071-91009294  | 021-88724227  |

مزایا و معایب تحصیل در ترکیه – ۳ چالش مهم تحصیل در ترکیه

معایب تحصیل در ترکیه

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

بررسی مزایا و معایب تحصیل در ترکیه برای کسانی که علاقه مند به تحصیل در این کشور هستند بسیار ضروری است. چون تحصیل در یک کشور خارجی تصمیم بسیار مهمی است نیاز است تمام جوانب آن کاملاً سنجیده شود. اگرچه برای یک دانشجوی ایرانی، مزایای تحصیل در ترکیه خیلی بیشتر است اما لازم است با معایب تحصیل در ترکیه نیز آشنایی داشته باشد تا با توجه به شرایط خود بهترین تصمیم را بگیرد. موسسه حقوقی توسعه گستران عدالت و مهر میرداماد در این مقاله معایب و مزایای تحصیل در ترکیه را گرد آوری کرده است.

مطالعه بیشتر:

تحصیل در ترکیه

مزایای تحصیل در ترکیه

دانشجویان بین المللی مخصوصاً ایرانی ها در کشور ترکیه از مزایای زیادی بهره مند می شوند. این ویژگی های مثبت آنقدری هستند که مشکلات دانشجویان ایرانی در ترکیه را پوشش دهند. مهم ترین مزایایی تحصیل در ترکیه را در این بخش از مقاله گرد آوری کرده ایم. خوب است بدانید که تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی نیز برای دانشجویان بین المللی وجود دارد.

فرهنگ متنوع

ترکیه تنها کشور دنیا است که هم آسیایی به حساب می آید هم اروپایی! برای همین، ترکیب جذابی از فرهنگ و آداب و رسوم گوناگون شرقی و غربی در کنار هم جمع شده اند. تحصیل و زندگی در ترکیه تجربه های غنی و متفاوت از برخورد با مردم آنجا را برای شما به ارمغان می آورد.

مردم مهربان و مهمان نواز

بزرگ ترین مزیت تحصیل در ترکیه این است که شما در آنجا احساس غربت نخواهید کرد. مهربانی و مهمان نوازی و رفتار دوستانه مردم ترکیه در دنیا زبانزد است. شما به راحتی می توانید با آنها ارتباط دوستانه برقرار کنید و در صورت لزوم از آنها کمک بخواهید.

هزینه کم زندگی در ترکیه

یکی از مزایای تحصیل در ترکیه این است که هزینه زندگی در آنجا نسبت به کشورهای اروپایی بسیار ارزان تر است. با اینکه ترکیه یک کشور نیمه اروپایی محسوب می شود، شما می توانید با هزینه کمتر، از امتیازات یک زندگی اروپایی بهره مند شوید. اگر قصد مهاجرت به ترکیه را دارید میتوانید در این کشور که هزینه‌های کمی دارد سفر کنید و اقامت را بگیرید، البته بهتر است با مشاوران مهاجرت به ترکیه موسسه میرداماد قبل از هر اقدامی مشورت کنید تا راه درست را در پیش بگیرید.

هزینه کم زندگی در ترکیه
هزینه کم زندگی در ترکیه

سطح علمی بالای دانشگاه ها

کشور ترکیه از سال 2014 در زمینه کیفیت آموزش بسیار رقابتی عمل نموده و کاملاً موفق هم شده است. بسیاری از دانشگاه های معتبر بین المللی ترکیه دارای پردیس های مدرن و امکانات پیشرفته ای هستند و اساتید برجسته ای دارند. البته در انتخاب دانشگاه باید فوق العاده دقت کنید؛ چون همه مراکز آموزش عالی ترکیه از اعتبار بالایی برخوردار نیستند.

بورسیه های تحصیلی

دولت ترکیه به منظور ایجاد رونق اقتصادی و علمی بیشتر امکان دریافت بورسیه های تحصیلی با شرایط آسان را برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده است. این بورسیه ها تقریباً تمام هزینه های زندگی دانشجویی از جمله خوابگاه، رفت و آمد و درمان را در بر می گیرند.

فرصت های شغلی کم نظیر پس از فارغ التحصیلی

دانشجویان بین المللی در صورتی که درس خود را به اتمام برسانند، می توانند بلافاصله کار خود را شروع کنند. شرکت های بزرگ و معتبر زیادی در ترکیه شعبه دارند که فرصت های شغلی را برای فارغ التحصیلان فراهم می کنند.

