در بادن- وورتمبرگ مستقر می باشد. این دانشگاه، دارای بیش از 100 دانشگاه شریک است و 36 دوره کارشناسی، 24 دوره کارشناسی ارشد و 9 دوره دکتری ارائه می‌دهد.

نام دانشگاه

شهر مقصد

دانشگاه فنی مونیخ

مونیخ

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ

مونیخ

دانشگاه فرایبورگ

فرایبورگ

دانشگاه روپرشت کارل هایدلبرگ

هایدلبرگ

دانشگاه Hochschule Furtwangen

ایالت بادن-وورتمبرگ

بورسیه های تحصیلی آلمان

تخمین زده شده است که هزینه‌های زندگی برای مهاجرت به آلمان حدود 934 یورو در ماه است. از آن جایی که پرداخت این مبلغ، می‌تواند برای دانشجویان بین المللی یک چالش باشد، برنامه‌هایی وجود دارد که به دانشجویان این فرصت را می‌دهد تا برای حمایت مالی در قالب بورسیه، درخواست دهند. در ادامه بورسیه‌های موجود برای دانشجویان بین المللی و متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آلمان را بررسی می‌کنیم:

نام بورسیه

مشخصات

برنامه بورسیه DAAD

این بنیاد 1200 بورسیه به دانشجویان دکترا در همه رشته‌ها و ملیت‌ها اعطا می کند. دانشجویان خارجی در مقطع کارشناسی ارشد، 850 یورو در ماه دریافت می کنند. دانشجویان دکترا که از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا خواهند امد، 1200 یورو در ماه، علاوه بر 100 یورو کمک هزینه حمل و نقل دریافت می‌نمایند.

بورسیه های بنیاد هاینریش بل در آلمان

دانشجویان غیر اتحادیه اروپا در تحصیلات کارشناسی ارشد، علاوه بر کمک هزینه های فردی، 850 یورو در ماه دریافت خواهند کرد. دانشجویان دکترا که از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا می آیند، 1200 یورو در ماه، علاوه بر 100 یورو کمک هزینه حمل و نقل دریافت می‌کنند.

برنامه بورسیه ملی DeutschlandStipendium

این بنیاد با پرداخت مبلغ 150 یورو در ماه از دانشجویان حمایت می‌نماید و دولت فدرال نیز 150 یورو دیگر به این مبلغ می‌افزاید. این بورس تحصیلی برای دو ترم اعطا خواهد شد.

بورسیه تحصیلی Konrad-Adenauer-Stiftung در آلمان برای دانشجویان بین المللی

برای تشویق دانشجویان برتر در نظر گرفته شده و در آن، دانشجویان کارشناسی ارشد به مدت دو سال ماهانه 850 یورو دریافت خواهند کرد. داوطلبان دکترا و افرادی که برای مقاصد تحقیقاتی به آلمان سفر می‌کنند ماهانه 1100 یورو به مدت سه سال دریافت می نمایند.

 برنامه بورسیه اراسموس

کمک‌های مالی برای تبادل دانشجو

بورسیه تحصیلی Friedrich Ebert Stiftung

دارندگان این بورسیه تحصیلی، در دوره‌های لیسانس ماهانه 830 یورو و در برنامه‌های کارشناسی ارشد 850 یورو در ماه و همچنین هزینه‌های بیمه درمانی دریافت می‌کنند.

مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان و اخذ تابعیت

اگر دانشجویان پس از اتمام تحصیل خود در این کشور به مدت بیشتر از 8 سال به کار و فعالیت در این کشور مشغول باشند، می‌توانند برای اخذ تابعیت آلمان، اقدام نمایند. این افراد همچنین باید حداقل دارای سطح زبان b1 بوده و ارتکاب به جرم نیز نداشته باشند.

سخن پایانی

اگر به دنبال مهاجرت به المان تحصیلی هستید و یا در مراحل مراحل مهاجرت تحصیلی به آلمان، نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید از کمک کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی و حقوقی میرداماد استفاده کنید.

سوالات متداول درباره مهاجرت تحصیلی به آلمان

خیر اما بهتر است قبل از 21 سالگی برای پذیرش در دوره‌های کارشناسی، اقدام نمایید.

بله تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این کشور رایگان است اما هزینه کمی برای ثبت‌نام پرداخت می‌شود.

بله برای بیشتر دانشگاه‌ها این مدرک مورد نیاز خواهد بود اما دانشگاه‌هایی هم هستند که این مدرک را نیاز ندارند.

 بله 6 نوع مختلف بورسیه تحصیلی در آلمان وجود دارد.

هزینه زندگی در این کشور، از بسیاری از دیگر کشورهای اتحادیه اروپا کمتر است.

اخبار مرتبط

اسکرول به بالا