فعالیت های مختلف درسی

دانشگاه های ترکیه فعالیت های مختلفی برای دانشجویان تدارک می بینند. این فعالیت های خارج از برنامه به کشف استعدادهای دانشجویان و استفاده از آن کمک می کنند. همچنین باعث می شوند فضای دانشگاه یکنواخت و خسته کننده نباشد.

آب و هوای دلپذیر

آب و هوای معتدل ترکیه یکی از مزایای تحصیل در ترکیه است. برعکس بعضی کشورهای اروپایی که یا سرمای استخوان سوز یا گرمای آزاردهنده دارند، در ترکیه دانشجویان تقریباً در تمام فصول سال می توانند در یک آب و هوای معتدل و روح بخش زندگی یا تفریح کنند. استانبول و ازمیر تابستانهای گرم و خشک و زمستان های معتدل، خنک و مرطوب دارند. اما آنکارا تابستانهای گرم و خشک و زمستانهای سرد و برفی را تجربه خواهید کرد.

غذاهای خوشمزه

اگر شکمو هستید ترکیه بهترین مقصد شماست! شیرینی ها و کباب های ترکیه در دنیا معروفند. با توجه به اینکه هزینه زندگی در ترکیه به صرفه است، شما می توانید حین تحصیل خود از غذاهای خوشمزه ترکیه نیز لذت ببرید. برای افرادی که عاشق غذا هستند مهم ترین مزیت تحصیل در ترکیه خوردن غذاهای متنوع و جذاب آنجاست.

توجه داشته باشید که برای ورود به دانشگاه های این کشور می توان اقدام به تحصیل در کالج های ترکیه نمود و از این طریق آمادگی لازم جهت تحصیل در دانشگاه های ترکیه را به دست آورد.

معایب تحصیل در ترکیه

کشور ترکیه یک مقصد فوق العاده برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه و دریافت مدرک بین المللی است. اما تحصیل در ترکیه مانند هر کشور دیگری معایبی نیز دارد. در این بخش به بررسی معایب تحصیل در ترکیه می پردازیم که ممکن است به درد شما بخورد.

معایب تحصیل در ترکیه – یادگیری زبان ترکی

با اینکه اکثر دانشگاه های ترکیه درس ها به زبان انگلیسی تدریس می شود، اما باز نمی توان گفت یادگیری زبان ترکی ضروری نیست. به هر حال شما مجبورید در این کشور زندگی کنید و با مردم آن تعامل داشته باشید. ایرانیان ترک زبان، خیلی سریع و راحت می توانند به زبان ترکی استانبولی مسلط شوند. اما دانشجویان ایرانی غیر ترک زبان معمولاً در یادگیری زبان ترکی کمی مشکل دارند.

البته خیلی افراد یادگیری و تسلط بر زبان ترکی را جزو معایب تحصیل در ترکیه برنمی شمرند. بلکه آن را فرصتی برای یادگیری یک زبان جدید و ارتباط با یک فرهنگ جدید می دانند. مشکل یادگیری زبان ترکی غیرقابل حل نیست؛ چون شما می توانید پیش از شروع تحصیل، دوره آموزش زبان ترکی استانبولی را بگذرانید سپس تحصیلات خود را شروع کنید.

معایب تحصیل در ترکیه – مشکل تحصیل حین کار

یکی از بزرگ ترین مشکلات دانشجویان ایرانی در ترکیه پیدا کردن کار است. در ترکیه برای کار کردن باید حتما مجوز داشته باشید و این مجوز به دانشجویانی که در حال تحصیل هستند به سختی داده می شود. مگر اینه یک شرکت درخواست استخدام شما را به دولت بدهد. از معایب تحصیل در ترکیه این است که حتی در صورت اخذ ویزای تحصیلی تنها مدت زمان محدودی مجاز به کار کردن هستید.

در صورتی که مجوز کار در ترکیه را بگیرید می توانید به صورت نیمه وقت یا پاره وقت کار کنید. اگر در یک زبان خارجی مثل انگلیسی، آلمانی یا فرانسوی مسلط هستید، می توانید به عنوان معلم زبان خارجی کار کنید. اگر مهارت خاصی دارید می توانید با ثبت نام در سایت های فریلنسری به صورت پروژه ای کار کنید.

به طور کلی کار کردن حین تحصیل در ترکیه دشوار بوده و از معایب تحصیل در ترکیه به حساب می آید. چون ترکیه 80 میلیون جمعیت دارد که 65% آن جوان و نیروی کار هستند، لذا یافتن شغل در صورت نداشتن مهارت خاص یا توصیه نامه در ترکیه سخت است.

در انتخاب دانشگاه باید دقت کنید!

تمام دانشگاه های ترکیه خوب نیستند، لذا هنگام انتخاب رشته و دانشگاه باید خیلی تحقیق کنید. بهترین دانشگاه های ترکیه در سه شهر استانبول، آنکارا و ازمیر هستند. سعی کنید دانشگاهی را پیدا کنید که سطح علمی بالایی داشته و در تعامل دائمی با دانشگاه های معتبر اروپایی چون آکسفورد باشد. یکی از معایب تحصیل در ترکیه انتخاب دانشگاه نامناسب است.

دانشگاه هایی انگلیسی زبان از دانشگاه هایی که درس ها را به زبان ترکی ارائه می دهند، بهتر هستند. اگر به زبان انگلیسی تسلط ندارید با گذراندن چند دوره زبان و تحصیل زبان انگلیسی در ترکیه و همچنین کسب نمره قبولی می توانید در دانشگاه مورد نظر ثبت نام کنید.

دانشگاه فنی استانبول، دانشگاه آنکارا، دانشکده فنی خاورمیانه، دانشگاه بیلکنت، صابونچی، معمار سینان، حاجت تپه و کارادنیز از بهترین دانشگاه های بین المللی ترکیه هستند. تعداد دانشگاه های خوب ترکیه خیلی بیشتر از این مواردی که نام بردیم هستند، کافی است در این مورد یک جستجوی ساده انجام دهید.

مزایای تحصیل پزشکی در ترکیه

رشته پزشکی مورد علاقه بسیاری از افراد در دنیا است. سطح علمی و کیفی دانشگاهی که قرار است در آن پزشکی بخوانید بسیار مهم است. ترکیه در رشته پزشکی نیز فرصت های تحصیلی بی نظیری ارائه کرده است. در حقیقت همه مزایا و معایب تحصیل در ترکیه در مورد رشته پزشکی نیز صدق می کنند. برای کسب آگاهی از مزایای تحصیل پزشکی در ترکیه در این بخش با ما همراه باشید.

مزایای تحصیل پزشکی در ترکیه
مزایای تحصیل پزشکی در ترکیه

دانشگاه های معتبر پزشکی

ترکیه در حال حاضر بیش از 80 دانشکده پزشکی دارد که بیشتر آنها دارای کیفیت بالای آموزشی و امکانات و تجهیزات مدرن هستند. دانشکده پزشکی آنکارا اولین دانشگاه پزشکی ترکیه بود که پس از آن تعداد مراکز آموزشی پزشکی روز به روز بیشتر شد.

کیفیت بالای آموزش

ترکیه جزو کشورهای پیشرو در زمینه آموزش پزشکی است، بنابراین یکی از مزایای تحصیل پزشکی در ترکیه آموزش بر اساس تکنولوژی های پیشرفته و با امکانات مدرن در این زمینه است. ترکیه بودجه زیادی برای انجام تحقیقات پزشکی برای بالا بردن سطح علمی دانشگاه های خود صرف می کند.

سیستم آموزشی به روز و هدفمند

ترکیه یک برنامه آموزشی متمرکز ملی برای رشته پزشکی در نظر گرفته است که سیستم آموزشی پزشکی بر اساس آن تعیین می شود. بر اساس این برنامه آموزش ملی، سطح آموزش پزشکی باید در حد استانداردهای بین المللی بوده و روش ها و تجهیزات مدرن را جایگزین روش ها و تجهیزات سنتی کنند.

آموزش به زبان انگلیسی

بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه به زبان انگلیسی تدریس می کنند. درواقع زبان انگلیسی یک زبان اصلی در ترکیه محسوب می شود که اکثر مردم ترکیه به آن مسلط هستند. ممکن است تسلط به زبان انگلیسی برای افرادی که انگلیسی زبان نیستند جزو معایب تحصیل پزشکی در ترکیه باشد، اما چنین افرادی به راحتی با گذراندن دوره های پیش نیاز آموزش زبان انگلیسی می توانند این مانع را از سر راه بردارند.

معایب تحصیل پزشکی در ترکیه

معایب تحصیل پزشکی در ترکیه در واقع زمانی خود را نشان می دهند که درس خود را تمام کرده اید و قصد کار کردن به عنوان یک پزشکی در ترکیه را دارید. در این صورت موانعی سر راه شما است که در این بخش از مقاله به آنها اشاره می کنیم.

مشکل کار در ترکیه به عنوان پزشک

یکی از معایب تحصیل پزشکی در ترکیه این است که پس از فارغ التحصیلی نمی توانید در بیمارستان ها یا مراکز پزشکی دولتی کار کنید. شما اجازه کار در بیمارستان های خصوصی را دارید آن هم در صورتی که کلیه مجوزهای لازم برای کار به عنوان پزشک را داشته باشید. گرفتن این مجوزها دشوار بوده و گاهی نیاز است مدت زیادی به ادارات مختلف سر بزنید تا موفق به دریافت آنها شوید.

تسلط به زبان ترکی استانبولی

قبلاً در مورد یادگیری زبان ترکی به عنوان یکی از معایب تحصیل در ترکیه صحبت کردیم. حال اگر قصد کار کردن در ترکیه به عنوان پزشک دارید هم باید کاملاً به زبان ترکی استانبولی صحبت کنید. دانشجویان مسلط به زبان انگلیسی می توانند دوره های تحصیلی خود را بگذرانند اما برای کار کردن چاره ای جز یادگیری زبان ترکی ندارند. تسلط به زبان ترکی یکی از مهم ترین مشکلات دانشجویان ایرانی در ترکیه است.

سخن آخر

بررسی مزایا و معایب تحصیل در ترکیه تصمیم گیری برای مهاجرت تحصیلی را برای شما راحت تر می کند. مشاورین مجرب و کارآزموده موسسه حقوقی توسعه گستران عدالت و مهر میرداماد می توانند شما را قدم به قدم در این مسیر راهنمایی کنند.

سوالات متداول در ارتباط با معایب تحصیل در ترکیه

  1. آیا سطح علمی دانشگاه های ترکیه قابل قبول است؟

    بله، درواقع یکی از مزایای تحصیل در ترکیه کیفیت بالای آموزش در دانشگاه های آن است.

  2. آیا می توانیم پس از تحصیل در ترکیه بمانیم و کار کنیم؟

    بله، شما پس از فارغ التحصیلی باید تا مدت مشخصی دنبال کار بگردید. اگر کار مناسبی پیدا کردید می توانید اقامت تحصیلی خود را تبدیل به اقامت کاری کنید.

  3. چطور می توانم برای رشته پزشکی بورسیه بگیرم؟

    شما باید شرایط اعطای بورسیه دانشگاه های مختلف پزشکی ترکیه را بررسی کنید و مدارکی که لازم است را فراهم کنید سپس درخواست بورسیه را به دانشگاه مورد نظر بدهید.

  4. آیا پس از فارغ التحصیلی در ترکیه می توانم اقامت دائم بگیرم؟

    بله، در صورتی که کار پیدا کنید و مالیات پرداخت کنید می توانید اقامت دائم بگیرید.

  5. آیا یادگیری زبان ترکی برای تحصیل در ترکیه ضروری است؟

    بله، بعضی از دانشگاه های ترکیه تسلط به زبان ترکی را جز شرایط ثبت نام قرار داده اند.

  6. آیا حین تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه می توانم کار کنم؟

    برای کار کردن باید لااقل یک سال از تحصیلتان گذشته باشد یا از یک شرکت توصیه نامه داشته باشید تا بتوانید مجوز کار کردن بگیرید.

  7. بهترین دانشگاه پزشکی ترکیه کدام است؟

    دانشگاه آنکارا اولین و بهترین دانشکده پزشکی در ترکیه است و اساتید برجسته و امکانات به روزی برای آموزش پزشکی دارد.

  8. آیا با کسب ویزای تحصیلی می توانم در کنار تحصیل کار کنم؟

    بله، در صورتی که ویزای تحصیلی داشته باشید مجاز هستید تا 24 ساعت در هفته کار کنید.

  9. وضعیت آب و هوای ترکیه برای یک دانشجوی ایرانی چطور است؟

    ترکیه یک کشور خوش آب و هوا و چهار فصل است و از نظر آب و هوایی تفاوت زیادی با ایران ندارد.

  10. حداقل معدل برای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه چقدر است؟

    برای دریافت بورسیه تحصیلی در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس حداقل معدل 14 است.

  11. آیا می توان بدون کنکور وارد دانشگاه های ترکیه شد؟

    بله، تعدادی از دانشگاه های ترکیه پذیرش بدون آزمون ورودی دارند.

اسکرول به بالا